• 2
  • 83
  • 4
  • 95
  • 6
  • 7

Toneelstuk: Mozes: Contact met God


Een toneelstuk over een interview met Mozes 

In dit toneelstuk van Jenny de Jong vind je meerdere toneelstuk delen over de roeping van Mozes, gebeden, heimwee, het feit dat God spreekt. 

Interview met Mozes een toneelstuk voor kamp kinderkerk of kindernevendienst


Je kunt het dowloaden als een Word-bestand, zodat je het zelf kunt bewerken.

Lees meer

Verhaal: Gelijkenis van de Barmhartige Samaritaan


Een schetsbordverhaal over de geboorte van Samuël 

Dit verhaal kunt u vertellen als een zogenaamd ‘Mee-Speel-Verhaal’. De kinderen kunnen tijdens de vertelling meespelen door middel van het nazeggen van bepaalde woorden of zinnen. Deze staan cursief gedrukt.

U zegt het eerst, de kinderen zeggen het na. Ook kunnen ze bepaalde emoties uitbeelden, of geluiden maken. Ook dit staat cursief gedrukt. Doe zelf mee, doe het voor. U kunt er voor kiezen om dit alle kinderen te laten doen, of tijdens het vertellen een kind aan te wijzen die dit doet. Ook kunt u kinderen tijdens het vertellen mee laten spelen door iets uit te beelden. Als ze dan iets moeten doen of zeggen kunt u dit fluisterend aan hen vertellen. Speel zelf ook mee.

Spreek van te voren af dat als u uw hand als stopteken omhoog steekt, de kinderen stil zijn. De kinderen blijven gewoon op hun plek zitten tijdens het vertellen, tenzij er kinderen iets uit moeten beelden waarbij ze moeten lopen. Zelf kunt u het verhaal beeldend vertellen.

 

De Barmhartige Samaritaan een meespeel verhaal voor kinderen

Stukje van het verhaal:

"Noa loopt op de stoep. Ze mocht van mama alleen om een paar boodschappen naar de winkel op de hoek van de straat. Noa is trots. Dit kan zij al. Ze houdt de tas stevig vast. Die is best wel zwaar. Noa zet de tas even op de grond en pakt hem met haar andere hand vast. ‘Huh’, zucht ze en tilt de tas weer op. Nog een klein stukje en dan is ze thuis.

‘Hé, Noa!’

Noa kijkt achterom, daar komt Tim aangefietst, haar buurjongen. ‘Jij hebt een zware tas bij je’, roept hij. Noa knikt, maar let even niet op waar ze loopt. Ze struikelt over een tegel die omhoog steekt en valt voorover op de grond. De tas schuift over de stoep, de appels rollen eruit, alle kanten op. En pak met rijstwafels rolt van de stoep in de goot.

‘Help me!’, roept Noa. Tim komt snel aangereden.  ‘Gaat het?’, vraagt hij bezorgd, ‘Heb je je pijn gedaan?’

Download het verhaal

Hieronder vind je een nieuw mee-speel-verhaal van Ellen Zuijdwegt uit Lucas 10:25-37. Dit verhaal is al eerder in de werkwijze 'Vertel het maar' gepubliceerd.

Registreer om meer te lezen...

Knutsel: Halloween - Jezus, Licht van de wereld


Ben je op zoek naar een leuke, christelijke knutsel rondom Halloween?

Via Harrie Huzen ontving ik de volgende knutselactiviteit. Een leuke, christelijke knutsel die je in je zondagsschool, kindernevendienst, club of kinderkerk rondom Halloween kunt doen. 

Knutsel Halloween Jezus Licht van de wereld

Download:

Je kunt de Halloween knutsel hieronder downloaden: 

Knutsel voor Halloween

 

Verhaal: Samuël wordt geboren


Een schetsbordverhaal over de geboorte van Samuël 

Van dit verhaal is een schetsbordverhaal gemaakt. Dit is tekenen of schilderen terwijl je vertelt. Dit kan heel eenvoudig aan de hand van de volgende aanwijzingen. De kinderen vinden het prachtig !Natuurlijk kunt u het ook gewoon vertellen.

Benodigdheden:

- een stuk behangpapier
- verschillende kleuren waterverf uit een tubetje/fles
- penselen.waterverf uit een tubetje/fles 
- of verschillende kleuren krijtjes.

Stukje van het verhaal:

"Het is druk op de weg. Er lopen veel mensen. Ze zijn op weg naar Silo, naar de tabernakel, het huis van God.Ook (teken Elkana) Elkana gaat er naar toe. Samen met zijn vrouw (teken Hanna) Hanna. Elkana heeft nog een vrouw, (teken Peninna en de kinderen terwijl je verder vertelt) Peninna heet zij. Ze hebben een paar kinderen. Die mogen ook mee.

Elk jaar gaan ze naar Silo om een offer te brengen voor de Here God. Maar het is niet zo gezellig als ze op reis zijn. Peninna plaagt Hanna altijd. Peninna weet dat Elkana meer van Hanna houdt dan van haar.

Peninna is jaloers op Hanna. Maar Peninna heeft kinderen en Hanna niet. Daar gaat Peninna Hanna mee plagen. ‘Jij hebt lekker geen kinderen, en ik wel! ’Hanna vindt dat heel verdrietig. Ze wil ook zo graag een baby’tje. En Peninna blijft het maar zeggen en ze blijft maar lelijk tegen haar doen. Ze is aan het (maak het woord ‘pesten’ af) pesten. Hanna moet daar van huilen. Ook als ze in Silo zijn. Hanna kan er helemaal niet van eten. Zo erg vindt ze het dat ze geen kindje heeft en dat Peninna haar daarmee pest.

 

De geboorte van Samuel een schetsbordverhaal voor kinderen


Hieronder vind je een nieuw schetsbordverhaal van Ellen Zuijdwegt uit 1 Samuël 1:1 - 2:10. Dit verhaal is al eerder in de werkwijze 'Vertel het maar' gepubliceerd.

Registreer om meer te lezen...

