832. De geboorte van Jezus door de ogen van Maria bekeken


Een schetsbord verhaal met een Kerst boodschap

O, eindelijk… eindelijk, kan ze gaan liggen. Wát is ze moe! Ze hebben zo’n lange reis gehad. Wel drie dagen lopen. Helemaal van Nazareth naar hier, Betlehem. Waarom moest de keizer juist nú weten hoeveel mensen er in zijn land wonen en hoe ze allemaal heten? En dan moest dat óók nog eens gebeuren op de plaats waar hun familie vandaan kwam!

Ze heeft haar naam op laten schrijven: Maria. En daarna hebben ze geprobeerd een plaatsje te vinden om te slapen. Maar er was nérgens een bed meer vrij. Alle herbergen zaten propvol. Zoveel mensen zijn naar Betlehem gekomen om hier hun naam op te laten schrijven. Zoveel mensen die, net als zij, familie zijn van koning David.

132

‘Huh’, Maria zucht eens. Ze kijkt opzij. Daar ligt Jozef te slapen. Hij was ook zó moe. Hij had zo z’n best gedaan om een slaapplekje te vinden. Wat waren ze blij geweest toen ze hier konden slapen. Hier in de stal. Ach, het stinkt een beetje, maar het is droog en warm. Jozef had gelijk een bed van stro gemaakt waar ze lekker op kon liggen. De ezel had hij voer gegeven en toen Jozef naast haar ging liggen was hij direct in slaap gevallen.

‘Huh’, Maria zucht nog eens. Haar buik doet pijn. De baby moet al bijna komen. Maria legt haar hand op haar buik. Ze voelt het kindje bewegen. Ze glimlacht. Ze denkt aan negen maanden geleden. Ze ziet het nog zo voor zich...

In welke situatie kan je dit idee gebruiken?

thuis, zondagsschool les, kindernevendienst, vakantiebijbelweek, catacheseles, in de klas van een christelijke basisschool, godsdienstles

Hieronder vind je een mooi, nieuw schetsbordverhaal van Ellen Zuijdwegt over Lucas 2 / Matteüs 1:16. Dit verhaal is al eerder in de werkwijze 'Vertel het maar' gepubliceerd.

Registreer om meer te lezen...

831. Jozef en de dromen van de schenker en de bakker


Een schetsbord verhaal dat iedereen kan vertellen...

Jozef zit in de gevangenis. Maar hij is geen boef. Hij is onschuldig, heeft niets verkeerds gedaan. Het is niet eerlijk. Maar ook in de gevangenis laat de Here God Jozef niet alleen.

Jozef mag de baas van de gevangenis helpen. Hij mag het eten en drinken naar de andere gevangenen brengen. Hij is nu eigenlijk ook een beetje de baas van de andere gevangenen. Jozef doet zijn werk goed. En alles wat Jozef doet lukt ook heel goed, omdat God voor hem zorgt. Maar hij mag niet weg uit de gevangenis.

365

Op een dag worden er twee nieuwe mannen in de gevangenis gebracht. Het zijn twee mannen die werken in het paleis van de Farao, de koning van Egypte.

De een is de schenker van de Farao. Hij zorgt dat Farao altijd lekkere wijn heeft, gemaakt van de druiven die aan de wijnstok groeien. De schenker schenkt elke dag de wijn voor Farao in zijn beker.

De andere is de bakker van de Farao. Hij zorgt dat Farao altijd lekker brood en gebak heeft, gemaakt van het fijnste meel. De bakker geeft elke dag het brood en gebak aan Farao.

Farao heeft de schenker en de bakker in de gevangenis laten stoppen omdat hij vindt dat ze iets verkeerd hebben gedaan.

Elke dag komt Jozef bij hen in de cel. Hij brengt ze hun eten en drinken. Op een dag ziet Jozef dat de schenker en de bakker er sip en treurig bijzitten. Ze kijken verdrietig en in de war. ‘Wat is er aan de hand?’, vraagt Jozef hen. ‘Jullie zien er slecht uit. Waarom kijken jullie zo somber?’ ‘We hebben vannacht een droom gehad,’ zeggen ze tegen Jozef, ‘En niemand kan ons vertellen wat die droom betekent.’

In welke situatie kan je dit idee gebruiken?

thuis, zondagsschool les, kindernevendienst, vakantiebijbelweek, catacheseles, in de klas van een christelijke basisschool, godsdienstles

Hieronder vind je een mooi, nieuw schetsbordverhaal van Ellen Zuijdwegt over Genesis 39:20b-40:23 - de dromen van de schenker en de bakker. Dit verhaal is al eerder in de werkwijze 'Vertel het maar' gepubliceerd.

Registreer om meer te lezen...

829. Hoe voelt het om op het water te lopen?


Welkom bij het rommeligste kinderidee van het jaar!

Er komt een tijd dat je als verteller gewoon een beetje rommelig moet zijn in het uitbeelden van een Bijbelverhaal. Het idee hieronder is een leuke manier om met de kinderen aan de slag te gaan met het verhaal van Jezus die op het water wandelt. Maar... het wordt rommelig!

Jezus wandelt op het water 1

Wat heb je nodig?

-  verschillende kleuren waterverf
-  rollen behang / patroonpapier of een lange strook papier
-  blote voeten
-  teiltje gevuld met warm water
-  oude handdoeken 

In welke situatie kan je dit idee gebruiken?

thuis, zondagsschool les, kindernevendienst, vakantiebijbelweek, catacheseles, christelijke basisschool, godsdienstles

Registreer om meer te lezen...

828. Een goede werkvorm om over de Heilige Drie-eenheid na te denken


Met symbolen over de vraag 'wie is God?' nadenken

Wie is God? Wat houdt de Drie-Eeenheid? Welke gedachten hebben de kinderen hierover? Hoe kunnen we kinderen helpen om hier over na te denken en dit aan elkaar te uiten?

