1026. Is het een eend of een konijn? - een objectles


Een visueel grapje waarmee je kinderen, jongeren en volwassenen kunt uitdagen om op een andere manier ergens naar te kijken

Ken je deze optische illusie? Zie je een foto van een konijn of een eend? Dat is maar helemaal afhankelijk van hoe je de foto draait. Liggend op zijn kant zie je een lief wit konijntje met een leuk oortje. Staand op zijn kant zie je een eend met een leuke snavel. Welke van de twee dieren is het echt?

Is het een eend of een konijn een optische illusie voor christelijk kinderwerk zondagsschool gezinsdienst jeugdwerk in de kerk kindernevendienst

Je kunt deze optische illusie goed gebruiken bij een kindermoment in de dienst, in de zondagsschool, in de kindernevendienst, in de klas, in de kinderkerk, tijdens de catechisatie of het jeugdwerk in de kerk.

Bijbelse thema's die je hiermee kunt aankaarten, zijn:

- God is anders dan we denken
- Wie is God?
- Wie is Jezus?
- Anders leren kijken
- Het Onzichtbare leren zien...
- Hoe zeker ben je van je zaak?
- Zie je het wel goed?

Wat heb je nodig:

Een foto op A4 formaat van de konijn / eend illusie die je hieronder kunt downloaden ( 6MB).

Download de foto: duck_rabbit_magic_care.jpg

 Eend of konijn een objectles voor de zondagsschool de kindernevendienst kinderkerk in de klas vakantiebijbelweek catechisatie jeugdwerk in de kerk     

   

     Eend of konijn 2 een objectles voor de zondagsschool de kindernevendienst kinderkerk in de klas vakantiebijbelweek catechisatie jeugdwerk in de kerk

1025. Poppenscript - Bidden met je vingers


Een volledig uitgewerkte poppenscript voor handpoppen over bidden / gebed in vijf pagina's

Dit poppenscript is ontworpen en gemaakt door Ellen Zuijdwegt.

In deze poppenact staat het thema ‘Bidden aan de hand van de vijf vingers’ centraal. Elke vinger heeft hierin een betekenis die we kunnen inzetten in ons gebed.

Dit idee is deel van een volledige kinderdienst / gezinsdienst over bidden en gebed in idee 1024

Deze poppenact van vijf pagina's in een PDF formaat kan je goed gebruiken in de klas, thuis, in de zondagsschool, kindernevendienst, kinderkerk, catechisatie, jeugdwerk in de werk of in de VBW.

Bidden met je vingers een compleet handpoppen script over bidden en gebed voor jeugdwerk in kerk zondagsschool catachisatatie kinderkerk kindernevendienst gezinsdienst kinderdienst

Wat heb je nodig:

- een handpop (zoals bijvoorbeeld een muppetpop)
- een koffer

Download het poppenscript in PDF formaat

Je kunt het script hieronder downloaden.

Registreer om meer te lezen...

1024. Kinderdienst ‘Met vijf vingers kan je bidden’


Een volledig uitgewerkte kinderdienst over bidden / gebed in PDF boekje

Deze kinderdienst is ontworpen en gemaakt door Ellen Zuijdwegt.

In deze kinderdienst staat het thema ‘Bidden aan de hand van de vijf vingers’ centraal. Elke vinger heeft hierin een betekenis die we kunnen inzetten in ons gebed.

Deel van deze kinderdienst is een leuk, volledig poppenscript van vijf A4tjes en een volledig uitgeschreven lesprogramma van zeven A4tjes. Het geheel is mooi opgemaakt in een PDF boekje dat je hieronder kunt downloaden.

Heel mooi, leuk en handig materiaal dat je eigenlijk gelijk kunt gebruiken bij een kinderdienst over bidden / gebed. Maar je kunt het natuurlijk ook gebruiken in de klas, thuis, in de zondagsschool, kindernevendienst, kinderkerk, catechisatie, jeugdwerk in de werk of in de VBW.

Met vijf vingers kan je bidden een volledig uitgewerkte kinderdienst over bidden en gebed voor gezinsdienst jeugdwerk in kerk zondagsschool kindernevendienst

Schriftlezing

Binnen de kinderdienst staat de schriftlezing van Filippenzen 4: 4-7 centraal:

“Wees blij in de Here; ik zeg het nog eens: Verheug u in Hem! Laat uw vriendelijkheid bij iedereen bekend zijn. De Here is dicht bij u. Maak u nergens zorgen over, maar bid voor alles. Vertel God al uw problemen en verlangens en vergeet vooral niet Hem te danken voor alles wat Hij doet. Dan zal u de vrede van God ervaren, een vrede die ons menselijk besef te boven gaat en die de wacht houdt over uw hart en gedachten, omdat u in Christus Jezus bent.” (Filippenzen 4: 4-7)

Wat heb je nodig:

- een handpop (zoals bijvoorbeeld een muppetpop)
- een houten hand waarbij de vingers kunnen scharnieren
- een Flap-over bord met getekende hand er op
- dikke viltstiften
- een Bijbel
- uitdeelkaartjes met een hand en de vijf punten er op

Download het PDF boekje

Je kunt de kinderdienst hieronder als mooi opgemaakt PDF boekje downloaden.

Registreer om meer te lezen...

1023. Zoek de letters – een leuk gebedsspel


Een spelende manier van bidden met letters

In het vorige idee gebruikten we letters om met zand of meel een woord te maken. In dit idee gebruiken we letters om op spelende wijze voor anderen te bidden.

Ideaal voor tijdens een kindermoment in de dienst, binnen het onderwijs in de klas of tijdens een zondagsschool of kindernevendienst programma.

Zoek de letters gebedsspel spel kinderen. voor geloofsoverdracht zondagsschool kindernevendienst de klas christelijk onderwijs Bijbelles jeugdwerk in de kerk catechisatie kinderkerk

Wat heb je nodig:

- een diepe doos
- papiersnippers
- letters (magnetisch / van hout)

Wat je doet:

Registreer om meer te lezen...

1022. Dit gebed maakt indruk – een creatief gebedsidee


Een leuke manier van bidden met (magnetische) letters

Ken je van die magnetische letters die je op de koelkast in de keuken kunt plakken en de grappigste zinnen of woorden mee kunt maken? Maar je kunt natuurlijk ook gewoon kleine houten letters gebruiken.

Deze creatieve verwerking helpt kinderen om een echte indruk te maken met hun gebed. Maar ja, de vraag is natuurlijk: “Moeten wij indruk op God maken met ons gebed?”

Je kunt dit creatieve gebedsidee ook gebruiken als objectles binnen een Bijbelles over bidden of over de gelijkenis van de farizeeër en de zondaar die gingen bidden in de tempel. Wie van de twee maakte wel of niet indruk op God?

Ideaal voor tijdens een kindermoment in de dienst, binnen het onderwijs in de klas of tijdens een zondagsschool of kindernevendienst programma.

Dit gebed maakt indruk gebedsidee knutselidee kinderen. voor geloofsoverdracht zondagsschool kindernevendienst de klas christelijk onderwijs Bijbelles jeugdwerk in de kerk catechisatie kinderkerk

Wat heb je nodig:

- magnetische letters
- houten letters
- meel of wit zand
- een grote schaal of bak als ondergrond
- zeef
- lepels

Wat je doet:

Registreer om meer te lezen...

1021. Volg de ster – een knutsel- en gebedsidee


Een leuke en eenvoudig knutselidee rondom Advent en Kerst

Ten midden van al onze drukte mogen wij net als de drie koningen de ster volgen.

Deze hele eenvoudige knutsel activiteit is tegelijkertijd ook als een creatief gebedsidee te gebruiken. 

Ideaal voor tijdens een kindermoment in de dienst, binnen het onderwijs in de klas of tijdens een zondagsschool of kindernevendienst programma.

