Verhaal: Mozes - Israël maakt een gouden kalf


Een schetsbord voor de onderbouw

Van dit verhaal is een schetsbordverhaal gemaakt Kopie van Bouw een MUUR 1. Dit is tekenen of schilderen terwijl je vertelt. Dit kan heel eenvoudig aan de hand van de volgende aanwijzingen. De kinderen vinden het prachtig! Natuurlijk kunt u het ook gewoon vertellen.

Benodigdheden:

Een stuk behangpapier, verschillende kleuren waterverf uit een tubetje/fles, penselen. óf een tekenbord en verschillende kleuren krijtjes.

Begin van het verhaal:

(Teken de mensen terwijl je veder vertelt) Tjonge, jonge, wat duurt het lang voordat Mozes weer terugkomt, de berg af naar beneden.
De mensen hebben al 1 week gewacht, 2 weken, 3 weken, 4 weken…
Mozes is nog niet teruggekomen.
Als de mensen naar boven kijken, naar de top van de berg, kunnen ze Mozes niet zien.
God kunnen ze ook niet zien.
Waar blijft Mozes nu?
Er zal toch niets gebeurd zijn met hem? Misschien is Mozes wel van een rots gevallen, of misschien heeft hij wel een ongeluk gehad! De mensen worden (maak het woord ‘ongeduldig’ af) ongeduldig. Dit duurt allemaal veel te lang. Mozes kunnen ze niet zien en God ook niet.
De mensen gaan naar (teken Aäron) Aäron.
‘Aäron luister’, zeggen ze tegen hem. ‘Mozes is de man die ons uit Egypte heeft weggehaald. Maar we weten niet wat er met hem gebeurd is. Maak daarom een god voor ons die wij kunnen zien. Een god waar we achteraan kunnen lopen en die ons de wegwijst naar het beloofde land.’
‘Dat is goed’, zegt Aäron, ‘Geef me al jullie gouden oorbellen maar.’
En dat doen de mensen. Ze geven Aäron hun (teken de oorbellen) gouden oorbellen, gouden oorringen.

Hieronder vind je een nieuw schetsbordverhaal van Ellen Zuijdwegt uit Exodus 32. Dit verhaal is al eerder in de werkwijze 'Vertel het maar' gepubliceerd.

Registreer om meer te lezen...

Verhaal: Jezus - Boze Farizeeën, een dankbare vrouw - de voetenzalving


Een mee-speel-verhaal over de voetenzalving van Jezus

De kinderen kunnen tijdens de vertelling meespelen door middel van het nazeggen van bepaalde woorden of zinnen. Deze staan cursief gedrukt. De geboorte van Samuel een schetsbordverhaal voor kinderenU zegt het eerst, de kinderen zeggen het na. Ook kunnen ze bepaalde emoties uitbeelden, of geluiden maken. Ook dit staat cursief gedrukt. Doe zelf mee, doe het voor. 

Begin van het verhaal

"Wat zijn de priesters en Farizeeën boos op Jezus. (laat de kinderen boos kijken) Zó boos, zo héél erg boos. Ze haten Hem zelfs!
Ze komen bij elkaar in een vergadering. Een heleboel boze mannen bij elkaar.
‘We moeten zorgen dat we Jezus gevangenen kunnen nemen’, zegt er een.
‘Ja, Hij moet gevangen worden!’ roepen ze.
‘We moeten er voor zorgen dat we Jezus kunnen doden’, zegt een ander.
‘Ja, Hij moet gedood worden!’ roepen ze.
O, wat zijn ze boos op Jezus, wat haten ze Hem.
‘We moeten hem in het geheim gevangen nemen, stiekem, zodat niemand het ziet’, zegt weer iemand.
‘Ja, stiekem!’, roepen ze.
Zo maken ze een gemeen plan om Jezus gevangen te nemen." 

Hieronder vind je een nieuw Mee-Speel-Verhaal van Ellen Zuijdwegt uit Matteüs 26:1-16. Dit verhaal is al eerder in de werkwijze 'Vertel het maar' gepubliceerd.

Registreer om meer te lezen...

Video: Geven is beter dan ontvangen


Een videoblog over het belang van geven

Een persoonlijk verhaal waarin Matthijs vertelt over hoe God op een dag tot hem sprak met een wonderbaarlijke uitkomst. Het gaat om geven in plaats van ontvangen met er in verwerkt een mooi verhaal over de vos en de wolf.

Leuk om aan de bovenbouw te laten zien. Je kunt hier met de kinderen over doorpraten. 

344

Video

Je kunt de video middels deze link bekijken.

 

Video: De kracht van transformatie


Een videoblog over transformatie begint bij jezelf

Aan de hand van een handpop die van kikkervis naar een kikker verandert, vertel ik over mijn frustratie. Ik wil zo graag dat andere mensen veranderen en steeds meer op Jezus gaan lijken. En wat ben ik ongeduldig! Maar gelukkig zijn daar mijn tienerkinderen. "Pap, hoe staat het met jouw veranderingsproces? Heb jij al pootjes? Of ben je ook nog steeds een kikkervisje?"

Veranderen van kikker tot prins - dat gaat echt lastig en wat duurt dat lang! 

Tja, ik ben een ongeduldig mens!

344

Video

Je kunt de video middels deze link bekijken:

Creatief gebed - Je wordt gevonden: Zacheüs


Wat laat jij achter in de boom tijdens het volgen van Jezus?

In deze gebedshoek vind je een hele grote tak. Op de tafel bij deze tak liggen sjablonen van bladeren, Je kunt zelf een blad op gekleurd papier tekenen en uitknippen. In dit blad knip je met de perforator een gat en je knoopt er een touwtje aan. Nu kan je op dit blad iets schrijven wat jij wilt achterlaten in het volgen van Jezus of misschien wil je iets schrijven waarin je gevonden wilt worden. 

CIMG9032

Registreer om meer te lezen...

Creatief bidden met je kinderen rondom de coronacrisis


Online kinderprogramma


Leuke en interactieve, creatieve gebedsideeën die je als ouders samen met je kinderen kunt doen

Hoi! Welkom terug!

Alle kinderen zijn vrij. De scholen zijn dicht. Sportclubs en kerken zijn gesloten. Allemaal vanwege het coronavirus. Steeds meer mensen lijken ziek te worden. Wat kunnen wij doen?

