Ontdek deze Bijbel Puzzel voor de middenbouw en bovenbouw
Gebruik je weleens een puzzel binnen je kinderwerk?
Het mooie van een puzzel dat kinderen zelf iets gaan ontdekken, waarna je na afloop met de kinderen hier verder over in gesprek kan gaan.
Neem nou dit raadsel van Liesbeth Buter die je heel gemakkelijk kunt inzetten bij het thema: Het Onze Vader gebed waardoor kinderen ontdekken dat dit gebed ook voor hen geldt. Omdat ook zij kinderen van de Vader zijn!
Je kunt de puzzel op A4 in PDF formaat hieronder downloaden en de oplossing vinden.
Een eenvoudige, maar krachtige objectles over de betekenis van het evangelie en het sterven van Jezus.
Hoe leggen wij aan kinderen de betekenis van Jezus' dood aan het kruis uit?
Wellicht kan deze object les je hierin helpen.
Net zoals de kaars bij het uitdoven het water omhoog tilt, zo tilt Jezus ons omhoog in zijn dood en opstanding. Hij brengt ons terug naar de Vader.
Natuurlijk kan je deze objectles ook gebruiken bij Bijbelverhalen zoals:
- de profeet Elia die door God naar de hemel getild wordt - Paulus die een visioen van de hemel krijgt - Johannes en zijn visioen in Openbaring - Enoch die met God wandelde en er niet meer was - Jona die door God uit het diepste van de zee gered werd - Petrus die op het water wandelde
Een leuke Bijbel Puzzel voor de middenbouw en bovenbouw
Deze mooie Bijbel Puzzel van Liesbeth Buter kan je gebruiken bij lessen die over de Bijbel gaan. Door het maken van deze puzzel ontdekken de kinderen dat de Bijbel de tomtom op je levensweg is.
Je kunt de puzzel hieronder op A4 in PDF formaat downloaden en de oplossing vinden.
Een leuke Bijbel Puzzel voor de middenbouw en bovenbouw over de schepping
In deze mooie Bijbel Puzzel van Liesbeth Buter kan je kinderen spelenderwijs leren wat God op welke dag geschapen heeft. Weer eens wat anders dan een knutselactiviteit! Goed inzetbaar bij het thema 'Schepping' en 'de zes scheppingsdagen'.
Je kunt zowel de puzzel als de oplossing hieronder op A4 in PDF formaat downloaden.
Hoe kunnen wij kinderen helpen om vorm te geven aan Gods opdracht om voor de schepping te zorgen?
Dit idee is speciaal voor het tienerprogramma van de Micha Zondag 2014 geschreven, maar is ook geschikt voor de bovenbouw. Ben jij al bekend met Micha Nederland en Micha Zondag?. Bekijk hun website hier.
Tijdsindicatie:
10 – 15 minuten
Benodigdheden:
- Internetverbinding, computers of laptops, beamer, geluidsversterking
Vooraf:
Kijk voor jezelf als jeugdleider ter voorbereiding op ‘plastic soup’ naar het volgende filmpje op Youtube:
Misschien is je groep geschikt om dit filmpje te kijken, bekijk het dan vooral met je groep. Wil je een korter filmpje hierover kijken met je groep, kijk dan naar dit Youtube filmpje:
Of zoek een ander geschikt filmpje over de ‘ plastic soup’. Op internet is genoeg te vinden hierover.
Beschrijving:
Kijk met elkaar naar een filmpje over de ‘plastic soup’. Vraag naar de eerste reacties van de kinderen en vraag of ze wisten van het bestaan van deze plastic soup in de oceaan. Wat kun je er aan doen?
Tip:
Zouden jullie zelf een opruim actie in jullie buurt/dorp/stad kunnen organiseren?
Hoe kunnen wij kinderen helpen om vorm te geven aan Gods opdracht om voor de schepping te zorgen?
Dit idee is speciaal voor het tienerprogramma van de Micha Zondag 2014 geschreven, maar is ook geschikt voor de bovenbouw. Ben jij al bekend met Micha Nederland en Micha Zondag?. Bekijk hun website hier.
Tijdsindicatie:
10 – 15 minuten
Benodigdheden:
- Internetverbinding, computers of laptops, beamer, geluidsversterking
Vooraf:
Kijk voor jezelf als jeugdleider ter voorbereiding op ‘plastic soup’ naar het volgende filmpje op Youtube:
Misschien is je groep geschikt om dit filmpje te kijken, bekijk het dan vooral met je groep. Wil je een korter filmpje hierover kijken met je groep, kijk dan naar dit Youtube filmpje:
Of zoek een ander geschikt filmpje over de ‘ plastic soup’. Op internet is genoeg te vinden hierover.
Beschrijving:
Kijk met elkaar naar een filmpje over de ‘plastic soup’. Vraag naar de eerste reacties van de kinderen en vraag of ze wisten van het bestaan van deze plastic soup in de oceaan. Wat kun je er aan doen?
Tip:
Zouden jullie zelf een opruim actie in jullie buurt/dorp/stad kunnen organiseren?
Hoe kunnen wij kinderen helpen om vorm te geven aan Gods opdracht om voor de schepping te zorgen?
Dit idee is speciaal voor het tienerprogramma van de Micha Zondag 2014 geschreven, maar is ook geschikt voor de bovenbouw. Ben jij al bekend met Micha Nederland en Micha Zondag?. Bekijk hun website hier.
