1037. Ik laat je nooit alleen - kinderdienst over Hemelvaart en Pinksteren


Een kinderdienst over Jezus die naar de hemel gaat, maar ons gelukkig niet alleen achter laat.

In deze kinderdienst, die geschreven is door Ellen Zuijdwegt (en gebaseerd op ‘Niet alleen’uit 100 instant praatjes voor kinderen) kijken we naar het verhaal van de Hemelvaart en Pinksteren.


Ik laat je nooit alleen kinderdienst over Hemelvaart en Pinksteren

Wat heb je nodig:

- een whiteboard of tekenbord met contour van mensenfiguur erop getekend
- verschillende kleuren whiteboard stiften of krijtjes
- een uitveegborstel
- lange glazen vaas die naar beneden smal afloopt
- papieren hart om op de vaas te plakken
- zwart pingpongballetje
- zakje met gekleurde pingpongballetjes met woorden van zonden erop geschreven (bv. stelen, moorden, liegen, pesten, afgunst, schoppen, slaan, vloeken, begeren, schelden, hebberig, ruzie, bedriegen)
- een grote kan met water
- een teil om water in op te vangen
- een handdoek

Je kunt het idee hieronder downloaden of op de site lezen:

Registreer om meer te lezen...

1036. Verschillende mokken - een kindermoment


Een leuk kindermoment over de diversiteit tussen mensen

In dit kindermoment, dat geschreven is door Ellen Zuijdwegt, ontdekken we dat hoewel we allemaal anders zijn, God van iedereen evenveel houdt.

Net zoals er heel veel verschillende mokken zijn, waar je dezelfde limonade uit kunt drinken, zo heeft God alle mensen verschillende gemaakt. Hoewel we allemaal anders zijn, wil God ons allemaal vullen met zijn liefde.

Lesdoel:

God maakte ieder van ons, allemaal verschillend, maar we zijn geschapen om goed te doen.
(Bron: Boek ‘O, zit dat zo!’)

Verschillende mokken leuk kindermoment over diversiteit en de liefde van God voor in gezinsdienst zondagsschool kindernevendienst

Wat heb je nodig:

- verschillende soorten mokken, zoals grappige, sportieve, chique, christelijke, Koninklijke huis,plastic (ouderwets), waar het plaatje al
bijna van af is, zonder oor, met stukjes eraf aan de boven kant waar je drinkt.
- een grote kan met rode siroop.

Wat doe je:

Registreer om meer te lezen...

1035. Wie heeft het laatste woord? - gebedsruimte met ideeën voor Pasen


Tien creatieve gebedsideeen rondom de laatste zeven woorden / zinnen van Jezus aan het kruis

PKN gemeente de Open Hof in Bleiswijk heeft rond Pasen een prachtige gebedsruimte ingericht met tien creatieve gebedsideeën die je zowel met kinderen, tieners als met volwassenen kunt doen.Ik heb deze ruimte bezocht en een PDF boekje gemaakt van 44 A4 pagina's met foto's, omschrijvingen en werkbladen.

Met dit boekje en  wat eigen creativiteit kan je rondom Pasen een prachtige gebedsruimte in je gemeente inrichten.

Je kunt deze tien creatieve gebedsideeën natuurlijk ook als losse ideeën in je kinderwerk, thuis of in de klas gebruiken.

Download het PDF werkboek 'Wie heeft het laatste woord?'
- tien creatieve gebedsideeën rondom de zeven woorden / zinnen van Jezus aan het kruis
- 44 A4 pagina's met foto's, omschrijvingen en werkbladen 


IMG 20190412 180912415

De tien gebedshoeken:

- Eerste gebedshoek:   ‘Vader, vergeef het hen, want ze weten niet wat ze doen.’
- Tweede gebedshoek:   Breng de ander bij Jezus
- Derde gebedshoek:   ‘Ik verzeker je: nog vandaag zul je met mij in het paradijs zijn.’
- Vierde gebedshoek:   ‘Dat is uw zoon. Dat is je moeder.’
- Vijfde gebedshoek:   ‘Mijn God, mijn God. Waarom hebt U mij verlaten?’
- Zesde gebedshoek:   ‘Ik heb dorst.’
- Zevende gebedshoek:   ‘Het is volbracht.’
- Achtste gebedshoek:   ‘Vader, in uw handen leg ik mijn geest.’
- Negende gebedshoek:   Niet de dood heeft het laatste woord
- Tiende gebedshoek:   De creatieve hoek

IMG 20190412 183939227

Downloaden:

Als lid van Creatief Kinderwerk kan dit je PDF boekje van 44 bladzijden hieronder downloaden.

Registreer om meer te lezen...

1034. Bibbers in je buik – een kinderdienst


Een kinderdienst over de storm op het meer

In deze kinderdienst, die geschreven is door Ellen Zuijdwegt, kijken we het Bijbelverhaal van de storm op het meer. De discipelen worden heel bang, maar ze ontdekken dat ze met hun angst naar Jezus mogen gaan!

Het verhaal staat in Marcus 4: 35-41 (Bijbel in gewone taal)

Bibbers in je buik een kinderdienst over het Bijbelverhaal van de storm op het meer

Wat heb je nodig:

- PowerPoint presentatie met plaatjes (bang voor…) - die je hieronder kunt downloaden
- Kistje om spullen op te zetten
- Strijk spray
- Glazen schaal met water (van te voren strijk spray erin)
- Fles met jodium, schepje natriumthiosulfaat
- Glas voor 2/3 gevuld met water, ansichtkaart
- Sorbet lepel, handdoek, keukenpapier (voor roeren, en evt. knoeien)
- Cd met lied ‘Bibbers’

Wat doe je:

Om het een uitgebreid en lang idee is, kan de hele uitgeschreven kinderen hieronder in PDF formaat downloaden.

Registreer om meer te lezen...

1033. Geef me de hand – Jezus zegent de kinderen


Een kinderdienst over de woorden van Jezus in Mattheüs 19:13

In deze kinderdienst, die geschreven is door Ellen Zuijdwegt, kijken we naar de betekenis van de zegenende handen van Jezus en dat wij veilig zijn in de handen van Jezus.

Geef Mij je hand een kinderdienst over Jezus die de kinderen zegent

Wat heb je nodig:

- Voor elk kind rond vouwblaadje om hand over te trekken (Twee maten)
- Vilstiften
- Plakband
- Schetsbord met grote hand er op geschilderd en ladderletters: ‘De hand van Jezus’
- Rode en bruine verf
- Voor alle mensen tekening van hand met tekst lied: ‘Leg je hand maar in de hand van Jezus’, op de achterkant het gedicht ‘Handen.’

Wat doe je:

Om het een uitgebreid en lang idee is, kan de hele uitgeschreven kinderen hieronder in PDF formaat downloaden.

Registreer om meer te lezen...

1032. Zout en Licht?! - een kinderdienst


Een kinderdienst rondom de woorden van Jezus in de Bergrede

In deze kinderdienst, die geschreven is door Ellen Zuijdwegt, kijken we naar de betekenis van de woorden van Jezus in Matteüs 5:13-16. (Bijbel in gewone taal)

Wat betekent het om zout te zijn? Wat houdt het in om licht te zijn?

Zout en licht een kinderdienst over Jezus zijn woorden leuk voor tijdens gezinsdienst zondagsschool kindernevendienst kinderkerk

Wat heb je nodig:

- Bijbel
- Zak drop
- Pak zout
- Verschillende soorten kaarsen, klei om kaarsen in te zetten
- Lucifers
- Zinken pot
- Onuitblaasbaar truckaarsje, die je hier op internet kunt kopen.
- Emmer met water en doek
- Verhoogde plank om kaarsen op te zetten, zodat ze het beter kunnen zien.