We kunnen met elkaar bidden en de Here God vragen of Hij bij de zieke mensen wil zijn en hen snel weer beter wil laten worden. Ook kunnen we bidden voor dokters en verplegers, dat de Here God hen wijsheid en kracht wilt geven.matthijs logo

Misschien ben je zelf een beetje bang van al dat nieuws over het coronavirus. Misschien maak jij je zorgen voor mensen die misschien wat ouder of minder gezond zijn. Ook deze zorgen mogen wij vandaag aan de Here God geven.

Ik heb verschillende creatieve gebedsideeën gevonden, die jij samen met een volwassene kunt doen. Ideeën die je helpen om thuis met elkaar voor anderen te bidden. Ook hebben we vier liedjes over gebed gevonden die je misschien met elkaar kunt zingen.

De komende tijd zal ik meerdere ideeën hier toevoegen. Vind je het leuk om te reageren? Vind je het leuk om feedback te geven of gewoon even 'dag' te zeggen? Ik heb een speciale Facebook pagina voor deze online kinderprogramma's gemaakt: https://www.facebook.com/onlinekinderprogramma/

Vergeet je niet om zondags en ook doordeweeks te kijken en mee te doen?

groetjes,

Matthijs

Lijn 4

Gebedsidee: Geef al je zorgen aan Hem

Elke keer als we het nieuws horen, gaat het over het coronavirus. En tot nu toe lijkt het alleen maar slecht nieuws te zijn. Logisch dat je je zorgen maakt. Zorgen om jezelf of misschien voor mensen in je omgeving die wat ouder of ziek zijn. Wat kunnen we met deze zorgen?Naam op stenen

Petrus was een van de vrienden van Jezus. Drie jaar lang had hij met Jezus opgetrokken. Als Petrus een oude man is, schrijft hij een brief. We weten dit omdat we deze brief terug kunnen vinden in de Bijbel. In deze brief schrijft Petrus in 1 Petrus 5:7 'Geef al je zorgen aan Hem, want Hij zorgt voor je.'

Petrus wist uit ervaring dat je al je zorgen aan de Here God mag geven, omdat de Here God voor ons zorgt. 

In dit idee staan we stil bij het geven van onze zorgen aan de Here God. Hiervoor gebruiken we stenen of stukjes hout. 

Je kunt twee verschillende dingen met deze stenen doen:

1. Schrijf de namen van mensen waar voor je wilt bidden of om wie jij je zorgen maakt op een steen. Het hoeven geen echte namen te zijn, maar het kan ook zoiets zijn als 'doktoren' of 'oude mensen'. Kinderen mogen een willekeurige steen pakken, deze vasthouden en vragen of God die persoon wil zegenen. Ze kunnen de stenen in de vorm van een kruis leggen.

2. Neem een A4 en schrijf de tekst van 1 Petrus 5: 7 'Geef al je zorgen aan Hem, want Hij zorgt voor je.' erop, Of neem een Bijbel die opengeslagen is bij deze tekst. De kinderen kunnen de stenen op de Bijbeltekst op het A4 of op de opgeslagen Bijbel leggen en zo hun zorgen bij de Here God brengen en hier ook achter laten. Wat heerlijk om het ook echt even los te laten en bij God achter te laten. Ze mogen natuurlijk ook hardop voor deze persoon bidden.

Wat heb je nodig?

- stenen of stukjes hout
- stift
- een A4 of een opengeslagen Bijbel

Lijn 4

Gebedsidee: Maak een gebedsketting

Dit zijn spannende tijden rondom het coronavirus, ook voor kinderen. Bidden is vertrouwen. We praten met de Here God die we niet kunnen zien, maar waarbij we vertrouwen dat Hij ons wel hoort.ketting gebed

Als we bidden, vragen wij dat God bij mensen wil zijn, hen wil beschermen, hen beter wil maken of misschien wel Zijn kracht en wijsheid wil geven. We kunnen bidden voor de oudere en kwetsbare mensen om ons heen, voor de zieken, voor de doktoren en verpleging in de ziekenhuizen, voor onze vriendjes en vriendinnetjes die we nu misschien even moeten missen en we kunnen ook bidden voor onszelf. Ook knderen kunnen zich soms zorgen maken.  

Alle kinderen krijgen een gekleurd strookje van karton. Ze mogen een gebed voor iemand die ziek is of voor iemand om zij zich rondon het coronavirus zorgen maken op dit strookje schrijven of misschien wel een gebed tekenen.

Elk strookje wordt vastgeniet als een rondje en samen met elkaar vormen ze hele lange gebedsketting. Hang de gebedsketting op een zichtbare plek in het huis en voeg dagelijks nieuwe gebeden aan de ketting toe. Over verloop van de komende weken krijg je dan een kleurrijke en feestelijke gebedsketting in huis.

Elke keer als we naar de gebedsketting kijken, mogen we beseffen dat God naar ons luistert.  

Wat heb je nodig?

-  gekleurde strookjes karton
-  nietmachine, pennen, nietjes

Lijn 4

Gebedsidee: De bloem die vanzelf open gaat

Je kunt dit idee gebruiken om te bidden voor:238.1

- mensen die ziek zijn
- mensen voor wie jij je zorgen maakt
- doktoren en verplegers
- andere mensen die Gods hulp en kracht nodig hebben

Wat gaan we doen?

Je vouwt de bloemblaadjes voorzichtig dicht en leg de dichtgevouwen bloem in een schoteltje met water. Al binnen dertig seconden vouwt de bloem zich open en wordt het gebed zichtbaar. Op dezelfde wijze mogen wij weten dat de Here God ons gebed wil verhoren, zelf  al zien wij alleen maar dichtgevouwen blaadjes.

238.2

1. Teken een bloem op een wit vel A4 papier en kleur de bloem in met gekleurde potloden. (viltstiften lopen uit). Je kunt deze bloemen ook via deze link downloaden of ze zelf ontwerpen. Je kunt een gebed in het rondje in de bloem schrijven, bijvoorbeeld een naam.

238.3

2. Knip de bloem voorzichtig uit. Des te voorzichtiger, des te beter

238.4

3. Vouw de bloemblaadje een voor een over elkaar. De bloem opent op verschillende wijze afhankelijk van hoe je de blaadjes vouwt.

238.5

4. De bloem moet er nu ongeveer zo uit zien.

 238.6

5. Giet een theelepel water in een schoteltje

238.7

6. Leg de bloem in het water in het schoteltjes en de blaadjes gaan zich onmiddelijk openen… een beetje zoals een echte bloem opengaat!

238.8

7. Al snel zullen de blaadjes helemaal open zijn en wordt het glimlachende gezicht of het gebed of de naam van de person waarvoor je bidt zichtbaar aan de binnenkant.

