Creatief gebed: Potlood door een zakje water - Esther vindt moed bij God

Korte uitleg:
Dit is een mooie gebedsactivtieit met kinderen waarin de moed van koningin Esther centraal staat. Het verhaal van Esther gaat over een gewone vrouw, in een buitengewone situatie, waarin ze veel moed moet tonen. Alhoewel de naam van God niet echt genoemd wordt in het hele boek, moet Esther wel geworteld zijn in haar identiteit als een van de mensen van God, zodat ze hen kan redden. Deze gebedsactiviteit zal de kinderen helpen om de geweldige hulp en moed, die God kan geven, te visualiseren.

eshter1


Je hebt nodig:
- een afsluitbaar boterhamzakje
- water
- scherpe potloden en pennen.

Registreer om meer te lezen...

Proefje: Potlood door een zakje water - Esther vindt moed bij God

Korte uitleg:
Dit is een mooie gebedsactivtieit met kinderen waarin de moed van koningin Esther centraal staat. Het verhaal van Esther gaat over een gewone vrouw, in een buitengewone situatie, waarin ze veel moed moet tonen. Alhoewel de naam van God niet echt genoemd wordt in het hele boek, moet Esther wel geworteld zijn in haar identiteit als een van de mensen van God, zodat ze hen kan redden. Deze gebedsactiviteit zal de kinderen helpen om de geweldige hulp en moed, die God kan geven, te visualiseren.

eshter1


Je hebt nodig:
- een afsluitbaar boterhamzakje
- water
- scherpe potloden en pennen.

Registreer om meer te lezen...

Toneelstuk: Hoera Gods Zoon!

Korte uitleg:

Dit kerststuk bestaat uit een viertal tableau vivants; levende schilderijen. Per groep vormen de kinderen een schilderij, waarbij ze 30 sec – 2 minuten stil staan. De duur is afhankelijk van de leeftijd van de kinderen. De vier schilderijen vormen samen een verhaal, omdat ze na elkaar getoond worden. Het publiek heeft dus steeds ongeveer anderhalve minuut om het schilderij te bekijken. Daarna komen de kinderen in beweging om te zingen, rappen of dansen.

Vorm:
Tableau Vivants

kerst


Achtergrond informatie:
Elk schilderij heeft een thema, een onderdeel van het kerstverhaal. Dit staat al vast. Binnen het schilderij is er veel ruimte om creatief te zijn in bijvoorbeeld kleding wat de kinderen dragen en attributen die gebruikt worden. Doe dat alsjeblieft ook en laat de kinderen op hun niveau meedenken. Het thema van het stuk is: ‘Hoera Gods Zoon’. De interpretatie ervan moet dus een moderne zijn, met moderne attributen. Alsof Jezus in deze tijd geboren zou zijn. Dan zou Hij mogelijk niet in een stal geboren zijn, maar in een ...? Dan zouden de wijzen er anders uit hebben gezien. Dan zou Maria naar de hulpverlening gestuurd worden, omdat ze tienermoeder is. Dan zouden er andere cadeaus gegeven worden in plaats van goud, wierook en mirre. Dan zou Maria een slinger; ‘hoera een zoon’ ophangen, enzovoorts.

Registreer om meer te lezen...

Verhaal: Jezus - Zacheüs; een vertelling in de 'ik' vorm

Korte uitleg:
Een korte vertelling van Zacheüs in de 'ik-vorm'. Je kunt het voorlezen, uitspelen of zelf vertellen. Het verhaal is geschreven door Arianne de Lange-Lootens:

"Opeens zag ik die vijgenboom. Dat is een boom waar je heel gemakkelijk in kan klimmen. Vlug voordat mensen mij zagen, ben ik in die boom geklommen en kon zo verstopt voor iedereen die Jezus eens bekijken. Haha, zo niemand zag mij. Ik zat goed verstopt. Ik was dat plagen wel een beetje zat. Weet je, het is helemaal niet leuk als mensen je niet mogen en je geen echte vrienden hebt. Eigenlijk best wel eenzaam. Het maakte mij vaak verdrietig. Die gedachtes speelden door mij hoofd als ik zo alleen was. Maar als ze lelijk tegen mij deden, kon ik nog wel wat meer geld bij hen pikken."

Niels Larsen Stevns Zakus


Je kunt het verhaal hieronder downloaden:

Registreer om meer te lezen...

Toneelstuk: Zacheus komt op bezoek

Korte uitleg:
Arianne de Lange-Lootens heeft speciaal voor een vakantiebijbelweek een toneelstuk geschreven over Zacheus, die tijdens een vertelling langs komt. Hij gooit de vertelling door de war en gaat zijn eigen verhaal vertellen. Leuk om als basis te gebruiken bij een vertelling over Zacheus. 

Brooklyn Museum Zacchaeus in the Sycamore Awaiting the Passage of Jesus Zache sur le sycomore attendant le passage de Jsus James Tissot


"Ik moest mijn administratie nog afmaken en was zo vlot nog niet. Ik had ook geen hulpje. Dat heb je ervan als je niet eerlijk bent natuurlijk, maar dat wist ik toen nog niet.  Weet je, ik was dan stinkend rijk maar ik had geen vrienden. Niemand wilde bij mij op de koffie komen, ik had nooit gasten aan tafel. Altijd alleen. Alleen naar mijn werk. Alleen ’s avonds eten. Alleen boodschappen doen. Alleen naar bed en alleen weer opstaan. Geen vrouw. Geen vrienden. Mensen wilden me eigenlijk niet kennen-buiten mijn werk om dan.