Volg de ster gebedsidee knutselidee kinderen. voor geloofsoverdracht zondagsschool kindernevendienst de klas christelijk onderwijs Bijbelles jeugdwerk in de kerk catechisatie kinderkerk

Wat heb je nodig:

- lucht drogende klei
- grote ster koekjesvorm
- plastic kraaltjes
- viltstiften
- echte of elektrische theelichtjes

Wat je doet:

Registreer om meer te lezen...

1020. Een Kerst gebedsspiraal – een creatief gebedsidee


Met een kaars door de Adventweken richting de geboorte van Jezus

Maria en Jozef moeisten vanuit Nazareth naar Bethlehem reizen voor de geboorte van hun zoon. Elk jaar gaan we met Advent ook op reis. Op reis naar het vieren van de komst van de Zoon van God, het Licht van de wereld, de Redder van de mensen!

Deze hele eenvoudige knutsel activiteit is tegelijkertijd ook als een creatief gebedsidee te gebruiken. Vanaf 1 december reis je door middel van de gebedsspiraal in vijfentwintig dagen samen met je kaars richting Eerste Kerstdag.

Ideaal voor tijdens een kindermoment in de dienst, binnen het onderwijs in de klas of tijdens een zondagsschool of kindernevendienst programma.

Kerst gebedsspiraal gebedsidee knutselidee kinderen. voor geloofsoverdracht zondagsschool kindernevendienst de klas christelijk onderwijs Bijbelles jeugdwerk in de kerk catechisatie kinderkerk

Wat heb je nodig:

- lucht drogende klei
- kleine kaarsen

Tip:
Misschien slim om van te voren zelf zo’n gebedsspiraal te maken, zodat je ongeveer kunt inschatten hoeveel klei per kind je nodig hebt.

Wat je doet:

Registreer om meer te lezen...

1019. ‘Glow in the dark’ - een creatief knutsel / gebedsidee


Een ‘verlichtende’ knutselactiviteit of hoop en Gods licht in de wereld

Ken je ‘Glow in the dark’ tape? Zo niet, dan moet je het even googlen en als je dan toch bezig bent, schaf dan gelijk even een ‘blacklight lamp’ aan voor een extra gaaf effect!

Dit idee past bij de toewijding van Jezus in de tempel. In Lukas 2 lezen we over de ontmoeting tussen Simeon en Jozef en Maria. Simeon, de oudere man, roept dan uit dat hij nu klaar is om te sterven, omdat hij met zijn eigen ogen gezien heeft hoe God alle volken gaat redden. Hoe Jezus als licht geopenbaard gaat worden aan de heidenen tot eer van het volk Israel. (Lukas 2: 29-32)

Glow in the dark gebedsidee knutselidee kinderen. voor geloofsoverdracht zondagsschool kindernevendienst de klas christelijk onderwijs Bijbelles jeugdwerk in de kerk catechisatie kinderkerk


Simeon herkent Jezus hier als de redder die licht komt brengen in donkere situaties en die mensen de weg zal laten zien in alle duisternis in hen en om hen heen.

Deze verwerking is zowel een knutsel- als een creatief gebedsidee. Je kunt het gebruiken om kinderen te laten reflecteren dat God altijd bij je is, ook al lijkt het alsof het allemaal duister, donker en heel moeilijk is. Je kunt het dus ook goed gebruiken bij thema’s, zoals:

- Gods aanwezigheid in ons leven
- Gods bescherming
- Daniel in de leeuwenkuil
- vrienden van Daniel in de vurige oven
- Mozes en het volk bij de Rode Zee
- Paulus en Saulus in de gevangenis

Deze verwerking is zowel een knutsel- als een creatief gebedsidee. Ideaal voor tijdens een kindermoment in de dienst, binnen het onderwijs in de klas of tijdens een zondagsschool of kindernevendienst programma.

Wat heb je nodig:

- gekleurd papier
- stiften
- glow in the dark tape
- scharen
- eventueel een black light (voor een extra gaaf effect!)

Wat je doet:

Registreer om meer te lezen...

1018. Maak je eigen lichtkokers - een creatief knutsel / gebedsidee


Leuk idee dat goed past bij de toewijding van Jezus in de tempel

In Lukas 2 lezen we over de ontmoeting tussen Simeon en Jozef en Maria. Simeon, de oudere man, roept dan uit dat hij nu klaar is om te sterven, omdat hij met zijn eigen ogen gezien heeft hoe God alle volken gaat redden. Hoe Jezus als licht geopenbaard gaat worden aan de heidenen tot eer van het volk Israel. (Lukas 2: 29-32)

Simeon herkent Jezus hier als de redder die licht komt brengen in donkere situaties en die mensen de weg zal laten zien in alle duisternis in hen en om hen heen.

Deze verwerking is zowel een knutsel- als een creatief gebedsidee. Ideaal voor tijdens een kindermoment in de dienst, binnen het onderwijs in de klas of tijdens een zondagsschool of kindernevendienst programma.

Maak je eigen lichtkokers gebedsidee knutselidee kinderen. voor geloofsoverdracht zondagsschool kindernevendienst de klas christelijk onderwijs Bijbelles jeugdwerk in de kerk catechisatie kinderkerk

Wat heb je nodig:

- elektrisch theelichtjes
- A6 papier
- viltstiften
- lijm

Wat je doet:

Registreer om meer te lezen...

1017. Geef je zorgen en oplosbaar papier aan Hem - een objectles


Een leuke manier om kinderen te helpen om hun angsten aan God te geven

Een van mijn favoriete Bijbelteksten is 1 Petrus 5:7 "Geef al je zorgen aan Hem, want Hij zorgt voor je." Petrus heeft drie jaar intensief met Jezus opgetrokken en hierin een belangrijke les geleerd: 'Je hoeft je geen zorgen te maken, want Jezus is bij je en Hij zorgt voor je.' Als Petrus een oude man is, schrijft hij dit in zijn brief. 

In idee 22 leg ik uit hoe je stenen kunt gebruiken om deze Bijbeltekst op visuele wijze tastbaar voor de kinderen te maken, maar vandaag heb ik ontdekt dat je hier ook oplosbaar papier voor kunt gebruiken!

Ideaal voor tijdens een kindermoment in de dienst, binnen het onderwijs in de klas of tijdens een zondagsschool of kindernevendienst programma.

zorgen maken oplosbaar papier objectles geef je zorgen aan Jezus voor zondagsschool kindernevendienst kinderkerk kinderwerk onderwijs christelijk vakantiebijbelweek VBW

Wat heb je nodig:

- een schaal of bak
- lauw water
- oplosbaar papier (link waar je dit kunt kopen hieronder)
- stiften

Wat je doet:

Registreer om meer te lezen...

1016. Oplosbaar papier en onze angsten - een objectles


Een leuke manier om kinderen te helpen om hun angsten aan God te geven

Toen ik eenmaal ontdekt, dat er oplosbaar papier in water bestond, ging bij mij het hek van de dam. Zoveel mooie en leuke toepassingen binnen het kinderwerk!

Ik moest gelijk denken aan het verhaal van de storm op het meer, waarbij de discipelen heel bang werden. Maar natuurlijk zijn er zoveel meer Bijbelverhaal waarin angst een belangrijke rol speelt. Met behulp van dit oplosbaar papier kan je kinderen op een hele visuele wijze laten zien dat wij onze angsten aan Hem mogen geven.

Ideaal voor tijdens een kindermoment in de dienst, binnen het onderwijs in de klas of tijdens een zondagsschool of kindernevendienst programma.

Bang zijn oplosbaar papier objectles angst voor zondagsschool kindernevendienst kinderkerk kinderwerk onderwijs christelijk vakantiebijbelweek VBW

Wat heb je nodig:

- een schaal of bak
- lauw water
- oplosbaar papier (link waar je dit kunt kopen hieronder)
- stiften

Wat je doet:

Registreer om meer te lezen...

