923. Palmpasen


Een poppenkast script of toneelstukje voor de kerkdienst of een vakantiebijbelweek

Elly Groottes heeft een poppenkast / toneelstukje script geschreven als introductie op het Bijbelverhaal van de intocht van Jezus op een ezel in Jeruzalem. (Matteüs 21:1-17)

Roos: ja, vandaag gaat het over de intocht!
Lev: oh…de intocht….ja ja….en dan zwaai je met een vlaggetje en roep je Hoera?
Roos: ja….dat doe ik altijd bij de intocht…
Lev: hoezo dat doe ik altijd….je doet net of je erbij bent geweest
Roos: tuurlijk…elk jaar!
Lev: dat kan helemaal niet! De intocht was 2000 jaar geleden in Jeruzalem!
Roos: nietes…elk jaar hier in het dorp
Lev: welke in tocht bedoel je dan?


pakezel

Je kunt het script hieronder downloaden. 

Registreer om meer te lezen...

921. Lente - nieuw leven


Een poppenkast script of toneelstukje voor de kerkdienst of een vakantiebijbelweek

Elly Groottes heeft een poppenkast / toneelstukje script geschreven als introductie op het thema 'Lente - nieuw leven' over Pasen en de opstanding van Jezus uit de dood.

Hieronder een stukje uit het script:

Job: Een bloem! Die heb ik voor je Roos, kijk, alsjeblieft (geeft Roos een bloembol)
Roos: Huh? Wat is dit dan? Dit is toch geen bloem, dit is een lelijk ding....
Job: De bloem zit er in
Roos: Dus ik moet dit ding openmaken?
Job: Nee....zo werkt het niet...
Roos: Sorry Job, ik begrijp er helemaal niks van.....
Job: Ik zal het je uitleggen, dit is een bloembol, als je deze in de grond stopt en regelmatig water geeft komt er vanzelf een mooie bloem uit.

bloembol clipart tekening

Je kunt het script hieronder downloaden. 

Registreer om meer te lezen...

874. Jezus viert Pesach


Een schetsbord verhaal over het Laatste Avondmaal

De twee leerlingen gaan op weg. Ze lopen naar de stad. En ja hoor, even later zien ze een (teken de man met de kruik op zijn hoofd) man lopen die een kruik water op zijn hoofd draagt. De leerlingen lopen er achteraan.
De man gaat een huis binnen. Ook de leerlingen gaan naar binnen. En alles gaat precies zoals Jezus het heeft gezegd. Boven is een grote kamer waar alles al klaarstaat. De leerlingen gaan gelijk aan het werk om de speciale Pesachmaaltijd klaar te maken.

210

Als ze klaar zijn zetten ze het speciale eten al klaar op de tafel. ’s Avonds komen Jezus, samen (teken de discipelen terwijl je verder vertelt) met de andere leerlingen ook naar het huis. Ze gaan met z’n allen naar de bovenkamer. Daar gaan ze aan tafel.
Het wordt vol aan tafel want Jezus is er met alle 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 leerlingen. Jezus zegt: ‘Ik ben zo blij dat Ik met jullie nog één keer samen de Paasmaaltijd kan eten. Maar luister goed wat Ik zeg: Eén van jullie zal mij verraden en helpen om mij gevangen te nemen.’ De leerlingen schrikken en worden er verdrietig van. Ze vragen allemaal: ‘Ik toch niet? Dat ben ik toch niet?’ ‘Ja’, zegt Jezus, ‘Het is één van de twaalf die hier samen met mij eet.’

In welke situatie kan je dit idee gebruiken?

thuis, zondagsschool les, kindernevendienst, vakantiebijbelweek, catacheseles, in de klas van een christelijke basisschool, godsdienstles

Hieronder vind je een mooi, nieuw schetsbordverhaal van Ellen Zuijdwegt over Marcus 14:12-25. Dit verhaal is al eerder in de werkwijze 'Vertel het maar' gepubliceerd.

Registreer om meer te lezen...

872. Een Paaszoektocht naar de betekenis van Pasen

Gebruik al je zintuigen in de zoektocht naar de betekenis van Pasen

Via mijn vrienden van Urban Expression in Amersfoort kreeg ik dit mooie idee, waarin je kinderen meeneemt in een Paas zoektocht en hen zelf elementen uit het Paasverhaal laat ontdekken en ervaren. Je kunt dit idee zowel binnen een kerkelijke als binnen een missionaire setting gebruiken.

