669. Sinterklaas 6 - een tweede poppenact / toneelstukje

Korte uitleg:
Na het verhaal van Elia en de weduwe van Sarefat kan je nog een poppenact of een toneelstukje opvoeren, waarin er een cadeau wordt aangeboden. Het is namelijk beter te geven dan te ontvangen. Alleen... als het cadeau wordt open gemaakt, blijkt het toch weer anders te zijn. Henkie heeft er nog maar weinig van begrepen!

verrassing

Thema's:
Sinterklaas, ontvangen en geven

Bijbeltekst:
"In alles heb ik u laten zien dat men zo, door hard te werken, de zwakken moet helpen, gedachtig de woorden van de Heer Jezus, die zelf heeft gezegd: “Het is zaliger te geven dan te ontvangen.”  Handelingen 20: 35

Video:
Bekijk de video hieronder...

Registreer om meer te lezen...

668. Sinterklaas 5 - het Bijbelverhaal van Elia en de weduwe

Korte uitleg:
In deze video vertel ik rondom het feest van Sinterklaas het verhaal van Elia en de weduwe van Sarefat. Juist omdat binnen dit Bijbelverhaal het principe van 'geven is beter dan te ontvangen' zo mooi naar voren komt.

Om dit verhaal te vertellen, verzorg ik twee gemakkelijke goocheltrucs. Met 'gemakkelijke' goocheltrucs bedoel ik trucs die werken zonder dat je vingervlug hoeft te zijn of allemaal kunstjes hoeft te kunnen. Als je deze trucs koopt, leggen ze zichzelf uit en hoef je 'slechts' een paar keer te oefenen. 

insta snow jar

Voor het 'meel' dat blijft toenemen, gebruik ik instantsnow.

Voor de 'olie' die ook steeds meer wordt, gebruik ik de 'diminishing milk trick'

Thema's:
Sinterklaas, ontvangen en geven

Bijbeltekst:
"In alles heb ik u laten zien dat men zo, door hard te werken, de zwakken moet helpen, gedachtig de woorden van de Heer Jezus, die zelf heeft gezegd: “Het is zaliger te geven dan te ontvangen.”  Handelingen 20: 35

Video:
Bekijk de video hieronder...

Registreer om meer te lezen...

667. Sinterklaas 4 - het wonder van Myra en het schoenenspel

Korte uitleg:
In de onderstaande video vertel ik al vragen stellende over de geschiedenis van de echte Sint Nicolaas die rond 300 na Christus in het Turkse Myra leefde. Op een avond komt hij langs een huis van een arme man die drie dochters had. Deze dochters konden niet trouwen, omdat hun arme vader geen bruidschat kon betalen. Sint Nicolaas heeft toen drie gouden munten door een raam naar binnen gegooid. Hij deed dit omdat hij de woorden van Jezus naleefde: "Het is beter te geven dan te ontvangen!" 

goudchocolade

Deze gouden munten landden alle drie in een van de meisjes schoenen. Dat is het wonder van Sint Nicolaas, waardoor hij o.a. later heilig verklaard is.

Waarschijnlijk zijn er kinderen die denken: "Oh, maar dan kan ik ook wel." Op de grond komen drie schoenen te staan en deze kinderen krijgen allemaal een gouden chocolademunt.  Maar is dat wel zo gemakkelijk?

Thema's:
Sinterklaas, ontvangen en geven

Bijbeltekst:
"In alles heb ik u laten zien dat men zo, door hard te werken, de zwakken moet helpen, gedachtig de woorden van de Heer Jezus, die zelf heeft gezegd: “Het is zaliger te geven dan te ontvangen.”  Handelingen 20: 35

Video:
Bekijk de video hieronder...

Registreer om meer te lezen...

666. Sinterklaas 3 - het cadeauspel dat je verrast

Korte uitleg:
Tijdens dit programma rondom het Sinterklaasfeest staat de tekst uit Handelingen 20 centraal: "Het is beter te geven dan te ontvangen." In de video hieronder toon ik een cadeauspel waarbij deze tekst wel erg letterlijk wordt genomen!

Dit cadeauspel kan je ook goed binnen een kindermoment in een zondagse dienst gebruiken. Leuk om het thema 'geven en ontvangen' visueel onder de aandact te brengen.

geef

Thema's:
Sinterklaas, ontvangen en geven

Bijbeltekst:
"In alles heb ik u laten zien dat men zo, door hard te werken, de zwakken moet helpen, gedachtig de woorden van de Heer Jezus, die zelf heeft gezegd: “Het is zaliger te geven dan te ontvangen.”  Handelingen 20: 35

Video:
Bekijk de video hieronder...

Registreer om meer te lezen...

665. Sinterklaas 2 - samen een Bijbelvers aanleren

Korte uitleg:
In het eerste stukje met Henkie kwam de zin naar voren: "Het is beter te ontvangen dan te geven." In deze poging om een Bijbelvers aan te leren, ontdekken we dat Jezus zegt: "Het is beter te geven dan te ontvangen." Vergeleken met de uitspraak van Henkie is dit de wereld op zijn kop. Dat is wel heel anders...