1015. Oplosbaar papier en vergeving - een objectles


Een gemakkelijke manier om kinderen te leren over vergeving

Hoe kunnen we kinderen op visuele en begrijpbare wijze duidelijk maken wat ‘vergeving’ inhoudt?

“Bestaat er niet zoiets als oplosbaar papier?”, was mijn vraag… En ja hoor, dat bestaat en daar kan je hele leuke en mooie dingen mee doen, behalve borduren...

Ideaal voor tijdens een kindermoment in de dienst, binnen het onderwijs in de klas of tijdens een zondagsschool of kindernevendienst programma.

Goed te combineren bij een Bijbelles over de betekenis van Pasen of de gelijkenis van de onbarmhartige dienstknecht in Mattheus 18:21-35 of de gelijkenis van de verloren zoon in Lukas 11:15-32.

Bidden voor vergeving met oplosbaar papier objectles vergeven voor zondagsschool kindernevendienst kinderkerk kinderwerk onderwijs christelijk vakantiebijbelweek VBW

Wat heb je nodig:

- een schaal of bak
- lauw water
- oplosbaar papier (link waar je dit kunt kopen hieronder)
- stiften

Wat je doet:

Registreer om meer te lezen...

1014. Luisteren naar Gods woord - een objectles


Een hele gemakkelijke objectles met een grote impact...

Dit is een hele leuke en gemakkelijke objectles die je kunt gebruiken om kinderen op visuele wijze te laten zien hoe mensen naar Gods woord luisteren en hoe wij het best naar Gods woord kunnen luisteren. 

Ideaal voor tijdens een kindermoment in de dienst, binnen het onderwijs in de klas of tijdens een zondagsschool of kindernevendienst programma. Je kunt deze objectles ook gebruiken om met kinderen in gesprek te gaan over het belang van de Bijbel en van Bijbelstudie...

Goed te combineren bij een Bijbelles over het Bijbelverhaal van de gelijkenis van de zaaier in Mattheus 13:1-23, Markus 4:1-20 en Lukas 8:4-15. Het is ook redelijk eenvoudig om van hieruit een link te leggen naar de vrucht van de Geest in Galaten 5:22-23.

Luisteren naar Gods woord objectles omgaan Bijbel voor zondagsschool kindernevendienst kinderkerk kinderwerk onderwijs christelijk vakantiebijbelweek VBW

Wat heb je nodig:

- een fles water
- een emmer
- een vergiet
- een trechter
- een grote spons

Wat je doet:

Lees meer

1013. 'God denkt aan jou' doosje - een knutselidee


Maak 'een God denkt aan jou' doosje

Van Desiree Hendriksen ontvingen we het volgende knutsel idee - een mooi doosje waarmee je met de kinderen kunt stilstaan dat God aan hen denkt!

Knutselidee knutsel een God denkt aan jou doosje leuk voor in de klas de zondagsschool kindernevendienst of kinderkerk

Een leuk knutselidee voor in de klas, tijdens de zondagsschool, de kindernevendienst of in de kinderkerk. 

Je kunt het doosje hier downloaden. 

1012. Maak je eigen Adventskalender


Zelf je Adventskalender maken

Kopieer of print de vellen dubbelzijdig (bij voorkeur dubbelzijdig op de korte kant zodat de vellen op zijn kop op elkaar komen). De nummers komen op de ene kant te staan en de tekst op de andere kant. Knip kaartje los, knip alleen de doorgetrokken lijnen door. Vouw de kaartje dubbel zodat de tekst binnenin komt en het nummer op de voorkant komt.

Je kunt hier de adventskalender downloaden.

Maak je eigen adventskalender een leuk knutsel idee voor thuis zondagsschool kindernevendienst kinderkerk of in de klas


Hang nu de kaartje op een lijntje, maak ze vast met paperclips (goedkoper) of wasknijpertjes. Je kan de touwtjes op een stuk karton vast maken naar het volgende idee:

Adventskalender

Met dan Renske de Jong voor het idee en de uitwerking!

 

1011. Proefje 'de Lavalamp' - afscheid nemen...


Afscheid nemen is best moeilijk

Ook kinderen worden geconfronteerd met afscheid nemen. Soms gaat het om afscheid nemen van vrienden die verhuizen. Of om dierbaren of huisdieren die overleden zijn. Soms is afscheid nemen ook iets goeds, als je bijvoorbeeld afscheid neemt van een slechte gewoonte. In dit idee gebruiken we het concept van de Lavalamp om stil te staan bij het thema 'afscheid'. Met dank aan Annegreet van der Most.

Je kunt met behulp van dit idee de lavalamp gebruiken om stil te staan bij het ritueel van afscheid nemen. Heb je nog nooit met de lavalamp gewerkt, bekijk dan eerst even deze video

Afscheid nemen met behulp van een lavalamp een mooi proefje en ritueel voor in de zondagsschool kinderkerk kindernevendienst of in de klas


Thema:

Denken aan, herinneren, afscheid nemen, van iets afscheid nemen

Opdracht:

Elk kind krijgt verschillende stukjes bruistablet. In een rustige en veilige sfeer kan je om de lavalamp zitten en de leidinggevende zegt het volgende:

Ik neem afscheid van... mijn boze buien. Die waren er het afgelopen jaar, maar dat is gebeurd. Ik hoef me er niet meer schuldig over te voelen. Als ik deze tablet in het water doe, dan zeg ik dag tegen alles wat ik afgelopen jaar verkeerd heb gezegd, gedacht of gevoeld. Ze bestaan niet meer. Vanaf nu ben ik samen  met Jezus een nieuw mens. Elke dag mag ik opnieuw beginnen. (alle kinderen doen een stukje tablet in het water)

Ik neem afscheid van... mijn oma, mijn opa, mijn lieve huisdier. Ze waren er afgelopen jaar en zijn gestorven. Ik heb er verdriet van. Als ik deze tablet in het water doe, dan denk ik aan ze met heel mijn hart. Met deze tablet weet ik dat ze nog steeds er zijn, ze bewegen en zijn er,   maar mijn ogen zien ze even niet. (alle kinderen doen een stukje tablet in het water)

Ik ben dankbaar voor... mijn talenten. Ik heb veel talenten (vul in je hoofd maar in wat je kan). Ik kan daardoor dingen die anderen niet kunnen. Daardoor kan ik mensen helpen en aanvullen wat zij niet kunnen. Als ik deze tablet in het water doe, dan denk ik aan alles wat ik kan en hoe geweldig dat is. (alle kinderen doen een stukje tablet in het water)

Ik denk aan komend jaar. Met deze tablet zie ik dat alles in beweging komt. Ik geloof dat er hoop is, ook al gaat niet alles goed. Met deze tablet mag ik aan Jezus vragen om vanaf nu met mij op stap te gaan – of verder met mij te gaan - en mijn leven in beweging te zetten, zodat ik steeds meer ga worden wie ik bedoeld ben.  (alle kinderen doen een stukje tablet in het water)

Serie van vier video's:

Dit idee is onderdeel van vier video's rondom de lavalamp

1. Proefje 'de lavalamp' - een bruisend Kerstverhaal
2. Proefje 'de lavalamp' - de twee beroemste broers in de Bijbel (alleen voor leden)
3. Proefje 'de lavalamp' - een altaar van dankbaarheid (alleen voor leden)
4. Proefje 'de lavalamp' - de uitstorting van de Heilige Geest met Pinksteren (alleen voor leden)

1010. De geboorte van Johannes - een schetsbordverhaal


Hij heet Johannes...