We kwamen op een mand vol symbolen. Elk kind mocht een symbol en aan de hand van dit symbool iets over God en de Drie-Eenheid vertellen. Het mooie is dat er geen foute antwoorden zijn. 

Ontdek de DrieEeenheiid 1

Onze mand vol symbolen bevatte:

  • een beker
  • speel brood
  • regenboog linten
  • ’brand’ wimpels
  • 'water' wimpels
  • een fles met water
  • een op batterij aangedreven waxinelichtje
  • vlammen van vilt
  • houten mensen
  • een aardbol
  • een windmolen
  • een kruis
  • een duif
  • harten 

In welke situatie kan je dit idee gebruiken?

thuis, zondagsschool les, kindernevendienst, vakantiebijbelweek, catacheseles, kindermoment tijdens de dienst, christelijke basisschool, godsdienstles

-------------------------------------------------

Met toestemming overgenomen van Mina Munns en haar site Flame Creatieve Kids.

 

827. Hoe leg ik kinderen de betekenis van Pinksteren uit?


Gebruik het cadeau spel om kinderen te leren wat het Pinksterfeest inhoudt

Een van de manier om dit te doen, is met het 'geef het cadeau door' spel.

Kinderidee Pinksterfeest 1

Je hebt hier een aantal dingen voor nodig, zoals:

-  een zak met snoepjes (genoeg om uit te delen aan iedereen
-  een lolly voor elke laag
-  plaatjes van een duif, een windmolen, vuur ,het woord ’welkom in verschillenden talen’ 
   Je kunt deze plaatjes hier downloaden.
-  kranten
-  plakband

In welke situatie kan je dit idee gebruiken?

thuis, zondagsschool les, kindernevendienst, vakantiebijbelweek, catacheseles, kindermoment tijdens de dienst, christelijke basisschool, godsdienstles

Registreer om meer te lezen...

826. Maak een Kerstster met Loom bandjes

Haal voor Kerst de Loom bandjes uit de rommellade

In 2015 en 2016 waren Loom bandjes helemaal de rage. Je kunt er de leukste en mooiste dingen mee maken. Vandaag gaan we voor Advent een Kerstster maken. Maar deze activiteit is meer dan alleen maar een knutselwerkje. Je kunt het ook gebruiken om met de kinderen in gesprek te gaan over de (drie) koningen en hun reis naar Jezus.

 Loomband Advent ster

In welke situatie kan je dit idee gebruiken?

thuis, zondagsschool les, kindernevendienst, Advent, vakantiebijbelweek, catacheseles, kindermoment tijdens de dienst, christelijke basisschool, godsdienstles

Wat hebben we per ster nodig?

- 50 loombandjes 
- 5 ijslolly stokjes

Registreer om meer te lezen...

825. Mooie objectles over God die naar ons hart kijkt


Hoe je pH indicator papier kunt gebruiken om stil te staan bij 1 Samuel 16:7

In 1 Samuel 16 is de profeet Samuel bij de familie van David om een nieuwe koning te zalven. Bij de oudste zoon van Jesse denkt Samuel: "Dit is hem!" Maar God zegt dan dat Hij niet naar dezelfde dingen kijkt als wij. Mensen kijken naar en veroordelen je over buitenkant. God kijkt echter naar het hart. (1 Samuel 16:7)

In deze mooie objectles gaan we met kinderen en met strookjes pH papier aan de slag om hen met andere ogen naar elkaar te leren kijken.

God kijkt naar het hart 1

In welke situatie kan je dit idee gebruiken?

thuis, zondagsschool les, kindernevendienst, vakantiebijbelweek, catacheseles, kindermoment tijdens de dienst, christelijke basisschool, godsdienstles

Wat heb je nodig?

-  strookjes ph indicator papier
-  een getekend hart op papier
-  lijm
-  verschillende soorten vloeistoffen die kinderen veilig kunnen aanraken zoals bijvoorbeeld: handzeep,afwasmiddel, citroensap, water, melk, en andere verschillenden dranken.

Registreer om meer te lezen...

824. Neem een voorbeeld aan Henoch


Henoch wandelde met God naar Gods huis

Speciaal voor de Micha Zondag 2016 heb ik een aantal werkvormen gemaakt die je binnen een kindermoment of binnen de kindernevendienst of de zondagsschool kunt gebruiken.

In 2016 was het thema van de Micha Zondag gebaseerd op de tekst uit Micha 6:8 ‘nederig wandelen met uw God’. In deze werkvorm richt ik op de geschiedenis van Henoch, die met God wandelde en eigenlijk zo de hemel in wandelde. Deze actitiviteit kan de kinderen helpen om een iets duidelijker beeld bij het begrip ‘wandelen met God’ te krijgen.

Henoch wandelde met God

Activiteit:

Op internet kwam ik een mooi gedicht tegen van ds. Okke Jager over Henoch, die wandelde met God. Het gedicht vertelt hoe een kind zich dat voorstelt. Dit gedicht kan je voorlezen, door de kinderen laten voorlezen, uitspelen of meegeven aan de kinderen:

'En God en Henoch waren kameraden,
dus God kwam vaak bij Henoch op bezoek.
Nadat zij samen voor de kwaden baden,
las God een stukje uit Zijn eigen boek. 

Eens zei de Here op een mooie morgen:
'Zeg Henoch, ga je mee een eindje om?
Je vrouw zal dan wel voor het eten zorgen.'
En Henoch zei: ’t Is goed hoor, God, ik kom!'

Hij durfde wel zijn kindren achter te laten.
Hij riep: 'tot straks!' en deed de deur op slot.
Zij hadden samen heel veel te bepraten.
Dus Henoch wandelde aldoor met God. 

De vogels wisten wel, voor Wie zij zongen.
En alle bloemen kwamen nu aan bod.
De herten kwamen dichtbij met hun jongen.
En Henoch wandelde aldoor met God. 

