996. Hoeveel ruimte hebben we nodig?


Een creatieve verwerking bij het verhaal van Abram en Lot

Abram en Lot kunnen niet allebei blijven waar ze zijn. Er is te weinig ruimte. Hoe kunnen ze dit het beste oplossen? Abram en Lot kiezen om uit elkaar te gaan. Was er misschien een betere oplossing geweest?

cirkel


Opdracht:

Teken (met krijt) een ruime cirkel midden in de ruimte waar iedereen goed in kan staan.

Registreer om meer te lezen...

995. Verdeel een chocozoen - een ijsbreker


Een korte activiteit om de spanning te breken.

Met een ijsbreker laat je de kinderen aan het begin van het kinderwerk op een speelse wijze kennis maken met het thema 'delen' en het Bijbelverhaal over Abram en Lot.

chocozoen

Abram en Lot moeten het land verdelen waar zij wonen, maar hoe verdeel je dit eerlijk?

Benodigdheden:

- doos met chocozoenen
- vorken en messen
- bordjes

Registreer om meer te lezen...

994. Knutsel – Sandalen van karton


700 kilometer op dit soort sandalen?

Abram en zijn familie moesten 700 kilometer afleggen. Ze hadden natuurlijk geen goede wandelschoenen of sportschoenen, maar een soort van sandalen. Hoeveel sandalen zouden ze versleten hebben tijdens die reis?

sandaal1

Benodigdheden:

- gekleurd, stevig A4 papier
- linten
- potlood
- scharen
- nietmachines

Registreer om meer te lezen...

993. Een wandelbelevenis


Hoe voelt het om 700 kilometer te wandelen?

God roept Abram om 700 kilometer te wandelen van de stad Ur waar hij woont naar Kanaän. 700 kilometer! Hoe zou dat voelen?

Dit kunnen wij niet nabootsen. Maar wij kunnen de kinderen wel iets laten voelen. 

voeten

Thema:

Roeping van Abram, reis naar het beloofde land, het leven van Abraham

Benodigdheden:

- plastic bak met grind
- plastic bak met stenen
- plastic bak met dennenappels
- plastic bak met dennennaald
- plastic bak met water
- handdoeken

Voorbereiding:

Op de grond staan namelijk vier of vijf grote plastic bakken:

In de eerste bak zit grind.
De volgende bak bevat stenen.
Een derde bak ligt vol met dennenappels.
In de vierde bak liggen dennennaalden.
De laatste bak bevat een laagje water.

Opdracht:

Kinderen mogen hun schoenen en sokken uitdoen en om de beurt door de vijf  bakken lopen. Na de vijfde bak worden de voeten gedroogd en gaan de sokken en schoenen weer aan.

Vragen:

Welke bak liep het lekkerst?
Welke was het minst lekker?
Hoe zou het zijn om zevenhonderd kilometer door bergen en woestijn te moeten lopen?

992. Jezus geneest een verschrompelde hand


Een interactief Mee-Speel-Verhaal 

Dit verhaal kan je vertellen als een zogenaamd ‘Mee-Speel-Verhaal’. De kinderen kunnen tijdens de vertelling meespelen door middel van het nazeggen van bepaalde woorden of zinnen. Deze staan cursief gedrukt. Jij zegt het eerst, de kinderen zeggen het na. Ook kunnen ze bepaalde emoties uitbeelden, of geluiden maken.

Je kunt er voor kiezen om dit alle kinderen te laten doen, of tijdens het vertellen een kind aan te wijzen die dit doet. Ook kan je kinderen tijdens het vertellen mee laten spelen door iets uit te beelden. Als ze dan iets moeten doen of zeggen kan je dit fluisterend aan hen vertellen. Speel zelf ook mee.

Spreek van te voren af dat als jij jouw hand als stopteken omhoog steekt, de kinderen stil zijn. De kinderen blijven gewoon op hun plek zitten tijdens het vertellen, tenzij er kinderen iets uit moeten beelden waarbij ze moeten lopen. Zelf kan je  het verhaal beeldend vertellen. Kom van je stoel, loop rond, of maak bepaalde bewegingen die van toepassing zijn.

hand

Hieronder vind je een mooi, nieuw Mee-Speel-verhaal van Ellen Zuijdwegt over Marcus 3:1-6 - waarin Jezus de man met de verschrompelde hand geneest. Dit verhaal is al eerder in de werkwijze 'Vertel het maar' gepubliceerd.

Registreer om meer te lezen...

991. Het wonder van de twee broden en vijf vissen


Jezus geeft duizenden mensen te eten - de wonderbare spijziging

Op de berg zit Jezus. Hij is samen met zijn leerlingen hier gaan zitten. Hij heeft al heel de dag over zijn Vader God vertelt. De mensen die naar Hem kwamen luisteren zijn nog niet naar huis gegaan. Nee, ze zijn achter Jezus aan gelopen. Ze willen bij Hem blijven. Misschien doet Jezus nog wel een wonder! Misschien gaat Hij nog wel meer zieke mensen beter maken. Dát willen ze zien, daar willen ze bij zijn! Er komen steeds meer mensen bij. Hele gezinnen: papa’s, mama’s, jongens en meisjes, opa’s en oma’s. Wel meer dan 5000 mensen zijn hier bij Jezus. Dat zijn er héél veel.

Jezus kijkt eens om zich heen. De mensen hebben honger. Ze zijn al heel de dag van huis. ‘Filippus’, vraagt Jezus aan zijn leerling. ‘Waar kunnen we eten kopen voor al deze mensen?’ ‘Dat kan echt niet, Heer’, zegt Filippus. ‘We hebben veel te weinig geld om voor al deze mensen eten te kopen!’

Daar komt Andreas aangelopen. Hij heeft een jongetje meegenomen. Het jongetje heeft gehoord wat Jezus aan Filippus vroeg. Hij heeft een mandje met eten van zijn moeder gekregen, maar hij wil het wel aan Jezus geven. De jongen geeft zijn eten aan Jezus. ‘Dank je wel’, zegt Jezus vriendelijk....

 202


Hieronder vind je een mooi, nieuw schetsbordverhaal van Ellen Zuijdwegt over Johannes 6:1-15 - waarin Jezus de twee broden en de vijf vissen vermenigvuldigt. Dit verhaal is al eerder in de werkwijze 'Vertel het maar' gepubliceerd.