‘Wèh, wèh, wèh.’ Wat is dat? Er klinkt gehuil. Gehuil van een baby. Ja, dat klopt. Want in het huis van de oude Zacharias en Elisabet is een kindje geboren, een kleine baby. Het is een jongetje, precies zoals de engel had gezegd.

Wat zijn Zacharias en Elisabet blij! Ze zijn al zó oud en nu hebben ze toch nog een kindje gekregen. Een zoon. En wat is hij lief! Kleine oogjes, kleine oortjes, een klein neusje en een klein mondje. Zacharias en Elisabet vinden hun kleine baby práchtig en wat houden ze veel van hem!

De geboorte van Johannes de Doper een schetsbord Bijbelverhaal voor in de zondagsschool kinderkerk kindernevendienst of in de klas

Hieronder vind je een mooi nieuw schetsbordverhaal van Ellen Zuijdwegt uit Lucas 1:57-80. Dit verhaal is al eerder in de werkwijze 'Vertel het maar' gepubliceerd.

Registreer om meer te lezen...

1009. Koning Joas


Een interactief Mee-Speel-Verhaal 

Dit verhaal kan je vertellen als een zogenaamd ‘Mee-Speel-Verhaal’. De kinderen kunnen tijdens de vertelling meespelen door middel van het nazeggen van bepaalde woorden of zinnen. Deze staan cursief gedrukt. Jij zegt het eerst, de kinderen zeggen het na. Ook kunnen ze bepaalde emoties uitbeelden, of geluiden maken.

Koning Joas een meespeel Bijbelverhaal voor de zondagsschool kindernevendienst of in de klas

Je kunt er voor kiezen om dit alle kinderen te laten doen, of tijdens het vertellen een kind aan te wijzen die dit doet. Ook kan je kinderen tijdens het vertellen mee laten spelen door iets uit te beelden. Als ze dan iets moeten doen of zeggen kan je dit fluisterend aan hen vertellen. Speel zelf ook mee.

Spreek van te voren af dat als jij jouw hand als stopteken omhoog steekt, de kinderen stil zijn. De kinderen blijven gewoon op hun plek zitten tijdens het vertellen, tenzij er kinderen iets uit moeten beelden waarbij ze moeten lopen. Zelf kan je  het verhaal beeldend vertellen. Kom van je stoel, loop rond, of maak bepaalde bewegingen die van toepassing zijn.

Hieronder vind je een mooi, nieuw Mee-Speel-verhaal van Ellen Zuijdwegt uit 2 Koningen 11:1-12:2 over het Bijbelverhaal van koning Joas . Dit verhaal is al eerder in de werkwijze 'Vertel het maar' gepubliceerd.

Registreer om meer te lezen...

1008. Vernieuwde versie van Bijbelstudie kaarten voor de bovenbouw


Tien vernieuwde Bijbelstudie kaarten, die je bij elk Bijbelverhaal kunt gebruiken

Ik was op zoek naar een nieuwe manier van Bijbellezen, waarin ik de kinderen uit de bovenbouw en de jonge tieners niet langer Bijbelverhalen hoefde te vertellen, maar waarbij zij zelf aan de slag gingen met een Bijbelverhaal.

Tegelijkertijd wilde ik de kinderen tien vragen aanleren die zij konden stellen als ze thuis (of waar dan ook) uit de Bijbel lazen. 

Hoe werken deze kaarten?

Kies een kort Bijbelverhaal. Print dit uit op een A4 of laat elk kind het meelezen in de Bijbel. Voordat je begint, laat je elk kind ongezien een van de tien kaarten pakken. Dit is de opdracht die dit kind bij het studeren van het Bijbelverhaal moet uitvoeren. het voordeel hiervan is dat ieder kind betrokken is en kinderen spelenderwijs leren hoe ze Bijbelstudie moeten doen!

Ideaal voor een kinderkerk, kindernevendienst of zondagsschool!

bijbelstudie kaarten

Download het PDF met de Bijbelstudiekaarten hieronder:

Lees meer

1007. Nebukadnessar wil aanbeden worden - een mee-speel verhaal


Knielen voor de goden van Nebukadnessar?

Dit verhaal kunt u vertellen als een zogenaamd ‘Mee-Speel-Verhaal’. De kinderen kunnen tijdens de vertelling meespelen door middel van het nazeggen van bepaalde woorden of zinnen. Deze staan cursief gedrukt. U zegt het eerst, de kinderen zeggen het na. Ook kunnen ze bepaalde emoties uitbeelden, of geluiden maken. U kunt er voor kiezen om dit alle kinderen te laten doen, of tijdens het vertellen een kind aan te wijzen die dit doet. Ook kunt u kinderen tijdens het vertellen mee laten spelen door iets uit te beelden. Als ze dan iets moeten doen of zeggen kunt u dit fluisterend aan hen vertellen. Speel zelf ook mee.

Spreek van te voren af, dat als u uw hand als stopteken omhoog steekt, de kinderen stil zijn. De kinderen blijven gewoon op hun plek zitten tijdens het vertellen, tenzij er kinderen iets uit moeten beelden waarbij ze moeten lopen.
Zelf kunt u het verhaal beeldend vertellen. Kom van uw stoel, loop rond, of maak bepaalde bewegingen die van toepassing zijn. Bij dit verhaal worden ook emoties uitgebeeld. Laat de kinderen blij, boos, bang, geschrokken kijken.

"Koning Nebukadnessar laat een beeld maken. Een écht beeld. Een héél groot beeld.
(Tel en laat met uw hand vanaf de grond, steeds verder omhoog, zien dat het steeds hoger wordt. Ga op uw stoel staan om het hoogste aan te geven.)
Het is wel 1, 2, 3, 5, 10, 15, 20, 25, 30 meter hoog! Zo hoog als een kerktoren!
Het beeld is gemaakt van goud. Het is een heel mooi beeld en het blinkt en schittert in de zon.
De koning is er heel blij mee. O, wat kijkt hij blij! (blij, blij!)"

Nebukadnessar wil aanbeden worden een Mee speel Bijbelverhaal voor de zondagsschool kindernevendienst of in de klas

Hieronder vind je een mooi, nieuw 'mee-speel' verhaal van Ellen Zuijdwegt uit Daniël 3. Dit verhaal is al eerder in de werkwijze 'Vertel het maar' gepubliceerd.

Registreer om meer te lezen...

1006. De verlamde man in Betzata - een schetsbordverhaal


"Wil je beter worden?", vraagt Jezus

Het is druk bij het bad. Er lopen heel veel zieke mensen rond. Mensen die blind zijn, mensen die met stokken lopen, omdat hun benen vergroeid zijn, mensen die niet kunnen lopen. Allemaal blijven ze in de buurt van het grote bad. Ja, want hier in dit badhuis gebeurt soms iets heel bijzonders. Soms gaat het water bewegen. Dan gaat het golven. En wie dan het eerst in het water komt wordt beter! Wat voor ziekte hij ook maar heeft. Wat een wonder! Natuurlijk wil iedereen dan zo dicht mogelijk bij het bad zijn. Iedereen wil als eerste in het water komen.

Op een slaapmatje, dichtbij het bad, ligt nog iemand. Het is een man die verlamd is. Hij kan zijn benen niet bewegen. Hij kan niet staan, niet lopen, niet rennen. Hij kan niks met zijn benen doen. Hij is al héél lang ziek. Al 38 jaar. Dat is heel lang...

De verlamde man in Betzata een schetsbord Bijbelverhaal voor de zondagsschool kindernevendienst of in de klas

Hieronder vind je een mooi, nieuw schetsbordverhaal van Ellen Zuijdwegt uit Johannes 5:1-15. Dit verhaal is al eerder in de werkwijze 'Vertel het maar' gepubliceerd.

Registreer om meer te lezen...

