1005. Zoek het Levend Water


Een heel leuk en bruikbaar idee van Truus Storm uit Heinenoord over het Bijbelverhaal van de Samaritaanse vrouw uit Johannes 4.

Benodigdheden:

- spelbladen voor parcours – deze kan je hier downloaden.
- grote dobbelsteen
- zeven flesjes ‘Levend Water’ – het etiket kan je hier downloaden.
- zeven open grote flessen, waarbij de hals van de fles is gesneden
- zeven kleuren voedingskleurstof, zoals bijvoorbeeld van Dr. Oetker

Zoek het Levend Water een leuke creatieve verwerking voor de zondagsschool of kindernevendienst of in de klas bij het bijbelverhaal van de Samaritaanse vrouw

Voorbereiding:

Leg in de kerk of in de kinderruimte een rond parcours neer. Zorg dat er voor elke drie of vier ‘weg’ afbeeldingen er ook een ‘put’ afbeelding tussen ligt. Straks als je het spel gaat spelen, mogen de kinderen elke keer dat ze op een ‘put’ afbeelding landen een flesje ‘Levend water’ pakken en deze in een van de zeven grote lege flessen gieten.

Neem zeven anderhalf liter flessen en snijd (voorzichtig) de hals van deze flessen. Doe in elke fles een paar druppels voedingskleurstof.

Fles 1: rood
Fles 2: Groen
Fles 3: Paars
Fles 4: Blauw
Fles 5: Geel
Fles 6: Oranje
Fles 7: Roze

Kleurwater

Hoe werkt het?

Vertel kort een inleiding op het Bijbelverhaal en op het spel.

Laat de kinderen met de dobbelsteen gooien. Komt de groep op of langs een put dan wordt er een flesje Levend Water door een kind naar voren gebracht. Daar staan de zeven flessen met kleurstof erin. Als het kind het water erin giet, verandert het heldere water van kleur.Je legt bij elke kleur uit wat de kleur betekent en wat dit met het Bijbelverhaal van de Samaritaanse vrouw te maken heeft:

Fles 1: rood - Jezus geeft je liefde. Deze liefde is echt en maakt dat je anders met anderen omgaat.
Fles 2: groen - Jezus geeft je hoop voor de toekomst.
Fles 3: paars - Jezus helpt je inzicht te geven in je gedrag en leert je sorry te zeggen.
Fles 4: blauw - God is trouw aan alles wat hij doet en helpt je om trouw te zijn.
Fles 5: geel - Jezus brengt vreugde in je leven, je tranen worden gedroogd.
Fles 6: oranje - Jezus geeft je vriendelijkheid mee, zo gebruik je goede woorden en ben je aardig naar anderen toe.
Fles 7: roze - Jezus geeft je rust en troost je.

Uiteindelijk hebben we alle kleuren van de regenboog, het teken van Gods trouw, ook voor deze Samaritaanse vrouw.

 

990. Iets over een balk en een splinter...


Een leuke sketch over oordelen gespeeld door een twee clowns / personages.

Twee personen komen binnen.

Ze zien er beiden hetzelfde uit; dezelfde gekke hoed, dezelfde jurk, dezelfde schoenen en dezelfde tas. Dit moet heel belache­lijk zijn. Ik heb twee "hoeden" gemaakt van karton: een karton­nen strook voor bovenop je hoofd (tien centimeter breed) met lange stroken van karton daaraan vastge­niet, dusdanig dat de stroken naar buiten hangen in een boog naar beneden. De jurken waren van twee lakens, de schoenen waren gewoon schoenendozen en de tassen waren emmers. Je ziet er echt belachelijk uit.

lachende clown

De sketch gaat als volgt:

De ene persoon lacht de andere uit. Deze persoon komt bijna niet meer bij van het lachen. "Tsjonge, jonge, jonge, wat zie jij er gek uit". De ander reageert gelaten en afwachtend, haalt de schouders eens op. De lacher loopt helemaal rond de ander, wijst naar de hoed en moet weer vreselijk lachen. Dan wijst deze naar de jurk en krijgt direkt weer een schaterbui. Dan de schoenen, nee maar, wat een giller.

Het enige wat op een gegeven moment de andere persoon zegt, is: "Jij ziet er net zo uit". Nou, nu is de lacher beledigd. Hoe durft die ander dat te zeggen. Dat is toch wel het toppunt van brutaliteit. Diep beledigd gaat de "lacher" weg.

Ja, het is soms frappant te zien hoe mensen en kinderen anderen bekritiseren enz., terwijl ze zelf hetzelfde doen.

Thema's

oordelen, balk en splinter, veroordelen, kijken naar de buitenkant

Met dank...

Een idee van Josien Koeman - met toestemming overgenomen van stichting Ezra - http://www.ezrahouten.nl/index.htm

 

989. De gelijkenis van de onrechtvaardige kapper


Een leuke sketch over vergeving gespeeld door een aantal personages.

Je bent een kapper. Je vindt jezelf heel goed. Er komt een oude dame binnen, zij wil een permanentje. Er komt een stoere jonge knul binnen, die wil een punk kapsel. (Ik heb een grijze permanent pruik en bruine punk pruik). Nu vallen de klanten in slaap achter een gordijn. De kapper maakt allerlei knip geluiden achter het gordijn en is zeer enthousiast neuriënd bezig. Dan is de kapper klaar. Hij maakt de klanten wakker. Ze mogen achter het gordijn vandaan komen en in de spiegel kijken.
 
Maar....de stoere bink heeft een grijs permanentje en de oude dame heeft een punkkapsel!

clown schaar
 
Nou, de klanten zijn woedend, maar de kapper reageert van "Iedereen maakt toch wel eens een foutje", "Het valt toch wel mee, het staat u best goed".
 
De klanten kalmeren en kijken nog eens goed in de spiegel en zijn toch wel tevreden. De stoere bink vindt het wel "gaaf en cool" en de oude dame voelt zich jonger. 
 
Dan komt het zoontje van de kapper binnen en zegt: "Papa, ik heb de melk gekocht hoor." Nou, dat is een fijne zoon; hij heeft boodschappen gedaan voor zijn vader. Maar in plaats van melk, heeft de jongen koffiemelk gekocht. De kapper wordt woedend en kan niet geloven dat zijn zoontje zo dom is. Hij zegt boos dat zijn zoon vroeg naar bed moet en dat hij geen zakgeld krijgt.
 
Maar "toevallig" op dat moment komen de twee klanten weer terug. Ze komen de kapper nog even zeggen dat hij wel een erg domme fout gemaakt heeft, maar dat ze er toch wel om kunnen lachen en dat de twee klanten dikke vrienden zijn geworden. De zoon begrijpt nu heel goed de fout van zijn vader, maar gaat hem niet uitlachen. De kapper staat er "gesnapt" bij en strijkt zijn hand over zijn hart over de koffiemelk. Grootmoedig zegt hij: "Nou jongen, dan drinken we toch lekker koffiemelk bij het brood". "Ja vader", zegt de zoon en als dikke vrienden lopen ze weg.

