984. Maak kennis met de onhandige directeur van het museum


Een leuke sketch hoe je als clown of personage een Bijbelverhaal kunt introduceren

Je komt binnen als directeur. Hang allerlei medailles aan een colbertjasje. Je ziet er indrukwekkend en voornaam uit. Je praat als met een aardappel in je mond. Je laat de kinderen een aantal kunstwerken uit het museum zien.

Eerst een heel duur schilderij (gewoon een A3-formaat kleuterachtige tekening die je vooraf aan de muur hebt opgehangen). Je bent trots en "vreselijk, verschrikkelijk blij" dat je dit schilderij in jouw museum hebt. Natuurlijk ben je er heel zuinig op, niemand mag er aankomen. O, het hangt een beetje scheef. Je hangt het even iets rechter, maar hoe bestaat het, je trekt het hele geval van de muur en scheurt het "per ongeluk" dwars door midden. O nee! (Komisch hoor!). Nou, dat was even een kleinigheidje!

Clown

Het volgende, dat je laat zien is een constructie van bijvoorbeeld luciferdoosjes op een tafeltje. Nou, dat is wel heel indrukwekkend en fantastisch dat je dat in je museum hebt. Je wilt heel interessant uitleggen hoe het gemaakt is en terwijl je wijst, glijd je even uit over de gladde vloer en met je hand druk je het hele "kunstwerk" plat en kapot. Of je zwaait met je handen om aan te geven hoe fantastisch je het vindt dat je dit kunstwerk hebt en je zwaait het hele kunstwerk van tafel. O, dit is een ramp.

Je kunt door gaan met nog een paar andere dingen tot je uiteindelijk bij een schilderij of voorwerp komt, dat je niet kent.

Introductie Bijbelverhaal

Registreer om meer te lezen...

983. Twee spuitende colaflessen

Wat heeft een spuitende colafles met de gelijkenis van de zaaier te maken?

Dit is een goede vraag! 

Ontdek het antwoord hieronder en je beschikt over twee, eenvoudige en spannende objectlessen om de gelijkenis van de zaaier verder met de kinderen uit te diepen.

cola spuit

Benodigdheden: 

- twee colaflessen
- mentos

Thema:

de gelijkenis van de zaaier, onkruid, vrucht dragen, zaad

Registreer om meer te lezen...

982. Geen 'zaad' krijgt de kans te ontkiemen...

Een leuke verwerking rondom het verhaal van de zaaier

Hoe vertel je dit overbekende Bijbelverhaal aan kinderen op een nieuwe manier, waardoor kinderen zowel het verhaal als de boodschap goed begrijpen?

Hieronder wat leuke tips!

zaad

Benodigdheden: 

- snoepjes in papier

Thema:

de gelijkenis van de zaaier, onkruid, vrucht dragen, zaad

Registreer om meer te lezen...

981. Speel de Paasvoorstelling 'Vertel het door' met de kinderen


Alle benodigdheden om samen met de kinderen een Paasvoorstelling te maken

Een idee van Marianne van Iersel over de voorstelling ‘Vertel het door’.

"Dit is een toneelspel, dat o.a. gaat over Jezus’ leven en werk op aarde en eindigt kort na Pasen. Zelf hebben wij het uitgevoerd enkele dagen na Pasen.

Pasen1

Na een uur voorbereiding met de kinderen- oa. rolverdeling, attributen maken en oefenen - werd de voorstelling gespeeld voor geïnteresseerden- zowel ouders, gemeenteleden als andere belangstellenden. Velen hadden vooraf hiervoor een uitnodiging ontvangen. Het werd een mooie middag. De voorstelling was erg leuk en werd enthousiast ontvangen door de bezoekers.

Een kleine impressie is te zien op onze website: www.cgk-sgravenmoer.nl

Pasen2

In de bijlagen vind je :

  • Het script: “Vertel het door! Voorstelling april 2017’
  • Uitleg voor medewerkers: ‘uitleg voorstelling ‘Vertel het door’
  • Overzicht per groep wat je als groepsleiding allemaal voorbereid vooraf: ‘Voorstelling groepsoverzicht algemeen’
  • Een apart blad en overzicht van de korte gedichtjes, te geven aan de kinderen met een ‘rol’:
  • ‘vertel het door tekst gedichtjes’
  • Benodigdheden voorstelling
  • Vertel het door! pdf= dit het is lied met alle coupletten
  • Tekstoverzicht van alle coupletten: ‘voorstelling themalied compleet’
  • Alle coupletten op A4-formaat: ‘themalied voorstelling groot’ (iemand kon de tekst dan voor de zangers houden zodat ze niet uit het hoofd hoefde te zingen en zelf niets hoefden vast te houden)
  • De bijbehorende gebaren bij het lied: ‘themalied 2017’
  • Elk kind had zijn eigen naamkaartje om een zitplaats te reserveren: ‘naamkaartjes voorstelling’.

Het is een heel pakket geworden, maar heb voor de volledigheid zoveel mogelijk maar bijgevoegd.

Hieronder kan je alle bijlagen downloaden:

Registreer om meer te lezen...

980. De objectles van de pingpongbal die het water volgt


Wat een leuke objectles over het volgen van Jezus

Het mooie van deze illustratie is dat je alleen maar een pingpongbal en een bewegende kraan nodig hebt. Zoals je in de video zult zien, volgt de pingpongbal altijd het stromend water. Jezus noemt zichzelf het Levend Water. Maar volgen wij hem ook altijd automatisch?

Thema's die je met deze objectles kan aankaarten, zijn:

  • Het volgen van Jezus
  • Luisteren naar Zijn stem
  • Gods leiding in je leven
  • Gehoorzaam zijn aan Zijn wil

ping pong ball
 

Welke krachten zorgen ervoor dat de pingpongbal altijd het water volgt?
Welke krachten zorgen ervoor dat wij wel of niet Jezus volgen? Wat stopt ons? Wat helpt ons?
Hoe leidt het water de bal?
Hoe leidt God ons?

Andere thema's die je met deze illustratie kunt demonstreren. 