Dagelijkse Tip - Geloofsopvoeding: Welke emoties komen er in dit Bijbelverhaal voor?


Elke dag een nieuwe tip voor je geloofsopvoeding

Dagelijkse tip voor je geloofsopvoeding of christelijk kinderwerk

Geloofsopvoeding - Je kunt een Bijbelverhaal zelf meemaken

Stel, je moet binnenkort een Bijbelverhaal vertellen:

Neem het Bijbelverhaal op met je mobiele telefoon. Ga in een lekkere stoel zitten en luister het Bijbelverhaal minimaal vijf keer af.
Bij elke keer dat je luistert, doe je andere (fantasie) oefening:

1. Wat zie je in het Bijbelverhaal gebeuren?
2. Wat hoor je in het Bijbelverhaal gebeuren? Welke geluiden passen in dit verhaal?
3. Wat ruik je in het Bijbelverhaal? Welke geuren komen in het verhaal voor?
4. Welke bewegingen komen in het Bijbelverhaal voor?
5. Welke emoties komen er in dit Bijbelverhaal voor? Kan je ze voelen?

Welke emoties komen er in dit Bijbelverhaal voor? Kan je ze voelen?

Terwijl je luistert naar het Bijbelverhaal, kan je jezelf afvragen welke emoties je in je gedachten / fantasie kunt voelen of meemaken. Welke emoties komen in dit verhaal voor? Door bewust met je fantasie naar een Bijbelverhaal te luisteren en de emoties zelf ook te voelen, maak je het verhaal op een bepaalde manier zelf mee en is het veel gemakkelijker om dit Bijbelverhaal te vertellen.

Welke emoties ervaar je als je bijvoorbeeld naar het verhaal van de storm op het meer luistert:

- Ervaar je de teleurstelling van de menigte als Jezus vertrekt?
- Ervaar je de opluchting van de discipelen om even alleen te zijn?
- Ervaar je de zorgen en angst als de storm opsteekt?
- Ervaar je de paniek dat ze gaan verdrinken?
- Ervaar je de opluchting als Jezus ingrijpt?
- Ervaar je de schok als ze ontdekken dat Jezus veel groter is dan ze denken?



Op zoek naar meer geloofsopvoedingsideeën voor je kinderwerk?

 

Dagelijkse Tip - Geloofsopvoeding: Welke bewegingen komen in dit Bijbelverhaal voor?


Elke dag een nieuwe tip voor je geloofsopvoeding

Dagelijkse tip voor je geloofsopvoeding of christelijk kinderwerk

Geloofsopvoeding - Je kunt een Bijbelverhaal zelf meemaken

Stel, je moet binnenkort een Bijbelverhaal vertellen:

Neem het Bijbelverhaal op met je mobiele telefoon. Ga in een lekkere stoel zitten en luister het Bijbelverhaal minimaal vijf keer af.
Bij elke keer dat je luistert, doe je andere (fantasie) oefening:

1. Wat zie je in het Bijbelverhaal gebeuren?
2. Wat hoor je in het Bijbelverhaal gebeuren? Welke geluiden passen in dit verhaal?
3. Wat ruik je in het Bijbelverhaal? Welke geuren komen in het verhaal voor?
4. Welke bewegingen komen in het Bijbelverhaal voor?
5. Welke emoties komen er in dit Bijbelverhaal voor? Kan je ze voelen?

Welke bewegingen komen in dit Bijbelverhaal voor?

Terwijl je luistert naar het Bijbelverhaal, kan je jezelf afvragen welke bewegingen je in je gedachten / fantasie kunt voelen of meemaken, als je dit verhaal beluistert. Welke bewegingen komen in dit verhaal voor? Door bewust met je fantasie naar een Bijbelverhaal te luisteren en de bewegingen op te pikken, maak je het verhaal op een bepaalde manier zelf mee en is het veel gemakkelijker om dit Bijbelverhaal te vertellen.

Welke bewegingen neem je waar als je bijvoorbeeld naar het verhaal van de storm op het meer luistert:

- Zwaai je mee met de discipelen naar de menigte?
- Hijs je de zeilen omhoog?
- Ga je met je hoofd op het kussen liggen?
- Voel je de boot op en neer stampen?
- Ga je hozen met emmers?
- Schud je Jezus wakker?



Op zoek naar meer geloofsopvoedingsideeën voor je kinderwerk?

 

Dagelijkse Tip - Geloofsopvoeding: Wat ruik je in het Bijbelverhaal?


Elke dag een nieuwe tip voor je geloofsopvoeding

Dagelijkse tip voor je geloofsopvoeding of christelijk kinderwerk

Geloofsopvoeding - Je kunt een Bijbelverhaal zelf meemaken

Stel, je moet binnenkort een Bijbelverhaal vertellen:

Neem het Bijbelverhaal op met je mobiele telefoon. Ga in een lekkere stoel zitten en luister het Bijbelverhaal minimaal vijf keer af.
Bij elke keer dat je luistert, doe je andere (fantasie) oefening:

1. Wat zie je in het Bijbelverhaal gebeuren?
2. Wat hoor je in het Bijbelverhaal gebeuren? Welke geluiden passen in dit verhaal?
3. Wat ruik je in het Bijbelverhaal? Welke geuren komen in het verhaal voor?
4. Welke bewegingen komen in het Bijbelverhaal voor?
5. Welke emoties komen er in dit Bijbelverhaal voor? Kan je ze voelen?

Wat ruik je in het Bijbelverhaal? Welke geuren komen voorbij?

Terwijl je luistert naar het Bijbelverhaal, kan je jezelf afvragen welke geuren je in je gedachten / fantasie kunt ruiken. Welke geuren komen in dit verhaal voor? Door bewust met je fantasie naar een Bijbelverhaal te luisteren en de geuren op te pikken, maak je het verhaal op een bepaalde manier zelf mee en is het veel gemakkelijker om dit Bijbelverhaal te vertellen.