Wat doe je:

Om het een uitgebreid en lang idee is, kan de hele uitgeschreven kinderen hieronder in PDF formaat downloaden.

Registreer om meer te lezen...

1031. Verwachting - een kindermoment rondom Advent


Een kindermoment rondom het thema ‘Advent’

Een mooi kindermoment van Ellen Zuijdwegt over Advent, waarin kaarsen, cadeaus en ook Sinterklaas een rol spelen.

Verwachting een kindermoment in de kerkdienst rondom Sinterklaas en Advent

Wat heb je nodig:

- Adventskaarsen (met standaard)
- Lucifers
- Sinterklaascadeau met snoepgoed
- Paaskaars of grote kaars
- Kerstcadeau met kaarsen
- Plaat van Jezus in de kribbe

Wat doe je:

Registreer om meer te lezen...

1030. Jezus heeft een vrijbrief voor jou - een objectles


Het evangelie in een notendop, uitgewerkt voor kinderen

Hoe kan je kinderen laten ervaren dat er werkelijk niemand is die de vrijheid zelf kan verdienen? Romeinen 3 vanaf vers 11 heeft het daarover. Ed Meenderink – predikant in Vlaardingen - heeft er op 3 maart 2019 een preek over: http://kvdnvlaardingen.nl/3-maart-2019/ vanaf minuut 53 begint de preek.

Een super leuk idee waarbij je halfedelstenen, een spel, bijenwas en een brander gebruikt. Nieuwsgierig, download het idee hieronder. Het idee komt van Annegreet van der Most die dit spel gedaan bij haar groep van negenjarigen heeft gedaan.

Jezus heeft een vrijbrief voor jou een spel waarmee je het evangelie aan kinderen kunt uitleggen

Je kunt het idee hieronder als PDF downloaden:

Registreer om meer te lezen...

1029. Waarom lezen we elke dag uit de Bijbel? - een objectles


Een tastbare objectles waarmee je kinderen, jongeren en volwassenen het belang van dagelijks Bijbel lezen kunt laten zien.

Dit idee kan je gebruiken als kindermoment of als objectles in een zondagsschool, kindernevendienst, kinderkerk, catechisatie of in de klas. Deze les laat zien waarom het belangrijk is om elke dag uit de Bijbel te lezen.

Lees je Bijbel elke dag leuke objectles voor zondagsschool kinderkerk catechisatie kindernevendienst basisonderwijs in de klas

Wat doe je:

Vraag:
Waarom lezen we elke week/dag in de kerk uit de Bijbel?

Doe:
Laat de kinderen van alles roepen.

Vertel:
Ik zal het laten zien. Stel jouw leven is net als dit schrift...

Doe:
Pak en leeg schrift en laat het zien.

Vertel:
En je kijkt af en toe eens in de Bijbel zo...

Doe:
Pak een Bijbel en laat een paar bladzijden in elkaar vallen van het schrift en de Bijbel.

Vraag:
Houdt het woord van God je dan echt vast als het er stevig aan toe gaat in de leven, denk je? 

Doe:
Laat de kinderen antwoorden.

Vertel:
Echt niet? Nou  laat dan maar eens een sterke jongen komen om het te proberen.

Doe:
Houdt de Bijbel met het schrift erin gevouwen dicht horizontaal voor je en laat je jongen aan het schrift trekken, dat vliegt er natuurlijk tussenuit, omdat er maar een paar bladzijden in elkaar zaten.

Vertel:
Maar als je nu elke dag van je leven in de Bijbel leest ,dan ziet dat er zo uit:

Doe:
Pak een schrift waarvan je elke bladzijde in een bladzijde van de Bijbel hebt gevouwen, beiden dicht.

Vraag:
Biedt Gods woord dan hou vast in je leven?

Vertel:
Dat gaan we testen.

Doe:
Laat de jongen zo hard als hij kan aan het schrift trekken, terwijl jij de Bijbel vasthoudt.

Houdt de Bijbel dichtgevouwen weer horizontaal voor je en laat de jongen aan het schrift trekken, maar nu zitten de Bijbel en het schrift per pagina in elkaar gevouwen.

Vertel:
Dit gaat niet los. Zie je dat Gods woord dan wel houvast biedt in je leven.

Voorbereiding:

Je moet het wel voorbereiden zodat je twee schriften en twee Bijbels hebt. 

De ene Bijbel en schrift vouw je pagina voor pagina in elkaar. Dat is even een klusje. De weerstand van het papier is groter als veel oppervlakte elkaar raakt, zodat je het, als je zowel het schrift al de Bijbel dicht houdt, niet los kunt trekken. Het gaat wel soepel als maar enkele bladzijden elkaar raken. Het moet echt met elke pagina van het schrift en daarom werkt het niet om dat tijdens het kindermoment in elkaar te vouwen, dus moet je even van te voren het voorbereiden.  

Wat heb je nodig:

- twee Bijbels
- twee schriten

Met dank aan Herma van Wingerden voor dit leuke idee!

 

1028. Pilatus laat Barabbas vrij - een 'mee-speel-verhaal'


Wat moet ik met Jezus doen?, vraagt Pilatus

In de gevangenis zit een man. (loop naar een kind toe en wijs hem aan als Barabbas) Een gevaarlijke man. Hij heet Barabbas.
Barabbas kijkt boos. Héél boos.
Barabbas heeft slechte dingen gedaan. Hij heeft zelfs iemand doodgemaakt.
En daarom zit hij in gevangenis.
De gevangenis is van Pilatus. (loop naar een kind toe en wijs hem aan als Pilatus)
Kijk hier staat hij. Pilatus is de baas van de Romeinse soldaten. Ze hebben die gemene Barabbas gepakt en opgesloten in de gevangenis. De deur van de gevangenis hebben ze met een klap dichtgegooid Boem! (laat de kinderen het geluid maken) En de sleutel omgedraaid Kgrrrr. (laat de kinderen het geluid maken)
Zo, die zit goed op slot. Barabbas komt hier nooit meer uit. Eigen schuld!

 

Pilatus laat Barabbas vrij een meespeelverhaal voor zondagsschool kindernevendienst kinderkerk of in de klas basisonderwijs


Hieronder vind je een mooi nieuw mee-speel-verhaal van Ellen Zuijdwegt uit Lucas 23:1-25. Dit verhaal is al eerder in de werkwijze 'Vertel het maar' gepubliceerd.

Registreer om meer te lezen...

1027. Ester, de nieuwe koningin - een schetsbordverhaal


God heeft een speciaal plan met Ester.

Het is stil in het paleis. Je hoort alleen maar: ‘Huh’.

Het is koning Ahasveros. ‘Huh’, zucht hij. Wat is hij eigenlijk dom geweest om koningin Wasti weg te sturen. Nu heeft hij geen koningin meer. ‘Huh’, zucht hij nog eens. De koning heeft er spijt van.

De knechten van de koning zien wel dat hij sip is en er spijt van heeft. Ze bedenken een plan. Eén van de knechten gaat naar de koning toe. ‘Koning, u zou eigenlijk een nieuwe koningin moeten laten zoeken. Er zijn genoeg mooie, jonge meisjes in het land die de nieuwe koningin zouden kunnen worden. U moet die meisjes hier naar het paleis laten brengen en dan kunt u een nieuwe koningin uitkiezen.’

De koning vindt dit een heel goed idee. ‘Ja’, zegt hij blij. ‘Dat gaan we doen!’