Je kan deze objectles ook gebruiken voor

  • De ontmoeting van Jezus met de Samaritaanse vrouw bij de put (Johannes 4)
  • Jezus die zijn discipelen roept
  • Jeszus als het Levend Water (Johannes 7)
En natuurlijk vele andere verhalen in het Oude Testament waar God zijn volk leidt. Denk aan de roeping van Noach, Abram, Mozes, Jona, Samuel en het volk van Israel in de woestijn. 

Bekijk de video hieronder

Registreer om meer te lezen...

979. Bijbel Puzzel - Houd van jezelf


Een Bijbel Puzzel voor de middenbouw en bovenbouw

Met deze prachtrige puzzel van Liesbeth Buter kan je de kinderen laten nadenken over Gods liefde voor hen. 

Soms is het best lastig om tegen jezelf in de spiegel te zeggen: 'God houdt van je'

In deze spiegel kan je de kinderen vol vertrouwen laten kijken!

puzzel10

Je kunt de puzzel hieronder op A4 in PDF formaat downloaden en de oplossing vinden.

Registreer om meer te lezen...

978. Bijbel Puzzel - Verbinding verbroken


Een Bijbel Puzzel voor de middenbouw en bovenbouw

Wat we ook doen, wat er ook gebeurt, God verbreekt nooit onze verbinding met Hem.

Door deze puzzel van Liesbeth Buter kunnen de kinderen dit ook ontdekken. Leuk om als vervanging van een knutselwerkje te doen.

puzzel9

Je kunt de puzzel hieronder op A4 in PDF formaat downloaden en de oplossing vinden.

Registreer om meer te lezen...

977. Bijbel Puzzel - Jezus stierf voor mij


Een Bijbel Puzzel rondom Pasen voor de middenbouw en bovenbouw

Met deze puzzel help je kinderen na te denken over de vraag: Waarom stierf Jezus?

Weer een knappe woord puzzel van Liesbeth Buter.

Goed om met de kinderen hierover in gesprek te gaan na afloop:

- Wat houdt het in dat Jezus voor ons stierf?
- Wat houdt 'het is volbracht' in?
- Wat heeft dat nu nog met ons te maken?

puzzel8

Je kunt de puzzel hieronder op A4 in PDF formaat downloaden en de oplossing vinden.

Registreer om meer te lezen...

976. Bijbel Puzzel - Gods vergeving voor ons


Ontdek deze Bijbel Puzzel over vergeving voor de middenbouw en bovenbouw

Als christen lukt het ons niet om perfect te zijn, maar we mogen wel weten dat wij vergeven zijn.

Gebruik deze puzzel van Liesbeth Buter om hier met de kinderen over in gesprek te gaan. Laat de kinderen de puzzel maken en start dan een gesprek over vergeving. 

- Hoe werkt dat vergeving?
- Wat houdt vergeving precies in?
- Hoe krijg je vergeving?

puzzel7

Je kunt de puzzel hieronder op A4 in PDF formaat downloaden en de oplossing vinden.

Registreer om meer te lezen...

975. Bijbel Puzzel - De 10 geboden


Een leuke Bijbel Puzzel voor de middenbouw en bovenbouw

God gaf zijn volk Israel in de woestijn tien geboden of tien woorden zodat de Israëlieten wisten hoe zij moesten leven. 

Ook voor ons zijn deze woorden nog steeds van belang. Maar weten de kinderen wel wat deze tien geboden zijn?

Leer het hen te ontdekken met deze puzzel van Liesbeth Buter.

puzzel6

Je kunt de puzzel hieronder op A4 in PDF formaat downloaden en de oplossing vinden.

Registreer om meer te lezen...

974. Bijbel Puzzel - God zorgt voor ons


Een leuke Bijbel Puzzel voor de middenbouw en bovenbouw

Opnieuw een mooie Bijbel Puzzel van Liesbeth Buter, die je kunt inzetten bij het thema: Gods zorg voor ons.

Ook al gaan dingen soms moeilijk, dan mogen we weten dat God voor ons zorgt. 
De kinderen kunnen dit in deze puzzel ontdekken!

puzzel5

Je kunt de puzzel hieronder op A4 in PDF formaat downloaden en de oplossing vinden.

Registreer om meer te lezen...

973. Bijbel Puzzel - De Goede Herder


Probeer deze Bijbel Puzzel voor de middenbouw en bovenbouw

Wat is de Goede Herder een bekend Bijbelverhaal? Hoe geef je de kinderen iets nieuws rondom dit verhaal?

Gebruik deze leuke rebus van Liesbeth Buter waarmee kinderen zelf ontdekken dat Jezus bij hen is en dat zij daardoor niet bang hoeven te zijn.

Leuk om na afloop met de kinderen in gesprek te gaan hierover:

- Is Jezus echt altijd bij je? 
- Hoe kan je dat weten?
- Hoef je nooit bang te zijn?
- Welk verschil maakt het dat Jezus bij je is?

puzzel4

Je kunt de puzzel op A4 in PDF formaat hieronder downloaden en de oplossing vinden.

Registreer om meer te lezen...

972. Bijbel Puzzel - Het 'Onze Vader'


Ontdek deze Bijbel Puzzel voor de middenbouw en bovenbouw

Gebruik je weleens een puzzel binnen je kinderwerk? 

Het mooie van een puzzel dat kinderen zelf iets gaan ontdekken, waarna je na afloop met de kinderen hier verder over in gesprek kan gaan.

Neem nou dit raadsel van Liesbeth Buter die je heel gemakkelijk kunt inzetten bij het thema: Het Onze Vader gebed waardoor kinderen ontdekken dat dit gebed ook voor hen geldt. Omdat ook zij kinderen van de Vader zijn! 

puzzel3

Je kunt de puzzel op A4 in PDF formaat hieronder downloaden en de oplossing vinden.

Registreer om meer te lezen...

971. De objectles van de dovende vlam die het water tilt


Een eenvoudige, maar krachtige objectles over de betekenis van het evangelie en het sterven van Jezus.