Wie vindt het leuker om een cadeautje te krijgen dan te geven? 
Wie geeft liever een cadeautje weg?

cadeautje

Thema's:
Sinterklaas, ontvangen en geven

Bijbeltekst:
"In alles heb ik u laten zien dat men zo, door hard te werken, de zwakken moet helpen, gedachtig de woorden van de Heer Jezus, die zelf heeft gezegd: “Het is zaliger te geven dan te ontvangen.”  Handelingen 20: 35

Video:
Bekijk de video hieronder...

Registreer om meer te lezen...

664. Sinterklaas 1 - leuke intro met handpop(pen) of met toneelstukje

Korte uitleg:
Als onderdeel van een uur lang kinderprogramma rondom Sinterklaas en het thema 'Geven is beter dan te ontvangen' beginnen we met een act met Henkie, mijn buikspreekpop. Henkie denkt zoals gewoonlijk enkel en alleen aan zich zelf. Je kunt delen van deze act met Henkie ook als toneelstukje uitspelen, waarin de ene speler alleen maar aan zichzelf denkt en zich niet kan voorstellen dat geven beter dan delen zou kunnen zijn.

cadeau

Thema's:
Sinterklaas, geven en ontvangen

Bijbeltekst:
"In alles heb ik u laten zien dat men zo, door hard te werken, de zwakken moet helpen, gedachtig de woorden van de Heer Jezus, die zelf heeft gezegd: “Het is zaliger te geven dan te ontvangen.”  Handelingen 20: 35

Video:
Bekijk de video hieronder. 

Registreer om meer te lezen...

663. Sinterklaas - een introductie

Korte uitleg:
Binnen de missionaire gemeente in de Haagse volkswijk Spoorwijk heb ik in 2015 een voorstelling over het Sinterklaasfeest gedaan. Rondom Sinterklaas hangt vaak zo’n vraag: “Kan dat nou wel? Het is toch geen christelijk feest!” Tegelijkertijd zitten er mooie elementen in, die je samen met de kinderen en de volwassen kunt indiepen.

sint


In dit programma van een uur, wat je heel gemakkelijk kunt overnemen, gaan we aan de slag met het thema:"Het is beter te geven dan te ontvangen." Kijkend naar de geschiedenis van Sint Nicolaas was dit wellicht zijn levensmotto. Hij bracht de woorden van Jezus in de praktijk. Dit zien we met name heel duidelijk in het wonder van Myra waarbij Sint Nicolaas drie gouden munten / zakjes met goud door een raam naar binnen gooide en deze alle drie in de schoenen van drie arme dochters terecht kwamen. Hierdoor konden ze eindelijk gaan trouwen.

Thema's: 
Sinterklaas, geven en ontvangen

Bijbeltekst:
"In alles heb ik u laten zien dat men zo, door hard te werken, de zwakken moet helpen, gedachtig de woorden van de Heer Jezus, die zelf heeft gezegd: “Het is zaliger te geven dan te ontvangen.”  Handelingen 20: 35

Programmaonderdelen: 
Sinterklaas 1 - leuke intro met handpop(pen) of met toneelstukje
Sinterklaas 2 - samen een Bijbelvers aanleren
Sinterklaas 3 - het cadeauspel dat je verrast
Sinterklaas 4 - het wonder van Myra en het schoenenspel
Sinterklaas 5 - het Bijbelverhaal van Elia en de weduwe
Sinterklaas 6 - een tweede poppenact / toneelstukje
Sinterklaas 7 - het kruidnotenspel als afsluiting

662. Memory yourself

Korte uitleg:
Een idee uit het programma KrachtKanjers van Marjolein Goedegebuur & Hanneke Schuit:

De kinderen leren dat elk kind kenmerken heeft waar je een kind aan kunt herkennen en iedereen dus uniek is.

post

Thema’s:
Het kind is uniek

Te gebruiken voor:
kindermoment tijdens de dienst, creatief moment tijdens kinderwerk

Bijbeltekst: 
"Voordat Ik u in de moederschoot vormde, koos Ik u uit;  voordat u geboren werd, bestemde Ik u voor Mij; als profeet  voor de volken heb Ik u aangewezen.” (Jeremia 1:5)

Leeftijd:
4 t/m 12 jaar

Registreer om meer te lezen...

661. Droomwolken?

Korte uitleg:
Een idee uit het programma KrachtKanjers van Marjolein Goedegebuur & Hanneke Schuit:

De kinderen zien bij een ander hoe diegene er voor gezorgd heeft dat zijn/haar dromen uit zijn gekomen. Daarnaast zullen ze van de desbetreffende persoon ook tips kunnen krijgen om er voor te zorgen dat je droom uitkomt.

dream

Thema’s:
Het kind en zijn of haar dromen

Te gebruiken voor:
creatief moment tijdens kinderwerk

Bijbeltekst: 
"Ik ken de plannen die Ik met u heb – godsspraak van de HEER. Ze hebben uw heil op het oog, niet uw ongeluk, en een hoopvolle toekomst.”  (Jeremia 29:11)

Leeftijd:
4 t/m 12 jaar

Registreer om meer te lezen...