Het is een zoektocht naar vijf plekken (in de school, kerk of speeltuin) waar je iets kunt proeven, ruiken, horen en voelen van het Paasverhaal van Jezus’ lijden en opstanding uit de dood.

Bij elke plek krijgen de kinderen een letter, die ze op een kaartje met 5 vakjes kunnen schrijven: JEZUS. De plekken kunnen op een willekeurige volgorde worden opgezocht. Met de vijf letters gaan de kinderen naar de laatste plek…

 Paaszoektocht open Bijbel waar een ei waarin een plantje groeit

In welke situatie kan je dit idee gebruiken?

kliederkerk, gezinsdienst, aanbiddingsdienst, thuis, zondagsschool les, kindernevendienst, vakantiebijbelweek, kinderkerk, catacheseles, in de klas van een christelijke basisschool, godsdienstles

Bekijk het idee hieronder...

Registreer om meer te lezen...

758. Beleef het Paasverhaal met al je zintuigen

Korte uitleg:
Hoe laat je kinderen de Paasgeschiedenis beleven? Hoe illustreer je het Paasverhaal in een preek of tijdens een kindermoment in de dienst? In het onderstaande idee vind je zeven verschillende voorwerpen die je kunt inzetten om Pasen dichtbij de kinderen en hun ouders te brengen. We maken gebruik van zowel voelen, proeven, geluid, zicht en geur. Denk wel aan allergieën!

Mocht je het in een preek als illustratie willen gebruiken, dan kan je wellicht een of twee voorwerpen kiezen. Ik denk dat het holle paasei als illustratie wellicht op zichzelf kan staan. Je kunt dit idee natuurlijk ook gebruiken voor kleinere groepen kinderen of zelfs voor grotere groepen, mist je genoeg materialen hebt voor iedereen. 

paas1

Registreer om meer te lezen...

706. Een afdrukbaar Palmzondag memoryspel

Korte uitleg:
Hieronder vind je een gemakkelijk spel om te spelen voor thuis of in de kerk. Dit spel helpt om de sleutelsymbolen van het Palmzondag verhaal te introduceren: de palmbladeren, de ezel, de gewaden die op de vloer neergelegd worden en de kroon die Jezus' koningschap symboliseert.

Palmpasen

Registreer om meer te lezen...

682. Stromend water uit het kruis

Korte uitleg:
Via Gert van den Bos kreeg ik een mooi idee aangereikt:

"Voor een vertelling van het verhaal over de Barmhartige Samaritaan gebruikte ik ooit een speciaal gemaakt kruis. Omdat het verhaal begint met een gesprek over het grote gebod 'Heb God lief boven alles' en het tweede gebod 'Heb je naaste lief als jezelf' dat daarbij hoort, kwam ik op het idee om een kruis te maken met een buizenconstructie. Eentje van plexiglas laat het principe goed zien, maar deze is meer verrassend.

In het kruis van hout zit een pvc buis, een verticale, maar ook een horizontale. Als je de liefde van God als water aan de bovenkant van het kruis laat binnenstromen (via de verticale relatie , die met God dus) stroom hij via een T-splitsing vanzelf over horizontaal, naar de mensen om je heen. Twee van die flexibele wasmanden aan beide kanten zorgt ervoor dat de koster ook blij blijft, maar hoeft natuurlijk niet. Ook voor volwassenen een duidelijk beeld. Je start met Gods liefde endeze liefde loopt over naar je naaste (en die wordt zeiknat, zeg maar). Eigenlijk een open deur, heel simpel, maar toch doeltreffend."

Thema's:
Barmhartige samaritaan, Gods overstromende liefde, Pasen, het kruis, genade, grote gebod, Goede Vrijdag

 

kruis1     

kruis2

kruis3

477. Paasactiviteit 4: Eieren bowlen – spel

Korte uitleg:
Voor de club Solid Kids hebben we een speciale Paasspecial gemaakt. Onderdeel van dit clubprogramma zijn verschillende spelletjes en objectlessen rondom eieren. Dit is gewoon een leuk spel waar je eieren voor kunt gebruiken.

paasei


Thema’s:
Pasen , missionair kinderwerk

Te gebruiken voor:
missionair kinderclub (in een achterstandswijksetting)

Leeftijd:
4 t/m 12 jaar

Registreer om meer te lezen...