Toen ik eindelijk klaar was en naar het plein toeliep, was het er druk….. niet normaal. Het zag zwart van de mensen. En mij voorlaten? Weet niet hoe dat bij jullie gaat, kinderen, maar kleine grote mensen voorlaten, is echt een NO voor velen..."

Je kunt het verhaal hieronder downloaden:

Registreer om meer te lezen...

Verhaal: Kerst - Omet en de plotselinge verdwijning...

Korte uitleg:
"Het was weer wat rustiger in Bethlehem. Jozef en Maria woonden nu in het kamertje op het dak van Omet’s huis. Omet vond het maar wat gezellig een dergelijk baby’tje zo dichtbij. Gisteren had Jozef aan hem gevraagd of hij vandaag mee wou naar Jeruzalem. Jezus was nu veertig dagen oud. Dat was de leeftijd dat hij aan God aangeboden moest worden. Dat stond in de wet van Mozes. Ook Maria moest rein worden verklaard. Je ging dan naar de tempel en offerde daar twee duiven. Jozef had gevraagd of Omet, terwijl ze dit offer aan God gingen geven, op hun spullen en op de ezel wilde passen. Zijn ouders vonden het prima. “Zo kunnen wij gelijk eens zien hoe of jij dat werk aan kan.” Maria vond het erg fijn dat Omet mee ging: “Jij was tenslotte degene die voor ons zorgde, toen wij in Bethlehem binnen kwamen.” 

Yegorov Simeon the Righteous


Een vervolgverhaal op Omet weet wel een plekkie. Ook dit verhaal is door Arianne de Lange-Lootens geschreven. Het (voorlees)verhaal beschrijft het opdragen van baby Jezus in de tempel, het bezoek van de drie wijzen en de vlucht naar Egypte. Ook dit verhaal is geschreven vanuit het Joodse jongetje Omet. 

Je kunt het verhaal hieronder downloaden: 

Registreer om meer te lezen...

Verhaal: Kerst - Omet weet wel een plekkie...

Korte uitleg:
"Pff, wat een drukte is het hier. Ik kan geen eens meer een plekje vinden om te spelen. Wat een kinderen. Ik loop nu al uren te zoeken naar Nathaniël. Waar zou die zijn? Sinds dat keizer Augustus wil weten hoeveel mensen er in zijn rijk wonen, hebben mijn ouders het druk. Bah, niets leuk! Ze hebben geen tijd voor mij, want het huis zit vol met gasten. Nathaniël zal ook wel bij zijn ouders aan het helpen zijn. Ook daar is het druk. Niemand heeft nog een slaapplaats over. En moet je zien; al die mensen die nu nog binnen komen. Bethlehem barst bijna uit zijn voegen. Ik ga maar eens naar de poort om te kijken of er nog veel mensen aan komen."

nativity scene 522516 960 720


Een mooi Kerstverhaal om voor te lezen. Het is geschreven door Arianne de Lange-Lootens. In dit verhaal vertelt zij de geboorte van Jezus gezien vanuit de ogen van een Joods jongetje.

Je kunt het verhaal hieronder downloaden.

Registreer om meer te lezen...

Verhaal: Mozes - Gods wolk wijst de weg

Korte uitleg:
"’s Avonds is het donker. De maan schijnt. En er zijn sterren in de lucht. Het is stil in het tentenkamp.
Stil bij de tabernakel. Stil bij de tenten. Iedereen ligt in zijn tent te slapen. Samma ook.
Maar plotseling schrikt Samma wakker. Hij heeft gedroomd. Een enge droom. Hij moet er van huilen.
‘Mama, papa!’ huilt Samma.
Mama is snel bij hem. ‘Wat is er Samma, waarom moet je huilen?’
‘Ik heb zo eng gedroomd’, snikt Samma , ‘en het is zo donker!’
‘Je hoeft niet bang te zijn’, zegt mama. Wij zijn bij je, en de Here God is er ook bij. Weet je nog dat je de wolk kan zien?’
‘Maar…, maar…, nu niet. Het is zo donker!’

275

Mama neemt Samma bij de hand en samen gaan ze naar buiten.
‘Kijk eens Samma’, zegt mama. ‘Kijk eens naar de tabernakel.’
Samma kijkt en wat ziet hij? De wolk! De wolk van God!
De wolk lijkt nu wel van vuur en licht. Het is niet helemaal donker. De wolk van God geeft licht.
‘Ik kan hem zien!’ zegt Samma. ‘God is er nu ook...’"

Hieronder vind je een mooi nieuw verhaal van schetsbordverhaal van Ellen Zuijdwegt over het Bijbelverhaal van de wolk van God die het volk door de woestijn leidt uit Numeri 9:15-23 dat al eerder in de werkwijze 'Vertel het maar' gepubliceerd is. 

Registreer om meer te lezen...