660. Familieportret

Korte uitleg:
Een idee uit het programma KrachtKanjers van Marjolein Goedegebuur & Hanneke Schuit:

De kinderen leren dat ze een onderdeel zijn in een gezin en dat het gezin belangrijk is.

acteer

Thema’s:
Het kind en zijn of haar omgeving

Te gebruiken voor:
creatief moment tijdens kinderwerk

Bijbeltekst: 
"En ze verkondigden het woord van de Heer aan hem en aan al zijn huisgenoten. Nog op dat uur van de nacht nam hij hen mee om hun wonden te wassen. Meteen daarna liet hij zich met al de zijnen dopen. Hij nam hen mee naar zijn woning en zette hun een maaltijd voor; met al zijn huisgenoten verheugde hij zich omdat hij nu in God geloofde.” (Handelingen 16: 32-34)

Leeftijd:
4 t/m 12 jaar

Lees meer

659. Ik ben de muzikant

Korte uitleg:
Een idee uit het programma KrachtKanjers van Marjolein Goedegebuur & Hanneke Schuit:

De kinderen leren initiatief te nemen en merken dat het goed uitpakt doordat anderen kinderen mee doen. Naast het initiatief nemen, leert het kind ook de leiding te nemen.

Thema’s:
Het kind heeft talenten en vaardigheden

muziek


Te gebruiken voor:

creatief moment tijdens kinderwerk

Bijbeltekst: 
"Gods werk zijn wij, geschapen in Christus Jezus, om in ons leven de goede werken te doen die God voor ons heeft bereid, opdat wij daarin zouden leven.“  (Efeze 2:10)

Leeftijd:
4 t/m 12 jaar

Registreer om meer te lezen...

658. Verrast door de verbeeldingskracht van een kind

Korte uitleg:
Een kind in Japan krijgt van zijn juffrouw de opdracht om een tekening te maken. Hij mag van haar tekenen wat hij wilt. Alleen er lijkt iets mis te gaan. Hij krast het ene na het andere vel vol met zwarte strepen. En hij stopt maar niet... 

Bezorgd laten zijn ouders hem voor observatie opnemen. Wat is er aan de hand? Laat je verrassen door het einde...

Deze video kan je als kinderwerkers samen met elkaar bekijken om na te denken hoe je de verbeeldingskracht van de kinderen met elkaar kunt stimuleren. 

Je kunt hem ook met de kinderen (van de bovenbouw) bekijken, als toevoeging bij een vertelling van het verhaal van Jona.

Thema's:
toerusting kinderwerkers, verbeeldingskracht, Jona en de grote vis

657. Met de ogen van een kind

Korte uitleg:
Een krachtige, korte video die je samen met je kinderwerkers tijdens een toerusting kunt bekijken:

- Wat doet deze video met je?
- In hoeverre wil jij als kinderwerker met de kinderen meegaan?
- Waar ligt voor jou de grens?
- Wat heeft deze video voor jou met onderstaande Bijbeltekst te maken?

Bijbeltekst:
"En zij brachten de kinderen tot Hem, opdat Hij ze zou aanraken; doch de discipelen bestraften hen. Toen Jezus dat zag, nam Hij het zeer kwalijk en zeide tot hen: Laat de kinderen tot Mij komen, verhindert ze niet; want voor zodanigen is het Koninkrijk Gods. Voorwaar, Ik zeg u: Wie het Koninkrijk Gods niet ontvangt als een kind, zal het voorzeker niet binnengaan. En Hij omarmde ze en hun de handen opleggende, zegende Hij ze."     (Marcus 10:13-16)

Video:
Bekijk de video hieronder...

Registreer om meer te lezen...

656. De kracht van woorden

Korte uitleg:
Rondom het verhaal van de blinde bedelaar Bartimeus kan je de kinderen van de bovenbouw (en de tieners) dit onderstaande filmpje laten zien.

Dit filmpje geeft een mooi uitgangspunt voor een goed gesprek! Je kunt de kinderen laten nadenken over de vraag wat zij kunnen betekenen voor bedelaars tijdens hun vakantie of voor de straatkrantverkoper bij de ingang van de supermarkt. Vriendelijke, welmenende woorden zijn misschien wel meer van betekenis dan een geldstukje.

655. Maak een knikkerbaan

Korte uitleg:
Tijdens mijn voorstellingen in het land kom ik soms de leukste knustelactiviteiten tegen.
Zo ook deze die ik jullie niet wilt onthouden.

Het is een knutselactiviteit die met name jongens aanspreekt, maar die meisjes ook leuk vinden. Ze krijgen allemaal een stuk hout, spijkers en een hamer.
Op het hout staat al een patroon getekend. (zie bijlage)

Met de hamer slaan ze de spijkers in het hout. Als je de spijkers dicht genoeg bij elkaar er in timmert, dan kan je een grote knikker naar beneden laten gaan.

knikker1  knikker2  knikker3


Thema's:

Bij welke Bijbelverhalen of thema's zou je deze knutselactiviteit kunnen inzetten?
Je kunt denken aan het verhaal van Jacob die een ladder tot aan de hemel zag. Maar ook aan verhalen die met het thema 'bouwen' te maken hebben.

Of wat dacht je van verhalen waarin water een belangrijke rol speelt?
Vooral als je dan met blauwe knikkers werkt. Dan staat de blauwe knikker voor het vloeiende water.

Je kunt de knutselactiviteit natuurlijk ook inzetten met kerst in verband met de engelen die uit de hemel kwamen of als beeld van Jezus die uit de hemel kwam. 