Thema's

vergeving, gelijkenis van de onbarmhartige schuldenaar

Met dank...

Een idee van Josien Koeman - met toestemming overgenomen van stichting Ezra - http://www.ezrahouten.nl/index.htm

 

988. Tips voor lofprijs met vlaggen, banieren en linten


Een praktisch artikel van Josien Koeman over aanbidding met vlaggen

Via stichting Ezra kreeg ik een uitgebreid artikel vol met praktische tips voor lofprijs met vlaggen, banieren en linten.

Josien legt in dit artikel ook uit hoe je zelf een vlag kunt maken en de betekenis van de verschillende kleuren.

vlaggen lofprijs

Je kunt het artikel hieronder in PDF formaat downloaden: 

Tips-voor-lofprijs-met-vlaggen-banieren-en-linten.pdf

Met dank...

Een idee van Josien Koeman - met toestemming overgenomen van stichting Ezra - http://www.ezrahouten.nl/index.htm

985. Maak kennis met de joggende clown...


Een leuke sketch hoe je als clown of personage een Bijbelverhaal kunt introduceren

De jogger is natuurlijk een sportief geklede en zeer fanatieke sporter. Hij heeft alles voor de sport over.

Je komt als jogger binnen in looppas, met overdreven opgetrokken knieën en uitgebreide armbewegin­gen. Je vertrouwt op je dieet, je vertrouwt op je sterrenbeeld en kastanje in je broekzak. Kijk voor jezelf wat je hier gebruikt. Waarvan zijn de kinderen op de hoogte? Klavertje vier, kippenpoot, armband, stenen enz..

clown running

Ja, met al die attributen haal je nog eens de Olympische Spelen. Wat zal je een geluk hebben!

Lees meer

968. Wat drijft daar in mijn plastic soup?


Hoe kunnen wij kinderen helpen om vorm te geven aan Gods opdracht om voor de schepping te zorgen?

Dit idee is speciaal voor het tienerprogramma van de Micha Zondag 2014 geschreven, maar is ook geschikt voor de bovenbouw. Ben jij al bekend met Micha Nederland en Micha Zondag. Bekijk hun website hier. 

plastic soup

Tijdsindicatie:

10 – 15 minuten

Benodigdheden:

- Internetverbinding, computers of laptops, beamer, geluidsversterking

Vooraf:

Kijk voor jezelf als jeugdleider ter voorbereiding op ‘plastic soup’ naar het volgende filmpje op Youtube:

 


Misschien is je groep geschikt om dit filmpje te kijken, bekijk het dan vooral met je groep. Wil je een korter filmpje hierover kijken met je groep, kijk dan naar dit Youtube filmpje:

Of zoek een ander geschikt filmpje over de ‘ plastic soup’. Op internet is genoeg te vinden hierover.

Beschrijving:

Kijk met elkaar naar een filmpje over de ‘plastic soup’. Vraag naar de eerste reacties van de kinderen  en vraag of ze wisten van het bestaan van deze plastic soup in de oceaan. Wat kun je er aan doen?

Tip: 

Zouden jullie zelf een opruim actie in jullie buurt/dorp/stad kunnen organiseren?

967. Hoe groot is jouw voetafdruk?


Hoe kunnen wij kinderen helpen om vorm te geven aan Gods opdracht om voor de schepping te zorgen?

Dit idee is speciaal voor het tienerprogramma van de Micha Zondag 2014 geschreven, maar is ook geschikt voor de bovenbouw. Ben jij al bekend met Micha Nederland en Micha Zondag. Bekijk hun website hier. 

Tijdsindicatie:

20 minuten

voetafrduk ecologisch

Benodigdheden:

- Internetverbinding, computers of laptops

Vooraf:

Dit onderdeel maakt duidelijk dat hoe je leeft impact heeft op de schepping. Alle dingen waarvan wij leven zijn onuitputtelijk en kosten energie en ruimte van de aarde.

Beschrijving:

Leg kort uit wat er met de voetafdruk wordt bedoeld. Bekijk onderstaande video met elkaar.

Laat de kinderen in tweetallen hun eigen online voetafdruk invullen via www.voetafdruk.nl.

Brainstorm met elkaar hoe je je voetafdruk kleiner kunt laten worden.

Als er weinig uit de groep komt, kijk dan naar de volgende suggesties:

- minder vlees eten
- zo min mogelijk plastic tasjes gebruiken, maar een eigen tas of papieren tasjes
- afval scheiden
- recyclen
- minder energie proberen te gebruiken door bijv. stekkers en opladers uit het stopcontact te halen wanneer je ze niet gebruikt.
- verwarming graadje minder (doe bijvoorbeeld mee op warme truiendag)

966. Wat betekent rentmeesterschap?


Hoe kunnen wij kinderen helpen om vorm te geven aan Gods opdracht om voor de schepping te zorgen?

Dit idee is speciaal voor het tienerprogramma van de Micha Zondag 2014 geschreven, maar is ook geschikt voor de bovenbouw. Ben jij al bekend met Micha Nederland en Micha Zondag. Bekijk hun website hier. 

Tijdsindicatie:

20 minuten

Benodigdheden:

- Bijbels
- flap-over
- viltstiften

adam eva opdracht schepping zorgen

Vooraf Lees als jeugdleiders van tevoren dit Bijbelgedeelte en bedenk wat het voor je zelf betekent. Deel dit met elkaar.

Onderdeel 1

Lees met elkaar uit de bijbel, Genesis 1, vers 26-31. Laat één van de kinderen deze tekst voorlezen (of lees het zelf voor). Tip: lees eens met je kinderen een andere vertaling of uitleg van deze tekst, bijvoorbeeld in de Bijbel in Gewone Taal.

Onderdeel 2

Vraag aan de kinderen: “Als jij in één zin zou moeten zeggen welke opdracht God aan de mens geeft, hoe zou die opdracht dan klinken in 2014?” Laat de kinderen eerst zelf nadenken over deze vraag. Inventariseer hun antwoorden, vraag door en stimuleer dat ze bij elkaar doorvragen.

Onderdeel 3

Praat met elkaar door over rentmeesterschap: “Rentmeesterschap wordt ook wel als begrip genoemd als we praten over het zorgen voor schepping. We krijgen als mensen van God de opdracht om voor de schepping te zorgen en haar te beheren.

- Wat doe jij als je de verantwoordelijkheid krijgt om voor iets of iemand te zorgen?
- Wil je het dan goed doen? Of kan die verantwoordelijkheid je niets schelen?
- Hoe gaan we om met rentmeesterschap? Welke rol heb jij zelf hierin?
- Als je jouw gedrag en keuzes legt naast de opdracht die God geeft bij de schepping, wat zou je dan kunnen veranderen hierin? (denk aan kleine en grote veranderingen).

965. Wat houdt de schepping allemaal in?


Heb jij weleens met de kinderen in de bovenbouw aan de hand van een video een gesprek gehad?

