889. Afwijkend zijn is soms handig - een vrij verhaal


Jacob bedriegt zijn oom

Ben je op zoek naar een idee rondom het Bijbelgedeelte in Genesis 30: 31 - 43? Hier vind je een vrij verhaal van Adeline van der Kraan over het bedrog van Jacob bij zijn oom Laban.

Vers 32:  "Maar ik zal vandaag alle bijzondere dieren uit de kudde halen: alle schapen die zwart zijn en alle geiten die gevlekt zijn. Die zijn voor mij, dat is mijn loon."

gestreept schaap

Jakob koos de afwijkende dieren uit de kudde. Hij vond die bijzonder. Soms kan er anders uitzien dan anderen heel handig zijn, luister maar:

1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 …. Ingespannen telt Joas de groep geiten. Hij moet vóórdat hij gaat lopen, zeker weten op hoeveel geiten hij moet passen. Hij heeft eerder voor de zonen van Laban gewerkt en hij weet hoe lastig ze zijn. Wanneer hij hen ziet is hij op zijn hoede. Omdat hun vader een rijk man is vinden deze mannen dat ze alles kunnen doen waar ze zin in hebben. Iedereen moet direct doen wat zij zeggen. En als zij vinden dat het niet snel genoeg gaat kan je een pak slaag krijgen of moeten je ouders een boete betalen! Joas zou de mannen het liefst uit de weg gaan, maar zijn familie kan elk beetje geld goed gebruiken. Ze zijn arm, weet je, en dat is niet makkelijk. Dus toen de zonen van Laban naar Joas gebaarden dat hij direct moest komen, was hij gauw opgesprongen en naar hen toe gegaan.

Vlakbij de mannen liep een kudde geiten rond de dorpsbron. De vrouwen uit het dorp hadden snel de drinkbakken gevuld met water zodat de dieren konden drinken. ‘Raar’, had Joas gedacht, normaal gesproken passen de zonen van Laban toch niet op de kudde van hun vader?’ Dat deed Jakob toch? En dit was een veel kleinere groep dieren en het waren nu alleen maar geiten. Anders liepen de geiten en schapen bij elkaar in de kudde.

Hee jongen, luister je wel! Joas schrok, hij moest opletten. ‘Wij hebben geen zin om op die domme dieren te passen, daar zijn wij veel te goed voor’, zeiden de broers. Dat moeten domme herdersjongens als Joas maar doen. De mannen hadden de kudde schapen al meegestuurd met een andere jongen uit het dorp. Joas kreeg de geiten mee. ‘Je mag hier niet in de buurt blijven, zeiden de mannen. Je moet zo ver mogelijk bij Jakob vandaan blijven, zei onze vader, dus ga maar met die beesten de woestijn in! En waag het niet om met een geit te weinig weer terug te komen, hoor je ons?!

Registreer om meer te lezen...

888. Want de Geest spreekt alle talen...


He, ik hoor die mannen in mijn eigen taal spreken!

Ben je op zoek naar een idee rondom het Bijbelgedeelte in Handelingen 2: 1- 12. Hier vind je een leuk idee van Elly Volkerink over het wonder van de vele talen die de discipelen op de Eerste Pinksterdag spraken...

Op de eerste Pinksterdag verstaan de alle internationale bezoekers in Jeruzalem de discipelen spreken in hun eigen taal. Iets dat sinds de torenbouw van Babel niet meer was gebeurt. Wat een wonder. Als de mensen denken het beter te weten dan God verwart hij hun taal. Maar op de Pinksterdag zien we dat God dat ooit weer zal herstellen. Dat we één taal zullen spreken en we elkaar volledig zullen begrijpen.

internationale vlaggen

Geef ieder kind een stukje tekst in een vreemde taal. Samen lees je het Pinksterverhaal, terwijl ze de platen zien (gekopieerd of via digibord/scherm)

Registreer om meer te lezen...

887. Een uitleg van de Drie-eenheid voor kinderen


Hoe leg je uit wie de Heilige Geest is ten opzicht van de Vader en de Zoon?

Ben je op zoek naar een proefje rondom het Bijbelgedeelte in Handelingen 2: 1- 12. Hier vind je een mooi idee van Elly Volkerink over wie de Heilige Geest in vergelijking met God de Vader en de Here Jezus. 

drie eenheid bevroren water druppel

Benodigdheden:

- siliconen hartvorm vullen met water en invriezen, leg een koordje in het water
- glazen kan met water
- waterkoker en spiegel

Registreer om meer te lezen...

886. De komst van de Heilige Geest


Een leuk proefje over de 1ste Pinksterdag

Ben je op zoek naar een proefje rondom het Bijbelgedeelte in Handelingen 2: 1- 12. Hier vind je een leuk idee van Elly Volkerink over de liefde van God en de komst van de Trooster.

ballon komst Heilige Geest

Om het werk van de Heilige Geest te snappen zet je het volgende klaar:

- een doorzichtige fles
- een glas schoonmaakazijn
- een glas schoonmaakazijn met rode vloeistof
- een ballon gevuld met bakpoeder
- een trechter

Registreer om meer te lezen...

885. Wat betekent 'Ichthus'?


Waarom tekenen we een vis als we over Jezus spreken?

Ben je op zoek naar een spel rondom het Bijbelgedeelte in Lucas 24: 44-49? Wellicht helpt dit idee van Wilma Doldersum over het onbegrip van de discipelen. Jezus is opgestaan uit de dood, maar zijn discipelen begrijpen nog niet wie Hij is en waarom Hij gekomen is. Jezus probeert het hen aan de hand van de Bijbel uit te leggen:

 "En dat in zijn naam alle volken opgeroepen zullen worden om tot inkeer te komen, opdat hun zonden worden vergeven. Jullie zullen hiervan getuigenis afleggen, te beginnen in Jeruzalem." Lucas 24: 47- 48 NBV)

Kijk eens goed naar de naam van Jezus: in het Hebreeuws: Yeshua, dat Redder betekent.

Lees nu de tekst nog eens door maar i.p.v. ‘in zijn naam’ zeg je ‘in de naam van de Redder’

Waarvan redt Jezus ons?

In het grieks, de taal van het Nieuwe Testament wordt de naam Ièsous gebruikt, bij ons Jezus.