Hoe leggen wij aan kinderen de betekenis van Jezus' dood aan het kruis uit?

Wellicht kan deze object les je hierin helpen.

Net zoals de kaars bij het uitdoven het water omhoog tilt, zo tilt Jezus ons omhoog in zijn dood en opstanding. Hij brengt ons terug naar de Vader.

objectles

Natuurlijk kan je deze objectles ook gebruiken bij Bijbelverhalen zoals:

- de profeet Elia die door God naar de hemel getild wordt
- Paulus die een visioen van de hemel krijgt
- Johannes en zijn visioen in Openbaring
- Enoch die met God wandelde en er niet meer was
- Jona die door God uit het diepste van de zee gered werd
- Petrus die op het water wandelde

Bekijk de video hieronder

Registreer om meer te lezen...

970. Bijbel Puzzel - Uw Woord wijst mij de weg


Een leuke Bijbel Puzzel voor de middenbouw en bovenbouw

Deze mooie Bijbel Puzzel van Liesbeth Buter kan je gebruiken bij lessen die over de Bijbel gaan. Door het maken van deze puzzel ontdekken de kinderen dat de Bijbel de tomtom op je levensweg is. 

puzzel2

Je kunt de puzzel hieronder op A4 in PDF formaat downloaden en de oplossing vinden.

Registreer om meer te lezen...

969. Bijbel Puzzel - De zes scheppingsdagen


Een leuke Bijbel Puzzel voor de middenbouw en bovenbouw over de schepping

In deze mooie Bijbel Puzzel van Liesbeth Buter kan je kinderen spelenderwijs leren wat God op welke dag geschapen heeft. Weer eens wat anders dan een knutselactiviteit! Goed inzetbaar bij het thema 'Schepping' en 'de zes scheppingsdagen'.

puzzel 1

Je kunt zowel de puzzel als de oplossing hieronder op A4 in PDF formaat downloaden.

Registreer om meer te lezen...

968. Wat drijft daar in mijn plastic soup?


Hoe kunnen wij kinderen helpen om vorm te geven aan Gods opdracht om voor de schepping te zorgen?

Dit idee is speciaal voor het tienerprogramma van de Micha Zondag 2014 geschreven, maar is ook geschikt voor de bovenbouw. Ben jij al bekend met Micha Nederland en Micha Zondag. Bekijk hun website hier. 

plastic soup

Tijdsindicatie:

10 – 15 minuten

Benodigdheden:

- Internetverbinding, computers of laptops, beamer, geluidsversterking

Vooraf:

Kijk voor jezelf als jeugdleider ter voorbereiding op ‘plastic soup’ naar het volgende filmpje op Youtube:

 


Misschien is je groep geschikt om dit filmpje te kijken, bekijk het dan vooral met je groep. Wil je een korter filmpje hierover kijken met je groep, kijk dan naar dit Youtube filmpje:

Of zoek een ander geschikt filmpje over de ‘ plastic soup’. Op internet is genoeg te vinden hierover.

Beschrijving:

Kijk met elkaar naar een filmpje over de ‘plastic soup’. Vraag naar de eerste reacties van de kinderen  en vraag of ze wisten van het bestaan van deze plastic soup in de oceaan. Wat kun je er aan doen?

Tip: 

Zouden jullie zelf een opruim actie in jullie buurt/dorp/stad kunnen organiseren?

967. Hoe groot is jouw voetafdruk?


Hoe kunnen wij kinderen helpen om vorm te geven aan Gods opdracht om voor de schepping te zorgen?

Dit idee is speciaal voor het tienerprogramma van de Micha Zondag 2014 geschreven, maar is ook geschikt voor de bovenbouw. Ben jij al bekend met Micha Nederland en Micha Zondag. Bekijk hun website hier. 

Tijdsindicatie:

20 minuten

voetafrduk ecologisch

Benodigdheden:

- Internetverbinding, computers of laptops

Vooraf:

Dit onderdeel maakt duidelijk dat hoe je leeft impact heeft op de schepping. Alle dingen waarvan wij leven zijn onuitputtelijk en kosten energie en ruimte van de aarde.

Beschrijving:

Leg kort uit wat er met de voetafdruk wordt bedoeld. Bekijk onderstaande video met elkaar.

Laat de kinderen in tweetallen hun eigen online voetafdruk invullen via www.voetafdruk.nl.

Brainstorm met elkaar hoe je je voetafdruk kleiner kunt laten worden.

Als er weinig uit de groep komt, kijk dan naar de volgende suggesties:

- minder vlees eten
- zo min mogelijk plastic tasjes gebruiken, maar een eigen tas of papieren tasjes
- afval scheiden
- recyclen
- minder energie proberen te gebruiken door bijv. stekkers en opladers uit het stopcontact te halen wanneer je ze niet gebruikt.
- verwarming graadje minder (doe bijvoorbeeld mee op warme truiendag)

966. Wat betekent rentmeesterschap?


Hoe kunnen wij kinderen helpen om vorm te geven aan Gods opdracht om voor de schepping te zorgen?

Dit idee is speciaal voor het tienerprogramma van de Micha Zondag 2014 geschreven, maar is ook geschikt voor de bovenbouw. Ben jij al bekend met Micha Nederland en Micha Zondag. Bekijk hun website hier. 

Tijdsindicatie:

20 minuten

Benodigdheden:

- Bijbels
- flap-over
- viltstiften

adam eva opdracht schepping zorgen

Vooraf Lees als jeugdleiders van tevoren dit Bijbelgedeelte en bedenk wat het voor je zelf betekent. Deel dit met elkaar.

Onderdeel 1

Lees met elkaar uit de bijbel, Genesis 1, vers 26-31. Laat één van de kinderen deze tekst voorlezen (of lees het zelf voor). Tip: lees eens met je kinderen een andere vertaling of uitleg van deze tekst, bijvoorbeeld in de Bijbel in Gewone Taal.

Onderdeel 2

Vraag aan de kinderen: “Als jij in één zin zou moeten zeggen welke opdracht God aan de mens geeft, hoe zou die opdracht dan klinken in 2014?” Laat de kinderen eerst zelf nadenken over deze vraag. Inventariseer hun antwoorden, vraag door en stimuleer dat ze bij elkaar doorvragen.