Verhaal: Mozes - De koperen slang

Korte uitleg:
"De mensen zijn zó bang. Ze begrijpen dat ze een grote fout hebben gemaakt. Ze begrijpen dat ze niet zo moeten mopperen op God en Mozes. 
Ze begrijpen dat ze niet zo ontevreden moeten zijn. Ze gaan naar Mozes.

146

‘Mozes, help ons! We zijn verkeerd geweest tegen jou en tegen God. We hebben er spijt van. Vraag alstublieft of God de slangen weg wil sturen.’
Dan gaat Mozes bidden.. Hij vertelt de Here God dat de Israëlieten spijt hebben en vraagt of God de slangen weg wil sturen.
Dan zegt de Here God tegen Mozes: ‘Maak een slang van koper en zet die op een paal. Iedereen die gebeten is, moet naar de koperen slang kijken. Dan zal hij blijven leven...’"

Hieronder vind je een mooi nieuw verhaal van schetsbordverhaal van Ellen Zuijdwegt over het Bijbelverhaal van Mozes en de koperen slang uit Numeri 21:4-9, dat al eerder in de werkwijze 'Vertel het maar' gepubliceerd is. 

Registreer om meer te lezen...

Objectles: Kracht van de tong - Een bord vol tandpasta

Korte uitleg:
Laatst zag ik in een dienst een leuke objectles die je kunt gebruiken over de kracht van woorden, de macht van de tong en hoe ga je om met de lelijke woorden die je er misschien uitgeflapt hebt. 

De schrijver Jakobus is hier in hoofdstuk 3 erg duidelijk in: 

De macht van de tong
"Wie in zijn spreken nooit misdoet is een volmaakt mens, in staat zichzelf geheel in toom te houden. Wij hoeven een paard slechts een bit in de mond te doen om het hele dier te besturen en in de hand te hebben. Of denk aan een schip: hoe groot het ook is en al wordt het door hevige winden voortgedreven, toch wordt het door een heel klein roer gewend zoals de stuurman het wil. Ook de tong is maar een klein deel van ons lichaam, toch slaat zij een hoge toon aan.... Maar de tong kan geen mens temmen... Met haar zegenen wij onze Heer en Vader, en met haar vervloeken wij de mensen, die naar Gods gelijkenis zijn geschapen."

tandpasta

Hieronder een video over hoe je aan de hand van een tube met tandpasta dit Bijbelgedeelte en haar boodschap kunt illustreren en uitleggen:

Registreer om meer te lezen...

Proefje: Drijvende sinaasappel - Hebreeën 12

Korte uitleg:
De schrijver van de brief aan de Hebreeën schrijft in hoofdstuk 12: 1

"Door zo’n wolk van getuigen omgeven moeten wij elke zondelast die ons hindert, van ons afschudden, om vastberaden de wedstrijd te lopen waarvoor we ons hebben ingeschreven." 

In dit Bijbelgedeelte daagt de schrijver ons uit om onze zonden af te leggen en alles, dat ervoor zorgt dat we ons geloof willen opgeven, achter ons te laten om zo op krachtige wijze de wedstrijd tot de finish toe uit te lopen. Een mooi, maar ook ingewikkeld gedeelte. Gelukkig hebben we nog steeds onze twee sinaasappels en de kan met water. 

sinas3

Voor de derde keer een manier hoe je dit proefje zelfs ook voor zo'n ingewikkeld Bijbelgedeelte kunt gebruiken.


In de video hieronder zie hoe je dit gedeelte uit Hebreeën 12 op gemakkelijk manier aan kinderen kunt uitleggen. 

Registreer om meer te lezen...

Proefje: Drijvende sinaasappel - Sadrach, Mesach en Abednego


God beschermt echt!

Hoe vertel je het verhaal van Sadrach, Mesach en Abednego in de vurige oven op een nieuwe manier? Of het verhaal van Daniel in de leeuwenkuil, Jona in de vis, het volk van Israel door de Rode Zee / Rietzee? Tja...

sinas2

Wat dacht je van twee sinaasappels en een kan met water? Leuk, gemakkelijk, lekker, gezond en ook wel grappig!


In de video hieronder zie hoe je elk verhaal over Gods bescherming aan de hand van dit eenvoudige proefje kunt vertellen....

Registreer om meer te lezen...

Proefje: Drijvende sinaasappel - Jezus wandelt op het water

Korte uitleg: 
Het is zondagochtend. Degene die het kindermoment in de dienst verzorgt, laat aan iedereen twee sinaasappels zien. De ene sinaasappel is gepeld. De ander is ongepeld. De kinderen krijgen een vraag voorgespiegeld: Wat gebeurt er als je een gepelde en een ongepelde sinaasappel in een kan met water legt? Welke van de twee blijft drijven en welke zakt naar de bodem?

sinas1

Leuk! Maar waarom zou je dit proefje tijdens in een kindermoment tonen?

Omdat je vervolgens aan de hand van deze twee sinaasappels het Bijbelverhaal kunt vertellen over Jezus die op het water wandelt, of over de vier vrienden in de vurige oven, over Daniel in de leeuwenkuil, Jona in de vis, het volk van Israël tijdens de doortocht van de Rietzee.... En als je helemaal iets moois wilt doen, vertel dan over Hebreeën 12, waarin de schrijver zijn lezers oproept om alles af te leggen wat ons stopt om met goede moed de race te rennen die voor ons ligt.