1005. Zoek het Levend Water


Een heel leuk en bruikbaar idee van Truus Storm uit Heinenoord over het Bijbelverhaal van de Samaritaanse vrouw uit Johannes 4.

Benodigdheden:

- spelbladen voor parcours – deze kan je hier downloaden.
- grote dobbelsteen
- zeven flesjes ‘Levend Water’ – het etiket kan je hier downloaden.
- zeven open grote flessen, waarbij de hals van de fles is gesneden
- zeven kleuren voedingskleurstof, zoals bijvoorbeeld van Dr. Oetker

Zoek het Levend Water een leuke creatieve verwerking voor de zondagsschool of kindernevendienst of in de klas bij het bijbelverhaal van de Samaritaanse vrouw

Voorbereiding:

Leg in de kerk of in de kinderruimte een rond parcours neer. Zorg dat er voor elke drie of vier ‘weg’ afbeeldingen er ook een ‘put’ afbeelding tussen ligt. Straks als je het spel gaat spelen, mogen de kinderen elke keer dat ze op een ‘put’ afbeelding landen een flesje ‘Levend water’ pakken en deze in een van de zeven grote lege flessen gieten.

Neem zeven anderhalf liter flessen en snijd (voorzichtig) de hals van deze flessen. Doe in elke fles een paar druppels voedingskleurstof.

Fles 1: rood
Fles 2: Groen
Fles 3: Paars
Fles 4: Blauw
Fles 5: Geel
Fles 6: Oranje
Fles 7: Roze

Kleurwater

Hoe werkt het?

Vertel kort een inleiding op het Bijbelverhaal en op het spel.

Laat de kinderen met de dobbelsteen gooien. Komt de groep op of langs een put dan wordt er een flesje Levend Water door een kind naar voren gebracht. Daar staan de zeven flessen met kleurstof erin. Als het kind het water erin giet, verandert het heldere water van kleur.Je legt bij elke kleur uit wat de kleur betekent en wat dit met het Bijbelverhaal van de Samaritaanse vrouw te maken heeft:

Fles 1: rood - Jezus geeft je liefde. Deze liefde is echt en maakt dat je anders met anderen omgaat.
Fles 2: groen - Jezus geeft je hoop voor de toekomst.
Fles 3: paars - Jezus helpt je inzicht te geven in je gedrag en leert je sorry te zeggen.
Fles 4: blauw - God is trouw aan alles wat hij doet en helpt je om trouw te zijn.
Fles 5: geel - Jezus brengt vreugde in je leven, je tranen worden gedroogd.
Fles 6: oranje - Jezus geeft je vriendelijkheid mee, zo gebruik je goede woorden en ben je aardig naar anderen toe.
Fles 7: roze - Jezus geeft je rust en troost je.

Uiteindelijk hebben we alle kleuren van de regenboog, het teken van Gods trouw, ook voor deze Samaritaanse vrouw.

 

1004. Kaïn en Abel - een schetsbordverhaal


Kaïn luistert niet naar de Here God.

Adam en zijn vrouw Eva, wonen niet meer in het Paradijs, die mooie tuin die God voor hen gemaakt had. Ze wonen nu ergens anders. Maar God is hen niet vergeten. Hij houdt nog steeds van hen.
Adam en Eva krijgen twee jongetjes. De oudste noemen ze Kaïn en de jongste noemen ze Abel. Wat zijn ze blij met hun kinderen! Wat houden ze veel van hen.

Als de jongens groter zijn helpen ze vader Adam mee met het werken.
Abel vindt het leuk om voor de schapen te zorgen. Hij zorgt er voor dat ze genoeg gras kunnen vinden om te eten en water om te drinken. Hij houdt van zijn schapen en ook van de kleine lammetjes.
Kaïn vindt het leuk om op het land te werken. Hij zaait graankorrels in de aarde en als het graan hoog gegroeid is kijkt hij of er nieuwe graankorrels inzitten. Die haalt hij eruit, daar kunnen ze meel van maken en brood van bakken.
Natuurlijk vertellen Adam en Eva hun jongens over de Here God. Hoe mooi God alles gemaakt had en hoe fijn het was om dicht bij God te zijn in die mooie tuin.

Kan en Abel een schetsbord Bijbelverhaal voor de zondagsschool kindernevendienst of in de klas

Hieronder vind je een mooi, nieuw schetsbordverhaal van Ellen Zuijdwegt uit Genesis 4:1-16 over de eerste twee broers in de Bijbel. Dit verhaal is al eerder in de werkwijze 'Vertel het maar' gepubliceerd.

Registreer om meer te lezen...

1003. Spraakverwarring bij de torenbouw van Babel


Een interactief Mee-Speel-Verhaal 

Dit verhaal kan je vertellen als een zogenaamd ‘Mee-Speel-Verhaal’. De kinderen kunnen tijdens de vertelling meespelen door middel van het nazeggen van bepaalde woorden of zinnen. Deze staan cursief gedrukt. Jij zegt het eerst, de kinderen zeggen het na. Ook kunnen ze bepaalde emoties uitbeelden, of geluiden maken.

Spraakverwarring bij de torenbouw van Babel een mee speel vertel Bijbelverhaal voor de zondagsschool kindernevendienst of in de klas

Je kunt er voor kiezen om dit alle kinderen te laten doen, of tijdens het vertellen een kind aan te wijzen die dit doet. Ook kan je kinderen tijdens het vertellen mee laten spelen door iets uit te beelden. Als ze dan iets moeten doen of zeggen kan je dit fluisterend aan hen vertellen. Speel zelf ook mee.

Spreek van te voren af dat als jij jouw hand als stopteken omhoog steekt, de kinderen stil zijn. De kinderen blijven gewoon op hun plek zitten tijdens het vertellen, tenzij er kinderen iets uit moeten beelden waarbij ze moeten lopen. Zelf kan je  het verhaal beeldend vertellen. Kom van je stoel, loop rond, of maak bepaalde bewegingen die van toepassing zijn.

Hieronder vind je een mooi, nieuw Mee-Speel-verhaal van Ellen Zuijdwegt uit Genesis 11:1-10 over de spraakverwarring bij de torenbouw van Babel . Dit verhaal is al eerder in de werkwijze 'Vertel het maar' gepubliceerd.

Registreer om meer te lezen...

1002. De blinde dirigent - een spel


God heeft de leugen van Sara gelijk door

Sara liegt tegen God, maar de Heer heeft het gelijk door. “Je heb wel gelachen, Sara.” Het is niet altijd even makkelijk om te ontdekken of iemand liegt of niet. Dit spel heeft alles met ontdekken te maken. Kunnen de kinderen hét ontdekken?

dirigent

Benodigdheden:
- blinddoek
- stokje
- spekkies

Spel:

Sara liegt tegen God, maar de Heer heeft het gelijk door. “Je heb wel gelachen, Sara.” Het is niet altijd even makkelijk om te ontdekken of iemand liegt of niet. Dit spel heeft alles met ontdekken te maken. Kunnen jullie hét ontdekken?

Iedereen wandelt rond in een kring. In het midden staat een geblinddoekte dirigent. Met zijn stokje geeft hij de richting van de kring aan. Op het moment dat hij met zijn stokje omhoog wijst, moet iedereen stil blijven staan. Hij probeert dan iemand met een stokje aan te wijzen. De persoon die aangewezen wordt, moet proberen om met een andere / verdraaide stem een liedje te zingen.

Kan de dirigent niet raden wie het is, dan krijgt de zanger een spekkie en blijft het geblinddoekte kind de dirigent. Lukt het wel, dan krijgt het geblinddoekte kind een spekkie en wordt de zanger de nieuwe, blinde dirigent.

 

1001. Hoeveel spekkies kan je aan?

Een creatieve verwerking over Sara die tegen God liegt: "Ik heb niet gelachen!"