Esther wordt koningin Bijbelverhaal over Esther voor zondagsschool kindernevendienst kinderkerk of in de klas basisonderwijs


Hieronder vind je een mooi nieuw schetsbordverhaal van Ellen Zuijdwegt uit Ester 2:1-18. Dit verhaal is al eerder in de werkwijze 'Vertel het maar' gepubliceerd.

Registreer om meer te lezen...

1026. Is het een eend of een konijn? - een objectles


Een visueel grapje waarmee je kinderen, jongeren en volwassenen kunt uitdagen om op een andere manier ergens naar te kijken

Ken je deze optische illusie? Zie je een foto van een konijn of een eend? Dat is maar helemaal afhankelijk van hoe je de foto draait. Liggend op zijn kant zie je een lief wit konijntje met een leuk oortje. Staand op zijn kant zie je een eend met een leuke snavel. Welke van de twee dieren is het echt?

Is het een eend of een konijn een optische illusie voor christelijk kinderwerk zondagsschool gezinsdienst jeugdwerk in de kerk kindernevendienst

Je kunt deze optische illusie goed gebruiken bij een kindermoment in de dienst, in de zondagsschool, in de kindernevendienst, in de klas, in de kinderkerk, tijdens de catechisatie of het jeugdwerk in de kerk.

Bijbelse thema's die je hiermee kunt aankaarten, zijn:

- God is anders dan we denken
- Wie is God?
- Wie is Jezus?
- Anders leren kijken
- Het Onzichtbare leren zien...
- Hoe zeker ben je van je zaak?
- Zie je het wel goed?

Wat heb je nodig:

Een foto op A4 formaat van de konijn / eend illusie die je hieronder kunt downloaden ( 6MB).

Download de foto: duck_rabbit_magic_care.jpg

 Eend of konijn een objectles voor de zondagsschool de kindernevendienst kinderkerk in de klas vakantiebijbelweek catechisatie jeugdwerk in de kerk     

   

     Eend of konijn 2 een objectles voor de zondagsschool de kindernevendienst kinderkerk in de klas vakantiebijbelweek catechisatie jeugdwerk in de kerk

1025. Poppenscript - Bidden met je vingers


Een volledig uitgewerkte poppenscript voor handpoppen over bidden / gebed in vijf pagina's

Dit poppenscript is ontworpen en gemaakt door Ellen Zuijdwegt.

In deze poppenact staat het thema ‘Bidden aan de hand van de vijf vingers’ centraal. Elke vinger heeft hierin een betekenis die we kunnen inzetten in ons gebed.

Dit idee is deel van een volledige kinderdienst / gezinsdienst over bidden en gebed in idee 1024

Deze poppenact van vijf pagina's in een PDF formaat kan je goed gebruiken in de klas, thuis, in de zondagsschool, kindernevendienst, kinderkerk, catechisatie, jeugdwerk in de werk of in de VBW.

Bidden met je vingers een compleet handpoppen script over bidden en gebed voor jeugdwerk in kerk zondagsschool catachisatatie kinderkerk kindernevendienst gezinsdienst kinderdienst

Wat heb je nodig:

- een handpop (zoals bijvoorbeeld een muppetpop)
- een koffer

Download het poppenscript in PDF formaat

Je kunt het script hieronder downloaden.

Registreer om meer te lezen...

1024. Kinderdienst ‘Met vijf vingers kan je bidden’


Een volledig uitgewerkte kinderdienst over bidden / gebed in PDF boekje

Deze kinderdienst is ontworpen en gemaakt door Ellen Zuijdwegt.

In deze kinderdienst staat het thema ‘Bidden aan de hand van de vijf vingers’ centraal. Elke vinger heeft hierin een betekenis die we kunnen inzetten in ons gebed.

Deel van deze kinderdienst is een leuk, volledig poppenscript van vijf A4tjes en een volledig uitgeschreven lesprogramma van zeven A4tjes. Het geheel is mooi opgemaakt in een PDF boekje dat je hieronder kunt downloaden.

Heel mooi, leuk en handig materiaal dat je eigenlijk gelijk kunt gebruiken bij een kinderdienst over bidden / gebed. Maar je kunt het natuurlijk ook gebruiken in de klas, thuis, in de zondagsschool, kindernevendienst, kinderkerk, catechisatie, jeugdwerk in de werk of in de VBW.

Met vijf vingers kan je bidden een volledig uitgewerkte kinderdienst over bidden en gebed voor gezinsdienst jeugdwerk in kerk zondagsschool kindernevendienst

Schriftlezing

Binnen de kinderdienst staat de schriftlezing van Filippenzen 4: 4-7 centraal:

“Wees blij in de Here; ik zeg het nog eens: Verheug u in Hem! Laat uw vriendelijkheid bij iedereen bekend zijn. De Here is dicht bij u. Maak u nergens zorgen over, maar bid voor alles. Vertel God al uw problemen en verlangens en vergeet vooral niet Hem te danken voor alles wat Hij doet. Dan zal u de vrede van God ervaren, een vrede die ons menselijk besef te boven gaat en die de wacht houdt over uw hart en gedachten, omdat u in Christus Jezus bent.” (Filippenzen 4: 4-7)

Wat heb je nodig:

- een handpop (zoals bijvoorbeeld een muppetpop)
- een houten hand waarbij de vingers kunnen scharnieren
- een Flap-over bord met getekende hand er op
- dikke viltstiften
- een Bijbel
- uitdeelkaartjes met een hand en de vijf punten er op

Download het PDF boekje

Je kunt de kinderdienst hieronder als mooi opgemaakt PDF boekje downloaden.

Registreer om meer te lezen...

1023. Zoek de letters – een leuk gebedsspel


Een spelende manier van bidden met letters

In het vorige idee gebruikten we letters om met zand of meel een woord te maken. In dit idee gebruiken we letters om op spelende wijze voor anderen te bidden.

Ideaal voor tijdens een kindermoment in de dienst, binnen het onderwijs in de klas of tijdens een zondagsschool of kindernevendienst programma.

Zoek de letters gebedsspel spel kinderen. voor geloofsoverdracht zondagsschool kindernevendienst de klas christelijk onderwijs Bijbelles jeugdwerk in de kerk catechisatie kinderkerk

Wat heb je nodig:

- een diepe doos
- papiersnippers
- letters (magnetisch / van hout)

Wat je doet:

Registreer om meer te lezen...

1022. Dit gebed maakt indruk – een creatief gebedsidee


Een leuke manier van bidden met (magnetische) letters

Ken je van die magnetische letters die je op de koelkast in de keuken kunt plakken en de grappigste zinnen of woorden mee kunt maken? Maar je kunt natuurlijk ook gewoon kleine houten letters gebruiken.

Deze creatieve verwerking helpt kinderen om een echte indruk te maken met hun gebed. Maar ja, de vraag is natuurlijk: “Moeten wij indruk op God maken met ons gebed?”

Je kunt dit creatieve gebedsidee ook gebruiken als objectles binnen een Bijbelles over bidden of over de gelijkenis van de farizeeër en de zondaar die gingen bidden in de tempel. Wie van de twee maakte wel of niet indruk op God?

Ideaal voor tijdens een kindermoment in de dienst, binnen het onderwijs in de klas of tijdens een zondagsschool of kindernevendienst programma.

Dit gebed maakt indruk gebedsidee knutselidee kinderen. voor geloofsoverdracht zondagsschool kindernevendienst de klas christelijk onderwijs Bijbelles jeugdwerk in de kerk catechisatie kinderkerk

Wat heb je nodig:

- magnetische letters
- houten letters
- meel of wit zand
- een grote schaal of bak als ondergrond
- zeef
- lepels

Wat je doet:

Registreer om meer te lezen...

1021. Volg de ster – een knutsel- en gebedsidee


Een leuke en eenvoudig knutselidee rondom Advent en Kerst

Ten midden van al onze drukte mogen wij net als de drie koningen de ster volgen.