Tijdsindicatie:
10 – 15 minuten
Benodigdheden:
- Internetverbinding, computers of laptops, beamer, geluidsversterking
Vooraf:
Kijk voor jezelf als jeugdleider ter voorbereiding op ‘plastic soup’ naar het volgende filmpje op Youtube:
Misschien is je groep geschikt om dit filmpje te kijken, bekijk het dan vooral met je groep. Wil je een korter filmpje hierover kijken met je groep, kijk dan naar dit Youtube filmpje:
Of zoek een ander geschikt filmpje over de ‘ plastic soup’. Op internet is genoeg te vinden hierover.
Beschrijving:
Kijk met elkaar naar een filmpje over de ‘plastic soup’. Vraag naar de eerste reacties van de kinderen en vraag of ze wisten van het bestaan van deze plastic soup in de oceaan. Wat kun je er aan doen?
Tip:
Zouden jullie zelf een opruim actie in jullie buurt/dorp/stad kunnen organiseren?
Hoe kunnen wij kinderen helpen om vorm te geven aan Gods opdracht om voor de schepping te zorgen?
Dit idee is speciaal voor het tienerprogramma van de Micha Zondag 2014 geschreven, maar is ook geschikt voor de bovenbouw. Ben jij al bekend met Micha Nederland en Micha Zondag. Bekijk hun website hier.
Tijdsindicatie:
20 minuten
Benodigdheden:
- Internetverbinding, computers of laptops
Vooraf:
Dit onderdeel maakt duidelijk dat hoe je leeft impact heeft op de schepping. Alle dingen waarvan wij leven zijn onuitputtelijk en kosten energie en ruimte van de aarde.
Beschrijving:
Leg kort uit wat er met de voetafdruk wordt bedoeld. Bekijk onderstaande video met elkaar.
Laat de kinderen in tweetallen hun eigen online voetafdruk invullen via www.voetafdruk.nl.
Brainstorm met elkaar hoe je je voetafdruk kleiner kunt laten worden.
Als er weinig uit de groep komt, kijk dan naar de volgende suggesties:
- minder vlees eten - zo min mogelijk plastic tasjes gebruiken, maar een eigen tas of papieren tasjes - afval scheiden - recyclen - minder energie proberen te gebruiken door bijv. stekkers en opladers uit het stopcontact te halen wanneer je ze niet gebruikt. - verwarming graadje minder (doe bijvoorbeeld mee op warme truiendag)
Hoe kunnen wij kinderen helpen om vorm te geven aan Gods opdracht om voor de schepping te zorgen?
Dit idee is speciaal voor het tienerprogramma van de Micha Zondag 2014 geschreven, maar is ook geschikt voor de bovenbouw. Ben jij al bekend met Micha Nederland en Micha Zondag. Bekijk hun website hier.
Tijdsindicatie:
20 minuten
Benodigdheden:
- Internetverbinding, computers of laptops
Vooraf:
Dit onderdeel maakt duidelijk dat hoe je leeft impact heeft op de schepping. Alle dingen waarvan wij leven zijn onuitputtelijk en kosten energie en ruimte van de aarde.
Beschrijving:
Leg kort uit wat er met de voetafdruk wordt bedoeld. Bekijk onderstaande video met elkaar.
Laat de kinderen in tweetallen hun eigen online voetafdruk invullen via www.voetafdruk.nl.
Brainstorm met elkaar hoe je je voetafdruk kleiner kunt laten worden.
Als er weinig uit de groep komt, kijk dan naar de volgende suggesties:
- minder vlees eten - zo min mogelijk plastic tasjes gebruiken, maar een eigen tas of papieren tasjes - afval scheiden - recyclen - minder energie proberen te gebruiken door bijv. stekkers en opladers uit het stopcontact te halen wanneer je ze niet gebruikt. - verwarming graadje minder (doe bijvoorbeeld mee op warme truiendag)
Hoe kunnen wij kinderen helpen om vorm te geven aan Gods opdracht om voor de schepping te zorgen?
Dit idee is speciaal voor het tienerprogramma van de Micha Zondag 2014 geschreven, maar is ook geschikt voor de bovenbouw. Ben jij al bekend met Micha Nederland en Micha Zondag. Bekijk hun website hier.
Tijdsindicatie:
20 minuten
Benodigdheden:
- Bijbels - flap-over - viltstiften
Vooraf Lees als jeugdleiders van tevoren dit Bijbelgedeelte en bedenk wat het voor jezelf betekent. Deel dit met elkaar.
Onderdeel 1
Lees met elkaar uit de bijbel, Genesis 1, vers 26-31. Laat één van de kinderen deze tekst voorlezen (of lees het zelf voor). Tip: lees eens met je kinderen een andere vertaling of uitleg van deze tekst, bijvoorbeeld in de Bijbel in Gewone Taal.
Onderdeel 2
Vraag aan de kinderen: “Als jij in één zin zou moeten zeggen welke opdracht God aan de mens geeft, hoe zou die opdracht dan klinken in 2014?” Laat de kinderen eerst zelf nadenken over deze vraag. Inventariseer hun antwoorden, vraag door en stimuleer dat ze bij elkaar doorvragen.
Onderdeel 3
Praat met elkaar door over rentmeesterschap: “Rentmeesterschap wordt ook wel als begrip genoemd als we praten over het zorgen voor schepping. We krijgen als mensen van God de opdracht om voor de schepping te zorgen en haar te beheren.
- Wat doe jij als je de verantwoordelijkheid krijgt om voor iets of iemand te zorgen? - Wil je het dan goed doen? Of kan die verantwoordelijkheid je niets schelen? - Hoe gaan we om met rentmeesterschap? Welke rol heb jij zelf hierin? - Als je jouw gedrag en keuzes legt naast de opdracht die God geeft bij de schepping, wat zou je dan kunnen veranderen hierin? (denk aan kleine en grote veranderingen).
Heb jij weleens met de kinderen in de bovenbouw aan de hand van een video een gesprek gehad?
