1005. Zoek het Levend Water


Een heel leuk en bruikbaar idee van Truus Storm uit Heinenoord over het Bijbelverhaal van de Samaritaanse vrouw uit Johannes 4.

Benodigdheden:

- spelbladen voor parcours – deze kan je hier downloaden.
- grote dobbelsteen
- zeven flesjes ‘Levend Water’ – het etiket kan je hier downloaden.
- zeven open grote flessen, waarbij de hals van de fles is gesneden
- zeven kleuren voedingskleurstof, zoals bijvoorbeeld van Dr. Oetker

Zoek het Levend Water een leuke creatieve verwerking voor de zondagsschool of kindernevendienst of in de klas bij het bijbelverhaal van de Samaritaanse vrouw

Voorbereiding:

Leg in de kerk of in de kinderruimte een rond parcours neer. Zorg dat er voor elke drie of vier ‘weg’ afbeeldingen er ook een ‘put’ afbeelding tussen ligt. Straks als je het spel gaat spelen, mogen de kinderen elke keer dat ze op een ‘put’ afbeelding landen een flesje ‘Levend water’ pakken en deze in een van de zeven grote lege flessen gieten.

Neem zeven anderhalf liter flessen en snijd (voorzichtig) de hals van deze flessen. Doe in elke fles een paar druppels voedingskleurstof.

Fles 1: rood
Fles 2: Groen
Fles 3: Paars
Fles 4: Blauw
Fles 5: Geel
Fles 6: Oranje
Fles 7: Roze

Kleurwater

Hoe werkt het?

Vertel kort een inleiding op het Bijbelverhaal en op het spel.

Laat de kinderen met de dobbelsteen gooien. Komt de groep op of langs een put dan wordt er een flesje Levend Water door een kind naar voren gebracht. Daar staan de zeven flessen met kleurstof erin. Als het kind het water erin giet, verandert het heldere water van kleur.Je legt bij elke kleur uit wat de kleur betekent en wat dit met het Bijbelverhaal van de Samaritaanse vrouw te maken heeft:

Fles 1: rood - Jezus geeft je liefde. Deze liefde is echt en maakt dat je anders met anderen omgaat.
Fles 2: groen - Jezus geeft je hoop voor de toekomst.
Fles 3: paars - Jezus helpt je inzicht te geven in je gedrag en leert je sorry te zeggen.
Fles 4: blauw - God is trouw aan alles wat hij doet en helpt je om trouw te zijn.
Fles 5: geel - Jezus brengt vreugde in je leven, je tranen worden gedroogd.
Fles 6: oranje - Jezus geeft je vriendelijkheid mee, zo gebruik je goede woorden en ben je aardig naar anderen toe.
Fles 7: roze - Jezus geeft je rust en troost je.

Uiteindelijk hebben we alle kleuren van de regenboog, het teken van Gods trouw, ook voor deze Samaritaanse vrouw.

 

1002. De blinde dirigent - een spel


God heeft de leugen van Sara gelijk door

Sara liegt tegen God, maar de Heer heeft het gelijk door. “Je heb wel gelachen, Sara.” Het is niet altijd even makkelijk om te ontdekken of iemand liegt of niet. Dit spel heeft alles met ontdekken te maken. Kunnen de kinderen hét ontdekken?

dirigent

Benodigdheden:
- blinddoek
- stokje
- spekkies

Spel:

Sara liegt tegen God, maar de Heer heeft het gelijk door. “Je heb wel gelachen, Sara.” Het is niet altijd even makkelijk om te ontdekken of iemand liegt of niet. Dit spel heeft alles met ontdekken te maken. Kunnen jullie hét ontdekken?

Iedereen wandelt rond in een kring. In het midden staat een geblinddoekte dirigent. Met zijn stokje geeft hij de richting van de kring aan. Op het moment dat hij met zijn stokje omhoog wijst, moet iedereen stil blijven staan. Hij probeert dan iemand met een stokje aan te wijzen. De persoon die aangewezen wordt, moet proberen om met een andere / verdraaide stem een liedje te zingen.

Kan de dirigent niet raden wie het is, dan krijgt de zanger een spekkie en blijft het geblinddoekte kind de dirigent. Lukt het wel, dan krijgt het geblinddoekte kind een spekkie en wordt de zanger de nieuwe, blinde dirigent.

 

1001. Hoeveel spekkies kan je aan?

Een creatieve verwerking over Sara die tegen God liegt: "Ik heb niet gelachen!"

Sara moet lachen als ze hoort dat de Heer zegt dat zij binnen een jaar een zoon zal krijgen. Als de Heer haar vraagt waarom ze lacht, vertelt Sara een leugen: "Ik heb niet gelachen!"

spekjes

Het nadeel van een leugen is dat je vaak een nieuwe leugen moet bedenken om de eerste leugen te beschermen. Voordat je het weet, wordt het verhaal steeds onduidelijker en wordt het steeds lastiger om de leugen vol te houden. In deze creatieve verwerking mogen kinderen die aan de lijve ondervinden.

Benodigdheden:
- grote zak met spekkies

Als leider verzin een over-de-top verzonnen feit over jezelf, zoals: ‘Toen ik acht jaar oud was, heb ik meegedaan met de Olympische Spelen.’ Terwijl je dit aan de kinderen vertelt, doe je een spekkie in je mond. Nu mogen de kinderen om beurten jou hier een vraag over stellen. Bij elk verzonnen antwoord doe je er een nieuw spekkie bij. Deze spekkies eet je niet op, maar je gaat verder met je antwoorden.  Op een gegeven moment wordt het verhaal steeds onduidelijker, totdat er geen spekkie meer bij kan en niemand je meer kan verstaan. Hierna mogen verschillende kinderen dit ook proberen. 