Deze hele eenvoudige knutsel activiteit is tegelijkertijd ook als een creatief gebedsidee te gebruiken. 

Ideaal voor tijdens een kindermoment in de dienst, binnen het onderwijs in de klas of tijdens een zondagsschool of kindernevendienst programma.

Volg de ster gebedsidee knutselidee kinderen. voor geloofsoverdracht zondagsschool kindernevendienst de klas christelijk onderwijs Bijbelles jeugdwerk in de kerk catechisatie kinderkerk

Wat heb je nodig:

- lucht drogende klei
- grote ster koekjesvorm
- plastic kraaltjes
- viltstiften
- echte of elektrische theelichtjes

Wat je doet:

Registreer om meer te lezen...

1020. Een Kerst gebedsspiraal – een creatief gebedsidee


Met een kaars door de Adventweken richting de geboorte van Jezus

Maria en Jozef moeisten vanuit Nazareth naar Bethlehem reizen voor de geboorte van hun zoon. Elk jaar gaan we met Advent ook op reis. Op reis naar het vieren van de komst van de Zoon van God, het Licht van de wereld, de Redder van de mensen!

Deze hele eenvoudige knutsel activiteit is tegelijkertijd ook als een creatief gebedsidee te gebruiken. Vanaf 1 december reis je door middel van de gebedsspiraal in vijfentwintig dagen samen met je kaars richting Eerste Kerstdag.

Ideaal voor tijdens een kindermoment in de dienst, binnen het onderwijs in de klas of tijdens een zondagsschool of kindernevendienst programma.

Kerst gebedsspiraal gebedsidee knutselidee kinderen. voor geloofsoverdracht zondagsschool kindernevendienst de klas christelijk onderwijs Bijbelles jeugdwerk in de kerk catechisatie kinderkerk

Wat heb je nodig:

- lucht drogende klei
- kleine kaarsen

Tip:
Misschien slim om van te voren zelf zo’n gebedsspiraal te maken, zodat je ongeveer kunt inschatten hoeveel klei per kind je nodig hebt.

Wat je doet:

Registreer om meer te lezen...

1019. ‘Glow in the dark’ - een creatief knutsel / gebedsidee


Een ‘verlichtende’ knutselactiviteit of hoop en Gods licht in de wereld

Ken je ‘Glow in the dark’ tape? Zo niet, dan moet je het even googlen en als je dan toch bezig bent, schaf dan gelijk even een ‘blacklight lamp’ aan voor een extra gaaf effect!

Dit idee past bij de toewijding van Jezus in de tempel. In Lukas 2 lezen we over de ontmoeting tussen Simeon en Jozef en Maria. Simeon, de oudere man, roept dan uit dat hij nu klaar is om te sterven, omdat hij met zijn eigen ogen gezien heeft hoe God alle volken gaat redden. Hoe Jezus als licht geopenbaard gaat worden aan de heidenen tot eer van het volk Israel. (Lukas 2: 29-32)

Glow in the dark gebedsidee knutselidee kinderen. voor geloofsoverdracht zondagsschool kindernevendienst de klas christelijk onderwijs Bijbelles jeugdwerk in de kerk catechisatie kinderkerk


Simeon herkent Jezus hier als de redder die licht komt brengen in donkere situaties en die mensen de weg zal laten zien in alle duisternis in hen en om hen heen.

Deze verwerking is zowel een knutsel- als een creatief gebedsidee. Je kunt het gebruiken om kinderen te laten reflecteren dat God altijd bij je is, ook al lijkt het alsof het allemaal duister, donker en heel moeilijk is. Je kunt het dus ook goed gebruiken bij thema’s, zoals:

- Gods aanwezigheid in ons leven
- Gods bescherming
- Daniel in de leeuwenkuil
- vrienden van Daniel in de vurige oven
- Mozes en het volk bij de Rode Zee
- Paulus en Saulus in de gevangenis

Deze verwerking is zowel een knutsel- als een creatief gebedsidee. Ideaal voor tijdens een kindermoment in de dienst, binnen het onderwijs in de klas of tijdens een zondagsschool of kindernevendienst programma.

Wat heb je nodig:

- gekleurd papier
- stiften
- glow in the dark tape
- scharen
- eventueel een black light (voor een extra gaaf effect!)

Wat je doet:

Registreer om meer te lezen...

1018. Maak je eigen lichtkokers - een creatief knutsel / gebedsidee


Leuk idee dat goed past bij de toewijding van Jezus in de tempel

In Lukas 2 lezen we over de ontmoeting tussen Simeon en Jozef en Maria. Simeon, de oudere man, roept dan uit dat hij nu klaar is om te sterven, omdat hij met zijn eigen ogen gezien heeft hoe God alle volken gaat redden. Hoe Jezus als licht geopenbaard gaat worden aan de heidenen tot eer van het volk Israel. (Lukas 2: 29-32)

Simeon herkent Jezus hier als de redder die licht komt brengen in donkere situaties en die mensen de weg zal laten zien in alle duisternis in hen en om hen heen.

Deze verwerking is zowel een knutsel- als een creatief gebedsidee. Ideaal voor tijdens een kindermoment in de dienst, binnen het onderwijs in de klas of tijdens een zondagsschool of kindernevendienst programma.

Maak je eigen lichtkokers gebedsidee knutselidee kinderen. voor geloofsoverdracht zondagsschool kindernevendienst de klas christelijk onderwijs Bijbelles jeugdwerk in de kerk catechisatie kinderkerk

Wat heb je nodig:

- elektrisch theelichtjes
- A6 papier
- viltstiften
- lijm

Wat je doet:

Registreer om meer te lezen...

1017. Geef je zorgen en oplosbaar papier aan Hem - een objectles


Een leuke manier om kinderen te helpen om hun angsten aan God te geven

Een van mijn favoriete Bijbelteksten is 1 Petrus 5:7 "Geef al je zorgen aan Hem, want Hij zorgt voor je." Petrus heeft drie jaar intensief met Jezus opgetrokken en hierin een belangrijke les geleerd: 'Je hoeft je geen zorgen te maken, want Jezus is bij je en Hij zorgt voor je.' Als Petrus een oude man is, schrijft hij dit in zijn brief. 

In idee 22 leg ik uit hoe je stenen kunt gebruiken om deze Bijbeltekst op visuele wijze tastbaar voor de kinderen te maken, maar vandaag heb ik ontdekt dat je hier ook oplosbaar papier voor kunt gebruiken!

Ideaal voor tijdens een kindermoment in de dienst, binnen het onderwijs in de klas of tijdens een zondagsschool of kindernevendienst programma.

zorgen maken oplosbaar papier objectles geef je zorgen aan Jezus voor zondagsschool kindernevendienst kinderkerk kinderwerk onderwijs christelijk vakantiebijbelweek VBW

Wat heb je nodig:

- een schaal of bak
- lauw water
- oplosbaar papier (link waar je dit kunt kopen hieronder)
- stiften

Wat je doet:

Registreer om meer te lezen...

1016. Oplosbaar papier en onze angsten - een objectles


Een leuke manier om kinderen te helpen om hun angsten aan God te geven

Toen ik eenmaal ontdekt, dat er oplosbaar papier in water bestond, ging bij mij het hek van de dam. Zoveel mooie en leuke toepassingen binnen het kinderwerk!

Ik moest gelijk denken aan het verhaal van de storm op het meer, waarbij de discipelen heel bang werden. Maar natuurlijk zijn er zoveel meer Bijbelverhaal waarin angst een belangrijke rol speelt. Met behulp van dit oplosbaar papier kan je kinderen op een hele visuele wijze laten zien dat wij onze angsten aan Hem mogen geven.