238.9

8.  De bloem zal zich in ongeveer dertig seconden volledig openen. (het hangt af van het papier dat je gebruikt)

Met dank aan Matthijs Stemmer voor de inspiratie en Surfing Scientist voor de uitwerking

Lijn 4

Gebedsidee: Weef je Paasgebeden327.1

Een andere manier waarop je met kinderen op de Dag van Nationaal Gebed voor mensen kunt bidden.

Wat heb je nodig?

- een prikbord
- grote punaises / pinnen
- wol
- papier en pennen

Wat gaan we doen?

Plaats de punaises op het boord in de vorm van een kruis.327.2

Vraag de kinderen of zij op een papiertje een gebed aan God willen vragen of schrijven. Dit kan een vraag voor iemand anders zijn of misschien wel hun eigen zorgen en angst rondom het coronavirus.

Als ze dit gedaan hebben, krijgen ze een stuk wol. Dit stuk wol wordt om een van de punaises / pinnen geknoopt. Nu kan het kind het stuk wol door het kruis heen weven. Terwijl ze dit doen, kun je hen vragen of zij willen nadenken over wat ze op het papiertje hebben getekend of geschreven.

Als het stuk wol op is, mogen de kinderen het papier opvouwen en onder een van de punaises plaatsen als symbool dat ze dit gebed aan God geven.

Het weven van een gebed in de vorm van een kruis helpt de kinderen om hun gebed bij Jezus te brengen. Het helpt ons misschien ook om in te zien dat God soms in een verwarrende, wevende manier werkt, die wij niet altijd kunnen begrijpen.327.3

Andere vormen werken ook! Zo zou je een hart kunnen gebruiken om de kinderen te helpen om te zien dat Gods liefde er echt voor hen is. Zo’n hart vorm zou je ook kunnen gebruiken zodat kinderen kunnen bidden voor hen die Gods liefde heel hart/hard nodig hebben.

Met toestemming overgenomen van Mina Munns en haar site Flame Creatieve Kids.

Lijn 4

Gebedsidee: Maak gebedskrakelingen

Om eerlijk te zijn heb ik het altijd al leuk gevonden om krakelingen te maken, maar ik heb niet zoveel vrije tijd om brood te bakken en als je met een kindergroep werkt, past het maken van echte krakelingen niet niet echt in je tijdsbesteding! Dit zijn biscuit 'krakelingen', dus niet dezelfde maar veel sneller te maken dan de traditionele.

Krakelingen zijn traditioneel verbonden met Pasen en de vastentijd, omdat ze lijken op gekruiste armen in gebed. Ik kan niet zeggen dat ik ooit in deze stand gebeden heb, maar de link vind ik zeker leuk!

Wat heb je nodig?koek2

- 100g zelfrijzende bloem
- 30g boter
- melk om te mengen
- 1 eetlepel suiker
- een snufje zout
- 1 ei


Wat gaan we doen?

Verwarm de oven tot 180Ckoek3
Wrijf de boter in de bloem tot het lijkt op paneermeel.
Meng de suiker en zout erdoorheen.
Voeg geleidelijk aan melk toe aan het mengsel tot er een deeg wordt gevormd. Laat het niet te plakkerig worden!
Verdeel het deeg in 6 stukken. Maak elk stuk in de vorm van een worst en buig het daarna tot een krakelingen vorm (zie de foto).

Plaats de vormen op een ingevette bakplaat.
Klop een ei en gebruik een bakkwast om de bovenkant van de krakelingen vorm ermee int te smeren.
Bak de krakelingen 10 minuten tot ze goudbruin zijn.
Laat ze even afkoelen en eet ze met boter en jam!

Gewoon een leuk idee om de Dag van Nationaal Gebed met de kinderen af te sluiten!

Lijn 4

Liedjes om mee te zingen

De volgende drie liedjes passen goed bij het thema 'gebed' - met dank aan Matthijs Hoornaar (Kindertheater Knettergek) voor het uitzoeken:

Lijn 4

Verhaal: Bedanken - Voor kleuters met tekeningen


Een leuk verhaal voor kleuters met prachtige tekeningen

Dit verhaal voor kleuters is geschreven door Judith Gerkema is prachtig geïllustreerd door Tirza Sprong.

Er zat een PowerPoint bij, maar die kunnen wij helaas niet op de site plaatsen. In plaats daarvan een PDF met haar tekeningen, zodat je deze kunt printen en aan de kinderen kunt laten zien.

Wil je toch graag de PowerPoint, stuur ons even een mail.

objectles een dienstmeisje helpt generaal Naaman voor zondagsschool en kindernevendienst

Download

Hieronder kun je het verhaal en de tekeningen downloaden:

Tekeningen bij verhaal: ' Bedanken

Verhaal: 'Bedanken'

 

Sketch - Ik zorg voor jou


Een leuk script of toneelstukje voor de kerkdienst of een vakantiebijbelweek

Eva Hovers heeft een poppenkast / toneelstukje script geschreven over het thema 'Ik zorg voor jou..."

In dit toneelstukje komt een mooie objectles in voor van een heliumballon en durven loslaten en je zorgen overgeven aan God. 

"Uiteindelijk heb ik een zilverkleurige heliumballon in de vorm van een hart gebruikt. Hier kan je goed op schrijven en deze blijft langere tijd goed. In totaal kost zoiets 7,50 euro.
De gevouwen duif hebben we niet naar beneden gegooid, maar aan een vissersdraadje naar beneden laten komen. Dat had een heel leuk effect, maakte reactie los bij het publiek." 

tien geboden poppen script

Je kunt het script hieronder downloaden. 

Registreer om meer te lezen...

Verhaal: Samuël - De Filistijnen veroveren de Ark van de HEER


Met de gouden Ark winnen we zeker! Of niet?

"De Ark van het verbond. Wat een mooie kist is dat, met een gouden deksel er op. Op het deksel waren twee gouden engelen gemaakt. Hun vleugels waren groot en raakten elkaar aan. Práchtig was het. In de kist lagen de twee platte stenen met de Woorden van God erop geschreven. De mooie gouden kist betekent dat God dichtbij de mensen is. Dat Hij altijd bij hen is. God is dichtbij het volk Israël. Dichtbij de Israëlieten.

Samuël mag elke dag in de tabernakel zijn en de priester Eli helpen met het werk. Maar de mooie gouden kist heeft Samuël nog nooit gezien. De gouden Ark staat in het Heilige der Heilige. Een speciale kamer in de tabernakel. Eén keer in het jaar mag de hogepriester hier naar binnen. Niemand anders mag er naar toe. Zo speciaal is de gouden Ark. Zo wil God laten zien dat het heel bijzonder is dat Hij dichtbij de mensen wil zijn.