In de video hieronder zie hoe je het verhaal kunt vertellen over Jezus die op het water wandelt en over Petrus die niet naar Jezus, maar naar de storm, de moeilijkheden en de problemen keek en daardoor wegzonk: 

Lees meer

Creatief gebed: Maak je eigen gebedsmuur

Korte uitleg:
Tijdens een van mijn voorstellingen kwam ik in een kerk waar ze met behulp van kartonnen dozen en 'stenen' behang een gebedsmuur hadden gebouwd. Gemeenteleden en bezoekers konden hun gebeden op briefjes schrijven en door gaten in de muur naar binnen stoppen. Heel eenvoudig en tegelijkertijd indrukwekkend. 

Wel belangrijk om aan de mensen duidelijk te maken wat je met de geschreven gebeden doet. Gooi je ze ongelezen weg, als je de muur weer afbreekt. Of verzamel je ze wekelijks en bid je ervoor in de bidstond. 

20160910 160856

Een metershoog gebedsmuur in de kerk!

20160910 160916

Donkere gaten waarin je de gebedsbriefjes kunt stoppen.

20160910 160956

Zo licht als een veertje, gemakkelijk te verschuiven. 

Objectles: Jozua's nederlaag bij Ai - Een druppel teveel

Korte uitleg:
In de vorige vier ideeën hebben we naar Jozua's nederlaag gekeken bij Ai. In zijn eigen kracht ging hij erop los en dit liep slecht af. Natuurlijk speelt er in dit verhaal nog een andere reden waarom het mis ging: de ongehoorzaamheid van Achan die wel een aantal kostbaarheden uit Jericho had meegenomen. 

pipet

Zelf vind ik dit een heel moeillijk verhaal om aan kinderen te vertellen. Vanuit onze ogen lijkt het allemaal zo wreed. Als ik het verhaal van Achan ooit toch zou vertellen, zou ik dat doen aan de hand van:
- een kan met limonade
- een pipet
- een glaasje water uit mijn wc-pot.

"Wat?!", denk je misschien. Hieronder leg ik het uit...

Registreer om meer te lezen...

Objectles: Jozua's nederlaag bij Ai - Zaklantaarn en Batterij

Korte uitleg:
Je wilt kinderen het verhaal vertellen van Jozua die na de geweldige overwinning op de grote stad Jericho het kleine dorp Ai wilt innemen. In plaats van gehoorzaam te zijn en te vertrouwen op God, leunt Jozua op eigen macht. Het loop helaas voor Jozua en de Israëlieten helemaal verkeerd af. Afhankelijk zijn van God en dan weer niet afhankelijk zijn van God speelt in dit verhaal een grote rol. 

light 159858 960 720

Misschien kan je het verhaal op een andere manier vertellen aan de hand van een zaklamp en zijn grote vriend de batterij. Hieronder een leuk vrij verhaal / objectles voor de wat kleinere kinderen...

Registreer om meer te lezen...

Objectles: Jozua's nederlaag bij Ai - Het bekertjesspel

Korte uitleg:
Je wilt kinderen het verhaal vertellen van Jozua die na de geweldige overwinning op de grote stad Jericho het kleine dorp Ai wilt innemen. In plaats van gehoorzaam te zijn en te vertrouwen op God, leunt Jozua op eigen macht. Het loop helaas voor Jozua en de Israëlieten helemaal verkeerd af. Trots en hoogmoed spelen in dit verhaal een belangrijke rol. Maar hoe leg je hoogmoed uit?

bekers

Wat denk je van het bekertjesspel?

Registreer om meer te lezen...

Objectles: Jozua's nederlaag bij Ai - Hoogmoed komt voor de val

Korte uitleg:
Je wilt kinderen het verhaal vertellen van Jozua die na de geweldige overwinning op de grote stad Jericho het kleine dorp Ai wilt innemen. In plaats van gehoorzaam te zijn en te vertrouwen op God, leunt Jozua op eigen macht. Het loop helaas voor Jozua en de Israëlieten helemaal verkeerd af. Trots en hoogmoed spelen in dit verhaal een belangrijke rol. Maar hoe leg je hoogmoed uit? 

touw

Misschien wel aan de hand van een touw...

Registreer om meer te lezen...

Objectles: Jozua's nederlaag bij Ai - De hoogmoedige wasknijper

Korte uitleg:
Je wilt kinderen het verhaal vertellen van Jozua die na de geweldige overwinning op de grote stad Jericho het kleine dorp Ai wilt innemen. In plaats van gehoorzaam te zijn en te vertrouwen op God, leunt Jozua op eigen macht. Het loop helaas voor Jozua en de Israëlieten helemaal verkeerd af.

clothes peg on line


Hoe illustreer je dit toch ingewikkelde verhaal op een aantrekkelijke manier voor kinderen? Onlangs werd mij deze vraag gesteld. Ik kwam al snel op vier creatieve manieren die ik hier en in de volgende drie ideeën met jullie wil delen:

1. Lakens in de was...

Registreer om meer te lezen...