Ideaal voor tijdens een kindermoment in de dienst, binnen het onderwijs in de klas of tijdens een zondagsschool of kindernevendienst programma.

Bang zijn oplosbaar papier objectles angst voor zondagsschool kindernevendienst kinderkerk kinderwerk onderwijs christelijk vakantiebijbelweek VBW

Wat heb je nodig:

- een schaal of bak
- lauw water
- oplosbaar papier (link waar je dit kunt kopen hieronder)
- stiften

Wat je doet:

Registreer om meer te lezen...

1015. Oplosbaar papier en vergeving - een objectles


Een gemakkelijke manier om kinderen te leren over vergeving

Hoe kunnen we kinderen op visuele en begrijpbare wijze duidelijk maken wat ‘vergeving’ inhoudt?

“Bestaat er niet zoiets als oplosbaar papier?”, was mijn vraag… En ja hoor, dat bestaat en daar kan je hele leuke en mooie dingen mee doen, behalve borduren...

Ideaal voor tijdens een kindermoment in de dienst, binnen het onderwijs in de klas of tijdens een zondagsschool of kindernevendienst programma.

Goed te combineren bij een Bijbelles over de betekenis van Pasen of de gelijkenis van de onbarmhartige dienstknecht in Mattheus 18:21-35 of de gelijkenis van de verloren zoon in Lukas 11:15-32.

Bidden voor vergeving met oplosbaar papier objectles vergeven voor zondagsschool kindernevendienst kinderkerk kinderwerk onderwijs christelijk vakantiebijbelweek VBW

Wat heb je nodig:

- een schaal of bak
- lauw water
- oplosbaar papier (link waar je dit kunt kopen hieronder)
- stiften

Wat je doet:

Registreer om meer te lezen...

1014. Luisteren naar Gods woord - een objectles


Een hele gemakkelijke objectles met een grote impact...

Dit is een hele leuke en gemakkelijke objectles die je kunt gebruiken om kinderen op visuele wijze te laten zien hoe mensen naar Gods woord luisteren en hoe wij het best naar Gods woord kunnen luisteren. 

Ideaal voor tijdens een kindermoment in de dienst, binnen het onderwijs in de klas of tijdens een zondagsschool of kindernevendienst programma. Je kunt deze objectles ook gebruiken om met kinderen in gesprek te gaan over het belang van de Bijbel en van Bijbelstudie...

Goed te combineren bij een Bijbelles over het Bijbelverhaal van de gelijkenis van de zaaier in Mattheus 13:1-23, Markus 4:1-20 en Lukas 8:4-15. Het is ook redelijk eenvoudig om van hieruit een link te leggen naar de vrucht van de Geest in Galaten 5:22-23.

Luisteren naar Gods woord objectles omgaan Bijbel voor zondagsschool kindernevendienst kinderkerk kinderwerk onderwijs christelijk vakantiebijbelweek VBW

Wat heb je nodig:

- een fles water
- een emmer
- een vergiet
- een trechter
- een grote spons

Wat je doet:

Lees meer

1013. 'God denkt aan jou' doosje - een knutselidee


Maak 'een God denkt aan jou' doosje

Van Desiree Hendriksen ontvingen we het volgende knutsel idee - een mooi doosje waarmee je met de kinderen kunt stilstaan dat God aan hen denkt!

Knutselidee knutsel een God denkt aan jou doosje leuk voor in de klas de zondagsschool kindernevendienst of kinderkerk

Een leuk knutselidee voor in de klas, tijdens de zondagsschool, de kindernevendienst of in de kinderkerk. 

Je kunt het doosje hier downloaden. 

1012. Maak je eigen Adventskalender


Zelf je Adventskalender maken

Kopieer of print de vellen dubbelzijdig (bij voorkeur dubbelzijdig op de korte kant zodat de vellen op zijn kop op elkaar komen). De nummers komen op de ene kant te staan en de tekst op de andere kant. Knip kaartje los, knip alleen de doorgetrokken lijnen door. Vouw de kaartje dubbel zodat de tekst binnenin komt en het nummer op de voorkant komt.

Je kunt hier de adventskalender downloaden.

Maak je eigen adventskalender een leuk knutsel idee voor thuis zondagsschool kindernevendienst kinderkerk of in de klas


Hang nu de kaartje op een lijntje, maak ze vast met paperclips (goedkoper) of wasknijpertjes. Je kan de touwtjes op een stuk karton vast maken naar het volgende idee:

Adventskalender

Met dan Renske de Jong voor het idee en de uitwerking!

 

1011. Proefje 'de Lavalamp' - afscheid nemen...


Afscheid nemen is best moeilijk

Ook kinderen worden geconfronteerd met afscheid nemen. Soms gaat het om afscheid nemen van vrienden die verhuizen. Of om dierbaren of huisdieren die overleden zijn. Soms is afscheid nemen ook iets goeds, als je bijvoorbeeld afscheid neemt van een slechte gewoonte. In dit idee gebruiken we het concept van de Lavalamp om stil te staan bij het thema 'afscheid'. Met dank aan Annegreet van der Most.

Je kunt met behulp van dit idee de lavalamp gebruiken om stil te staan bij het ritueel van afscheid nemen. Heb je nog nooit met de lavalamp gewerkt, bekijk dan eerst even deze video

Afscheid nemen met behulp van een lavalamp een mooi proefje en ritueel voor in de zondagsschool kinderkerk kindernevendienst of in de klas


Thema:

Denken aan, herinneren, afscheid nemen, van iets afscheid nemen

Opdracht:

Elk kind krijgt verschillende stukjes bruistablet. In een rustige en veilige sfeer kan je om de lavalamp zitten en de leidinggevende zegt het volgende:

Ik neem afscheid van... mijn boze buien. Die waren er het afgelopen jaar, maar dat is gebeurd. Ik hoef me er niet meer schuldig over te voelen. Als ik deze tablet in het water doe, dan zeg ik dag tegen alles wat ik afgelopen jaar verkeerd heb gezegd, gedacht of gevoeld. Ze bestaan niet meer. Vanaf nu ben ik samen  met Jezus een nieuw mens. Elke dag mag ik opnieuw beginnen. (alle kinderen doen een stukje tablet in het water)

Ik neem afscheid van... mijn oma, mijn opa, mijn lieve huisdier. Ze waren er afgelopen jaar en zijn gestorven. Ik heb er verdriet van. Als ik deze tablet in het water doe, dan denk ik aan ze met heel mijn hart. Met deze tablet weet ik dat ze nog steeds er zijn, ze bewegen en zijn er,   maar mijn ogen zien ze even niet. (alle kinderen doen een stukje tablet in het water)

Ik ben dankbaar voor... mijn talenten. Ik heb veel talenten (vul in je hoofd maar in wat je kan). Ik kan daardoor dingen die anderen niet kunnen. Daardoor kan ik mensen helpen en aanvullen wat zij niet kunnen. Als ik deze tablet in het water doe, dan denk ik aan alles wat ik kan en hoe geweldig dat is. (alle kinderen doen een stukje tablet in het water)

Ik denk aan komend jaar. Met deze tablet zie ik dat alles in beweging komt. Ik geloof dat er hoop is, ook al gaat niet alles goed. Met deze tablet mag ik aan Jezus vragen om vanaf nu met mij op stap te gaan – of verder met mij te gaan - en mijn leven in beweging te zetten, zodat ik steeds meer ga worden wie ik bedoeld ben.  (alle kinderen doen een stukje tablet in het water)

Serie van vier video's:

Dit idee is onderdeel van vier video's rondom de lavalamp

1. Proefje 'de lavalamp' - een bruisend Kerstverhaal
2. Proefje 'de lavalamp' - de twee beroemste broers in de Bijbel (alleen voor leden)
3. Proefje 'de lavalamp' - een altaar van dankbaarheid (alleen voor leden)
4. Proefje 'de lavalamp' - de uitstorting van de Heilige Geest met Pinksteren (alleen voor leden)

1010. De geboorte van Johannes - een schetsbordverhaal


Hij heet Johannes...