Welke geuren ruik je bijvoorbeeld in het verhaal van de storm op het meer:

- Ruik je de menigte?
- Het kussen waar Jezus op ligt? Ruikt dit naar zeep of naar vis?
- Ruik je misschien de kots van Mattheus, de tollenaar die misschien wel zeeziek werd?
- De storm, de natte kleding, het meer na de storm?
- Ruik je het angstzweet van de discipelen?



Op zoek naar meer geloofsopvoedingsideeën voor je kinderwerk?

 

Toneelstuk: Pasen: De Rechtbank


Een toneelstuk over Pasen en God die ons vrij spreekt

In dit toneelstuk van Ellen Zuijdwegt wordt er een rechtbankscene uitgespeeld, waarin iemand die schuldig is alsnog vrijkomt, omdat iemand anders zijn schuld heeft betaald:

Bij deze sketch zit een trucje: Rood op Rood wordt Wit.
Een tekst geschreven met een roze stift is niet meer te lezen als er rood cellofaanplastic voor gehouden wordt. Probeer het eerst even uit. Soms heb je een lichtere roze stift nodig.

Sketch
Op een stoel achter een tafel zit de rechter. Hij heeft een ordner met papieren bij zich. Naast hem staat de schrijver. De schrijver heeft de roze stift. Er hangt een groot papier op waar hij de aanklachten op kan schrijven.

De rechter roept:
Laat de verdachte binnenkomen. De bewaker met de verdachte komt binnen. Ze blijven voor de rechter staan. De verdachte houdt het hoofd gebogen, is terneergeslagen. (Onder zijn cape heeft hij een rood stuk cellofaanpapier. Dit is niet te zien.) De bewaker houdt de verdachte vast bij de arm.

n diDe rechtbank een toneelstukje voor en meer kinderen rondom Pasen


Hieronder vind je een leuk toneelstuk van Ellen Zuijdwegt. Je kunt het dowloaden als een Word-bestand, zodat je het zelf kunt bewerken.

Registreer om meer te lezen...

Dagelijkse Tip - Geloofsopvoeding: Welke geluiden hoor je in het Bijbelverhaal?


Elke dag een nieuwe tip voor je geloofsopvoeding

Dagelijkse tip voor je geloofsopvoeding of christelijk kinderwerk

Geloofsopvoeding - Je kunt een Bijbelverhaal zelf meemaken

Stel, je moet binnenkort een Bijbelverhaal vertellen:

Neem het Bijbelverhaal op met je mobiele telefoon. Ga in een lekkere stoel zitten en luister het Bijbelverhaal minimaal vijf keer af.
Bij elke keer dat je luistert, doe je andere (fantasie) oefening:

1. Wat zie je in het Bijbelverhaal gebeuren?
2. Wat hoor je in het Bijbelverhaal gebeuren? Welke geluiden passen in dit verhaal?
3. Wat ruik je in het Bijbelverhaal? Welke geuren komen in het verhaal voor?
4. Welke bewegingen komen in het Bijbelverhaal voor?
5. Welke emoties komen er in dit Bijbelverhaal voor? Kan je ze voelen?

Wat hoor je in het verhaal gebeuren? Welke geluiden horen hierbij?

Terwijl je luistert naar het Bijbelverhaal, kan je jezelf afvragen welke geluiden je in je gedachten / fantasie hoort, als je dit verhaal beluistert. Door bewust met je fantasie naar een Bijbelverhaal te luisteren en de geluiden op te pikken, maak je het verhaal op een bepaalde manier zelf mee en is het veel gemakkelijker om dit Bijbelverhaal te vertellen.

Welke geluiden hoor je bijvoorbeeld in het verhaal van de storm op het meer:

- Hoor je het geroezemoes van de menigte?
- De stilte na de storm?
- De storm zelf?
- De woorden van Jezus tijdens de storm?



Op zoek naar meer geloofsopvoedingsideeën voor je kinderwerk?

 

Dagelijkse Tip - Geloofsopvoeding: Wat zie je in het Bijbelverhaal gebeuren?


Elke dag een nieuwe tip voor je geloofsopvoeding

Dagelijkse tip voor je geloofsopvoeding of christelijk kinderwerk

Geloofsopvoeding - Je kunt een Bijbelverhaal zelf meemaken

Stel, je moet binnenkort een Bijbelverhaal vertellen:

Neem het Bijbelverhaal op met je mobiele telefoon. Ga in een lekkere stoel zitten en luister het Bijbelverhaal minimaal vijf keer af.
Bij elke keer dat je luistert, doe je andere (fantasie) oefening:

1. Wat zie je in het Bijbelverhaal gebeuren?
2. Wat hoor je in het Bijbelverhaal gebeuren? Welke geluiden passen in dit verhaal?
3. Wat ruik je in het Bijbelverhaal? Welke geuren komen in het verhaal voor?
4. Welke bewegingen komen in het Bijbelverhaal voor?
5. Welke emoties komen er in dit Bijbelverhaal voor? Kan je ze voelen?

Wat zie je in het verhaal gebeuren?

Vraag jezelf bij het luisteren van de eerste keer af wat je in je gedachten / fantasie ziet als je dit Bijbelverhaal hoort. Door bewust met je fantasie naar een Bijbelverhaal te kijken en dingen te visualiseren, maak je het verhaal op een bepaalde manier zelf mee en is het veel gemakkelijker om dit Bijbelverhaal te vertellen.

Neem bijvoorbeeld het verhaal van de storm op het meer:

- Kan je de menigte aan de kant zien?
- Hoeveel boten varen weg?
- Wat is de kleur van het kussen waarop Jezus slaapt?
- Zie je de paniek op de gezichten van de discipelen?
- Hoe ziet de storm eruit?



Op zoek naar meer geloofsopvoedingsideeën voor je kinderwerk?

