Knutsel: Jij bent speciaal - Maak een complimentendoosje


Waar bewaar jij je complimentjes in? 

Van Joukje Wijngaarden kreeg ik dit hele leuke knutselidee van een complimentendoosje. Je neemt een luciferdoosje en maakt hier een mooi complimentendoosje van, waar kinderen complimentjes in kunnen bewaren.

compliment doosje01

De les voor de kinderen was dat God positief over ons denkt, maar dat God ook wil dat wij positief denken en spreken over anderen.

compliment doosje02

Bijbeltekst: 

“Laten de woorden van mijn mond u behagen, de overpeinzingen van mijn hart u bekoren, HEER, mijn rots, mijn bevrijder.” Psalm 19:15 

In welke situatie kan je dit idee gebruiken?

kliederkerk, thuis, zondagsschool les, kindernevendienst, vakantiebijbelweek, kinderkerk, catacheseles, in de klas van een christelijke basisschool, godsdienstles

Les: De schepping


Ben je op zoek naar een programma over de schepping?

Het scheppingsverhaal is één van de bekendste bijbelverhalen. Ook mensen die niet zo bekend zijn met kerk of geloof hebben er wel eens van gehoord. Het verhaal laat zien dat deze wereld en mensen niet zomaar bestaan, maar dat God achter het bestaan van deze wereld zit en ervoor zorgt. In deze Kliederkerk vind je een tal aan creatieve werkvormen die je binnen je kliederkerk, kinderkerk, zondagsschool of kindernevendienst kunt gebruiken.

lichaam van christus kliederkerk

Bijbelteksten:

Genesis 1 - 2

In welke situatie kan je dit idee gebruiken?

kliederkerk, thuis, zondagsschool les, kindernevendienst, vakantiebijbelweek, catacheseles, in de klas van een christelijke basisschool, godsdienstles

Download het complete programma

Via deze link kan je dit mooie en uitgebreide programma van Kliederkerk Nederland downloaden. 

Les: Het Lichaam van Christus


Ben je op zoek naar een programma over het Lichaam van Christus?

De kerk wordt door Paulus vergeleken met een lichaam: allemaal verschillende lichaamsdelen met hun eigen functie zorgen ervoor dat het lichaam kan functioneren. Tijdens deze Kliederkerk ontdek je de verschillende aspecten van deze vergelijking. Wat betekent het eigenlijk voor jullie eigen Kliederkerk dat dat een lichaam is?

lichaam van christus kliederkerk

Bijbelteksten:

1 Korinthe 12

In welke situatie kan je dit idee gebruiken?

kliederkerk, thuis, zondagsschool les, kindernevendienst, vakantiebijbelweek, catacheseles, in de klas van een christelijke basisschool, godsdienstles

Download het complete programma

Via deze link kan je dit mooie en uitgebreide programma van Kliederkerk Nederland downloaden. 

Toneelstuk: Koning Josia - een compleet Kliederkerk programma met toneelstuk


Ben je op zoek naar een programma over koning Josia?

Josia wordt koning als hij 8 jaar oud is. In de periode dat hij regeert, breekt hij met de lijn die zijn vader en opa hadden ingezet. Waar zij ruimte gaven aan onrecht en afgoden, doet Josia het tegenovergestelde: hij zoekt naar recht en herbouwt de tempel. In deze Kliederkerk ontdek je de verschillende kanten van het verhaal. Ook vind je hier het complete script voor een viering in de vorm van een toneelstuk.

koning Josia kliederkerk programma

Bijbelteksten:

2 Koningen 22 en 23, 2 Kronieken 34 en 35

In welke situatie kan je dit idee gebruiken?

kliederkerk, thuis, zondagsschool les, kindernevendienst, vakantiebijbelweek, catacheseles, in de klas van een christelijke basisschool, godsdienstles

Download het complete programma

Via deze link kan je dit mooie en uitgebreide programma van Kliederkerk Nederland downloaden. 

Les: Koning Josia - een compleet Kliederkerk programma


Ben je op zoek naar een programma over koning Josia?

Josia wordt koning als hij 8 jaar oud is. In de periode dat hij regeert, breekt hij met de lijn die zijn vader en opa hadden ingezet. Waar zij ruimte gaven aan onrecht en afgoden, doet Josia het tegenovergestelde: hij zoekt naar recht en herbouwt de tempel. In deze Kliederkerk ontdek je de verschillende kanten van het verhaal. Ook vind je hier het complete script voor een viering in de vorm van een toneelstuk.

koning Josia kliederkerk programma

Bijbelteksten:

2 Koningen 22 en 23, 2 Kronieken 34 en 35

In welke situatie kan je dit idee gebruiken?

kliederkerk, thuis, zondagsschool les, kindernevendienst, vakantiebijbelweek, catacheseles, in de klas van een christelijke basisschool, godsdienstles

Download het complete programma

Via deze link kan je dit mooie en uitgebreide programma van Kliederkerk Nederland downloaden. 

Objectles: Hoe ga je om met vervelende dingen op school?

Hoe ga je om met vervelende dingen op school?

"Bah! Ik haat school. En dan moet ik er weet ik hoeveel jaren nog naar toe! Bah! Het is super vervelend op school.’

‘Heb je soms zin in iets lekkers? vraagt oma. ‘Ja, natuurlijk! zegt Tim.

‘Wil je soms een hapje boter?’ (boter in beslagkom doen) ‘Hè, bah, oma.’

Cakes

‘Oké, wil je dan wat bloem?’ (bloem in de beslagkom doen) ‘Dat is goor oma!’

‘Misschien wat bakpoeder of een hapje rauwe ei?’ (bakpoeder en ei in beslagkom doen) ‘Geintje zeker oma! Dat is toch smerig!?’

‘Ja Tim, al die dingen zijn smerig en goor, niet lekker. Maar als ik alles door elkaar mix en in de oven bak, komt er een heerlijke cake uit. Die lust je zeker wel?’

‘Ja, natuurlijk oma. Dat vind ik super lekker!’