Dit idee is speciaal voor het tienerprogramma van de Micha Zondag 2014 geschreven, maar is ook geschikt voor de bovenbouw. Ben jij al bekend met Micha Nederland en Micha Zondag. Bekijk hun website hier. 

Tijdsindicatie:

10 minuten

Benodigdheden:

- Computer/laptop met internetverbinding
- geluidsversterking
- flap-over
- dikke stift

Beschrijving met elkaar de trailer van de docu film EARTH.




Praat met elkaar door over de trailer:

- Wat is je eerste reactie na dit filmpje?
- Wat is volgens jullie allemaal schepping?

Inventariseer de antwoorden op de flap-over.

Tip:

Probeer de kinderen breder te laten denken dan alleen de natuur. Schepping gaat ook over mensen en hoe we met elkaar omgaan.

 

964. Een Stille Wand discussie over Gods schepping


Heb jij weleens met de kinderen in de bovenbouw een Stille Wand discussie gehad?

Dit idee is speciaal voor het tienerprogramma van de Micha Zondag 2014 geschreven, maar is ook geschikt voor de bovenbouw. Ben jij al bekend met Micha Nederland en Micha Zondag. Bekijk hun website hier. 

white board

Tijdsindicatie:

10 – 15 minuten

Benodigdheden:

- Whiteboard/flap-over vellen + stiften

Beschrijving:

Via een Stille Wand discussie leiden we het onderwerp schepping in. Schrijf groot op het whiteboard of op flap-over vellen een aantal vragen over het thema ‘SCHEPPING’. De jongeren mogen om beurten hun eerste reacties bij de stellingen schrijven.

Voorbeelden van vragen over schepping zijn bijvoorbeeld:
- “Wat versta jij onder schepping?”
- “Waar is het misgegaan?”
- “Deze aarde is niet meer te redden.”

Nodig de kinderenjongeren uit om op elkaars reacties te reageren, via de vellen of het whiteboard. Deze werkvorm vindt zoveel mogelijk in stilte plaats.

963. Kan iets wat kapot is gegaan toch weer heel worden?


Een idee voor een kindermoment in de dienst

Dit idee is speciaal door Jacolien Viveen voor het kinderprogramma van de Micha Zondag 2014 geschreven. Ben jij al bekend met Micha Nederland en Micha Zondag. Bekijk hun website hier. 

Roep de kinderen naar voren om het volgende kort met elkaar door te spreken, in zo’n 3-5 minuten. Voor de 6-12 jarigen moet het begrijpelijk en leuk zijn.

Kernwoorden zijn: verwondering – het wonder heel – stuk; aarde – schepping; mens- dier – natuur.

Vraag: Wat vind jij een wonder?

Eventueel PPT op de beamer laten zien van ‘wonderen’ uit de natuur.

klei mannetje

Vorm als kindermomentbegeleider van tevoren een aardig voorwerp uit klei . Of laat dit doen door iemand die iets moois kan maken. Laat het goed zien aan kinderen en gemeente. Houd het wat onhandig op je handen en laat het vallen op enig moment en ga er dan per ongeluk met een knie op zitten of voet opstaan. Raap het op en vraag:

Lees meer

962. De goede aarde - een mooi doordacht spel


Een kracht spel voor de bovenbouw

Dit idee is speciaal door Johan Timmer voor het kinderprogramma van de Micha Zondag 2014 geschreven. Ben jij al bekend met Micha Nederland en Micha Zondag. Bekijk hun website hier. 

De één wil dit, de ander dat! De één wordt blij van bloemen en van bijen, de ander pas gelukkig met de nieuwste smart phone en coole sneakers. De één vind je in een half pipe met zijn board, de ander is aan het hiken in de natuur.
We leven met ons allen op één planeet, deze mooie aarde. Maar het is druk! Je kan niet tegelijkertijd op één stukje grond worteltjes verbouwen, een flat neerzetten of een stukje natuur bewaken. Probeer er samen maar eens uit te komen.

Leeg schaakbord

Opdracht:

Verdeel de groep in vieren. Elke groep gaat voor de belangen van Natuur, Landbouw, Industrie en Wonen. Ze krijgen de fiches en overleggen met elkaar hoe ze gaan spelen. De verschillende groepen mogen met elkaar samenwerken. Ze mogen daar ook in wisselen. Het gaat er niet om dat jouw groep wint, maar dat je tot een mooi evenwichtig einddoel komt. Het gaat erom dat er een leefbare wereld gaat ontstaan. De belangen botsen en je moet er uit zien te komen.

Voor de leiding:

Dit spel levert spanningen op, en heeft toezicht nodig. Het gaat om het proces, niet om het resultaat. Leg het stil als de spanning hoog oploopt. Laat de deelnemers reflecteren.

Variant:  Je kan het spel spannender maken door de kookwekker te gebruiken. Door tijdsdruk worden de deelnemers ‘agressiever’.

Lees meer

961. Jozef als onderkoning - neemt hij wraak?


Hoe zou Jozef optreden nu hij onderkoning is? 

Dit idee is speciaal door Johan Timmer voor het kinderprogramma van de Micha Zondag 2014 geschreven. Ben jij al bekend met Micha Nederland en Micha Zondag. Bekijk hun website hier. 

Speel of bespreek het verhaal van Jozef, met rollen voor de slavenhandelaren, Potifar en zijn vrouw, de schenker en de broers van Jozef.

farao

Scene:

Jozef zit op zijn troon. Voor hem verschijnen achtereenvolgens de bovengenoemde personen uit zijn leven. Het begint bijvoorbeeld met de slavenhandelaren die hem kochten van de broers en verkochten in Egypte. Bedenk hoe Jozef tegen hen zou kunnen doen, nu hij zo machtig is.

- Hoe zou Jozef optreden tegen Potifar en zijn vrouw, nu hij machtiger is dan zij?
- Welke straf zou hij haar kunnen geven?
- Wat zou Jozef zeggen tegen de schenker, die Jozef glad vergeten was en jaren in de gevangenis liet?
- Hoe had Jozef zijn broers kunnen behandelen, die hem zo gehaat hadden?

Bedenk in groepjes Jozefs reactie en speel het eventueel uit.

Lees meer

959. Is dit te herstellen?


Schade is erg en ten diepste ‘onherstelbaar’, maar herstel kan toch goed uitpakken

Dit idee is speciaal door Johan Timmer voor het kinderprogramma van de Micha Zondag 2014 geschreven. Ben jij al bekend met Micha Nederland en Micha Zondag. Bekijk hun website hier. 

kindertekening


Doel:

De kinderen maken iets moois en maken mee dat het beschadigd wordt. Ze krijgen ook de kans het te herstellen (geef ze genoeg tijd!). Kinderen leren dat schade erg is en ten diepste ‘onherstelbaar’. Maar dat herstel toch goed kan uitpakken.