Onderdeel 3

Praat met elkaar door over rentmeesterschap: “Rentmeesterschap wordt ook wel als begrip genoemd als we praten over het zorgen voor schepping. We krijgen als mensen van God de opdracht om voor de schepping te zorgen en haar te beheren.

- Wat doe jij als je de verantwoordelijkheid krijgt om voor iets of iemand te zorgen?
- Wil je het dan goed doen? Of kan die verantwoordelijkheid je niets schelen?
- Hoe gaan we om met rentmeesterschap? Welke rol heb jij zelf hierin?
- Als je jouw gedrag en keuzes legt naast de opdracht die God geeft bij de schepping, wat zou je dan kunnen veranderen hierin? (denk aan kleine en grote veranderingen).

965. Wat houdt de schepping allemaal in?


Heb jij weleens met de kinderen in de bovenbouw aan de hand van een video een gesprek gehad?

Dit idee is speciaal voor het tienerprogramma van de Micha Zondag 2014 geschreven, maar is ook geschikt voor de bovenbouw. Ben jij al bekend met Micha Nederland en Micha Zondag. Bekijk hun website hier. 

Tijdsindicatie:

10 minuten

Benodigdheden:

- Computer/laptop met internetverbinding
- geluidsversterking
- flap-over
- dikke stift

Beschrijving met elkaar de trailer van de docu film EARTH.




Praat met elkaar door over de trailer:

- Wat is je eerste reactie na dit filmpje?
- Wat is volgens jullie allemaal schepping?

Inventariseer de antwoorden op de flap-over.

Tip:

Probeer de kinderen breder te laten denken dan alleen de natuur. Schepping gaat ook over mensen en hoe we met elkaar omgaan.

 

964. Een Stille Wand discussie over Gods schepping


Heb jij weleens met de kinderen in de bovenbouw een Stille Wand discussie gehad?

Dit idee is speciaal voor het tienerprogramma van de Micha Zondag 2014 geschreven, maar is ook geschikt voor de bovenbouw. Ben jij al bekend met Micha Nederland en Micha Zondag. Bekijk hun website hier. 

white board

Tijdsindicatie:

10 – 15 minuten

Benodigdheden:

- Whiteboard/flap-over vellen + stiften

Beschrijving:

Via een Stille Wand discussie leiden we het onderwerp schepping in. Schrijf groot op het whiteboard of op flap-over vellen een aantal vragen over het thema ‘SCHEPPING’. De jongeren mogen om beurten hun eerste reacties bij de stellingen schrijven.

Voorbeelden van vragen over schepping zijn bijvoorbeeld:
- “Wat versta jij onder schepping?”
- “Waar is het misgegaan?”
- “Deze aarde is niet meer te redden.”

Nodig de kinderenjongeren uit om op elkaars reacties te reageren, via de vellen of het whiteboard. Deze werkvorm vindt zoveel mogelijk in stilte plaats.

963. Kan iets wat kapot is gegaan toch weer heel worden?


Een idee voor een kindermoment in de dienst

Dit idee is speciaal door Jacolien Viveen voor het kinderprogramma van de Micha Zondag 2014 geschreven. Ben jij al bekend met Micha Nederland en Micha Zondag. Bekijk hun website hier. 

Roep de kinderen naar voren om het volgende kort met elkaar door te spreken, in zo’n 3-5 minuten. Voor de 6-12 jarigen moet het begrijpelijk en leuk zijn.

Kernwoorden zijn: verwondering – het wonder heel – stuk; aarde – schepping; mens- dier – natuur.

Vraag: Wat vind jij een wonder?

Eventueel PPT op de beamer laten zien van ‘wonderen’ uit de natuur.

klei mannetje

Vorm als kindermomentbegeleider van tevoren een aardig voorwerp uit klei . Of laat dit doen door iemand die iets moois kan maken. Laat het goed zien aan kinderen en gemeente. Houd het wat onhandig op je handen en laat het vallen op enig moment en ga er dan per ongeluk met een knie op zitten of voet opstaan. Raap het op en vraag:

Lees meer

962. De goede aarde - een mooi doordacht spel


Een kracht spel voor de bovenbouw

Dit idee is speciaal door Johan Timmer voor het kinderprogramma van de Micha Zondag 2014 geschreven. Ben jij al bekend met Micha Nederland en Micha Zondag. Bekijk hun website hier. 

De één wil dit, de ander dat! De één wordt blij van bloemen en van bijen, de ander pas gelukkig met de nieuwste smart phone en coole sneakers. De één vind je in een half pipe met zijn board, de ander is aan het hiken in de natuur.
We leven met ons allen op één planeet, deze mooie aarde. Maar het is druk! Je kan niet tegelijkertijd op één stukje grond worteltjes verbouwen, een flat neerzetten of een stukje natuur bewaken. Probeer er samen maar eens uit te komen.

Leeg schaakbord

Opdracht:

Verdeel de groep in vieren. Elke groep gaat voor de belangen van Natuur, Landbouw, Industrie en Wonen. Ze krijgen de fiches en overleggen met elkaar hoe ze gaan spelen. De verschillende groepen mogen met elkaar samenwerken. Ze mogen daar ook in wisselen. Het gaat er niet om dat jouw groep wint, maar dat je tot een mooi evenwichtig einddoel komt. Het gaat erom dat er een leefbare wereld gaat ontstaan. De belangen botsen en je moet er uit zien te komen.

Voor de leiding:

Dit spel levert spanningen op, en heeft toezicht nodig. Het gaat om het proces, niet om het resultaat. Leg het stil als de spanning hoog oploopt. Laat de deelnemers reflecteren.

Variant:  Je kan het spel spannender maken door de kookwekker te gebruiken. Door tijdsdruk worden de deelnemers ‘agressiever’.

Lees meer

961. Jozef als onderkoning - neemt hij wraak?


Hoe zou Jozef optreden nu hij onderkoning is? 