Registreer om meer te lezen...

990. Iets over een balk en een splinter...


Een leuke sketch over oordelen gespeeld door een twee clowns / personages.

Twee personen komen binnen.

Ze zien er beiden hetzelfde uit; dezelfde gekke hoed, dezelfde jurk, dezelfde schoenen en dezelfde tas. Dit moet heel belache­lijk zijn. Ik heb twee "hoeden" gemaakt van karton: een karton­nen strook voor bovenop je hoofd (tien centimeter breed) met lange stroken van karton daaraan vastge­niet, dusdanig dat de stroken naar buiten hangen in een boog naar beneden. De jurken waren van twee lakens, de schoenen waren gewoon schoenendozen en de tassen waren emmers. Je ziet er echt belachelijk uit.

lachende clown

De sketch gaat als volgt:

De ene persoon lacht de andere uit. Deze persoon komt bijna niet meer bij van het lachen. "Tsjonge, jonge, jonge, wat zie jij er gek uit". De ander reageert gelaten en afwachtend, haalt de schouders eens op. De lacher loopt helemaal rond de ander, wijst naar de hoed en moet weer vreselijk lachen. Dan wijst deze naar de jurk en krijgt direkt weer een schaterbui. Dan de schoenen, nee maar, wat een giller.

Het enige wat op een gegeven moment de andere persoon zegt, is: "Jij ziet er net zo uit". Nou, nu is de lacher beledigd. Hoe durft die ander dat te zeggen. Dat is toch wel het toppunt van brutaliteit. Diep beledigd gaat de "lacher" weg.

Ja, het is soms frappant te zien hoe mensen en kinderen anderen bekritiseren enz., terwijl ze zelf hetzelfde doen.

Thema's

oordelen, balk en splinter, veroordelen, kijken naar de buitenkant

Met dank...

Een idee van Josien Koeman - met toestemming overgenomen van stichting Ezra - http://www.ezrahouten.nl/index.htm

 

989. De gelijkenis van de onrechtvaardige kapper


Een leuke sketch over vergeving gespeeld door een aantal personages.

Je bent een kapper. Je vindt jezelf heel goed. Er komt een oude dame binnen, zij wil een permanentje. Er komt een stoere jonge knul binnen, die wil een punk kapsel. (Ik heb een grijze permanent pruik en bruine punk pruik). Nu vallen de klanten in slaap achter een gordijn. De kapper maakt allerlei knip geluiden achter het gordijn en is zeer enthousiast neuriënd bezig. Dan is de kapper klaar. Hij maakt de klanten wakker. Ze mogen achter het gordijn vandaan komen en in de spiegel kijken.
 
Maar....de stoere bink heeft een grijs permanentje en de oude dame heeft een punkkapsel!

clown schaar
 
Nou, de klanten zijn woedend, maar de kapper reageert van "Iedereen maakt toch wel eens een foutje", "Het valt toch wel mee, het staat u best goed".
 
De klanten kalmeren en kijken nog eens goed in de spiegel en zijn toch wel tevreden. De stoere bink vindt het wel "gaaf en cool" en de oude dame voelt zich jonger. 
 
Dan komt het zoontje van de kapper binnen en zegt: "Papa, ik heb de melk gekocht hoor." Nou, dat is een fijne zoon; hij heeft boodschappen gedaan voor zijn vader. Maar in plaats van melk, heeft de jongen koffiemelk gekocht. De kapper wordt woedend en kan niet geloven dat zijn zoontje zo dom is. Hij zegt boos dat zijn zoon vroeg naar bed moet en dat hij geen zakgeld krijgt.
 
Maar "toevallig" op dat moment komen de twee klanten weer terug. Ze komen de kapper nog even zeggen dat hij wel een erg domme fout gemaakt heeft, maar dat ze er toch wel om kunnen lachen en dat de twee klanten dikke vrienden zijn geworden. De zoon begrijpt nu heel goed de fout van zijn vader, maar gaat hem niet uitlachen. De kapper staat er "gesnapt" bij en strijkt zijn hand over zijn hart over de koffiemelk. Grootmoedig zegt hij: "Nou jongen, dan drinken we toch lekker koffiemelk bij het brood". "Ja vader", zegt de zoon en als dikke vrienden lopen ze weg.

Thema's

vergeving, gelijkenis van de onbarmhartige schuldenaar

Met dank...

Een idee van Josien Koeman - met toestemming overgenomen van stichting Ezra - http://www.ezrahouten.nl/index.htm

 

988. Tips voor lofprijs met vlaggen, banieren en linten


Een praktisch artikel van Josien Koeman over aanbidding met vlaggen

Via stichting Ezra kreeg ik een uitgebreid artikel vol met praktische tips voor lofprijs met vlaggen, banieren en linten.

Josien legt in dit artikel ook uit hoe je zelf een vlag kunt maken en de betekenis van de verschillende kleuren.

vlaggen lofprijs

Je kunt het artikel hieronder in PDF formaat downloaden: 

Tips-voor-lofprijs-met-vlaggen-banieren-en-linten.pdf

Met dank...

Een idee van Josien Koeman - met toestemming overgenomen van stichting Ezra - http://www.ezrahouten.nl/index.htm

986. Praktische tips voor clownerie binnen het kinderwerk


Josien Koeman deelt een aantal praktische tips hoe jij je als clown kunt inzetten 

clown tips


Lees de tips hieronder...

- Let op je kleding. Als jij er vrolijk gekleed uitziet, desnoods met een gezellige strik of sjerp, bepaald dat mede de sfeer.

- Heet de kinderen van harte welkom als ze binnenkomen. Zet een bandje op met kinder­liedjes of zing zelf een liedje. Toon genegenheid en straal warmte uit. Laat merken dat je er zin in hebt en dat je blij bent de kinderen weer te zien. Laat je hart spreken naar de kinderen toe. Sommi­ge kinderen hebben een tekort aan liefde, positieve aandacht en affectie. Wij kunnen een positief aandeel hebben in een herstellings­proces van emotionele verwaarlo­zing. Geef ze veel liefde.

Let daarbij goed op de specifieke wensen en eisen van de leeftijds­groep waar je mee te maken hebt en respecteer individuele wensen van kinderen. Een 12-jarige wil misschien geen aai over de bol, maar een serieus gesprek, enz.