Ichthus vis

Heb je wel eens een visje gezien in de kerk, of achterop een auto, op een tas of bijbelhoes?

Het griekse woord voor vis is Ichthus. De letters van dat woord kan je gebruiken als beginletters voor de woorden in de zin: Jezus Christus, Gods zoon, Redder.

Kijk maar in dit schemaatje hoe het in elkaar steekt:

Letter

Grieks

Omgezet Grieks

Nederlands

I (I)

Ιησους

Ièsous

Jezus

Χ (CH)

Χριστός

Christos

Christus

Θ (TH)

Θεου

Theou

Gods

Υ (U)

Ὑιός

Huios

zoon

Σ (S)

Σωτήρ

Sootèr

redder

Namen spelletje

Benodigdheden: (zachte) bal

Ga in een kring staan, noem eerst de naam van een ander kind en gooi dan de bal naar hem/haar.
Na een tijdje geven jullie elkaar een andere of bij-naam, dan wordt het moeilijker!

Duur: 15 minuten

 

 

884. Zoek op!


Op zoek naar tweelingteksten

Ben je op zoek naar een spel rondom het Bijbelgedeelte in Lucas 24: 44-49? Wellicht helpt dit idee van Wilma Doldersum over het onbegrip van de discipelen. Jezus is opgestaan uit de dood, maar zijn discipelen begrijpen nog niet wie Hij is en waarom Hij gekomen is. Jezus probeert het hen aan de hand van de Bijbel uit te leggen:

46 Hij zei tegen hen: ‘Er staat geschreven dat de Messias zal lijden en sterven, maar dat hij op de derde dag zal opstaan uit de dood, 47 en dat in zijn naam alle volken opgeroepen zullen worden om tot inkeer te komen, opdat hun zonden worden vergeven. (Lucas 24: 46-47 NBV)

zoek de Bijbel

Benodigdheden:

Een Bijbel voor ieder kind of per tweetal.

Activiteit:

Laat de kinderen met hun Bijbel klaar zitten, noem de tekst en de kinderen zoeken die zo snel mogelijk op. Wie de tekst het eerste heeft, mag vinger opsteken en hard ‘Ja ik!’ roepen.

Daarna zoekt iedereen het vers op en leest iemand het voor. Praat dan nog even door of de tekst met Jezus te maken heeft en hoe dan… is het niet duidelijk, laat ze dan weer snel de tweelingtekst opzoeken…

Voorbeeldteksten: <-> tweelingteksten:

Jesaja 53:3 <-> Johannes 11:47-50

Psalmen 118:22 <-> Matteüs 21:42

1 Kronieken 5:2 <-> Hebreeën 7:14

Jesaja 7:14 <-> Lucas 1:34

Voor meer teksten, kijk bijvoorbeeld hier  

Duur: 15 minuten

 

883. Ik zie iets, wat jij niet ziet


Jezus geeft uitleg aan zijn discipelen

Ben je op zoek naar een spel rondom het Bijbelgedeelte in Lucas 24: 44-49? Wellicht helpt dit idee van Wilma Doldersum over het onbegrip van de discipelen. Jezus is opgestaan uit de dood, maar zijn discipelen begrijpen nog niet wie Hij is en waarom Hij gekomen is. Jezus probeert het hen aan de hand van de Bijbel uit te leggen:

44 Hij zei tegen hen: ‘Toen ik nog bij jullie was, heb ik tegen jullie gezegd dat alles wat in de Wet van Mozes, bij de Profeten en in de Psalmen over mij geschreven staat in vervulling moest gaan.’ 45 Daarop maakte hij hun verstand ontvankelijk voor het begrijpen van de Schriften.  (Lucas 24: 44-45 NBV)

Kijken door buis belemmerd zichtveld

De discipelen snapten nog niet dat veel teksten/verhalen uit de Bijbel die zij kenden al voorzeggingen waren van wat Jezus hier op aarde kwam doen. Ze hadden een ‘te smal’ blikveld of ze zagen de details nog niet helder.

Met dit spel krijg je een smal blikveld. Dit kan een belemmering zijn, want je ziet minder, maar ook een voordeel: de dingen die je ziet zie je veel scherper doordat je alleen daarop concentreert.

Registreer om meer te lezen...

882. Laban zoekt zijn afgodenbeeldjes


Is God zichtbaar in ons leven?

Ben je op zoek naar een spel rondom het verhaal van Jakob en zijn oom Laban. Wellicht helpt dit idee van Wilma Doldersum over Laban's woede als zijn godenbeeldjes gestolen blijken te zijn.

22 -23 Jakob was al drie dagen onderweg toen Laban het bericht ontving dat hij gevlucht was. Samen met zijn verwanten zette Laban de achtervolging in. Zeven dagen lang joeg hij Jakob achterna. Bijna had hij hem in het bergland van Gilead ingehaald, …

30 Alleen, je mag dan vertrokken zijn omdat je verteerd werd door heimwee – maar waarom heb je mijn goden gestolen?’ Genesis 31: 22 - 30 (NBV)

Detective zoekt Laban zoekt gestolen afgodsbeeldjes Rachel Jakob

Acrivteit:

Leg verschillende voorwerpen op tafel (in een vierkantje dat bedekt kan worden met de theedoek) laat de kinderen een minuut goed kijken.

Leg de theedoek eroverheen, en laat de kinderen omkijken. Haal ongezien één voorwerp weg. Leg de theedoek over de voorwerpen heen.

De kinderen mogen kijken, zonder theedoek natuurlijk, en raden welk voorwerp er mist.

Praat erover dat Laban al snel gezien had dat de godenbeeldjes misten. Ze stonden dus op een belangrijke plaats in de tent, waar je ze meteen zag. Waar hebben wij God in ons leven? Is Hij direct zichtbaar, of moet je eerst zoeken?

Duur: 10 minuten

 

881. Jakob Koekkoek


Jakob, Lea en Rachel… kijk om!

Ben je op zoek naar een spel rondom het verhaal van Jakob en zijn oom Laban. Wellicht helpt dit idee van Wilma Doldersum over Laban's woede als Jakob er stiekem vandoor gaat.