654. Magisch zand - eenheid in de gemeente

Korte uitleg:
Via Facebook kreeg ik de tip dat je dit 'magische' zand ook kunt gebruiken om het belang van eenheid in de gemeente uit te drukken:

"Als wij ons onderdompelen in Gods liefde houdt het mensen samen, bij God en bij elkaar. Wanneer wij denken het zonder God en gemeente te kunnen valt het als los zand uit elkaar."

Makkelijk inzetbaar tijdens een kindermoment in de dienst of als preekillustratie. 

zanden

Thema's:
Eenheid binnen de gemeente, Gods liefde

Bestellen:
Je kunt het zand o.a. hier op internet bestellen.

653. Wormen maken - het belang van gezond drinkwater

Korte uitleg:
Als ambassadeur van Compassion geef ik op basisscholen voorstellingen over kinderen in armoede. Hierin sta ik met name stil bij vervuild drinkwater en de vreselijke gevolgen: chronische diarree, ziektes, bloedarmoede...
Het trof mij dat je de wormen-mix ook kunt inzetten om kinderen te laten zien wat er in vervuild water zit. Natuurlijk zie je met het blote oog niet of water wel of niet vervuild is. Je proeft het ook niet. Pas onder een microscoop kan je de bacterien, parasieten en virussen zien. Stel dat je de kinderen mee kunt nemen op een ontdekkingstocht. De wormenmix gebruik je dan als een hele grote microscoop zodat je kunt laten zien wat er allemaal in vervuild drinkwater rondzweeft. 

Hierna kan je met kinderen praten en nadenken hoe wij met elkaar hierin een oplossing kunnen bieden.

Video:
In de video hieronder laat ik zien hoe je de wormen-mix kunt gebruiken om deze les over te dragen.

Voordat je hier zelf mee aan de slag gaat, is het behulpzaam als je eerst de introductievideo bekijkt, waarin ik laat zien hoe je de wormen-mix voorbereidt. 

Registreer om meer te lezen...

652. Wormen maken - opgedroogde wormen worden gevuld

Korte uitleg:
Naast alle Bijbelverhalen kan je natuurlijk nog meer met deze worden. Je kunt ze ook gebruiken als visuele les om de kinderen (en volwassenen) te laten ontdekken hoe belangrijk het is om niet alleen zondags naar de kerk te gaan, maar door de weeks zich ook te laten vullen door gebed en Bijbellezen. 

Video:
In de video hieronder laat ik zien hoe je de wormen-mix kunt gebruiken om deze les over te dragen.

Voordat je hier zelf mee aan de slag gaat, is het behulpzaam als je eerst de introductievideo bekijkt, waarin ik laat zien hoe je de wormen-mix voorbereidt. 

Registreer om meer te lezen...

651. Wormen maken - Paulus en de slang

Korte uitleg:
Paulus heeft op het eiland Malta schipbreuk geleden, maar wonder boven wonder is iedereen gered. Omdat ze nat en koud zijn. bouwen ze een vuur op het strand. Paulus verzamelt een grote stapel hout. Op het moment dat hij dit hout op het vuur wilt gooien, schiet er een giftige slang uit tevoorschijn die hem in zijn hand bijt. Paulus gooit de slang in het vuur en... 

Iedereen verwacht dat hij binnen een paar minuten dood zal neervallen, maar er gebeurt niks. Dit wonder gaat als een lopend vuurtje door het eiland. Zelfs de gouveneur Publius komt tot geloof.

Video:
In de video hieronder laat ik zien hoe je de wormen-mix kunt gebruiken om dit verhaal te illustreren. 

Voordat je hier zelf mee aan de slag gaat, is het behulpzaam als je eerst de introductievideo bekijkt, waarin ik laat zien hoe je de wormen-mix voorbereidt. 

Registreer om meer te lezen...

650. Wormen maken - Jona en de worm

Korte uitleg:
Jona heeft eindelijk gedaan wat God van hem vroeg. Hij is nadat hij door de enorme vis is uitgespuugd naar de stad Nineveh gegaan. Hier heeft hij even verteld dat God de stad gaat vernietigen, tenzij zij zich bekeren en is toen op een heuvel buiten de stad gaan wachten op de show. Jona ziet het al helemaal voor zich. Wat een spektakel gaat deze vernietiging worden...

Ondertussen in de stad Nineveh zijn de bewoners zich aan het bekeren. God ziet dit en spaart de stad. 

Jona heeft echter niks door en wacht... en wacht... en wacht...
De hitte wordt hem teveel. Maar wat is dat?
God laat gedurende de nacht een grote struik groeien, waar Jona onder kan zitten. 
Wat een zegen! Maar wat is dat?
God stuurt gedurende de nacht een worm die de struik aanvreet, waardoor die sterkt.
Jona is woedend!

En dan komt de les...

Video:
In de video hieronder laat ik zien hoe je de wormen-mix kunt gebruiken om dit verhaal te illustreren. 

Voordat je hier zelf mee aan de slag gaat, is het behulpzaam als je eerst de introductievideo bekijkt, waarin ik laat zien hoe je de wormen-mix voorbereidt. 

Registreer om meer te lezen...