 

Dagelijkse Tip - Geloofsopvoeding: Maak een Bijbelverhaal zelf mee


Elke dag een nieuwe tip voor je geloofsopvoeding

Dagelijkse tip voor je geloofsopvoeding of christelijk kinderwerk

Geloofsopvoeding - Je kunt een Bijbelverhaal zelf meemaken

Stel, je moet binnenkort een Bijbelverhaal vertellen:

Neem het Bijbelverhaal op met je mobiele telefoon. Ga in een lekkere stoel zitten en luister het Bijbelverhaal minimaal vijf keer af.
Bij elke keer dat je luistert, doe je andere (fantasie) oefening:

1. Wat zie je in het Bijbelverhaal gebeuren?
2. Wat hoor je in het Bijbelverhaal gebeuren? Welke geluiden passen in dit verhaal?
3. Wat ruik je in het Bijbelverhaal? Welke geuren komen in het verhaal voor?
4. Welke bewegingen komen in het Bijbelverhaal voor?
5. Welke emoties komen er in dit Bijbelverhaal voor? Kan je ze voelen?



Op zoek naar meer geloofsopvoedingsideeën voor je kinderwerk?

 

Toneelstuk: Gideon en de aanval op de Midjanieten


Een toneelstuk over Gideon en de aanval op de Midjanieten

Dit toneelstuk kan je in de klas of binnen het kinderwerk van de kerk met meer dan twintig kinderen spelen:

Gideon:
Ik een held? Een held? Ik kan het bijna niet geloven wat ik net gehoord heb. Toch is het waar, want God zelf heeft het tegen me gezegd. Hij zei: ‘De Here is met je dappere held.’ Ik begrijp er niets van. Zag God dan niet dat ik bang was? Ik had me verstopt in de bak waar ze druiven uitpersen en was stiekem graan aan het dorsen. Ja, dat moest ik stiekem doen, want als onze vijanden het zien, de Midjanieten dan pakken ze alles af!

(Gideon blijft heen en weer lopen en met zijn hoofd schudden)

Verteller 1:
Het zijn ook zoveel Midjanieten die telkens naar het land Israël komen en alles stelen. De koeien, de schapen, het graan, de druiven. Alles wat je eten kan.

Verteller 2:
Ze zijn met een heel groot leger, ze roven alles leeg. Wie zich verzet wordt gedood. Het is verschrikkelijk. Hoe kan het ooit nog goed komen met het land?

 

Gideon en de aanval op de Midjanieten een script voor een toneelstuk


Hieronder vind je een leuk toneelstuk van Ellen Zuijdwegt over Gideon en de aanval op de Midjanieten. Je kunt het dowloaden als een Word-bestand, zodat je het zelf kunt bewerken.

Registreer om meer te lezen...

Dagelijkse Tip - Geloofsopvoeding: Hoe vertel ik dit Bijbelverhaal?


Elke dag een nieuwe tip voor je geloofsopvoeding

Dagelijkse tip voor je geloofsopvoeding of christelijk kinderwerk

Geloofsopvoeding - Dertien vragen die je jezelf kunt stellen bij het vertellen van een Bijbelverhaal

1. Welk Bijbelverhaal ga ik vertellen?
2. Wat zijn de leerpunten in het Bijbelverhaal?
3. Wat is het thema van het Bijbelverhaal?
4. Wat voor soort Bijbelverhaal is het?
5. Waar kan ik de leerpunten in dit verhaal op een natuurlijke manier naar voren brengen en aanleren?
6. Wie komen er in mijn verhaal voor?
7. Uit wiens oogpunt ga ik dit verhaal vertellen?
8. Ga ik mijn verhaal voor of achter aan laten beginnen?
9. Ga ik het verhaal in de "ik - vorm" vertellen?
10. Waar speelt het verhaal af?
11. Hoe kan ik het verhaal visueel maken?
12. Hoe ga ik eindigen?
13. Is het verhaal boeiend / Kan ik het boeiender maken?

Op zoek naar meer geloofsopvoedingsideeën voor je kinderwerk?

 

Toneelstuk: Bartimeüs ontmoet Jezus


Een toneelstuk over Jezus die de blinde bedelaar Bartimeüs weer laat zien

Dit toneelstuk kan je in de klas of binnen het kinderwerk van de kerk met meer dan twintig kinderen spelen:

Verteller 1:
In Jericho, een  stadje in Israël is het druk. Moet je zien! Wat veel mensen zijn er op straat! Mannen en vrouwen en kinderen, iedereen krioelt door elkaar. Het lijkt wel op een gigantische mierenhoop van mensen!

(omstanders lopen rond)

Verteller 2:
Moet je horen! Wat een lawaai is er op straat! (omstanders maken ‘praat’ lawaai) Mannen en vrouwen en kinderen, iedereen praat en roept en lacht door elkaar! Het lijkt wel op het gezoem van duizenden bijen in een gigantische bijenkorf! Wat doen al die mensen 's morgens vroeg op straat? Is er soms iets bijzonders aan de gang

 

Niemand luistert naar de blinde Bartimeus een toneelstukje voor en met kinderen


Hieronder vind je een leuk toneelstuk van Ellen Zuijdwegt over de genezing van Bartimeüs. Je kunt het dowloaden als een Word-bestand, zodat je het zelf kunt bewerken.

Registreer om meer te lezen...

Verhaal: Pinksteren, de komst van de Heilige Geest


Een Mee-Speel-Verhaal over het Pinksterfeest

Dit verhaal kunt u vertellen als een zogenaamd ‘Mee-Speel-Verhaal’. De kinderen kunnen tijdens de vertelling meespelen door middel van het nazeggen van bepaalde woorden of zinnen. Deze staan cursief gedrukt.
U zegt het eerst, de kinderen zeggen het na. Ook kunnen ze bepaalde emoties uitbeelden, of geluiden maken. Ook dit staat cursief gedrukt. Doe zelf mee, doe het voor:

"Tjonge, jonge, wat lopen er veel mensen op straat! (stap met voeten op de plaats) Tjonge, jonge, wat lopen er veel mensen op straat! (stap met voeten op de plaats) Wat is het druk! Er komen steeds meer mensen bij. (laat de kinderen meedoen met stappen met voeten op de plaats) Er zijn zoveel mensen in de stad Jeruzalem. Ze gaan overal naar toe. (laat de kinderen stoppen met stappen)...