476. Paasactiviteit 3: Eieren gooien – spel

Korte uitleg:
Voor de club Solid Kids hebben we een speciale Paasspecial gemaakt. Onderdeel van dit clubprogramma zijn verschillende spelletjes en objectlessen rondom eieren. Dit is gewoon een leuk spel waar je eieren voor kunt gebruiken.

paasei


Thema’s:

Pasen , missionair kinderwerk

Te gebruiken voor:
missionair kinderclub (in een achterstandswijksetting)

Leeftijd:
4 t/m 12 jaar

Registreer om meer te lezen...

475. Hij is waarlijk opgestaan – een schetsbord verhaal

Korte uitleg:
Een schetsbordverhaal van Open Air Campaigners (OAC) dat jaren geleden gepubliceerd is het boekje ‘Verf op je vingers’. In dit Bijbelverhaal vertellen we het verhaal over de opstanding van Jezus.

.Je kunt dit verhaal zowel met een schetsbord als ‘puur natuur’ vertellen, hoewel het altijd leuk is om een aantal voorwerpen te gebruiken.

475

Thema’s:
Pasen, opstanding

Te gebruiken voor:
een vertelling van een Bijbelverhaal in een gezinsdienst of tijdens het kinderwerk

Bijbeltekst: 
“Ze vonden de steen weggerold van het graf en gingen naar binnen, maar vonden er het lichaam van de Heer Jezus niet.” (Lukas 24: 2,3)

Leeftijd:
4 t/m 88 jaar

Omschrijving:
Het uitgeschreven schetsbord verhaal (inclusief tekeningen) kan je hieronder downloaden.

Registreer om meer te lezen...

473. Paasactiviteit 2: Het lege ei – objectles

Korte uitleg:
Voor de club Solid Kids hebben we een speciale Paasspecial gemaakt. Onderdeel van dit clubprogramma zijn verschillende spelletjes en objectlessen rondom eieren. Met deze objectles van het lege ei willen we kinderen laten nadenken over de betekenis van Pasen.

paasei

Thema’s:
Pasen , missionair kinderwerk

Te gebruiken voor:
missionair kinderclub (in een achterstandswijksetting)

Leeftijd:
4 t/m 12 jaar

Registreer om meer te lezen...

462. Werkboek ‘creatieve Paas(gebeds)ideeën’

Korte uitleg:
In dit werkboek vind je zeventien  creatieve (gebeds)ideeën die je binnen het kinderwerk kunt gebruiken rondom  het Paasverhaal.

462

Thema’s:
creatief gebed, Pasen

Te gebruiken voor:
creatief gebed moment, gebedskamer, kindermomenten in de dienst

Bijbeltekst:
‘Laten we dus zonder schroom naderen tot de troon van de Genadige, waar we telkens als we hulp nodig hebben barmhartigheid en genade vinden.’  (Hebreeën 4:16)

Leeftijd:
6 t/m 88 jaar

Download:
Download hieronder het werkboek ‘creatieve Paas(gebeds)ideeën’

Registreer om meer te lezen...

401. Houd je echt van Mij?

Korte uitleg:
Petrus had drie keer gezegd dat hij Jezus niet kende. Drie keer Jezus verloochend. En nu... nu was Jezus opgestaan. Petrus hoopte misschien dat alles vergeten zou zijn, maar Jezus houdt zoveel van hem dat hij het samen met Petrus gaat opruimen. Drie keer vraagt Jezus aan Petrus: “Houd je echt van mij?”

In deze hoek liggen allemaal hartjes. Op deze hartjes mag je op jouw manier deze vraag van Jezus beantwoorden: “Houd je van mij?’

401

Registreer om meer te lezen...

400. Mijn vrede geef Ik u

Korte uitleg:
De discipelen waren vol zorgen en angst. Maar opeens stond Jezus daar bij hen in de kamer. Hij leeft! Een van zijn eerste woorden waren: “Wees niet bang. Mijn vrede geef ik u.” Ook vandaag wil hij nog steeds zijn vrede aan mensen geven. Soms zijn er zoveel dingen die ons en anderen bezighouden en waardoor we geen vrede kunnen ervaren.