Hoeveel ‘leugens’ kunnen ze vertellen, totdat er geen spekkie meer bij kan?

In ons Bijbelverhaal van vandaag vertelt Sara een leugen. Het nadeel van een leugen is dat je vaak een nieuwe leugen moet bedenken om de eerste leugen te beschermen. Voordat je het weet, wordt het verhaal steeds onduidelijker en wordt het steeds lastiger om de leugen vol te houden.

1000. Er glijdt een After Eight over mijn wang…


Een creatieve verwerking bij het Bijbelverhaal waarin Sarai Hagar als vrouw aanbiedt

Abram is al jaren aan het wachten op wat God beloofd heeft. Sarai heeft er schoon genoeg van. Het was in een droom jaren geleden. Kan je op een droom vertrouwen? Sarai besluit dat de tijd nu is. Zij stopt het wachten en als gevolg gaat er van alles mis…

AfterEight over mijn wang


Benodigdheden:

- doos After Eight

De kinderen moeten om beurten een After Eight op hun voorhoofd leggen en deze dan voorzichtig in hun mond laten glijden. Je mag je handen niet gebruiken, maar door gekke gezichten te trekken, met je neus te bewegen, je wenkbrauwen op en neer te laten gaan en uiteindelijk met je tong de After Eight binnen te halen, kan het lukken.

Bij dit spel heb je vooral geduld nodig. Als je te snel gaat, valt de After Eight op de grond. Wie kan wachten totdat de After Eight uiteindelijk je mond in glijdt? Laat elk kind, die dit wil, het proberen.

Abram is al jaren aan het wachten op wat God beloofd heeft. Sarai heeft er schoon genoeg van. Het was in een droom jaren geleden. Kan je op een droom vertrouwen? Sarai besluit dat de tijd nu is. Zij stopt het wachten en als gevolg gaat er van alles mis…

Vragen:
Hoe lang hadden Abram en Sarai moeten wachten op God?
Hoelang zou jij wachten?
Zou jij vertrouwen op een droom die je jaren geleden hebt gehad?
Waarom wilde Sarai niet nog langer wachten?

998. Ducktape Mijnenveld


Een spel over Abrams vertrouwen in de belofte van God

Abram moet God opnieuw vertrouwen. God gaat Abram een kind geven, maar ja… Abram is al een oude man en wordt er niet jonger op. Kan hij God echt vertrouwen? In dit spel moeten kinderen elkaar vertrouwen om ‘veilig’ naar de overkant te komen. 

Een idee van Martine Versteeg!

ducttape

Voorbereiding:
Maak het vierkant van te voren.

Benodigdheden:
- crêpepapier tape / afplaktape
- Ducttape

Opdracht:
Zet met crêpepapier tape / afplaktape een veld uit op de grond van 2,5 bij 2,5 meter. Maak vervolgens van Ducttape een rolletje, waardoor de buitenkant van het rolletje
kleeft. Plak verspreid over de vierkant ongeveer 15 tot 20 rolletjes Ducttape op de grond.

Let op: Kijk wel goed of de vloer hiervoor geschikt is, zodat de Ducttape er ook weer af kan.

Registreer om meer te lezen...

979. Bijbel Puzzel - Houd van jezelf


Een Bijbel Puzzel voor de middenbouw en bovenbouw

Met deze prachtrige puzzel van Liesbeth Buter kan je de kinderen laten nadenken over Gods liefde voor hen. 

Soms is het best lastig om tegen jezelf in de spiegel te zeggen: 'God houdt van je'

In deze spiegel kan je de kinderen vol vertrouwen laten kijken!

puzzel10

Je kunt de puzzel hieronder op A4 in PDF formaat downloaden en de oplossing vinden.

Registreer om meer te lezen...

978. Bijbel Puzzel - Verbinding verbroken


Een Bijbel Puzzel voor de middenbouw en bovenbouw

Wat we ook doen, wat er ook gebeurt, God verbreekt nooit onze verbinding met Hem.

Door deze puzzel van Liesbeth Buter kunnen de kinderen dit ook ontdekken. Leuk om als vervanging van een knutselwerkje te doen.

puzzel9

Je kunt de puzzel hieronder op A4 in PDF formaat downloaden en de oplossing vinden.

Registreer om meer te lezen...

977. Bijbel Puzzel - Jezus stierf voor mij


Een Bijbel Puzzel rondom Pasen voor de middenbouw en bovenbouw

Met deze puzzel help je kinderen na te denken over de vraag: Waarom stierf Jezus?

Weer een knappe woord puzzel van Liesbeth Buter.

Goed om met de kinderen hierover in gesprek te gaan na afloop:

- Wat houdt het in dat Jezus voor ons stierf?
- Wat houdt 'het is volbracht' in?
- Wat heeft dat nu nog met ons te maken?

puzzel8

Je kunt de puzzel hieronder op A4 in PDF formaat downloaden en de oplossing vinden.

Registreer om meer te lezen...

976. Bijbel Puzzel - Gods vergeving voor ons


Ontdek deze Bijbel Puzzel over vergeving voor de middenbouw en bovenbouw

Als christen lukt het ons niet om perfect te zijn, maar we mogen wel weten dat wij vergeven zijn.

Gebruik deze puzzel van Liesbeth Buter om hier met de kinderen over in gesprek te gaan. Laat de kinderen de puzzel maken en start dan een gesprek over vergeving. 

- Hoe werkt dat vergeving?
- Wat houdt vergeving precies in?
- Hoe krijg je vergeving?

puzzel7

Je kunt de puzzel hieronder op A4 in PDF formaat downloaden en de oplossing vinden.

Registreer om meer te lezen...

975. Bijbel Puzzel - De 10 geboden


Een leuke Bijbel Puzzel voor de middenbouw en bovenbouw

God gaf zijn volk Israel in de woestijn tien geboden of tien woorden zodat de Israëlieten wisten hoe zij moesten leven. 