Sara moet lachen als ze hoort dat de Heer zegt dat zij binnen een jaar een zoon zal krijgen. Als de Heer haar vraagt waarom ze lacht, vertelt Sara een leugen: "Ik heb niet gelachen!"

spekjes

Het nadeel van een leugen is dat je vaak een nieuwe leugen moet bedenken om de eerste leugen te beschermen. Voordat je het weet, wordt het verhaal steeds onduidelijker en wordt het steeds lastiger om de leugen vol te houden. In deze creatieve verwerking mogen kinderen die aan de lijve ondervinden.

Benodigdheden:
- grote zak met spekkies

Als leider verzin een over-de-top verzonnen feit over jezelf, zoals: ‘Toen ik acht jaar oud was, heb ik meegedaan met de Olympische Spelen.’ Terwijl je dit aan de kinderen vertelt, doe je een spekkie in je mond. Nu mogen de kinderen om beurten jou hier een vraag over stellen. Bij elk verzonnen antwoord doe je er een nieuw spekkie bij. Deze spekkies eet je niet op, maar je gaat verder met je antwoorden.  Op een gegeven moment wordt het verhaal steeds onduidelijker, totdat er geen spekkie meer bij kan en niemand je meer kan verstaan. Hierna mogen verschillende kinderen dit ook proberen. 

Hoeveel ‘leugens’ kunnen ze vertellen, totdat er geen spekkie meer bij kan?

In ons Bijbelverhaal van vandaag vertelt Sara een leugen. Het nadeel van een leugen is dat je vaak een nieuwe leugen moet bedenken om de eerste leugen te beschermen. Voordat je het weet, wordt het verhaal steeds onduidelijker en wordt het steeds lastiger om de leugen vol te houden.

1000. Er glijdt een After Eight over mijn wang…


Een creatieve verwerking bij het Bijbelverhaal waarin Sarai Hagar als vrouw aanbiedt

Abram is al jaren aan het wachten op wat God beloofd heeft. Sarai heeft er schoon genoeg van. Het was in een droom jaren geleden. Kan je op een droom vertrouwen? Sarai besluit dat de tijd nu is. Zij stopt het wachten en als gevolg gaat er van alles mis…

AfterEight over mijn wang


Benodigdheden:

- doos After Eight

De kinderen moeten om beurten een After Eight op hun voorhoofd leggen en deze dan voorzichtig in hun mond laten glijden. Je mag je handen niet gebruiken, maar door gekke gezichten te trekken, met je neus te bewegen, je wenkbrauwen op en neer te laten gaan en uiteindelijk met je tong de After Eight binnen te halen, kan het lukken.

Bij dit spel heb je vooral geduld nodig. Als je te snel gaat, valt de After Eight op de grond. Wie kan wachten totdat de After Eight uiteindelijk je mond in glijdt? Laat elk kind, die dit wil, het proberen.

Abram is al jaren aan het wachten op wat God beloofd heeft. Sarai heeft er schoon genoeg van. Het was in een droom jaren geleden. Kan je op een droom vertrouwen? Sarai besluit dat de tijd nu is. Zij stopt het wachten en als gevolg gaat er van alles mis…

Vragen:
Hoe lang hadden Abram en Sarai moeten wachten op God?
Hoelang zou jij wachten?
Zou jij vertrouwen op een droom die je jaren geleden hebt gehad?
Waarom wilde Sarai niet nog langer wachten?

999. Ik zie, ik zie, wat jij niet ziet - een kindermoment


Een idee voor een kindermoment tijdens de dienst

Hagar is op de vlucht voor Sarai. Tijdens haar vlucht ontdekt ze een nieuwe naam van God: El Roi - “De God Die mij ziet…”

Een korte introductie op het Bijbelverhaal, dat als doel heeft om samen iets uit het Bijbelverhaal te leren en wat tegelijkertijd nieuwsgierig maakt naar wat er nog gaat komen.   

vergrootglas     
                                    

Benodigdheden:
- vergrootglas of een microscoop     

Nodig de kinderen naar voren uit. Wie heeft weleens de woorden gehoord: “Ik zie, ik zie, wat jij niet ziet…”? Waar horen die woorden bij? Deze woorden horen bij een spel, maar soms kan je ook echt iets zien wat anderen niet kunnen zien. 

Toon de kinderen een vergrootglas of een microscoop.
 
Met een vergrootglas of met een microscoop kan je soms iets zien wat andere mensen met het blote oog – zo noemen we dat - niet kunnen zien. Laat de kinderen iets door het vergrootglas of door de microscoop zien dat ze niet zo goed met het blote oog kunnen zien.

Vandaag gaan we een Bijbelverhaal horen over een mevrouw die op de vlucht is. Tijdens haar vlucht ontdekt ze een nieuwe naam van God: El Roi. Wie weet wat de naam El Roi betekent?

El Roi betekent: “De God Die mij ziet…” Deze mevrouw ontdekt dat God Iemand is die ons altijd ziet. Hij heeft daar geen vergrootglas of microscoop voor nodig. Hij ziet ons waar we ook zijn. Weet iemand hoe deze vluchtende mevrouw in de Bijbel heet? Nee, laten we dat dan snel gaan ontdekken!

            

998. Ducktape Mijnenveld


Een spel over Abrams vertrouwen in de belofte van God

Abram moet God opnieuw vertrouwen. God gaat Abram een kind geven, maar ja… Abram is al een oude man en wordt er niet jonger op. Kan hij God echt vertrouwen? In dit spel moeten kinderen elkaar vertrouwen om ‘veilig’ naar de overkant te komen. 

Een idee van Martine Versteeg!

ducttape

Voorbereiding:
Maak het vierkant van te voren.

Benodigdheden:
- crêpepapier tape / afplaktape
- Ducttape

Opdracht:
Zet met crêpepapier tape / afplaktape een veld uit op de grond van 2,5 bij 2,5 meter. Maak vervolgens van Ducttape een rolletje, waardoor de buitenkant van het rolletje
kleeft. Plak verspreid over de vierkant ongeveer 15 tot 20 rolletjes Ducttape op de grond.

Let op: Kijk wel goed of de vloer hiervoor geschikt is, zodat de Ducttape er ook weer af kan.

Registreer om meer te lezen...

997. Voel de ster - een kindermoment


Een idee voor een kindermoment tijdens de dienst

Abram heeft een heleboel knechten, maar hij heeft geen zoon. Niemand om trots op te zijn. Niemand om zijn werk over te nemen. Maar dan toont God hem alle sterren aan de hemel en komt de belofte: Ik ga jou een kind geven!

Een korte introductie op het Bijbelverhaal, dat als doel heeft om samen iets uit het Bijbelverhaal te leren en wat tegelijkertijd nieuwsgierig maakt naar wat er nog gaat komen.   

sterren     
                                    

Benodigdheden:

- tas
- allerlei soorten sterren van hout, karton, ijzer, etc.  

Registreer om meer te lezen...

996. Hoeveel ruimte hebben we nodig?


Een creatieve verwerking bij het verhaal van Abram en Lot

Abram en Lot kunnen niet allebei blijven waar ze zijn. Er is te weinig ruimte. Hoe kunnen ze dit het beste oplossen? Abram en Lot kiezen om uit elkaar te gaan. Was er misschien een betere oplossing geweest?

cirkel


Opdracht:

Teken (met krijt) een ruime cirkel midden in de ruimte waar iedereen goed in kan staan.

Registreer om meer te lezen...

995. Verdeel een chocozoen - een ijsbreker


Een korte activiteit om de spanning te breken.

Met een ijsbreker laat je de kinderen aan het begin van het kinderwerk op een speelse wijze kennis maken met het thema 'delen' en het Bijbelverhaal over Abram en Lot.

chocozoen

Abram en Lot moeten het land verdelen waar zij wonen, maar hoe verdeel je dit eerlijk?