- Als je jezelf niet altijd wilt schminken (tijdgebrek, lastig, slecht voor je huid enz.) kun je toch clown zijn met alleen het gebruik van een gekleurde pet en rode knijpneus. (Eventu­eel nog een jas, T-shirt of bretels). De kinderen weten dan dat je een typetje speelt.

- Je bent vooral clown door je gedrag, en niet zozeer door je uiterlijk.

- De clown is zeer waardevol als aandachttrekker, hetgeen zeker belangrijk is bij het uitdelen van folders en uitnodi­gingen. 

- De clown is ook geschikt bij het welkom-heten van de kinderen bij een kindermiddag. Hij / zij kan in de hal de kinderen verwelkomen met grapjes en trucjes (een gekke halve wandelstok, een water­spuiter waar­mee hij zichzelf natspuit enz.). De kinderen komen meteen in een vrolijke stemming en krijgen er dubbel zin in!

- Je kunt natuurlijk ook als mevrouw clown optreden. Je kunt een wijde rok met stroken en strikken aandoen of een strakke "tuinrok". Zorg voor een vrolijke panty onder de rok en je bent een echte mevrouw clown. Heel leuk!

- Als clown kun je wel degelijk verschillende typetjes uitbeelden. Je kunt je clownsjas vervangen door een Flinstone-achtige jurk en je bent een clown uit het stenen tijdperk. Je kunt een politiepet opzetten, of je kunt met attributen aantonen dat je een bepaald type clown bent (dokter, speurneus, tuinman, professor enz. enz.). Alles is mogelijk. De clown is dus geen beperking.

- Als clown mag je overdrijven, dit accentueert jouw bedoeling. Het geeft vaak een sterk effect. 

- Ken je trucs goed, zodat die geen probleem opleveren. Je kunt je dan volledig concentre­ren op de boodschap en je wordt niet afgeleid door de moeilij­ke handbeweging die je moet maken.

- Doe nooit een truc twee keer achter elkaar. De kinderen gaan dan opletten hoe je de truc doet en dat is niet de bedoeling. Het gaat niet om de truc, maar om de boodschap.

- Vertel niet hoe de truc werkt, want dan ben je de illustratie kwijt, voor jezelf, maar ook voor anderen. Als je zou laten weten hoe alle trucs werken, is er voor de kinderen niets meer aan en ben je hun aandacht kwijt.

- Ga niet als domme clown een hele slimme truc doen, zodat je de slimmerd gaat uithan­gen. Je kan wel een hele goede truc doen, die dan heel anders verloopt dan jij zegt. Doe bijv. een super verdwijntruc, waar­bij het de bedoeling is dat er een bos bloemen tevoorschijn komt, maar in plaats daarvan laat je alles verdwijnen. Je doet dus een super­truc, maar het gaat heel anders dan jij bedoelt. Dat je toch een supertruc deed, negeer je. "Ach, wat jammer nou, helemaal mislukt".                                                 

Met dank...

Een idee van Josien Koeman - met toestemming overgenomen van stichting Ezra - http://www.ezrahouten.nl/index.htm

 

985. Maak kennis met de joggende clown...


Een leuke sketch hoe je als clown of personage een Bijbelverhaal kunt introduceren

De jogger is natuurlijk een sportief geklede en zeer fanatieke sporter. Hij heeft alles voor de sport over.

Je komt als jogger binnen in looppas, met overdreven opgetrokken knieën en uitgebreide armbewegin­gen. Je vertrouwt op je dieet, je vertrouwt op je sterrenbeeld en kastanje in je broekzak. Kijk voor jezelf wat je hier gebruikt. Waarvan zijn de kinderen op de hoogte? Klavertje vier, kippenpoot, armband, stenen enz..

clown running

Ja, met al die attributen haal je nog eens de Olympische Spelen. Wat zal je een geluk hebben!

Lees meer

984. Maak kennis met de onhandige directeur van het museum


Een leuke sketch hoe je als clown of personage een Bijbelverhaal kunt introduceren

Je komt binnen als directeur. Hang allerlei medailles aan een colbertjasje. Je ziet er indrukwekkend en voornaam uit. Je praat als met een aardappel in je mond. Je laat de kinderen een aantal kunstwerken uit het museum zien.

Eerst een heel duur schilderij (gewoon een A3-formaat kleuterachtige tekening die je vooraf aan de muur hebt opgehangen). Je bent trots en "vreselijk, verschrikkelijk blij" dat je dit schilderij in jouw museum hebt. Natuurlijk ben je er heel zuinig op, niemand mag er aankomen. O, het hangt een beetje scheef. Je hangt het even iets rechter, maar hoe bestaat het, je trekt het hele geval van de muur en scheurt het "per ongeluk" dwars door midden. O nee! (Komisch hoor!). Nou, dat was even een kleinigheidje!

Clown

Het volgende, dat je laat zien is een constructie van bijvoorbeeld luciferdoosjes op een tafeltje. Nou, dat is wel heel indrukwekkend en fantastisch dat je dat in je museum hebt. Je wilt heel interessant uitleggen hoe het gemaakt is en terwijl je wijst, glijd je even uit over de gladde vloer en met je hand druk je het hele "kunstwerk" plat en kapot. Of je zwaait met je handen om aan te geven hoe fantastisch je het vindt dat je dit kunstwerk hebt en je zwaait het hele kunstwerk van tafel. O, dit is een ramp.

Je kunt door gaan met nog een paar andere dingen tot je uiteindelijk bij een schilderij of voorwerp komt, dat je niet kent.

Introductie Bijbelverhaal

Registreer om meer te lezen...

983. Twee spuitende colaflessen

Wat heeft een spuitende colafles met de gelijkenis van de zaaier te maken?

Dit is een goede vraag! 

Ontdek het antwoord hieronder en je beschikt over twee, eenvoudige en spannende objectlessen om de gelijkenis van de zaaier verder met de kinderen uit te diepen.

cola spuit

Benodigdheden: 

- twee colaflessen
- mentos

Thema:

de gelijkenis van de zaaier, onkruid, vrucht dragen, zaad

Registreer om meer te lezen...