649. Wormen maken - Mozes en de slang op de paal

Korte uitleg:
Het volk van God heeft gezondigd. Ze hebben zo tegen Mozes en God lopen klagen dat God giftige slangen heeft gestuurd. Veel mensen worden gebeten. Het volk komt naar Mozes en vraagt dat Mozes voor hen bidt. God zegt tegen Mozes dat hij een bronzen slang op een paal moet maken en dat iedereen, die naar deze slang kijkt, genezen zal worden. 

Video:
In de video hieronder laat ik zien hoe je de wormen-mix kunt gebruiken om dit verhaal te illustreren. 

Voordat je hier zelf mee aan de slag gaat, is het behulpzaam als je eerst de introductievideo bekijkt, waarin ik laat zien hoe je de wormen-mix voorbereidt. 

Registreer om meer te lezen...

648. Wormen maken - Mozes en zijn staf die in een slang veranderde

Korte uitleg:
Mozes woonde bij zijn schoonvader Jetro in de woestijn. Op een dag ging hij met de kudde op pad. Op de berg Horeb zag hij een brandende braamstruik die niet verbrandde. Toen Mozes dichterbij kwam, sprak God tot hem. God vertelde Mozes dat Hij de roep van zijn volk in Egypte gehoord had en als reactie hierop Mozes terug naar Egypte zou sturen. Om eerlijk te zijn stond Mozes niet te juichen toen hij deze opdracht kreeg. Met allerlei bezwaren probeerde hij er onderuit te komen. "Hoe zullen ze me geloven?" 

"Mozes gooi je staf op de grond..." 

Video:
In de video hieronder laat ik zien hoe je de wormen-mix kunt gebruiken om dit verhaal te illustreren. 

Voordat je hier zelf mee aan de slag gaat, is het behulpzaam als je eerst de introductievideo bekijkt, waarin ik laat zien hoe je de wormen-mix voorbereidt. 

Registreer om meer te lezen...

647. Wormen maken - Eva en haar ontmoeting met de slang

Korte uitleg:
Hoe vertel je dit bekende verhaal waarin Eva in het Hof van Eden de slang ontmoet en door hem verleid wordt om van de vrucht van de boom van kennis van goed en kwaad te eten?
Hoe breng je dit verhaal, dat zoveel kinderen wellicht al kunnen dromen, op een nieuwe manier onder hun aandacht? 

In de video hieronder laat ik zien hoe je aan de hand van de wormen-mix dit overbekende verhaal met nieuw elan kunt vertellen en de kinderen hier interactief bij kunt betrekken.

Voordat je hier zelf mee aan de slag gaat, is het behulpzaam als je eerst de introductievideo bekijkt, waarin ik laat zien hoe je de wormen-mix voorbereidt. 

Video:
Bekijk de video hieronder...

Registreer om meer te lezen...

646. Wormen maken - wormen creëren rondom het Bijbelverhaal van de schepping

Korte uitleg:
God sprak en het was er! Hij zei: “Laat er licht zijn.” En er was licht. “Laten er sterren, planten, dieren zijn…” En vanaf dat moment waren zij er. Wat een schepping!

Als mensen kunnen wij ook dingen scheppen. Natuurlijk heel anders dan hoe de Here God dit doet. Wij gaan vandaag rondom de vertelling van de schepping via scheikunde uit het niets plastic wormen maken.

Nou ja, uit het niets! Je hebt hier van alles voor nodig. Water, speciale korrels en een flesje met blauwe, chemische vloeistof. Wij mensen hebben namelijk altijd iets nodig om iets anders te maken. Hoe anders is dit met God! Hij spreekt en het is er! Hij maakt uit het niets iets moois!

Dat is pas echt scheppen…

Voordat je hier zelf mee aan de slag gaat, is het behulpzaam als je eerst de introductievideo bekijkt, waarin ik laat zien hoe je de wormen-mix voorbereidt. 

645. Wormen maken - een eerste kennismaking


Acht Bijbelse verhalen en toepassingen die je kunt gebruiken met Instant Wormen

Op internet (www.amazon.com) kwam ik het idee tegen dat je in een bakje met gekleurd 'water' wormen kunt maken. Super leuk natuurlijk! En er schoten gelijk vijf of zes Bijbelverhalen in mijn hoofd die je aan de hand van deze wormen kunt vertellen. Uiteindelijk zijn het er acht verschillende Bijbelverhalen en toepassingen geworden.

Volgens mij vind kinderen dit geweldig! Ze mogen zelf hun eigen worm of slang maken en deze mee naar huis nemen.  

In de video hieronder heb ik net de verpakking geopend en probeer ik het zelf voor de eerste keer!

Toepassing:

Maar wat kan je nu met deze wormen? Welke Bijbelverhalen kan je hiermee vertellen?

In de hierop volgende video's laat ik acht Bijbelverhalen of toepassingen zien die je aan de hand van deze wormen kunt vertellen:

Idee 646.. Wormen maken - de Schepping

Idee 647. Wormen maken - Eva en de slang

Idee 648. Wormen maken - Mozes en zijn staf die in een slang veranderde

Idee 649. Wormen maken - Mozes en de slang op de paal

Idee 650. Wormen maken - Jona en de worm

Idee 651. Wormen maken - Paulus en de slang

Idee 652. Wormen maken - opgedroogde wormen worden gevuld

Idee 653. Wormen maken - Gezond drinkwater

 

644. De familietoren

Korte uitleg:
Een idee uit het programma KrachtKanjers van  Marjolein Goedegebuur & Hanneke Schuit:
 
Het doel is om kinderen te laten zien dat je gezin en je familie een basis vormt in je leven. Deze mensen zijn belangrijk voor je leven. 
 