Ook voor ons zijn deze woorden nog steeds van belang. Maar weten de kinderen wel wat deze tien geboden zijn?

Leer het hen te ontdekken met deze puzzel van Liesbeth Buter.

puzzel6

Je kunt de puzzel hieronder op A4 in PDF formaat downloaden en de oplossing vinden.

Registreer om meer te lezen...

974. Bijbel Puzzel - God zorgt voor ons


Een leuke Bijbel Puzzel voor de middenbouw en bovenbouw

Opnieuw een mooie Bijbel Puzzel van Liesbeth Buter, die je kunt inzetten bij het thema: Gods zorg voor ons.

Ook al gaan dingen soms moeilijk, dan mogen we weten dat God voor ons zorgt. 
De kinderen kunnen dit in deze puzzel ontdekken!

puzzel5

Je kunt de puzzel hieronder op A4 in PDF formaat downloaden en de oplossing vinden.

Registreer om meer te lezen...

973. Bijbel Puzzel - De Goede Herder


Probeer deze Bijbel Puzzel voor de middenbouw en bovenbouw

Wat is de Goede Herder een bekend Bijbelverhaal? Hoe geef je de kinderen iets nieuws rondom dit verhaal?

Gebruik deze leuke rebus van Liesbeth Buter waarmee kinderen zelf ontdekken dat Jezus bij hen is en dat zij daardoor niet bang hoeven te zijn.

Leuk om na afloop met de kinderen in gesprek te gaan hierover:

- Is Jezus echt altijd bij je? 
- Hoe kan je dat weten?
- Hoef je nooit bang te zijn?
- Welk verschil maakt het dat Jezus bij je is?

puzzel4

Je kunt de puzzel op A4 in PDF formaat hieronder downloaden en de oplossing vinden.

Registreer om meer te lezen...

972. Bijbel Puzzel - Het 'Onze Vader'


Ontdek deze Bijbel Puzzel voor de middenbouw en bovenbouw

Gebruik je weleens een puzzel binnen je kinderwerk? 

Het mooie van een puzzel dat kinderen zelf iets gaan ontdekken, waarna je na afloop met de kinderen hier verder over in gesprek kan gaan.

Neem nou dit raadsel van Liesbeth Buter die je heel gemakkelijk kunt inzetten bij het thema: Het Onze Vader gebed waardoor kinderen ontdekken dat dit gebed ook voor hen geldt. Omdat ook zij kinderen van de Vader zijn! 

puzzel3

Je kunt de puzzel op A4 in PDF formaat hieronder downloaden en de oplossing vinden.

Registreer om meer te lezen...

970. Bijbel Puzzel - Uw Woord wijst mij de weg


Een leuke Bijbel Puzzel voor de middenbouw en bovenbouw

Deze mooie Bijbel Puzzel van Liesbeth Buter kan je gebruiken bij lessen die over de Bijbel gaan. Door het maken van deze puzzel ontdekken de kinderen dat de Bijbel de tomtom op je levensweg is. 

puzzel2

Je kunt de puzzel hieronder op A4 in PDF formaat downloaden en de oplossing vinden.

Registreer om meer te lezen...

969. Bijbel Puzzel - De zes scheppingsdagen


Een leuke Bijbel Puzzel voor de middenbouw en bovenbouw over de schepping

In deze mooie Bijbel Puzzel van Liesbeth Buter kan je kinderen spelenderwijs leren wat God op welke dag geschapen heeft. Weer eens wat anders dan een knutselactiviteit! Goed inzetbaar bij het thema 'Schepping' en 'de zes scheppingsdagen'.

puzzel 1

Je kunt zowel de puzzel als de oplossing hieronder op A4 in PDF formaat downloaden.

Registreer om meer te lezen...

962. De goede aarde - een mooi doordacht spel


Een kracht spel voor de bovenbouw

Dit idee is speciaal door Johan Timmer voor het kinderprogramma van de Micha Zondag 2014 geschreven. Ben jij al bekend met Micha Nederland en Micha Zondag. Bekijk hun website hier. 

De één wil dit, de ander dat! De één wordt blij van bloemen en van bijen, de ander pas gelukkig met de nieuwste smart phone en coole sneakers. De één vind je in een half pipe met zijn board, de ander is aan het hiken in de natuur.
We leven met ons allen op één planeet, deze mooie aarde. Maar het is druk! Je kan niet tegelijkertijd op één stukje grond worteltjes verbouwen, een flat neerzetten of een stukje natuur bewaken. Probeer er samen maar eens uit te komen.

Leeg schaakbord

Opdracht:

Verdeel de groep in vieren. Elke groep gaat voor de belangen van Natuur, Landbouw, Industrie en Wonen. Ze krijgen de fiches en overleggen met elkaar hoe ze gaan spelen. De verschillende groepen mogen met elkaar samenwerken. Ze mogen daar ook in wisselen. Het gaat er niet om dat jouw groep wint, maar dat je tot een mooi evenwichtig einddoel komt. Het gaat erom dat er een leefbare wereld gaat ontstaan. De belangen botsen en je moet er uit zien te komen.

Voor de leiding:

Dit spel levert spanningen op, en heeft toezicht nodig. Het gaat om het proces, niet om het resultaat. Leg het stil als de spanning hoog oploopt. Laat de deelnemers reflecteren.

Variant:  Je kan het spel spannender maken door de kookwekker te gebruiken. Door tijdsdruk worden de deelnemers ‘agressiever’.

Lees meer

960. Een dartbord met Bijbelse doelen

Is het een spel of juist veel meer?

Veel kinderen vinden darten een leuk spel. Ken je de opzet van dit Bijbels dartbord?

dartbord

Je kunt dit doen met de namen van Jezus, de namen van Giod, de verschillende aspecten van de vrucht van de Geest.