Dit idee is speciaal voor het tienerprogramma van de Micha Zondag 2014 geschreven, maar is ook geschikt voor de bovenbouw. Ben jij al bekend met Micha Nederland en Micha Zondag. Bekijk hun website hier.
Heb jij weleens met de kinderen in de bovenbouw aan de hand van een video een gesprek gehad?
Dit idee is speciaal voor het tienerprogramma van de Micha Zondag 2014 geschreven, maar is ook geschikt voor de bovenbouw. Ben jij al bekend met Micha Nederland en Micha Zondag. Bekijk hun website hier.
Heb jij weleens met de kinderen in de bovenbouw een Stille Wand discussie gehad?
Dit idee is speciaal voor het tienerprogramma van de Micha Zondag 2014 geschreven, maar is ook geschikt voor de bovenbouw. Ben jij al bekend met Micha Nederland en Micha Zondag. Bekijk hun website hier.
Tijdsindicatie:
10 – 15 minuten
Benodigdheden:
- Whiteboard/flap-over vellen + stiften
Beschrijving:
Via een Stille Wand discussie leiden we het onderwerp schepping in. Schrijf groot op het whiteboard of op flap-over vellen een aantal vragen over het thema ‘SCHEPPING’. De jongeren mogen om beurten hun eerste reacties bij de stellingen schrijven.
Voorbeelden van vragen over schepping zijn bijvoorbeeld: - “Wat versta jij onder schepping?” - “Waar is het misgegaan?” - “Deze aarde is niet meer te redden.”
Nodig de kinderenjongeren uit om op elkaars reacties te reageren, via de vellen of het whiteboard. Deze werkvorm vindt zoveel mogelijk in stilte plaats.
Dit idee is speciaal door Jacolien Viveen voor het kinderprogramma van de Micha Zondag 2014 geschreven. Ben jij al bekend met Micha Nederland en Micha Zondag. Bekijk hun website hier.
Roep de kinderen naar voren om het volgende kort met elkaar door te spreken, in zo’n 3-5 minuten. Voor de 6-12 jarigen moet het begrijpelijk en leuk zijn.
Eventueel PPT op de beamer laten zien van ‘wonderen’ uit de natuur.
Vorm als kindermomentbegeleider van tevoren een aardig voorwerp uit klei . Of laat dit doen door iemand die iets moois kan maken. Laat het goed zien aan kinderen en gemeente. Houd het wat onhandig op je handen en laat het vallen op enig moment en ga er dan per ongeluk met een knie op zitten of voet opstaan. Raap het op en vraag:
Dit idee is speciaal door Johan Timmer voor het kinderprogramma van de Micha Zondag 2014 geschreven. Ben jij al bekend met Micha Nederland en Micha Zondag. Bekijk hun website hier.
De één wil dit, de ander dat! De één wordt blij van bloemen en van bijen, de ander pas gelukkig met de nieuwste smart phone en coole sneakers. De één vind je in een half pipe met zijn board, de ander is aan het hiken in de natuur. We leven met ons allen op één planeet, deze mooie aarde. Maar het is druk! Je kan niet tegelijkertijd op één stukje grond worteltjes verbouwen, een flat neerzetten of een stukje natuur bewaken. Probeer er samen maar eens uit te komen.
Opdracht:
Verdeel de groep in vieren. Elke groep gaat voor de belangen van Natuur, Landbouw, Industrie en Wonen. Ze krijgen de fiches en overleggen met elkaar hoe ze gaan spelen. De verschillende groepen mogen met elkaar samenwerken. Ze mogen daar ook in wisselen. Het gaat er niet om dat jouw groep wint, maar dat je tot een mooi evenwichtig einddoel komt. Het gaat erom dat er een leefbare wereld gaat ontstaan. De belangen botsen en je moet er uit zien te komen.
Voor de leiding:
Dit spel levert spanningen op, en heeft toezicht nodig. Het gaat om het proces, niet om het resultaat. Leg het stil als de spanning hoog oploopt. Laat de deelnemers reflecteren.
Variant: Je kan het spel spannender maken door de kookwekker te gebruiken. Door tijdsdruk worden de deelnemers ‘agressiever’.
Dit idee is speciaal door Johan Timmer voor het kinderprogramma van de Micha Zondag 2014 geschreven. Ben jij al bekend met Micha Nederland en Micha Zondag. Bekijk hun website hier.
Speel of bespreek het verhaal van Jozef, met rollen voor de slavenhandelaren, Potifar en zijn vrouw, de schenker en de broers van Jozef.
Scene:
Jozef zit op zijn troon. Voor hem verschijnen achtereenvolgens de bovengenoemde personen uit zijn leven. Het begint bijvoorbeeld met de slavenhandelaren die hem kochten van de broers en verkochten in Egypte. Bedenk hoe Jozef tegen hen zou kunnen doen, nu hij zo machtig is.
- Hoe zou Jozef optreden tegen Potifar en zijn vrouw, nu hij machtiger is dan zij? - Welke straf zou hij haar kunnen geven? - Wat zou Jozef zeggen tegen de schenker, die Jozef glad vergeten was en jaren in de gevangenis liet? - Hoe had Jozef zijn broers kunnen behandelen, die hem zo gehaat hadden?
Bedenk in groepjes Jozefs reactie en speel het eventueel uit.
Schade is erg en ten diepste ‘onherstelbaar’, maar herstel kan toch goed uitpakken
Dit idee is speciaal door Johan Timmer voor het kinderprogramma van de Micha Zondag 2014 geschreven. Ben jij al bekend met Micha Nederland en Micha Zondag. Bekijk hun website hier.