Thema’s:
Het kind en zijn of haar omgeving
 

meid19

Te gebruiken voor:
creatief moment tijdens kinderwerk
 
Bijbeltekst: 
"En ze verkondigden het woord van de Heer aan hem en aan al zijn huisgenoten. Nog op dat uur van de nacht nam hij hen mee om hun wonden te wassen. Meteen daarna liet hij zich met al de zijnen dopen. Hij nam hen mee naar zijn woning en zette hun een maaltijd voor; met al zijn huisgenoten verheugde hij zich omdat hij nu in God geloofde.” (Handelingen 16: 32-34)
 
Leeftijd:
4 t/m 12 jaar

Registreer om meer te lezen...

643. Persoonlijkheids-achtbaan

Korte uitleg:
Een idee uit het programma KrachtKanjers van  Marjolein Goedegebuur & Hanneke Schuit:

De kinderen leren op een speelse wijze de persoonlijkheidskenmerken die mensen kunnen hebben.

Thema’s:
Het kind is uniek

kind3

Te gebruiken voor:
kindermoment tijdens de dienst, creatief moment tijdens kinderwerk

Bijbeltekst: 
"Voordat Ik u in de moederschoot vormde, koos Ik u uit;  voordat u geboren werd, bestemde Ik u voor Mij; als profeet  voor de volken heb Ik u aangewezen.” (Jeremia 1:5)

Leeftijd:
4 t/m 12 jaar

Registreer om meer te lezen...

642. Dromen gooien

Korte uitleg:
Een idee uit het programma KrachtKanjers van Marjolein Goedegebuur & Hanneke Schuit:

De kinderen leren dat het belangrijk is om voor je droom of doel te gaan. Ze zien dat ze zelf de sleutel zijn om hun doel te behalen.

Thema’s:
Het kind en zijn of haar dromen

kind15

Te gebruiken voor:
creatief moment tijdens kinderwerk

Bijbeltekst: 
"Ik ken de plannen die Ik met u heb – godsspraak van de HEER. Ze hebben uw heil op het oog, niet uw ongeluk, en een hoopvolle toekomst.”  (Jeremia 29:11)

Leeftijd:
4 t/m 12 jaar

Registreer om meer te lezen...

641. Het aanbelspel

Korte uitleg:
Een idee uit het programma KrachtKanjers van Marjolein Goedegebuur & Hanneke Schuit:

De kinderen leren op een speelse wijze assertief te zijn.

Thema’s:
Het kind heeft talenten en vaardigheden

bril


Te gebruiken voor:

creatief moment tijdens kinderwerk

Bijbeltekst: 
"Gods werk zijn wij, geschapen in Christus Jezus, om in ons leven de goede werken te doen die God voor ons heeft bereid, opdat wij daarin zouden leven.“  (Efeze 2:10)

Leeftijd:
4 t/m 12 jaar

Registreer om meer te lezen...

640. Ken je omgeving

Korte uitleg:
Een idee uit het programma KrachtKanjers van Marjolein Goedegebuur & Hanneke Schuit:

De kinderen denken na over in welke wijk ze wonen en leren hun wijk nog beter kennen.

Thema’s:
Het kind en zijn of haar omgeving

meid2

Te gebruiken voor:
creatief moment tijdens kinderwerk

Bijbeltekst: 
"En ze verkondigden het woord van de Heer aan hem en aan al zijn huisgenoten. Nog op dat uur van de nacht nam hij hen mee om hun wonden te wassen. Meteen daarna liet hij zich met al de zijnen dopen. Hij nam hen mee naar zijn woning en zette hun een maaltijd voor; met al zijn huisgenoten verheugde hij zich omdat hij nu in God geloofde.” (Handelingen 16: 32-34)

Leeftijd:
4 t/m 12 jaar

Registreer om meer te lezen...

638. Ga weg!!

Korte uitleg:
Een idee uit het programma KrachtKanjers van Marjolein Goedegebuur & Hanneke Schuit:

De kinderen leren dat het belangrijk is om voor jezelf op te komen. Daarnaast leren ze dat het niet leuk is om er helemaal alleen voor te staan en het lastig is om in je eentje van de vijf pestkoppen te winnen. Daarnaast leren ze ook dat het wel belangrijk is om op een goede manier voor jezelf op te komen.

meid6


Thema’s:

Het kind heeft talenten en vaardigheden

Te gebruiken voor:
creatief moment tijdens kinderwerk

Bijbeltekst: 
"Gods werk zijn wij, geschapen in Christus Jezus, om in ons leven de goede werken te doen die God voor ons heeft bereid, opdat wij daarin zouden leven.“  (Efeze 2:10)

Leeftijd:
4 t/m 12 jaar

Registreer om meer te lezen...