‘Wèh, wèh, wèh.’ Wat is dat? Er klinkt gehuil. Gehuil van een baby. Ja, dat klopt. Want in het huis van de oude Zacharias en Elisabet is een kindje geboren, een kleine baby. Het is een jongetje, precies zoals de engel had gezegd.

Wat zijn Zacharias en Elisabet blij! Ze zijn al zó oud en nu hebben ze toch nog een kindje gekregen. Een zoon. En wat is hij lief! Kleine oogjes, kleine oortjes, een klein neusje en een klein mondje. Zacharias en Elisabet vinden hun kleine baby práchtig en wat houden ze veel van hem!

De geboorte van Johannes de Doper een schetsbord Bijbelverhaal voor in de zondagsschool kinderkerk kindernevendienst of in de klas

Hieronder vind je een mooi nieuw schetsbordverhaal van Ellen Zuijdwegt uit Lucas 1:57-80. Dit verhaal is al eerder in de werkwijze 'Vertel het maar' gepubliceerd.

Registreer om meer te lezen...

1009. Koning Joas


Een interactief Mee-Speel-Verhaal 

Dit verhaal kan je vertellen als een zogenaamd ‘Mee-Speel-Verhaal’. De kinderen kunnen tijdens de vertelling meespelen door middel van het nazeggen van bepaalde woorden of zinnen. Deze staan cursief gedrukt. Jij zegt het eerst, de kinderen zeggen het na. Ook kunnen ze bepaalde emoties uitbeelden, of geluiden maken.

Koning Joas een meespeel Bijbelverhaal voor de zondagsschool kindernevendienst of in de klas

Je kunt er voor kiezen om dit alle kinderen te laten doen, of tijdens het vertellen een kind aan te wijzen die dit doet. Ook kan je kinderen tijdens het vertellen mee laten spelen door iets uit te beelden. Als ze dan iets moeten doen of zeggen kan je dit fluisterend aan hen vertellen. Speel zelf ook mee.

Spreek van te voren af dat als jij jouw hand als stopteken omhoog steekt, de kinderen stil zijn. De kinderen blijven gewoon op hun plek zitten tijdens het vertellen, tenzij er kinderen iets uit moeten beelden waarbij ze moeten lopen. Zelf kan je  het verhaal beeldend vertellen. Kom van je stoel, loop rond, of maak bepaalde bewegingen die van toepassing zijn.

Hieronder vind je een mooi, nieuw Mee-Speel-verhaal van Ellen Zuijdwegt uit 2 Koningen 11:1-12:2 over het Bijbelverhaal van koning Joas . Dit verhaal is al eerder in de werkwijze 'Vertel het maar' gepubliceerd.

Registreer om meer te lezen...

1008. Vernieuwde versie van Bijbelstudie kaarten voor de bovenbouw


Tien vernieuwde Bijbelstudie kaarten, die je bij elk Bijbelverhaal kunt gebruiken

Ik was op zoek naar een nieuwe manier van Bijbellezen, waarin ik de kinderen uit de bovenbouw en de jonge tieners niet langer Bijbelverhalen hoefde te vertellen, maar waarbij zij zelf aan de slag gingen met een Bijbelverhaal.

Tegelijkertijd wilde ik de kinderen tien vragen aanleren die zij konden stellen als ze thuis (of waar dan ook) uit de Bijbel lazen. 

Hoe werken deze kaarten?

Kies een kort Bijbelverhaal. Print dit uit op een A4 of laat elk kind het meelezen in de Bijbel. Voordat je begint, laat je elk kind ongezien een van de tien kaarten pakken. Dit is de opdracht die dit kind bij het studeren van het Bijbelverhaal moet uitvoeren. het voordeel hiervan is dat ieder kind betrokken is en kinderen spelenderwijs leren hoe ze Bijbelstudie moeten doen!

Ideaal voor een kinderkerk, kindernevendienst of zondagsschool!

bijbelstudie kaarten

Download het PDF met de Bijbelstudiekaarten hieronder:

Lees meer

1007. Nebukadnessar wil aanbeden worden - een mee-speel verhaal


Knielen voor de goden van Nebukadnessar?

Dit verhaal kunt u vertellen als een zogenaamd ‘Mee-Speel-Verhaal’. De kinderen kunnen tijdens de vertelling meespelen door middel van het nazeggen van bepaalde woorden of zinnen. Deze staan cursief gedrukt. U zegt het eerst, de kinderen zeggen het na. Ook kunnen ze bepaalde emoties uitbeelden, of geluiden maken. U kunt er voor kiezen om dit alle kinderen te laten doen, of tijdens het vertellen een kind aan te wijzen die dit doet. Ook kunt u kinderen tijdens het vertellen mee laten spelen door iets uit te beelden. Als ze dan iets moeten doen of zeggen kunt u dit fluisterend aan hen vertellen. Speel zelf ook mee.

Spreek van te voren af, dat als u uw hand als stopteken omhoog steekt, de kinderen stil zijn. De kinderen blijven gewoon op hun plek zitten tijdens het vertellen, tenzij er kinderen iets uit moeten beelden waarbij ze moeten lopen.
Zelf kunt u het verhaal beeldend vertellen. Kom van uw stoel, loop rond, of maak bepaalde bewegingen die van toepassing zijn. Bij dit verhaal worden ook emoties uitgebeeld. Laat de kinderen blij, boos, bang, geschrokken kijken.

"Koning Nebukadnessar laat een beeld maken. Een écht beeld. Een héél groot beeld.
(Tel en laat met uw hand vanaf de grond, steeds verder omhoog, zien dat het steeds hoger wordt. Ga op uw stoel staan om het hoogste aan te geven.)
Het is wel 1, 2, 3, 5, 10, 15, 20, 25, 30 meter hoog! Zo hoog als een kerktoren!
Het beeld is gemaakt van goud. Het is een heel mooi beeld en het blinkt en schittert in de zon.
De koning is er heel blij mee. O, wat kijkt hij blij! (blij, blij!)"

Nebukadnessar wil aanbeden worden een Mee speel Bijbelverhaal voor de zondagsschool kindernevendienst of in de klas

Hieronder vind je een mooi, nieuw 'mee-speel' verhaal van Ellen Zuijdwegt uit Daniël 3. Dit verhaal is al eerder in de werkwijze 'Vertel het maar' gepubliceerd.

Registreer om meer te lezen...

1006. De verlamde man in Betzata - een schetsbordverhaal


"Wil je beter worden?", vraagt Jezus

Het is druk bij het bad. Er lopen heel veel zieke mensen rond. Mensen die blind zijn, mensen die met stokken lopen, omdat hun benen vergroeid zijn, mensen die niet kunnen lopen. Allemaal blijven ze in de buurt van het grote bad. Ja, want hier in dit badhuis gebeurt soms iets heel bijzonders. Soms gaat het water bewegen. Dan gaat het golven. En wie dan het eerst in het water komt wordt beter! Wat voor ziekte hij ook maar heeft. Wat een wonder! Natuurlijk wil iedereen dan zo dicht mogelijk bij het bad zijn. Iedereen wil als eerste in het water komen.