Hoe werkt het:

Om de beurt mogen kinderen met een dartpijl op het bord gooien. Je staat elke keer even stil bij de naam of de vrucht die door de pijl geraakt wordt.

Zelf maken:

Je kunt zo'n dartbord zelf maken van stof, maar volgens mij ook van een groot stuk karton. Dan heb je het meer over een eenmalig dartbord! :-)

949. Breekbaar - Mijn wereld op z’n kop


Kinderen leren omgaan met incidenten, ongewenst gedrag en verantwoordelijkheden.

Deze ideeën zijn speciaal voor het kinderprogramma van de Micha Zondag 2015 geschreven. Ben jij al bekend met Micha Nederland en Micha Zondag. Bekijk hun website hier. 

Deze ideeën zijn goed bruikbaar in een klaslokaal, in een kindermoment tijdens de dienst en binnen het kerkelijk kinderwerk, zoals de zondagsschool, kindernevendienst en de kinderkerk.

De leiding heeft bij de kringloop een ‘chique’ kop en schotel o.i.d. gekocht. Ingepakt in een doosje. ‘BREEKBAAR’ erop. Aan de kinderen uitgelegd dat in zo’n pakje iets kostbaars zit. De leiding ‘struikelt’ en valt bovenop het pakje.  ‘Krak’. Pakje openmaken en de inhoud bekijken.


gebroken kop

Gesprek over kostbaar en voorzichtig doen. Verhalen van kinderen. ‘Kostbaarheden’ in de groep of van thuis met voorzichtigheid behandelen.

Waarom is het kostbaar, breekbaar, van waarde?
Wat doet het met je als het dan toch stuk gaat?

Lees meer

948. Goede ‘baas’ – slechte ‘baas’ - Mijn wereld op z’n kop


Kinderen leren dat macht en verantwoordelijkheid met elkaar te maken hebben.

Stel, jij bent de baas. Thuis, op school, in de kerk, in het dorp of de stad. Wanneer ben je dan een goede baas?

Bedenk goede dingen met elkaar. Hoe kunnen we dat maken? Tekeningen, misschien al woordjes stempelen, plaatjes uitknippen.

baby boss

Van een groot vel papier (of 2) maakt de leiding een koker waarop de tekeningen, plaatjes en woordjes zijn geplakt. Daarboven een witte kroon. Maak ook een koker van een slechte baas, met daarboven een zwarte kroon. Zet ze naast elkaar op de viertafel. Koppel de ‘bazen’ aan ‘rood, stop, hou op’ en ‘groen, moet 'je doen’ of vergelijkbare afspraken over regels op de nevendienst.

Benodigdheden:

- grote vellen papier
- tekenspullen
- plaatjes
- scharen, lijm.

Voor de leiding

Probeer kinderen de schaduwkanten van macht te laten onderzoeken.

947. Eén is teveel, twee is teveel - Mijn wereld op z’n kop


Kinderen leren hoe het is om ‘overbodig’ of ‘ongewenst’ te zijn.

Deze ideeën zijn speciaal voor het kinderprogramma van de Micha Zondag 2015 geschreven. Ben jij al bekend met Micha Nederland en Micha Zondag. Bekijk hun website hier. 

Deze ideeën zijn goed bruikbaar in een klaslokaal, in een kindermoment tijdens de dienst en binnen het kerkelijk kinderwerk, zoals de zondagsschool, kindernevendienst en de kinderkerk.

Voor groep 1 ‘Twee is teveel’, voor groep 2 ‘Drie is teveel’. Laat de kinderen elkaar ‘verdrijven’. Jezus was ook ‘teveel’.

Laat de kinderen een kring vormen. Eén is de tikker, de anderen zijn veilig als ze achter een ander aansluiten. De voorste van de rij kan dan getikt worden.

tikkertje

Doelgroep

Onderbouw

Voor de leiding

Bij tikspelletjes is er altijd kans dat er een kind hem altijd is, dat vraagt bijsturing. Ook hier een nagesprek over ‘overbodig’ zijn.

946. Majesteit! - Mijn wereld op z’n kop


Kinderen leren de voor- en nadelen van een bevoorrechte positie en de daarbij behorende gevoelens.

Deze ideeën zijn speciaal voor het kinderprogramma van de Micha Zondag 2015 geschreven. Ben jij al bekend met Micha Nederland en Micha Zondag. Bekijk hun website hier. 

Deze ideeën zijn goed bruikbaar in een klaslokaal, in een kindermoment tijdens de dienst en binnen het kerkelijk kinderwerk, zoals de zondagsschool, kindernevendienst en de kinderkerk.

Maak van papier een kroon, versier hem zo mooi mogelijk. Om beurten zijn de kinderen koning of koningin. Dan moeten de anderen hem/haar eren: buigen,  juichen, klappen, de weg vrij maken. Het kind doet ‘uit de hoogte’.

papieren kroon

 

Vraag eens hoe het voelt, koning(in) zijn? En eer bewijzen, hoe voelt dat?

Nodig

- een versierde papieren kroon.

Doelgroep

Onderbouw

Voor de leiding

Probeer kinderen de schaduwkanten van macht te laten onderzoeken.

945. Mee- of tegenwerken - Mijn wereld op z’n kop


Kinderen leren de invloed van de groep op hun handelen en presteren ontdekken en daarop reflecteren.

Deze ideeën zijn speciaal voor het kinderprogramma van de Micha Zondag 2015 geschreven. Ben jij al bekend met Micha Nederland en Micha Zondag. Bekijk hun website hier. 

Deze ideeën zijn goed bruikbaar in een klaslokaal, in een kindermoment tijdens de dienst en binnen het kerkelijk kinderwerk, zoals de zondagsschool, kindernevendienst en de kinderkerk.