 

Pinksteren een meespeel verhaal voor kinderen


Hieronder vind je een mooi nieuw Mee-Speel-Verhaal van Ellen Zuijdwegt uit Handelingen 2. Dit verhaal is al eerder in de werkwijze 'Vertel het maar' gepubliceerd.

Registreer om meer te lezen...

Dagelijkse Tip - Geloofsopvoeding: Het draait allemaal om afwisseling


Elke dag een nieuwe tip voor je geloofsopvoeding

Dagelijkse tip voor je geloofsopvoeding of christelijk kinderwerk

Geloofsopvoeding is een kwestie van afwisseling

Geloofsopvoeding dat zowel leuk, aantrekkelijk als goed is in het overdragen van Bijbelse kennis aan kinderen is vol met afwisseling. Niets zo saai en daardoor ook ineffectief als geloofsopvoeding zonder afwisseling.
Afwisseling zorgt ervoor dat de kinderen zich beter kunnen concentreren. Geef het onderwij elke keer in andere kleine hapjes, zodat kinderen het Bijbels onderwijs via verschillende vormen tot zich kunnen nemen.
Afwisseling zorgt er ook voor dat je de aandacht van de kinderen kunt vasthouden. Omdat ze niet weten, wat voor leuke of gekke dingen er nu weer gaan komen, blijven ze met hun aandacht bij de les..
Afwisseling binnen het geloofsopvoeding vraagt om veel energie en creativiteit, maar de vruchten zijn zeer belonend.

Maak je geloofsopvoeding dus zo visueel mogelijk!

 

Op zoek naar meer geloofsopvoedingsideeën voor je kinderwerk?

Dagelijkse Tip - Geloofsopvoeding: Het draait allemaal om alles visueel te maken


Elke dag een nieuwe tip voor je geloofsopvoeding

Dagelijkse tip voor je geloofsopvoeding of christelijk kinderwerk

Geloofsopvoeding is een kwestie van alles visueel maken

Waarom is het zo belangrijk dat alles in geloofsopvoeding visueel moet zijn?

Hier zijn drie redenen voor:

1. Als iets visueel is, dan houdt dit de aandacht van de kinderen beter vast. En dat willen graag - dat de kinderen vol aandacht en interesse meedoen.

2. Als iets visueel is, helpt het de kinderen om het onderwijs beter te begrijpen. Volwassenen denken vaak dat zij het beste kunnen leren door te luisteren. Maar naar iets luisteren en dit tegelijkertijd ook kunnen zien, werkt veel beter.

3. Als iets visueel is, dan onthouden de kinderen het onderwijs veel beter. Het is bewezen dat als mensen iets onthouden, dit komt:
- door het zien 75%
- door het horen 13%
- door het voelen 6%
- door het ruiken 3%
- door het proeven 3%

Maak je geloofsopvoeding dus zo visueel mogelijk!

 

Op zoek naar meer geloofsopvoedingsideeën voor je kinderwerk?

Verhaal: Abraham sluit een verbond met God


Een schetsbordverhaal over het verbond van God met Abraham

Het is donker. De maan schijnt zacht en in de lucht flonkeren de sterren, heel veel sterren. Grote en kleine, helder en minder helder. Maar allemaal prachtig om te zien. In de tent ligt een man. Hij heet Abram. Abram is samen met zijn vrouw Sara en hun neef Lot in dit nieuwe land komen wonen. Abram is blij dat hij nu rustig kan liggen en dat neef Lot weer veilig is. Maar Abram is ook verdrietig. Hij en Sara hebben geen kinderen. Er is nog nooit een baby in de buik van Sara gegroeid. En dat vinden ze allebei heel verdrietig.

‘Huhh,’, Abram zucht eens, hij trekt zijn deken wat verder over zich en draait zich op zijn andere zij en probeert te slapen.

Het is donker, het is nacht. De maan schijnt zacht en  in de lucht flonkeren de sterren, heel veel sterren. Grote en kleine, helder en minder helder. Maar allemaal prachtig om te zien. Abram is eindelijk in slaap gevallen. Maar dan heeft hij een een droom. En het is geen gewone droom. Nee, het is een droom van (maak het woord ‘God’ af) God.

 

God sluit een verbond met Abraham een schetsbordverhaal voor kinderen


Hieronder vind je een mooi nieuw schetsbordverhaal van Ellen Zuijdwegt uit Genesis 15. Dit verhaal is al eerder in de werkwijze 'Vertel het maar' gepubliceerd.

Registreer om meer te lezen...

Dagelijkse Tip - Geloofsopvoeding: Het draait allemaal om een goede voorbereiding


Elke dag een nieuwe tip voor je geloofsopvoeding

Dagelijkse tip voor je geloofsopvoeding of christelijk kinderwerk

Geloofsopvoeding is een kwestie van een goede voorbereiding

Alles staat of valt met een goede voorbereiding. Voorbereiding is cruciaal met name binnen het kinderwerk in de kerk, wil je dat alle teamleden met plezier kunnen werken en  de kinderen met plezier naar je toe komen.

Als je met een team werkt, moet iedereen weten wat er gaat gebeuren. Degenen die een aandeel in het programma hebben, hebben dit thuis doorgenomen en weten precies wat ze gaan doen. Het moet erin zitten! Het verhaal moet je kunnen dromen. De leerpunten heb je voor jezelf al helemaal verwerkt. De liederen heb je doorgespeeld. Kortom, je bent er helemaal klaar voor. De kinderen mogen komen...

Goede voorbereiding zorgt ervoor dat jouw geloofsopvoeding voor iedereen een feestje wordt!

 

Op zoek naar meer geloofsopvoedingsideeën voor je kinderwerk?

Dagelijkse Tip - Geloofsopvoeding: Het draait allemaal om hun taal spreken


Elke dag een nieuwe tip voor je geloofsopvoeding

Dagelijkse tip voor je geloofsopvoeding of christelijk kinderwerk

Geloofsopvoeding is een kwestie van hun taal spreken

Als wij de kinderen iets willen leren, dan moeten zij het kunnen begrijpen. Helaas lukt dit niet altijd. Dit betekent dat we ons soms in ons spreken moeten aanpassen.