‘Kijk Tim’, gaat oma verder, ‘Elke dag zijn er wel dingen die gebeuren die je niet leuk vindt. Dingen die je saai of stom vindt. Dingen die moeilijk zijn. Dat is niet leuk. Dat smaakt niet lekker. Net zoals al die losse dingen die ik hier heb om een cake te maken ook niet lekker zijn. Maar alles samen, alles bij elkaar is het wel goed..."

In welke situatie kan je dit idee gebruiken?

thuis, zondagsschool les, kindernevendienst, vakantiebijbelweek, catacheseles, in de klas van een christelijke basisschool, godsdienstles

Download de objectles

Hieronder vind je een objectles van Ellen Zuijdwegt over school. Ellen heeft dit idee verwerkt in een PDF file, dat je hieronder kunt downloaden. 

Registreer om meer te lezen...

Objectles: Gelijkenissen - Je bent kostbaar en waardevol

Een objectles over de gelijkenis van de verloren munt / penning

"Ik heb een doosje meegenomen met iets moois erin. (Kettingen en ringen laten zien. Iets van vertellen.) Mooi hè?

(Gouden ketting eruit halen.) Deze ketting is voor mij heel kostbaar en waardevol. Ik weet niet hoeveel het gekost heeft, maar vast veel geld, want het is helemaal van goud. Maar deze ketting is voor mij zo kostbaar, omdat het een speciale ketting is. Deze ketting draag ik eigenlijk altijd. Dat heb je vast weleens gezien. Deze ketting is van mijn tante geweest. Een tante die gestorven is toen ze 27 jaar was. Ik was toen 5 jaar, dus ik kan me niet meer zoveel van haar herinneren.
Maar deze ketting was van haar. Nadat ze gestorven was ging haar moeder de ketting dragen. Dat was mijn oma.

Mijn oma droeg die ketting altijd, elk dag. Zij is gestorven toen ze 93 jaar was. Toen heb ik de ketting gekregen. En ik draag hem ook altijd. Als ik er niet meer ben, krijgt mijn dochter deze ketting.

Je begrijpt wel dat deze ketting voor mij heel kostbaar en waardevol is. Het is van mensen geweest waar ik veel van hield.

gelijkenis van de verloren munt

(Bijbel laten zien.) In de bijbel staat een verhaal dat ook over een prachtige ketting gaat. Dan geen ketting voor om je hals, maar een voor om je hoofd. Een soort hoofdketting, een hoofdsieraad..."

In welke situatie kan je dit idee gebruiken?

thuis, zondagsschool les, kindernevendienst, vakantiebijbelweek, catacheseles, in de klas van een christelijke basisschool, godsdienstles

Download de objectles

Hieronder vind je een objectles van Ellen Zuijdwegt over de gelijkenis van Jezus over de vrouw die een muntje kwijt was. Ellen heeft dit idee verwerkt in een PDF file, dat je hieronder kunt downloaden. 

Registreer om meer te lezen...

Objectles: De hemel - Hoe je de hemel aan kinderen kunt uitleggen


Hoe leg je de hemel aan kinderen uit?

De hemel is voor veel kinderen een onbekend, abstract begrip. Op zich is dit logisch - hoe maak je iets wat onzichtbaar is zichtbaar voor een ander?

heaven

Hieronder vind je een objectles van Ellen Zuijdwegt dat uit zes voorwerpen bestaat die je kunt gebruiken om de kinderen iets meer over de hemel te leren en ui te leggen.

Ellen heeft dit idee verwerkt in een PDF file, dat je hieronder kunt downloaden. 

In welke situatie kan je dit idee gebruiken?

thuis, zondagsschool les, kindernevendienst, vakantiebijbelweek, catacheseles, in de klas van een christelijke basisschool, godsdienstles

Registreer om meer te lezen...

Objectles: Kerst - Cadeautjes in december


Het grote Kerstcadeau

Wie weet welke maand het is? Ja, het is december. December noemen ze ook wel een feestmaand. Want het begint al met dit feest: (plaat Sinterklaas) Het Sinterklaasfeest, met pakjesavond waar je mooie cadeautjes krijgt. Hebben jullie ook cadeautjes gekregen? Wat vond je het mooiste dat je gehad hebt?

cadeau

Je krijgt ook cadeautjes als je jarig bent. Zijn er mensen die in december jarig zijn? Dan is het een maand met nog meer feest en nog meer cadeautjes! Sommige mensen krijgen cadeautjes als het kerstfeest is.

Soms verwacht je iets moois, groots, maar krijg je toch wat anders en vind je dan een beetje jammer. Soms krijg je een groot mooi ingepakt cadeau, en dan zit er iets in wat je niet mooi vindt. Dan ben je teleurgesteld. Dat vind je dan niet leuk. Hoe komt het dat je soms iets krijgt wat je niet zo leuk vindt?

In welke situatie kan je dit idee gebruiken?

thuis, zondagsschool les, kindernevendienst, vakantiebijbelweek, catacheseles, in de klas van een christelijke basisschool, godsdienstles

Hieronder vind je een objectles van Ellen Zuijdwegt dat je o.a. als kindermoment in de dienst kunt gebruiken om stil te staan bij het cadeau van de komst van Jezus. Ze heeft dit idee verwerkt in een PDF file, dat je hieronder kunt downloaden. 

Registreer om meer te lezen...

Verhaal: Kerst - De geboorte door de ogen van Maria bekeken


Een schetsbord verhaal met een Kerst boodschap

O, eindelijk… eindelijk, kan ze gaan liggen. Wát is ze moe! Ze hebben zo’n lange reis gehad. Wel drie dagen lopen. Helemaal van Nazareth naar hier, Betlehem. Waarom moest de keizer juist nú weten hoeveel mensen er in zijn land wonen en hoe ze allemaal heten? En dan moest dat óók nog eens gebeuren op de plaats waar hun familie vandaan kwam!

Ze heeft haar naam op laten schrijven: Maria. En daarna hebben ze geprobeerd een plaatsje te vinden om te slapen. Maar er was nérgens een bed meer vrij. Alle herbergen zaten propvol. Zoveel mensen zijn naar Betlehem gekomen om hier hun naam op te laten schrijven. Zoveel mensen die, net als zij, familie zijn van koning David.