Maar op een dag gaat het vreselijk mis. Er is oorlog. Soldaten van de Filistijnen en soldaten van de Israëlieten vechten met elkaar..."

 

Pilatus laat Barabbas vrij een meespeelverhaal voor zondagsschool kindernevendienst kinderkerk of in de klas basisonderwijs


Hieronder vind je een mooi nieuw mee-speel-verhaal van Ellen Zuijdwegt uit 1 Samuël 4. Dit verhaal is al eerder in de werkwijze 'Vertel het maar' gepubliceerd.

Registreer om meer te lezen...

Verhaal: Kerst - Gods trouw aan zondige mensen


Een adventverhaal over Micha 7

"‘Broem, broem, aan de kant!’ Bram racet met zijn fiets over het fietspad. Hij rijdt zo hard als hij kan.‘Broem, broem, aan de kant!’ Bram racet met zijn fiets over het fietspad. Hij rijdt zo hard als hij kan.Het gaat práchtig.

Gisteren was Bram jarig. Hij werd 5 jaar. Hij heeft een nieuwe fiets gekregen.Een mooie hoor. Hij is blauw en geel en heeft zwarte strepen. Hij kan er super hard op.Mama heeft gezegd dat hij nog voorzichtig moet doen, niet te hard rijden, want hij kan nog niet precies met zijn voeten op de grond komen als hij stil staat.Maar Bram luistert niet. Nee, hoor, het gaat prima zo. Hij doet wat hij zelf wilt.

Het fietspad is lang en er liggen mooie gladde tegels.‘Broem, broem! Daar kom ik aan!’

Bram gaat nog harder rijden.Aan het eind van het fietspad komt de bocht. Maar Bram rijdt zó hard dat hij de bocht niet goed kan nemen. Hij komt met zijn voorwiel in het gras langs het fietspad. Hij begint te slingeren, zijn voet glijdt van de trapper, zijn stuur gaat scheef en BOEM!....Bram rolt over het gras, de fiets glijdt over de tegels van het fietspad en knalt tegen een paaltje.

Wat is Bram geschrokken! Hij heeft zich gelukkig geen pijn gedaan, want hij viel in het gras.Snel staat Bram op en loopt naar zijn fiets.Maar oh, zijn nieuwe fiets! Het stuur staat helemaal scheef, er is een spaak kapot en er zit een lelijke kras in de lak. Een heel stuk van de zwarte streep is er af.Bram begint te huilen. Zijn fiets, zijn mooie fiets is kapot! En hij was zo mooi!"

 

Pilatus laat Barabbas vrij een meespeelverhaal voor zondagsschool kindernevendienst kinderkerk of in de klas basisonderwijs


Hieronder vind je een mooi nieuw schetsbordverhaal van Ellen Zuijdwegt uit Micha 7:1-7 en 18-20. Dit verhaal is al eerder in de werkwijze 'Vertel het maar' gepubliceerd.

Registreer om meer te lezen...

Verhaal: Kerst - Bengel zoekt kerst


Een mooi kerstverhaal voor kerstvieringen

"Nee, het spijt me. We zitten helemaal vol. Kijk als u nu gereserveerd had, dan had ik plaats vrijgehouden natuurlijk. Kost iets meer, maar dan heb je wel een slaapplek.”. Djamila kijkt even door de deur, en Bengel kijk over haar schouder mee. Masut praat tegen een man en een vrouw, die duidelijk moe zijn van een lange reis. Masut praat maar door. “Als u nu de volgende keer even een berichtje stuurt met de kameel-post, dan hou ik gewoon een plek voor u vrij. Gewoon een k-meeltje naar Masut-apestaart-Betlehem-punt-Efrata...”.

Maar dan ziet Djamila dat die vrouw zwanger is. Die krijgt gauw een baby. Maar die gaan we niet wegsturen, denkt ze. Ze stapt naar voren en fluistert Masut wat in het oor. Op dat moment dringt het tot Bengel door. Die vrouw, dat is Maria, uit Nazareth. En die man is natuurlijk Jozef! Dat is ook ‘toevallig’ ! “Maar wij doen natuurlijk alles voor onze gasten” zegt Masut dan opeens op een veel aardiger toon. “Hierachter is nog een stalletje, waar je heel goed de nacht kunt doorbrengen. Ga daar maar heen. Mijn vrouw komt jullie zo nog wel wat te eten brengen.”

 

Pilatus laat Barabbas vrij een meespeelverhaal voor zondagsschool kindernevendienst kinderkerk of in de klas basisonderwijs


Hieronder vind je een mooi, nieuw kerstverhaal van Harrie Huizen.

Download het verhaal:     

"Kerstverhaal: Bengel zoekt kerst"

 

Proefje: De kracht van Levend Water

Leuk proefje over levend water, Gods bescherming en weerstand bieden.

Jezus vertelt de Samaritaanse vrouw dat zij levend water nodig heeft in Johannes 4. Met dit leuke en gemakkelijke proefje kan je dit weergeven. Je kunt het teven gebruiken met het leren omgaan tegen verleiding of rondom Gods bescherming. Met het water in de ballon knalt de ballon niet. Zonder het water in de ballon maakt de ballon geen schijn van kans!

 

God is bij ons 4

Wat doe je:

Doe:
Blaas een ballon op en houdt deze in de vlam. De ballon knapt kapot.

Vertel:
Zonder Jezus en Zijn Geest is ons leven net als deze ballon. We hebben water nodig. “Iedereen die het water drinkt wat Ik hem geef zal nooit meer dorst krijgen. Het zal een bron worden waaruit water opwelt dat eeuwig leven geeft.”

Dit levend water gaat over de Heilige Geest. Hij maakt ons sterk en helpt ons om uit genade te leven met onze naasten.

Doe:
Vul de ander ballon met (Levend) water en lucht.
Houd de ballon boven en zelfs in de vlam.

Vertel:
Het Levend water maakt ons sterk!

Wat heb je nodig?

- waxinelichtje
- een aansteker
- een ballon
- een ballon gevuld met water en lucht

           Met dank aan Agnes de Jonge!

Objectles: Een dienstmeisje helpt Naäman


Een leuke objectles over het verhaal van de Syrische generaal Naäman

In dit idee, dat geschreven is door Dineke van Renswoude, kan je jonge kinderen op eenvoudige en leuke wijze dit bekende Bijbelverhaal laten beleven.

objectles een dienstmeisje helpt generaal Naaman voor zondagsschool en kindernevendienst

Het idee:

Dit Bijbelverhaal eindigt met dat Naäman zich zeven keer in de rivier de Jordaan moest wassen.