Benodigdheden:

- doos met chocozoenen
- vorken en messen
- bordjes

Registreer om meer te lezen...

994. Knutsel – Sandalen van karton


700 kilometer op dit soort sandalen?

Abram en zijn familie moesten 700 kilometer afleggen. Ze hadden natuurlijk geen goede wandelschoenen of sportschoenen, maar een soort van sandalen. Hoeveel sandalen zouden ze versleten hebben tijdens die reis?

sandaal1

Benodigdheden:

- gekleurd, stevig A4 papier
- linten
- potlood
- scharen
- nietmachines

Registreer om meer te lezen...

993. Een wandelbelevenis


Hoe voelt het om 700 kilometer te wandelen?

God roept Abram om 700 kilometer te wandelen van de stad Ur waar hij woont naar Kanaän. 700 kilometer! Hoe zou dat voelen?

Dit kunnen wij niet nabootsen. Maar wij kunnen de kinderen wel iets laten voelen. 

voeten

Thema:

Roeping van Abram, reis naar het beloofde land, het leven van Abraham

Benodigdheden:

- plastic bak met grind
- plastic bak met stenen
- plastic bak met dennenappels
- plastic bak met dennennaald
- plastic bak met water
- handdoeken

Voorbereiding:

Op de grond staan namelijk vier of vijf grote plastic bakken:

In de eerste bak zit grind.
De volgende bak bevat stenen.
Een derde bak ligt vol met dennenappels.
In de vierde bak liggen dennennaalden.
De laatste bak bevat een laagje water.

Opdracht:

Kinderen mogen hun schoenen en sokken uitdoen en om de beurt door de vijf  bakken lopen. Na de vijfde bak worden de voeten gedroogd en gaan de sokken en schoenen weer aan.

Vragen:

Welke bak liep het lekkerst?
Welke was het minst lekker?
Hoe zou het zijn om zevenhonderd kilometer door bergen en woestijn te moeten lopen?

992. Jezus geneest een verschrompelde hand


Een interactief Mee-Speel-Verhaal 

Dit verhaal kan je vertellen als een zogenaamd ‘Mee-Speel-Verhaal’. De kinderen kunnen tijdens de vertelling meespelen door middel van het nazeggen van bepaalde woorden of zinnen. Deze staan cursief gedrukt. Jij zegt het eerst, de kinderen zeggen het na. Ook kunnen ze bepaalde emoties uitbeelden, of geluiden maken.

Je kunt er voor kiezen om dit alle kinderen te laten doen, of tijdens het vertellen een kind aan te wijzen die dit doet. Ook kan je kinderen tijdens het vertellen mee laten spelen door iets uit te beelden. Als ze dan iets moeten doen of zeggen kan je dit fluisterend aan hen vertellen. Speel zelf ook mee.

Spreek van te voren af dat als jij jouw hand als stopteken omhoog steekt, de kinderen stil zijn. De kinderen blijven gewoon op hun plek zitten tijdens het vertellen, tenzij er kinderen iets uit moeten beelden waarbij ze moeten lopen. Zelf kan je  het verhaal beeldend vertellen. Kom van je stoel, loop rond, of maak bepaalde bewegingen die van toepassing zijn.

hand

Hieronder vind je een mooi, nieuw Mee-Speel-verhaal van Ellen Zuijdwegt over Marcus 3:1-6 - waarin Jezus de man met de verschrompelde hand geneest. Dit verhaal is al eerder in de werkwijze 'Vertel het maar' gepubliceerd.

Registreer om meer te lezen...

991. Het wonder van de twee broden en vijf vissen


Jezus geeft duizenden mensen te eten - de wonderbare spijziging

Op de berg zit Jezus. Hij is samen met zijn leerlingen hier gaan zitten. Hij heeft al heel de dag over zijn Vader God vertelt. De mensen die naar Hem kwamen luisteren zijn nog niet naar huis gegaan. Nee, ze zijn achter Jezus aan gelopen. Ze willen bij Hem blijven. Misschien doet Jezus nog wel een wonder! Misschien gaat Hij nog wel meer zieke mensen beter maken. Dát willen ze zien, daar willen ze bij zijn! Er komen steeds meer mensen bij. Hele gezinnen: papa’s, mama’s, jongens en meisjes, opa’s en oma’s. Wel meer dan 5000 mensen zijn hier bij Jezus. Dat zijn er héél veel.

Jezus kijkt eens om zich heen. De mensen hebben honger. Ze zijn al heel de dag van huis. ‘Filippus’, vraagt Jezus aan zijn leerling. ‘Waar kunnen we eten kopen voor al deze mensen?’ ‘Dat kan echt niet, Heer’, zegt Filippus. ‘We hebben veel te weinig geld om voor al deze mensen eten te kopen!’

Daar komt Andreas aangelopen. Hij heeft een jongetje meegenomen. Het jongetje heeft gehoord wat Jezus aan Filippus vroeg. Hij heeft een mandje met eten van zijn moeder gekregen, maar hij wil het wel aan Jezus geven. De jongen geeft zijn eten aan Jezus. ‘Dank je wel’, zegt Jezus vriendelijk....

 202


Hieronder vind je een mooi, nieuw schetsbordverhaal van Ellen Zuijdwegt over Johannes 6:1-15 - waarin Jezus de twee broden en de vijf vissen vermenigvuldigt. Dit verhaal is al eerder in de werkwijze 'Vertel het maar' gepubliceerd.

Registreer om meer te lezen...

990. Iets over een balk en een splinter...


Een leuke sketch over oordelen gespeeld door een twee clowns / personages.

Twee personen komen binnen.

Ze zien er beiden hetzelfde uit; dezelfde gekke hoed, dezelfde jurk, dezelfde schoenen en dezelfde tas. Dit moet heel belache­lijk zijn. Ik heb twee "hoeden" gemaakt van karton: een karton­nen strook voor bovenop je hoofd (tien centimeter breed) met lange stroken van karton daaraan vastge­niet, dusdanig dat de stroken naar buiten hangen in een boog naar beneden. De jurken waren van twee lakens, de schoenen waren gewoon schoenendozen en de tassen waren emmers. Je ziet er echt belachelijk uit.

lachende clown

De sketch gaat als volgt:

De ene persoon lacht de andere uit. Deze persoon komt bijna niet meer bij van het lachen. "Tsjonge, jonge, jonge, wat zie jij er gek uit". De ander reageert gelaten en afwachtend, haalt de schouders eens op. De lacher loopt helemaal rond de ander, wijst naar de hoed en moet weer vreselijk lachen. Dan wijst deze naar de jurk en krijgt direkt weer een schaterbui. Dan de schoenen, nee maar, wat een giller.

Het enige wat op een gegeven moment de andere persoon zegt, is: "Jij ziet er net zo uit". Nou, nu is de lacher beledigd. Hoe durft die ander dat te zeggen. Dat is toch wel het toppunt van brutaliteit. Diep beledigd gaat de "lacher" weg.

Ja, het is soms frappant te zien hoe mensen en kinderen anderen bekritiseren enz., terwijl ze zelf hetzelfde doen.

Thema's

oordelen, balk en splinter, veroordelen, kijken naar de buitenkant

Met dank...

Een idee van Josien Koeman - met toestemming overgenomen van stichting Ezra - http://www.ezrahouten.nl/index.htm

 

989. De gelijkenis van de onrechtvaardige kapper


Een leuke sketch over vergeving gespeeld door een aantal personages.