982. Geen 'zaad' krijgt de kans te ontkiemen...

Een leuke verwerking rondom het verhaal van de zaaier

Hoe vertel je dit overbekende Bijbelverhaal aan kinderen op een nieuwe manier, waardoor kinderen zowel het verhaal als de boodschap goed begrijpen?

Hieronder wat leuke tips!

zaad

Benodigdheden: 

- snoepjes in papier

Thema:

de gelijkenis van de zaaier, onkruid, vrucht dragen, zaad

Registreer om meer te lezen...

981. Speel de Paasvoorstelling 'Vertel het door' met de kinderen


Alle benodigdheden om samen met de kinderen een Paasvoorstelling te maken

Een idee van Marianne van Iersel over de voorstelling ‘Vertel het door’.

"Dit is een toneelspel, dat o.a. gaat over Jezus’ leven en werk op aarde en eindigt kort na Pasen. Zelf hebben wij het uitgevoerd enkele dagen na Pasen.

Pasen1

Na een uur voorbereiding met de kinderen- oa. rolverdeling, attributen maken en oefenen - werd de voorstelling gespeeld voor geïnteresseerden- zowel ouders, gemeenteleden als andere belangstellenden. Velen hadden vooraf hiervoor een uitnodiging ontvangen. Het werd een mooie middag. De voorstelling was erg leuk en werd enthousiast ontvangen door de bezoekers.

Een kleine impressie is te zien op onze website: www.cgk-sgravenmoer.nl

Pasen2

In de bijlagen vind je :

  • Het script: “Vertel het door! Voorstelling april 2017’
  • Uitleg voor medewerkers: ‘uitleg voorstelling ‘Vertel het door’
  • Overzicht per groep wat je als groepsleiding allemaal voorbereid vooraf: ‘Voorstelling groepsoverzicht algemeen’
  • Een apart blad en overzicht van de korte gedichtjes, te geven aan de kinderen met een ‘rol’:
  • ‘vertel het door tekst gedichtjes’
  • Benodigdheden voorstelling
  • Vertel het door! pdf= dit het is lied met alle coupletten
  • Tekstoverzicht van alle coupletten: ‘voorstelling themalied compleet’
  • Alle coupletten op A4-formaat: ‘themalied voorstelling groot’ (iemand kon de tekst dan voor de zangers houden zodat ze niet uit het hoofd hoefde te zingen en zelf niets hoefden vast te houden)
  • De bijbehorende gebaren bij het lied: ‘themalied 2017’
  • Elk kind had zijn eigen naamkaartje om een zitplaats te reserveren: ‘naamkaartjes voorstelling’.

Het is een heel pakket geworden, maar heb voor de volledigheid zoveel mogelijk maar bijgevoegd.

Hieronder kan je alle bijlagen downloaden:

Registreer om meer te lezen...

980. De objectles van de pingpongbal die het water volgt


Wat een leuke objectles over het volgen van Jezus

Het mooie van deze illustratie is dat je alleen maar een pingpongbal en een bewegende kraan nodig hebt. Zoals je in de video zult zien, volgt de pingpongbal altijd het stromend water. Jezus noemt zichzelf het Levend Water. Maar volgen wij hem ook altijd automatisch?

Thema's die je met deze objectles kan aankaarten, zijn:

  • Het volgen van Jezus
  • Luisteren naar Zijn stem
  • Gods leiding in je leven
  • Gehoorzaam zijn aan Zijn wil

ping pong ball
 

Welke krachten zorgen ervoor dat de pingpongbal altijd het water volgt?
Welke krachten zorgen ervoor dat wij wel of niet Jezus volgen? Wat stopt ons? Wat helpt ons?
Hoe leidt het water de bal?
Hoe leidt God ons?

Andere thema's die je met deze illustratie kunt demonstreren. 

Je kan deze objectles ook gebruiken voor

  • De ontmoeting van Jezus met de Samaritaanse vrouw bij de put (Johannes 4)
  • Jezus die zijn discipelen roept
  • Jeszus als het Levend Water (Johannes 7)
En natuurlijk vele andere verhalen in het Oude Testament waar God zijn volk leidt. Denk aan de roeping van Noach, Abram, Mozes, Jona, Samuel en het volk van Israel in de woestijn. 

Bekijk de video hieronder

Registreer om meer te lezen...

979. Bijbel Puzzel - Houd van jezelf


Een Bijbel Puzzel voor de middenbouw en bovenbouw

Met deze prachtrige puzzel van Liesbeth Buter kan je de kinderen laten nadenken over Gods liefde voor hen. 

Soms is het best lastig om tegen jezelf in de spiegel te zeggen: 'God houdt van je'

In deze spiegel kan je de kinderen vol vertrouwen laten kijken!

puzzel10

Je kunt de puzzel hieronder op A4 in PDF formaat downloaden en de oplossing vinden.

Registreer om meer te lezen...

978. Bijbel Puzzel - Verbinding verbroken


Een Bijbel Puzzel voor de middenbouw en bovenbouw

Wat we ook doen, wat er ook gebeurt, God verbreekt nooit onze verbinding met Hem.

Door deze puzzel van Liesbeth Buter kunnen de kinderen dit ook ontdekken. Leuk om als vervanging van een knutselwerkje te doen.

puzzel9

Je kunt de puzzel hieronder op A4 in PDF formaat downloaden en de oplossing vinden.

Registreer om meer te lezen...

977. Bijbel Puzzel - Jezus stierf voor mij


Een Bijbel Puzzel rondom Pasen voor de middenbouw en bovenbouw

Met deze puzzel help je kinderen na te denken over de vraag: Waarom stierf Jezus?

Weer een knappe woord puzzel van Liesbeth Buter.

Goed om met de kinderen hierover in gesprek te gaan na afloop:

- Wat houdt het in dat Jezus voor ons stierf?
- Wat houdt 'het is volbracht' in?
- Wat heeft dat nu nog met ons te maken?

puzzel8

Je kunt de puzzel hieronder op A4 in PDF formaat downloaden en de oplossing vinden.

Registreer om meer te lezen...

976. Bijbel Puzzel - Gods vergeving voor ons


Ontdek deze Bijbel Puzzel over vergeving voor de middenbouw en bovenbouw

Als christen lukt het ons niet om perfect te zijn, maar we mogen wel weten dat wij vergeven zijn.

