• 2
  • 83
  • 4
  • 95
  • 6
  • 7

Verhaal: Gelijkenis van de Barmhartige Samaritaan


Een schetsbordverhaal over de geboorte van Samuël 

Dit verhaal kunt u vertellen als een zogenaamd ‘Mee-Speel-Verhaal’. De kinderen kunnen tijdens de vertelling meespelen door middel van het nazeggen van bepaalde woorden of zinnen. Deze staan cursief gedrukt.

U zegt het eerst, de kinderen zeggen het na. Ook kunnen ze bepaalde emoties uitbeelden, of geluiden maken. Ook dit staat cursief gedrukt. Doe zelf mee, doe het voor. U kunt er voor kiezen om dit alle kinderen te laten doen, of tijdens het vertellen een kind aan te wijzen die dit doet. Ook kunt u kinderen tijdens het vertellen mee laten spelen door iets uit te beelden. Als ze dan iets moeten doen of zeggen kunt u dit fluisterend aan hen vertellen. Speel zelf ook mee.

Spreek van te voren af dat als u uw hand als stopteken omhoog steekt, de kinderen stil zijn. De kinderen blijven gewoon op hun plek zitten tijdens het vertellen, tenzij er kinderen iets uit moeten beelden waarbij ze moeten lopen. Zelf kunt u het verhaal beeldend vertellen.

 

De Barmhartige Samaritaan een meespeel verhaal voor kinderen

Stukje van het verhaal:

"Noa loopt op de stoep. Ze mocht van mama alleen om een paar boodschappen naar de winkel op de hoek van de straat. Noa is trots. Dit kan zij al. Ze houdt de tas stevig vast. Die is best wel zwaar. Noa zet de tas even op de grond en pakt hem met haar andere hand vast. ‘Huh’, zucht ze en tilt de tas weer op. Nog een klein stukje en dan is ze thuis.

‘Hé, Noa!’

Noa kijkt achterom, daar komt Tim aangefietst, haar buurjongen. ‘Jij hebt een zware tas bij je’, roept hij. Noa knikt, maar let even niet op waar ze loopt. Ze struikelt over een tegel die omhoog steekt en valt voorover op de grond. De tas schuift over de stoep, de appels rollen eruit, alle kanten op. En pak met rijstwafels rolt van de stoep in de goot.

‘Help me!’, roept Noa. Tim komt snel aangereden.  ‘Gaat het?’, vraagt hij bezorgd, ‘Heb je je pijn gedaan?’

Download het verhaal

Hieronder vind je een nieuw mee-speel-verhaal van Ellen Zuijdwegt uit Lucas 10:25-37. Dit verhaal is al eerder in de werkwijze 'Vertel het maar' gepubliceerd.

Registreer om meer te lezen...

Proefje: Oplosbaar papier - Vergeving


Een gemakkelijke manier om kinderen te leren over vergeving

Hoe kunnen we kinderen op visuele en begrijpbare wijze duidelijk maken wat ‘vergeving’ inhoudt?

“Bestaat er niet zoiets als oplosbaar papier?”, was mijn vraag… En ja hoor, dat bestaat en daar kan je hele leuke en mooie dingen mee doen, behalve borduren...

Ideaal voor tijdens een kindermoment in de dienst, binnen het onderwijs in de klas of tijdens een zondagsschool of kindernevendienst programma.

Goed te combineren bij een Bijbelles over de betekenis van Pasen of de gelijkenis van de onbarmhartige dienstknecht in Mattheus 18:21-35 of de gelijkenis van de verloren zoon in Lukas 11:15-32.

Bidden voor vergeving met oplosbaar papier objectles vergeven voor zondagsschool kindernevendienst kinderkerk kinderwerk onderwijs christelijk vakantiebijbelweek VBW

Wat heb je nodig:

- een schaal of bak
- lauw water
- oplosbaar papier (link waar je dit kunt kopen hieronder)
- stiften

Wat je doet:

Registreer om meer te lezen...

Sketch: De gelijkenis van de onrechtvaardige kapper


Een leuke sketch over vergeving gespeeld door een aantal personages.