Wij hebben hiervoor droge wegwerp washandjes gekocht zodat we ons mee konden wassen met Naäman.

- Één keer kopje onder en was je haren.
- De tweede keer kopje onder en was je ene arm.
- Derde keer kopje onder en was je andere arm.
- Vierde keer kopje onder en was je buik.
- Vijfde keer kopje onder en was je ene been.
- Zesde keer kopje onder en was je andere been.
- Zevende keer kopje onder en was je oren, die waren we nog vergeten.

Zo we zijn helemaal klaar. Tjonge, wat zijn we lekker opgefrist!

Naäman kijkt naar zijn armen, er is geen vlek meer te zien! Op zijn benen ook niet. Hij is helemaal beter!

Het dienstmeisje heeft Naäman geholpen en God heeft hem beter gemaakt.

Vergelijking met Jezus

Daarna nog de vergelijking gemaakt dat God ons helpt door Jezus met kerst naar de aarde te sturen.

Dat Jezus met Pasen gestorven is voor onze zonden en naar drie dagen weer opgestaan is. Dat wij daardoor ook schoongewassen zijn van onze zonden.

Bijpassend spel:

De verwerking bij deze les was boter, kaas en eieren.

We hadden blauwe en rode handen gemaakt, voor elke groep een kleur.

Waarom handen? Omdat we helpende handjes willen zijn voor andere mensen.

Op de grond hadden we een groot speelveld gemaakt.

Elke groep mocht een hand neerleggen als ze een vraag over het thema goed beantwoord hadden.

Hoe verliep het?

De kinderen vonden het super leuk om zichzelf te wassen. Nadat de oren gewassen waren hadden zeiden ze zelf ook dat ze helemaal schoon en fris waren.

Het was super leuk om op deze manier het verhaal even stop te zetten en met elkaar actief onszelf te wassen.

Om vervolgens het verhaal weer in te stappen en af te ronden.
Er was zelfs nog concentratie om de vergelijking met Jezus te maken en alvast een brug te slaan richting advent.

Doordat we in het verhaal veel herhaling hadden toegepast, wisten de meeste kinderen ook nog de antwoorden op de vragen bij boter, kaas en eieren. Ook al was het spel voor sommige misschien nog wat moeilijk, ze hebben er veel plezier aan beleefd. Zoveel dat ze het graag nog een keer wilden spelen...

 

 

Toneelstuk: Kerst-script - 'De Vredekoning'


Een leuk poppenspel / toneelstuk over de drie wijzen en koning Herodes

Hieronder vind je het 'script' van het poppenspel 'de Vredekoning' geschreven door Eva Hovers.

De blauwe schuingedrukte tekst kun je zingen. Het lied komt van de cd 'Ga je mee op zoek'.

12.Handpop

Thema’s:

de geboorte van Jezus, koning Herodes en de drie wijzen, betekenis van het Kerstfeest

Te gebruiken voor:

een kerstdienst of kerstviering op school of in de kerk

Download:

Het script van deze poppenvoorstelling of toneelstukje kan je hier onder downloaden:   

Toneelstuk script: Kerstpoppenspel 'De Vredekoning'

Toneelstuk: Mozes: Contact met God


Een toneelstuk over een interview met Mozes 

In dit toneelstuk van Jenny de Jong vind je meerdere toneelstuk delen over de roeping van Mozes, gebeden, heimwee, het feit dat God spreekt. 

Interview met Mozes een toneelstuk voor kamp kinderkerk of kindernevendienst


Je kunt het dowloaden als een Word-bestand, zodat je het zelf kunt bewerken.

Lees meer

Verhaal: Gelijkenis - De Barmhartige Samaritaan


Een schetsbordverhaal over de geboorte van Samuël 

Dit verhaal kunt u vertellen als een zogenaamd ‘Mee-Speel-Verhaal’. De kinderen kunnen tijdens de vertelling meespelen door middel van het nazeggen van bepaalde woorden of zinnen. Deze staan cursief gedrukt.

U zegt het eerst, de kinderen zeggen het na. Ook kunnen ze bepaalde emoties uitbeelden, of geluiden maken. Ook dit staat cursief gedrukt. Doe zelf mee, doe het voor. U kunt er voor kiezen om dit alle kinderen te laten doen, of tijdens het vertellen een kind aan te wijzen die dit doet. Ook kunt u kinderen tijdens het vertellen mee laten spelen door iets uit te beelden. Als ze dan iets moeten doen of zeggen kunt u dit fluisterend aan hen vertellen. Speel zelf ook mee.

Spreek van te voren af dat als u uw hand als stopteken omhoog steekt, de kinderen stil zijn. De kinderen blijven gewoon op hun plek zitten tijdens het vertellen, tenzij er kinderen iets uit moeten beelden waarbij ze moeten lopen. Zelf kunt u het verhaal beeldend vertellen.

 

De Barmhartige Samaritaan een meespeel verhaal voor kinderen

Stukje van het verhaal:

"Noa loopt op de stoep. Ze mocht van mama alleen om een paar boodschappen naar de winkel op de hoek van de straat. Noa is trots. Dit kan zij al. Ze houdt de tas stevig vast. Die is best wel zwaar. Noa zet de tas even op de grond en pakt hem met haar andere hand vast. ‘Huh’, zucht ze en tilt de tas weer op. Nog een klein stukje en dan is ze thuis.

‘Hé, Noa!’

Noa kijkt achterom, daar komt Tim aangefietst, haar buurjongen. ‘Jij hebt een zware tas bij je’, roept hij. Noa knikt, maar let even niet op waar ze loopt. Ze struikelt over een tegel die omhoog steekt en valt voorover op de grond. De tas schuift over de stoep, de appels rollen eruit, alle kanten op. En pak met rijstwafels rolt van de stoep in de goot.

‘Help me!’, roept Noa. Tim komt snel aangereden.  ‘Gaat het?’, vraagt hij bezorgd, ‘Heb je je pijn gedaan?’

Download het verhaal

Hieronder vind je een nieuw mee-speel-verhaal van Ellen Zuijdwegt uit Lucas 10:25-37. Dit verhaal is al eerder in de werkwijze 'Vertel het maar' gepubliceerd.

Registreer om meer te lezen...

Knutsel: Halloween - Jezus, Licht van de wereld


Ben je op zoek naar een leuke, christelijke knutsel rondom Halloween?