Opdracht:

De kinderen maken een tekening van iets moois, een landschap, een feest, een optocht. Liefst met potlood en zachte kleuren. Dan doet de leiding iets ergs: die knipt een groot gat in de tekening! De tekening wordt op een vel geplakt en het kind herstelt de tekening zo goed en zo kwaad als het kan. Het is de bedoeling dat het herstelde deel mooier wordt dan het voorheen was, met sprekender kleuren.

Variant voor het geknipte gat: je kan als leiding ook een grof gescheurd stuk papier op de tekening plakken.

958. Puzzelen tussen goed en kwaad


Ken jij het verschil tussen goed en kwaad?

Dit idee is speciaal door Johan Timmer voor het kinderprogramma van de Micha Zondag 2014 geschreven. Ben jij al bekend met Micha Nederland en Micha Zondag. Bekijk hun website hier. 

Doel:

Kinderen leren de contrasten kennen tussen ‘goed’ en ‘kwaad’.

puzzel

Benodigheden:

- A4-vellen met foto’s en platen in kleur met voorbeelden van het goede: lachende mensen, feesten, natuur, overvloed, etc. Daarnaast zwart-wit-afbeeldingen van het slechte en het kwade: honger, vervuiling, verdriet, ziekte, armoede, onrecht.

Op internet zijn deze afbeeldingen wel te vinden (probeer daarvoor eens een zoekmachine uit als www.blackle.com of www.ecosia.org). Doseer de ellende een beetje, het kan hard aankomen.

Opdracht

Plaats een mooie en ‘slechte’ afbeelding op elkaar en maak ze aan de vier hoeken vast met een stevige paperclip of knijper. Draai de twee afbeeldingen (nog steeds aan elkaar) om en breng het patroon van puzzelstukken aan met een potlood. Niet te moeilijk, hooguit 12 stukken. Houdt de vellen mooi op elkaar en begin de stukken uit te knippen. Begin in het midden, zodat de vellen middels de clips of knijpers zo lang mogelijk aan elkaar zitten. Haal aan het eind voorzichtig de clips of knijpers eraf. Hussel alle stukken door elkaar en leg twee puzzels, waarbij de slechte en mooie stukken door elkaar gebruikt worden.

Variant: Verzamel mooie en slechte afbeeldingen en knip ze in gelijke repen van ongeveer 2cm (het mooist met een snijmachine). Combineer een mooie en slechte afbeelding door de stroken afwisselend neer te leggen. Je kunt de afbeelding op een ondergrond plakken.

957. Bescherm het moois! - een knutsel idee


Jij bent verantwoordelijk voor het moois dat je maakt

Dit idee is speciaal door Johan Timmer voor het kinderprogramma van de Micha Zondag 2014 geschreven. Ben jij al bekend met Micha Nederland en Micha Zondag. Bekijk hun website hier. 

Doel:

Kinderen voelen zich verantwoordelijk voor het moois dat ze maken

Benodigdheden:

- Mensfiguren in silhouet (eventueel meisjes en jongens), met de armen gestrekt en een plakstrook aan de voeten. Om in te kleuren (en uit te knippen, met hulp van de leiding of door de leiding).
- Kosteloos (afval)materiaal, zoals wc-rolletjes, plastic bekertjes, waxinelichthoudertjes, keukenpapierrollen, versierlinten van cadeauverpakkingen, pakpapier, gekleurd papier, lege plastic verpakkingen (schoon), tijdschriften met foto’s, kortom: alles waarmee een bonte miniatuurwereld gemaakt kan worden.

knutsel materiaal


Opdracht:

De kinderen maken van de kosteloze voorwerpen fantastische bloemen en planten die in een cirkel op een groot stevig vel worden geplakt. Daar omheen wordt een kring van mensfiguren geplaatst (voeten met plakstroken op het grondvel), die elkaar vasthouden met gestrekte armen. De figuren worden ingekleurd en beplakt en stellen de kinderen zelf voor. Eventueel wordt het vel buiten de cirkel nog beschilderd of beplakt met grauwe en donkere kleuren. Het bouwsel wordt aan het
eind van de dienst in de kerk getoond.

Voor de leiding:

Kleuters leven in het nu en ‘duurzaamheid’ zal ze weinig zeggen. Door hen iets moois te laten maken van kosteloos materiaal (afval) leren ze dingen te herwaarderen. Door het samen te doen, ervaren ze dat het betergaat met elkaar. Door de figuren met elkaar te verbinden, ervaren ze saamhorigheid.

949. Breekbaar - Mijn wereld op z’n kop


Kinderen leren omgaan met incidenten, ongewenst gedrag en verantwoordelijkheden.

Deze ideeën zijn speciaal voor het kinderprogramma van de Micha Zondag 2015 geschreven. Ben jij al bekend met Micha Nederland en Micha Zondag. Bekijk hun website hier. 

Deze ideeën zijn goed bruikbaar in een klaslokaal, in een kindermoment tijdens de dienst en binnen het kerkelijk kinderwerk, zoals de zondagsschool, kindernevendienst en de kinderkerk.

De leiding heeft bij de kringloop een ‘chique’ kop en schotel o.i.d. gekocht. Ingepakt in een doosje. ‘BREEKBAAR’ erop. Aan de kinderen uitgelegd dat in zo’n pakje iets kostbaars zit. De leiding ‘struikelt’ en valt bovenop het pakje.  ‘Krak’. Pakje openmaken en de inhoud bekijken.


gebroken kop

Gesprek over kostbaar en voorzichtig doen. Verhalen van kinderen. ‘Kostbaarheden’ in de groep of van thuis met voorzichtigheid behandelen.

Waarom is het kostbaar, breekbaar, van waarde?
Wat doet het met je als het dan toch stuk gaat?

Lees meer

948. Goede ‘baas’ – slechte ‘baas’ - Mijn wereld op z’n kop


Kinderen leren dat macht en verantwoordelijkheid met elkaar te maken hebben.

Stel, jij bent de baas. Thuis, op school, in de kerk, in het dorp of de stad. Wanneer ben je dan een goede baas?

Bedenk goede dingen met elkaar. Hoe kunnen we dat maken? Tekeningen, misschien al woordjes stempelen, plaatjes uitknippen.

baby boss

Van een groot vel papier (of 2) maakt de leiding een koker waarop de tekeningen, plaatjes en woordjes zijn geplakt. Daarboven een witte kroon. Maak ook een koker van een slechte baas, met daarboven een zwarte kroon. Zet ze naast elkaar op de viertafel. Koppel de ‘bazen’ aan ‘rood, stop, hou op’ en ‘groen, moet 'je doen’ of vergelijkbare afspraken over regels op de nevendienst.

Benodigdheden:

- grote vellen papier
- tekenspullen
- plaatjes
- scharen, lijm.

Voor de leiding

Probeer kinderen de schaduwkanten van macht te laten onderzoeken.

947. Eén is teveel, twee is teveel - Mijn wereld op z’n kop


Kinderen leren hoe het is om ‘overbodig’ of ‘ongewenst’ te zijn.