Je bent een kapper. Je vindt jezelf heel goed. Er komt een oude dame binnen, zij wil een permanentje. Er komt een stoere jonge knul binnen, die wil een punk kapsel. (Ik heb een grijze permanent pruik en bruine punk pruik). Nu vallen de klanten in slaap achter een gordijn. De kapper maakt allerlei knip geluiden achter het gordijn en is zeer enthousiast neuriënd bezig. Dan is de kapper klaar. Hij maakt de klanten wakker. Ze mogen achter het gordijn vandaan komen en in de spiegel kijken.
 
Maar....de stoere bink heeft een grijs permanentje en de oude dame heeft een punkkapsel!

clown schaar
 
Nou, de klanten zijn woedend, maar de kapper reageert van "Iedereen maakt toch wel eens een foutje", "Het valt toch wel mee, het staat u best goed".
 
De klanten kalmeren en kijken nog eens goed in de spiegel en zijn toch wel tevreden. De stoere bink vindt het wel "gaaf en cool" en de oude dame voelt zich jonger. 
 
Dan komt het zoontje van de kapper binnen en zegt: "Papa, ik heb de melk gekocht hoor." Nou, dat is een fijne zoon; hij heeft boodschappen gedaan voor zijn vader. Maar in plaats van melk, heeft de jongen koffiemelk gekocht. De kapper wordt woedend en kan niet geloven dat zijn zoontje zo dom is. Hij zegt boos dat zijn zoon vroeg naar bed moet en dat hij geen zakgeld krijgt.
 
Maar "toevallig" op dat moment komen de twee klanten weer terug. Ze komen de kapper nog even zeggen dat hij wel een erg domme fout gemaakt heeft, maar dat ze er toch wel om kunnen lachen en dat de twee klanten dikke vrienden zijn geworden. De zoon begrijpt nu heel goed de fout van zijn vader, maar gaat hem niet uitlachen. De kapper staat er "gesnapt" bij en strijkt zijn hand over zijn hart over de koffiemelk. Grootmoedig zegt hij: "Nou jongen, dan drinken we toch lekker koffiemelk bij het brood". "Ja vader", zegt de zoon en als dikke vrienden lopen ze weg.

Thema's

vergeving, gelijkenis van de onbarmhartige schuldenaar

Met dank...

Een idee van Josien Koeman - met toestemming overgenomen van stichting Ezra - http://www.ezrahouten.nl/index.htm

 

Proefje: Twee spuitende colaflessen - Discipelschap

Wat heeft een spuitende colafles met de gelijkenis van de zaaier te maken?

Dit is een goede vraag! 

Ontdek het antwoord hieronder en je beschikt over twee, eenvoudige en spannende objectlessen om de gelijkenis van de zaaier verder met de kinderen uit te diepen.

cola spuit

Benodigdheden: 

- twee colaflessen
- mentos

Thema:

de gelijkenis van de zaaier, onkruid, vrucht dragen, zaad

Registreer om meer te lezen...

Verteltip: Geen 'zaad' krijgt de kans te ontkiemen...

Een leuke verwerking rondom het verhaal van de zaaier

Hoe vertel je dit overbekende Bijbelverhaal aan kinderen op een nieuwe manier, waardoor kinderen zowel het verhaal als de boodschap goed begrijpen?

Hieronder wat leuke tips!

zaad

Benodigdheden: 

- snoepjes in papier

Thema:

de gelijkenis van de zaaier, onkruid, vrucht dragen, zaad

Registreer om meer te lezen...

Spel: Bijbel Puzzel - De Goede Herder


Probeer deze Bijbel Puzzel voor de middenbouw en bovenbouw

Wat is de Goede Herder een bekend Bijbelverhaal? Hoe geef je de kinderen iets nieuws rondom dit verhaal?

Gebruik deze leuke rebus van Liesbeth Buter waarmee kinderen zelf ontdekken dat Jezus bij hen is en dat zij daardoor niet bang hoeven te zijn.

Leuk om na afloop met de kinderen in gesprek te gaan hierover:

- Is Jezus echt altijd bij je? 
- Hoe kan je dat weten?
- Hoef je nooit bang te zijn?
- Welk verschil maakt het dat Jezus bij je is?

puzzel4

Je kunt de puzzel op A4 in PDF formaat hieronder downloaden en de oplossing vinden.

Registreer om meer te lezen...

Creatief gebed: Gelijkenis van de talenten


Een creatief gebedsidee rondom Psalm 24 en het thema van Micha 2017

Speciaal voor de Micha Zondag 2017 heb ik een aantal werkvormen gemaakt die je binnen een kindermoment of binnen de kindernevendienst of de zondagsschool kunt gebruiken.