Gebruik deze puzzel van Liesbeth Buter om hier met de kinderen over in gesprek te gaan. Laat de kinderen de puzzel maken en start dan een gesprek over vergeving. 

- Hoe werkt dat vergeving?
- Wat houdt vergeving precies in?
- Hoe krijg je vergeving?

puzzel7

Je kunt de puzzel hieronder op A4 in PDF formaat downloaden en de oplossing vinden.

Registreer om meer te lezen...

975. Bijbel Puzzel - De 10 geboden


Een leuke Bijbel Puzzel voor de middenbouw en bovenbouw

God gaf zijn volk Israel in de woestijn tien geboden of tien woorden zodat de Israëlieten wisten hoe zij moesten leven. 

Ook voor ons zijn deze woorden nog steeds van belang. Maar weten de kinderen wel wat deze tien geboden zijn?

Leer het hen te ontdekken met deze puzzel van Liesbeth Buter.

puzzel6

Je kunt de puzzel hieronder op A4 in PDF formaat downloaden en de oplossing vinden.

Registreer om meer te lezen...

974. Bijbel Puzzel - God zorgt voor ons


Een leuke Bijbel Puzzel voor de middenbouw en bovenbouw

Opnieuw een mooie Bijbel Puzzel van Liesbeth Buter, die je kunt inzetten bij het thema: Gods zorg voor ons.

Ook al gaan dingen soms moeilijk, dan mogen we weten dat God voor ons zorgt. 
De kinderen kunnen dit in deze puzzel ontdekken!

puzzel5

Je kunt de puzzel hieronder op A4 in PDF formaat downloaden en de oplossing vinden.

Registreer om meer te lezen...

973. Bijbel Puzzel - De Goede Herder


Probeer deze Bijbel Puzzel voor de middenbouw en bovenbouw

Wat is de Goede Herder een bekend Bijbelverhaal? Hoe geef je de kinderen iets nieuws rondom dit verhaal?

Gebruik deze leuke rebus van Liesbeth Buter waarmee kinderen zelf ontdekken dat Jezus bij hen is en dat zij daardoor niet bang hoeven te zijn.

Leuk om na afloop met de kinderen in gesprek te gaan hierover:

- Is Jezus echt altijd bij je? 
- Hoe kan je dat weten?
- Hoef je nooit bang te zijn?
- Welk verschil maakt het dat Jezus bij je is?

puzzel4

Je kunt de puzzel op A4 in PDF formaat hieronder downloaden en de oplossing vinden.

Registreer om meer te lezen...

972. Bijbel Puzzel - Het 'Onze Vader'


Ontdek deze Bijbel Puzzel voor de middenbouw en bovenbouw

Gebruik je weleens een puzzel binnen je kinderwerk? 

Het mooie van een puzzel dat kinderen zelf iets gaan ontdekken, waarna je na afloop met de kinderen hier verder over in gesprek kan gaan.

Neem nou dit raadsel van Liesbeth Buter die je heel gemakkelijk kunt inzetten bij het thema: Het Onze Vader gebed waardoor kinderen ontdekken dat dit gebed ook voor hen geldt. Omdat ook zij kinderen van de Vader zijn! 

puzzel3

Je kunt de puzzel op A4 in PDF formaat hieronder downloaden en de oplossing vinden.

Registreer om meer te lezen...

971. De objectles van de dovende vlam die het water tilt


Een eenvoudige, maar krachtige objectles over de betekenis van het evangelie en het sterven van Jezus.

Hoe leggen wij aan kinderen de betekenis van Jezus' dood aan het kruis uit?

Wellicht kan deze object les je hierin helpen.

Net zoals de kaars bij het uitdoven het water omhoog tilt, zo tilt Jezus ons omhoog in zijn dood en opstanding. Hij brengt ons terug naar de Vader.

objectles

Natuurlijk kan je deze objectles ook gebruiken bij Bijbelverhalen zoals:

- de profeet Elia die door God naar de hemel getild wordt
- Paulus die een visioen van de hemel krijgt
- Johannes en zijn visioen in Openbaring
- Enoch die met God wandelde en er niet meer was
- Jona die door God uit het diepste van de zee gered werd
- Petrus die op het water wandelde

Bekijk de video hieronder

Registreer om meer te lezen...

970. Bijbel Puzzel - Uw Woord wijst mij de weg


Een leuke Bijbel Puzzel voor de middenbouw en bovenbouw

Deze mooie Bijbel Puzzel van Liesbeth Buter kan je gebruiken bij lessen die over de Bijbel gaan. Door het maken van deze puzzel ontdekken de kinderen dat de Bijbel de tomtom op je levensweg is. 

puzzel2

Je kunt de puzzel hieronder op A4 in PDF formaat downloaden en de oplossing vinden.

Registreer om meer te lezen...

969. Bijbel Puzzel - De zes scheppingsdagen


Een leuke Bijbel Puzzel voor de middenbouw en bovenbouw over de schepping

In deze mooie Bijbel Puzzel van Liesbeth Buter kan je kinderen spelenderwijs leren wat God op welke dag geschapen heeft. Weer eens wat anders dan een knutselactiviteit! Goed inzetbaar bij het thema 'Schepping' en 'de zes scheppingsdagen'.

puzzel 1

Je kunt zowel de puzzel als de oplossing hieronder op A4 in PDF formaat downloaden.

Registreer om meer te lezen...

968. Wat drijft daar in mijn plastic soup?


Hoe kunnen wij kinderen helpen om vorm te geven aan Gods opdracht om voor de schepping te zorgen?

Dit idee is speciaal voor het tienerprogramma van de Micha Zondag 2014 geschreven, maar is ook geschikt voor de bovenbouw. Ben jij al bekend met Micha Nederland en Micha Zondag. Bekijk hun website hier. 

plastic soup

Tijdsindicatie:

10 – 15 minuten

Benodigdheden:

- Internetverbinding, computers of laptops, beamer, geluidsversterking

Vooraf:

Kijk voor jezelf als jeugdleider ter voorbereiding op ‘plastic soup’ naar het volgende filmpje op Youtube:

 


Misschien is je groep geschikt om dit filmpje te kijken, bekijk het dan vooral met je groep. Wil je een korter filmpje hierover kijken met je groep, kijk dan naar dit Youtube filmpje:

Of zoek een ander geschikt filmpje over de ‘ plastic soup’. Op internet is genoeg te vinden hierover.