Op een slaapmatje, dichtbij het bad, ligt nog iemand. Het is een man die verlamd is. Hij kan zijn benen niet bewegen. Hij kan niet staan, niet lopen, niet rennen. Hij kan niks met zijn benen doen. Hij is al héél lang ziek. Al 38 jaar. Dat is heel lang...

De verlamde man in Betzata een schetsbord Bijbelverhaal voor de zondagsschool kindernevendienst of in de klas

Hieronder vind je een mooi, nieuw schetsbordverhaal van Ellen Zuijdwegt uit Johannes 5:1-15. Dit verhaal is al eerder in de werkwijze 'Vertel het maar' gepubliceerd.

Registreer om meer te lezen...

1005. Zoek het Levend Water


Een heel leuk en bruikbaar idee van Truus Storm uit Heinenoord over het Bijbelverhaal van de Samaritaanse vrouw uit Johannes 4.

Benodigdheden:

- spelbladen voor parcours – deze kan je hier downloaden.
- grote dobbelsteen
- zeven flesjes ‘Levend Water’ – het etiket kan je hier downloaden.
- zeven open grote flessen, waarbij de hals van de fles is gesneden
- zeven kleuren voedingskleurstof, zoals bijvoorbeeld van Dr. Oetker

Zoek het Levend Water een leuke creatieve verwerking voor de zondagsschool of kindernevendienst of in de klas bij het bijbelverhaal van de Samaritaanse vrouw

Voorbereiding:

Leg in de kerk of in de kinderruimte een rond parcours neer. Zorg dat er voor elke drie of vier ‘weg’ afbeeldingen er ook een ‘put’ afbeelding tussen ligt. Straks als je het spel gaat spelen, mogen de kinderen elke keer dat ze op een ‘put’ afbeelding landen een flesje ‘Levend water’ pakken en deze in een van de zeven grote lege flessen gieten.

Neem zeven anderhalf liter flessen en snijd (voorzichtig) de hals van deze flessen. Doe in elke fles een paar druppels voedingskleurstof.

Fles 1: rood
Fles 2: Groen
Fles 3: Paars
Fles 4: Blauw
Fles 5: Geel
Fles 6: Oranje
Fles 7: Roze

Kleurwater

Hoe werkt het?

Vertel kort een inleiding op het Bijbelverhaal en op het spel.

Laat de kinderen met de dobbelsteen gooien. Komt de groep op of langs een put dan wordt er een flesje Levend Water door een kind naar voren gebracht. Daar staan de zeven flessen met kleurstof erin. Als het kind het water erin giet, verandert het heldere water van kleur.Je legt bij elke kleur uit wat de kleur betekent en wat dit met het Bijbelverhaal van de Samaritaanse vrouw te maken heeft:

Fles 1: rood - Jezus geeft je liefde. Deze liefde is echt en maakt dat je anders met anderen omgaat.
Fles 2: groen - Jezus geeft je hoop voor de toekomst.
Fles 3: paars - Jezus helpt je inzicht te geven in je gedrag en leert je sorry te zeggen.
Fles 4: blauw - God is trouw aan alles wat hij doet en helpt je om trouw te zijn.
Fles 5: geel - Jezus brengt vreugde in je leven, je tranen worden gedroogd.
Fles 6: oranje - Jezus geeft je vriendelijkheid mee, zo gebruik je goede woorden en ben je aardig naar anderen toe.
Fles 7: roze - Jezus geeft je rust en troost je.

Uiteindelijk hebben we alle kleuren van de regenboog, het teken van Gods trouw, ook voor deze Samaritaanse vrouw.

 

1004. Kaïn en Abel - een schetsbordverhaal


Kaïn luistert niet naar de Here God.

Adam en zijn vrouw Eva, wonen niet meer in het Paradijs, die mooie tuin die God voor hen gemaakt had. Ze wonen nu ergens anders. Maar God is hen niet vergeten. Hij houdt nog steeds van hen.
Adam en Eva krijgen twee jongetjes. De oudste noemen ze Kaïn en de jongste noemen ze Abel. Wat zijn ze blij met hun kinderen! Wat houden ze veel van hen.

Als de jongens groter zijn helpen ze vader Adam mee met het werken.
Abel vindt het leuk om voor de schapen te zorgen. Hij zorgt er voor dat ze genoeg gras kunnen vinden om te eten en water om te drinken. Hij houdt van zijn schapen en ook van de kleine lammetjes.
Kaïn vindt het leuk om op het land te werken. Hij zaait graankorrels in de aarde en als het graan hoog gegroeid is kijkt hij of er nieuwe graankorrels inzitten. Die haalt hij eruit, daar kunnen ze meel van maken en brood van bakken.
Natuurlijk vertellen Adam en Eva hun jongens over de Here God. Hoe mooi God alles gemaakt had en hoe fijn het was om dicht bij God te zijn in die mooie tuin.

Kan en Abel een schetsbord Bijbelverhaal voor de zondagsschool kindernevendienst of in de klas

Hieronder vind je een mooi, nieuw schetsbordverhaal van Ellen Zuijdwegt uit Genesis 4:1-16 over de eerste twee broers in de Bijbel. Dit verhaal is al eerder in de werkwijze 'Vertel het maar' gepubliceerd.

Registreer om meer te lezen...

1003. Spraakverwarring bij de torenbouw van Babel


Een interactief Mee-Speel-Verhaal 

Dit verhaal kan je vertellen als een zogenaamd ‘Mee-Speel-Verhaal’. De kinderen kunnen tijdens de vertelling meespelen door middel van het nazeggen van bepaalde woorden of zinnen. Deze staan cursief gedrukt. Jij zegt het eerst, de kinderen zeggen het na. Ook kunnen ze bepaalde emoties uitbeelden, of geluiden maken.

Spraakverwarring bij de torenbouw van Babel een mee speel vertel Bijbelverhaal voor de zondagsschool kindernevendienst of in de klas

Je kunt er voor kiezen om dit alle kinderen te laten doen, of tijdens het vertellen een kind aan te wijzen die dit doet. Ook kan je kinderen tijdens het vertellen mee laten spelen door iets uit te beelden. Als ze dan iets moeten doen of zeggen kan je dit fluisterend aan hen vertellen. Speel zelf ook mee.

Spreek van te voren af dat als jij jouw hand als stopteken omhoog steekt, de kinderen stil zijn. De kinderen blijven gewoon op hun plek zitten tijdens het vertellen, tenzij er kinderen iets uit moeten beelden waarbij ze moeten lopen. Zelf kan je  het verhaal beeldend vertellen. Kom van je stoel, loop rond, of maak bepaalde bewegingen die van toepassing zijn.

Hieronder vind je een mooi, nieuw Mee-Speel-verhaal van Ellen Zuijdwegt uit Genesis 11:1-10 over de spraakverwarring bij de torenbouw van Babel . Dit verhaal is al eerder in de werkwijze 'Vertel het maar' gepubliceerd.

Registreer om meer te lezen...

1002. De blinde dirigent - een spel


God heeft de leugen van Sara gelijk door

Sara liegt tegen God, maar de Heer heeft het gelijk door. “Je heb wel gelachen, Sara.” Het is niet altijd even makkelijk om te ontdekken of iemand liegt of niet. Dit spel heeft alles met ontdekken te maken. Kunnen de kinderen hét ontdekken?

dirigent

Benodigdheden:
- blinddoek
- stokje
- spekkies

Spel:

Sara liegt tegen God, maar de Heer heeft het gelijk door. “Je heb wel gelachen, Sara.” Het is niet altijd even makkelijk om te ontdekken of iemand liegt of niet. Dit spel heeft alles met ontdekken te maken. Kunnen jullie hét ontdekken?