Deze ideeën zijn speciaal voor het kinderprogramma van de Micha Zondag 2015 geschreven. Ben jij al bekend met Micha Nederland en Micha Zondag. Bekijk hun website hier. 

Deze ideeën zijn goed bruikbaar in een klaslokaal, in een kindermoment tijdens de dienst en binnen het kerkelijk kinderwerk, zoals de zondagsschool, kindernevendienst en de kinderkerk.

Voor groep 1 ‘Twee is teveel’, voor groep 2 ‘Drie is teveel’. Laat de kinderen elkaar ‘verdrijven’. Jezus was ook ‘teveel’.

Laat de kinderen een kring vormen. Eén is de tikker, de anderen zijn veilig als ze achter een ander aansluiten. De voorste van de rij kan dan getikt worden.

tikkertje

Doelgroep

Onderbouw

Voor de leiding

Bij tikspelletjes is er altijd kans dat er een kind hem altijd is, dat vraagt bijsturing. Ook hier een nagesprek over ‘overbodig’ zijn.

946. Majesteit! - Mijn wereld op z’n kop


Kinderen leren de voor- en nadelen van een bevoorrechte positie en de daarbij behorende gevoelens.

Deze ideeën zijn speciaal voor het kinderprogramma van de Micha Zondag 2015 geschreven. Ben jij al bekend met Micha Nederland en Micha Zondag. Bekijk hun website hier. 

Deze ideeën zijn goed bruikbaar in een klaslokaal, in een kindermoment tijdens de dienst en binnen het kerkelijk kinderwerk, zoals de zondagsschool, kindernevendienst en de kinderkerk.

Maak van papier een kroon, versier hem zo mooi mogelijk. Om beurten zijn de kinderen koning of koningin. Dan moeten de anderen hem/haar eren: buigen,  juichen, klappen, de weg vrij maken. Het kind doet ‘uit de hoogte’.

papieren kroon

 

Vraag eens hoe het voelt, koning(in) zijn? En eer bewijzen, hoe voelt dat?

Nodig

- een versierde papieren kroon.

Doelgroep

Onderbouw

Voor de leiding

Probeer kinderen de schaduwkanten van macht te laten onderzoeken.

945. Mee- of tegenwerken - Mijn wereld op z’n kop


Kinderen leren de invloed van de groep op hun handelen en presteren ontdekken en daarop reflecteren.

Deze ideeën zijn speciaal voor het kinderprogramma van de Micha Zondag 2015 geschreven. Ben jij al bekend met Micha Nederland en Micha Zondag. Bekijk hun website hier. 

Deze ideeën zijn goed bruikbaar in een klaslokaal, in een kindermoment tijdens de dienst en binnen het kerkelijk kinderwerk, zoals de zondagsschool, kindernevendienst en de kinderkerk.

Een fysieke opdracht die voor kleuters pittig maar haalbaar is. Over een smalle recht lijn lopen, blokken stapelen, zoiets. Kies kinderen die stevig in hun schoenen  staan. Laat hen de oefening drie keer doen. De groep moet ‘boe’ roepen (lichte afkeuring, goed in de hand houden!), daarna stil zijn en daarna aanmoedigen. Vraag  het kind nadien wat het beste ging. Herhaal het met verschillende kinderen (als ze willen).

huilende kleuter

Tip

Doe het zelf een keer voor, inclusief de invloed van de groep.

Nodig

- eventueel blokken
- een koord, o.i.d.

Doelgroep

Onderbouw

Voor de leiding

Let goed op dat een kind er niet ‘aan onderdoor gaat’. Eindig altijd positief. Een goed nagesprek is een must.

944. Boos en blij - Mijn wereld op z’n kop


Het koninkrijk van God zet alles op zijn kop

Deze ideeën zijn speciaal voor het kinderprogramma van de Micha Zondag 2015 geschreven. Ben jij al bekend met Micha Nederland en Micha Zondag. Bekijk hun website hier. 

Deze ideeën zijn goed bruikbaar in een klaslokaal, in een kindermoment tijdens de dienst en binnen het kerkelijk kinderwerk, zoals de zondagsschool, kindernevendienst en de kinderkerk.

In het koninkrijk van God gaat alles anders. Meestal tegengesteld aan wat wij denken. “De eersten zijn de laatsten, wie nakomt gaat voorop, zij moeten zich niet haasten, die leven van de hoop.” Grote mensen hebben veel moeite met die omkering. Kinderen veel minder, die lopen dus al voorop. Waar gaat het in dit thema om? Om geweld, uitsluiting, onrecht. In het groot en in het klein. God is daar niet onduidelijk over, dat hoort niet bij het volgen van Jezus. Maar hoe doe je het goed? Het begint met herkennen en ervaren. Daar zijn de opdrachten voor bedoeld.

boos kijken

De kinderen ervaren door het spelen met emoties welke invloed ze hebben op hun mening en gevoel. Dat helpt bij het beheersen ervan.

Laat alle kinderen boos kijken en zeuren. Doe het als leiding voor en laat de kinderen het aan elkaar laten zien. Wie kijkt het meest boos en wie zeurt het hardst? Breng de groep weer tot rust. Deden ze iemand na? Wat voel je van binnen als je boos kijkt en zeurt? Het is wel leuk (als spelletje), maar ook vervelend van binnen. Doe nu een wedstrijdje blij kijken en glimlachen. Wie doet dat het best?
Hoe voelt dat dan?

Doelgroep

Onderbouw

Voor de leiding

Breng deze opdracht in verband met hoe we elkaar behandelen. Boos kijken en zeuren doe je als je ruzie hebt of iemand pest. Blij kijken en vrolijk doen doe je met vrienden.

941. Een wereldbol vol gebed - een creatief gebedsidee


Een creatief gebedsidee rondom Psalm 24 en het thema van Micha 2017

Speciaal voor de Micha Zondag 2017 heb ik een aantal werkvormen gemaakt die je binnen een kindermoment of binnen de kindernevendienst of de zondagsschool kunt gebruiken.

Dit jaar is het thema van de Micha Zondag gebaseerd op de tekst uit Psalm 24 ‘Van de Heer is de aarde en alles wat daar leeft, de wereld en wie haar bewonen.’

knutselende kleuters

Benodigdheden:

- witte bollen van schuim
- viltstiften

Activiteit:

Vandaag hebben we met elkaar nagedacht over hoe wij met elkaar kunnen zorgen voor Gods aarde. Alle kinderen krijgen een bol van schuim. Zij mogen met stiften deze wereldbol versieren en een gebed of een mooie gedachte op de wereldbol schrijven. Ze mogen natuurlijk ook de gebeden tekenen.

Aan het einde mogen ze hun wereldbol met gebeden mee naar huis nemen.