Een fysieke opdracht die voor kleuters pittig maar haalbaar is. Over een smalle recht lijn lopen, blokken stapelen, zoiets. Kies kinderen die stevig in hun schoenen  staan. Laat hen de oefening drie keer doen. De groep moet ‘boe’ roepen (lichte afkeuring, goed in de hand houden!), daarna stil zijn en daarna aanmoedigen. Vraag  het kind nadien wat het beste ging. Herhaal het met verschillende kinderen (als ze willen).

huilende kleuter

Tip

Doe het zelf een keer voor, inclusief de invloed van de groep.

Nodig

- eventueel blokken
- een koord, o.i.d.

Doelgroep

Onderbouw

Voor de leiding

Let goed op dat een kind er niet ‘aan onderdoor gaat’. Eindig altijd positief. Een goed nagesprek is een must.

944. Boos en blij - Mijn wereld op z’n kop


Het koninkrijk van God zet alles op zijn kop

Deze ideeën zijn speciaal voor het kinderprogramma van de Micha Zondag 2015 geschreven. Ben jij al bekend met Micha Nederland en Micha Zondag. Bekijk hun website hier. 

Deze ideeën zijn goed bruikbaar in een klaslokaal, in een kindermoment tijdens de dienst en binnen het kerkelijk kinderwerk, zoals de zondagsschool, kindernevendienst en de kinderkerk.

In het koninkrijk van God gaat alles anders. Meestal tegengesteld aan wat wij denken. “De eersten zijn de laatsten, wie nakomt gaat voorop, zij moeten zich niet haasten, die leven van de hoop.” Grote mensen hebben veel moeite met die omkering. Kinderen veel minder, die lopen dus al voorop. Waar gaat het in dit thema om? Om geweld, uitsluiting, onrecht. In het groot en in het klein. God is daar niet onduidelijk over, dat hoort niet bij het volgen van Jezus. Maar hoe doe je het goed? Het begint met herkennen en ervaren. Daar zijn de opdrachten voor bedoeld.

boos kijken

De kinderen ervaren door het spelen met emoties welke invloed ze hebben op hun mening en gevoel. Dat helpt bij het beheersen ervan.

Laat alle kinderen boos kijken en zeuren. Doe het als leiding voor en laat de kinderen het aan elkaar laten zien. Wie kijkt het meest boos en wie zeurt het hardst? Breng de groep weer tot rust. Deden ze iemand na? Wat voel je van binnen als je boos kijkt en zeurt? Het is wel leuk (als spelletje), maar ook vervelend van binnen. Doe nu een wedstrijdje blij kijken en glimlachen. Wie doet dat het best?
Hoe voelt dat dan?

Doelgroep

Onderbouw

Voor de leiding

Breng deze opdracht in verband met hoe we elkaar behandelen. Boos kijken en zeuren doe je als je ruzie hebt of iemand pest. Blij kijken en vrolijk doen doe je met vrienden.

939. Wat is een klimaatvluchteling? – een ervaring


Kinderen laten beleven wat het betekent om een klimaatvluchteling te zijn. 

Speciaal voor de Micha Zondag 2017 heb ik een aantal werkvormen gemaakt die je binnen een kindermoment of binnen de kindernevendienst of de zondagsschool kunt gebruiken.

Dit jaar is het thema van de Micha Zondag gebaseerd op de tekst uit Psalm 24 ‘Van de Heer is de aarde en alles wat daar leeft, de wereld en wie haar bewonen.’

In dit idee laten we kinderen beleven en nadenken over wat het betekent om een klimaatvluchteling te zijn. En welke rol o.a. wij in het rijke westen hierin spelen.

kind vluchteling

Benodigdheden:

- lego / duplo / wc rollen / bekertjes
- snoep

Activiteit:

Verdeel de kinderen in drie groepjes. Groepje A zit op de grond aan het uiteinde van het lokaal. Dit is de westerse, rijke wereld. De kinderen in dit groepje moeten een fabriekstoren maken. Deze toren kunnen ze met lego, duplo, wc rollen of plastic bekertjes maken.

De andere twee groepjes zitten aan het andere uiteinde van het lokaal. Groepje B zit links en groepje C zit rechts.

Registreer om meer te lezen...

938. Koolstofdioxide valt de ozonlaag aan – een spel


Een leuk spel over het effect van koolstofdioxide op de ozonlaag

Speciaal voor de Micha Zondag 2017 heb ik een aantal werkvormen gemaakt die je binnen een kindermoment of binnen de kindernevendienst of de zondagsschool kunt gebruiken. 

Dit jaar is het thema van de Micha Zondag gebaseerd op de tekst uit Psalm 24 ‘Van de Heer is de aarde en alles wat daar leeft, de wereld en wie haar bewonen.’

foam ball

In dit spelletje spelen we het proces van koolstofdioxide die de ozonlaag aanvalt na.

Benodigdheden:

- zachte foambal
- tape

Registreer om meer te lezen...

909. Helpende handen


Lukt het om allemaal op dezelfde manier en hetzelfde ritme te bewegen?

Een leuk spel van Petra van Es over de eerste gemeente (Handelingen 2:41-47)

'Alle gelovigen kwamen steeds bij elkaar. Ze deelden alles wat ze hadden..... Elke dag kwamen er meer menden bij die door God gered waren.' (vers 44 en 47)

Helpende handen

Dit idee is deel van een serie over dit Bijbelgedeelte:

Idee 907. Eén Familie
Idee 908. Allemaal Samen
Idee 909. Helpende Handen

Registreer om meer te lezen...

908. Allemaal samen


Lukt het om allemaal op dezelfde manier en hetzelfde ritme te bewegen?