Beschrijving:

Kijk met elkaar naar een filmpje over de ‘plastic soup’. Vraag naar de eerste reacties van de kinderen  en vraag of ze wisten van het bestaan van deze plastic soup in de oceaan. Wat kun je er aan doen?

Tip: 

Zouden jullie zelf een opruim actie in jullie buurt/dorp/stad kunnen organiseren?

967. Hoe groot is jouw voetafdruk?


Hoe kunnen wij kinderen helpen om vorm te geven aan Gods opdracht om voor de schepping te zorgen?

Dit idee is speciaal voor het tienerprogramma van de Micha Zondag 2014 geschreven, maar is ook geschikt voor de bovenbouw. Ben jij al bekend met Micha Nederland en Micha Zondag. Bekijk hun website hier. 

Tijdsindicatie:

20 minuten

voetafrduk ecologisch

Benodigdheden:

- Internetverbinding, computers of laptops

Vooraf:

Dit onderdeel maakt duidelijk dat hoe je leeft impact heeft op de schepping. Alle dingen waarvan wij leven zijn onuitputtelijk en kosten energie en ruimte van de aarde.

Beschrijving:

Leg kort uit wat er met de voetafdruk wordt bedoeld. Bekijk onderstaande video met elkaar.

Laat de kinderen in tweetallen hun eigen online voetafdruk invullen via www.voetafdruk.nl.

Brainstorm met elkaar hoe je je voetafdruk kleiner kunt laten worden.

Als er weinig uit de groep komt, kijk dan naar de volgende suggesties:

- minder vlees eten
- zo min mogelijk plastic tasjes gebruiken, maar een eigen tas of papieren tasjes
- afval scheiden
- recyclen
- minder energie proberen te gebruiken door bijv. stekkers en opladers uit het stopcontact te halen wanneer je ze niet gebruikt.
- verwarming graadje minder (doe bijvoorbeeld mee op warme truiendag)

966. Wat betekent rentmeesterschap?


Hoe kunnen wij kinderen helpen om vorm te geven aan Gods opdracht om voor de schepping te zorgen?

Dit idee is speciaal voor het tienerprogramma van de Micha Zondag 2014 geschreven, maar is ook geschikt voor de bovenbouw. Ben jij al bekend met Micha Nederland en Micha Zondag. Bekijk hun website hier. 

Tijdsindicatie:

20 minuten

Benodigdheden:

- Bijbels
- flap-over
- viltstiften

adam eva opdracht schepping zorgen

Vooraf Lees als jeugdleiders van tevoren dit Bijbelgedeelte en bedenk wat het voor je zelf betekent. Deel dit met elkaar.

Onderdeel 1

Lees met elkaar uit de bijbel, Genesis 1, vers 26-31. Laat één van de kinderen deze tekst voorlezen (of lees het zelf voor). Tip: lees eens met je kinderen een andere vertaling of uitleg van deze tekst, bijvoorbeeld in de Bijbel in Gewone Taal.

Onderdeel 2

Vraag aan de kinderen: “Als jij in één zin zou moeten zeggen welke opdracht God aan de mens geeft, hoe zou die opdracht dan klinken in 2014?” Laat de kinderen eerst zelf nadenken over deze vraag. Inventariseer hun antwoorden, vraag door en stimuleer dat ze bij elkaar doorvragen.

Onderdeel 3

Praat met elkaar door over rentmeesterschap: “Rentmeesterschap wordt ook wel als begrip genoemd als we praten over het zorgen voor schepping. We krijgen als mensen van God de opdracht om voor de schepping te zorgen en haar te beheren.

- Wat doe jij als je de verantwoordelijkheid krijgt om voor iets of iemand te zorgen?
- Wil je het dan goed doen? Of kan die verantwoordelijkheid je niets schelen?
- Hoe gaan we om met rentmeesterschap? Welke rol heb jij zelf hierin?
- Als je jouw gedrag en keuzes legt naast de opdracht die God geeft bij de schepping, wat zou je dan kunnen veranderen hierin? (denk aan kleine en grote veranderingen).

965. Wat houdt de schepping allemaal in?


Heb jij weleens met de kinderen in de bovenbouw aan de hand van een video een gesprek gehad?

Dit idee is speciaal voor het tienerprogramma van de Micha Zondag 2014 geschreven, maar is ook geschikt voor de bovenbouw. Ben jij al bekend met Micha Nederland en Micha Zondag. Bekijk hun website hier. 

Tijdsindicatie:

10 minuten

Benodigdheden:

- Computer/laptop met internetverbinding
- geluidsversterking
- flap-over
- dikke stift

Beschrijving met elkaar de trailer van de docu film EARTH.




Praat met elkaar door over de trailer:

- Wat is je eerste reactie na dit filmpje?
- Wat is volgens jullie allemaal schepping?

Inventariseer de antwoorden op de flap-over.

Tip:

Probeer de kinderen breder te laten denken dan alleen de natuur. Schepping gaat ook over mensen en hoe we met elkaar omgaan.

 

964. Een Stille Wand discussie over Gods schepping


Heb jij weleens met de kinderen in de bovenbouw een Stille Wand discussie gehad?

Dit idee is speciaal voor het tienerprogramma van de Micha Zondag 2014 geschreven, maar is ook geschikt voor de bovenbouw. Ben jij al bekend met Micha Nederland en Micha Zondag. Bekijk hun website hier. 

white board

Tijdsindicatie:

10 – 15 minuten

Benodigdheden:

- Whiteboard/flap-over vellen + stiften

Beschrijving:

Via een Stille Wand discussie leiden we het onderwerp schepping in. Schrijf groot op het whiteboard of op flap-over vellen een aantal vragen over het thema ‘SCHEPPING’. De jongeren mogen om beurten hun eerste reacties bij de stellingen schrijven.

Voorbeelden van vragen over schepping zijn bijvoorbeeld:
- “Wat versta jij onder schepping?”
- “Waar is het misgegaan?”
- “Deze aarde is niet meer te redden.”

Nodig de kinderenjongeren uit om op elkaars reacties te reageren, via de vellen of het whiteboard. Deze werkvorm vindt zoveel mogelijk in stilte plaats.