Dit jaar is het thema van de Micha Zondag gebaseerd op de tekst uit Psalm 24 ‘Van de Heer is de aarde en alles wat daar leeft, de wereld en wie haar bewonen.’

getekend hand

Benodigdheden:

- kaartjes met hierop een afbeelding van een open hand
- wereldkaart / wereldbol

Registreer om meer te lezen...

Sketch: Poppenspel - Vijf wijze en vijf dwaze meisjes


Een poppenkast script of toneelstukje voor de kerkdienst of een vakantiebijbelweek

Elly Groottes heeft een poppenkast / toneelstukje script geschreven als introductie bij de gelijkenis van de wijze en de dwaze maagden. (Mattheüs 25: 1 - 13)

Jojanneke en Jakob hebben een zaklamp, maar of dat goed gaat?

Hieronder een stukje uit het script:

Jojanneke:    Ja, dat klopt, kijk eens…ik heb een nieuwe zaklamp en nu doet-ie het niet eens….weet jij hoe dat kan?
Jacob:    laat eens zien….(bekijkt zaklamp aan alle kanten) mmmm… tsja…. Zijn de batterijen misschien leeg Jojanneke…
Jojanneke:    Ach wat stom! Ja, ik heb hem al heel veel gebruikt en geen reserve meegenomen… Das nou jammer…dat doet-ie het niet…
Jacob:    We kunnen vragen of iemand toevallig batterijen mee heeft?
Jojanneke:    Ja! beste meneren en mevrouwen…heeft iemand van jullie toevallig batterijen bij zich?

script voor handpoppen

Je kunt het script hieronder downloaden. 

Registreer om meer te lezen...

Knutsel: Zoekplaat: waar is het zwarte schaap?


Help jij de Goede Herder zoeken?

Ben je op zoek naar een zoekplaat of kleurplaat rondom de goede Herder die op zoek gaat naar zijn schaap?

Doolhof schapen

Thema's:

Goede Herder, schapen, Jakob verraadt Laban, Psalm 23, Johannes 10, Jezus de Herder

Hieronder kan je deze zoekplaat / kleurplaat van Adeline van der Kraan downloaden:

Registreer om meer te lezen...

Objectles: Gelijkenissen - Je bent kostbaar en waardevol

Een objectles over de gelijkenis van de verloren munt / penning

"Ik heb een doosje meegenomen met iets moois erin. (Kettingen en ringen laten zien. Iets van vertellen.) Mooi hè?

(Gouden ketting eruit halen.) Deze ketting is voor mij heel kostbaar en waardevol. Ik weet niet hoeveel het gekost heeft, maar vast veel geld, want het is helemaal van goud. Maar deze ketting is voor mij zo kostbaar, omdat het een speciale ketting is. Deze ketting draag ik eigenlijk altijd. Dat heb je vast weleens gezien. Deze ketting is van mijn tante geweest. Een tante die gestorven is toen ze 27 jaar was. Ik was toen 5 jaar, dus ik kan me niet meer zoveel van haar herinneren.
Maar deze ketting was van haar. Nadat ze gestorven was ging haar moeder de ketting dragen. Dat was mijn oma.

Mijn oma droeg die ketting altijd, elk dag. Zij is gestorven toen ze 93 jaar was. Toen heb ik de ketting gekregen. En ik draag hem ook altijd. Als ik er niet meer ben, krijgt mijn dochter deze ketting.

Je begrijpt wel dat deze ketting voor mij heel kostbaar en waardevol is. Het is van mensen geweest waar ik veel van hield.

gelijkenis van de verloren munt

(Bijbel laten zien.) In de bijbel staat een verhaal dat ook over een prachtige ketting gaat. Dan geen ketting voor om je hals, maar een voor om je hoofd. Een soort hoofdketting, een hoofdsieraad..."

In welke situatie kan je dit idee gebruiken?

thuis, zondagsschool les, kindernevendienst, vakantiebijbelweek, catacheseles, in de klas van een christelijke basisschool, godsdienstles

Download de objectles

Hieronder vind je een objectles van Ellen Zuijdwegt over de gelijkenis van Jezus over de vrouw die een muntje kwijt was. Ellen heeft dit idee verwerkt in een PDF file, dat je hieronder kunt downloaden. 

Registreer om meer te lezen...