132

‘Huh’, Maria zucht eens. Ze kijkt opzij. Daar ligt Jozef te slapen. Hij was ook zó moe. Hij had zo z’n best gedaan om een slaapplekje te vinden. Wat waren ze blij geweest toen ze hier konden slapen. Hier in de stal. Ach, het stinkt een beetje, maar het is droog en warm. Jozef had gelijk een bed van stro gemaakt waar ze lekker op kon liggen. De ezel had hij voer gegeven en toen Jozef naast haar ging liggen was hij direct in slaap gevallen.

‘Huh’, Maria zucht nog eens. Haar buik doet pijn. De baby moet al bijna komen. Maria legt haar hand op haar buik. Ze voelt het kindje bewegen. Ze glimlacht. Ze denkt aan negen maanden geleden. Ze ziet het nog zo voor zich...

In welke situatie kan je dit idee gebruiken?

thuis, zondagsschool les, kindernevendienst, vakantiebijbelweek, catacheseles, in de klas van een christelijke basisschool, godsdienstles

Hieronder vind je een mooi, nieuw schetsbordverhaal van Ellen Zuijdwegt over Lucas 2 / Matteüs 1:16. Dit verhaal is al eerder in de werkwijze 'Vertel het maar' gepubliceerd.

Registreer om meer te lezen...

Verhaal: Jozef - De dromen van de schenker en de bakker


Een schetsbord verhaal dat iedereen kan vertellen...

Jozef zit in de gevangenis. Maar hij is geen boef. Hij is onschuldig, heeft niets verkeerds gedaan. Het is niet eerlijk. Maar ook in de gevangenis laat de Here God Jozef niet alleen.

Jozef mag de baas van de gevangenis helpen. Hij mag het eten en drinken naar de andere gevangenen brengen. Hij is nu eigenlijk ook een beetje de baas van de andere gevangenen. Jozef doet zijn werk goed. En alles wat Jozef doet lukt ook heel goed, omdat God voor hem zorgt. Maar hij mag niet weg uit de gevangenis.

365

Op een dag worden er twee nieuwe mannen in de gevangenis gebracht. Het zijn twee mannen die werken in het paleis van de Farao, de koning van Egypte.

De een is de schenker van de Farao. Hij zorgt dat Farao altijd lekkere wijn heeft, gemaakt van de druiven die aan de wijnstok groeien. De schenker schenkt elke dag de wijn voor Farao in zijn beker.

De andere is de bakker van de Farao. Hij zorgt dat Farao altijd lekker brood en gebak heeft, gemaakt van het fijnste meel. De bakker geeft elke dag het brood en gebak aan Farao.

Farao heeft de schenker en de bakker in de gevangenis laten stoppen omdat hij vindt dat ze iets verkeerd hebben gedaan.

Elke dag komt Jozef bij hen in de cel. Hij brengt ze hun eten en drinken. Op een dag ziet Jozef dat de schenker en de bakker er sip en treurig bijzitten. Ze kijken verdrietig en in de war. ‘Wat is er aan de hand?’, vraagt Jozef hen. ‘Jullie zien er slecht uit. Waarom kijken jullie zo somber?’ ‘We hebben vannacht een droom gehad,’ zeggen ze tegen Jozef, ‘En niemand kan ons vertellen wat die droom betekent.’

In welke situatie kan je dit idee gebruiken?

thuis, zondagsschool les, kindernevendienst, vakantiebijbelweek, catacheseles, in de klas van een christelijke basisschool, godsdienstles

Hieronder vind je een mooi, nieuw schetsbordverhaal van Ellen Zuijdwegt over Genesis 39:20b-40:23 - de dromen van de schenker en de bakker. Dit verhaal is al eerder in de werkwijze 'Vertel het maar' gepubliceerd.

Registreer om meer te lezen...

Knutsel: Hoe voelt het om op het water te lopen?


Welkom bij het rommeligste kinderidee van het jaar!

Er komt een tijd dat je als verteller gewoon een beetje rommelig moet zijn in het uitbeelden van een Bijbelverhaal. Het idee hieronder is een leuke manier om met de kinderen aan de slag te gaan met het verhaal van Jezus die op het water wandelt. Maar... het wordt rommelig!

Jezus wandelt op het water 1

Wat heb je nodig?

-  verschillende kleuren waterverf
-  rollen behang / patroonpapier of een lange strook papier
-  blote voeten
-  teiltje gevuld met warm water
-  oude handdoeken 

In welke situatie kan je dit idee gebruiken?

thuis, zondagsschool les, kindernevendienst, vakantiebijbelweek, catacheseles, christelijke basisschool, godsdienstles

Registreer om meer te lezen...

In gesprek: Drie-eenheid - Wie is God?


Met symbolen over de vraag 'wie is God?' nadenken

Wie is God? Wat houdt de Drie-Eeenheid in? Welke gedachten hebben de kinderen hierover? Hoe kunnen we kinderen helpen om hier over na te denken en dit aan elkaar te uiten?

We kwamen op een mand vol symbolen. Elk kind mocht een symbol en aan de hand van dit symbool iets over God en de Drie-Eenheid vertellen. Het mooie is dat er geen foute antwoorden zijn. 

Ontdek de DrieEeenheiid 1

Onze mand vol symbolen bevatte:

  • een beker
  • speel brood
  • regenboog linten
  • ’brand’ wimpels
  • 'water' wimpels
  • een fles met water
  • een op batterij aangedreven waxinelichtje
  • vlammen van vilt
  • houten mensen
  • een aardbol
  • een windmolen
  • een kruis
  • een duif
  • harten 

In welke situatie kan je dit idee gebruiken?

thuis, zondagsschool les, kindernevendienst, vakantiebijbelweek, catacheseles, kindermoment tijdens de dienst, christelijke basisschool, godsdienstles

-------------------------------------------------

Met toestemming overgenomen van Mina Munns en haar site Flame Creatieve Kids.

 

Objectles: Drie-eenheid - Wie is God?


Met symbolen over de vraag 'wie is God?' nadenken

Wie is God? Wat houdt de Drie-Eeenheid in? Welke gedachten hebben de kinderen hierover? Hoe kunnen we kinderen helpen om hier over na te denken en dit aan elkaar te uiten?