Dit idee is speciaal door Johan Timmer voor het kinderprogramma van de Micha Zondag 2014 geschreven. Ben jij al bekend met Micha Nederland en Micha Zondag. Bekijk hun website hier. 

Speel of bespreek het verhaal van Jozef, met rollen voor de slavenhandelaren, Potifar en zijn vrouw, de schenker en de broers van Jozef.

farao

Scene:

Jozef zit op zijn troon. Voor hem verschijnen achtereenvolgens de bovengenoemde personen uit zijn leven. Het begint bijvoorbeeld met de slavenhandelaren die hem kochten van de broers en verkochten in Egypte. Bedenk hoe Jozef tegen hen zou kunnen doen, nu hij zo machtig is.

- Hoe zou Jozef optreden tegen Potifar en zijn vrouw, nu hij machtiger is dan zij?
- Welke straf zou hij haar kunnen geven?
- Wat zou Jozef zeggen tegen de schenker, die Jozef glad vergeten was en jaren in de gevangenis liet?
- Hoe had Jozef zijn broers kunnen behandelen, die hem zo gehaat hadden?

Bedenk in groepjes Jozefs reactie en speel het eventueel uit.

Lees meer

960. Een dartbord met Bijbelse doelen

Is het een spel of juist veel meer?

Veel kinderen vinden darten een leuk spel. Ken je de opzet van dit Bijbels dartbord?

dartbord

Je kunt dit doen met de namen van Jezus, de namen van Giod, de verschillende aspecten van de vrucht van de Geest.

Hoe werkt het:

Om de beurt mogen kinderen met een dartpijl op het bord gooien. Je staat elke keer even stil bij de naam of de vrucht die door de pijl geraakt wordt.

Zelf maken:

Je kunt zo'n dartbord zelf maken van stof, maar volgens mij ook van een groot stuk karton. Dan heb je het meer over een eenmalig dartbord! :-)

959. Is dit te herstellen?


Schade is erg en ten diepste ‘onherstelbaar’, maar herstel kan toch goed uitpakken

Dit idee is speciaal door Johan Timmer voor het kinderprogramma van de Micha Zondag 2014 geschreven. Ben jij al bekend met Micha Nederland en Micha Zondag. Bekijk hun website hier. 

kindertekening


Doel:

De kinderen maken iets moois en maken mee dat het beschadigd wordt. Ze krijgen ook de kans het te herstellen (geef ze genoeg tijd!). Kinderen leren dat schade erg is en ten diepste ‘onherstelbaar’. Maar dat herstel toch goed kan uitpakken.

Opdracht:

De kinderen maken een tekening van iets moois, een landschap, een feest, een optocht. Liefst met potlood en zachte kleuren. Dan doet de leiding iets ergs: die knipt een groot gat in de tekening! De tekening wordt op een vel geplakt en het kind herstelt de tekening zo goed en zo kwaad als het kan. Het is de bedoeling dat het herstelde deel mooier wordt dan het voorheen was, met sprekender kleuren.

Variant voor het geknipte gat: je kan als leiding ook een grof gescheurd stuk papier op de tekening plakken.

958. Puzzelen tussen goed en kwaad


Ken jij het verschil tussen goed en kwaad?

Dit idee is speciaal door Johan Timmer voor het kinderprogramma van de Micha Zondag 2014 geschreven. Ben jij al bekend met Micha Nederland en Micha Zondag. Bekijk hun website hier. 

Doel:

Kinderen leren de contrasten kennen tussen ‘goed’ en ‘kwaad’.

puzzel

Benodigheden:

- A4-vellen met foto’s en platen in kleur met voorbeelden van het goede: lachende mensen, feesten, natuur, overvloed, etc. Daarnaast zwart-wit-afbeeldingen van het slechte en het kwade: honger, vervuiling, verdriet, ziekte, armoede, onrecht.

Op internet zijn deze afbeeldingen wel te vinden (probeer daarvoor eens een zoekmachine uit als www.blackle.com of www.ecosia.org). Doseer de ellende een beetje, het kan hard aankomen.

Opdracht

Plaats een mooie en ‘slechte’ afbeelding op elkaar en maak ze aan de vier hoeken vast met een stevige paperclip of knijper. Draai de twee afbeeldingen (nog steeds aan elkaar) om en breng het patroon van puzzelstukken aan met een potlood. Niet te moeilijk, hooguit 12 stukken. Houdt de vellen mooi op elkaar en begin de stukken uit te knippen. Begin in het midden, zodat de vellen middels de clips of knijpers zo lang mogelijk aan elkaar zitten. Haal aan het eind voorzichtig de clips of knijpers eraf. Hussel alle stukken door elkaar en leg twee puzzels, waarbij de slechte en mooie stukken door elkaar gebruikt worden.

Variant: Verzamel mooie en slechte afbeeldingen en knip ze in gelijke repen van ongeveer 2cm (het mooist met een snijmachine). Combineer een mooie en slechte afbeelding door de stroken afwisselend neer te leggen. Je kunt de afbeelding op een ondergrond plakken.

957. Bescherm het moois! - een knutsel idee


Jij bent verantwoordelijk voor het moois dat je maakt

Dit idee is speciaal door Johan Timmer voor het kinderprogramma van de Micha Zondag 2014 geschreven. Ben jij al bekend met Micha Nederland en Micha Zondag. Bekijk hun website hier. 

Doel:

Kinderen voelen zich verantwoordelijk voor het moois dat ze maken

Benodigdheden:

- Mensfiguren in silhouet (eventueel meisjes en jongens), met de armen gestrekt en een plakstrook aan de voeten. Om in te kleuren (en uit te knippen, met hulp van de leiding of door de leiding).
- Kosteloos (afval)materiaal, zoals wc-rolletjes, plastic bekertjes, waxinelichthoudertjes, keukenpapierrollen, versierlinten van cadeauverpakkingen, pakpapier, gekleurd papier, lege plastic verpakkingen (schoon), tijdschriften met foto’s, kortom: alles waarmee een bonte miniatuurwereld gemaakt kan worden.

knutsel materiaal


Opdracht:

De kinderen maken van de kosteloze voorwerpen fantastische bloemen en planten die in een cirkel op een groot stevig vel worden geplakt. Daar omheen wordt een kring van mensfiguren geplaatst (voeten met plakstroken op het grondvel), die elkaar vasthouden met gestrekte armen. De figuren worden ingekleurd en beplakt en stellen de kinderen zelf voor. Eventueel wordt het vel buiten de cirkel nog beschilderd of beplakt met grauwe en donkere kleuren. Het bouwsel wordt aan het
eind van de dienst in de kerk getoond.