Totdat opeens, - 'o Heer!' zei hij geschrokken,
'We zijn al veel te ver: daar staat Uw Huis!
‘t Is lang geleden al, dat wij vertrokken...
Hoe kom ik ooit alleen weer veilig thuis?' 

'Och Henoch,' zei de Heer, 'om tijd te winnen,
- Je komt toch later bij mij wonen, - zeg,
Ga nu dan maar gelijk met mij naar binnen!'
En Henoch was niet meer: God nam hem weg.'

 

823. Wat doe ik als ik wandel?


Samen even de hort op...

Speciaal voor de Micha Zondag 2016 heb ik een aantal werkvormen gemaakt die je binnen een kindermoment of binnen de kindernevendienst of de zondagsschool kunt gebruiken.

In 2016 was het thema van de Micha Zondag gebaseerd op de tekst uit Micha 6:8 ‘nederig wandelen met uw God’. In deze werkvorm richt ik op het thema ‘wandelen met God’. Wat doe je als je wandelt?

samen wandelen

Benodigdheden:

- niks

In welke situatie kan je dit idee gebruiken?

thuis, zondagsschool les, kindernevendienst, vakantiebijbelweek, catacheseles, christelijke basisschool, kindermoment tijdens een dienst, godsdienstles

Registreer om meer te lezen...

822. Een veilige balanceer act


Wandelen met God is veilig

Speciaal voor de Micha Zondag 2016 heb ik een aantal werkvormen gemaakt die je binnen een kindermoment of binnen de kindernevendienst of de zondagsschool kunt gebruiken. 

In 2016 was het thema van de Micha Zondag gebaseerd op de tekst uit Micha 6:8 ‘nederig wandelen met uw God’. In deze werkvorm richt ik op het thema ‘wandelen met een God die je niet kunt zien’. Wat is dat om met God te wandelen, die je niet kunt zien. Hoe raak je God niet kwijt tijdens het wandelen?

touwlopen

In welke situatie kan je dit idee gebruiken?

thuis, zondagsschool les, kindernevendienst, vakantiebijbelweek, catacheseles, christelijke basisschool, kindermoment tijdens een dienst, godsdienstles

Wat heb je nodig?

-  een lang stuk touw
-  een aantal blinddoeken

Registreer om meer te lezen...

821. Wandelen met een God die je niet kunt zien


Hoe zorg je ervoor dat je de Ander niet kwijtraakt, als je die niet kunt zien?

Speciaal voor de Micha Zondag 2016 heb ik een aantal werkvormen gemaakt die je binnen een kindermoment of binnen de kindernevendienst of de zondagsschool kunt gebruiken.

onzichtbaar

In 2016 was het thema van de Micha Zondag gebaseerd op de tekst uit Micha 6:8 ‘nederig wandelen met uw God’. In deze werkvorm richt ik op het thema ‘wandelen met een God die je niet kunt zien’. Wat is dat om met God te wandelen, die je niet kunt zien. Hoe weet je dan of je elkaar niet kwijt raakt.

Wat heb je nodig?

- een aantal blinddoeken

In welke situatie kan je dit idee gebruiken?

thuis, zondagsschool les, kindernevendienst, vakantiebijbelweek, catacheseles, christelijke basisschool, kindermoment tijdens een dienst, godsdienstles

Registreer om meer te lezen...

820. De ‘Nederig Wandelen’ schoenenshow


Schoenen om mee te lopen...

Speciaal voor de Micha Zondag 2016 heb ik een aantal werkvormen gemaakt die je binnen een kindermoment of binnen de kindernevendienst of de zondagsschool kunt gebruiken. 

In 2016 was het thema van de Micha Zondag gebaseerd op de tekst uit Micha 6:8 ‘nederig wandelen met uw God’. In deze werkvorm richt ik op het thema ‘nederig wandelen. Wat is nederig wandelen?

schoenen

In welke situatie kan je dit idee gebruiken?

thuis, zondagsschool les, kindernevendienst, vakantiebijbelweek, catacheseles, christelijke basisschool, kindermoment tijdens een dienst, godsdienstles 

Wat heb je nodig?

- allemaal gekke, rare, mooie schoenen die kinderen op het podium kunnen showen.

Bekijk de activiteit hieronder...

Registreer om meer te lezen...

819. Wat is nederig zijn?


Hoe ziet een nederig gezicht eruit?

Speciaal voor de Micha Zondag 2016 heb ik een aantal werkvormen gemaakt die je binnen een kindermoment of binnen de kindernevendienst of de zondagsschool kunt gebruiken.

In 2016 het thema van de Micha Zondag gebaseerd op de tekst uit Micha 6:8 ‘nederig wandelen met uw God’. In deze werkvorm richt ik op het thema ‘nederigheid’. Wat is nederig zijn?

hoe ziet nederig zijn eruit

In welke situatie kan je dit idee gebruiken?

thuis, zondagsschool les, kindernevendienst, vakantiebijbelweek, catacheseles, christelijke basisschool, kindermoment tijdens een dienst, godsdienstles 

Benodigdheden:

-  vier uitgeknipte cirkels van karton
-  goede dikke stift

Bekijk de activiteit hieronder...

Registreer om meer te lezen...

818. Nederig wandelen met God


Kan je nederig wandelen met God?

Speciaal voor de Micha Zondag 2016 heb ik een aantal werkvormen gemaakt die je binnen een kindermoment of binnen de kindernevendienst of de zondagsschool kunt gebruiken.

In 2016 was het thema van de Micha Zondag gebaseerd op de tekst uit Micha 6:8 ‘nederig wandelen met uw God’. Maar kan dat wel? Kan je nederig wandelen met God of botsen deze twee dingen met elkaar? Ik heb hiervoor speciaal een video gemaakt: 

 

Wat heb je nodig?