Proefje: Een regenboog maken met Skittles

Korte uitleg:
Je kunt bij verschillende Bijbelse thema's met kinderen een regenboog maken. Vanzelfsprekend bij het verhaal van Noach en de ark. Maar ook bij een vertelling over de gaven en/of de vrucht van de Geest. Elke gave en elke vrucht van de Geest hoort erbij en is belangrijk. Een andere manier waarbij je de Skittles kunt gebruiken, is het Lichaam van Christus en het punt dat iedereen erbij hoort en kleur mag bijdragen.

Creatief gebed: Bidden met statische elektriciteit

Korte uitleg:
"Bidden met statische elektriciteit?! Het moet niet gekker worden!" Of juist wel?

Hoe dan ook, ik vind dit een leuke en visuele manier om kinderen en volwassenen te laten zien hoe God onze gebeden aanvaardt en om op deze wijze met kinderen te bidden. Deze vorm illustreert de kracht en de wil van God om onze gebeden te verhoren, ook al gebeurt dit niet altijd op de tijd dat wij dit verwachten. Je kunt dit idee ook goed als preekillustratie of in een kindermoment gebruiken. 

staticelectricity Fotor

Registreer om meer te lezen...

Knutsel: Lichaam van Christus - Verven met een wattenstaafje

Korte uitleg:
Met dit knutselwerk gaan we met de kinderen stil staan en nadenken bij het thema: het Lichaam van Christus. Dit is de naam die vooral Paulus aan de kerk / gemeente geeft. Hij schrijft in de brief aan de Korintiërs dat de gemeente bestaat uit verschillende mensen met verschillende gaven die allemaal bij dezelfde christelijke familie horen en die samenwerken in de naam van Jezus. Wat is nu leuker dan om met verf dit thema verder uit te diepen. Dit idee past goed bij een uitwerking van het Bijbelgedeelte in 1 Korintiërs 12: 12-27.

 kruis1

Registreer om meer te lezen...

Objectles: Pasen - Beleef het Paasverhaal met al je zintuigen

Korte uitleg:
Hoe laat je kinderen de Paasgeschiedenis beleven? Hoe illustreer je het Paasverhaal in een preek of tijdens een kindermoment in de dienst? In het onderstaande idee vind je zeven verschillende voorwerpen die je kunt inzetten om Pasen dichtbij de kinderen en hun ouders te brengen. We maken gebruik van zowel voelen, proeven, geluid, zicht en geur. Denk wel aan allergieën!

Mocht je het in een preek als illustratie willen gebruiken, dan kan je wellicht een of twee voorwerpen kiezen. Ik denk dat het holle paasei als illustratie wellicht op zichzelf kan staan. Je kunt dit idee natuurlijk ook gebruiken voor kleinere groepen kinderen of zelfs voor grotere groepen, mist je genoeg materialen hebt voor iedereen. 

paas1

Registreer om meer te lezen...

Proefje: Houd van elkaar - Gods liefde verspreiden

Korte uitleg:
In dit idee gaan we met elkaar nadenken over de volgende woorden van Jezus: “Ik geef jullie een nieuw gebod: dat je elkaar liefhebt. Met de liefde die Ik jullie heb toegedragen, moeten jullie ook elkaar liefhebben. Daaraan zal iedereen kunnen zien dat jullie leerlingen van Mij zijn: als jullie onder elkaar de liefde bewaren.’ (Johannes 13, regel 34-35).

Het idee van vandaag is een leuke en visuele gebedsactiviteit, dat kinderen helpt om na te denken over het delen van Gods liefde en om te bidden voor mensen die het moeilijk vinden om liefde te delen.

beker1


Wat heb je nodig:

- bekers met 3 cm water
- strookjes keuken rol
- viltstiften (het liefste goedkopen en kleurrijke stiften. GEEN permanentmarkers want het is de bedoeling dat de inkt uitloopt!)

Lees meer

Creatief gebed: Aluminiumfolie vormen

Korte uitleg:
Dit is een manier van bidden die goed (en leuk) werkt in heel veel verschillende situaties. Je kunt het voor alle leeftijden inzetten. Van kleine groepen kinderen en zelfs voor thuis. Het enige wat je nodig hebt is voor iedereen een vierkantje aluminiumfolie van 6 bij 6 cm zodat je hier verschillende vormen mee kunt maken.

zilverfolie1

 

Registreer om meer te lezen...

Trucje: In en uit de knoop - Hoe vertel je een Bijbelverhaal?

Korte uitleg:
Met deze eenvoudige knooptruc kan je elk Bijbelverhaal vertellen waarin mensen met problemen of met zonde worstelen. Verhalen zoals Zacheus, Bartimeus, de vrouw in overspel betrapt, de verloren zoon en ga zo maar door!

knoop

Het enige wat je nodig hebt, is een touw en een paar minuten oefenen.

In de video hieronder demonstreert Matthijs Vlaardingerbroek hoe je deze truc kunt inzetten als preekillustratie of binnen een kindermoment tijdens een dienst.

Registreer om meer te lezen...

Objectles: De Bijbel als loodlijn?!

Korte uitleg:
Een loodlijn is een eeuwenoud instrument om te bepalen of bijvoorbeeld een muur wel recht gebouwd is. Hoe kan je dit eeuwenoude instrument als preekillustratie of binnen het kinderwerk gebruiken?
Op zich is dit redelijk eenvoudig: Je maakt een verbinding tussen een loodlijn en de Bijbel. De Bijbel is namelijk ook een soort loodlijn, waarmee we kunnen zien of ons leven in de ogen van God 'recht' staat.