We kwamen op een mand vol symbolen. Elk kind mocht een symbol en aan de hand van dit symbool iets over God en de Drie-Eenheid vertellen. Het mooie is dat er geen foute antwoorden zijn. 

Ontdek de DrieEeenheiid 1

Onze mand vol symbolen bevatte:

  • een beker
  • speel brood
  • regenboog linten
  • ’brand’ wimpels
  • 'water' wimpels
  • een fles met water
  • een op batterij aangedreven waxinelichtje
  • vlammen van vilt
  • houten mensen
  • een aardbol
  • een windmolen
  • een kruis
  • een duif
  • harten 

In welke situatie kan je dit idee gebruiken?

thuis, zondagsschool les, kindernevendienst, vakantiebijbelweek, catacheseles, kindermoment tijdens de dienst, christelijke basisschool, godsdienstles

-------------------------------------------------

Met toestemming overgenomen van Mina Munns en haar site Flame Creatieve Kids.

 

Spel: Geef het cadeau door!


Gebruik het cadeau spel om kinderen te leren wat het Pinksterfeest inhoudt

Een van de manier om dit te doen, is met het 'geef het cadeau door' spel.

Kinderidee Pinksterfeest 1

Je hebt hier een aantal dingen voor nodig, zoals:

-  een zak met snoepjes (genoeg om uit te delen aan iedereen
-  een lolly voor elke laag
-  plaatjes van een duif, een windmolen, vuur ,het woord ’welkom in verschillenden talen’ 
   Je kunt deze plaatjes hier downloaden.
-  kranten
-  plakband

In welke situatie kan je dit idee gebruiken?

thuis, zondagsschool les, kindernevendienst, vakantiebijbelweek, catacheseles, kindermoment tijdens de dienst, christelijke basisschool, godsdienstles

Registreer om meer te lezen...

Knutsel: Maak een Kerstster met loom bandjes

Haal voor Kerst de Loom bandjes uit de rommellade

In 2015 en 2016 waren Loom bandjes helemaal de rage. Je kunt er de leukste en mooiste dingen mee maken. Vandaag gaan we voor Advent een Kerstster maken. Maar deze activiteit is meer dan alleen maar een knutselwerkje. Je kunt het ook gebruiken om met de kinderen in gesprek te gaan over de (drie) koningen en hun reis naar Jezus.

 Loomband Advent ster

In welke situatie kan je dit idee gebruiken?

thuis, zondagsschool les, kindernevendienst, Advent, vakantiebijbelweek, catacheseles, kindermoment tijdens de dienst, christelijke basisschool, godsdienstles

Wat hebben we per ster nodig?

- 50 loombandjes 
- 5 ijslolly stokjes

Registreer om meer te lezen...

Creatief gebed: Maak een Kerstster met loom bandjes

Haal voor Kerst de Loom bandjes uit de rommellade

In 2015 en 2016 waren Loom bandjes helemaal de rage. Je kunt er de leukste en mooiste dingen mee maken. Vandaag gaan we voor Advent een Kerstster maken. Maar deze activiteit is meer dan alleen maar een knutselwerkje. Je kunt het ook gebruiken om met de kinderen in gesprek te gaan over de (drie) koningen en hun reis naar Jezus.

 Loomband Advent ster

In welke situatie kan je dit idee gebruiken?

thuis, zondagsschool les, kindernevendienst, Advent, vakantiebijbelweek, catacheseles, kindermoment tijdens de dienst, christelijke basisschool, godsdienstles

Wat hebben we per ster nodig?

- 50 loombandjes 
- 5 ijslolly stokjes

Registreer om meer te lezen...

Proefje: Samuel - God kijkt naar ons hart


Hoe je pH indicator papier kunt gebruiken om stil te staan bij 1 Samuel 16:7

In 1 Samuel 16 is de profeet Samuel bij de familie van David om een nieuwe koning te zalven. Bij de oudste zoon van Jesse denkt Samuel: "Dit is hem!" Maar God zegt dan dat Hij niet naar dezelfde dingen kijkt als wij. Mensen kijken naar en veroordelen je over buitenkant. God kijkt echter naar het hart. (1 Samuel 16:7)

In deze mooie objectles gaan we met kinderen en met strookjes pH papier aan de slag om hen met andere ogen naar elkaar te leren kijken.

God kijkt naar het hart 1

In welke situatie kan je dit idee gebruiken?

thuis, zondagsschool les, kindernevendienst, vakantiebijbelweek, catacheseles, kindermoment tijdens de dienst, christelijke basisschool, godsdienstles

Wat heb je nodig?

-  strookjes ph indicator papier
-  een getekend hart op papier
-  lijm
-  verschillende soorten vloeistoffen die kinderen veilig kunnen aanraken zoals bijvoorbeeld: handzeep,afwasmiddel, citroensap, water, melk, en andere verschillenden dranken.

Registreer om meer te lezen...

Creatief gebed: Samuel - God kijkt naar ons hart


Hoe je pH indicator papier kunt gebruiken om stil te staan bij 1 Samuel 16:7

In 1 Samuel 16 is de profeet Samuel bij de familie van David om een nieuwe koning te zalven. Bij de oudste zoon van Jesse denkt Samuel: "Dit is hem!" Maar God zegt dan dat Hij niet naar dezelfde dingen kijkt als wij. Mensen kijken naar en veroordelen je over buitenkant. God kijkt echter naar het hart. (1 Samuel 16:7)

In deze mooie objectles gaan we met kinderen en met strookjes pH papier aan de slag om hen met andere ogen naar elkaar te leren kijken.

God kijkt naar het hart 1

In welke situatie kan je dit idee gebruiken?

thuis, zondagsschool les, kindernevendienst, vakantiebijbelweek, catacheseles, kindermoment tijdens de dienst, christelijke basisschool, godsdienstles

Wat heb je nodig?

-  strookjes ph indicator papier
-  een getekend hart op papier
-  lijm
-  verschillende soorten vloeistoffen die kinderen veilig kunnen aanraken zoals bijvoorbeeld: handzeep,afwasmiddel, citroensap, water, melk, en andere verschillenden dranken.

Registreer om meer te lezen...