We moeten niet op hen neer gaan praten, maar het op zo'n manier doen dat het hen aanspreekt. Begrijpen de kinderen wat je zegt? Spreek je in hun taal? Of gaat het langs hen heen of over hun hoofden?

Soms heb je dit als volwassene niet altijd gelijk door. Door een vraag te stellen, kan je dan checken of hetgeen je vertelt, ook echt bij de kinderen overkomt.

 

Op zoek naar meer geloofsopvoedingsideeën voor je kinderwerk?

Uitleg: Bouwstenen in de geloofsopvoeding van kinderen


Een creatieve oefening voor kinderwerkers tijdens een trainingsavond

Deze oefening is geschikt voor een trainingsavond met kinderwerkers of leiding van de catechese of kindernevendienst in een gemeente. In deze oefening kijken we naar het woordje ‘vorming’. Welke bouwstenen kunnen wij als kinderwerkers inzetten om het geloofsleven, de talenten en het karakter van het kind te helpen opbouwen?

Na afloop heb je met elkaar veel meer inzicht in:

- wat jullie bouwstenen zijn
- hoe de opbouw van de muur van geloofsvorming bij jullie in elkaar zit
- waar jullie sterk in zijn qua bouwstenen
- waar jullie kunnen groeien en ontwikkelen qua bouwstenen
- wellicht hebben jullie iets meer inzicht hoe je dit kunt doen

Vorming bouwstenen in geloofsopvoeding van kinderen toerusting kinderwerkers Matthijs Vlaardingerbroek

Wat heb je nodig:

  • uitgeknipte bouwblokken
  • stiften
  • A4’s
  • pennen

Wat gaan we doen:

Registreer om meer te lezen...

Uitleg: Voorleven - Wat laat je zien als kinderwerker?


Een creatieve oefening voor kinderwerkers tijdens een trainingsavond

Deze oefening is geschikt voor een trainingsavond met kinderwerkers of leiding van de catechese of kindernevendienst in een gemeente. In deze oefening kijken we naar het woordje ‘ voorleven’. Hoe kunnen we als kinderwerkers ons ervan bewust worden hoe en wat we voorleven aan de kinderen met wie we werken?

Na afloop heb je met elkaar veel meer inzicht in:

- wat je bewust wilt laten zien aan de kinderen
- wat je bewust niet wilt laten zien aan de kinderen
- welke positieve dingen je misschien wel onbewust aan de kinderen laat zien
- welke negatieve dingen je misschien wel onbewust aan de kinderen laat zien
- in welke mate jij je thuis voelt bij / met de kinderen

Met deze opdracht kan je als kinderwerkers samen een groot deel van de avond creatief en opbouwend bezig zijn. Je kunt de opdracht hieronder in PDF formaat downloaden of het idee hieronder lezen op de site.

Voorleven wat laat je zien toerusting kinderwerkers Matthijs Vlaardingerbroek

Wat heb je nodig:

  • kleine oogmaskers in de kleuren: geel en blauw
  • stiften
  • gekleurde strookjes
  • nietmachine

Wat gaan we doen:

Registreer om meer te lezen...

Uitleg: Thuis voelen in de gemeente, bij elkaar en bij God?


Een avondvullende oefening voor kinderwerkers

Deze oefening is geschikt voor een trainingsavond met kinderwerkers of leiding van de catechese of kindernevendienst in een gemeente. In deze oefening kijken we naar het woordje ‘ verbinding’. Hoe kunnen we kinderen helpen zich thuis te voelen in de gemeente, bij elkaar en bij God? Dit is een leuke, interactieve en avondvullende oefening, waar je langer dan een uur tot wel twee uur bezig mee kunt zijn.

Na afloop heb je met elkaar veel meer inzicht in:

- wat het betekent om je thuis te voelen in de gemeente en bij God
- hoe we kinderen kunnen stimuleren om zich thuis te voelen in de gemeente
- hoe we kinderen kunnen stimuleren om zich thuis te voelen bij elkaar
- hoe we kinderen kunnen stimuleren om zich thuis te voelen bij God
- elkaar, als kinderwerkers…

Met deze opdracht kan je als kinderwerkers samen een avond creatief en opbouwend bezig zijn. Je kunt de opdracht hieronder in PDF formaat downloaden of het idee hieronder lezen op de site.

Thuis voelen in de gemeente bij elkaar en bij God toerusting kinderwerkers Matthijs Vlaardingerbroek

Wat heb je nodig:

  • tien verschillende kleuren strookjes papier (per deelnemer)
  • nietmachines
  • A4’s of nog beter A3’s
  • stiften
  • wol en plakband

Wat gaan we doen:

Registreer om meer te lezen...

Dagelijkse Tip - Geloofsopvoeding: Het draait allemaal om enthousiast zijn


Elke dag een nieuwe tip voor je geloofsopvoeding

Dagelijkse tip voor je geloofsopvoeding of christelijk kinderwerk

Geloofsopvoeding is een kwestie van enthousiast zijn

Dit vinden we soms moeilijk. En het zou best kunnen dat je juist in dit gebied een stuk hulp of begeleiding nodig hebt.

Kinderwerkers moeten namelijk enthousiast zijn. Als wij met de kinderen gaan zingen, moeten wij het hardst meedoen. Wij moeten de grootste gebaren maken. Kinderen doen vaak in alles net iets minder dan wij. Dus als wij tijdens het zingen een slap gebaar maken omdat we ons ongemakkelijk voelen, zullen zij nog slapperigge gebaren maken. Maar als wij ons dwingen om enthousiast te zijn. nemen we de kinderen hierin mee en gaan ze ook enthousiast worden. Ditzelfde geldt voor het vertellen van verhalen. Des te meer gebaren en drama, des te spannender en aantrekkelijker het wordt.

Hoe enthousiast durf jij te zijn?

 

Op zoek naar meer geloofsopvoedingsideeën voor je kinderwerk?