906. Jakob hinkelt naar de overkant


Hinkelend naar de overkant

Een leuk idee van Petra van Es over Jakobs gevecht met God te Pniël: "Jakob riep zijn twee vrouwen, zijn twee slavinnen en zijn elf kinderen. Hij ging met ze naar de rivier de Jabbok, naar een ondiep gedeelte. Daar bracht hij ze naar de overkant. "(Genesis 32: 23)

hinkelen

'Jakob stak de rivier over bij Pniël. Hij liep moeilijk omdat zijn heup pijn deed.' (vers 32)

Activiteit:

Verdeel de groep in kleine groepen van ongeveer 6 kinderen. Bind de benen van twee kinderen met een sjaal (o.i.d.) aan elkaar. Laat hen zo een estafette parcours lopen, de moeilijkheidsgraad hiervan kan worden aangepast aan de leeftijd. Zijn ze terug bij het begin de wordt de sjaal bij het volgende tweetal omgebonden.

Duur: 10 minuten

Dit idee is deel van een serie over dit Bijbelgedeelte:

Idee 903. 'Jakob, mag ik oversteken?'
Idee 904. Een nieuwe naam voor Jakob
I
dee 905. Een zegen van God voor Jakob
I
dee 906. Jakob hinkelt naar de overkant

905. Een zegen van God voor Jakob


'Daarna zegende hij Jakob.' ( Genesis 32: 30)

Een leuk idee van Petra van Es over Jakobs gevecht met God te Pniël: "Jakob riep zijn twee vrouwen, zijn twee slavinnen en zijn elf kinderen. Hij ging met ze naar de rivier de Jabbok, naar een ondiep gedeelte. Daar bracht hij ze naar de overkant. "(Genesis 32: 23)

Zegen ontvangen

'Daarna zegende hij Jakob.' (vers 30)

Zegenen betekent God vragen iemand groot te maken en fijne dingen te geven. Wij kunnen elkaar ook complimenten geven en elkaar daarmee zegenen. Spelt iedereen een papierenbordje op de rug. Neem allemaal een viltstift. Schrijft bij elkaar iets aardigs op het bord. Aan het einde mogen diverse kinderen het bordje voorlezen.

Duur: 10 - 15 minuten

Dit idee is deel van een serie over dit Bijbelgedeelte:

Idee 903. 'Jakob, mag ik oversteken?'
Idee 904. Een nieuwe naam voor Jakob
I
dee 905. Een zegen van God voor Jakob
I
dee 906. Jakob hinkelt naar de overkant

896. Als mensen van één familie


Alle gelovigen gingen met elkaar om als mensen van één familie.

Ben je op zoek naar een idee rondom 'De eerste gemeente' (Handelingen 2: 41-47) Hier vind je een leuk idee van Adeline van der Kraan:

"Veel mensen geloofden Petrus en lieten zich dopen. Er kwamen die dag ongeveer drieduizend gelovigen bij. Alle gelovigen gingen met elkaar om als mensen van één familie. Ze kregen van de apostelen uitleg over Jezus. En ze kwamen steeds bij elkaar om te bidden en om met elkaar het brood te delen. De apostelen deden veel wonderen, en iedereen was diep onder de indruk. Alle gelovigen kwamen steeds bij elkaar. Ze deelden alles wat ze hadden. Ze verkochten hun bezittingen en het geld gaven ze aan iedereen die het nodig had. Elke dag kwamen ze naar de tempel om samen te zijn. Bij elkaar thuis deelden ze het brood. Vol vreugde zaten ze samen en iedereen was even belangrijk. Ze eerden God en het hele volk had veel waardering voor hen. Elke dag kwamen er meer mensen bij die door God gered waren."

Gesprekje over gezin, familie - onderbouw

Samen erover praten terwijl je het visueel maakt.

Lego poppetjes

Nodig: lego-poppetjes.

Zet een aantal lego-poppetjes voor je op tafel en praat samen de kinderen praten over wat een familie is. Hoe ziet het gezin waar zij bij horen eruit? En de (nabije) familie?

Zet er nog meer poppetjes bij. Vertel dat je als groep en als kerk, gemeente samen ook één familie bent. Laat de kinderen benoemen wie zij nog meer in de kerk kennen.

Evt. kan je ook poppetjes een functie/taak geven zoals dominee/voorganger, oudste, zondagsschoolleidster enz. om zo spelenderwijs wat meer uit te leggen over de opbouw van de kerk.

Dit idee is deel van een serie over dit Bijbelgedeelte:

Idee 896. Als mensen van één familie
Idee 897. We zijn allemaal anders, maar we hebben elkaar nodig
Idee 898. Een papieren slinger met poppetjes
I
dee 899. Samen bidden, samen brood delen
Idee 900. Gebedsmuur en theelichtjes bij het kruis
Idee 901. Hetzelfde van binnen, van buiten anders
Idee 902. Groepsopdracht: bouw samen een kerk

894. Maak je eigen kudde van versteende schapen


Kan jij een steen in een schaap veranderen?

Ben je op zoek naar een idee rondom het Bijbelgedeelte in Genesis 30: 31 - 43? Hier vind je een leuk spel van Adeline van der Kraan over het bedrog van Jacob bij zijn oom Laban.

Vers 37-40 "Toen haalde Jakob takken van bomen met wit hout. Hij haalde stukken van de schors van die takken af. Zo werden het gestreepte takken. Die takken zette hij in de drinkbakken van de geiten. Als de dieren kwamen drinken, gingen ze paren. En de geiten die bij de takken paarden kregen gestreepte en gevlekte jongen. De schapen zette Jakob apart. Hij zette ze bij het paren met hun kop naar de zwarte en gevlekte dieren van Laban. Zo kreeg hij allemaal zwarte en gevlekte dieren. Dat werd zijn eigen kudde."

stenen schaap

Activiteit:

Teken op de steentjes oogjes, neus en mond en versier de rest van ‘het lijfje’ met motiefjes

Elk kind heeft een eigen schaapje, samen vormen de schaapjes een kudde.

Benodigdheden: 

- gladde steentjes (bv grind of kiezels, te koop bij tuincentrum)
- stiften

893. verzin en pimp je eigen geit (of schaap)


Jacob bedriegt zijn oom Laban!

Ben je op zoek naar een idee rondom het Bijbelgedeelte in Genesis 30: 31 - 43? Hier vind je een leuk spel van Adeline van der Kraan over het bedrog van Jacob bij zijn oom Laban.

Vers 37-40 "Toen haalde Jakob takken van bomen met wit hout. Hij haalde stukken van de schors van die takken af. Zo werden het gestreepte takken. Die takken zette hij in de drinkbakken van de geiten. Als de dieren kwamen drinken, gingen ze paren. En de geiten die bij de takken paarden kregen gestreepte en gevlekte jongen. De schapen zette Jakob apart. Hij zette ze bij het paren met hun kop naar de zwarte en gevlekte dieren van Laban. Zo kreeg hij allemaal zwarte en gevlekte dieren. Dat werd zijn eigen kudde."

schaap om te versieren

Activiteit:

Zoek op internet een leuke tekening van een schaap of geit. Maak hier kopietjes van of laat de kinderen zelf een schaap of geit tekenen. Je kunt hier het schaap hierboven downloaden.