-  grote, glazen fles met dop
-  water
-  olie
-  voedingskleurstof
-  afwasmiddel
-  vieze borden
-  prullenbak

In welke situatie kan je dit idee gebruiken?

thuis, zondagsschool les, kindernevendienst, vakantiebijbelweek, catacheseles, christelijke basisschool, kindermoment tijdens een dienst, godsdienstles

Registreer om meer te lezen...

817. God kijkt naar het hart

 

Een grappige sketch over mogen zijn zoals je bent

Een van onze leden, Barbara Vermaut, heeft het idee 25: Identiteit / imago - Big Arnold uitgebreid met een sketch en een verrassing.

25

Thema’s:

‘je mag zijn zoals je bent’, identiteit en imago, stoer zijn, sportief zijn, Vriendschap & Valentijn 

Benodigdheden:

-  Grote trui, Kleine ballonen
-  Bijbel, pet, speldje
-  2 acteurs 

Bijbeltekst:

"De mens kijkt naar de buitenkant, maar God kijkt naar het hart.” (1 Samuel 16:7)

In welke situatie kan je dit idee gebruiken?

thuis, zondagsschool les, kindernevendienst, vakantiebijbelweek, catacheseles, christelijke basisschool, kindermoment tijdens een dienst, godsdienstles

Download haar uitgewerkte idee hieronder:

Registreer om meer te lezen...

816. Wie is de grootste in Gods koninkrijk?

 

Bekijk deze geweldige video in de catacheseles, de zondagsschool of de kindernevendienst

Deze mooii, korte, animatie film is uiterst geschikt om met kinderen en / of tieners na te denken over de woorden van Jezus in Mattheus 18: 1 - 5 (Mattheus 18:1-3, Mattheus 19:14 )

"In die tijd richtten de leerlingen tot Jezus de vraag: “Wie is nu wel de grootste in het Rijk der hemelen?” Hij riep een klein kind, zette het in hun midden en zei: “Voorwaar, Ik zeg u: als jullie niet opnieuw wordt als de kleine kinderen worden, zullen jullie het Rijk der Hemelen zeker niet binnengaan. Wie dus zichzelf gering acht zoals dit kind is de grootste in het Rijk der hemelen. En wie in mijn Naam zulk een kind opneemt, neemt Mij op."

Andere thema's waar je deze video voor zou kunnen gebruiken, zijn:

- Ons verlangen naar jong te zijn - waarom wil iedereen altijd jong zijn?  
- Ongeduld - hoe ga je om met ongeduldig zijn?  

forever young

Thema's

Worden als een kind, nederig, tevreden zijn met wat je hebt, ongeduldig zijn. 

Hoe werkt dit?

Je kunt deze video laten zien als introductie op een Bijbelverhaal. Vraag de kinderen en jongeren om snel op deze video te reageren. Wat valt hen op? Wat raakt je? Hierna vertel je het Bijbelverhaal. Na het Bijbelverhaal kan je eventueel de video nog een keer laten zien en verder met ze in gesprek gaan over overeenkomsten of verschillen tussen het Bijbelverhaal en de video. 

In welke situatie kan je dit idee gebruiken?

thuis, zondagsschool les, kindernevendienst, vakantiebijbelweek, catacheseles, christelijke basisschool, kindermoment tijdens een dienst, godsdienstles

Bekijk de video hieronder

Registreer om meer te lezen...

815. Bekijk de video 'de Klokkentoren' over het Bijbelverhaal van Esther


Het is niet gemakkelijk om een belangrijk radertje in Gods grote wiel te zijn

Tijdens het bekijken van deze korte animatie video moest ik denken aan koningin Esther. Zij gaf haar leven als gewoon meisje op zodat zij een belangrijk radertje in Gods grote plan kon worden. Zij moest hoog in haar koninklijke toren blijven, zodat God zijn volk door haar kon redden.

In deze video zien we hoe iemand zich opoffert zodat anderen een leven van plezier, vrolijkheid en overvloed kunnen leven. Dit deed mij denken aan Esther, maar je kunt deze video natuurlijk ook gebruiken als beeld van het leven en het sterven van Jezus. En wellicht kan je deze video inzetten om met kinderen en jongeren na te denken over wat het betekent om Jezus te volgen en je leven in te zetten voor de ander. Hoe ver ga je hierin? Wat doe je als het pijn doet?

clocktower

Thema's

Koningin Esther, opofferende liefde, het offer van Jezus, Gods goedheid, Jezus volgen, de ander dienen

Hoe werkt dit?

Je kunt deze video laten zien als introductie op een Bijbelverhaal. Vraag de kinderen en jongeren om snel op deze video te reageren. Wat valt hen op? Wat raakt je? Hierna vertel je het Bijbelverhaal. Na het Bijbelverhaal kan je eventueel de video nog een keer laten zien en verder met ze in gesprek gaan over overeenkomsten of verschillen tussen het Bijbelverhaal en de video. 

In welke situatie kan je dit idee gebruiken?

thuis, zondagsschool les, kindernevendienst, vakantiebijbelweek, catacheseles, christelijke basisschool, kindermoment tijdens een dienst, godsdienstles

Bekijk de video hieronder

Registreer om meer te lezen...

814. Een ware vermenigvuldiging bij de vertelling van de wonderbare spijziging

Een gave objectles voor bij het verhaal van de vijf broden en twee vissen

Hoe maak je het verhaal van de vijf broden en twee vissen op zo'n manier zichtbaar dat er een echte vermenigvuldig ontstaat? Eigenlijk creëer je een klein wondertje, waardoor jong en oud geboeid naar je verhaal zullen luisteren. En het leuke is, je hoeft hiervoor geen goochelaar te zijn! Ook jij kan dit heel gemakkelijk doen. Hieronder leg ik het uit...
 
vijf broden en twee vissen


Waar kan je dit idee voor gebruiken?

thuis, zondagsschool les, kindernevendienst, vakantiebijbelweek, catacheseles, christelijke basisschool, kindermoment tijdens een dienst, godsdienstles

Registreer om meer te lezen...