Een leuk spel van Petra van Es over de eerste gemeente (Handelingen 2:41-47)

'Alle gelovigen kwamen steeds bij elkaar. Ze deelden alles wat ze hadden..... Elke dag kwamen er meer menden bij die door God gered waren.' (vers 44 en 47)

spelende kinderen spel

Dit idee is deel van een serie over dit Bijbelgedeelte:

Idee 907. Eén Familie
Idee 908. Allemaal Samen
Idee 909. Helpende Handen

Registreer om meer te lezen...

907. Eén Familie


Elkaar helpen om 'in de gemeente' te komen...

Een leuk spel van Petra van Es over de eerste gemeente (Handelingen 2:41-47)

'Alle gelovigen gingen met elkaar om als mensen van één familie. Ze kregen van de apostelen uitleg over Jezus. En ze kwamen steeds bij elkaar om te bidden en om met elkaar het brood te breken'. (vers 42)

Spelende kinderen

Dit idee is deel van een serie over dit Bijbelgedeelte:

Idee 907. Eén Familie
Idee 908. Allemaal Samen
Idee 909. Helpende Handen

Benodigdheden:

- CD-speler en muziek-cd
- Kleden

Registreer om meer te lezen...

904. Een nieuwe naam voor Jakob


Nog een idee over het verhaal waarin Jakob met God vecht (Genesis 32:23-33)

Een leuk idee van Petra van Es over Jakobs gevecht met God te Pniël: "Jakob riep zijn twee vrouwen, zijn twee slavinnen en zijn elf kinderen. Hij ging met ze naar de rivier de Jabbok, naar een ondiep gedeelte. Daar bracht hij ze naar de overkant. "(vers 23)

De ander vroeg: 'Hoe heet je?' Jakob zei: 'Ik heet Jakob.' De ander zei: 'Voortaan heet je niet meer Jakob, maar Israël. Je hebt gevochten met God en met mensen en je hebt gewonnen.' (vers 28-29)

Hallo mijn naam is


Dit idee is deel van een serie over dit Bijbelgedeelte:

Idee 903. 'Jakob, mag ik oversteken?'
Idee 904. Een nieuwe naam voor Jakob
I
dee 905. Een zegen van God voor Jakob
I
dee 906. Jakob hinkelt naar de overkant

Registreer om meer te lezen...

903. 'Jakob, mag ik oversteken?'


Een idee over het verhaal waarin Jakob met God vecht (Genesis 32:23-33)

Een leuk idee van Petra van Es over Jakobs gevecht met God te Pniël: "Jakob riep zijn twee vrouwen, zijn twee slavinnen en zijn elf kinderen. Hij ging met ze naar de rivier de Jabbok, naar een ondiep gedeelte. Daar bracht hij ze naar de overkant. "(vers 23)

 rivier

Dit idee is deel van een serie over dit Bijbelgedeelte:

Idee 903. 'Jakob, mag ik oversteken?'
Idee 904. Een nieuwe naam voor Jakob
I
dee 905. Een zegen van God voor Jakob
I
dee 906. Jakob hinkelt naar de overkant

Registreer om meer te lezen...

892. Maak gestreepte takken zoals Jakob deed


In de voetsporen van Jakob

Ben je op zoek naar een idee rondom het Bijbelgedeelte in Genesis 30: 31 - 43? Hier vind je een leuk spel van Adeline van der Kraan over het bedrog van Jacob bij zijn oom Laban.

Vers 37-40 "Toen haalde Jakob takken van bomen met wit hout. Hij haalde stukken van de schors van die takken af. Zo werden het gestreepte takken. Die takken zette hij in de drinkbakken van de geiten. Als de dieren kwamen drinken, gingen ze paren. En de geiten die bij de takken paarden kregen gestreepte en gevlekte jongen. De schapen zette Jakob apart. Hij zette ze bij het paren met hun kop naar de zwarte en gevlekte dieren van Laban. Zo kreeg hij allemaal zwarte en gevlekte dieren. Dat werd zijn eigen kudde."

gestreept geit Laban bedrog Jakob

Registreer om meer te lezen...

891. Wie verzamelt het snelst zijn eigen schapen?


Nadenken over het verhaal van Jacobs bedrog met damstenen...

Ben je op zoek naar een idee rondom het Bijbelgedeelte in Genesis 30: 31 - 43? Hier vind je een leuk spel van Adeline van der Kraan over het bedrog van Jacob bij zijn oom Laban.

dambord

Weghalen

Vers 36 - Maar nog diezelfde dag ging Laban zelf naar zijn kudde. Hij haalde alle zwarte schapen weg, en alle gevlekte geiten. Die dieren gaf hij aan zijn zonen mee. Hij stuurde zijn zonen met de dieren een eind verderop, wel drie dagen lopen

Registreer om meer te lezen...

890. Herder, vang je schapen


Tikkertje spelen met zwarte schapen en gevlekte geiten

Ben je op zoek naar een idee rondom het Bijbelgedeelte in Genesis 30: 31 - 43? Hier vind je een leuk spel van Adeline van der Kraan over het bedrog van Jacob bij zijn oom Laban.

tikkertje spelen

Weghalen

Vers 36 - Maar nog diezelfde dag ging Laban zelf naar zijn kudde. Hij haalde alle zwarte schapen weg, en alle gevlekte geiten. Die dieren gaf hij aan zijn zonen mee. Hij stuurde zijn zonen met de dieren een eind verderop, wel drie dagen lopen

Nodig: schilderstape en stift; genoeg ruimte om in rond te kunnen rennen.

Voorbereiding en uitleg: scheur een paar lange stukken tape af en teken er met stift vlekken op; teken op een ander stuk tape een zwart schaap (of kleur het hele stuk zwart). Een paar kinderen uit de groep krijgen zo’n stuk tape om hun arm. Zij zijn de gevlekte geiten en de zwarte schapen. De herder moet hen uit de kudde halen door hen te vangen (tikken). De andere ‘dieren’ mogen in de weg lopen. De gevangen schapen en geiten blijven aan de kant staan.