Verdere benodigdheden:

- tekenspullen
- verf
- evt. ander materiaal om het schaap mee te versieren zoals watten, lijm.

Voor de middenbouw kan het een uitdaging zijn om alleen met zwart-wit motieven te mogen werken. Nodig: naast papier zwartschrijvende pennen en stiften van verschillende dikten

885. Wat betekent 'Ichthus'?


Waarom tekenen we een vis als we over Jezus spreken?

Ben je op zoek naar een spel rondom het Bijbelgedeelte in Lucas 24: 44-49? Wellicht helpt dit idee van Wilma Doldersum over het onbegrip van de discipelen. Jezus is opgestaan uit de dood, maar zijn discipelen begrijpen nog niet wie Hij is en waarom Hij gekomen is. Jezus probeert het hen aan de hand van de Bijbel uit te leggen:

 "En dat in zijn naam alle volken opgeroepen zullen worden om tot inkeer te komen, opdat hun zonden worden vergeven. Jullie zullen hiervan getuigenis afleggen, te beginnen in Jeruzalem." Lucas 24: 47- 48 NBV)

Kijk eens goed naar de naam van Jezus: in het Hebreeuws: Yeshua, dat Redder betekent.

Lees nu de tekst nog eens door maar i.p.v. ‘in zijn naam’ zeg je ‘in de naam van de Redder’

Waarvan redt Jezus ons?

In het grieks, de taal van het Nieuwe Testament wordt de naam Ièsous gebruikt, bij ons Jezus.

Ichthus vis

Heb je wel eens een visje gezien in de kerk, of achterop een auto, op een tas of bijbelhoes?

Het griekse woord voor vis is Ichthus. De letters van dat woord kan je gebruiken als beginletters voor de woorden in de zin: Jezus Christus, Gods zoon, Redder.

Kijk maar in dit schemaatje hoe het in elkaar steekt:

Letter

Grieks

Omgezet Grieks

Nederlands

I (I)

Ιησους

Ièsous

Jezus

Χ (CH)

Χριστός

Christos

Christus

Θ (TH)

Θεου

Theou

Gods

Υ (U)

Ὑιός

Huios

zoon

Σ (S)

Σωτήρ

Sootèr

redder

Namen spelletje

Benodigdheden: (zachte) bal

Ga in een kring staan, noem eerst de naam van een ander kind en gooi dan de bal naar hem/haar.
Na een tijdje geven jullie elkaar een andere of bij-naam, dan wordt het moeilijker!

Duur: 15 minuten

 

 

884. Zoek op!


Op zoek naar tweelingteksten

Ben je op zoek naar een spel rondom het Bijbelgedeelte in Lucas 24: 44-49? Wellicht helpt dit idee van Wilma Doldersum over het onbegrip van de discipelen. Jezus is opgestaan uit de dood, maar zijn discipelen begrijpen nog niet wie Hij is en waarom Hij gekomen is. Jezus probeert het hen aan de hand van de Bijbel uit te leggen:

46 Hij zei tegen hen: ‘Er staat geschreven dat de Messias zal lijden en sterven, maar dat hij op de derde dag zal opstaan uit de dood, 47 en dat in zijn naam alle volken opgeroepen zullen worden om tot inkeer te komen, opdat hun zonden worden vergeven. (Lucas 24: 46-47 NBV)

zoek de Bijbel

Benodigdheden:

Een Bijbel voor ieder kind of per tweetal.

Activiteit:

Laat de kinderen met hun Bijbel klaar zitten, noem de tekst en de kinderen zoeken die zo snel mogelijk op. Wie de tekst het eerste heeft, mag vinger opsteken en hard ‘Ja ik!’ roepen.

Daarna zoekt iedereen het vers op en leest iemand het voor. Praat dan nog even door of de tekst met Jezus te maken heeft en hoe dan… is het niet duidelijk, laat ze dan weer snel de tweelingtekst opzoeken…

Voorbeeldteksten: <-> tweelingteksten:

Jesaja 53:3 <-> Johannes 11:47-50

Psalmen 118:22 <-> Matteüs 21:42

1 Kronieken 5:2 <-> Hebreeën 7:14

Jesaja 7:14 <-> Lucas 1:34

Voor meer teksten, kijk bijvoorbeeld hier  

Duur: 15 minuten

 

801. Vertel de gelijkenis van de wijze en de dwaze bouwer


Nog een verhaal met het proefje van de potloden en het zakje

In de video hieronder laten we zien hoe je het verhaal van David en Saul kunt vertellen aan de hand van een boterhamzakje, potloden en wat water. Maar... 

Je kunt dit proefje ook binnen je zondagsschool of kindernevendienst gebruiken voor de gelijkenis van de dwaze en de wijze man.

Als je de woorden van Jezus in je opneemt en bij je houdt, dan gaat het goed. Kinderen staken het potloodje de zak. Elk potlood stelde een gebod van God voor. Maar als je het wel hoort en er niets mee doet....de potloden werden doorgestoken en aan de andere kant uit de zak getrokken. Het ene oor in en het andere oor uit, dan komt het niet goed. De zak loopt leeg.

Thema's

de gelijkenis van de wijze en de dwaze bouwer, luisteren naar Bijbelverhalen, God gehoorzamen

Je kunt dit gebruiken binnen:

een zondagsschool les, een kindernevendienst, een vakantiebijbelweek, een christelijke basisschool, als kindermoment tijdens een dienst, als godsdienstles



 

797. Uit de knoop - het scharlaken koord van Rachab in Jericho


Rachab laat ons zien dat God ons uit de knoop kan halen -  een objectles die verrast!

In Jozua 2 lezen we over de ontmoeting tussen de Joodse verspieders en de heidense Rachab op de muur van de stad Jericho. Rachab heeft een zwaar en gebroken leven achter haar. Haar leven is in de knoop. Toch helpt zij hen en als beloning moet zij een rood koord uit haar raam hangen zodat als de Israëlieten komen zij en haar familie beschermd zouden worden. En zo gebeurt het!!

In de onderstaande video laat ik je zien hoe je met een rood touw dit verhaal van Rachab kan vertellen en kan laten zien dat hoe groot de knoop in ons leven ook is, God ons uit de knoop kan halen. Dit is een objectles die je even moet oefenen, maar dan kan jij het ook! 


Je kunt dit gebruiken binnen:

een zondagsschool les, een kindernevendienst, een vakantiebijbelweek, een christelijke basisschool, als kindermoment tijdens een dienst, als godsdienstles

795. De ster van Bethlehem - een kompas die naar Jezus wijst

 

Wijzen naar Jezus leidt tot een verrassing - laat jij je verrassen?

In Mattheüs 2 lezen we over de wijzen die de ster (als kompas) naar Jezus volgen. Ze zijn onderweg naar hun bestemming: Jezus de Koning naar wie zij op zoek waren. Na deze ontmoeting zullen ze nooit meer hetzelfde zijn.