813. Bouw een 'spaghetti' boom voor Zacheüs

Hoe geef je een draai aan dit overbekende verhaal?

Met dit spel / knutselwerk maak je het verhaal van Zacheüs fris en nieuw! Wat was Zacheüs vastberaden om Jezus te zien. Als kleine man, vergruisd door het volk, klom hij met moeite de boom in om Jezus te kunnen zien.

 Zacheus 2

Waar kan je dit idee gebruiken?

thuis, zondagsschool les, kindernevendienst, vakantiebijbelweek, catacheseles, christelijke basisschool, kindermoment tijdens een dienst, godsdienstles

Lees meer

812. Maak een gebedsreis door te voelen met je voeten

Een super leuke ervaring die ze zich nog lang zullen herinneren

Vandaag gaan we met de kinderen een gebedsreis maken waarin we speciaal met onze voeten gaan voelen. Dit idee is zeer geschikt voor kinderen tussen de vier en acht jaar oud. Door elke keer op iets anders te gaan staan en daardoor iets anders te voelen, helpen we de kinderen voor verschillende situaties en mensen te bidden.

Gebedspad 1

Wat heb je nodig?

-  een lijmpistool en een lijmstift
-  plastic dienbladen
-  plastic kleedjes, touw, stenen, pompommetjes
-  noppenfolie verpakking
-  schuursponsjes (met het sponsje en schuursponsje deels gescheiden)
-  een bad mat.

Je kunt deze gebedsreis op sokken of met blote voeten doen. Om risico's te vermijden kan je het beste de kinderen een voor een op een mat laten staan, zodat er weinig kans bestaat om uit te glijden. 

Waar kan je dit idee gebruiken?

thuis, zondagsschool les, kindernevendienst, vakantiebijbelweek, catacheseles, christelijke basisschool, kindermoment tijdens een dienst, godsdienstles

Ga je mee op reis?

Lees meer

811. Hoe kan God bij ons zijn, als we Hem niet kunnen zien?

Nadenken over Gods aanwezigheid in ons leven met behulp van 'magneet'schilderen

Wat 'magneet-schilderen'? Wat heb je nu weer bedacht?!

Dit knutselwerkje is een hele leuke (en rommelige) manier om kinderen te laten nadenken dat ook al kunnen ze God niet zien, Hij toch bij hen is, hen begeleidt en hen helpt. Dus eigenlijk is dit knutselwerkje twee dingen in één! Een knutselwerkje en een Bijbelse les!

God is bij ons 4

War heb je nodig?

- Papieren bordjes of vellen papier
- cake vormpjes van papier
- verf
- (staaf)magneten
- magnetische metalen voorwerpen, zoals: veiligheidspelden, haken, paperclips, kleine koekjes vormpjes, inbussleutels (van IKEA!)

Waar kan je dit idee gebruiken?

thuis, zondagsschool les, kindernevendienst, vakantiebijbelweek, catacheseles, christelijke basisschool, kindermoment tijdens een dienst, godsdienstles

Lees meer

810. Hij die in ons is, is groter dan hij die in de wereld is


Nog een mooie objectles met een spuitbus scheerschuim

In de Bijbel schrijft Johannes dat 'God die in ons is, groter is dat onze tegenstander die in de wereld is'. (1 Johannes 4: 4) Deze tekst zette mij aan het denken. Wat is in iets en als je het loslaat, wordt het veel groter dan je denkt? Voila! Terug bij onze scheerschuim!

Scheerschuim in een blikje is een mooi voorbeeld van iets dat heel klein en onzichtbaar is, als het in iets is. Maar als datgene naar buiten komt, neemt het hele grote proporties aan. Ineens help je een eenvoudige en leuke objectles om deze Bijbeltekst toe te lichten.

shaving foam
 

Waar kan je dit idee gebruiken?

thuis, zondagsschool les, kindernevendienst, vakantiebijbelweek, catacheseles, christelijke basisschool, kindermoment tijdens een dienst, godsdienstles

809. Vertel het Bijbelverhaal van Simsom met scheerschuim


Simsom gebruikt geen scheerschuim

Nee, Simsom gebruikte geen scheerschuim. Hij liet zijn haren lang groeien, maar wij kunnen een spuitbus scheerschuim gebruiken om dit mooie, maar ook heftige verhaal uit de Bijbel aan onze kinderen in de zondagsschool, kindernevendienst, catacheseles of in de klas te vertellen. 

Juist omdat het zo'n heftig verhaal is, maakt het gebruik van scheerschuim dit verhaal in letterlijke en figuurlijke zin een stuk luchtiger!

shaving foam
 

Waar kan je dit idee gebruiken?

thuis, zondagsschool les, kindernevendienst, vakantiebijbelweek, catacheseles, christelijke basisschool, kindermoment tijdens een dienst, godsdienstles

Registreer om meer te lezen...

808. Gebruik scheerschuim om kinderen over de Heilige Geest te leren

 


Gods Geest is als scheerschuim - je merkt Hem pas als je Hem eruit laat

Deze objectles met een kleine spuitbus scheerschuim is ideaal om jong en oud iets over de Heilige Geest te leren. We kunnen zoveel over de Heilige Geest zeggen. Deze les gaat specifiek over het feit dat Gods Geest altijd in ons woont, maar pas zichtbaar wordt als wij in actie komen!

shaving foam

Waar kan je dit idee gebruiken?

thuis, zondagsschool les, kindernevendienst, vakantiebijbelweek, catacheseles, christelijke basisschool, kindermoment tijdens een dienst, godsdienstles

Registreer om meer te lezen...

807. Hoe je God's liefde kunt uitleggen met scheerschuim


God's liefde bedekt alles...