Via Harrie Huzen ontving ik de volgende knutselactiviteit. Een leuke, christelijke knutsel die je in je zondagsschool, kindernevendienst, club of kinderkerk rondom Halloween kunt doen. 

Knutsel Halloween Jezus Licht van de wereld

Download:

Je kunt de Halloween knutsel hieronder downloaden: 

Knutsel voor Halloween

 

Verhaal: Samuël - Samuël wordt geboren


Een schetsbordverhaal over de geboorte van Samuël 

Van dit verhaal is een schetsbordverhaal gemaakt. Dit is tekenen of schilderen terwijl je vertelt. Dit kan heel eenvoudig aan de hand van de volgende aanwijzingen. De kinderen vinden het prachtig! Natuurlijk kunt u het ook gewoon vertellen.

Benodigdheden:

- een stuk behangpapier
- verschillende kleuren waterverf uit een tubetje/fles
- penselen.waterverf uit een tubetje/fles 
- of verschillende kleuren krijtjes.

Stukje van het verhaal:

"Het is druk op de weg. Er lopen veel mensen. Ze zijn op weg naar Silo, naar de tabernakel, het huis van God.Ook (teken Elkana) Elkana gaat er naar toe. Samen met zijn vrouw (teken Hanna) Hanna. Elkana heeft nog een vrouw, (teken Peninna en de kinderen terwijl je verder vertelt) Peninna heet zij. Ze hebben een paar kinderen. Die mogen ook mee.

Elk jaar gaan ze naar Silo om een offer te brengen voor de Here God. Maar het is niet zo gezellig als ze op reis zijn. Peninna plaagt Hanna altijd. Peninna weet dat Elkana meer van Hanna houdt dan van haar.

Peninna is jaloers op Hanna. Maar Peninna heeft kinderen en Hanna niet. Daar gaat Peninna Hanna mee plagen. ‘Jij hebt lekker geen kinderen, en ik wel! ’Hanna vindt dat heel verdrietig. Ze wil ook zo graag een baby’tje. En Peninna blijft het maar zeggen en ze blijft maar lelijk tegen haar doen. Ze is aan het (maak het woord ‘pesten’ af) pesten. Hanna moet daar van huilen. Ook als ze in Silo zijn. Hanna kan er helemaal niet van eten. Zo erg vindt ze het dat ze geen kindje heeft en dat Peninna haar daarmee pest.

 

De geboorte van Samuel een schetsbordverhaal voor kinderen


Hieronder vind je een nieuw schetsbordverhaal van Ellen Zuijdwegt uit 1 Samuël 1:1 - 2:10. Dit verhaal is al eerder in de werkwijze 'Vertel het maar' gepubliceerd.

Registreer om meer te lezen...

Dagelijkse Tip - Geloofsopvoeding: Welke emoties komen er in dit Bijbelverhaal voor?


Elke dag een nieuwe tip voor je geloofsopvoeding

Dagelijkse tip voor je geloofsopvoeding of christelijk kinderwerk

Geloofsopvoeding - Je kunt een Bijbelverhaal zelf meemaken

Stel, je moet binnenkort een Bijbelverhaal vertellen:

Neem het Bijbelverhaal op met je mobiele telefoon. Ga in een lekkere stoel zitten en luister het Bijbelverhaal minimaal vijf keer af.
Bij elke keer dat je luistert, doe je andere (fantasie) oefening:

1. Wat zie je in het Bijbelverhaal gebeuren?
2. Wat hoor je in het Bijbelverhaal gebeuren? Welke geluiden passen in dit verhaal?
3. Wat ruik je in het Bijbelverhaal? Welke geuren komen in het verhaal voor?
4. Welke bewegingen komen in het Bijbelverhaal voor?
5. Welke emoties komen er in dit Bijbelverhaal voor? Kan je ze voelen?

Welke emoties komen er in dit Bijbelverhaal voor? Kan je ze voelen?

Terwijl je luistert naar het Bijbelverhaal, kan je jezelf afvragen welke emoties je in je gedachten / fantasie kunt voelen of meemaken. Welke emoties komen in dit verhaal voor? Door bewust met je fantasie naar een Bijbelverhaal te luisteren en de emoties zelf ook te voelen, maak je het verhaal op een bepaalde manier zelf mee en is het veel gemakkelijker om dit Bijbelverhaal te vertellen.

Welke emoties ervaar je als je bijvoorbeeld naar het verhaal van de storm op het meer luistert:

- Ervaar je de teleurstelling van de menigte als Jezus vertrekt?
- Ervaar je de opluchting van de discipelen om even alleen te zijn?
- Ervaar je de zorgen en angst als de storm opsteekt?
- Ervaar je de paniek dat ze gaan verdrinken?
- Ervaar je de opluchting als Jezus ingrijpt?
- Ervaar je de schok als ze ontdekken dat Jezus veel groter is dan ze denken?



Op zoek naar meer geloofsopvoedingsideeën voor je kinderwerk?

 

Dagelijkse Tip - Geloofsopvoeding: Welke bewegingen komen in dit Bijbelverhaal voor?


Elke dag een nieuwe tip voor je geloofsopvoeding

Dagelijkse tip voor je geloofsopvoeding of christelijk kinderwerk

Geloofsopvoeding - Je kunt een Bijbelverhaal zelf meemaken

Stel, je moet binnenkort een Bijbelverhaal vertellen:

Neem het Bijbelverhaal op met je mobiele telefoon. Ga in een lekkere stoel zitten en luister het Bijbelverhaal minimaal vijf keer af.
Bij elke keer dat je luistert, doe je andere (fantasie) oefening:

1. Wat zie je in het Bijbelverhaal gebeuren?
2. Wat hoor je in het Bijbelverhaal gebeuren? Welke geluiden passen in dit verhaal?
3. Wat ruik je in het Bijbelverhaal? Welke geuren komen in het verhaal voor?
4. Welke bewegingen komen in het Bijbelverhaal voor?
5. Welke emoties komen er in dit Bijbelverhaal voor? Kan je ze voelen?

Welke bewegingen komen in dit Bijbelverhaal voor?

Terwijl je luistert naar het Bijbelverhaal, kan je jezelf afvragen welke bewegingen je in je gedachten / fantasie kunt voelen of meemaken, als je dit verhaal beluistert. Welke bewegingen komen in dit verhaal voor? Door bewust met je fantasie naar een Bijbelverhaal te luisteren en de bewegingen op te pikken, maak je het verhaal op een bepaalde manier zelf mee en is het veel gemakkelijker om dit Bijbelverhaal te vertellen.