In de onderstaande video laat ik een hele bijzondere oefening zien die je met kinderen, tieners en volwassenen kunt doen en waardoor je een heel mooi punt kunt maken wat er gebeurt als wij in onze gedachten en in ons hart ons richten op Jezus en het volgen van Hem.

Ik ga niet meer uitleggen. Kijk de video en doe gelijk met mee. Alleen door het meedoen, kan je dit ervaren en je laten verrassen.

 

 

Je kunt dit gebruiken binnen:

een zondagsschool les, een kindernevendienst, een vakantiebijbelweek, een christelijke basisschool, als kindermoment tijdens een dienst, als godsdienstles

789. Rechtopstaande Bijbelse Figuren om te maken en te kleuren - Creatief Vertellen

Korte uitleg:
Soms is het handig om een paar draagbare figuurtjes te hebben om het Bijbelverhaal mee te vertellen en om de kinderen te helpen het verhaal door te vertellen. Hier is een eenvoudige manier om wat rechtopstaande figuurtjes te maken. Ze kunnen makkelijk opgeborgen worden en kunnen zelfs ingekleurd worden door de kinderen.

mens1

Klik hier om het blad met figuurtjes uit te printen.

mens2
Vouw vervolgens wat paperclips zoals op de foto hieronder. Dit worden de steuntjes voor de figuurtjes.

mens3

Laat de kinderen de figuurtjes inkleuren en knip ze vervolgens uit. Plastificeer ze als je ze vaker wilt gebruiken zonder ze te beschadigen!

mens4

Zet nu je figuurtjes neer en vertel een verhaal!

mens5

 

-------------------------------------------------
Met toestemming overgenomen van Mina Munns en haar site Flame Creatieve Kids.

785. Bidden met kleurcodes

Korte uitleg:
Dit is een hele gemakkelijke en visuele manier om kinderen te leren bidden. Je kunt deze kettingen nog jaren als gebedsstation gebruiken, als een vorm van groepsgebed in het kinderwerk of gewoon thuis in het gezin. Het leuke is dat je er net zolang dingen aan kunt toevoegen als je zelf wilt.

 ketting1


Benodigdheden:

- stroken gekleurd papier
- lijm
- pennen en potloden

Activiteit:
Kinderen krijgen diverse strookjes gekleurd papier. Samen met de kinderen gaan we kijken welke betekenis we aan welke kleur kunnen gaan geven.

Bijvoorbeeld:
Rood – iets waar je tegen de Here God sorry voor wilt zeggen of vergeving wilt vragen
Wit – Mensen die je van streek hebben gemaakt en die je wilt vergeven
Geel – iets waar je de Here God voor wilt bedanken
Paars – iets wat je aan de Here God voor jezelf wilt vragen
Blauw – iets wat je aan de Here God voor andere mensen wilt vragen
Groen – iets wat je aan de Here voor de de wereld wilt vragen
Goud - iets wat je heel mooi vindt van / aan de Here God

Schrijf of teken je gebeden op de papieren strook en voeg hem toe aan de papieren ketting!

ketting 2

 
-------------------------------------------------
Met toestemming overgenomen van Mina Munns en haar site Flame Creatieve Kids.

780. Koning Saul gooit speren naar David - Cool Science

Korte uitleg:
Hoe ga je om met mensen die je pijn doen en je vervolgen? Voor David was dit geen theoretische vraag. Het begon met een speer van koning Saul. Het eindigde midden in de nacht in Saul's tent. Zal David wraak nemen? In de grot deed hij het nog niet. Hij sneed slechts een stukje van Saul's mantel af. Nu kan hij de slapende Saul doden. Alle speren zijn al geworpen. Wat gaat hij doen? 

David neemt geen wraak. Hij weet de waarheid. Als je wraak neemt, loop je leeg...

In de video hieronder laten we zien hoe je het verhaal van David en Saul kunt vertellen aan de hand van een boterhamzakje, potloden en wat water.

Thema's
Wraak nemen, vergeving, Saul gooit speren, David op de vlucht, David in de grot

 

Gratis - een selectie van Creatief Kinderwerk ideeën

Hieronder vind je een selectie van een stuk of vijftien ideeën. Hopelijk krijg je hiermee een indruk van de  500+ ideeën, die we hier voor onze leden aanbieden.

Op Creatief Kinderwerk bieden we een breed spectrum van ideeën voor leerkrachten, sprekers en kinder- en jeugdwerkers aan. Van o.a. uitgeschreven Bijbelverhalen, leuke spellen, creatieve gebedsideeën, handige preek illustraties, aantrekkelijke kindermomenten, gekke objectlessen en vele (instructie)video’s tot hele methodieken…

En dit allemaal voor de prijs van één goed boek! 


522. Rode en groene kaarten - de Bergrede van Jezus op een andere manier benaderd

Korte uitleg:
Een mooie en interactieve werkvorm waarbij je samen met de kinderen, tieners en/of volwassenen stil staat bij de Bergrede van de Here Jezus. Deze werkvorm helpt je om op een nieuwe manier met elkaar hierover in gesprek te gaan en van elkaar te leren.


roodgroen

Thema’s:
De bergrede,

Te gebruiken voor:
kindermoment tijdens de dienst, creatief onderwijs kinderwerk

Bijbeltekst:
“Bij het zien van deze menigte ging Hij de berg op, en toen Hij was gaan zitten, kwamen zijn leerlingen bij Hem.  Hij nam het woord en onderrichtte* hen met deze toespraak: (Mattheus 5: 1-2)

Leeftijd:
4 t/m 88 jaar

Lees meer

453. Solid Kids (4) ‘liegen - waarheid vertellen’ / oh nee, ze weten het

Korte uitleg:
Het complete vierde ‘liegen of waarheid vertellen’ programma van Solid Kids van een uur tot anderhalf uur. In te zetten binnen een multiculturele stadscontext.

Vandaag gaan we kijken naar wat er gebeurt als je leugen ontdekt wordt. Vaak gebeurt er dan hetzelfde als met het spel van de stapel blikken. Ineens valt alles om. Je krijgt misschien straf, mensen willen geen vrienden meer zijn. Alles lijkt in elkaar te storten.

453

Thema’s:
missionair kinderwerk, liegen, waarheid vertellen

Te gebruiken voor:
missionair kinderclub

Leeftijd:
7 t/m 13 jaar

Download:

453.liegen4.pdf

 

435. Solid Kids (4) ‘stelen - geven’ / ben jij vrijgevig of gierig?

Korte uitleg:
Het complete vierde programma van Solid Kids van een uur tot anderhalf uur. In te zetten binnen een multiculturele stadscontext.

In dit vierde clubprogramma focussen we op de kracht van kiezen. Via veel spellen, een verhaal en kleine gespreksgroepjes stimuleren we de kinderen na te denken over de keuze dat je iets kunt pakken, maar je kunt ook kiezen om iets te geven.

435

Thema’s:
missionair kinderwerk, stelen, geven

Te gebruiken voor:
missionair kinderclub

Leeftijd:
7 t/m 13 jaar

Download:

435.Stelen4.pdf

 

  • 1
  • 2