658. Verrast door de verbeeldingskracht van een kind

Korte uitleg:
Een kind in Japan krijgt van zijn juffrouw de opdracht om een tekening te maken. Hij mag van haar tekenen wat hij wilt. Alleen er lijkt iets mis te gaan. Hij krast het ene na het andere vel vol met zwarte strepen. En hij stopt maar niet... 

Bezorgd laten zijn ouders hem voor observatie opnemen. Wat is er aan de hand? Laat je verrassen door het einde...

Deze video kan je als kinderwerkers samen met elkaar bekijken om na te denken hoe je de verbeeldingskracht van de kinderen met elkaar kunt stimuleren. 

Je kunt hem ook met de kinderen (van de bovenbouw) bekijken, als toevoeging bij een vertelling van het verhaal van Jona.

Thema's:
toerusting kinderwerkers, verbeeldingskracht, Jona en de grote vis

657. Met de ogen van een kind

Korte uitleg:
Een krachtige, korte video die je samen met je kinderwerkers tijdens een toerusting kunt bekijken:

- Wat doet deze video met je?
- In hoeverre wil jij als kinderwerker met de kinderen meegaan?
- Waar ligt voor jou de grens?
- Wat heeft deze video voor jou met onderstaande Bijbeltekst te maken?

Bijbeltekst:
"En zij brachten de kinderen tot Hem, opdat Hij ze zou aanraken; doch de discipelen bestraften hen. Toen Jezus dat zag, nam Hij het zeer kwalijk en zeide tot hen: Laat de kinderen tot Mij komen, verhindert ze niet; want voor zodanigen is het Koninkrijk Gods. Voorwaar, Ik zeg u: Wie het Koninkrijk Gods niet ontvangt als een kind, zal het voorzeker niet binnengaan. En Hij omarmde ze en hun de handen opleggende, zegende Hij ze."     (Marcus 10:13-16)

Video:
Bekijk de video hieronder...

Registreer om meer te lezen...

609. Kerkgeschiedenis verhalen - Patrick

Korte uitleg:
Dick Baarsen heeft een serie prachtige kerkgeschiedenisverhalen gemaakt die je binnen het kinderwerk heel goed kunt laten zien. De video’s brengen op een indrukwekkende wijze de levens van deze mensen opnieuw onder de aandacht van de kinderen.

 patrick

Patrick

Thema’s:
Kerkgeschiedenisverhalen / verhalen over geloofshelden
 
Te gebruiken voor:
Om als video binnen het kinderwerk te laten zien en hier met de kinderen over door te praten.

Omschrijving:
In deze video vertelt Dick Baarsen het levensverhaal van Patrick.

Het verhaal over de eerste zendeling die in de vijfde eeuw naar Ierland ging. Noch van het begin van zijn activiteiten, noch van zijn geboorte is een precieze datum bekend. Hij werd als jongen van 16 door Ierse heidenen als slaaf naar het eiland gebracht. Daar werd hij schaapherder en leerde Iers. Hij vluchtte naar Gallië, maar keerde naar het eiland terug om op de meest afgelegen plekken waar nog nooit een prediker gezien was het christendom te brengen.
 
Voor de video kijk hier onder…

Registreer om meer te lezen...

500. Hoe bereid ik een verhaal voor?

Korte uitleg:
Binnen kinderwerk vertellen we regelmatig verhalen uit de bijbel. Maar hoe werkt dit nu precies? Wat kan je in je voorbereiding doen om een goed verhaal voor de kinderen neer te zetten?


323


Hieronder vind je een hoofdstuk (8 pagina's) uit een boek over kinderwerk dat ik jaren geleden geschreven heb. Hopelijk geeft dit gedeelte je tips en handvatten om nog beter een verhaal uit de bijbel te vertellen.

Thema’s:
Verhalen vertellen

Te gebruiken voor:
Toerusting van kinderwerkers

Registreer om meer te lezen...

378. Kleine groepen

Korte uitleg:
Tijdens een kinderprogramma is het fijn om op een bepaald moment de kinderen in kleine groepen op te delen. Één van de betere manieren om dit te doen, is, als je een grote zaal hebt, om de kinderen op hun buik met de hoofden naar elkaar toe te laten liggen. Dit heeft drie voordelen:

1) Iedereen kan elkaar aan kijken
2) Omdat ze op hun armen liggen, kunnen ze niet aan elkaar trekken of elkaar slaan.
3) Ze kunnen elkaar niet schoppen.