Wat gebeurt er nu als je een loodlijn langs een kromme muur houdt?
- je kunt de loodlijn negeren en de muur op eigen risico gewoon laten staan
- je kunt boos worden op de loodlijn en deze door midden knippen
- je kunt de loodlijn laten spreken en de muur opnieuw gaan bouwen.

Als dit niet van toepassing op de Bijbel is...

Bekijk de video hieronder: 

Registreer om meer te lezen...

Uitleg: Hoe combineer je een Bijbelverhaal met een quiz?

Korte uitleg:
In de video hieronder geef ik je drie redenen waarom je het vertellen van een Bijbelverhaal vaak zou moeten combineren met het houden van quiz.
Naast dat een quiz altijd gewoon leuk is:

- luisteren kinderen beter naar je Bijbelverhaal
- horen ze het verhaal onbewust twee keer
- kan je kinderen de belangrijkste leerpunten laten verwoorden

Er is dus veel winst uit een quiz te halen, zelfs al verlies je! :-)

Registreer om meer te lezen...

Objectles: Een uitschuifbare vork in de hemel en de hel?!

Korte uitleg:
Wat kan je met een uitschuifbare vork binnen het kinderwerk, jeugdwerk, binnen een kindermoment of als preekillustratie. Tja?

vork

Nou...

Je kunt bijvoorbeeld het bekende, onderstaande verhaal vertellen:

"De jonge rabbi vroeg zijn leermeester: "Wijze meester, kunt u mij vertellen wat het verschil is tussen de hemel en de hel?"  "Nee," antwoordde deze na enige seconden. "Ik kan je dat niet vertellen, maar ik kan je er wel iets van laten zien."

Hij nam de leerling mee naar een lange gang met aan weerzijde twee gelijke deuren. De oude rabbi opende de rechterdeur en zei: “Dit is de hel…” De jonge rabbi zag een groot gezelschap mensen, dat bij elkaar zat rondom een grote ovalen tafel. Het water liep hem direct in de mond, want in het midden op die tafel stond een grote pot, die tot de rand was gevuld met heerlijk geurende hutspot.

De mensen rond de tafel zagen er echter erbarmelijk uit. Hun ogen stonden droef, hun wangen ingevallen, hun huid grauw en doorschijnend. Zij waren broodmager en uitgehongerd en het leek of zij de dood al in de ogen keken. Iedere persoon aan de tafel had een lepel met een meterslange steel. Daarmee konden zij wel in de pan reiken, maar het was onmogelijk de lepel in de mond te steken.

De oude rabbi sloot de deur, stak de gang over en opende de andere deur. “En dit is nu de hemel.”
Wat hij zag was precies hetzelfde schouwspel als aan de overzijde. De grote tafel, de mensen eromheen, de lepels met de lange stelen en de pot met geurige hutspot, die echter al bijna leeg was. Deze mensen zagen er vrolijk en weldoorvoed uit. Een enkeling had al een buikje. Ze waren vrolijk.

De jonge leerling vroeg: "Hoe is dit mogelijk? Er is nauwelijks verschil!"

"Inderdaad," sprak de oude wijze. "Er is nauwelijks verschil, maar toch! In de hemel hebben de mensen geleerd elkaar te voeren…!"

In de video hieronder demonstreer ik hoe je dit kunt doen.

Thema's:
Delen, zorgen voor elkaar, egoïsme, hemel, hel 

Video:
Bekijk de video hieronder...

Registreer om meer te lezen...

Verteltip: De mooiste Bijbelverhalen vertellen met behulp van een verhaalzak

Korte uitleg:
Tijdens mijn opleiding tot kinderwerk in Engeland bijna dertig jaar geleden liet iemand mij een verhaalzak / storybag zien. Dit zijn zakken waarmee je op een mooie en gemakkelijke wijze een specifiek Bijbelverhaal kunt vertellen. Elke verhaalzak is speciaal rondom een bepaald Bijbelverhaal gemaakt.  Er zijn verhaalzakken voor o.a. de volgende Bijbelverhalen:

- Pasen; de opstanding
- Oogstfeest
- Jozef's mantel en dromen
- Mozes door de Rode Zee
- De gelijkenis van de verloren zoon
- Noach
- Psalm 23
- Het Evangelie
- De wonderbare visvangst
- De schepping in zeven dagen
- Kerst; een bezoek aan Bethlehem

storybag 2

In de video hieronder demonsteer ik hoe de verhaalzak van Noach werkt en vind je twee sites waar je in Engeland deze verhaal zakken kunt bestellen:

Registreer om meer te lezen...

Spel: Steuntje in de rug

Korte uitleg:
Een idee uit het programma KrachtKanjers van Marjolein Goedegebuur & Hanneke Schuit:

De kinderen leren te steunen op elkaar. Ook op je familie en je gezin kan je steunen. Hierdoor sta je sterk. De kinderen leren samen op te gaan staan. De kracht van alle kinderen is hier voor nodig. Ook in je omgeving is de kracht van andere nodig om je leven te leven.