23 Samen met zijn verwanten zette Laban de achtervolging in. Zeven dagen lang joeg hij Jakob achterna. Bijna had hij hem in het bergland van Gilead ingehaald, ….

31 Jakob antwoordde: ‘Ik was bang dat u mij zou beroven van uw dochters."  Genesis 31: 23, 31 (NBV)

Je mag niet om kijken

Jakob zal wel vaak achterom gekeken hebben, ik denk dat hij wel wist dat Laban achter hem aan zou komen wanneer hij ontdekte dat hij met Lea en Rachel en de kinderen weg was gegaan.

Registreer om meer te lezen...

880. Over de grens - een spel over Jakob en Laban


Jakob is over Labans grens gegaan

Ben je op zoek naar een spel rondom het verhaal van Jakob en zijn oom Laban. Wellicht helpt dit idee van Wilma Doldersum over Laban's woede als Jakob er stiekem vandoor gaat.

"Wat heb je gedaan!’ zei hij tegen Jakob. ‘Mij bedriegen en mijn dochters wegvoeren alsof het krijgsgevangenen zijn!.’"  Genesis 31: 26 (NBV)

Voor Laban is Jakob over de grens gegaan. En nu haalt hij hem vlak voor de Jordaan bijna in…

jakob vlucht voor laban tekening kamelen rebekka

Is het terecht dat Laban zo boos wordt?

Waarom wel? Waarom niet?

Benodigdheden:

- 1 of 2 dobbelstenen per groepje
- papier en pen

Registreer om meer te lezen...

879. Strobreed


Gods bescherming is ook voor ons!

Ben je op zoek naar een idee rondom het verhaal van Jakob en zijn oom Laban. Wellicht helpt dit idee van Wilma Doldersum over de droom waarin God aan Laban verscheen en hem waarschuwde dat hij zijn neef Jakob geen strobreed in de weg mocht leggen.

"Denk erom dat je Jakob geen strobreed in de weg legt.’"  Genesis 31: 24 (NBV)

strobreed jakob en laban 2 

Benodigdheden:

- Stro (dat kan van een pak zijn voor in het hok van knaagdieren of knutselstro (kun je oa. hier kopen)
- Stevig papier (op donkere kleuren zie je het stro beter)
- (teken)potlood
- Knutsellijm

Praat met elkaar wat het betekent dat God je net zo wil beschermen als Hij bij Jakob deed.

Maak ondertussen of daarna een schets op papier van iets wat jij wilt dat het beschermd wordt. (bijvoorbeeld: hart, huis, je lijf, je denken)  

Beplak daarna de schets met het stro ( je kunt eventueel stiften gebruiken om wat kleur aan te brengen)

Duur:  ongeveer 10 minuten

878. Op zoek naar 'stro' - woorden


Geen strobreed in de weg!

Ben je op zoek naar een idee rondom het verhaal van Jakob en zijn oom Laban. Wellicht helpt dit idee van Wilma Doldersum over de droom waarin God aan Laban verscheen en hem waarschuwde dat hij zijn neef Jakob geen strobreed in de weg mocht leggen.

"Denk erom dat je Jakob geen strobreed in de weg legt.’"  Genesis 31: 24 (NBV)

strobreed jakob en laban

Registreer om meer te lezen...

877. Laban is boos op Jacob


Stiekem meepikken 

Een idee van Wilma Doldersum over Rachel die de beeldjes van haar vader Laban steelt, als zij met Jacob naar zijn huis teruggaat.

"Laban was van huis gegaan om zijn schapen te scheren. Rachel nam de kans waar om de godenbeeldjes van haar vader te stelen."  Genesis 31: 17-35  

Een speler gaat geblinddoekt met de rug naar de andere kinderen in het midden van de ruimte zitten. Hij/zij is Laban. De andere kinderen spelen voor Rachel en beginnen vanaf de rand van een grote cirkel (of de wanden van de ruimte). Zij proberen zo geruisloos mogelijk dichtbij Laban te komen en hem zelfs aan te tikken.

rachel steelt van laban

Laban probeert goed te luisteren en wijst in de richting waar hij geluid hoort. Wijst hij naar een kind, dan moet dat kind weer opnieuw beginnen.

Wie Laban aanraakt, mag dan Laban spelen (of kies juist zelf kinderen uit die anders niet aan de beurt komen).

Praat nog even na over het gevoel van Laban spelen (bestolen worden) en Rachel spelen (iets doen wat niet mag).

Duur: vanaf 5 minuten

 

876. De storm op het meer


Is het knutselactiviteit of een spel? Allebei!

Het spel werkt als blaasvoetbal. Aan beide kanten van de tafel bevindt zich een haven. Twee mensen spelen tegen elkaar en moeten zo snel mogelijk hun bootje in de andere haven zien te krijgen.

Je kan het competitief spelen met zijn tweeën of met zijn vieren. Maar voor kleinere kinderen is het al een hele prestatie om hun bootje naar de overkant te blazen, zonder dat het een wedstrijd is.

De bootjes zijn gemaakt van een sponsje met een satéprikker als mast en tekenpapier als zeil. De havens maakten we van geverfde kranten.

 
20170312 164659

Doel:

Deelnemers leven zich op een speelse manier in in het Bijbelverhaal over de storm op het meer (Marcus 4:35-41, Matteus 8:23-27 en Lucas 8:22-25).

Benodigdheden:

gladde tafel, sponsjes, lolliestokjes of satéprikkers voor de masten, (veel) dikke rietjes om door te blazen, tekenpapier voor het zeil. .

Leeftijd:

4-8 jaar of 4-99 jaar



Dit idee heb ik gekregen van Coen Wessels. Het is ontwikkeld in een brainstorm van hun Kliederkerkteam uit Hoofddorp. 

 

 

 

875. Jezus geneest de zoon van een hoveling


Een schetsbord verhaal over een vader die Jezus gelooft

Kijk daar loopt een man over de weg. Nee, hij loopt niet, hij rent! Hij rent heel hard!Deze man is een hoveling. Hij werkt in het paleis van de koning. Hij moet doen wat de koning zegt. De koning geeft een opdracht, en hij moet het dan doen, want wat de koning zegt, moet gebeuren. Rent hij zo hard, omdat hij van de koning snel iets moet doen?