Welke bewegingen neem je waar als je bijvoorbeeld naar het verhaal van de storm op het meer luistert:

- Zwaai je mee met de discipelen naar de menigte?
- Hijs je de zeilen omhoog?
- Ga je met je hoofd op het kussen liggen?
- Voel je de boot op en neer stampen?
- Ga je hozen met emmers?
- Schud je Jezus wakker?



Op zoek naar meer geloofsopvoedingsideeën voor je kinderwerk?

 

Dagelijkse Tip - Geloofsopvoeding: Wat ruik je in het Bijbelverhaal?


Elke dag een nieuwe tip voor je geloofsopvoeding

Dagelijkse tip voor je geloofsopvoeding of christelijk kinderwerk

Geloofsopvoeding - Je kunt een Bijbelverhaal zelf meemaken

Stel, je moet binnenkort een Bijbelverhaal vertellen:

Neem het Bijbelverhaal op met je mobiele telefoon. Ga in een lekkere stoel zitten en luister het Bijbelverhaal minimaal vijf keer af.
Bij elke keer dat je luistert, doe je andere (fantasie) oefening:

1. Wat zie je in het Bijbelverhaal gebeuren?
2. Wat hoor je in het Bijbelverhaal gebeuren? Welke geluiden passen in dit verhaal?
3. Wat ruik je in het Bijbelverhaal? Welke geuren komen in het verhaal voor?
4. Welke bewegingen komen in het Bijbelverhaal voor?
5. Welke emoties komen er in dit Bijbelverhaal voor? Kan je ze voelen?

Wat ruik je in het Bijbelverhaal? Welke geuren komen voorbij?

Terwijl je luistert naar het Bijbelverhaal, kan je jezelf afvragen welke geuren je in je gedachten / fantasie kunt ruiken. Welke geuren komen in dit verhaal voor? Door bewust met je fantasie naar een Bijbelverhaal te luisteren en de geuren op te pikken, maak je het verhaal op een bepaalde manier zelf mee en is het veel gemakkelijker om dit Bijbelverhaal te vertellen.

Welke geuren ruik je bijvoorbeeld in het verhaal van de storm op het meer:

- Ruik je de menigte?
- Het kussen waar Jezus op ligt? Ruikt dit naar zeep of naar vis?
- Ruik je misschien de kots van Mattheus, de tollenaar die misschien wel zeeziek werd?
- De storm, de natte kleding, het meer na de storm?
- Ruik je het angstzweet van de discipelen?



Op zoek naar meer geloofsopvoedingsideeën voor je kinderwerk?

 

Toneelstuk: Pasen: De Rechtbank


Een toneelstuk over Pasen en God die ons vrij spreekt

In dit toneelstuk van Ellen Zuijdwegt wordt er een rechtbankscene uitgespeeld, waarin iemand die schuldig is alsnog vrijkomt, omdat iemand anders zijn schuld heeft betaald:

Bij deze sketch zit een trucje: Rood op Rood wordt Wit.
Een tekst geschreven met een roze stift is niet meer te lezen als er rood cellofaanplastic voor gehouden wordt. Probeer het eerst even uit. Soms heb je een lichtere roze stift nodig.

Sketch
Op een stoel achter een tafel zit de rechter. Hij heeft een ordner met papieren bij zich. Naast hem staat de schrijver. De schrijver heeft de roze stift. Er hangt een groot papier op waar hij de aanklachten op kan schrijven.

De rechter roept:
Laat de verdachte binnenkomen. De bewaker met de verdachte komt binnen. Ze blijven voor de rechter staan. De verdachte houdt het hoofd gebogen, is terneergeslagen. (Onder zijn cape heeft hij een rood stuk cellofaanpapier. Dit is niet te zien.) De bewaker houdt de verdachte vast bij de arm.

De rechtbank een toneelstukje voor en meer kinderen rondom Pasen


Hieronder vind je een leuk toneelstuk van Ellen Zuijdwegt. Je kunt het dowloaden als een Word-bestand, zodat je het zelf kunt bewerken.

Registreer om meer te lezen...

Dagelijkse Tip - Geloofsopvoeding: Welke geluiden hoor je in het Bijbelverhaal?


Elke dag een nieuwe tip voor je geloofsopvoeding

Dagelijkse tip voor je geloofsopvoeding of christelijk kinderwerk

Geloofsopvoeding - Je kunt een Bijbelverhaal zelf meemaken

Stel, je moet binnenkort een Bijbelverhaal vertellen:

Neem het Bijbelverhaal op met je mobiele telefoon. Ga in een lekkere stoel zitten en luister het Bijbelverhaal minimaal vijf keer af.
Bij elke keer dat je luistert, doe je andere (fantasie) oefening:

1. Wat zie je in het Bijbelverhaal gebeuren?
2. Wat hoor je in het Bijbelverhaal gebeuren? Welke geluiden passen in dit verhaal?
3. Wat ruik je in het Bijbelverhaal? Welke geuren komen in het verhaal voor?
4. Welke bewegingen komen in het Bijbelverhaal voor?
5. Welke emoties komen er in dit Bijbelverhaal voor? Kan je ze voelen?

Wat hoor je in het verhaal gebeuren? Welke geluiden horen hierbij?

Terwijl je luistert naar het Bijbelverhaal, kan je jezelf afvragen welke geluiden je in je gedachten / fantasie hoort, als je dit verhaal beluistert. Door bewust met je fantasie naar een Bijbelverhaal te luisteren en de geluiden op te pikken, maak je het verhaal op een bepaalde manier zelf mee en is het veel gemakkelijker om dit Bijbelverhaal te vertellen.

Welke geluiden hoor je bijvoorbeeld in het verhaal van de storm op het meer:

- Hoor je het geroezemoes van de menigte?
- De stilte na de storm?
- De storm zelf?
- De woorden van Jezus tijdens de storm?



Op zoek naar meer geloofsopvoedingsideeën voor je kinderwerk?

 

Dagelijkse Tip - Geloofsopvoeding: Wat zie je in het Bijbelverhaal gebeuren?


Elke dag een nieuwe tip voor je geloofsopvoeding

Dagelijkse tip voor je geloofsopvoeding of christelijk kinderwerk

Geloofsopvoeding - Je kunt een Bijbelverhaal zelf meemaken

Stel, je moet binnenkort een Bijbelverhaal vertellen:

Neem het Bijbelverhaal op met je mobiele telefoon. Ga in een lekkere stoel zitten en luister het Bijbelverhaal minimaal vijf keer af.
Bij elke keer dat je luistert, doe je andere (fantasie) oefening:

1. Wat zie je in het Bijbelverhaal gebeuren?
2. Wat hoor je in het Bijbelverhaal gebeuren? Welke geluiden passen in dit verhaal?
3. Wat ruik je in het Bijbelverhaal? Welke geuren komen in het verhaal voor?
4. Welke bewegingen komen in het Bijbelverhaal voor?
5. Welke emoties komen er in dit Bijbelverhaal voor? Kan je ze voelen?