963. Kan iets wat kapot is gegaan toch weer heel worden?


Een idee voor een kindermoment in de dienst

Dit idee is speciaal door Jacolien Viveen voor het kinderprogramma van de Micha Zondag 2014 geschreven. Ben jij al bekend met Micha Nederland en Micha Zondag. Bekijk hun website hier. 

Roep de kinderen naar voren om het volgende kort met elkaar door te spreken, in zo’n 3-5 minuten. Voor de 6-12 jarigen moet het begrijpelijk en leuk zijn.

Kernwoorden zijn: verwondering – het wonder heel – stuk; aarde – schepping; mens- dier – natuur.

Vraag: Wat vind jij een wonder?

Eventueel PPT op de beamer laten zien van ‘wonderen’ uit de natuur.

klei mannetje

Vorm als kindermomentbegeleider van tevoren een aardig voorwerp uit klei . Of laat dit doen door iemand die iets moois kan maken. Laat het goed zien aan kinderen en gemeente. Houd het wat onhandig op je handen en laat het vallen op enig moment en ga er dan per ongeluk met een knie op zitten of voet opstaan. Raap het op en vraag:

Lees meer

962. De goede aarde - een mooi doordacht spel


Een kracht spel voor de bovenbouw

Dit idee is speciaal door Johan Timmer voor het kinderprogramma van de Micha Zondag 2014 geschreven. Ben jij al bekend met Micha Nederland en Micha Zondag. Bekijk hun website hier. 

De één wil dit, de ander dat! De één wordt blij van bloemen en van bijen, de ander pas gelukkig met de nieuwste smart phone en coole sneakers. De één vind je in een half pipe met zijn board, de ander is aan het hiken in de natuur.
We leven met ons allen op één planeet, deze mooie aarde. Maar het is druk! Je kan niet tegelijkertijd op één stukje grond worteltjes verbouwen, een flat neerzetten of een stukje natuur bewaken. Probeer er samen maar eens uit te komen.

Leeg schaakbord

Opdracht:

Verdeel de groep in vieren. Elke groep gaat voor de belangen van Natuur, Landbouw, Industrie en Wonen. Ze krijgen de fiches en overleggen met elkaar hoe ze gaan spelen. De verschillende groepen mogen met elkaar samenwerken. Ze mogen daar ook in wisselen. Het gaat er niet om dat jouw groep wint, maar dat je tot een mooi evenwichtig einddoel komt. Het gaat erom dat er een leefbare wereld gaat ontstaan. De belangen botsen en je moet er uit zien te komen.

Voor de leiding:

Dit spel levert spanningen op, en heeft toezicht nodig. Het gaat om het proces, niet om het resultaat. Leg het stil als de spanning hoog oploopt. Laat de deelnemers reflecteren.

Variant:  Je kan het spel spannender maken door de kookwekker te gebruiken. Door tijdsdruk worden de deelnemers ‘agressiever’.

Lees meer

961. Jozef als onderkoning - neemt hij wraak?


Hoe zou Jozef optreden nu hij onderkoning is? 

Dit idee is speciaal door Johan Timmer voor het kinderprogramma van de Micha Zondag 2014 geschreven. Ben jij al bekend met Micha Nederland en Micha Zondag. Bekijk hun website hier. 

Speel of bespreek het verhaal van Jozef, met rollen voor de slavenhandelaren, Potifar en zijn vrouw, de schenker en de broers van Jozef.

farao

Scene:

Jozef zit op zijn troon. Voor hem verschijnen achtereenvolgens de bovengenoemde personen uit zijn leven. Het begint bijvoorbeeld met de slavenhandelaren die hem kochten van de broers en verkochten in Egypte. Bedenk hoe Jozef tegen hen zou kunnen doen, nu hij zo machtig is.

- Hoe zou Jozef optreden tegen Potifar en zijn vrouw, nu hij machtiger is dan zij?
- Welke straf zou hij haar kunnen geven?
- Wat zou Jozef zeggen tegen de schenker, die Jozef glad vergeten was en jaren in de gevangenis liet?
- Hoe had Jozef zijn broers kunnen behandelen, die hem zo gehaat hadden?

Bedenk in groepjes Jozefs reactie en speel het eventueel uit.

Lees meer

960. Een dartbord met Bijbelse doelen

Is het een spel of juist veel meer?

Veel kinderen vinden darten een leuk spel. Ken je de opzet van dit Bijbels dartbord?

dartbord

Je kunt dit doen met de namen van Jezus, de namen van Giod, de verschillende aspecten van de vrucht van de Geest.

Hoe werkt het:

Om de beurt mogen kinderen met een dartpijl op het bord gooien. Je staat elke keer even stil bij de naam of de vrucht die door de pijl geraakt wordt.

Zelf maken:

Je kunt zo'n dartbord zelf maken van stof, maar volgens mij ook van een groot stuk karton. Dan heb je het meer over een eenmalig dartbord! :-)

959. Is dit te herstellen?


Schade is erg en ten diepste ‘onherstelbaar’, maar herstel kan toch goed uitpakken

Dit idee is speciaal door Johan Timmer voor het kinderprogramma van de Micha Zondag 2014 geschreven. Ben jij al bekend met Micha Nederland en Micha Zondag. Bekijk hun website hier. 

kindertekening


Doel:

De kinderen maken iets moois en maken mee dat het beschadigd wordt. Ze krijgen ook de kans het te herstellen (geef ze genoeg tijd!). Kinderen leren dat schade erg is en ten diepste ‘onherstelbaar’. Maar dat herstel toch goed kan uitpakken.

Opdracht:

De kinderen maken een tekening van iets moois, een landschap, een feest, een optocht. Liefst met potlood en zachte kleuren. Dan doet de leiding iets ergs: die knipt een groot gat in de tekening! De tekening wordt op een vel geplakt en het kind herstelt de tekening zo goed en zo kwaad als het kan. Het is de bedoeling dat het herstelde deel mooier wordt dan het voorheen was, met sprekender kleuren.

Variant voor het geknipte gat: je kan als leiding ook een grof gescheurd stuk papier op de tekening plakken.

958. Puzzelen tussen goed en kwaad


Ken jij het verschil tussen goed en kwaad?

Dit idee is speciaal door Johan Timmer voor het kinderprogramma van de Micha Zondag 2014 geschreven. Ben jij al bekend met Micha Nederland en Micha Zondag. Bekijk hun website hier. 