Knutsel: Samuel - God kijkt naar ons hart


Hoe je pH indicator papier kunt gebruiken om stil te staan bij 1 Samuel 16:7

In 1 Samuel 16 is de profeet Samuel bij de familie van David om een nieuwe koning te zalven. Bij de oudste zoon van Jesse denkt Samuel: "Dit is hem!" Maar God zegt dan dat Hij niet naar dezelfde dingen kijkt als wij. Mensen kijken naar en veroordelen je over buitenkant. God kijkt echter naar het hart. (1 Samuel 16:7)

In deze mooie objectles gaan we met kinderen en met strookjes pH papier aan de slag om hen met andere ogen naar elkaar te leren kijken.

God kijkt naar het hart 1

In welke situatie kan je dit idee gebruiken?

thuis, zondagsschool les, kindernevendienst, vakantiebijbelweek, catacheseles, kindermoment tijdens de dienst, christelijke basisschool, godsdienstles

Wat heb je nodig?

-  strookjes ph indicator papier
-  een getekend hart op papier
-  lijm
-  verschillende soorten vloeistoffen die kinderen veilig kunnen aanraken zoals bijvoorbeeld: handzeep,afwasmiddel, citroensap, water, melk, en andere verschillenden dranken.

Registreer om meer te lezen...

Verdieping: Neem een voorbeeld aan Henoch


Henoch wandelde met God naar Gods huis

Speciaal voor de Micha Zondag 2016 heb ik een aantal werkvormen gemaakt die je binnen een kindermoment of binnen de kindernevendienst of de zondagsschool kunt gebruiken.

In 2016 was het thema van de Micha Zondag gebaseerd op de tekst uit Micha 6:8 ‘nederig wandelen met uw God’. In deze werkvorm richt ik op de geschiedenis van Henoch, die met God wandelde en eigenlijk zo de hemel in wandelde. Deze actitiviteit kan de kinderen helpen om een iets duidelijker beeld bij het begrip ‘wandelen met God’ te krijgen.

Henoch wandelde met God

Activiteit:

Op internet kwam ik een mooi gedicht tegen van ds. Okke Jager over Henoch, die wandelde met God. Het gedicht vertelt hoe een kind zich dat voorstelt. Dit gedicht kan je voorlezen, door de kinderen laten voorlezen, uitspelen of meegeven aan de kinderen:

'En God en Henoch waren kameraden,
dus God kwam vaak bij Henoch op bezoek.
Nadat zij samen voor de kwaden baden,
las God een stukje uit Zijn eigen boek. 

Eens zei de Here op een mooie morgen:
'Zeg Henoch, ga je mee een eindje om?
Je vrouw zal dan wel voor het eten zorgen.'
En Henoch zei: ’t Is goed hoor, God, ik kom!'

Hij durfde wel zijn kindren achter te laten.
Hij riep: 'tot straks!' en deed de deur op slot.
Zij hadden samen heel veel te bepraten.
Dus Henoch wandelde aldoor met God. 

De vogels wisten wel, voor Wie zij zongen.
En alle bloemen kwamen nu aan bod.
De herten kwamen dichtbij met hun jongen.
En Henoch wandelde aldoor met God. 

Totdat opeens, - 'o Heer!' zei hij geschrokken,
'We zijn al veel te ver: daar staat Uw Huis!
‘t Is lang geleden al, dat wij vertrokken...
Hoe kom ik ooit alleen weer veilig thuis?' 

'Och Henoch,' zei de Heer, 'om tijd te winnen,
- Je komt toch later bij mij wonen, - zeg,
Ga nu dan maar gelijk met mij naar binnen!'
En Henoch was niet meer: God nam hem weg.'

 

In gesprek: Wat doe ik als ik wandel?


Samen even de hort op...

Speciaal voor de Micha Zondag 2016 heb ik een aantal werkvormen gemaakt die je binnen een kindermoment of binnen de kindernevendienst of de zondagsschool kunt gebruiken.

In 2016 was het thema van de Micha Zondag gebaseerd op de tekst uit Micha 6:8 ‘nederig wandelen met uw God’. In deze werkvorm richt ik op het thema ‘wandelen met God’. Wat doe je als je wandelt?

samen wandelen

Benodigdheden:

- niks

In welke situatie kan je dit idee gebruiken?

thuis, zondagsschool les, kindernevendienst, vakantiebijbelweek, catacheseles, christelijke basisschool, kindermoment tijdens een dienst, godsdienstles

Registreer om meer te lezen...

Verdieping: Wat doe ik als ik wandel?


Samen even de hort op...

Speciaal voor de Micha Zondag 2016 heb ik een aantal werkvormen gemaakt die je binnen een kindermoment of binnen de kindernevendienst of de zondagsschool kunt gebruiken.

In 2016 was het thema van de Micha Zondag gebaseerd op de tekst uit Micha 6:8 ‘nederig wandelen met uw God’. In deze werkvorm richt ik op het thema ‘wandelen met God’. Wat doe je als je wandelt?

samen wandelen

Benodigdheden:

- niks

In welke situatie kan je dit idee gebruiken?

thuis, zondagsschool les, kindernevendienst, vakantiebijbelweek, catacheseles, christelijke basisschool, kindermoment tijdens een dienst, godsdienstles

Registreer om meer te lezen...

Verdieping: Een veilige balanceer act


Wandelen met God is veilig

Speciaal voor de Micha Zondag 2016 heb ik een aantal werkvormen gemaakt die je binnen een kindermoment of binnen de kindernevendienst of de zondagsschool kunt gebruiken. 

In 2016 was het thema van de Micha Zondag gebaseerd op de tekst uit Micha 6:8 ‘nederig wandelen met uw God’. In deze werkvorm richt ik op het thema ‘wandelen met een God die je niet kunt zien’. Wat is dat om met God te wandelen, die je niet kunt zien. Hoe raak je God niet kwijt tijdens het wandelen?

touwlopen

In welke situatie kan je dit idee gebruiken?

thuis, zondagsschool les, kindernevendienst, vakantiebijbelweek, catacheseles, christelijke basisschool, kindermoment tijdens een dienst, godsdienstles

Wat heb je nodig?