Voor de leiding:

Kleuters leven in het nu en ‘duurzaamheid’ zal ze weinig zeggen. Door hen iets moois te laten maken van kosteloos materiaal (afval) leren ze dingen te herwaarderen. Door het samen te doen, ervaren ze dat het betergaat met elkaar. Door de figuren met elkaar te verbinden, ervaren ze saamhorigheid.

956. Eindelijk - een verhaal over Jozef als onderkoning


Morgen zullen mijn broers het weten: ik heb ze vergeven. 

Dit verhaal is speciaal door Johan Timmer voor het kinderprogramma van de Micha Zondag 2014 geschreven. Ben jij al bekend met Micha Nederland en Micha Zondag. Bekijk hun website hier. 

"Vreemd, sinds hij deze belangrijke positie bekleedt, lijken Potifar en zijn vrouw wel van de aardbodem verdwenen. Hij heeft naar ze laten zoeken en de moed nog niet opgegeven. Hij ziet het voor zich hoe ze hier naar binnen schuifelen, nee kruipen! Jammerend, bevend. Mevrouw Potifar zal zich geen raad weten. Want dan komt alles uit, daar zal hij persoonlijk zorg voor dragen. Leugenares die ze was.

Net als die kat, zal hij met haar spelen. Ze is zijn prooi. Kronkelen van angst zal ze. Hij…

Nee, dat zal ze niet. Hij zal zich niet vernederen tot haar niveau. In haar ogen was hij niks, een meubelstuk, een machine, een gebruiksvoorwerp, een speeltje. Hij voelt nog de grond onder zijn voeten wegzakken, toen ze hem de schuld gaf van haar poging om met hem het bed in te duiken. Hij kon geen woord meer uitbrengen. Hij zou zoiets niet doen.

Maar mijn broers, dat is een ander verhaal..."

2000px Pharaoh.svg

Download het verhaal hieronder

Registreer om meer te lezen...

955. Jezus ontmoet Zacheüs


Een verhaal dat je kunt vertellen als mee-speel-verhaal

Leg eerst het begrip ‘Tollenaar’ uit aan de kinderen. Dit kan d.m.v. een kort rollenspel.
 
Vraag de kinderen of ze weten wat ‘tol betalen’ is.
- Wie is er wel eens door een tunnel of over een weg geweest waar je tol moest betalen?
- Hoe ging dat? Waarom moest dat?
 
Vroeger, in de tijd van Jezus, moesten de mensen ook tol betalen. De Romeinse soldaten hadden mooie wegen aangelegd, dat kostte geld, daar moest je voor betalen. Een tollenaar moest er voor zorgen dat het geld betaald werd en het aan de baas van de Romeinse soldaten geven.

zacheus

Hieronder vind je een mooi, nieuw verhaal van Ellen Zuijdwegt over Lucas 19:1-10. Dit verhaal is al eerder in de werkwijze 'Vertel het maar' gepubliceerd.

Registreer om meer te lezen...

954. Jona en de wonderboom


Een verhaal dat je kunt vertellen als schetsbordverhaal

Op een heuvel buiten de stad zit Jona. Hij heeft een afdakje gemaakt van bladeren zodat hij een beetje in de schaduw kan zitten. Hij kijkt naar de stad. Hij wacht totdat God de stad kapot gaat maken. Jona heeft het zelf tegen de mensen in Ninevé gezegd: ‘Over 40 dagen zal God de stad kapot maken!’ Net goed vindt hij. Jona houdt niet van de mensen in Ninevé. Zulke slechte mensen verdienen straf!

Jona wacht… en wacht… en wacht, tot de 40 dagen voorbij zijn. Nu gaat het gebeuren! denkt Jona. Maar er gebeurt niets! De stad wordt niet kapot gemaakt. 

En dan wordt Jona boos! Boos! ‘Ik wist het wel’, zegt hij tegen de Here God. ‘Ik wist het wel, daarom wilde ik hier niet naar toe! U bent een God vol liefde en geduld. U wilt de mensen vergeven als ze er spijt van hebben. Want U houdt van de mensen in Ninevé, maar ikke niet!’ Wat is Jona boos.

Jona en de wonderboom 2

Hieronder vind je een mooi, nieuw verhaal van Ellen Zuijdwegt over Jona 4. Dit verhaal is al eerder in de werkwijze 'Vertel het maar' gepubliceerd.

Registreer om meer te lezen...

953. Jeremia in de waterkelder


Een verhaal dat je kunt vertellen als schetsbordverhaal

Jeremia luistert wel naar de Here God. Hij houdt veel van de Here God en blijft de woorden van God doorvertellen aan de mensen. Elke dag vertelt Jeremia de mensen wat Here God tegen Hem heeft gezegd. Hij wil zo graag dat de mensen naar Hem luisteren.

Maar de leiders van Jeruzalem vinden dit niet leuk. Ze haten Jeremia en gaan naar het paleis van koning Sedekia. De koning zit op zijn troon en luistert naar wat de leiders over Jeremia vertellen. ‘Hij moet stoppen met praten over wat God heeft gezegd! We willen niet dat de mensen naar hem luisteren! We willen dat Jeremia doodgemaakt wordt!

O, wat zijn de leiders boos op Jeremia! ‘Doe maar met Jeremia wat je wilt’, zegt de koning.

De leiders zijn blij. Ze pakken Jeremia en nemen hem mee. Ze gooien hem in een water-put. Gelukkig zit er geen water in de put, maar wel modder. Jeremia zakt langzaam weg in de modder.