Deze objectles met scheerschuim kan je goed gebruiken om jong en oud op zichtbare wijze iets moois over God's liefde te leren.

shaving foam
 
Een mooie les over de liefde van God. God's liefde zit in in ons, maar komt er pas uit als wij Zijn liefde, door wat wij zeggen of doen, loslaten. En weet je wat er dan gebeurt?
 
Spuit het hele blikje leeg.
 
Zoals je ziet. gaat het groeien. Het verspreidt zich over een groot oppervlakte. De scheerschuim die uit het blikje komt, is veel, veel groter dan het blikje zelf. Zo is het ook met God's liefde. Van de buitenkant kan je niet zien hoeveel liefde van God in jou is. Op een gegeven moment zie je het blikje niet meer. Alles is bedekt door schuim. God's liefde bedekt alles!

Waar kan je dit idee gebruiken?

thuis, zondagsschool les, kindernevendienst, vakantiebijbelweek, catacheseles, christelijke basisschool, kindermoment tijdens een dienst, godsdienstles

806. Een knutselwerkje over Mozes en de uittocht uit Egypte


Maak een staf om mee te reizen.

Dit is een knutselwerkje waar ieder kind een unieke draai aan kan geven. Je kunt hey goed inzetten in een setting van een zondagsschool, een kindernevendienst, in de klas of gewoon thuis. Je kunt dit knutselwerkje gebruiken bij het verkennen van het Bijbelverhaal over de uittocht uit Egypte, maar het kan net zo goed worden gebruikt voor als je naar de schepping kijkt.

Mozes 1

Wat heb je nodig?

- stokken
- wol
- materiaal uit de natuur

In welke situatie kan je dit idee gebruiken?

thuis, zondagsschool les, kindernevendienst, vakantiebijbelweek, catacheseles, kindermoment tijdens de dienst, christelijke basisschool, godsdienstles

Registreer om meer te lezen...

805. Kinderen leren dat ze God kunnen vertrouwen

 

Ken je de verbazingwekkende glas met water truc al?

Dit idee kan je heel gemakkelijk gebruiken om met jong en oud stil te staan bij het thema 'vertrouwen' en wat het betekent om op God te vertrouwen. Het idee werkt erg goed als je het gebruikt om wonderen te laten zien vanuit de Bijbelverhalen die over vertrouwen gaan. Bruikbare Bijbelverzen die op dit idee van toepassing zijn: 

"Ja, wees moedig en sterk! Ban angst en twijfel uit uw hart. Onthoud dat de Here, uw God, u overal terzijde zal staan." - Jozua 1:9 
"Juist als alles mij angst aanjaagt, stel ik op U mijn vertrouwen." - Psalm 56: 4
"Laat uw hart niet bezwaard worden. Vertrouw op God en Vertrouw ook op Mij." - Johannes 4: 1

God vertrouwen1

Dit leuke en verrassende idee kan je gebruiken in een zondagsschool les, een catachese les, een kindernevendienst, een vakantiebijbelweek of in de klas.

Registreer om meer te lezen...

803. Speel met Play-Doh en bidden voor vrede


Een leuke, tactile en visuele manier van bidden voor vrede en verzoening 

Deze acitiviteit kan je voor alle leeftijden inzetten. Je kunt het gebruiken in
- een zondagsschool les
- een kindernevendienst
- een vakantiebijbelweek
- een christelijke basisschool

Playdough1

Je hebt nodig niet veel nodig, slechts een aantal kleine bolletjes deeg / Play-Doh in verschillende kleuren.

Playdough2

Denk aan en praat over situaties waarbij twee partijen vechten met elkaar. Dit kan overal zijn in de wereld (b.v. oorlog). Of misschien dichterbij huis betreft mensen die ze  kennen of misschien  zichzelf.  Praat over God die vrede brengt en leg uit dat wij als Christenen samen voor vrede mogen bidden.

"Het echte geluk is voor mensen die vrede sluiten, want zij zullen kinderen van God genoemd worden." (Matheus 5:9)

Hieronder leggen we het idee uit...

Registreer om meer te lezen...

802. Maak een Adventkalender voor je kinderwerk

 

Nog nooit is een adventskalender maken zo eenvoudig geweest

Als je er ooit aan gedacht hebt om je eigen adventkalender te maken, maar je vroeg je af of het erg moeilijk zou zijn, dan is dit werkje voor jou!

Maak je eigen Adventskalender

Hier kan je je eigen kalender maken met als onderwerp de geboorte van Jezus . Je kan er snoepjes in verbergen, maar je kan er ook persoonlijke Advent activiteiten in verwerken.

Je kunt dit gebruiken binnen:

thuis, een zondagsschool les, een kindernevendienst, een vakantiebijbelweek, een christelijke basisschool, als kindermoment tijdens een dienst, als godsdienstles

Ik vind het idee van een muffinbakblik ideaal. Ze hebben namelijk twaalf gaten.

Benodigdheden om een eenvoudige Adventskalender te maken

-  de voorgedrukte Adventkalender bladen nr.1 en nr.2.
-  twee muffin bakblikken waar je muffins mee kan bakken
-  je Adventskalender activiteiten blad
-  snoepjes
-  je kleurpotloden of stiften en zelfklevenden magneten.

Aan de slag

Print de voorgedrukte Adventskalender blad nr1 en blad nr 2 uit. Kleur samen met de kinderen de plaatjes. Gebruik deze gelegenheid om met de kinderen over de mensen op de plaatjes te praten,wie ze zijn,etc.

Weten de kinderen waar Maria,Jozef, de drie wijze mannen, twee herders, één schaap,één ster,één engel en Jezus te vinden zijn?

Adventskalender2

Adventskalender3

Bedek de gekleurden plaatjes met plakplastic en draai ze om met gezicht naar beneden. Plak een magneetstrip op de twee hoeken van elk plaatje.