-  een lang stuk touw
-  een aantal blinddoeken

Registreer om meer te lezen...

Objectles: Een veilige balanceer act


Wandelen met God is veilig

Speciaal voor de Micha Zondag 2016 heb ik een aantal werkvormen gemaakt die je binnen een kindermoment of binnen de kindernevendienst of de zondagsschool kunt gebruiken. 

In 2016 was het thema van de Micha Zondag gebaseerd op de tekst uit Micha 6:8 ‘nederig wandelen met uw God’. In deze werkvorm richt ik op het thema ‘wandelen met een God die je niet kunt zien’. Wat is dat om met God te wandelen, die je niet kunt zien. Hoe raak je God niet kwijt tijdens het wandelen?

touwlopen

In welke situatie kan je dit idee gebruiken?

thuis, zondagsschool les, kindernevendienst, vakantiebijbelweek, catacheseles, christelijke basisschool, kindermoment tijdens een dienst, godsdienstles

Wat heb je nodig?

-  een lang stuk touw
-  een aantal blinddoeken

Registreer om meer te lezen...

Spel: Wandelen met een God die je niet kunt zien


Hoe zorg je ervoor dat je de Ander niet kwijtraakt, als je die niet kunt zien?

Speciaal voor de Micha Zondag 2016 heb ik een aantal werkvormen gemaakt die je binnen een kindermoment of binnen de kindernevendienst of de zondagsschool kunt gebruiken.

onzichtbaar

In 2016 was het thema van de Micha Zondag gebaseerd op de tekst uit Micha 6:8 ‘nederig wandelen met uw God’. In deze werkvorm richt ik op het thema ‘wandelen met een God die je niet kunt zien’. Wat is dat om met God te wandelen, die je niet kunt zien. Hoe weet je dan of je elkaar niet kwijt raakt.

Wat heb je nodig?

- een aantal blinddoeken

In welke situatie kan je dit idee gebruiken?

thuis, zondagsschool les, kindernevendienst, vakantiebijbelweek, catacheseles, christelijke basisschool, kindermoment tijdens een dienst, godsdienstles

Registreer om meer te lezen...

Verdieping: Wandelen met een God die je niet kunt zien


Hoe zorg je ervoor dat je de Ander niet kwijtraakt, als je die niet kunt zien?

Speciaal voor de Micha Zondag 2016 heb ik een aantal werkvormen gemaakt die je binnen een kindermoment of binnen de kindernevendienst of de zondagsschool kunt gebruiken.

onzichtbaar

In 2016 was het thema van de Micha Zondag gebaseerd op de tekst uit Micha 6:8 ‘nederig wandelen met uw God’. In deze werkvorm richt ik op het thema ‘wandelen met een God die je niet kunt zien’. Wat is dat om met God te wandelen, die je niet kunt zien. Hoe weet je dan of je elkaar niet kwijt raakt.

Wat heb je nodig?

- een aantal blinddoeken

In welke situatie kan je dit idee gebruiken?

thuis, zondagsschool les, kindernevendienst, vakantiebijbelweek, catacheseles, christelijke basisschool, kindermoment tijdens een dienst, godsdienstles

Registreer om meer te lezen...

Objectles: Micha 6:8 - De ‘Nederig Wandelen’ schoenenshow


Schoenen om mee te lopen...

Speciaal voor de Micha Zondag 2016 heb ik een aantal werkvormen gemaakt die je binnen een kindermoment of binnen de kindernevendienst of de zondagsschool kunt gebruiken. 

In 2016 was het thema van de Micha Zondag gebaseerd op de tekst uit Micha 6:8 ‘nederig wandelen met uw God’. In deze werkvorm richt ik op het thema ‘nederig wandelen. Wat is nederig wandelen?

schoenen

In welke situatie kan je dit idee gebruiken?

thuis, zondagsschool les, kindernevendienst, vakantiebijbelweek, catacheseles, christelijke basisschool, kindermoment tijdens een dienst, godsdienstles 

Wat heb je nodig?

- allemaal gekke, rare, mooie schoenen die kinderen op het podium kunnen showen.

Bekijk de activiteit hieronder...

Registreer om meer te lezen...

Objectles: Micha 6:8 - Wat is nederig zijn?


Hoe ziet een nederig gezicht eruit?

Speciaal voor de Micha Zondag 2016 heb ik een aantal werkvormen gemaakt die je binnen een kindermoment of binnen de kindernevendienst of de zondagsschool kunt gebruiken.

In 2016 het thema van de Micha Zondag gebaseerd op de tekst uit Micha 6:8 ‘nederig wandelen met uw God’. In deze werkvorm richt ik op het thema ‘nederigheid’. Wat is nederig zijn?

hoe ziet nederig zijn eruit

In welke situatie kan je dit idee gebruiken?

thuis, zondagsschool les, kindernevendienst, vakantiebijbelweek, catacheseles, christelijke basisschool, kindermoment tijdens een dienst, godsdienstles 

Benodigdheden:

-  vier uitgeknipte cirkels van karton
-  goede dikke stift

Bekijk de activiteit hieronder...

Registreer om meer te lezen...

Proefje: Nederig wandelen met God


Kan je nederig wandelen met God?

Speciaal voor de Micha Zondag 2016 heb ik een aantal werkvormen gemaakt die je binnen een kindermoment of binnen de kindernevendienst of de zondagsschool kunt gebruiken.

In 2016 was het thema van de Micha Zondag gebaseerd op de tekst uit Micha 6:8 ‘nederig wandelen met uw God’. Maar kan dat wel? Kan je nederig wandelen met God of botsen deze twee dingen met elkaar? Ik heb hiervoor speciaal een video gemaakt: 

 

Wat heb je nodig?

-  grote, glazen fles met dop
-  water
-  olie
-  voedingskleurstof
-  afwasmiddel
-  vieze borden
-  prullenbak

In welke situatie kan je dit idee gebruiken?

thuis, zondagsschool les, kindernevendienst, vakantiebijbelweek, catacheseles, christelijke basisschool, kindermoment tijdens een dienst, godsdienstles

Registreer om meer te lezen...