Jeremia in de waterkelder 2

Hieronder vind je een mooi, nieuw verhaal van Ellen Zuijdwegt over Jeremia 38:1-13. Dit verhaal is al eerder in de werkwijze 'Vertel het maar' gepubliceerd.

Registreer om meer te lezen...

952. Maria is ooggetuige van Jezus’ opstanding


Een verhaal dat je kunt vertellen als een zogenaamd ‘Mee-Speel-Verhaal’

Er lopen drie vrouwen naast elkaar over de weg. Ze kijken verdrietig. Ze huilen.
Ze hebben allemaal een flesje in hun hand. Een flesje waar olie in zit met een lekkere geur.
(maak een ruik geluid) Mmm, dat ruik lekker. Maar daar worden ze niet blij van. Ze kijken verdrietig. Ze huilen.

Het zijn Maria uit Magdala, Maria de moeder van Jakobus en Salome.
Ze willen naar Jezus toe. Maar Jezus is gestorven aan het kruis en zijn vrienden hebben Hem begraven. Nu gaan ze naar het graf om het lichaam van Jezus te verzorgen met de olie.
Wat kijken ze verdrietig, wat moeten ze huilen.

Het is zondag, de eerste dag van de week. Het is nog héél vroeg in de morgen.
De zon komt net op. Nu lopen ze naar de graftuin waar het graf van Jezus is.
In die tuin zijn rotsen. In één van die rotsen is een groot gat gemaakt. Daar hebben de vrienden het lichaam van Jezus ingelegd. Voor het gat is een grote steen gerold.

‘O’, zegt Maria van Magdala. ‘De steen, de grote zware steen voor het graf! Wie zal voor ons de steen wegrollen?’

graf opgestaan

Hieronder vind je een mooi, nieuw verhaal van Ellen Zuijdwegt over Marcus 16:9-11. Dit verhaal is al eerder in de werkwijze 'Vertel het maar' gepubliceerd.

Registreer om meer te lezen...

951. Farao geeft zich niet over


Een verhaal dat je kunt vertellen als een zogenaamd ‘Mee-Speel-Verhaal’

Dit verhaal kan je vertellen als een zogenaamd ‘Mee-Speel-Verhaal’. De kinderen kunnen tijdens de vertelling meespelen door middel van het nazeggen van bepaalde woorden of zinnen. Deze staan cursief gedrukt.
Je zegt het eerst, de kinderen zeggen het na. Ook kunnen ze bepaalde emoties uitbeelden, of geluiden maken. Je kunt er voor kiezen om dit alle kinderen te laten doen, of tijdens het vertellen een kind aan te wijzen die dit doet.
Ook je kunt kinderen tijdens het vertellen mee laten spelen door iets uit te beelden. Als ze dan iets moeten doen of zeggen kan je dit fluisterend aan hen vertellen. Speel zelf ook mee.

Spreek van te voren af, dat als jij je hand als stopteken omhoog steekt, de kinderen stil zijn.
De kinderen blijven gewoon op hun plek zitten tijdens het vertellen, tenzij er kinderen iets uit moeten beelden waarbij ze moeten lopen.
Zelf kkan je het verhaal beeldend vertellen. Kom van jouw stoel, loop rond, of maak bepaalde bewegingen die van toepassing zijn.
Je kunt de groep bijvoorbeeld in drieën verdelen. Eén deel zegt wat Mozes en Aäron zeggen.
Eén deel zegt wat Farao zegt. Eén deel zegt de zin: ‘Maar God geeft niet op’ De geluiden kunnen alle kinderen maken.

pyramids 2159286 960 720

Hieronder vind je een mooi, nieuw verhaal van Ellen Zuijdwegt over Exodus 8:1-10:29. Dit verhaal is al eerder in de werkwijze 'Vertel het maar' gepubliceerd.

Registreer om meer te lezen...

949. Breekbaar - Mijn wereld op z’n kop


Kinderen leren omgaan met incidenten, ongewenst gedrag en verantwoordelijkheden.

Deze ideeën zijn speciaal voor het kinderprogramma van de Micha Zondag 2015 geschreven. Ben jij al bekend met Micha Nederland en Micha Zondag. Bekijk hun website hier. 

Deze ideeën zijn goed bruikbaar in een klaslokaal, in een kindermoment tijdens de dienst en binnen het kerkelijk kinderwerk, zoals de zondagsschool, kindernevendienst en de kinderkerk.

De leiding heeft bij de kringloop een ‘chique’ kop en schotel o.i.d. gekocht. Ingepakt in een doosje. ‘BREEKBAAR’ erop. Aan de kinderen uitgelegd dat in zo’n pakje iets kostbaars zit. De leiding ‘struikelt’ en valt bovenop het pakje.  ‘Krak’. Pakje openmaken en de inhoud bekijken.


gebroken kop

Gesprek over kostbaar en voorzichtig doen. Verhalen van kinderen. ‘Kostbaarheden’ in de groep of van thuis met voorzichtigheid behandelen.

Waarom is het kostbaar, breekbaar, van waarde?
Wat doet het met je als het dan toch stuk gaat?

Lees meer

948. Goede ‘baas’ – slechte ‘baas’ - Mijn wereld op z’n kop


Kinderen leren dat macht en verantwoordelijkheid met elkaar te maken hebben.

Stel, jij bent de baas. Thuis, op school, in de kerk, in het dorp of de stad. Wanneer ben je dan een goede baas?

Bedenk goede dingen met elkaar. Hoe kunnen we dat maken? Tekeningen, misschien al woordjes stempelen, plaatjes uitknippen.

baby boss

Van een groot vel papier (of 2) maakt de leiding een koker waarop de tekeningen, plaatjes en woordjes zijn geplakt. Daarboven een witte kroon. Maak ook een koker van een slechte baas, met daarboven een zwarte kroon. Zet ze naast elkaar op de viertafel. Koppel de ‘bazen’ aan ‘rood, stop, hou op’ en ‘groen, moet 'je doen’ of vergelijkbare afspraken over regels op de nevendienst.