Children marbles

Thema’s:
Het kind en zijn of haar omgeving

Te gebruiken voor:
creatief moment tijdens kinderwerk

Bijbeltekst: 
"En ze verkondigden het woord van de Heer aan hem en aan al zijn huisgenoten. Nog op dat uur van de nacht nam hij hen mee om hun wonden te wassen. Meteen daarna liet hij zich met al de zijnen dopen. Hij nam hen mee naar zijn woning en zette hun een maaltijd voor; met al zijn huisgenoten verheugde hij zich omdat hij nu in God geloofde.” (Handelingen 16: 32-34)

Leeftijd:
4 t/m 12 jaar

Registreer om meer te lezen...

Verdieping: Steuntje in de rug

Korte uitleg:
Een idee uit het programma KrachtKanjers van Marjolein Goedegebuur & Hanneke Schuit:

De kinderen leren te steunen op elkaar. Ook op je familie en je gezin kan je steunen. Hierdoor sta je sterk. De kinderen leren samen op te gaan staan. De kracht van alle kinderen is hier voor nodig. Ook in je omgeving is de kracht van andere nodig om je leven te leven.

Children marbles

Thema’s:
Het kind en zijn of haar omgeving

Te gebruiken voor:
creatief moment tijdens kinderwerk

Bijbeltekst: 
"En ze verkondigden het woord van de Heer aan hem en aan al zijn huisgenoten. Nog op dat uur van de nacht nam hij hen mee om hun wonden te wassen. Meteen daarna liet hij zich met al de zijnen dopen. Hij nam hen mee naar zijn woning en zette hun een maaltijd voor; met al zijn huisgenoten verheugde hij zich omdat hij nu in God geloofde.” (Handelingen 16: 32-34)

Leeftijd:
4 t/m 12 jaar

Registreer om meer te lezen...

Les: Dienen - God en de ander dienen - 3

Korte uitleg:
Kliederkerk is een nieuwe vorm van kerk-zijn voor kinderen en de mensen om hen heen. Het is overgewaaid uit Engeland. Via Mina Munns en haar site Flame Creatieve Kids kreeg ik dit idee voor een Kliederkerk programma rondom de gelijkenis van de schapen en de bokken.

Ik heb het programma in drie ideeën onderverdeeld. De ideeën bestaan voornamelijk uit foto's en een korte beschrijving. Het wijst zichzelf. Hieronder vind je de laatste drie activiteiten:

 

schaap8

Samen met elkaar koekjestrommels maken.

 

schaap9

...en natuurlijk koekjes bakken om ze erin te doen! 

 

schaap10

Als laatste was er een blad wat de kinderen mee naar huis kregen. Volgens mij kan je dit ook zelf gemakkelijk maken:

1. Maak een tekening van iemand die jou helpt. Hang deze tekening naast je bed of een spiegel en dank de Here God voor deze persoon als je de tekening ziet.

2. Elke keer als je iemand deze week helpt, mag je een hand inkleuren. 

 

 

Les: Dienen - God en de ander dienen - 2

Korte uitleg:
Kliederkerk is een nieuwe vorm van kerk-zijn voor kinderen en de mensen om hen heen. Het is overgewaaid uit Engeland. Via Mina Munns en haar site Flame Creatieve Kids kreeg ik dit idee voor een Kliederkerk programma rondom de gelijkenis van de schapen en de bokken.

Ik heb het programma in drie ideeën onderverdeeld. De ideeën bestaan voornamelijk uit foto's en een korte beschrijving. Het wijst zichzelf. Hieronder vind je de volgende drie activiteiten:

 

schaap5

Bidden voor vluchtelingen

 

schaap6

 Bladeren op de stoep opvegen

 

schaap7

Kasten in elkaar zetten voor andere mensen (alleen voor volwassenen!)

 

Les: Dienen - God en de ander dienen - 1

Korte uitleg:
Kliederkerk is een nieuwe vorm van kerk-zijn voor kinderen en de mensen om hen heen. Het is overgewaaid uit Engeland. Via Mina Munns en haar site Flame Creatieve Kids kreeg ik dit idee voor een Kliederkerk programma rondom de gelijkenis van de schapen en de bokken.

Ik heb het programma in drie ideeën onderverdeeld. De ideeën bestaan voornamelijk uit foto's en een korte beschrijving. Het wijst zichzelf.

Het idee achter een Kliederkerkprogramma is dat er een veelvoud van activititeiten rondom het gekozen thema en Bijbelverhaal zijn.

Thema:
Kliederkerk / Messy Church, God en de ander dienen, gelijkenis van de schapen en de bokken

schaap

Bijbeltekst:
Alle volkeren zullen vóór Hem bijeengebracht worden, en Hij zal ze van elkaar scheiden, zoals een herder de schapen van de bokken scheidt. De schapen zal Hij aan zijn rechterhand opstellen, de bokken aan zijn linkerhand. Dan zal de koning tegen hen die aan zijn rechterhand staan zeggen: “Kom, gezegenden van mijn Vader, neem het koninkrijk in bezit dat vanaf het begin van de schepping voor jullie klaar ligt. Want Ik had honger en jullie hebben Me te eten gegeven, Ik had dorst en jullie hebben Me te drinken gegeven, Ik was vreemdeling en jullie hebben Me opgenomen.  Ik was naakt en jullie hebben Me gekleed, Ik was ziek en jullie hebben naar Me omgezien, Ik zat in de gevangenis en jullie kwamen naar Me toe.”  (Mattheus 25: 32 - 37)