Nee, helemaal niet. Deze man wil zo snel als hij kan naar Jezus toe. De zoon van deze hoveling, zijn lieve jongen, is heel erg ziek. Zo ziek zelfs, dat hij misschien wel gaat sterven. De hoveling heeft gehoord dat Jezus in Kana is. Dat is best wel heel ver lopen, maar hij gaat er toch naar toe. Nu is hij er bijna en rent hij het laatste stuk zo snel als hij kan.

295

Daar, daar in de verte ziet hij de huisjes van Kana. En ja hoor, daar, daar ziet hij een heleboel mensen staan. Die zijn vast allemaal gekomen om naar Jezus te luisteren. De hoveling komt dichterbij. Hij loopt naar (teken Jezus, zonder arm) Jezus toe. ‘O, Jezus, wilt U alstublieft met mij meegaan? Mijn zoon is heel erg ziek, ik ben bang dat hij dood gaat. Wilt U toch met mij meegaan en mijn jongen beter maken?’ Maar Jezus zegt: ‘Als jullie geen wonderen zien gebeuren, geloven jullie niet in mij.’ ‘Here’, zegt de hoveling, ‘Ga toch alstublieft met mij mee voordat het te laat is en mijn kind sterft.’  ‘Ga maar naar huis’, zegt Jezus, ‘Je zoon is weer beter.’ En wat doet de hoveling? Hij gelooft wat Jezus zegt!

In welke situatie kan je dit idee gebruiken?

thuis, zondagsschool les, kindernevendienst, vakantiebijbelweek, catacheseles, in de klas van een christelijke basisschool, godsdienstles

Hieronder vind je een mooi, nieuw schetsbordverhaal van Ellen Zuijdwegt over Johannes 4:46-54. Dit verhaal is al eerder in de werkwijze 'Vertel het maar' gepubliceerd.

Registreer om meer te lezen...

874. Jezus viert Pesach


Een schetsbord verhaal over het Laatste Avondmaal

De twee leerlingen gaan op weg. Ze lopen naar de stad. En ja hoor, even later zien ze een (teken de man met de kruik op zijn hoofd) man lopen die een kruik water op zijn hoofd draagt. De leerlingen lopen er achteraan.
De man gaat een huis binnen. Ook de leerlingen gaan naar binnen. En alles gaat precies zoals Jezus het heeft gezegd. Boven is een grote kamer waar alles al klaarstaat. De leerlingen gaan gelijk aan het werk om de speciale Pesachmaaltijd klaar te maken.

210

Als ze klaar zijn zetten ze het speciale eten al klaar op de tafel. ’s Avonds komen Jezus, samen (teken de discipelen terwijl je verder vertelt) met de andere leerlingen ook naar het huis. Ze gaan met z’n allen naar de bovenkamer. Daar gaan ze aan tafel.
Het wordt vol aan tafel want Jezus is er met alle 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 leerlingen. Jezus zegt: ‘Ik ben zo blij dat Ik met jullie nog één keer samen de Paasmaaltijd kan eten. Maar luister goed wat Ik zeg: Eén van jullie zal mij verraden en helpen om mij gevangen te nemen.’ De leerlingen schrikken en worden er verdrietig van. Ze vragen allemaal: ‘Ik toch niet? Dat ben ik toch niet?’ ‘Ja’, zegt Jezus, ‘Het is één van de twaalf die hier samen met mij eet.’

In welke situatie kan je dit idee gebruiken?

thuis, zondagsschool les, kindernevendienst, vakantiebijbelweek, catacheseles, in de klas van een christelijke basisschool, godsdienstles

Hieronder vind je een mooi, nieuw schetsbordverhaal van Ellen Zuijdwegt over Marcus 14:12-25. Dit verhaal is al eerder in de werkwijze 'Vertel het maar' gepubliceerd.

Registreer om meer te lezen...

873. Hemelvaart, geschikt voor (gedeeltelijk) buiten

Gebruik al je zintuigen in de zoektocht naar de betekenis van Hemelvaart

Via mijn vrienden van Urban Expression in Amersfoort kreeg ik dit mooie idee, waarin je kinderen meeneemt in een ontdekkingstoch over de betekenis van Hemelvaart. Een activiteit waarin je zelfs een Jezus ballon-pop naar de hemel laat gaan. Heel goed bruikbaar in een missionaire setting, maar natuurlijk ook gewoon in het kinderwerk in een kerk. 

 hemelvaart4

Voorbereiden:

- Van ballonnen een “Jezus” maken: 2x normale ballon gevuld met helium. Je kunt gevulde ballonnen kopen bij een feestwinkel of een helium patroon kopen om zelf ballonnen op te blazen. (Let op, normale ballonnen werken maar 4 of 5 uur op helium, lopen snel leeg)  en 2x vouwballon voor armen en benen. Deze doen we in een grote doos.

- Een bordje maken met de tekst: Ook al kunnen jullie mij niet meer zien, ik zal jullie nooit verlaten, nee nooit. Ik zal bij jullie zijn, altijd en eeuwig! Uitgeprint op 2 x A4 en op een stuk laminaat geplakt.

- Knutselmateriaal om verrekijker te maken. Dik papier, nietmachines en lintjes.

- Visdraad

In welke situatie kan je dit idee gebruiken?

kliederkerk, gezinsdienst, aanbiddingsdienst, thuis, zondagsschool les, kindernevendienst, vakantiebijbelweek, kinderkerk, catacheseles, in de klas van een christelijke basisschool, godsdienstles

Bekijk het idee hieronder...

Registreer om meer te lezen...

872. Een Paaszoektocht naar de betekenis van Pasen

Gebruik al je zintuigen in de zoektocht naar de betekenis van Pasen

Via mijn vrienden van Urban Expression in Amersfoort kreeg ik dit mooie idee, waarin je kinderen meeneemt in een Paas zoektocht en hen zelf elementen uit het Paasverhaal laat ontdekken en ervaren. Je kunt dit idee zowel binnen een kerkelijke als binnen een missionaire setting gebruiken.

Het is een zoektocht naar vijf plekken (in de school, kerk of speeltuin) waar je iets kunt proeven, ruiken, horen en voelen van het Paasverhaal van Jezus’ lijden en opstanding uit de dood.