Sketch: God kijkt naar het hart

 

Een grappige sketch over mogen zijn zoals je bent

Een van onze leden, Barbara Vermaut, heeft het idee 25: Identiteit / imago - Big Arnold uitgebreid met een sketch en een verrassing.

25

Thema’s:

‘je mag zijn zoals je bent’, identiteit en imago, stoer zijn, sportief zijn, Vriendschap & Valentijn 

Benodigdheden:

-  Grote trui, Kleine ballonen
-  Bijbel, pet, speldje
-  2 acteurs 

Bijbeltekst:

"De mens kijkt naar de buitenkant, maar God kijkt naar het hart.” (1 Samuel 16:7)

In welke situatie kan je dit idee gebruiken?

thuis, zondagsschool les, kindernevendienst, vakantiebijbelweek, catacheseles, christelijke basisschool, kindermoment tijdens een dienst, godsdienstles

Download haar uitgewerkte idee hieronder:

Registreer om meer te lezen...

In gesprek: Wie is de grootste in Gods koninkrijk?

 

Bekijk deze geweldige video in de catacheseles, de zondagsschool of de kindernevendienst

Deze mooii, korte, animatie film is uiterst geschikt om met kinderen en / of tieners na te denken over de woorden van Jezus in Mattheus 18: 1 - 5 (Mattheus 18:1-3, Mattheus 19:14 )

"In die tijd richtten de leerlingen tot Jezus de vraag: “Wie is nu wel de grootste in het Rijk der hemelen?” Hij riep een klein kind, zette het in hun midden en zei: “Voorwaar, Ik zeg u: als jullie niet opnieuw wordt als de kleine kinderen worden, zullen jullie het Rijk der Hemelen zeker niet binnengaan. Wie dus zichzelf gering acht zoals dit kind is de grootste in het Rijk der hemelen. En wie in mijn Naam zulk een kind opneemt, neemt Mij op."

Andere thema's waar je deze video voor zou kunnen gebruiken, zijn:

- Ons verlangen naar jong te zijn - waarom wil iedereen altijd jong zijn?  
- Ongeduld - hoe ga je om met ongeduldig zijn?  

forever young

Thema's

Worden als een kind, nederig, tevreden zijn met wat je hebt, ongeduldig zijn. 

Hoe werkt dit?

Je kunt deze video laten zien als introductie op een Bijbelverhaal. Vraag de kinderen en jongeren om snel op deze video te reageren. Wat valt hen op? Wat raakt je? Hierna vertel je het Bijbelverhaal. Na het Bijbelverhaal kan je eventueel de video nog een keer laten zien en verder met ze in gesprek gaan over overeenkomsten of verschillen tussen het Bijbelverhaal en de video. 

In welke situatie kan je dit idee gebruiken?

thuis, zondagsschool les, kindernevendienst, vakantiebijbelweek, catacheseles, christelijke basisschool, kindermoment tijdens een dienst, godsdienstles

Bekijk de video hieronder

Registreer om meer te lezen...

Video: Wie is de grootste in Gods koninkrijk?

 

Bekijk deze geweldige video in de catacheseles, de zondagsschool of de kindernevendienst

Deze mooii, korte, animatie film is uiterst geschikt om met kinderen en / of tieners na te denken over de woorden van Jezus in Mattheus 18: 1 - 5 (Mattheus 18:1-3, Mattheus 19:14 )

"In die tijd richtten de leerlingen tot Jezus de vraag: “Wie is nu wel de grootste in het Rijk der hemelen?” Hij riep een klein kind, zette het in hun midden en zei: “Voorwaar, Ik zeg u: als jullie niet opnieuw wordt als de kleine kinderen worden, zullen jullie het Rijk der Hemelen zeker niet binnengaan. Wie dus zichzelf gering acht zoals dit kind is de grootste in het Rijk der hemelen. En wie in mijn Naam zulk een kind opneemt, neemt Mij op."

Andere thema's waar je deze video voor zou kunnen gebruiken, zijn:

- Ons verlangen naar jong te zijn - waarom wil iedereen altijd jong zijn?  
- Ongeduld - hoe ga je om met ongeduldig zijn?  

forever young

Thema's

Worden als een kind, nederig, tevreden zijn met wat je hebt, ongeduldig zijn. 

Hoe werkt dit?

Je kunt deze video laten zien als introductie op een Bijbelverhaal. Vraag de kinderen en jongeren om snel op deze video te reageren. Wat valt hen op? Wat raakt je? Hierna vertel je het Bijbelverhaal. Na het Bijbelverhaal kan je eventueel de video nog een keer laten zien en verder met ze in gesprek gaan over overeenkomsten of verschillen tussen het Bijbelverhaal en de video. 

In welke situatie kan je dit idee gebruiken?

thuis, zondagsschool les, kindernevendienst, vakantiebijbelweek, catacheseles, christelijke basisschool, kindermoment tijdens een dienst, godsdienstles

Bekijk de video hieronder

Registreer om meer te lezen...

Video: Esther - De Klokkentoren


Het is niet gemakkelijk om een belangrijk radertje in Gods grote wiel te zijn

Tijdens het bekijken van deze korte animatie video moest ik denken aan koningin Esther. Zij gaf haar leven als gewoon meisje op zodat zij een belangrijk radertje in Gods grote plan kon worden. Zij moest hoog in haar koninklijke toren blijven, zodat God zijn volk door haar kon redden.

In deze video zien we hoe iemand zich opoffert zodat anderen een leven van plezier, vrolijkheid en overvloed kunnen leven. Dit deed mij denken aan Esther, maar je kunt deze video natuurlijk ook gebruiken als beeld van het leven en het sterven van Jezus. En wellicht kan je deze video inzetten om met kinderen en jongeren na te denken over wat het betekent om Jezus te volgen en je leven in te zetten voor de ander. Hoe ver ga je hierin? Wat doe je als het pijn doet?

clocktower

Thema's

Koningin Esther, opofferende liefde, het offer van Jezus, Gods goedheid, Jezus volgen, de ander dienen

Hoe werkt dit?