Doel:

Kinderen leren de contrasten kennen tussen ‘goed’ en ‘kwaad’.

puzzel

Benodigheden:

- A4-vellen met foto’s en platen in kleur met voorbeelden van het goede: lachende mensen, feesten, natuur, overvloed, etc. Daarnaast zwart-wit-afbeeldingen van het slechte en het kwade: honger, vervuiling, verdriet, ziekte, armoede, onrecht.

Op internet zijn deze afbeeldingen wel te vinden (probeer daarvoor eens een zoekmachine uit als www.blackle.com of www.ecosia.org). Doseer de ellende een beetje, het kan hard aankomen.

Opdracht

Plaats een mooie en ‘slechte’ afbeelding op elkaar en maak ze aan de vier hoeken vast met een stevige paperclip of knijper. Draai de twee afbeeldingen (nog steeds aan elkaar) om en breng het patroon van puzzelstukken aan met een potlood. Niet te moeilijk, hooguit 12 stukken. Houdt de vellen mooi op elkaar en begin de stukken uit te knippen. Begin in het midden, zodat de vellen middels de clips of knijpers zo lang mogelijk aan elkaar zitten. Haal aan het eind voorzichtig de clips of knijpers eraf. Hussel alle stukken door elkaar en leg twee puzzels, waarbij de slechte en mooie stukken door elkaar gebruikt worden.

Variant: Verzamel mooie en slechte afbeeldingen en knip ze in gelijke repen van ongeveer 2cm (het mooist met een snijmachine). Combineer een mooie en slechte afbeelding door de stroken afwisselend neer te leggen. Je kunt de afbeelding op een ondergrond plakken.

957. Bescherm het moois! - een knutsel idee


Jij bent verantwoordelijk voor het moois dat je maakt

Dit idee is speciaal door Johan Timmer voor het kinderprogramma van de Micha Zondag 2014 geschreven. Ben jij al bekend met Micha Nederland en Micha Zondag. Bekijk hun website hier. 

Doel:

Kinderen voelen zich verantwoordelijk voor het moois dat ze maken

Benodigdheden:

- Mensfiguren in silhouet (eventueel meisjes en jongens), met de armen gestrekt en een plakstrook aan de voeten. Om in te kleuren (en uit te knippen, met hulp van de leiding of door de leiding).
- Kosteloos (afval)materiaal, zoals wc-rolletjes, plastic bekertjes, waxinelichthoudertjes, keukenpapierrollen, versierlinten van cadeauverpakkingen, pakpapier, gekleurd papier, lege plastic verpakkingen (schoon), tijdschriften met foto’s, kortom: alles waarmee een bonte miniatuurwereld gemaakt kan worden.

knutsel materiaal


Opdracht:

De kinderen maken van de kosteloze voorwerpen fantastische bloemen en planten die in een cirkel op een groot stevig vel worden geplakt. Daar omheen wordt een kring van mensfiguren geplaatst (voeten met plakstroken op het grondvel), die elkaar vasthouden met gestrekte armen. De figuren worden ingekleurd en beplakt en stellen de kinderen zelf voor. Eventueel wordt het vel buiten de cirkel nog beschilderd of beplakt met grauwe en donkere kleuren. Het bouwsel wordt aan het
eind van de dienst in de kerk getoond.

Voor de leiding:

Kleuters leven in het nu en ‘duurzaamheid’ zal ze weinig zeggen. Door hen iets moois te laten maken van kosteloos materiaal (afval) leren ze dingen te herwaarderen. Door het samen te doen, ervaren ze dat het betergaat met elkaar. Door de figuren met elkaar te verbinden, ervaren ze saamhorigheid.

956. Eindelijk - een verhaal over Jozef als onderkoning


Morgen zullen mijn broers het weten: ik heb ze vergeven. 

Dit verhaal is speciaal door Johan Timmer voor het kinderprogramma van de Micha Zondag 2014 geschreven. Ben jij al bekend met Micha Nederland en Micha Zondag. Bekijk hun website hier. 

"Vreemd, sinds hij deze belangrijke positie bekleedt, lijken Potifar en zijn vrouw wel van de aardbodem verdwenen. Hij heeft naar ze laten zoeken en de moed nog niet opgegeven. Hij ziet het voor zich hoe ze hier naar binnen schuifelen, nee kruipen! Jammerend, bevend. Mevrouw Potifar zal zich geen raad weten. Want dan komt alles uit, daar zal hij persoonlijk zorg voor dragen. Leugenares die ze was.

Net als die kat, zal hij met haar spelen. Ze is zijn prooi. Kronkelen van angst zal ze. Hij…

Nee, dat zal ze niet. Hij zal zich niet vernederen tot haar niveau. In haar ogen was hij niks, een meubelstuk, een machine, een gebruiksvoorwerp, een speeltje. Hij voelt nog de grond onder zijn voeten wegzakken, toen ze hem de schuld gaf van haar poging om met hem het bed in te duiken. Hij kon geen woord meer uitbrengen. Hij zou zoiets niet doen.

Maar mijn broers, dat is een ander verhaal..."

2000px Pharaoh.svg

Download het verhaal hieronder

Registreer om meer te lezen...

955. Jezus ontmoet Zacheüs


Een verhaal dat je kunt vertellen als mee-speel-verhaal

Leg eerst het begrip ‘Tollenaar’ uit aan de kinderen. Dit kan d.m.v. een kort rollenspel.
 
Vraag de kinderen of ze weten wat ‘tol betalen’ is.
- Wie is er wel eens door een tunnel of over een weg geweest waar je tol moest betalen?
- Hoe ging dat? Waarom moest dat?
 
Vroeger, in de tijd van Jezus, moesten de mensen ook tol betalen. De Romeinse soldaten hadden mooie wegen aangelegd, dat kostte geld, daar moest je voor betalen. Een tollenaar moest er voor zorgen dat het geld betaald werd en het aan de baas van de Romeinse soldaten geven.

zacheus

Hieronder vind je een mooi, nieuw verhaal van Ellen Zuijdwegt over Lucas 19:1-10. Dit verhaal is al eerder in de werkwijze 'Vertel het maar' gepubliceerd.

Registreer om meer te lezen...