Benodigdheden:

- grote vellen papier
- tekenspullen
- plaatjes
- scharen, lijm.

Voor de leiding

Probeer kinderen de schaduwkanten van macht te laten onderzoeken.

947. Eén is teveel, twee is teveel - Mijn wereld op z’n kop


Kinderen leren hoe het is om ‘overbodig’ of ‘ongewenst’ te zijn.

Deze ideeën zijn speciaal voor het kinderprogramma van de Micha Zondag 2015 geschreven. Ben jij al bekend met Micha Nederland en Micha Zondag. Bekijk hun website hier. 

Deze ideeën zijn goed bruikbaar in een klaslokaal, in een kindermoment tijdens de dienst en binnen het kerkelijk kinderwerk, zoals de zondagsschool, kindernevendienst en de kinderkerk.

Voor groep 1 ‘Twee is teveel’, voor groep 2 ‘Drie is teveel’. Laat de kinderen elkaar ‘verdrijven’. Jezus was ook ‘teveel’.

Laat de kinderen een kring vormen. Eén is de tikker, de anderen zijn veilig als ze achter een ander aansluiten. De voorste van de rij kan dan getikt worden.

tikkertje

Doelgroep

Onderbouw

Voor de leiding

Bij tikspelletjes is er altijd kans dat er een kind hem altijd is, dat vraagt bijsturing. Ook hier een nagesprek over ‘overbodig’ zijn.

946. Majesteit! - Mijn wereld op z’n kop


Kinderen leren de voor- en nadelen van een bevoorrechte positie en de daarbij behorende gevoelens.

Deze ideeën zijn speciaal voor het kinderprogramma van de Micha Zondag 2015 geschreven. Ben jij al bekend met Micha Nederland en Micha Zondag. Bekijk hun website hier. 

Deze ideeën zijn goed bruikbaar in een klaslokaal, in een kindermoment tijdens de dienst en binnen het kerkelijk kinderwerk, zoals de zondagsschool, kindernevendienst en de kinderkerk.

Maak van papier een kroon, versier hem zo mooi mogelijk. Om beurten zijn de kinderen koning of koningin. Dan moeten de anderen hem/haar eren: buigen,  juichen, klappen, de weg vrij maken. Het kind doet ‘uit de hoogte’.

papieren kroon

 

Vraag eens hoe het voelt, koning(in) zijn? En eer bewijzen, hoe voelt dat?

Nodig

- een versierde papieren kroon.

Doelgroep

Onderbouw

Voor de leiding

Probeer kinderen de schaduwkanten van macht te laten onderzoeken.

945. Mee- of tegenwerken - Mijn wereld op z’n kop


Kinderen leren de invloed van de groep op hun handelen en presteren ontdekken en daarop reflecteren.

Deze ideeën zijn speciaal voor het kinderprogramma van de Micha Zondag 2015 geschreven. Ben jij al bekend met Micha Nederland en Micha Zondag. Bekijk hun website hier. 

Deze ideeën zijn goed bruikbaar in een klaslokaal, in een kindermoment tijdens de dienst en binnen het kerkelijk kinderwerk, zoals de zondagsschool, kindernevendienst en de kinderkerk.

Een fysieke opdracht die voor kleuters pittig maar haalbaar is. Over een smalle recht lijn lopen, blokken stapelen, zoiets. Kies kinderen die stevig in hun schoenen  staan. Laat hen de oefening drie keer doen. De groep moet ‘boe’ roepen (lichte afkeuring, goed in de hand houden!), daarna stil zijn en daarna aanmoedigen. Vraag  het kind nadien wat het beste ging. Herhaal het met verschillende kinderen (als ze willen).

huilende kleuter

Tip

Doe het zelf een keer voor, inclusief de invloed van de groep.

Nodig

- eventueel blokken
- een koord, o.i.d.

Doelgroep

Onderbouw

Voor de leiding

Let goed op dat een kind er niet ‘aan onderdoor gaat’. Eindig altijd positief. Een goed nagesprek is een must.

944. Boos en blij - Mijn wereld op z’n kop


Het koninkrijk van God zet alles op zijn kop

Deze ideeën zijn speciaal voor het kinderprogramma van de Micha Zondag 2015 geschreven. Ben jij al bekend met Micha Nederland en Micha Zondag. Bekijk hun website hier. 

Deze ideeën zijn goed bruikbaar in een klaslokaal, in een kindermoment tijdens de dienst en binnen het kerkelijk kinderwerk, zoals de zondagsschool, kindernevendienst en de kinderkerk.

In het koninkrijk van God gaat alles anders. Meestal tegengesteld aan wat wij denken. “De eersten zijn de laatsten, wie nakomt gaat voorop, zij moeten zich niet haasten, die leven van de hoop.” Grote mensen hebben veel moeite met die omkering. Kinderen veel minder, die lopen dus al voorop. Waar gaat het in dit thema om? Om geweld, uitsluiting, onrecht. In het groot en in het klein. God is daar niet onduidelijk over, dat hoort niet bij het volgen van Jezus. Maar hoe doe je het goed? Het begint met herkennen en ervaren. Daar zijn de opdrachten voor bedoeld.

boos kijken

De kinderen ervaren door het spelen met emoties welke invloed ze hebben op hun mening en gevoel. Dat helpt bij het beheersen ervan.

Laat alle kinderen boos kijken en zeuren. Doe het als leiding voor en laat de kinderen het aan elkaar laten zien. Wie kijkt het meest boos en wie zeurt het hardst? Breng de groep weer tot rust. Deden ze iemand na? Wat voel je van binnen als je boos kijkt en zeurt? Het is wel leuk (als spelletje), maar ook vervelend van binnen. Doe nu een wedstrijdje blij kijken en glimlachen. Wie doet dat het best?
Hoe voelt dat dan?

Doelgroep

Onderbouw

Voor de leiding

Breng deze opdracht in verband met hoe we elkaar behandelen. Boos kijken en zeuren doe je als je ruzie hebt of iemand pest. Blij kijken en vrolijk doen doe je met vrienden.