Proefje: Potlood door een zakje water - De gelijkenis van de wijze en de dwaze bouwer


Nog een verhaal met het proefje van de potloden en het zakje

In de video hieronder laten we zien hoe je het verhaal van David en Saul kunt vertellen aan de hand van een boterhamzakje, potloden en wat water. Maar... 

Je kunt dit proefje ook binnen je zondagsschool of kindernevendienst gebruiken voor de gelijkenis van de dwaze en de wijze man.

Als je de woorden van Jezus in je opneemt en bij je houdt, dan gaat het goed. Kinderen staken het potloodje de zak. Elk potlood stelde een gebod van God voor. Maar als je het wel hoort en er niets mee doet....de potloden werden doorgestoken en aan de andere kant uit de zak getrokken. Het ene oor in en het andere oor uit, dan komt het niet goed. De zak loopt leeg.

Thema's

de gelijkenis van de wijze en de dwaze bouwer, luisteren naar Bijbelverhalen, God gehoorzamen

Je kunt dit gebruiken binnen:

een zondagsschool les, een kindernevendienst, een vakantiebijbelweek, een christelijke basisschool, als kindermoment tijdens een dienst, als godsdienstles



 

Verhaal: De gelijkenis van het verloren schaap

Korte uitleg:
"‘Ik ga een verhaal vertellen’, zegt Jezus, ‘Luister maar.’ De mensen gaan rechtop zitten en zetten hun oren wijd open. Want Jezus kan heel mooie verhalen vertellen. Die willen ze graag horen!

Jezus zegt: ‘Er was eens een (teken de herder) herder. Die herder had heel veel schapen, wel (schrijf ‘100’) 100. Elke dag gaat de herder met zijn (teken de schapen als je verder vertelt) schapen op stap. ’s Morgens komen ze de stal uit en lopen de schapen achter de herder aan. De herder weet de weg. Hij weet waar er lekker (teken het gras) gras te vinden is, dat de schapen kunnen eten. Hij weet waar er fris helder (teken het water) water te vinden is, dat de schapen kunnen drinken. De herder kent alle paadjes en weggetjes waarlangs ze moeten lopen. De paadjes met de puntige (teken de stenen) stenen. De weggetjes met de (teken de struik) doornstruiken. De herder zorgt ervoor dat de schapen er veilig langs kunnen. De herder let goed op of een wolf of beer de schapen geen kwaad kunnen doen. Hij beschermt zijn schapen. De herder zorgt goed voor zijn schapen. De herder houdt van zijn schapen, want het is een goede herder. 

’s Avonds komt de herder met zijn schapen weer terug bij de stal. De (teken de herder) herder gaat bij de opening staan en telt zijn (teken de schapen terwijl je verder vertelt) schapen. Alle schapen lopen één voor één langs de herder de stal binnen. De herder telt ze allemaal. (schrijft de getallen in de tekstballon als je ze zegt) 1, 2, 3, 15, 53, 80, 99… Honde… Honderd?... Nee…, het zijn er geen honderd! Wat is dat nu? Heb ik verkeerd geteld? denkt de herder."

 202


Hieronder vind je een mooi, nieuw schetsbordverhaal van Ellen Zuijdwegt over Lucas. 15:1-10 - de gelijkenis van het verloren schaap. Dit verhaal is al eerder in de werkwijze 'Vertel het maar' gepubliceerd.

Registreer om meer te lezen...

Verteltip: De Schatkoffer - de Goede Herder

Korte uitleg:
Ik heb laatst iets moois gezien...  Het ging om een kamishibai / vertelkast van De Schatkoffer, waarmee je de mooiste Bijbelverhalen kunt vertellen. De Schatkoffer maakt geillustreerde bijbelverhalen voor jonge kinderen. De kamishibai / vertelkast is daarbij een geweldig middel om voor te lezen. In de klas, op het kinderdagverblijf of in de kerk.

Ook prachtig te gebruiken tijdens een kindermoment in de dienst. De tekst van het verhaal staat op de achterkant van de hele mooie illustraties, die je dus gemakkelijk kunt voorlezen.

Video:
Hieronder vertel ik het verhaal van de goede herder met de hulp van een kamishibai. Nou ja, vertellen? Om eerlijk te zijn lees ik het gewoon voor!  

Ook een kamishibai?
Als je net als ik ook een kamishibai met die prachtige Bijbelverhalen wilt hebben, dan je deze bij de Schatkoffer bestellen.