637. Koning Joas en het herstel van de tempel

Korte uitleg:
Op een dag komt Joas bij de tempel, het huis van God. Een soort grote kerk waar de mensen bij elkaar komen om te zingen van God, te bidden en offers te brengen. Maar Joas schrikt als hij de tempel ziet. De tempel is lelijk, oud en vies geworden. Dat kan toch niet! 

Joas woont in een prachtige huis, een mooi paleis. En het huis van God is vies en kapot. God is zo belangrijk, veel belangrijker dan koning Joas. Nee hoor, denkt Joas, dit kan zo niet, hier moet iets aan gedaan worden. Ik wil iets voor God doen. Ik wil dat de tempel weer gemaakt wordt. Dat het weer net zo mooi wordt als vroeger.  

Ja, dát wil ik voor God doen. God zorgt zo goed voor mij, nu ga ik iets voor Hem doen. Joas praat er over met Jojada. Jojada vindt ook dat de tempel lelijk en vuil is. Wat fijn dat koning Joas hier iets aan wil gaan doen!


345

Weer een mooi schetsbordverhaal van Ellen Zuijdwegt, dat al eerder in de werkwijze 'Vertel het maar' gepubliceerd is. Het is het verhaal van koning Joas die de tempel herstelt.

Downloaden:
Hieronder kan je het schetsbordverhaal inclusief tekeningen downloaden.

Registreer om meer te lezen...

636. Magisch zand - als christen ben je anders

Korte uitleg:
Jezus zegt tegen zijn discipelen de volgende lastige woorden: "Jullie zijn wel in de wereld, maar niet van de wereld." (Johannes 15)

Dit zijn moeilijk woorden. Hoe kun je nu ergens 'in' zijn, maar er tegelijkertijd niet 'van' zijn. Toen ik hierover nadacht, moest ik aan het 'magische' zand denken. Dit is een prachtige illustratie van wat Jezus misschien met deze woorden bedoelde.

zanden


In de video hieronder laat ik zien hoe je aan de hand van magisch zand deze moeilijke tekst van Jezus aan kinderen zou kunnen uitleggen.  Het magisch zand kan je o.a. hier op internet bestellen.

Voordat je onderstaande video bekijkt, is het behulpzaam als je eerst de introductievideo bekijkt waarin ik laat zien hoe dit 'magische' zand werkt. 

Video:
Bekijk de video hieronder...

Registreer om meer te lezen...

635. Magisch zand - bouw je huis op het zand of op de rots

Korte uitleg:
Jezus vertelt de mensen een gelijkenis over twee mannen. De ene man bouwde zijn huis op een rots. De ander op het zand. Toen de storm toch nog onverwachts kwam, stortte het ene huis in, terwijl het andere huis gewoon bleef staan. Het punt dat Jezus hiermee maakte, is dat er twee soorten luisteraars zijn. De ene luisteraar luistert aandachtig naar Jezus, geniet er echt van, maar doet er uiteindelijk niks mee. Als je zo bent, noemt Jezus je dwaas. Maar als je niet alleen naar zijn woorden luistert, maar er ook iets mee doet, dan noemt hij je wijs. 

Hoe ga je dit bekende verhaal met de moelijke gelijkenis aan kinderen uitleggen?

oor

In de video hieronder laat ik zien hoe je aan de hand van magisch zand dit eventueel zou kunnen doen.  Het magisch zand kan je o.a. hier op internet bestellen.

Voordat je onderstaande video bekijkt, is het behulpzaam als je eerst de introductievideo bekijkt waarin ik laat zien hoe dit 'magische' zand werkt. 

Video:
Bekijk de video hieronder...

Registreer om meer te lezen...

634. Magisch zand - het leven van Petrus

Korte uitleg:
Petrus is een wat eigenwijze visser die door Jezus wordt geroepen om een discipel te zijn. Drie jaar lang laat hij zich door de Meester kleien. Maar dan gaat het mis. Alles wat hij heeft beloofd, geleerd en meegemaakt, valt als los zand uit zijn handen. 

In de video hieronder laat ik zien hoe je aan de hand van magisch zand het verhaal van Petrus aan de kinderen op eenvoudige en aantrekkelijke wijze kunt vertellen.  Het magisch zand kan je o.a. hier op internet bestellen.

zandhand

Voordat je onderstaande video bekijkt, is het behulpzaam als je eerst de introductievideo bekijkt waarin ik laat zien hoe dit 'magische' zand werkt. 

Video:
Bekijk de video hoe je zelf heel gemakkelijk dit verhaal over Petrus kunt vertellen...

Registreer om meer te lezen...

633. Magisch zand - storm op het meer

Korte uitleg:
Jezus gaat met zijn vrienden in een boot het meer van Galilea op. Terwijl hij slaapt, steekt er een vreselijke storm op. In hun paniek roepen de vrienden tot Jezus. Het wonder geschiedt. Jezus spreekt de storm toe en het meer wordt weer rustig. Vol verwondering roepen zijn discipelen het uit: "Wie is die man dat zelfs de golven en de wind hem gehoorzamen?" 

zand


In de video hieronder laat ik zien hoe je aan de hand van magisch zand dit verhaal op een leuke manier voor de kinderen zichtbaar kunt maken. Het magisch zand kan je o.a. hier op internet bestellen.