Bij elke plek krijgen de kinderen een letter, die ze op een kaartje met 5 vakjes kunnen schrijven: JEZUS. De plekken kunnen op een willekeurige volgorde worden opgezocht. Met de vijf letters gaan de kinderen naar de laatste plek…

 Paaszoektocht open Bijbel waar een ei waarin een plantje groeit

In welke situatie kan je dit idee gebruiken?

kliederkerk, gezinsdienst, aanbiddingsdienst, thuis, zondagsschool les, kindernevendienst, vakantiebijbelweek, kinderkerk, catacheseles, in de klas van een christelijke basisschool, godsdienstles

Bekijk het idee hieronder...

Registreer om meer te lezen...

871. MEGA-tafeltennis


Op zoek naar een spel dat MEGA indruk maakt?

Stel je hebt een gymzaal tot je beschikking, dan is MEGA-tafeltennis een superleuk spel om te spelen!

Bekijk de video en alles wordt duidelijk...

Met dank aan de mensen van het Spetterfeest Dieren, die in 16 jaar tijd 48 Spetterfeesten hebben georganiseerd!

870. Een zonnebril voor Paulus


Een leuk knutselwerkje over Handelingen 9:1-18

Een knutselidee voor het bekeringsverhaal van Paulus op de weg naar Damascus. (Handelingen 9: 1-18) Hij werd verblind, vandaar een zonnebril. Moet op stevig papier afgedrukt worden, zodat het ook écht door de kinderen gedragen kan worden. Omdat het een verwerking was voor een kampboekje, moest er natuurlijk ook nog een bewaarhoesje bij komen, anders raken ze het kwijt.

(Met dank aan Joukje Wijngaarden)

zonnebril

Download de twee PDF files:

Zonnebril.pdf

Hoesje-zonnebril.pdf

In welke situatie kan je dit idee gebruiken?

zondagsschool les, kindernevendienst, vakantiebijbelweek, kliederkerk, thuis, kinderkerk, catacheseles, in de klas van een christelijke basisschool, godsdienstles

869. Jezus Christus blijft dezelfde


Een mooi knutselwerkje met een diepe betekenis

Je neemt een kruis met daarop de bijbeltekst “Jezus Christus blijft dezelfde, gisteren, vandaag en tot in eeuwigheid.” (Hebreeën 13:8) Ook dit werkje kunt je heel klein opvouwen zodat het in een kampboekje past. Ik had zelf een XL-versie als voorbeeld, zodat de kinderen ook begrepen hoe je het in elkaar moest vouwen en uit kunt vouwen. Een soort memorisatie-werkje voor de Bijbeltekst. Als je hem op bruin papier kopieert, dan is het ook gelijk het kruis-symbool. Voor de volledigheid heb ik een foto toegevoegd.

(Met dank aan Joukje Wijngaarden)

Jezus Christus blijft dezelfde

Download de afbeelding van het kruis:

Jezus-Christus-blijft-dezelfde.pdf

In welke situatie kan je dit idee gebruiken?

zondagsschool les, kindernevendienst, vakantiebijbelweek, kliederkerk, thuis, kinderkerk, catacheseles, in de klas van een christelijke basisschool, godsdienstles

868. Het evangelie in een notendop


Een leuke verwerking om het evangelie uit te leggen

Deze verwerking is “het evangelie in een notendop”. Eerst knippen de kinderen de ”notendop” uit dat als een flapje over een uittrek-strip wordt geplakt. Het tweede deel is de uittrek-strip waar het evangelie in beeld is weergegeven. De kinderen vouwen de lange strip als een harmonica op, zodat het precies achter de notendop past.

(Met dank aan Joukje Wijngaarden)

Eveangelie in een notendop

Download de afbeelding plus het bijbehorende PDF file

Evangelie-in-een-notendop.pdf

Eveangelie-in-een-notendop.jpg

In welke situatie kan je dit idee gebruiken?

zondagsschool les, kindernevendienst, vakantiebijbelweek, kliederkerk, thuis, kinderkerk, catacheseles, in de klas van een christelijke basisschool, godsdienstles

Wat is Kliederkerk?


Kliederkerk
is een missionaire vorm van kerk-zijn waarin jong en oud samen op een creatieve manier de betekenis van Bijbelverhalen ontdekt.

Een doorsnee Kliederkerk duurt ongeveer twee uur en bestaat uit drie onderdelen:

Waarom Kliederkerk?

Al kliederend ontdek je wat geloven in God en het navolgen van Jezus betekent in het alledaagse leven. Door elkaar regelmatig te ontmoeten ontstaat een nieuwe geloofsgemeenschap, passend bij de context waarbinnen de Kliederkerk plaatsvindt.

Kliederkerk in Nederland

Geïnspireerd door Messy Church UK en ondersteund door JOP wil Kliederkerk Nederland plaatselijke initiatiefnemers inspireren en ondersteunen bij het opstarten en versterken van hun eigen Kliederkerk.

Meer info: www.kliederkerk.nl

 

867. De 'Grote Oren' medewerker


Hoe helpen we kinderen om tijdens een vakantiebijbelweek, een kliederkerk of een groot kinderactiveit hun verhaal te vertellen?

Kinderen maken van alles mee. Hoe kunnen we het voor hen tijdens een grote kinderactiviteit gemakkelijk maken om hun verhaal te vertellen? Misschien wel door een 'Grote Oren' medewerker...

Ik luister naar jou grote oren

Dit is een team van vrijwilligers met grote oren op. Deze grote oren staan symbool voor het feit dat ze graag naar kinderen luisteren. Vanaf podium worden deze medewerkers voorgesteld en er wordt verteld dat kinderen tijdens de vakantiebijbelweekdagen, het grote kinderfeest of tijdens de Kliederkerk met deze mensen kunnen praten als ze hun verhaal willen vertellen.

 

866. Bidden voor kinderen met behulp van gebedsparaplu's


Een feestelijke manier van bidden met en voor kinderen...