 

 

Video: Huis op rots

Korte uitleg:
Een leuk filmpje dat je binnen het kinderwerk kunt laten zien als je de gelijkenis van de twee bouwers behandelt. Een goede vraag, die je de kinderen na afloop van het kijken van dit filmpje kunt stellen, is: "Wat wil Jezus de mensen door deze gelijkenis leren?"

Het automatische standaardantwoord is misschien dat wij ons huis op Jezus de Rots moeten bouwen. Zo gaat het bekende kinderlied namelijk: "Dus bouw je levenshuis op Jezus de Rots..." Maar dat is niet wat Jezus hier zegt. Hij heeft het juist over mensen die wel naar hem luisteren, maar niet doen wat hij zegt. Dat is lastig! Want daar hebben wij ook vaak last van... Hoe nu verder?




Bijbeltekst:
"Ieder die Mij hoort en doet wat Ik zeg, zal het vergaan als een verstandig man die zijn huis bouwde op de rots. De regen viel neer, de bergstromen kwamen omlaag, de wind stak op en ze stortten zich op dat huis, en het stortte niet in, want het was op de rots gegrondvest. Ieder die deze woorden van Mij hoort en ze niet doet, zal het vergaan als een domme man die zijn huis bouwde op zand. De regen viel neer, de bergstromen kwamen omlaag, de wind stak op en ze sloegen tegen dat huis, en het stortte in: het werd één grote ruïne.’"  (Mattheüs 7 : 24 - 28)

Verhaal: De gelijkenis van de verloren zoon

Korte uitleg:
Een schetsbordverhaal van Ellen Zuijdwegt – Dronkers dat al gepubliceerd is in de werkvorm 'Vertel het maar'. In dit bijbelverhaal vertelt Ellen de gelijkenis van de wachtende vader en de verloren zoon.

.Je kunt dit verhaal zowel met een schetsbord als ‘puur natuur’ vertellen, hoewel het altijd leuk is om een aantal voorwerpen te gebruiken.

354

Thema’s:
de vergevende en herstellende kracht van God, Gods liefde

Te gebruiken voor:
een vertelling van een Bijbelverhaal in een gezinsdienst of tijdens het kinderwerk

Bijbeltekst: 
"We moeten feestvieren en blij zijn, want die broer van je was dood en is weer levend geworden, hij was verloren en is teruggevonden.” (Lukas 15:32 )

Leeftijd:
4 t/m 88 jaar

Omschrijving
Het uitgeschreven schetsbord verhaal (inclusief tekeningen) kan je hieronder downloaden.

Registreer om meer te lezen...

Verhaal: De Barmhartige Samaritaan toont barmhartigheid

Korte uitleg:
Een schetsbordverhaal van Ellen Zuijdwegt – Dronkers dat al gepubliceerd is in de werkvorm 'Vertel het maar'. In dit Bijbelverhaal vertelt Ellen het verhaal van de Barmhartige Samaritaan.

Je kunt dit verhaal zowel met een schetsbord als ‘puur natuur’ vertellen, hoewel het altijd leuk is om een aantal voorwerpen te gebruiken.

345


Thema’s:

Wie is mijn naaste?, omgaan met mensen die anders zijn, barmhartigheid

Te gebruiken voor:
een vertelling van een Bijbelverhaal in een gezinsdienst of tijdens het kinderwerk

Bijbeltekst:
"Toen kwam er een Samaritaan langs die op reis was; hij zag hem en was ten diepste met hem begaan.”(Lukas 10:33)

Leeftijd:
4 t/m 88 jaar

Omschrijving
Het uitgeschreven schetsbord verhaal (inclusief tekeningen) kan je hieronder downloaden.

Registreer om meer te lezen...

Les: Buurtfeest - Bingo en de Verloren zoon

Korte uitleg:
Bingo is het eerste Missionaire wijkfeest. Bingo is een bekend spel, aantrekkelijk voor jong en oud. We combineren het Bingofeest met het verhaal van de Verloren zoon. Een voor velen bekend verhaal dat gaat over een man die ook een gokje waagde en Gods grote en onvoorwaardelijke liefde ontving. Hiermee zet je een leuk missionair wijkfeest neer!