885. Wat betekent 'Ichthus'?


Waarom tekenen we een vis als we over Jezus spreken?

Ben je op zoek naar een spel rondom het Bijbelgedeelte in Lucas 24: 44-49? Wellicht helpt dit idee van Wilma Doldersum over het onbegrip van de discipelen. Jezus is opgestaan uit de dood, maar zijn discipelen begrijpen nog niet wie Hij is en waarom Hij gekomen is. Jezus probeert het hen aan de hand van de Bijbel uit te leggen:

 "En dat in zijn naam alle volken opgeroepen zullen worden om tot inkeer te komen, opdat hun zonden worden vergeven. Jullie zullen hiervan getuigenis afleggen, te beginnen in Jeruzalem." Lucas 24: 47- 48 NBV)

Kijk eens goed naar de naam van Jezus: in het Hebreeuws: Yeshua, dat Redder betekent.

Lees nu de tekst nog eens door maar i.p.v. ‘in zijn naam’ zeg je ‘in de naam van de Redder’

Waarvan redt Jezus ons?

In het grieks, de taal van het Nieuwe Testament wordt de naam Ièsous gebruikt, bij ons Jezus.

Ichthus vis

Heb je wel eens een visje gezien in de kerk, of achterop een auto, op een tas of bijbelhoes?

Het griekse woord voor vis is Ichthus. De letters van dat woord kan je gebruiken als beginletters voor de woorden in de zin: Jezus Christus, Gods zoon, Redder.

Kijk maar in dit schemaatje hoe het in elkaar steekt:

Letter

Grieks

Omgezet Grieks

Nederlands

I (I)

Ιησους

Ièsous

Jezus

Χ (CH)

Χριστός

Christos

Christus

Θ (TH)

Θεου

Theou

Gods

Υ (U)

Ὑιός

Huios

zoon

Σ (S)

Σωτήρ

Sootèr

redder

Namen spelletje

Benodigdheden: (zachte) bal

Ga in een kring staan, noem eerst de naam van een ander kind en gooi dan de bal naar hem/haar.
Na een tijdje geven jullie elkaar een andere of bij-naam, dan wordt het moeilijker!

Duur: 15 minuten

 

 

884. Zoek op!


Op zoek naar tweelingteksten

Ben je op zoek naar een spel rondom het Bijbelgedeelte in Lucas 24: 44-49? Wellicht helpt dit idee van Wilma Doldersum over het onbegrip van de discipelen. Jezus is opgestaan uit de dood, maar zijn discipelen begrijpen nog niet wie Hij is en waarom Hij gekomen is. Jezus probeert het hen aan de hand van de Bijbel uit te leggen:

46 Hij zei tegen hen: ‘Er staat geschreven dat de Messias zal lijden en sterven, maar dat hij op de derde dag zal opstaan uit de dood, 47 en dat in zijn naam alle volken opgeroepen zullen worden om tot inkeer te komen, opdat hun zonden worden vergeven. (Lucas 24: 46-47 NBV)

zoek de Bijbel

Benodigdheden:

Een Bijbel voor ieder kind of per tweetal.

Activiteit:

Laat de kinderen met hun Bijbel klaar zitten, noem de tekst en de kinderen zoeken die zo snel mogelijk op. Wie de tekst het eerste heeft, mag vinger opsteken en hard ‘Ja ik!’ roepen.

Daarna zoekt iedereen het vers op en leest iemand het voor. Praat dan nog even door of de tekst met Jezus te maken heeft en hoe dan… is het niet duidelijk, laat ze dan weer snel de tweelingtekst opzoeken…

Voorbeeldteksten: <-> tweelingteksten:

Jesaja 53:3 <-> Johannes 11:47-50

Psalmen 118:22 <-> Matteüs 21:42

1 Kronieken 5:2 <-> Hebreeën 7:14

Jesaja 7:14 <-> Lucas 1:34

Voor meer teksten, kijk bijvoorbeeld hier  

Duur: 15 minuten

 

883. Ik zie iets, wat jij niet ziet


Jezus geeft uitleg aan zijn discipelen

Ben je op zoek naar een spel rondom het Bijbelgedeelte in Lucas 24: 44-49? Wellicht helpt dit idee van Wilma Doldersum over het onbegrip van de discipelen. Jezus is opgestaan uit de dood, maar zijn discipelen begrijpen nog niet wie Hij is en waarom Hij gekomen is. Jezus probeert het hen aan de hand van de Bijbel uit te leggen:

44 Hij zei tegen hen: ‘Toen ik nog bij jullie was, heb ik tegen jullie gezegd dat alles wat in de Wet van Mozes, bij de Profeten en in de Psalmen over mij geschreven staat in vervulling moest gaan.’ 45 Daarop maakte hij hun verstand ontvankelijk voor het begrijpen van de Schriften.  (Lucas 24: 44-45 NBV)

Kijken door buis belemmerd zichtveld

De discipelen snapten nog niet dat veel teksten/verhalen uit de Bijbel die zij kenden al voorzeggingen waren van wat Jezus hier op aarde kwam doen. Ze hadden een ‘te smal’ blikveld of ze zagen de details nog niet helder.

Met dit spel krijg je een smal blikveld. Dit kan een belemmering zijn, want je ziet minder, maar ook een voordeel: de dingen die je ziet zie je veel scherper doordat je alleen daarop concentreert.

Registreer om meer te lezen...

882. Laban zoekt zijn afgodenbeeldjes


Is God zichtbaar in ons leven?