Doel:
De kinderen maken iets moois en maken mee dat het beschadigd wordt. Ze krijgen ook de kans het te herstellen (geef ze genoeg tijd!). Kinderen leren dat schade erg is en ten diepste ‘onherstelbaar’. Maar dat herstel toch goed kan uitpakken.
Opdracht:
De kinderen maken een tekening van iets moois, een landschap, een feest, een optocht. Liefst met potlood en zachte kleuren. Dan doet de leiding iets ergs: die knipt een groot gat in de tekening! De tekening wordt op een vel geplakt en het kind herstelt de tekening zo goed en zo kwaad als het kan. Het is de bedoeling dat het herstelde deel mooier wordt dan het voorheen was, met sprekender kleuren.
Variant voor het geknipte gat: je kan als leiding ook een grof gescheurd stuk papier op de tekening plakken.
Dit idee is speciaal door Johan Timmer voor het kinderprogramma van de Micha Zondag 2014 geschreven. Ben jij al bekend met Micha Nederland en Micha Zondag. Bekijk hun website hier.
Doel:
Kinderen leren de contrasten kennen tussen ‘goed’ en ‘kwaad’.
Benodigheden:
- A4-vellen met foto’s en platen in kleur met voorbeelden van het goede: lachende mensen, feesten, natuur, overvloed, etc. Daarnaast zwart-wit-afbeeldingen van het slechte en het kwade: honger, vervuiling, verdriet, ziekte, armoede, onrecht.
Op internet zijn deze afbeeldingen wel te vinden (probeer daarvoor eens een zoekmachine uit als www.blackle.com of www.ecosia.org). Doseer de ellende een beetje, het kan hard aankomen.
Opdracht
Plaats een mooie en ‘slechte’ afbeelding op elkaar en maak ze aan de vier hoeken vast met een stevige paperclip of knijper. Draai de twee afbeeldingen (nog steeds aan elkaar) om en breng het patroon van puzzelstukken aan met een potlood. Niet te moeilijk, hooguit 12 stukken. Houdt de vellen mooi op elkaar en begin de stukken uit te knippen. Begin in het midden, zodat de vellen middels de clips of knijpers zo lang mogelijk aan elkaar zitten. Haal aan het eind voorzichtig de clips of knijpers eraf. Hussel alle stukken door elkaar en leg twee puzzels, waarbij de slechte en mooie stukken door elkaar gebruikt worden.
Variant: Verzamel mooie en slechte afbeeldingen en knip ze in gelijke repen van ongeveer 2cm (het mooist met een snijmachine). Combineer een mooie en slechte afbeelding door de stroken afwisselend neer te leggen. Je kunt de afbeelding op een ondergrond plakken.
Jij bent verantwoordelijk voor het moois dat je maakt
Dit idee is speciaal door Johan Timmer voor het kinderprogramma van de Micha Zondag 2014 geschreven. Ben jij al bekend met Micha Nederland en Micha Zondag. Bekijk hun website hier.
Doel:
Kinderen voelen zich verantwoordelijk voor het moois dat ze maken
Benodigdheden:
- Mensfiguren in silhouet (eventueel meisjes en jongens), met de armen gestrekt en een plakstrook aan de voeten. Om in te kleuren (en uit te knippen, met hulp van de leiding of door de leiding). - Kosteloos (afval)materiaal, zoals wc-rolletjes, plastic bekertjes, waxinelichthoudertjes, keukenpapierrollen, versierlinten van cadeauverpakkingen, pakpapier, gekleurd papier, lege plastic verpakkingen (schoon), tijdschriften met foto’s, kortom: alles waarmee een bonte miniatuurwereld gemaakt kan worden.
Opdracht:
De kinderen maken van de kosteloze voorwerpen fantastische bloemen en planten die in een cirkel op een groot stevig vel worden geplakt. Daar omheen wordt een kring van mensfiguren geplaatst (voeten met plakstroken op het grondvel), die elkaar vasthouden met gestrekte armen. De figuren worden ingekleurd en beplakt en stellen de kinderen zelf voor. Eventueel wordt het vel buiten de cirkel nog beschilderd of beplakt met grauwe en donkere kleuren. Het bouwsel wordt aan het eind van de dienst in de kerk getoond.
Voor de leiding:
Kleuters leven in het nu en ‘duurzaamheid’ zal ze weinig zeggen. Door hen iets moois te laten maken van kosteloos materiaal (afval) leren ze dingen te herwaarderen. Door het samen te doen, ervaren ze dat het betergaat met elkaar. Door de figuren met elkaar te verbinden, ervaren ze saamhorigheid.
Morgen zullen mijn broers het weten: ik heb ze vergeven.
Dit verhaal is speciaal door Johan Timmer voor het kinderprogramma van de Micha Zondag 2014 geschreven. Ben jij al bekend met Micha Nederland en Micha Zondag. Bekijk hun website hier.
"Vreemd, sinds hij deze belangrijke positie bekleedt, lijken Potifar en zijn vrouw wel van de aardbodem verdwenen. Hij heeft naar ze laten zoeken en de moed nog niet opgegeven. Hij ziet het voor zich hoe ze hier naar binnen schuifelen, nee kruipen! Jammerend, bevend. Mevrouw Potifar zal zich geen raad weten. Want dan komt alles uit, daar zal hij persoonlijk zorg voor dragen. Leugenares die ze was.
Net als die kat, zal hij met haar spelen. Ze is zijn prooi. Kronkelen van angst zal ze. Hij…
Nee, dat zal ze niet. Hij zal zich niet vernederen tot haar niveau. In haar ogen was hij niks, een meubelstuk, een machine, een gebruiksvoorwerp, een speeltje. Hij voelt nog de grond onder zijn voeten wegzakken, toen ze hem de schuld gaf van haar poging om met hem het bed in te duiken. Hij kon geen woord meer uitbrengen. Hij zou zoiets niet doen.