Dagelijkse Tip - Geloofsopvoeding: Het draait allemaal om open zijn


Elke dag een nieuwe tip voor je geloofsopvoeding

Dagelijkse tip voor je geloofsopvoeding of christelijk kinderwerk

Geloofsopvoeding is een kwestie van open zijn

Als we willen dat de kinderen open naar ons toe zijn, dan betekent dat wij ook open naar hen moeten zijn. Natuurlijk hoeven wij hen niet met onze persoonlijke problemen te confronteren. Maar aan de andere kant hoeven we ze ook geen beeld geven dat wij alles weten en dat wij nooit ergens mee de fout in gaan.

Gelukkig is er een balans tussen deze open zijn en niet al je persoonlijke problemen aan hen te vertellen. Het is nu alleen een kwestie van zoeken van wijsheid.

Ik daag je uit: Durf open te zijn naar de kinderen met wie je werkt.

 

Op zoek naar meer geloofsopvoedingsideeën voor je kinderwerk?

Dagelijkse Tip - Geloofsopvoeding: Het draait allemaal om luisteren


Elke dag een nieuwe tip voor je geloofsopvoeding

Dagelijkse tip voor je geloofsopvoeding of christelijk kinderwerk

Geloofsopvoeding is een kwestie van luisteren

Neem je binnen de kindernevendienst of kinderkerk de tijd om echt naar de kinderen te luisteren in plaats van soms te doen alsof? Ik weet dat ik me hieraan schuldig heb gemaakt. Net doen alsof je luistert, maar ondertussen met iets heel anders bezig zijn.

Het is zo makkelijk om geen tijd te maken voor een kind en even echt te luisteren, vooral als je met zoveel kinderen tegelijk bent. Maar luisteren is cruciaal binnen onze kinderbediening.

Daarom moeten we op zoek naar betere manieren om naar kinderen te luisteren binnen onze kinderwerk. Misschien wel nieuwe creatieve manieren gaan gebruiken voor groepsdiscussies of meer werken in kleine groepjes. Of soms is het gewoon een kwestie van naast een van de kinderen te gaan zitten en tijdens een knutselactiviteit.een echt gesprek met dat kind te hebben 

 

Op zoek naar meer geloofsopvoedingsideeën voor je kinderwerk?

Dagelijkse Tip - Geloofsopvoeding: Het draait allemaal om tijdsinvestering


Elke dag een nieuwe tip voor je geloofsopvoeding

Dagelijkse tip voor je geloofsopvoeding of christelijk kinderwerk

Geloofsopvoeding draait allemaal om een tijdsinvestering

In vele gemeentes en kerken is het kinderwerk zo opgesplitst, dat je als kinderwerker één keer per maand de kinderen ziet. Dit is natuurlijk op zich logisch, want je wilt zelf de kerkdienst niet te vaak missen.

Maar bouw je op deze manier echt een vriendschap met de kinderen op? Leren ze je op deze manier kennen?

In mijn werk heb ik gezien dat veel van de problemen in het kinderwerk hieruit voortkomen. Als je maar eens in de maand kinderwerk doet, moeten de kinderen elke keer aan je wennen. Ze gaan je uit proberen, want bij elke juffrouw of meester mogen ze wat anders. Het is gewoon veel moeilijker, dan als je een vast team hebt dat elke week of minstens één keer in de twee weken het kinderwerk leidt.

Vanuit de praktijk heb ik geleerd dat je beter om de twee weken met drie man het kinderwerk doet, dan dat je één keer in de zes weken in je eentje voor de groep staat.

 

Op zoek naar meer geloofsopvoedingsideeën voor je kinderwerk?

Dagelijkse Tip - Geloofsopvoeding: Het draait allemaal om gebed


Elke dag een nieuwe tip voor je geloofsopvoeding

Dagelijkse tip voor je geloofsopvoeding of christelijk kinderwerk

Binnen geloofsopvoeding draait het om het bidden voor de kinderen

Als kinderwerker draag je een herderlijke zorg voor de kinderen waarmee je werkt. Bidt je daarom dan ook voor hen?

Als ik in mijn eigen leven kijk, faal ik hier vaak in. Het leven is ook zo vol. Maar als we geloven in de kracht van gebed, dan zou gebed voor de kinderen een groot gedeelte van de bediening van een kinderwerker moeten zijn.

Heer, geef mij het doorzettingsvermogen om voor de kinderen te bidden...

 

Op zoek naar meer geloofsopvoedingsideeën voor je kinderwerk?

Dagelijkse Tip - Geloofsopvoeding: Het draait allemaal om toewijding


Elke dag een nieuwe tip voor je geloofsopvoeding

Dagelijkse tip voor je geloofsopvoeding of christelijk kinderwerk

Binnen geloofsopvoeding draait het om toewijding

Ben je bereid om geloofsopvoeding serieus te nemen en het als een bediening te zien?

Misschien is het belangrijk dat je je dan voor een bepaalde tijd toewijdt. Als je toegewijd bent, zal het je verlangen zijn om het zo goed mogelijk te doen. Hiervoor is training en een stuk begeleiding onmisbaar. Als dit er vanuit de gemeente niet is, ga dan op zoek. Er zijn vele organisaties en websites, die het als hun bediening zien om jou hierin te helpen, te trainen en te begeleiden.

 

Op zoek naar meer geloofsopvoedingsideeën voor je kinderwerk?

Dagelijkse Tip - Geloofsopvoeding: Het draait allemaal om jou


Elke dag een nieuwe tip voor je geloofsopvoeding

Dagelijkse tip voor je geloofsopvoeding of christelijk kinderwerk

Binnen geloofsopvoeding draait het om jou

In kinderwerk richten we ons voornamelijk op het programma. Wat kunnen we doen om de kinderen iets te leren? Het is hierbij heel makkelijk om het belangrijkste te vergeten. Het belangrijkste in kinderwerk ben jij! De kinderwerker heeft ten opzichte van de kinderen een hele grote verantwoordelijkheid. Hij / zij moet de kinderen een voorbeeld van het christelijke leven laten zien. Hoe wij leven, en hoe wij met de kinderen omgaan, is daarom dan ook veel belangrijker dan wat we hen vertellen.