Ben je op zoek naar een spel rondom het verhaal van Jakob en zijn oom Laban. Wellicht helpt dit idee van Wilma Doldersum over Laban's woede als zijn godenbeeldjes gestolen blijken te zijn.

22 -23 Jakob was al drie dagen onderweg toen Laban het bericht ontving dat hij gevlucht was. Samen met zijn verwanten zette Laban de achtervolging in. Zeven dagen lang joeg hij Jakob achterna. Bijna had hij hem in het bergland van Gilead ingehaald, …

30 Alleen, je mag dan vertrokken zijn omdat je verteerd werd door heimwee – maar waarom heb je mijn goden gestolen?’ Genesis 31: 22 - 30 (NBV)

Detective zoekt Laban zoekt gestolen afgodsbeeldjes Rachel Jakob

Acrivteit:

Leg verschillende voorwerpen op tafel (in een vierkantje dat bedekt kan worden met de theedoek) laat de kinderen een minuut goed kijken.

Leg de theedoek eroverheen, en laat de kinderen omkijken. Haal ongezien één voorwerp weg. Leg de theedoek over de voorwerpen heen.

De kinderen mogen kijken, zonder theedoek natuurlijk, en raden welk voorwerp er mist.

Praat erover dat Laban al snel gezien had dat de godenbeeldjes misten. Ze stonden dus op een belangrijke plaats in de tent, waar je ze meteen zag. Waar hebben wij God in ons leven? Is Hij direct zichtbaar, of moet je eerst zoeken?

Duur: 10 minuten

 

881. Jakob Koekkoek


Jakob, Lea en Rachel… kijk om!

Ben je op zoek naar een spel rondom het verhaal van Jakob en zijn oom Laban. Wellicht helpt dit idee van Wilma Doldersum over Laban's woede als Jakob er stiekem vandoor gaat.

23 Samen met zijn verwanten zette Laban de achtervolging in. Zeven dagen lang joeg hij Jakob achterna. Bijna had hij hem in het bergland van Gilead ingehaald, ….

31 Jakob antwoordde: ‘Ik was bang dat u mij zou beroven van uw dochters."  Genesis 31: 23, 31 (NBV)

Je mag niet om kijken

Jakob zal wel vaak achterom gekeken hebben, ik denk dat hij wel wist dat Laban achter hem aan zou komen wanneer hij ontdekte dat hij met Lea en Rachel en de kinderen weg was gegaan.

Registreer om meer te lezen...

880. Over de grens - een spel over Jakob en Laban


Jakob is over Labans grens gegaan

Ben je op zoek naar een spel rondom het verhaal van Jakob en zijn oom Laban. Wellicht helpt dit idee van Wilma Doldersum over Laban's woede als Jakob er stiekem vandoor gaat.

"Wat heb je gedaan!’ zei hij tegen Jakob. ‘Mij bedriegen en mijn dochters wegvoeren alsof het krijgsgevangenen zijn!.’"  Genesis 31: 26 (NBV)

Voor Laban is Jakob over de grens gegaan. En nu haalt hij hem vlak voor de Jordaan bijna in…

jakob vlucht voor laban tekening kamelen rebekka

Is het terecht dat Laban zo boos wordt?

Waarom wel? Waarom niet?

Benodigdheden:

- 1 of 2 dobbelstenen per groepje
- papier en pen

Registreer om meer te lezen...

877. Laban is boos op Jacob


Stiekem meepikken 

Een idee van Wilma Doldersum over Rachel die de beeldjes van haar vader Laban steelt, als zij met Jacob naar zijn huis teruggaat.

"Laban was van huis gegaan om zijn schapen te scheren. Rachel nam de kans waar om de godenbeeldjes van haar vader te stelen."  Genesis 31: 17-35  

Een speler gaat geblinddoekt met de rug naar de andere kinderen in het midden van de ruimte zitten. Hij/zij is Laban. De andere kinderen spelen voor Rachel en beginnen vanaf de rand van een grote cirkel (of de wanden van de ruimte). Zij proberen zo geruisloos mogelijk dichtbij Laban te komen en hem zelfs aan te tikken.

rachel steelt van laban

Laban probeert goed te luisteren en wijst in de richting waar hij geluid hoort. Wijst hij naar een kind, dan moet dat kind weer opnieuw beginnen.

Wie Laban aanraakt, mag dan Laban spelen (of kies juist zelf kinderen uit die anders niet aan de beurt komen).

Praat nog even na over het gevoel van Laban spelen (bestolen worden) en Rachel spelen (iets doen wat niet mag).

Duur: vanaf 5 minuten

 

876. De storm op het meer


Is het knutselactiviteit of een spel? Allebei!

Het spel werkt als blaasvoetbal. Aan beide kanten van de tafel bevindt zich een haven. Twee mensen spelen tegen elkaar en moeten zo snel mogelijk hun bootje in de andere haven zien te krijgen.

Je kan het competitief spelen met zijn tweeën of met zijn vieren. Maar voor kleinere kinderen is het al een hele prestatie om hun bootje naar de overkant te blazen, zonder dat het een wedstrijd is.

De bootjes zijn gemaakt van een sponsje met een satéprikker als mast en tekenpapier als zeil. De havens maakten we van geverfde kranten.

 
20170312 164659

Doel:

Deelnemers leven zich op een speelse manier in in het Bijbelverhaal over de storm op het meer (Marcus 4:35-41, Matteus 8:23-27 en Lucas 8:22-25).

Benodigdheden:

gladde tafel, sponsjes, lolliestokjes of satéprikkers voor de masten, (veel) dikke rietjes om door te blazen, tekenpapier voor het zeil. .

Leeftijd:

4-8 jaar of 4-99 jaar



Dit idee heb ik gekregen van Coen Wessels. Het is ontwikkeld in een brainstorm van hun Kliederkerkteam uit Hoofddorp.