Een verhaal dat je kunt vertellen als mee-speel-verhaal
Leg eerst het begrip ‘Tollenaar’ uit aan de kinderen. Dit kan d.m.v. een kort rollenspel.
Vraag de kinderen of ze weten wat ‘tol betalen’ is.
- Wie is er wel eens door een tunnel of over een weg geweest waar je tol moest betalen?
- Hoe ging dat? Waarom moest dat?
Vroeger, in de tijd van Jezus, moesten de mensen ook tol betalen. De Romeinse soldaten hadden mooie wegen aangelegd, dat kostte geld, daar moest je voor betalen. Een tollenaar moest er voor zorgen dat het geld betaald werd en het aan de baas van de Romeinse soldaten geven.
Hieronder vind je een mooi, nieuw verhaal van Ellen Zuijdwegt over Lucas 19:1-10. Dit verhaal is al eerder in de werkwijze 'Vertel het maar' gepubliceerd.
Een verhaal dat je kunt vertellen als schetsbordverhaal
Op een heuvel buiten de stad zit Jona. Hij heeft een afdakje gemaakt van bladeren zodat hij een beetje in de schaduw kan zitten. Hij kijkt naar de stad. Hij wacht totdat God de stad kapot gaat maken. Jona heeft het zelf tegen de mensen in Ninevé gezegd: ‘Over 40 dagen zal God de stad kapot maken!’ Net goed vindt hij. Jona houdt niet van de mensen in Ninevé. Zulke slechte mensen verdienen straf!
Jona wacht… en wacht… en wacht, tot de 40 dagen voorbij zijn. Nu gaat het gebeuren! denkt Jona. Maar er gebeurt niets! De stad wordt niet kapot gemaakt.
En dan wordt Jona boos! Boos! ‘Ik wist het wel’, zegt hij tegen de Here God. ‘Ik wist het wel, daarom wilde ik hier niet naar toe! U bent een God vol liefde en geduld. U wilt de mensen vergeven als ze er spijt van hebben. Want U houdt van de mensen in Ninevé, maar ikke niet!’ Wat is Jona boos.
Hieronder vind je een mooi, nieuw verhaal van Ellen Zuijdwegt over Jona 4. Dit verhaal is al eerder in de werkwijze 'Vertel het maar' gepubliceerd.
Een verhaal dat je kunt vertellen als schetsbordverhaal
Jeremia luistert wel naar de Here God. Hij houdt veel van de Here God en blijft de woorden van God doorvertellen aan de mensen. Elke dag vertelt Jeremia de mensen wat Here God tegen Hem heeft gezegd. Hij wil zo graag dat de mensen naar Hem luisteren.
Maar de leiders van Jeruzalem vinden dit niet leuk. Ze haten Jeremia en gaan naar het paleis van koning Sedekia. De koning zit op zijn troon en luistert naar wat de leiders over Jeremia vertellen. ‘Hij moet stoppen met praten over wat God heeft gezegd! We willen niet dat de mensen naar hem luisteren! We willen dat Jeremia doodgemaakt wordt!
O, wat zijn de leiders boos op Jeremia! ‘Doe maar met Jeremia wat je wilt’, zegt de koning.
De leiders zijn blij. Ze pakken Jeremia en nemen hem mee. Ze gooien hem in een water-put. Gelukkig zit er geen water in de put, maar wel modder. Jeremia zakt langzaam weg in de modder.
Hieronder vind je een mooi, nieuw verhaal van Ellen Zuijdwegt over Jeremia 38:1-13. Dit verhaal is al eerder in de werkwijze 'Vertel het maar' gepubliceerd.
Een verhaal dat je kunt vertellen als een zogenaamd ‘Mee-Speel-Verhaal’
Er lopen drie vrouwen naast elkaar over de weg. Ze kijken verdrietig. Ze huilen. Ze hebben allemaal een flesje in hun hand. Een flesje waar olie in zit met een lekkere geur. (maak een ruik geluid) Mmm, dat ruik lekker. Maar daar worden ze niet blij van. Ze kijken verdrietig. Ze huilen.
Het zijn Maria uit Magdala, Maria de moeder van Jakobus en Salome. Ze willen naar Jezus toe. Maar Jezus is gestorven aan het kruis en zijn vrienden hebben Hem begraven. Nu gaan ze naar het graf om het lichaam van Jezus te verzorgen met de olie. Wat kijken ze verdrietig, wat moeten ze huilen.
Het is zondag, de eerste dag van de week. Het is nog héél vroeg in de morgen. De zon komt net op. Nu lopen ze naar de graftuin waar het graf van Jezus is. In die tuin zijn rotsen. In één van die rotsen is een groot gat gemaakt. Daar hebben de vrienden het lichaam van Jezus ingelegd. Voor het gat is een grote steen gerold.
‘O’, zegt Maria van Magdala. ‘De steen, de grote zware steen voor het graf! Wie zal voor ons de steen wegrollen?’
Hieronder vind je een mooi, nieuw verhaal van Ellen Zuijdwegt over Marcus 16:9-11. Dit verhaal is al eerder in de werkwijze 'Vertel het maar' gepubliceerd.
Een verhaal dat je kunt vertellen als een zogenaamd ‘Mee-Speel-Verhaal’
Dit verhaal kan je vertellen als een zogenaamd ‘Mee-Speel-Verhaal’. De kinderen kunnen tijdens de vertelling meespelen door middel van het nazeggen van bepaalde woorden of zinnen. Deze staan cursief gedrukt. Je zegt het eerst, de kinderen zeggen het na. Ook kunnen ze bepaalde emoties uitbeelden, of geluiden maken. Je kunt er voor kiezen om dit alle kinderen te laten doen, of tijdens het vertellen een kind aan te wijzen die dit doet. Ook je kunt kinderen tijdens het vertellen mee laten spelen door iets uit te beelden. Als ze dan iets moeten doen of zeggen kan je dit fluisterend aan hen vertellen. Speel zelf ook mee.