Bill Wilson, leider van een zondagsschoolwerk in New York waar elke week elfduizend kinderen naar toe komen, zegt in zijn boek "Van wie is dat kind?" :

"In een drukke week zou ik gemakkelijk tegen een kind kunnen zeggen dat ik geen tijd heb. Ondanks dat ik een succesvolle kinderkerk heb en het Evangelie op eerste klas wijze presenteer, weet ik al heel lang dat, als ik de tijd neem om een arm om een kind heen te slaan en echt te luisteren in plaats van te doen alsof, dat veel meer effect heeft dan alle lessen die ik ooit zal geven".

 

Op zoek naar meer geloofsopvoedingsideeën voor je kinderwerk?

Dagelijkse Tip - Geloofsopvoeding: Het draait soms om hard werken


Elke dag een nieuwe tip voor je geloofsopvoeding

Dagelijkse tip voor je geloofsopvoeding of christelijk kinderwerk

Geloofsopvoeding is soms hard werken

Kinderwerk is natuurlijk ook geen trainingsgrond voor het echte werk. Kinderwerk is het echte werk. En het is moeilijk werk.

Als volwassenen de preek of de dienst saai vinden, of het boeit hen niet, dan merk je daar normaal niet veel van. Als dat bij kinderen gebeurt, merk je dat meteen!

Dit betekent dat wij veel harder moeten werken om de aandacht en de interesse van de kinderen vast te houden. Dit gaat niet zo maar, daar moet je in getraind worden en daar moet je in groeien.

 

Op zoek naar meer geloofsopvoedingsideeën voor je kinderwerk?

Dagelijkse Tip - Geloofsopvoeding: Kerk van de toekomst of kerk van vandaag?


Elke dag een nieuwe tip voor je geloofsopvoeding

Dagelijkse tip voor je geloofsopvoeding of christelijk kinderwerk

Kinderen zijn de kerk van vandaag

We zeggen vaak: "De kinderen zijn de kerk van morgen." Maar dat is niet waar. Kinderen zijn de kerk van vandaag. Ze horen er gewoon bij. God maakt geen onderscheid tussen een christen van 40 jaar oud en een christen van 6 jaar oud. Waarom wij wel? Horen de kinderen dan wel echt bij de gemeente? Hoeveel ruimte krijgen ze? Hoeveel van de dienst op zondagochtend is op hen afgestemd?

Waarom worden de kinderen in vele kerken zoveel mogelijk weggemoffeld? Is de reden daarvoor angst? Wat zal die broeder of zuster wel niet zeggen? Vaak wordt er in de gemeente geluisterd naar degene die zijn mening het duidelijkst naar voren brengt. Kinderen zul je daarin niet horen, maar wordt het niet tijd dat we naar hen gaan luisteren? En hen een echte plek binnen de gemeente en binnen de diensten gaan geven?

 

Op zoek naar meer geloofsopvoedingsideeën voor je kinderwerk?

Dagelijkse Tip - Geloofsopvoeding: Vijf fouten die gemakkelijk gemaakt worden


Elke dag een nieuwe tip voor je geloofsopvoeding

Dagelijkse tip voor je geloofsopvoeding of christelijk kinderwerk

Deze fouten zijn gemakkelijk gemaakt

Ten opzichte van geloofsopvoeding in de kerk of gemeente  maken wij vaak een aantal fouten:

1) De zondagsschool is er om de kinderen bezig te houden, terwijl de volwassenen het echte voedsel van de Heer krijgen.
2) Laten we de kinderen zoveel mogelijke Bijbelse verhalen vertellen. De rest leren ze later in de gemeente wel.
3) Kinderwerk is een goede trainingsperiode voor mensen, voordat ze aan het echte werk in de gemeente gaan beginnen.
4) Iedereen kan / mag kinderwerk gaan doen.
5) Een kinderwerker heeft niet echt een grondige training nodig.

Dit zijn ernstige fouten. Waarom krijgen we later met onze tieners allerlei problemen en verlaat de jeugd in grote getallen de gemeente? Ligt er een stukje van de wortel in het kinderwerk van de gemeente?

 

Op zoek naar meer geloofsopvoedingsideeën voor je kinderwerk?

Dagelijkse Tip - Geloofsopvoeding: Het draait allemaal om communicatie


Elke dag een nieuwe tip voor je geloofsopvoeding

Dagelijkse tip voor je geloofsopvoeding of christelijk kinderwerk

Geloofsopvoeding staat en valt met communicatie...

Het belangrijkste woord in geloofsopvoeding is communicatie. Bij communicatie spelen er drie factoren:

1) De brenger
2) De ontvanger
3) Het middel waarmee de brenger communiceert

Deze drie factoren gaan altijd hand in hand. Ook in kinderwerk zien we deze drie factoren terugkomen. Allereerst is daar de kinderwerker. Dit is degene die iets aan de kinderen probeert over te brengen. De kinderen zijn de ontvangers. Zij zijn degenen aan wie je probeert iets duidelijk te maken. Het middel wat je daarvoor gebruikt, kan van alles zijn.

Dus de kinderwerker, de brenger, probeert aan de kinderen, de ontvanger, aan de hand van een programma, het middel, iets duidelijk te maken. Ik denk dat wij als kinderwerkers allemaal weten dat dit niet altijd lukt. Het is dan belangrijk om te kijken aan welk van de drie factoren het zou kunnen liggen. Ligt het aan mij? Ligt het aan de de kinderen? Of ligt het misschien aan mijn programma?

Hoe zou ik het anders kunnen doen om toch het gewenste resultaat te krijgen? Moet ik misschien mijn houding veranderen? Begrijp ik de kinderen waarmee ik werk wel? Is mijn programma op hun niveau en leeftijdsgroep afgestemd? Kan ik nieuwe ingrediënten in mijn programma aanbrengen om toch goed te kunnen communiceren?

 

Op zoek naar meer geloofsopvoedingsideeën voor je kinderwerk?