Wat zie je in het verhaal gebeuren?

Vraag jezelf bij het luisteren van de eerste keer af wat je in je gedachten / fantasie ziet als je dit Bijbelverhaal hoort. Door bewust met je fantasie naar een Bijbelverhaal te kijken en dingen te visualiseren, maak je het verhaal op een bepaalde manier zelf mee en is het veel gemakkelijker om dit Bijbelverhaal te vertellen.

Neem bijvoorbeeld het verhaal van de storm op het meer:

- Kan je de menigte aan de kant zien?
- Hoeveel boten varen weg?
- Wat is de kleur van het kussen waarop Jezus slaapt?
- Zie je de paniek op de gezichten van de discipelen?
- Hoe ziet de storm eruit?



Op zoek naar meer geloofsopvoedingsideeën voor je kinderwerk?

 

Dagelijkse Tip - Geloofsopvoeding: Maak een Bijbelverhaal zelf mee


Elke dag een nieuwe tip voor je geloofsopvoeding

Dagelijkse tip voor je geloofsopvoeding of christelijk kinderwerk

Geloofsopvoeding - Je kunt een Bijbelverhaal zelf meemaken

Stel, je moet binnenkort een Bijbelverhaal vertellen:

Neem het Bijbelverhaal op met je mobiele telefoon. Ga in een lekkere stoel zitten en luister het Bijbelverhaal minimaal vijf keer af.
Bij elke keer dat je luistert, doe je andere (fantasie) oefening:

1. Wat zie je in het Bijbelverhaal gebeuren?
2. Wat hoor je in het Bijbelverhaal gebeuren? Welke geluiden passen in dit verhaal?
3. Wat ruik je in het Bijbelverhaal? Welke geuren komen in het verhaal voor?
4. Welke bewegingen komen in het Bijbelverhaal voor?
5. Welke emoties komen er in dit Bijbelverhaal voor? Kan je ze voelen?



Op zoek naar meer geloofsopvoedingsideeën voor je kinderwerk?

 

Toneelstuk: Gideon en de aanval op de Midjanieten


Een toneelstuk over Gideon en de aanval op de Midjanieten

Dit toneelstuk kan je in de klas of binnen het kinderwerk van de kerk met meer dan twintig kinderen spelen:

Gideon:
Ik een held? Een held? Ik kan het bijna niet geloven wat ik net gehoord heb. Toch is het waar, want God zelf heeft het tegen me gezegd. Hij zei: ‘De Here is met je dappere held.’ Ik begrijp er niets van. Zag God dan niet dat ik bang was? Ik had me verstopt in de bak waar ze druiven uitpersen en was stiekem graan aan het dorsen. Ja, dat moest ik stiekem doen, want als onze vijanden het zien, de Midjanieten dan pakken ze alles af!

(Gideon blijft heen en weer lopen en met zijn hoofd schudden)

Verteller 1:
Het zijn ook zoveel Midjanieten die telkens naar het land Israël komen en alles stelen. De koeien, de schapen, het graan, de druiven. Alles wat je eten kan.

Verteller 2:
Ze zijn met een heel groot leger, ze roven alles leeg. Wie zich verzet wordt gedood. Het is verschrikkelijk. Hoe kan het ooit nog goed komen met het land?

 

Gideon en de aanval op de Midjanieten een script voor een toneelstuk


Hieronder vind je een leuk toneelstuk van Ellen Zuijdwegt over Gideon en de aanval op de Midjanieten. Je kunt het dowloaden als een Word-bestand, zodat je het zelf kunt bewerken.

Registreer om meer te lezen...

Dagelijkse Tip - Geloofsopvoeding: Hoe vertel ik dit Bijbelverhaal?


Elke dag een nieuwe tip voor je geloofsopvoeding

Dagelijkse tip voor je geloofsopvoeding of christelijk kinderwerk

Geloofsopvoeding - Dertien vragen die je jezelf kunt stellen bij het vertellen van een Bijbelverhaal

1. Welk Bijbelverhaal ga ik vertellen?
2. Wat zijn de leerpunten in het Bijbelverhaal?
3. Wat is het thema van het Bijbelverhaal?
4. Wat voor soort Bijbelverhaal is het?
5. Waar kan ik de leerpunten in dit verhaal op een natuurlijke manier naar voren brengen en aanleren?
6. Wie komen er in mijn verhaal voor?
7. Uit wiens oogpunt ga ik dit verhaal vertellen?
8. Ga ik mijn verhaal voor of achter aan laten beginnen?
9. Ga ik het verhaal in de "ik - vorm" vertellen?
10. Waar speelt het verhaal af?
11. Hoe kan ik het verhaal visueel maken?
12. Hoe ga ik eindigen?
13. Is het verhaal boeiend / Kan ik het boeiender maken?

Op zoek naar meer geloofsopvoedingsideeën voor je kinderwerk?

 

Toneelstuk: Bartimeüs ontmoet Jezus


Een toneelstuk over Jezus die de blinde bedelaar Bartimeüs weer laat zien

Dit toneelstuk kan je in de klas of binnen het kinderwerk van de kerk met meer dan twintig kinderen spelen:

Verteller 1:
In Jericho, een  stadje in Israël is het druk. Moet je zien! Wat veel mensen zijn er op straat! Mannen en vrouwen en kinderen, iedereen krioelt door elkaar. Het lijkt wel op een gigantische mierenhoop van mensen!

(omstanders lopen rond)

Verteller 2:
Moet je horen! Wat een lawaai is er op straat! (omstanders maken ‘praat’ lawaai) Mannen en vrouwen en kinderen, iedereen praat en roept en lacht door elkaar! Het lijkt wel op het gezoem van duizenden bijen in een gigantische bijenkorf! Wat doen al die mensen 's morgens vroeg op straat? Is er soms iets bijzonders aan de gang

 

Niemand luistert naar de blinde Bartimeus een toneelstukje voor en met kinderen


Hieronder vind je een leuk toneelstuk van Ellen Zuijdwegt over de genezing van Bartimeüs. Je kunt het dowloaden als een Word-bestand, zodat je het zelf kunt bewerken.

Registreer om meer te lezen...