Ik mocht onlangs optreden tijdens het laatste Spetterfeest in Dieren. In de gymzaal waar zij hun activiteiten hielden, stond allemaal paraplu's. Dit waren gebedsparaplu's of zegenparaplu's. Tijdens het programma mochten kinderen naar een paraplu lopen waar een medewerker stond die hen ging zegenen of voor hen ging bidden. Ik vond dit een mooi idee. 

gebedsparaplus

In het verleden heeft Spetterfeest Dieren deze paraplu's ook gebruikt, zodat kinderen voor diverse onderwerpen konden laten bidden:

"Na afloop van het spel worden de gebedspalen geïntroduceerd. Met de kinderen wordt kort gesproken over wat bidden inhoudt en waar je allemaal voor zou kunnen bidden. Dan noemt de presentator de verschillende gebedparaplu's die er zijn en de persoon die bij de desbetreffende paraplu staat. 

De kinderen kunnen, als ze dit willen, naar de gebedsparaplu's gaan. Dit is allemaal geheel vrijblijvend." 

Ze kunnen kiezen uit:

- Bang zijn
- Dichtbij Jezus zijn
- Danken
- Ziek zijn
- Verdrietig zijn
- Alleen zijn
- Pesten
- Scheiden
- (kan elk ander onderwerp zijn, net wat er bij het kind leeft)

In welke situatie kan je dit idee gebruiken?

Kliederkerk, zondagsschool les, kindernevendienst, vakantiebijbelweek, kinderkerk, kindermoment tijdens de dienst

Met dank aan de mensen van het Spetterfeest Dieren, die in 16 jaar tijd 48 Spetterfeesten hebben georganiseerd!

865. Knutsel een adventsschijf


Een leuke activiteit die wel wat voorbereiding vraagt

De houten schijven eerst uitboren en daarna de bovenkant met latex wit rollen. 
(dit doe je van te voren) 

Knutsel

Tijdens de activiteit kunnen de kinderen hem versieren met stickers en balletjes enz. 
Er omheen kan een lintje met een kaartje eraan met b.v. de tekst: “ Hoera over 4 weken is het 
kerst” 
 

adventsschijf1

De waxinelichtjes erin en de adventschijf is klaar! 

adventsschijf2                               
 
Benodigdheden:

- Houten schijven van b.v. boomstammen of dikke takken
  Ongeveer 3 a 4 cm. dik. Daarin 4 gaten geboord voor een waxinelichtje.
- Platte kerst versieringen om de bovenkant meet te versieren 
- Kleine kerstballetjes, paddestoeltjes ect 
- Kerstlint  
- Waxinelichtjes 

In welke situatie kan je dit idee gebruiken?

Kerstfeest, Kliederkerk, thuis, zondagsschool les, kindernevendienst, vakantiebijbelweek, kinderkerk, catacheseles, in de klas van een christelijke basisschool, godsdienstles, kindermoment tijdens de dienst

Met dank aan de mensen van het Spetterfeest Dieren, die in 16 jaar tijd 48 Spetterfeesten hebben georganiseerd!

864. Maak je eigen LEGO Kerstverhaal powerpoint presentatie


Wat is nu leuker dan om de kinderen zelf hun eigen LEGO kersttaferelen te laten maken?

Dit idee is gekoppeld aan idee 863. Een LEGO kerstverhaal inclusief Powerpoint presentatie. 

Je verzamelt van te voren een hoop LEGO stenen. Gedurende de adventsweken mogen kinderen elke keer zelf een Kersttafereel in LEGO namaken. Als leiding maak je foto's van deze Kersttaferelen. Je verwerkt deze in een Powerpoint presentatie en met Kerstavond of Eerste Kerstdag wordt het Kerstverhaal in de kerk verteld aan de hand van deze foto's.

Dat is leuk voor de kinderen, de ouders en alle betrokkenen. Samen vormen geven aan dit geweldige verhaal!

spelen met Lego1

Spelen met lego2

In welke situatie kan je dit idee gebruiken?

Kerstfeest, Kliederkerk, thuis, zondagsschool les, kindernevendienst, vakantiebijbelweek, kinderkerk, catacheseles, in de klas van een christelijke basisschool, godsdienstles, kindermoment tijdens de dienst

Met dank aan de mensen van het Spetterfeest Dieren, die in 16 jaar tijd 48 Spetterfeesten hebben georganiseerd!

863. Een LEGO kerstverhaal inclusief Powerpoint presentatie


Op zoek naar een visuele vertelling van het Kerstverhaal voor een kerstfeest op school of in de kerk?

Via de mensen van het Spetterfeest Dieren, die in 16 jaar tijd 48 Spetterfeesten hebben georganiseerd, kreeg ik dit LEGO kerstverhaal inclusief een Powerpoint presentatie. Deze Powerpoint kan die je tijdens een kerstviering op school, in de gemeente, in de Kliederkerk of een kinderfeest laten zien. 

De Powerpoint bestaat uit 15 LEGO afbeeldingen. Bij elke afbeelding vind je een deel van het Kerstverhaal, dat je tijdens de Kerstviering kunt voorlezen of vertellen.

Jozef en Maria gaan naar Bethlehem Lego

In welke situatie kan je dit idee gebruiken?

Kerstfeest, Kliederkerk, thuis, zondagsschool les, kindernevendienst, vakantiebijbelweek, kinderkerk, catacheseles, in de klas van een christelijke basisschool, godsdienstles, kindermoment tijdens de dienst

Download het verhaal en de Powerpoint presentatie hieronder...

Registreer om meer te lezen...

862. Een cadeau van woorden


Welke cadeaus zijn er Psalm 150?

De psalmist schrijft dat God het fijn vindt als wij voor Hem zingen. Als je iets voor een ander doet, geef je als het ware een cadeau aan de ander. Als wij voor God zingen, geven wij Hem een cadeau met onze liederen. In het idee hieronder geven wij je tips hoe je dit principe met kinderen kunt uitwerken.

cadeaus voor God psalm 150

Thema’s

Psalm 150, psalmen, zingen voor God, God aanbidden, ons cadeau voor God

In welke situatie kan je dit idee gebruiken?

kliederkerk, thuis, zondagsschool les, kindernevendienst, vakantiebijbelweek, kinderkerk, catacheseles, in de klas van een christelijke basisschool, godsdienstles, kindermoment tijdens de dienst

Bekijk het idee hieronder...

Registreer om meer te lezen...