Spreek van te voren af, dat als jij je hand als stopteken omhoog steekt, de kinderen stil zijn. De kinderen blijven gewoon op hun plek zitten tijdens het vertellen, tenzij er kinderen iets uit moeten beelden waarbij ze moeten lopen. Zelf kkan je het verhaal beeldend vertellen. Kom van jouw stoel, loop rond, of maak bepaalde bewegingen die van toepassing zijn. Je kunt de groep bijvoorbeeld in drieën verdelen. Eén deel zegt wat Mozes en Aäron zeggen. Eén deel zegt wat Farao zegt. Eén deel zegt de zin: ‘Maar God geeft niet op’ De geluiden kunnen alle kinderen maken.
Hieronder vind je een mooi, nieuw verhaal van Ellen Zuijdwegt over Exodus 8:1-10:29. Dit verhaal is al eerder in de werkwijze 'Vertel het maar' gepubliceerd.
Kinderen leren omgaan met incidenten, ongewenst gedrag en verantwoordelijkheden.
Deze ideeën zijn speciaal voor het kinderprogramma van de Micha Zondag 2015 geschreven. Ben jij al bekend met Micha Nederland en Micha Zondag. Bekijk hun website hier.
Deze ideeën zijn goed bruikbaar in een klaslokaal, in een kindermoment tijdens de dienst en binnen het kerkelijk kinderwerk, zoals de zondagsschool, kindernevendienst en de kinderkerk.
De leiding heeft bij de kringloop een ‘chique’ kop en schotel o.i.d. gekocht. Ingepakt in een doosje. ‘BREEKBAAR’ erop. Aan de kinderen uitgelegd dat in zo’n pakje iets kostbaars zit. De leiding ‘struikelt’ en valt bovenop het pakje. ‘Krak’. Pakje openmaken en de inhoud bekijken.
Gesprek over kostbaar en voorzichtig doen. Verhalen van kinderen. ‘Kostbaarheden’ in de groep of van thuis met voorzichtigheid behandelen.
Waarom is het kostbaar, breekbaar, van waarde? Wat doet het met je als het dan toch stuk gaat?
Kinderen leren dat macht en verantwoordelijkheid met elkaar te maken hebben.
Stel, jij bent de baas. Thuis, op school, in de kerk, in het dorp of de stad. Wanneer ben je dan een goede baas?
Bedenk goede dingen met elkaar. Hoe kunnen we dat maken? Tekeningen, misschien al woordjes stempelen, plaatjes uitknippen.
Van een groot vel papier (of 2) maakt de leiding een koker waarop de tekeningen, plaatjes en woordjes zijn geplakt. Daarboven een witte kroon. Maak ook een koker van een slechte baas, met daarboven een zwarte kroon. Zet ze naast elkaar op de viertafel. Koppel de ‘bazen’ aan ‘rood, stop, hou op’ en ‘groen, moet 'je doen’ of vergelijkbare afspraken over regels op de nevendienst.
Kinderen leren hoe het is om ‘overbodig’ of ‘ongewenst’ te zijn.
Deze ideeën zijn speciaal voor het kinderprogramma van de Micha Zondag 2015 geschreven. Ben jij al bekend met Micha Nederland en Micha Zondag. Bekijk hun website hier.
Deze ideeën zijn goed bruikbaar in een klaslokaal, in een kindermoment tijdens de dienst en binnen het kerkelijk kinderwerk, zoals de zondagsschool, kindernevendienst en de kinderkerk.
Voor groep 1 ‘Twee is teveel’, voor groep 2 ‘Drie is teveel’. Laat de kinderen elkaar ‘verdrijven’. Jezus was ook ‘teveel’.
Laat de kinderen een kring vormen. Eén is de tikker, de anderen zijn veilig als ze achter een ander aansluiten. De voorste van de rij kan dan getikt worden.
Doelgroep
Onderbouw
Voor de leiding
Bij tikspelletjes is er altijd kans dat er een kind hem altijd is, dat vraagt bijsturing. Ook hier een nagesprek over ‘overbodig’ zijn.
Kinderen leren hoe het is om ‘overbodig’ of ‘ongewenst’ te zijn.
Deze ideeën zijn speciaal voor het kinderprogramma van de Micha Zondag 2015 geschreven. Ben jij al bekend met Micha Nederland en Micha Zondag. Bekijk hun website hier.
Deze ideeën zijn goed bruikbaar in een klaslokaal, in een kindermoment tijdens de dienst en binnen het kerkelijk kinderwerk, zoals de zondagsschool, kindernevendienst en de kinderkerk.
Voor groep 1 ‘Twee is teveel’, voor groep 2 ‘Drie is teveel’. Laat de kinderen elkaar ‘verdrijven’. Jezus was ook ‘teveel’.
Laat de kinderen een kring vormen. Eén is de tikker, de anderen zijn veilig als ze achter een ander aansluiten. De voorste van de rij kan dan getikt worden.
Doelgroep
Onderbouw
Voor de leiding
Bij tikspelletjes is er altijd kans dat er een kind hem altijd is, dat vraagt bijsturing. Ook hier een nagesprek over ‘overbodig’ zijn.
Kinderen leren de voor- en nadelen van een bevoorrechte positie en de daarbij behorende gevoelens.