Advent1


Print het Adventskalender activiteiten blad uit en vertaal het in het Nederlands. Het idee is dat je losse strookjes van deze activiteiten maakt en in elk muffin gat een strookje en een snoepje plaatst.

Advent2

Gebruik de magneten om de plaatjes over het gat te doen. Gebruik dit als je Adventkalender.

Advent3

Alternatief, print de bladen en plak de plaatjes op mini-enveloppen. Doe een activiteit in elk envelop met een snoepje  en hang ze aan een waslijn met mini-knijpertjes.

Advent4

-------------------------------------------------
Met toestemming overgenomen van Mina Munns en haar site Flame Creatieve Kids.

 

801. Vertel de gelijkenis van de wijze en de dwaze bouwer


Nog een verhaal met het proefje van de potloden en het zakje

In de video hieronder laten we zien hoe je het verhaal van David en Saul kunt vertellen aan de hand van een boterhamzakje, potloden en wat water. Maar... 

Je kunt dit proefje ook binnen je zondagsschool of kindernevendienst gebruiken voor de gelijkenis van de dwaze en de wijze man.

Als je de woorden van Jezus in je opneemt en bij je houdt, dan gaat het goed. Kinderen staken het potloodje de zak. Elk potlood stelde een gebod van God voor. Maar als je het wel hoort en er niets mee doet....de potloden werden doorgestoken en aan de andere kant uit de zak getrokken. Het ene oor in en het andere oor uit, dan komt het niet goed. De zak loopt leeg.

Thema's

de gelijkenis van de wijze en de dwaze bouwer, luisteren naar Bijbelverhalen, God gehoorzamen

Je kunt dit gebruiken binnen:

een zondagsschool les, een kindernevendienst, een vakantiebijbelweek, een christelijke basisschool, als kindermoment tijdens een dienst, als godsdienstles



 

800. Het Magische Pijlbord - een kompas dat naar God wijst

 

Vertel het verhaal van de drie wijzen en het Evangelie aan de hand van een Pijlbord

In Mattheüs 2 lezen we over de wijzen die de ster (als kompas) naar Jezus volgen. Met behulp van de goocheltruc het Pijlbord, dat je heel gemakkelijk zelf kunt maken en zelf kunt uitvoerren, kan je het verhaal van de drie koningen koppelen aan een uitleg van waarom Jezus op aarde kwam en wat hiervoor mis was gegaan. 

In de video hieronder demonstreer het verhaal. In de video onder de balk laat ik zien hoe jij deze goocheltruc heel gemakkelijk zelf kunt doen.

 

Je kunt dit gebruiken binnen:

een zondagsschool les, een kindernevendienst, een vakantiebijbelweek, een christelijke basisschool, als kindermoment tijdens een dienst, als godsdienstles

Bekijk hieronder de video met een uitleg hoe jij dit zelf ook kunt doen

Hieronder leg ik in een video uit hoe de goocheltruc van het Pijlbord werkt en hoe jij dit heel gemakkelijk ook zelf kunt doen!

Registreer om meer te lezen...

799. Jezus' ontmoeting met de Samaritaanse vrouw - een experiment met een drijvende sinasappel

Een vrouw diep in de put drijft naar boven -  een bijzondere objectles

In Johannes 4 lezen we over de ontmoeting van Jezus met de Samaritaanse vrouw. Normaliter gaat zo’n vrouw ’s morgens vroeg of rond zonsondergang naar de put. Maar deze vrouw gaat op het midden van de dag. Haar leven is gebroken. Ze ziet diep in de put.

Maar dan gebeurt er iets in de ontmoeting met Jezus. Hij zegt haar dat Hij het Levend Water is en deze vrouw drinkt dit gulzig op. Er gebeurt een wonder. Er ontstaat een genezing.

In de video hieronder laat ik zien hoe je dit verhaal met een grote vaas en twee sinasappels kunt vertellen.



Je kunt dit gebruiken binnen:

een zondagsschool les, een kindernevendienst, een vakantiebijbelweek, een christelijke basisschool, als kindermoment tijdens een dienst, als godsdienstles

798. Het boek Openbaring - een belofte van een nieuwe toekomst


Een objectles die je helpt om het boek Openbaring met de kinderen te benaderen

Johannes is verbannen naar het eiland Patmos. Hij mag de medegelovigen bemoedigen en een kijkje in de door God beloofde toekomst en zijn nieuwe wereld krijgen. (Openbaring 1:1-9  Openbaring 21:1-8)

Hoe benader je het boek Openbaring met kinderen? Het is een boek vol ingewikkelde beelden, maar ook vol prachtige beloften.

Met behulp van de objectles die ik in onderstaande video laat zien, kan je een introductie maken dit indrukwekkende laatste boek in de Bijbel.


 

Je kunt dit gebruiken binnen:

een zondagsschool les, een kindernevendienst, een vakantiebijbelweek, een christelijke basisschool, als kindermoment tijdens een dienst, als godsdienstles

797. Uit de knoop - het scharlaken koord van Rachab in Jericho


Rachab laat ons zien dat God ons uit de knoop kan halen -  een objectles die verrast!

In Jozua 2 lezen we over de ontmoeting tussen de Joodse verspieders en de heidense Rachab op de muur van de stad Jericho. Rachab heeft een zwaar en gebroken leven achter haar. Haar leven is in de knoop. Toch helpt zij hen en als beloning moet zij een rood koord uit haar raam hangen zodat als de Israëlieten komen zij en haar familie beschermd zouden worden. En zo gebeurt het!!

In de onderstaande video laat ik je zien hoe je met een rood touw dit verhaal van Rachab kan vertellen en kan laten zien dat hoe groot de knoop in ons leven ook is, God ons uit de knoop kan halen. Dit is een objectles die je even moet oefenen, maar dan kan jij het ook! 