Iedereen wandelt rond in een kring. In het midden staat een geblinddoekte dirigent. Met zijn stokje geeft hij de richting van de kring aan. Op het moment dat hij met zijn stokje omhoog wijst, moet iedereen stil blijven staan. Hij probeert dan iemand met een stokje aan te wijzen. De persoon die aangewezen wordt, moet proberen om met een andere / verdraaide stem een liedje te zingen.

Kan de dirigent niet raden wie het is, dan krijgt de zanger een spekkie en blijft het geblinddoekte kind de dirigent. Lukt het wel, dan krijgt het geblinddoekte kind een spekkie en wordt de zanger de nieuwe, blinde dirigent.

 

1001. Hoeveel spekkies kan je aan?

Een creatieve verwerking over Sara die tegen God liegt: "Ik heb niet gelachen!"

Sara moet lachen als ze hoort dat de Heer zegt dat zij binnen een jaar een zoon zal krijgen. Als de Heer haar vraagt waarom ze lacht, vertelt Sara een leugen: "Ik heb niet gelachen!"

spekjes

Het nadeel van een leugen is dat je vaak een nieuwe leugen moet bedenken om de eerste leugen te beschermen. Voordat je het weet, wordt het verhaal steeds onduidelijker en wordt het steeds lastiger om de leugen vol te houden. In deze creatieve verwerking mogen kinderen die aan de lijve ondervinden.

Benodigdheden:
- grote zak met spekkies

Als leider verzin een over-de-top verzonnen feit over jezelf, zoals: ‘Toen ik acht jaar oud was, heb ik meegedaan met de Olympische Spelen.’ Terwijl je dit aan de kinderen vertelt, doe je een spekkie in je mond. Nu mogen de kinderen om beurten jou hier een vraag over stellen. Bij elk verzonnen antwoord doe je er een nieuw spekkie bij. Deze spekkies eet je niet op, maar je gaat verder met je antwoorden.  Op een gegeven moment wordt het verhaal steeds onduidelijker, totdat er geen spekkie meer bij kan en niemand je meer kan verstaan. Hierna mogen verschillende kinderen dit ook proberen. 

Hoeveel ‘leugens’ kunnen ze vertellen, totdat er geen spekkie meer bij kan?

In ons Bijbelverhaal van vandaag vertelt Sara een leugen. Het nadeel van een leugen is dat je vaak een nieuwe leugen moet bedenken om de eerste leugen te beschermen. Voordat je het weet, wordt het verhaal steeds onduidelijker en wordt het steeds lastiger om de leugen vol te houden.

1000. Er glijdt een After Eight over mijn wang…


Een creatieve verwerking bij het Bijbelverhaal waarin Sarai Hagar als vrouw aanbiedt

Abram is al jaren aan het wachten op wat God beloofd heeft. Sarai heeft er schoon genoeg van. Het was in een droom jaren geleden. Kan je op een droom vertrouwen? Sarai besluit dat de tijd nu is. Zij stopt het wachten en als gevolg gaat er van alles mis…

AfterEight over mijn wang


Benodigdheden:

- doos After Eight

De kinderen moeten om beurten een After Eight op hun voorhoofd leggen en deze dan voorzichtig in hun mond laten glijden. Je mag je handen niet gebruiken, maar door gekke gezichten te trekken, met je neus te bewegen, je wenkbrauwen op en neer te laten gaan en uiteindelijk met je tong de After Eight binnen te halen, kan het lukken.

Bij dit spel heb je vooral geduld nodig. Als je te snel gaat, valt de After Eight op de grond. Wie kan wachten totdat de After Eight uiteindelijk je mond in glijdt? Laat elk kind, die dit wil, het proberen.

Abram is al jaren aan het wachten op wat God beloofd heeft. Sarai heeft er schoon genoeg van. Het was in een droom jaren geleden. Kan je op een droom vertrouwen? Sarai besluit dat de tijd nu is. Zij stopt het wachten en als gevolg gaat er van alles mis…

Vragen:
Hoe lang hadden Abram en Sarai moeten wachten op God?
Hoelang zou jij wachten?
Zou jij vertrouwen op een droom die je jaren geleden hebt gehad?
Waarom wilde Sarai niet nog langer wachten?

999. Ik zie, ik zie, wat jij niet ziet - een kindermoment


Een idee voor een kindermoment tijdens de dienst

Hagar is op de vlucht voor Sarai. Tijdens haar vlucht ontdekt ze een nieuwe naam van God: El Roi - “De God Die mij ziet…”

Een korte introductie op het Bijbelverhaal, dat als doel heeft om samen iets uit het Bijbelverhaal te leren en wat tegelijkertijd nieuwsgierig maakt naar wat er nog gaat komen.   

vergrootglas     
                                    

Benodigdheden:
- vergrootglas of een microscoop     

Nodig de kinderen naar voren uit. Wie heeft weleens de woorden gehoord: “Ik zie, ik zie, wat jij niet ziet…”? Waar horen die woorden bij? Deze woorden horen bij een spel, maar soms kan je ook echt iets zien wat anderen niet kunnen zien. 

Toon de kinderen een vergrootglas of een microscoop.
 
Met een vergrootglas of met een microscoop kan je soms iets zien wat andere mensen met het blote oog – zo noemen we dat - niet kunnen zien. Laat de kinderen iets door het vergrootglas of door de microscoop zien dat ze niet zo goed met het blote oog kunnen zien.

Vandaag gaan we een Bijbelverhaal horen over een mevrouw die op de vlucht is. Tijdens haar vlucht ontdekt ze een nieuwe naam van God: El Roi. Wie weet wat de naam El Roi betekent?

El Roi betekent: “De God Die mij ziet…” Deze mevrouw ontdekt dat God Iemand is die ons altijd ziet. Hij heeft daar geen vergrootglas of microscoop voor nodig. Hij ziet ons waar we ook zijn. Weet iemand hoe deze vluchtende mevrouw in de Bijbel heet? Nee, laten we dat dan snel gaan ontdekken!

            

998. Ducktape Mijnenveld


Een spel over Abrams vertrouwen in de belofte van God

Abram moet God opnieuw vertrouwen. God gaat Abram een kind geven, maar ja… Abram is al een oude man en wordt er niet jonger op. Kan hij God echt vertrouwen? In dit spel moeten kinderen elkaar vertrouwen om ‘veilig’ naar de overkant te komen. 

Een idee van Martine Versteeg!

ducttape

Voorbereiding:
Maak het vierkant van te voren.

Benodigdheden:
- crêpepapier tape / afplaktape
- Ducttape

Opdracht:
Zet met crêpepapier tape / afplaktape een veld uit op de grond van 2,5 bij 2,5 meter. Maak vervolgens van Ducttape een rolletje, waardoor de buitenkant van het rolletje
kleeft. Plak verspreid over de vierkant ongeveer 15 tot 20 rolletjes Ducttape op de grond.

Let op: Kijk wel goed of de vloer hiervoor geschikt is, zodat de Ducttape er ook weer af kan.

Registreer om meer te lezen...

997. Voel de ster - een kindermoment


Een idee voor een kindermoment tijdens de dienst

Abram heeft een heleboel knechten, maar hij heeft geen zoon. Niemand om trots op te zijn. Niemand om zijn werk over te nemen. Maar dan toont God hem alle sterren aan de hemel en komt de belofte: Ik ga jou een kind geven!

Een korte introductie op het Bijbelverhaal, dat als doel heeft om samen iets uit het Bijbelverhaal te leren en wat tegelijkertijd nieuwsgierig maakt naar wat er nog gaat komen.   

sterren     
                                    

Benodigdheden:

- tas
- allerlei soorten sterren van hout, karton, ijzer, etc.  

Registreer om meer te lezen...