Je bent een kapper. Je vindt jezelf heel goed. Er komt een oude dame binnen, zij wil een permanentje. Er komt een stoere jonge knul binnen, die wil een punk kapsel. (Ik heb een grijze permanent pruik en bruine punk pruik). Nu vallen de klanten in slaap achter een gordijn. De kapper maakt allerlei knip geluiden achter het gordijn en is zeer enthousiast neuriënd bezig. Dan is de kapper klaar. Hij maakt de klanten wakker. Ze mogen achter het gordijn vandaan komen en in de spiegel kijken.
 
Maar....de stoere bink heeft een grijs permanentje en de oude dame heeft een punkkapsel!

clown schaar
 
Nou, de klanten zijn woedend, maar de kapper reageert van "Iedereen maakt toch wel eens een foutje", "Het valt toch wel mee, het staat u best goed".
 
De klanten kalmeren en kijken nog eens goed in de spiegel en zijn toch wel tevreden. De stoere bink vindt het wel "gaaf en cool" en de oude dame voelt zich jonger. 
 
Dan komt het zoontje van de kapper binnen en zegt: "Papa, ik heb de melk gekocht hoor." Nou, dat is een fijne zoon; hij heeft boodschappen gedaan voor zijn vader. Maar in plaats van melk, heeft de jongen koffiemelk gekocht. De kapper wordt woedend en kan niet geloven dat zijn zoontje zo dom is. Hij zegt boos dat zijn zoon vroeg naar bed moet en dat hij geen zakgeld krijgt.
 
Maar "toevallig" op dat moment komen de twee klanten weer terug. Ze komen de kapper nog even zeggen dat hij wel een erg domme fout gemaakt heeft, maar dat ze er toch wel om kunnen lachen en dat de twee klanten dikke vrienden zijn geworden. De zoon begrijpt nu heel goed de fout van zijn vader, maar gaat hem niet uitlachen. De kapper staat er "gesnapt" bij en strijkt zijn hand over zijn hart over de koffiemelk. Grootmoedig zegt hij: "Nou jongen, dan drinken we toch lekker koffiemelk bij het brood". "Ja vader", zegt de zoon en als dikke vrienden lopen ze weg.

Thema's

vergeving, gelijkenis van de onbarmhartige schuldenaar

Met dank...

Een idee van Josien Koeman - met toestemming overgenomen van stichting Ezra - http://www.ezrahouten.nl/index.htm

 

988. Tips voor lofprijs met vlaggen, banieren en linten


Een praktisch artikel van Josien Koeman over aanbidding met vlaggen

Via stichting Ezra kreeg ik een uitgebreid artikel vol met praktische tips voor lofprijs met vlaggen, banieren en linten.

Josien legt in dit artikel ook uit hoe je zelf een vlag kunt maken en de betekenis van de verschillende kleuren.

vlaggen lofprijs

Je kunt het artikel hieronder in PDF formaat downloaden: 

Tips-voor-lofprijs-met-vlaggen-banieren-en-linten.pdf

Met dank...

Een idee van Josien Koeman - met toestemming overgenomen van stichting Ezra - http://www.ezrahouten.nl/index.htm

986. Praktische tips voor clownerie binnen het kinderwerk


Josien Koeman deelt een aantal praktische tips hoe jij je als clown kunt inzetten 

clown tips


Lees de tips hieronder...

- Let op je kleding. Als jij er vrolijk gekleed uitziet, desnoods met een gezellige strik of sjerp, bepaald dat mede de sfeer.

- Heet de kinderen van harte welkom als ze binnenkomen. Zet een bandje op met kinder­liedjes of zing zelf een liedje. Toon genegenheid en straal warmte uit. Laat merken dat je er zin in hebt en dat je blij bent de kinderen weer te zien. Laat je hart spreken naar de kinderen toe. Sommi­ge kinderen hebben een tekort aan liefde, positieve aandacht en affectie. Wij kunnen een positief aandeel hebben in een herstellings­proces van emotionele verwaarlo­zing. Geef ze veel liefde.

Let daarbij goed op de specifieke wensen en eisen van de leeftijds­groep waar je mee te maken hebt en respecteer individuele wensen van kinderen. Een 12-jarige wil misschien geen aai over de bol, maar een serieus gesprek, enz.

- Als je jezelf niet altijd wilt schminken (tijdgebrek, lastig, slecht voor je huid enz.) kun je toch clown zijn met alleen het gebruik van een gekleurde pet en rode knijpneus. (Eventu­eel nog een jas, T-shirt of bretels). De kinderen weten dan dat je een typetje speelt.

- Je bent vooral clown door je gedrag, en niet zozeer door je uiterlijk.

- De clown is zeer waardevol als aandachttrekker, hetgeen zeker belangrijk is bij het uitdelen van folders en uitnodi­gingen. 

- De clown is ook geschikt bij het welkom-heten van de kinderen bij een kindermiddag. Hij / zij kan in de hal de kinderen verwelkomen met grapjes en trucjes (een gekke halve wandelstok, een water­spuiter waar­mee hij zichzelf natspuit enz.). De kinderen komen meteen in een vrolijke stemming en krijgen er dubbel zin in!

- Je kunt natuurlijk ook als mevrouw clown optreden. Je kunt een wijde rok met stroken en strikken aandoen of een strakke "tuinrok". Zorg voor een vrolijke panty onder de rok en je bent een echte mevrouw clown. Heel leuk!

- Als clown kun je wel degelijk verschillende typetjes uitbeelden. Je kunt je clownsjas vervangen door een Flinstone-achtige jurk en je bent een clown uit het stenen tijdperk. Je kunt een politiepet opzetten, of je kunt met attributen aantonen dat je een bepaald type clown bent (dokter, speurneus, tuinman, professor enz. enz.). Alles is mogelijk. De clown is dus geen beperking.

- Als clown mag je overdrijven, dit accentueert jouw bedoeling. Het geeft vaak een sterk effect. 

- Ken je trucs goed, zodat die geen probleem opleveren. Je kunt je dan volledig concentre­ren op de boodschap en je wordt niet afgeleid door de moeilij­ke handbeweging die je moet maken.

- Doe nooit een truc twee keer achter elkaar. De kinderen gaan dan opletten hoe je de truc doet en dat is niet de bedoeling. Het gaat niet om de truc, maar om de boodschap.

- Vertel niet hoe de truc werkt, want dan ben je de illustratie kwijt, voor jezelf, maar ook voor anderen. Als je zou laten weten hoe alle trucs werken, is er voor de kinderen niets meer aan en ben je hun aandacht kwijt.

- Ga niet als domme clown een hele slimme truc doen, zodat je de slimmerd gaat uithan­gen. Je kan wel een hele goede truc doen, die dan heel anders verloopt dan jij zegt. Doe bijv. een super verdwijntruc, waar­bij het de bedoeling is dat er een bos bloemen tevoorschijn komt, maar in plaats daarvan laat je alles verdwijnen. Je doet dus een super­truc, maar het gaat heel anders dan jij bedoelt. Dat je toch een supertruc deed, negeer je. "Ach, wat jammer nou, helemaal mislukt".                                                 

Met dank...

Een idee van Josien Koeman - met toestemming overgenomen van stichting Ezra - http://www.ezrahouten.nl/index.htm

 

985. Maak kennis met de joggende clown...


Een leuke sketch hoe je als clown of personage een Bijbelverhaal kunt introduceren

De jogger is natuurlijk een sportief geklede en zeer fanatieke sporter. Hij heeft alles voor de sport over.

Je komt als jogger binnen in looppas, met overdreven opgetrokken knieën en uitgebreide armbewegin­gen. Je vertrouwt op je dieet, je vertrouwt op je sterrenbeeld en kastanje in je broekzak. Kijk voor jezelf wat je hier gebruikt. Waarvan zijn de kinderen op de hoogte? Klavertje vier, kippenpoot, armband, stenen enz..

clown running

Ja, met al die attributen haal je nog eens de Olympische Spelen. Wat zal je een geluk hebben!

Lees meer