Voordat je onderstaande video bekijkt, is het behulpzaam als je eerst de introductievideo bekijkt waarin ik laat zien hoe dit 'magische' zand werkt. 

Video:
Bekijk de video met de vertelling over hoe Jezus de storm tot rust brengt...

Registreer om meer te lezen...

632. Magisch zand - Jona in de storm

Korte uitleg:
Jona krijgt van God de opdracht om naar Nineveh te gaan. Jona ziet dit niet zitten en gaat op de vlucht. Door middel van heftige storm en een grote vis komt Jona tot inkeer. Deze keer is hij wel gehoorzaam en gebeurt er een groot wonder.  

In de video hieronder laat ik zien hoe je aan de hand van magisch zand dit verhaal op een leuke manier voor de kinderen zichtbaar kunt maken. Het magisch zand kan je o.a. hier op internet bestellen.

Stormy sea at night

Voordat je onderstaande video bekijkt, is het behulpzaam als je eerst de introductievideo bekijkt waarin ik laat zien hoe dit 'magische' zand werkt. 

Video:
Bekijk de video over het avontuur van Jona...

Registreer om meer te lezen...

631. Magisch zand - Abram en de belofte

Korte uitleg:
Abram heeft de roepstem van God gevolgd. Hij is op reis gegaan en uiteindelijk in Kanaan terechtgekomen. Hier bouwt Abram een altaar van stenen. Enige tijd later maakt God Abram een belofte. Hij vertelt hem dat zijn nakomelingen zoveel zullen zijn als het zand op het strand.

sea beach sand ocean


In de video hieronder laat ik zien hoe je aan de hand van magisch zand dit verhaal op een korte, maar visuele manier kunt illustreren. Het magisch zand kan je o.a. hier op internet bestellen.

Voordat je onderstaande video bekijkt, is het behulpzaam als je eerst de introductievideo bekijkt waarin ik laat zien hoe dit 'magische' zand werkt. 

Video:
Bekijk de video over hoe je belofte van God aan Abram visueel maakt hieronder...

Registreer om meer te lezen...

630. Magisch zand - de geschiedenis van God en zijn volk

Korte uitleg:
De geschiedenis van God van zijn volk is er een die op en neer gaat. Als het goed gaat, vergeten de mensen wat ze God hebben beloofd en gaan ze het verkeerde pad op. Wanneer het leven moeilijk wordt of God hen in een zware periode laat komen, roepen ze weer uit naar Hem en redt Hij hen. Zo is God namelijk...

In de video hieronder laat ik zien hoe je aan de hand van magisch zand dit verhaal op een mooie en krachtige manier kunt vertellen. Het speciale (waterafstotende) zand kan je o.a. hier op internet bestellen.

Voordat je onderstaande video bekijkt, is het behulpzaam als je eerst de introductievideo bekijkt, waarin ik laat zien hoe dit 'magische' zand werkt. 

 

629. Magisch zand - een eerste kennismaking

Korte uitleg:
Op Amazon.co.uk kwam ik dit 'magische' zand tegen. Laat je niet afschrikken door de naam. Er is niet magisch aan dit zand. Het is namelijk bewerkt met een chemische stof waardoor het water afstoot. En wat krijg je dan?

Je krijgt zand dat niet nat kan worden.  Als je dit zand in water legt, wordt het een dikke klodder. Haal je het eruit, dan is het weer helemaal droog zand. Ongelofelijk! Ik heb er maar gelijk twee sets van besteld.

In de video hieronder demonstreer ik hoe het zand werkt. Voor mij was het ook een eerste keer!


Toepassing:
Maar wat kan je nu met dit zand? Welke Bijbelverhaal kan je hiermee vertellen? In de hierop volgende video's laat ik zeven Bijbelverhalen zien die je aan de hand van dit grappige zand kunt vertellen:

1. Magisch zand - de geschiedenis tussen God en zijn volk

2. Magisch zand - Abram en de belofte

3. Magisch zand - Jona in de storm

4. Magisch zand - storm op het meer

5. Magisch zand - het leven van Petrus

6. Magisch zand - bouw je huis op het zand of op de rots

7. Magisch zand - als christen ben je anders

8. Magisch zand -  eenheid in de gemeente

628. Aankondiging van Jezus’ geboorte

Korte uitleg:
‘La, la, la, hmmm, hmmm, hmmm.’
In een huisje in het stadje Nazareth is een(teken Maria) meisje druk aan het werk.
Ze (teken de poetsdoek) poets alles mooi schoon.
Het is (maak het woord ‘Maria’ af) Maria.
Maria is blij, ze (teken de muzieknoten) neuriet vrolijk een liedje.
Ze moet telkens aan (maak het woord ‘Jozef’ af) Jozef denken, de man met wie ze verloofd is.
Ze houdt zo veel van hem en ze gaan al bijna trouwen.
‘Hmmm, hmmm, hmmm, la, la, la.’

218


Met recht een kerst-schetsbordverhaal van Ellen Zuijdwegt, dat al eerder in de werkwijze 'Vertel het maar' gepubliceerd is. Het is het verhaal van Maria die onverwachts te horen krijgt dat zij de moeder van Gods zoon gaat worden...

Downloaden:
Hieronder kan je het schetsbordverhaal inclusief tekeningen downloaden.

Registreer om meer te lezen...