861. God kan je overal horen...


Dit idee kan je mooi gebruiken rondom Psalm 150

De psalmist schrijft in Psalm 150 dat God onze liederen in zijn heilige tempel en in zijn hemels paleis kan horen. Oftewel God hoort ons overal. Dat is heel speciaal aan God. Wij hebben (mobiele) telefoons nodig om elkaar overal te horen. Vroeger toen ik kind was, hadden we nog geen mobiele telefoon. Wat we wel hadden... 

...waren twee blikjes en een touw.

Toen de kinderen twee blikjes en een touw en maak een ouderwetse telefoon hiermee. Werkt dit echt? Laat de kinderen dit proberen.

God kan je overal horen blikjes telefoon

Thema’s

Psalm 150, psalmen, zingen voor God, God aanbidden, God hoort je overal

In welke situatie kan je dit idee gebruiken?

kliederkerk, thuis, zondagsschool les, kindernevendienst, vakantiebijbelweek, kinderkerk, catacheseles, in de klas van een christelijke basisschool, godsdienstles, kindermoment in de kerk

860. Wat betekent 'Hallelujah?'


Samen met de kinderen ontdekken wat Hallelujah betekent...

Een leuke werkvorm waarmee samen met de kinderen gaat kijken naar wat dat mooie woord 'hallelujah' precies betekent. Zullen de kinderen dit weten, denk je?

Wat betekent Hallelujah

Thema’s

Psalm 150, psalmen, zingen voor God, God aanbidden, Hallujah

In welke situatie kan je dit idee gebruiken?

kliederkerk, thuis, zondagsschool les, kindernevendienst, vakantiebijbelweek, kinderkerk, catacheseles, in de klas van een christelijke basisschool, godsdienstles, kindermoment tijdens de dienst

Bekijk het idee hieronder...

Registreer om meer te lezen...

859. Alles wat leeft, zingt voor de Heer


Een creatief idee rondom Psalm 150

Neem een plant mee. Laat de kinderen de plant zien. Deze plant leeft, maar zingt niet. Ofwel? Kan een plant God aanbidden? Wat doet een plant?

psalm 150 alles wat leeft prijst de Heer

Thema’s

Psalm 150, psalmen, zingen voor God, God aanbidden, leven

In welke situatie kan je dit idee gebruiken?

kliederkerk, thuis, zondagsschool les, kindernevendienst, vakantiebijbelweek, kinderkerk, catacheseles, in de klas van een christelijke basisschool, godsdienstles, kindermoment tijdens de dienst

Bekijk het idee hieronder...

Registreer om meer te lezen...

858. Sketch 'Aan de slag! Zoek en vind de schat


Ben je op zoek naar je een middagprogramma voor je Vakantiebijbelweek, Kliederkerk, kinderwerk, zondagsschool, kinderkerk of kindernevendienst?

Ik houd van

Via Marianne van Iersel ontvingen wij een heel programma voor drie middagen rondom het thema 'Schatgraven':

Idee 852. Schatgraven - middag 1
Idee 853. Sketch 'Ontdek de (grootste) schat van je leven' - past bij middag 1
Idee 854. Schatgraven - middag 2
Idee 855. Sketch '‘Kostbaar in Gods ogen’ - past bij middag 2
Idee 856. Levend ganzenbord spel
Idee 857. Schatgraven - middag 3
Idee 858. Sketch 'Aan de slag! Zoek en vind de schat' - past bij middag 3

Bijbelverhaal:

Het leven van Paulus

Hieronder vind je de sketch...

Registreer om meer te lezen...

857. Schatgraven - deel 3


Ben je op zoek naar je een middagprogramma voor je Vakantiebijbelweek, Kliederkerk, kinderwerk, zondagsschool, kinderkerk of kindernevendienst?

kribbe


Via Marianne van Iersel ontvingen wij een heel programma voor drie middagen rondom het thema 'Schatgraven':

Idee 852. Schatgraven - middag 1
Idee 853. Sketch 'Ontdek de (grootste) schat van je leven' - past bij middag 1
Idee 854. Schatgraven - middag 2
Idee 855. Sketch '‘Kostbaar in Gods ogen’ - past bij middag 2
Idee 856. Levend ganzenbord spel
Idee 857. Schatgraven - middag 3
Idee 858. Sketch 'Aan de slag! Zoek en vind de schat' - past bij middag 3

Boodschap:

De bijbel –dat dikke boek vol verhalen- is eigenlijk net als een schatkist, die je open kunt doen, en dan kun je er hele mooie dingen in ontdekken en vinden. Je moet er maar eens in lezen. Zo lees je over Jezus, de grootste schat waar de Bijbel over vertelt. En over Gods liefde, voor iedereen.

Hieronder vind je een overzicht met ideeën voor de derde middag.

Registreer om meer te lezen...

856. Levend Ganzenbord spel


Ben je op zoek naar je een middagprogramma voor je Vakantiebijbelweek, Kliederkerk, kinderwerk, zondagsschool, kinderkerk of kindernevendienst?

ganzenbord


Via Marianne van Iersel ontvingen wij een heel programma voor drie middagen rondom het thema 'Schatgraven':

Idee 852. Schatgraven - middag 1
Idee 853. Sketch 'Ontdek de (grootste) schat van je leven' - past bij middag 1
Idee 854. Schatgraven - middag 2
Idee 855. Sketch '‘Kostbaar in Gods ogen’ - past bij middag 2
Idee 856. Levend ganzenbord spel
Idee 857. Schatgraven - middag 3
Idee 858. Sketch 'Aan de slag! Zoek en vind de schat' - past bij middag 3

Hieronder vind je alles wat je nodig hebt voor het Levend Ganzenbord spel

Registreer om meer te lezen...

855. Sketch ‘Kostbaar in Gods ogen’


Ben je op zoek naar je een middagprogramma voor je Vakantiebijbelweek, Kliederkerk, kinderwerk, zondagsschool, kinderkerk of kindernevendienst?

decor

Via Marianne van Iersel ontvingen wij een heel programma voor drie middagen rondom het thema 'Schatgraven':

Idee 852. Schatgraven - middag 1
Idee 853. Sketch 'Ontdek de (grootste) schat van je leven' - past bij middag 1
Idee 854. Schatgraven - middag 2
Idee 855. Sketch '‘Kostbaar in Gods ogen’ - past bij middag 2
Idee 856. Levend ganzenbord spel
Idee 857. Schatgraven - middag 3
Idee 858. Sketch 'Aan de slag! Zoek en vind de schat' - past bij middag 3

Bijbelverhaal:

Het leven van Paulus

Hieronder vind je de sketch...