326


Thema’s:

missionair, verloren zoon, onvoorwaardelijke liefde

Te gebruiken voor:
missionair wijkfeest

Bijbeltekst: 
"We moeten feestvieren en blij zijn, want die broer van je was dood en is weer levend geworden, hij was verloren en is teruggevonden.” (Lukas 15:32 )

Leeftijd:
4 t/m 88 jaar

Download:
Je kunt het idee hieronder downloaden...

Registreer om meer te lezen...

Verhaal: Barmhartige Samaritaan - hedendaagse versie ouderen

Korte uitleg:
Anke Kamman-van den Brink heeft onderstaande hedendaagse vertelling van de Barmhartige Samaritaan voor ouderen geschreven:

293


Thema’s:

wie is mijn naaste?

Te gebruiken voor:
een vertelling van een Bijbelverhaal in een gezinsdienst of tijdens het kinderwerk

Bijbeltekst: 
"Een Samaritaan echter, die op reis was, kreeg medelijden toen hij hem zag liggen.” (Lukas 10: 33)

Leeftijd:
12 t/m 88 jaar

Registreer om meer te lezen...

Verhaal: Barmhartige Samaritaan - hedendaagse versie jongeren

Korte uitleg:
Anke Kamman-van den Brink heeft onderstaande hedendaagse vertelling van de Barmhartige Samaritaan voor jongeren geschreven:

290


Thema’s:

wie is mijn naaste?

Te gebruiken voor:
een vertelling van een Bijbelverhaal in een gezinsdienst of tijdens het kinderwerk

Bijbeltekst: 
"Een Samaritaan echter, die op reis was, kreeg medelijden toen hij hem zag liggen.” (Lukas 10: 33)

Leeftijd:
12 t/m 88 jaar

Registreer om meer te lezen...

Verhaal: Barmhartige Samaritaan - hedendaagse versie kinderen

Korte uitleg:
Anke Kamman-van den Brink heeft onderstaande hedendaagse vertelling van de Barmhartige Samaritaan voor kinderen geschreven:

288

Thema’s:
wie is mijn naaste?

Te gebruiken voor:
een vertelling van een Bijbelverhaal in een gezinsdienst of tijdens het kinderwerk

Bijbeltekst: 
"Een Samaritaan echter, die op reis was, kreeg medelijden toen hij hem zag liggen.” (Lukas 10: 33)

Leeftijd:
4 t/m 12 jaar

Registreer om meer te lezen...

Verhaal: Jezus vertelt over de muntjes van de weduwe

Korte uitleg:
Een schetsbordverhaal van Ellen Zuijdwegt – Dronkers dat al gepubliceerd is in de werkvorm 'Vertel het maar'. In dit Bijbelverhaal horen en zien we het onderwijs van Jezus over geven en omgaan met geld.

Je kunt dit verhaal zowel met een schetsbord als ‘puur natuur’ vertellen, hoewel het altijd leuk is om een aantal voorwerpen te gebruiken.

274

Thema’s:
Omgaan met geld, geven

Te gebruiken voor:
een vertelling van een Bijbelverhaal in een gezinsdienst of tijdens het kinderwerk

Bijbeltekst: 
"Hij riep zijn leerlingen bij zich en zei tegen hen: ‘Ik verzeker jullie: deze arme weduwe heeft meer in de offerkist gedaan dan alle anderen die er geld in hebben gegooid;  want die hebben gegeven van hun overvloed, maar zij heeft van haar armoede alles gegeven wat ze had, haar hele levensonderhoud.’ (Marcus 12: 43, 44)

Leeftijd:
4 t/m 88 jaar

Omschrijving
Het uitgeschreven schetsbord verhaal (inclusief tekeningen) kan je hieronder downloaden.

Registreer om meer te lezen...

Vertip: Barmhartige Samaritaan - Bananen en sinaasappelen

Korte uitleg:
Een superleuke vertelling waarbij je (geprakte) bananen en sinaasappelen gebruikt om het bekende verhaal van de Barmhartige Samaritaan te vertellen.

264.1

Thema’s:
de Barmhartige Samaritaan

Te gebruiken voor:
kindermoment tijdens de dienst, creatieve vertelling tijdens het kinderwerk

Bijbeltekst:
"Een Samaritaan echter, die op reis was, kreeg medelijden toen hij hem zag liggen.” (Lukas 10: 33)

Leeftijd:
6 t/m 88 jaar

Registreer om meer te lezen...