Deze ideeën zijn speciaal voor het kinderprogramma van de Micha Zondag 2015 geschreven. Ben jij al bekend met Micha Nederland en Micha Zondag. Bekijk hun website hier.
Deze ideeën zijn goed bruikbaar in een klaslokaal, in een kindermoment tijdens de dienst en binnen het kerkelijk kinderwerk, zoals de zondagsschool, kindernevendienst en de kinderkerk.
Maak van papier een kroon, versier hem zo mooi mogelijk. Om beurten zijn de kinderen koning of koningin. Dan moeten de anderen hem/haar eren: buigen, juichen, klappen, de weg vrij maken. Het kind doet ‘uit de hoogte’.
Vraag eens hoe het voelt, koning(in) zijn? En eer bewijzen, hoe voelt dat?
Nodig
- een versierde papieren kroon.
Doelgroep
Onderbouw
Voor de leiding
Probeer kinderen de schaduwkanten van macht te laten onderzoeken.
Kinderen leren de invloed van de groep op hun handelen en presteren ontdekken en daarop reflecteren.
Deze ideeën zijn speciaal voor het kinderprogramma van de Micha Zondag 2015 geschreven. Ben jij al bekend met Micha Nederland en Micha Zondag. Bekijk hun website hier.
Deze ideeën zijn goed bruikbaar in een klaslokaal, in een kindermoment tijdens de dienst en binnen het kerkelijk kinderwerk, zoals de zondagsschool, kindernevendienst en de kinderkerk.
Een fysieke opdracht die voor kleuters pittig maar haalbaar is. Over een smalle recht lijn lopen, blokken stapelen, zoiets. Kies kinderen die stevig in hun schoenen staan. Laat hen de oefening drie keer doen. De groep moet ‘boe’ roepen (lichte afkeuring, goed in de hand houden!), daarna stil zijn en daarna aanmoedigen. Vraag het kind nadien wat het beste ging. Herhaal het met verschillende kinderen (als ze willen).
Tip
Doe het zelf een keer voor, inclusief de invloed van de groep.
Nodig
- eventueel blokken - een koord, o.i.d.
Doelgroep
Onderbouw
Voor de leiding
Let goed op dat een kind er niet ‘aan onderdoor gaat’. Eindig altijd positief. Een goed nagesprek is een must.
Deze ideeën zijn speciaal voor het kinderprogramma van de Micha Zondag 2015 geschreven. Ben jij al bekend met Micha Nederland en Micha Zondag. Bekijk hun website hier.
Deze ideeën zijn goed bruikbaar in een klaslokaal, in een kindermoment tijdens de dienst en binnen het kerkelijk kinderwerk, zoals de zondagsschool, kindernevendienst en de kinderkerk.
In het koninkrijk van God gaat alles anders. Meestal tegengesteld aan wat wij denken. “De eersten zijn de laatsten, wie nakomt gaat voorop, zij moeten zich niet haasten, die leven van de hoop.” Grote mensen hebben veel moeite met die omkering. Kinderen veel minder, die lopen dus al voorop. Waar gaat het in dit thema om? Om geweld, uitsluiting, onrecht. In het groot en in het klein. God is daar niet onduidelijk over, dat hoort niet bij het volgen van Jezus. Maar hoe doe je het goed? Het begint met herkennen en ervaren. Daar zijn de opdrachten voor bedoeld.
De kinderen ervaren door het spelen met emoties welke invloed ze hebben op hun mening en gevoel. Dat helpt bij het beheersen ervan.
Laat alle kinderen boos kijken en zeuren. Doe het als leiding voor en laat de kinderen het aan elkaar laten zien. Wie kijkt het meest boos en wie zeurt het hardst? Breng de groep weer tot rust. Deden ze iemand na? Wat voel je van binnen als je boos kijkt en zeurt? Het is wel leuk (als spelletje), maar ook vervelend van binnen. Doe nu een wedstrijdje blij kijken en glimlachen. Wie doet dat het best? Hoe voelt dat dan?
Doelgroep
Onderbouw
Voor de leiding
Breng deze opdracht in verband met hoe we elkaar behandelen. Boos kijken en zeuren doe je als je ruzie hebt of iemand pest. Blij kijken en vrolijk doen doe je met vrienden.
Hoe kan je Gods leiding vergelijken met een cornflake?
Als je het antwoord hierop wilt weten, moet je deze korte, verbazingwekkende video even bekijken.
Net zoals cornflake door de magnetische aantrekkingskracht voortgetrokken wordt, zo mogen wij weten dat God ons wilt leiden. In Psalm 23 schrijft David: "De Heer is nijn herder, mij ontbreekt niets. Hij doet mij neerliggen in grazige weiden, Hij leidt mij zachtjes naar stille wateren. Hij verkwikt mijn ziel,Hij leidt mij in het spoor van de gerechtigheid, omwille van Zijn Naam."
Maar hoe werkt dit? Is het net zo gemakkelijk als het voorttrekken van een cornflake door een magneet?
Als we in de Bijbel lezen, dan horen we over veel mensen die Gods leiding in hun leven ervaren. Ze horen Zijn stem. Ze kennen Zijn wil. Ze dromen dromen of krijgen bezoek van een engel. Maar hoe werkt dit in ons leven vandaag de dag?
Een aantal vragen om met de kinderen op te reflecteren:
- Hoe denk jij dat Gods leiding werkt? - Leidt God in onze tijd nog steeds mensen? - Hoe zou Hij dat doen, denk je? - Kan je een voorbeeld geven? - Welke personen in de Bijbel kennen wij die door God geleid zijn?
Dit is een toffe objectles waarmee je in een klas, thuis of in je kinderwerk met de kinderen stil kunt staan bij het thema van Gods leiding.