Je kunt dit gebruiken binnen:

een zondagsschool les, een kindernevendienst, een vakantiebijbelweek, een christelijke basisschool, als kindermoment tijdens een dienst, als godsdienstles

796. De ontmoeting tussen de Ethiopische kamerling en Filippus


De Bijbel als kaart die naar Jezus wijst -  een goocheltruc die jij ook kan doen!

In Handelingen 8:26-40 ontmoet Filippus de Ethiopische kamerling. Deze man is op bezoek geweest in Jeruzalem. Hij heeft hier een bijbelboek gekocht, maar hij begrijpt het niet. Het lijkt wel alsof hij verdwaald is in de tekst. Filippus mag in zijn wagen komen zitten om hem de weg te wijzen. Deze weg wijst naar Jezus. In plaats van een doolhof waarin de kamerling verdwaald is, wordt het boek van Jesaja een kaart die naar Jezus wijst.

Met behulp van de gemakkelijke goocheltruc die ik in de video laat zien en uitleg, kan iedere kinderwerker het verhaal van deze bijzondere ontmoeting tussen deze twee mannen vertellen. Je hebt hier wel vier geplastificeerde kaarten voor nodig. De voorkant van deze kaarten kan je hier downloaden. De achterkant van deze kaart vind je hier. Als je even thuis oefent, kan je dit heel gemakkelijk zelf doen. 

 


Je kunt dit gebruiken binnen:

een zondagsschool les, een kindernevendienst, een vakantiebijbelweek, een christelijke basisschool, als kindermoment tijdens een dienst, als godsdienstles

795. De ster van Bethlehem - een kompas die naar Jezus wijst

 

Wijzen naar Jezus leidt tot een verrassing - laat jij je verrassen?

In Mattheüs 2 lezen we over de wijzen die de ster (als kompas) naar Jezus volgen. Ze zijn onderweg naar hun bestemming: Jezus de Koning naar wie zij op zoek waren. Na deze ontmoeting zullen ze nooit meer hetzelfde zijn.

In de onderstaande video laat ik een hele bijzondere oefening zien die je met kinderen, tieners en volwassenen kunt doen en waardoor je een heel mooi punt kunt maken wat er gebeurt als wij in onze gedachten en in ons hart ons richten op Jezus en het volgen van Hem.

Ik ga niet meer uitleggen. Kijk de video en doe gelijk met mee. Alleen door het meedoen, kan je dit ervaren en je laten verrassen.

 

 

Je kunt dit gebruiken binnen:

een zondagsschool les, een kindernevendienst, een vakantiebijbelweek, een christelijke basisschool, als kindermoment tijdens een dienst, als godsdienstles

794. Rachab redt de verspieders en wordt deel van Gods volk


Wie mag bij de familie van God horen -  een goocheltruc die jij ook kan doen!

In Jozua 2 lezen we over de ontmoeting tussen de Joodse verspieders en de heidense Rachab op de muur van de stad Jericho. Rachab helpt hen en als beloning moet zij een rood koord uit haar raam hangen zodat als de Israëlieten komen zij en haar familie beschermd zouden worden. En zo gebeurt het!

Hoewel dit op zich al speciaal is, gebeurt er na iets wonderbaarlijks. Rachab wordt niet alleen deel van het Joodse volk. Ze wordt de over, over, over.... overgrootmoeder van Jezus.  Rachab hoort er helemaal bij!

Met de onderstaande goocheltruc kan je dit verhaal van Rachab op een krachtige manier vertellen. Je linkt het door naar Jezus, die ons wil redden van het kwaad en de verkeerde dingen uit jouw leven wil wegdoen.

Je kunt dit gebruiken binnen:

een zondagsschool les, een kindernevendienst, een vakantiebijbelweek, een christelijke basisschool, als kindermoment tijdens een dienst, als godsdienstles

 

 

Voor onze leden is hieronder een video waarin ik uitleg hoe deze goocheltruc werkt, zodat je dit heel gemakkelijk ook zelf kunt doen. Het goocheltouw kan je bestellen bij Dynamite Magic

Registreer om meer te lezen...

793. Jezus' ontmoeting met de Samaritaanse vrouw - een experiment met een blikje op zijn kant


Levend water brengt balans in je leven -  een bijzondere objectles

In Johannes 4 lezen we over de ontmoeting van Jezus met de Samaritaanse vrouw. Normaliter gaat zo’n vrouw ’s morgens vroeg of rond zonsondergang naar de put. Maar deze vrouw gaat op het midden van de dag. Haar leven is gebroken. Ze ligt als een leeg blikje op haar kant.

Maar dan gebeurt er iets in de ontmoeting met Jezus. Hij zegt haar dat Hij het Levend Water is en deze vrouw drinkt dit gulzig op. Er gebeurt een wonder. Er komt balans in het leven van deze vrouw.

Om te demonstreren neem je een blikje cola. Dit leeg je en vul je voor een derde met water. Ik heb het etiket aangepast en er ‘Living water’ op geplaats. Dit etiket kun je hier downloaden.

Als een blikje een derde vol zit, dan kan je het laten balanceren op zijn kant. Jezus vult ons met levend water en brengt balans in ons leven.

Je kunt dit gebruiken binnen:

een zondagsschool les, een kindernevendienst, een vakantiebijbelweek, een christelijke basisschool, als kindermoment tijdens een dienst, als godsdienstles

Latest news: we now have an English version of this site

Great news for our English speaking friends

We now have an English version of this site: www.creativekidswork.com  We have started with around 250 English ideas. But in the coming years we aim to become one of the largest English resource sites for Christian children's work and youth work. Currently we are filling Creative Kidswork with about ten new ideas a week. We aim to have 500+ ideas in June 2017, when we will officially launch the site with a paid subscribtion.  

So visit us regularly to browse through all the new ideas: www,creativekidswork.com

(We hebben veel Engelse bezoekers op de site en voor hen hebben we nu een Engelstalige versie. Dit berichtje is bedoeld om hen hierop te wijzen.)