Verhaal: De gelijkenis van het koninklijke bruiloftsmaal

Korte uitleg:
Een schetsbordverhaal van Ellen Zuijdwegt – Dronkers dat al gepubliceerd is in de werkvorm 'Vertel het maar'. In dit Bijbelverhaal horen en zien we de gelijkenis van het koninklijke bruiloftsmaal. Iedereen is uitgenodigd. Iedereen mag bij Jezus horen.

Je kunt dit verhaal zowel met een schetsbord als ‘puur natuur’ vertellen, hoewel het altijd leuk is om een aantal voorwerpen te gebruiken.

261

Thema’s:
Gods koninkrijk, iedereen mag erbij horen, feest

Te gebruiken voor:
een vertelling van een Bijbelverhaal in een gezinsdienst of tijdens het kinderwerk

Bijbeltekst: 
"Ga daarom naar de toegangswegen van de stad en nodig voor de bruiloft iedereen uit die je tegenkomt.” (Mattheus 22: 9)

Leeftijd:
4 t/m 88 jaar

Omschrijving
Het uitgeschreven schetsbord verhaal (inclusief tekeningen) kan je hieronder downloaden.

Registreer om meer te lezen...

Verhaal: Jezus is de Goede Herder

Korte uitleg:
Een schetsbordverhaal van Ellen Zuijdwegt – Dronkers dat al gepubliceerd is in de werkvorm 'Vertel het maar'. In dit bijbelverhaal wordt het verhaal van de Goede Herder vertelt. Hij zorgt, beschermt zijn schapen en zijn schapen kennen zijn stem.

Je kunt dit verhaal zowel met een schetsbord als ‘puur natuur’ vertellen, hoewel het altijd leuk is om een aantal voorwerpen te gebruiken, zoals schapenpoppen, een herderstaf, etc.

196

Thema’s:
Jezus als goede herder, de gemeente als kudde

Te gebruiken voor:
een vertelling van een Bijbelverhaal in een gezinsdienst of tijdens het kinderwerk

Bijbeltekst: 
"Ik ben de goede herder. Een goede herder geeft zijn leven voor de schapen.”  (Johannes 10: 11)

Leeftijd:
4 t/m 88 jaar

Omschrijving
Het uitgeschreven schetsbord verhaal (inclusief tekeningen) kan je hieronder downloaden.

Registreer om meer te lezen...

Verhaal: Goede Herder en Barnaby...

Korte uitleg:
Een vertelling van het Bijbelverhaal rondom de Goede Herder en het ondeugende schaap 'Barnaby'...

Je kunt dit verhaal zowel met een schetsbord als ‘puur natuur’ vertellen, hoewel het altijd leuk is om een aantal voorwerpen te gebruiken. Bij dit verhaal kan je denken aan een schapenmaskers, een berenmasker, etc.

132

Thema’s:
Jezus als goede herder, de gemeente als kudde

Te gebruiken voor:
een vertelling van een Bijbelverhaal in een gezinsdienst of tijdens het kinderwerk

Bijbeltekst: 
"Ik ben de goede herder. Een goede herder geeft zijn leven voor de schapen.”  (Johannes 10: 11)

Leeftijd:
4 t/m 88 jaar

Omschrijving
Het uitgeschreven schetsbord verhaal (inclusief tekeningen) kan je hieronder downloaden.

Registreer om meer te lezen...

Verhaal: Barmhartige Samaritaan ontfermt zich

Korte uitleg:
Een vertelling van het Bijbelverhaal rondom de Barmhartige Samaritaan, die niet voorbij ging aan het onbekende slachtoffer op de weg.

Je kunt dit verhaal zowel met een schetsbord als ‘puur natuur’ vertellen, hoewel het altijd leuk is om een aantal voorwerpen te gebruiken. Bij dit verhaal kan je denken aan een (nep)ezel, kinderen verkleed als boeven, priesters, etc.

127

Thema’s:
wie is mijn naaste?

Te gebruiken voor:
een vertelling van een Bijbelverhaal in een gezinsdienst of tijdens het kinderwerk

Bijbeltekst: 
"Een Samaritaan echter, die op reis was, kreeg medelijden toen hij hem zag liggen.” (Lukas 10: 33)

Leeftijd:
4 t/m 88 jaar

Omschrijving
Het uitgeschreven schetsbord verhaal (inclusief tekeningen) kan je hieronder downloaden.

Registreer om meer te lezen...