Ideeën:
Hieronder vind je de eerste drie activiteiten:

schaap1

1. Een speelruimte rondom het thema ‘café / restaurant’ voor de allerkleinsten waarin zij elkaar kunnen ‘bedienen’.

 

schaap2

2. Het oppoetsen van het kerkkoper of andere koperen spulletjes die een oppoetsbeurt kunnen gebruiken.

 

schaap3


schaap4

3. Zwerfafval opruimen in het gebied rondom de kerk

Spel: Toekomstdroom - Creëer je toekomst

Korte uitleg:
Een idee uit het programma KrachtKanjers van  Marjolein Goedegebuur & Hanneke Schuit: 

De kinderen leren op een hele creatieve manier over de toekomst na te denken en oplossingen te bedenken. 
 
Thema’s:
Het kind en zijn of haar dromen

droom
 
Te gebruiken voor:
creatief moment tijdens kinderwerk
 
Bijbeltekst: 
"Ik ken de plannen die Ik met u heb – godsspraak van de HEER. Ze hebben uw heil op het oog, niet uw ongeluk, en een hoopvolle toekomst.”  (Jeremia 29:11)
 
Leeftijd:
4 t/m 12 jaar

Registreer om meer te lezen...

Spel: Talenten - Talentenshow

Korte uitleg:
Een idee uit het programma KrachtKanjers van  Marjolein Goedegebuur & Hanneke Schuit:

De kinderen leren hun talenten aan anderen te presenteren. Daarnaast krijgen ze ook de verantwoordelijkheid voor bepaalde taken en wordt het echt hun talentenshow.. 
 
Thema’s:
Het kind heeft talenten en vaardigheden

talent
 
Te gebruiken voor:
creatief moment tijdens kinderwerk
 
Bijbeltekst: 
"Gods werk zijn wij, geschapen in Christus Jezus, om in ons leven de goede werken te doen die God voor ons heeft bereid, opdat wij daarin zouden leven.“  (Efeze 2:10)
 
Leeftijd:
4 t/m 12 jaar

Registreer om meer te lezen...

Spel: Uniek - Ik ben…

Korte uitleg:
Een idee uit het programma KrachtKanjers van Marjolein Goedegebuur & Hanneke Schuit:

De kinderen moeten goed luisteren naar de persoonlijke kenmerken van andere kinderen en leren hun eigen persoonskenmerken ook uit te spreken. 
 
Thema’s:
Het kind is uniek

ikben
 
Te gebruiken voor:
kindermoment tijdens de dienst, creatief moment tijdens kinderwerk
 
Bijbeltekst: 
"Voordat Ik u in de moederschoot vormde, koos Ik u uit;  voordat u geboren werd, bestemde Ik u voor Mij; als profeet  voor de volken heb Ik u aangewezen.” (Jeremia 1:5)
 
Leeftijd:
4 t/m 12 jaar

Registreer om meer te lezen...

Spel: Toekomstdroom - Geef nooit op....

Korte uitleg:
Een idee uit het programma KrachtKanjers van Marjolein Goedegebuur & Hanneke Schuit:
 
De kinderen leren dat je soms door moeten zetten, ook al is iets moeilijk. 

doorzetten
 
Thema’s:
Het kind en zijn of haar dromen
 
Te gebruiken voor:
creatief moment tijdens kinderwerk
 
Bijbeltekst: 
"Ik ken de plannen die Ik met u heb – godsspraak van de HEER. Ze hebben uw heil op het oog, niet uw ongeluk, en een hoopvolle toekomst.”  (Jeremia 29:11)
 
Leeftijd:
4 t/m 12 jaar

Registreer om meer te lezen...

Spel: Samen - Er was eens…

Korte uitleg:
Een idee uit het programma KrachtKanjers van Marjolein Goedegebuur & Hanneke Schuit:

De kinderen maken samen een verhaal. Ook in je omgeving maak je samen met de mensen om je heen het verhaal van je leven. De kinderen doen dit in het klein.

erwaseens

Thema’s:
Het kind en zijn of haar omgeving

Te gebruiken voor:
creatief moment tijdens kinderwerk

Bijbeltekst:
"En ze verkondigden het woord van de Heer aan hem en aan al zijn huisgenoten. Nog op dat uur van de nacht nam hij hen mee om hun wonden te wassen. Meteen daarna liet hij zich met al de zijnen dopen. Hij nam hen mee naar zijn woning en zette hun een maaltijd voor; met al zijn huisgenoten verheugde hij zich omdat hij nu in God geloofde.” (Handelingen 16: 32-34)

Leeftijd:
4 t/m 12 jaar

Registreer om meer te lezen...

Objectles: Video - Vijf lessen met een potlood

Korte uitleg:
Hieronder vind je een video van idee 115. De vijf lessen met een potlood

Thema’s:
buitenkant / binnenkant, Gods leiding, Gods corrigerende werking in ons leven, vergeving, vrucht dragen

Te gebruiken voor:
kindermoment tijdens de dienst, creatief onderwijs kinderwerk

Bijbeltekst:
"Want God ziet niet zoals een mens ziet; een mens kijkt naar het uiterlijk, maar de HEER kijkt naar het hart.” (1 Samuel 16:7)