Registreer om meer te lezen...

854. Schatgraven - deel 2


Ben je op zoek naar je een middagprogramma voor je Vakantiebijbelweek, Kliederkerk, kinderwerk, zondagsschool, kinderkerk of kindernevendienst?

ganzenbord spelen

Via Marianne van Iersel ontvingen wij een heel programma voor drie middagen rondom het thema 'Schatgraven':

Idee 852. Schatgraven - middag 1
Idee 853. Sketch 'Ontdek de (grootste) schat van je leven' - past bij middag 1
Idee 854. Schatgraven - middag 2
Idee 855. Sketch '‘Kostbaar in Gods ogen’ - past bij middag 2
Idee 856. Levend ganzenbord spel
Idee 857. Schatgraven - middag 3
Idee 858. Sketch 'Aan de slag! Zoek en vind de schat' - past bij middag 3

Bijbelverhaal:

Het leven van Paulus

Boodschap:

Aan het eind van de middag werd verteld dat iedereen- alle mensen- kostbaar zijn in Gods ogen. Dit is te zien aan Zijn liefde voor ons- en wel heel speciaal door wat Jezus voor ons heeft gedaan.

Hieronder vind je een overzicht met ideeën voor de tweede middag.

Registreer om meer te lezen...

853. Sketch 'Ontdek de (grootste) schat van je leven'


Ben je op zoek naar je een middagprogramma voor je Vakantiebijbelweek, Kliederkerk, kinderwerk, zondagsschool, kinderkerk of kindernevendienst?

Lege fles

Via Marianne van Iersel ontvingen wij een heel programma voor drie middagen rondom het thema 'Schatgraven':

Idee 852. Schatgraven - middag 1
Idee 853. Sketch 'Ontdek de (grootste) schat van je leven' - past bij middag 1
Idee 854. Schatgraven - middag 2
Idee 855. Sketch '‘Kostbaar in Gods ogen’ - past bij middag 2
Idee 856. Levend ganzenbord spel
Idee 857. Schatgraven - middag 3
Idee 858. Sketch 'Aan de slag! Zoek en vind de schat' - past bij middag 3

Bijbelverhaal:

De schat in de akker - Matth.13:44-47

Hieronder vind je de sketch...

Registreer om meer te lezen...

852. Schatgraven - deel 1


Ben je op zoek naar je een middagprogramma voor je Vakantiebijbelweek, Kliederkerk, kinderwerk, zondagsschool, kinderkerk of kindernevendienst?

tent

Via Marianne van Iersel ontvingen wij een heel programma voor drie middagen rondom het thema 'Schatgraven':

Idee 852. Schatgraven - middag 1
Idee 853. Sketch 'Ontdek de (grootste) schat van je leven' - past bij middag 1
Idee 854. Schatgraven - middag 2
Idee 855. Sketch '‘Kostbaar in Gods ogen’ - past bij middag 2
Idee 856. Levend ganzenbord spel
Idee 857. Schatgraven - middag 3
Idee 858. Sketch 'Aan de slag! Zoek en vind de schat' - past bij middag 3

Bijbelverhaal:

De schat in de akker - Matth.13:44-47

Boodschap:

De grootste schat in je leven is Jezus, die je leert kennen door de bijbel. De bijbel is als het ware als een schatkist- een boek met een kostbare inhoud, waarin een grote schat ( Jezus) te ontdekken is.

Kern van de boodschap: Jezus zo graag leren kennen, dat je er alles voor over hebt. De boodschap werd tijdens de afsluiting van de middag benoemd en verduidelijkt aan de kinderen,kwam eerder al naar voren in het bijbelverhaal. Werd bij de afsluiting verduidelijkt door de personage van de sketch- de strandjutter- die een schatkistje had gevonden- met daarin... een bijbeltje. Uit de bijbel staken losse tekstkaartjes met passende bijbelteksten, die 1 voor 1 werden voorgelezen.

Hieronder vind je een overzicht met ideeën voor de eerste middag.

Registreer om meer te lezen...

851. Spiegel schrijven - een spel


Jezelf spiegelen aan Jezus gaat niet heel gemakkelijk

Paulus daagt de Christenen in Fillipi uit om zichzelf aan Jezus te spiegelen. Maar jezelf spiegelen aan iemand anders is best lastig. Om te ervaren hoe lastig dit kan zijn, gaan de kinderen proberen om met een pen door een doolhof te gaan.

Het probleem is echter dat zij in een spiegel moeten kijken om te zien hoe ze moeten tekenen. Een bord dat tussen hen en de tekening van het doolhof instaat, maakt dat zij in de spiegel moeten kijken om de tekening goed te kunnen doen. Dit maakt het heel moeilijk.

doolhof spiegel schrijven

Benodigdheden:

- Een grote spiegel
- Een afschermbord
- Tekeningen van het doolhof
- Stopwatch

Thema’s

Brieven van Paulus, brieven in het Nieuwe Testament, Jezus als voorbeeld, kijken naar Jezus

In welke situatie kan je dit idee gebruiken?

kliederkerk, thuis, zondagsschool les, kindernevendienst, vakantiebijbelweek, kinderkerk, catacheseles, in de klas van een christelijke basisschool, godsdienstles

850. Brieven schrijven - een object les


Wat voor brieven schrijft Paulus?

Wie heeft weleens een brief geschreven? Wie heeft weleens een brief ontvangen? 
Wat voor brieven zijn er?

paulus schrijft zijn brieven

Laat een aantal voorbeelden aan de kinderen zien:

- een liefdesbrief
- een instructiebrief
- een bedankbrief
- een aanmaning
- een uitgebreide brief vol verhalen

Paulus schrijft een brief aan de Christenen die in Filippi wonen. Wat voor soort brief is dit, denken jullie?

Thema’s

Brieven van Paulus, brieven in het Nieuwe Testament