378


Het doel van de kleine groepen is om:

Registreer om meer te lezen...

371. Het houden van een quiz

Korte uitleg:
Een quiz is altijd leuk binnen het kinderwerk. Maar wist je dat het nog meer doelen dient, dan alleen maar ‘leuk’?

Als je het goed doet, kan je een quiz gebruiken voor een herhaling van je onderwijsstof en een stuk verdieping voor de kinderen. Daarnaast is een quiz ook een leuke vorm van herhaling. Hier door zullen de kinderen het onderwijs beter onthouden.

371

Dingen waar je bij een quiz op moet letten:

Registreer om meer te lezen...

369. Beginnen met een raadseltijd

Korte inleiding:
Vaak is het leuk om tijdens een kinderprogramma een raadseltijd te hebben. Hiervoor hebben we een reeks van eenvoudige tekeningen gemaakt, die je gemakkelijk kunt natekenen. Elk van deze tekeningen is een raadsel op zich…

Het idee is dat je één van deze tekeningen (die je hieronder kunt downloaden) op het bord schildert of tekent. De kinderen moeten dan raden wat het voorstelt. Als ze het goed hebben, is het een punt voor hen, anders is het een punt voor jou! Per raadseltijd kun je drie of vier tekeningen gebruiken.

369                                                                                           

Wat is het doel van een raadseltijd?
- Het is een ijsbreker.
- Je kan het gebruiken om het thema te introduceren. Als laatste tekening kun je het thema opschrijven en aan de kinderen vragen wat dat betekent.
- Het trekt de aandacht van de kinderen.
- Je kunt het gebruiken om wat tijd op te vullen.

Hieronder kun je deze tekeningen downloaden…

Registreer om meer te lezen...

346. De rommelmand als cruciaal instrument voor elke kinderwerker

Korte uitleg:
Een videoblog van Matthijs Vlaardingerbroek voor de website EO.nl/geloven:

In deze video legt Matthijs uit dat elke kinderwerker over een rommelmand zou moeten beschikken, die hij / zij kan inzetten om de kinderen te helpen om tot aanbidding te komen, om verhalen mee te vertellen en zelfs om kinderen helpen om te bidden. Eigenlijk is een rommelmond onmisbaar binnen kinderwerk!!

346


Thema’s:

visuele middelen inzetten binnen kinderwerk, toerusting voor kinderwerkers

Te gebruiken voor:
Nadenken met kinderwerkers over hoe je verhalen, lesstof en begrippen visueel maakt / toerusting kinderwerkers

Bijbeltekst: 
"Mensenkind, neem een tegel, leg die voor u, en teken daarop een stad: Jeruzalem. Sla er het beleg voor, bouw er een belegeringsdam tegenaan, werp er een wal tegenop, leg er legerkampen rondom, en breng aan alle kanten stormrammen in stelling. Neem vervolgens een ijzeren bakplaat; zet die als een ijzeren muur tussen u en de stad en richt uw blik op de stad: zo belegert u de stad. Die belegering zal voor het volk van Israël een teken zijn.” (Ezechiel 4: 1-3)

Leeftijd:
18 t/m 88 jaar

Registreer om meer te lezen...

342. Hoe ver kan je gaan in je werk met jongeren? (video voor kinderwerkers)

Korte uitleg:
Een videoblog van Matthijs Vlaardingerbroek voor de website EO.nl/geloven met een eerlijk verhaal over mijn vriendschap met Ricardo met wie ik van zijn achtste tot zijn zeventiende heb opgetrokken. Hoewel hij regelmatig dingen uit ons huis stal, hebben we er toch voor gekozen om hem in ons leven te houden en in hem te blijven investeren.


342

Thema’s:
God verandert mensen?, hoe ga je als jeugdwerker om met teleurstelling?

Te gebruiken voor:
Toerusting van kinderwerkers

Bijbeltekst: 
"Kom snel naar me toe, want Demas heeft me verlaten; hij heeft deze wereld lief gekregen en is naar Tessalonica vertrokken.” (2 Timoteus 4: 9, 10)

Leeftijd:
18 t/m 88 jaar

Registreer om meer te lezen...