Geef elk kind een schaaltje met water, een cornflake en een magneet.
Thema's:
Gods leiding in je leven, Zijn stem verstaan, Gods stem verstaan, Gods wil, je eigen weg gaan
Wat heeft de Kerstster met een magneet en een cornflake te maken?
Als je het antwoord hierop wilt weten, moet je deze korte, verbazingwekkende video even bekijken.
Net zoals de magneet de cornflake over het water trekt, zo worden de (drie) koningen of de (drie) wijzen uit het oosten door de ster naar Bethlehem getrokken.
"Toen de wijze mannen de ster weer zagen, waren ze erg blij. De ster wees hun de weg. Hij bleef staan boven het huis waar Jezus was." Matteus 2: 9 - 10
De ster had met recht een aantrekkingskracht op hen en bracht hen naar de plek waar zij moesten zijn.
Dit is een toffe objectles waarmee je in een klas, thuis of in je kinderwerk met de kinderen stil kunt staan bij het verhaal van de wijzen die de ster volgden.
Geef elk kind een schaaltje met water, een cornflake en een magneet.
Thema's:
De kerstster, ster van Bethlehem, de wijzen uit het oosten, Gods leiding in je leven
Een creatief gebedsidee rondom Psalm 24 en het thema van Micha 2017
Speciaal voor de Micha Zondag 2017 heb ik een aantal werkvormen gemaakt die je binnen een kindermoment of binnen de kindernevendienst of de zondagsschool kunt gebruiken.
Dit jaar is het thema van de Micha Zondag gebaseerd op de tekst uit Psalm 24 ‘Van de Heer is de aarde en alles wat daar leeft, de wereld en wie haar bewonen.’
Benodigdheden:
- witte bollen van schuim - viltstiften
Activiteit:
Vandaag hebben we met elkaar nagedacht over hoe wij met elkaar kunnen zorgen voor Gods aarde. Alle kinderen krijgen een bol van schuim. Zij mogen met stiften deze wereldbol versieren en een gebed of een mooie gedachte op de wereldbol schrijven. Ze mogen natuurlijk ook de gebeden tekenen.
Aan het einde mogen ze hun wereldbol met gebeden mee naar huis nemen.
Een creatief gebedsidee rondom Psalm 24 en het thema van Micha 2017
Speciaal voor de Micha Zondag 2017 heb ik een aantal werkvormen gemaakt die je binnen een kindermoment of binnen de kindernevendienst of de zondagsschool kunt gebruiken.
Dit jaar is het thema van de Micha Zondag gebaseerd op de tekst uit Psalm 24 ‘Van de Heer is de aarde en alles wat daar leeft, de wereld en wie haar bewonen.’
Benodigdheden:
- kaartjes met hierop een afbeelding van een open hand - wereldkaart / wereldbol
Kinderen laten beleven wat het betekent om een klimaatvluchteling te zijn.
Speciaal voor de Micha Zondag 2017 heb ik een aantal werkvormen gemaakt die je binnen een kindermoment of binnen de kindernevendienst of de zondagsschool kunt gebruiken.
Dit jaar is het thema van de Micha Zondag gebaseerd op de tekst uit Psalm 24 ‘Van de Heer is de aarde en alles wat daar leeft, de wereld en wie haar bewonen.’
In dit idee laten we kinderen beleven en nadenken over wat het betekent om een klimaatvluchteling te zijn. En welke rol o.a. wij in het rijke westen hierin spelen.
Benodigdheden:
- lego / duplo / wc rollen / bekertjes - snoep
Activiteit:
Verdeel de kinderen in drie groepjes. Groepje A zit op de grond aan het uiteinde van het lokaal. Dit is de westerse, rijke wereld. De kinderen in dit groepje moeten een fabriekstoren maken. Deze toren kunnen ze met lego, duplo, wc rollen of plastic bekertjes maken.
De andere twee groepjes zitten aan het andere uiteinde van het lokaal. Groepje B zit links en groepje C zit rechts.
Kinderen laten beleven wat het betekent om een klimaatvluchteling te zijn.
Speciaal voor de Micha Zondag 2017 heb ik een aantal werkvormen gemaakt die je binnen een kindermoment of binnen de kindernevendienst of de zondagsschool kunt gebruiken.
Dit jaar is het thema van de Micha Zondag gebaseerd op de tekst uit Psalm 24 ‘Van de Heer is de aarde en alles wat daar leeft, de wereld en wie haar bewonen.’
In dit idee laten we kinderen beleven en nadenken over wat het betekent om een klimaatvluchteling te zijn. En welke rol o.a. wij in het rijke westen hierin spelen.
Benodigdheden:
- lego / duplo / wc rollen / bekertjes - snoep
Activiteit:
Verdeel de kinderen in drie groepjes. Groepje A zit op de grond aan het uiteinde van het lokaal. Dit is de westerse, rijke wereld. De kinderen in dit groepje moeten een fabriekstoren maken. Deze toren kunnen ze met lego, duplo, wc rollen of plastic bekertjes maken.
De andere twee groepjes zitten aan het andere uiteinde van het lokaal. Groepje B zit links en groepje C zit rechts.
Een leuk spel over het effect van koolstofdioxide op de ozonlaag
Speciaal voor de Micha Zondag 2017 heb ik een aantal werkvormen gemaakt die je binnen een kindermoment of binnen de kindernevendienst of de zondagsschool kunt gebruiken.
Dit jaar is het thema van de Micha Zondag gebaseerd op de tekst uit Psalm 24 ‘Van de Heer is de aarde en alles wat daar leeft, de wereld en wie haar bewonen.’
In dit spelletje spelen we het proces van koolstofdioxide die de ozonlaag aanvalt na.