Je kunt deze video laten zien als introductie op een Bijbelverhaal. Vraag de kinderen en jongeren om snel op deze video te reageren. Wat valt hen op? Wat raakt je? Hierna vertel je het Bijbelverhaal. Na het Bijbelverhaal kan je eventueel de video nog een keer laten zien en verder met ze in gesprek gaan over overeenkomsten of verschillen tussen het Bijbelverhaal en de video. 

In welke situatie kan je dit idee gebruiken?

thuis, zondagsschool les, kindernevendienst, vakantiebijbelweek, catacheseles, christelijke basisschool, kindermoment tijdens een dienst, godsdienstles

Bekijk de video hieronder

Registreer om meer te lezen...

Trucje: Instant snow - De wonderbare spijziging

Een gave objectles voor bij het verhaal van de vijf broden en twee vissen

Hoe maak je het verhaal van de vijf broden en twee vissen op zo'n manier zichtbaar dat er een echte vermenigvuldig ontstaat? Eigenlijk creëer je een klein wondertje, waardoor jong en oud geboeid naar je verhaal zullen luisteren. En het leuke is, je hoeft hiervoor geen goochelaar te zijn! Ook jij kan dit heel gemakkelijk doen. Hieronder leg ik het uit...
 
vijf broden en twee vissen


Waar kan je dit idee voor gebruiken?

thuis, zondagsschool les, kindernevendienst, vakantiebijbelweek, catacheseles, christelijke basisschool, kindermoment tijdens een dienst, godsdienstles

Registreer om meer te lezen...

Knutsel: Zacheüs - bouw een 'spaghetti' boom voor Zacheüs

Hoe geef je een draai aan dit overbekende verhaal?

Met dit spel / knutselwerk maak je het verhaal van Zacheüs fris en nieuw! Wat was Zacheüs vastberaden om Jezus te zien. Als kleine man, vergruisd door het volk, klom hij met moeite de boom in om Jezus te kunnen zien.

 Zacheus 2

Waar kan je dit idee gebruiken?

thuis, zondagsschool les, kindernevendienst, vakantiebijbelweek, catacheseles, christelijke basisschool, kindermoment tijdens een dienst, godsdienstles

Lees meer

Creatief gebed: Zacheüs - bouw een 'spaghetti' boom voor Zacheüs

Hoe geef je een draai aan dit overbekende verhaal?

Met dit spel / knutselwerk maak je het verhaal van Zacheüs fris en nieuw! Wat was Zacheüs vastberaden om Jezus te zien. Als kleine man, vergruisd door het volk, klom hij met moeite de boom in om Jezus te kunnen zien.

 Zacheus 2

Waar kan je dit idee gebruiken?

thuis, zondagsschool les, kindernevendienst, vakantiebijbelweek, catacheseles, christelijke basisschool, kindermoment tijdens een dienst, godsdienstles

Lees meer

Creatief gebed: Maak een gebedsreis door te voelen met je voeten

Een super leuke ervaring die ze zich nog lang zullen herinneren

Vandaag gaan we met de kinderen een gebedsreis maken waarin we speciaal met onze voeten gaan voelen. Dit idee is zeer geschikt voor kinderen tussen de vier en acht jaar oud. Door elke keer op iets anders te gaan staan en daardoor iets anders te voelen, helpen we de kinderen voor verschillende situaties en mensen te bidden.

Gebedspad 1

Wat heb je nodig?

-  een lijmpistool en een lijmstift
-  plastic dienbladen
-  plastic kleedjes, touw, stenen, pompommetjes
-  noppenfolie verpakking
-  schuursponsjes (met het sponsje en schuursponsje deels gescheiden)
-  een bad mat.

Je kunt deze gebedsreis op sokken of met blote voeten doen. Om risico's te vermijden kan je het beste de kinderen een voor een op een mat laten staan, zodat er weinig kans bestaat om uit te glijden. 

Waar kan je dit idee gebruiken?

thuis, zondagsschool les, kindernevendienst, vakantiebijbelweek, catacheseles, christelijke basisschool, kindermoment tijdens een dienst, godsdienstles

Ga je mee op reis?

Lees meer

Creatief gebed: Hoe kan God bij ons zijn, als we Hem niet kunnen zien?

Nadenken over Gods aanwezigheid in ons leven met behulp van 'magneet'schilderen

Wat, 'magneet-schilderen'? Wat heb je nu weer bedacht?!

Dit knutselwerkje is een hele leuke (en rommelige) manier om kinderen te laten nadenken dat ook al kunnen ze God niet zien, Hij toch bij hen is, hen begeleidt en hen helpt. Dus eigenlijk is dit knutselwerkje twee dingen in één! Een knutselwerkje en een Bijbelse les!

God is bij ons 4

War heb je nodig?

- Papieren bordjes of vellen papier
- cake vormpjes van papier
- verf
- (staaf)magneten
- magnetische metalen voorwerpen, zoals: veiligheidspelden, haken, paperclips, kleine koekjes vormpjes, inbussleutels (van IKEA!)

Waar kan je dit idee gebruiken?

thuis, zondagsschool les, kindernevendienst, vakantiebijbelweek, catacheseles, christelijke basisschool, kindermoment tijdens een dienst, godsdienstles

Lees meer

Knutsel: Hoe kan God bij ons zijn, als we Hem niet kunnen zien?

Nadenken over Gods aanwezigheid in ons leven met behulp van 'magneet'schilderen

Wat, 'magneet-schilderen'? Wat heb je nu weer bedacht?!

Dit knutselwerkje is een hele leuke (en rommelige) manier om kinderen te laten nadenken dat ook al kunnen ze God niet zien, Hij toch bij hen is, hen begeleidt en hen helpt. Dus eigenlijk is dit knutselwerkje twee dingen in één! Een knutselwerkje en een Bijbelse les!

God is bij ons 4

War heb je nodig?

- Papieren bordjes of vellen papier
- cake vormpjes van papier
- verf
- (staaf)magneten
- magnetische metalen voorwerpen, zoals: veiligheidspelden, haken, paperclips, kleine koekjes vormpjes, inbussleutels (van IKEA!)

Waar kan je dit idee gebruiken?

thuis, zondagsschool les, kindernevendienst, vakantiebijbelweek, catacheseles, christelijke basisschool, kindermoment tijdens een dienst, godsdienstles

Lees meer