Schrijf al deze dingen op een wolkje en plaats dit wolkje in de doos. Geef het als het ware aan Jezus en neem tijd om stil te zijn om zijn vrede te ontvangen.

400

Registreer om meer te lezen...

399. Maak een paasei

Korte uitleg:
Op de tafel liggen allemaal kartonnen eitjes. Paaseieren staan voor feest en voor leven. Je mag deze paaseieren versieren met tekeningen, stickers of gebeden en hierna op het bord met de knijpers hangen, zodat iedereen jouw paasei kan zien.

Als je klaar bent met je paasei, mag je een lekker chocolade eitje pakken.

399

Registreer om meer te lezen...

397. Een fluistering van je naam

Korte uitleg:
Maria was vol verdriet in de tuin. Niet alleen was Jezus dood, maar nu was zijn lichaam ook nog eens gestorven. Door haar tranen zag ze een tuinman. Misschien wist hij waar het lichaam van haar Heer gebleven was.

De tuinman was Jezus die zachtjes haar naam fluisterde...
Haar hart sprong op. Het was haar Heer, haar Rabboeni.

Hier staat een lekkere stoel. Ga zitten, doe je ogen dicht, luister. De Heer is vandaag ook hier en wil ook jouw naam fluisteren.

397

Registreer om meer te lezen...

396. De steen van de onmogelijkheid

Korte uitleg:
De vrouwen kwamen na drie dagen bij het graf. Tot hun verbazing zagen ze dat de steen weg was. Dat was toch helemaal niet mogelijk? Zou Jezus echt zijn opgestaan? 

In deze gebedshoek gaan we met het symbool van een steen 'onmogelijke' gebeden bij de Here God brengen.


396

Thema’s:
creatief gebed, Pasen, opstanding, onmogelijke gebeden

Te gebruiken voor:
creatief gebed moment, gebedskamer

Bijbeltekst:
"Op de eerste dag van de week ging Maria van Magdala, in alle vroegte, terwijl het nog donker was, naar het graf en zag dat de steen voor de opening van het graf was weggehaald.” (Johannes 20:1)

Leeftijd:
6 t/m 88 jaar

Registreer om meer te lezen...

388. Grote kaars versieren - creatief gebedsidee

Korte uitleg:
Samen aan de slag rondom een grote kaars. Stille gebeden als symbolen op de kaars...


388


Thema’s:

creatief gebed, kaars branden, Kerst, licht van de wereld

Te gebruiken voor:
creatief gebed moment, gebedskamer

Bijbeltekst:
"Want waar twee of drie mensen in mijn naam samen zijn, ben ik in hun midden.” (Matteüs 18:20)

Leeftijd:
6 t/m 88 jaar

Registreer om meer te lezen...

361. Toneelstuk Pasen

Een leuk idee voor Pasen van Angelique Bos:

"Ik had je enkele weken geleden beloofd een toneelstuk op te sturen wat door volwassen/kinderwerkers gespeeld zou kunnen worden met Pasen. Het hele Paasverhaal komt aan bod en wordt belicht vanuit verschillende personen (Pilatus, Malchus, Barabas, Maria, Jozef van Arimatea en Thomas).

361

Een journalist interviewt de verschillende personages. Het speelt zich af in het jaar 30 na Christus. De kinderen en kinderwerkers bij ons in de kerk waren enthousiast, dus heel leuk als het ook door andere gemeentes/kerken gebruikt kan worden."

Hieronder kun je het toneelstuk downloaden:

Registreer om meer te lezen...

357. Getsemane en de gevangenneming van Jezus

Korte uitleg:
Een schetsbordverhaal van Ellen Zuijdwegt – Dronkers dat al gepubliceerd is in de werkvorm 'Vertel het maar'. In dit bijbelverhaal vertelt Ellen het verhaal van Getsemane en de gevangenneming van Jezus.

Je kunt dit verhaal zowel met een schetsbord als ‘puur natuur’ vertellen, hoewel het altijd leuk is om een aantal voorwerpen te gebruiken.

357

Thema’s:
Pasen, offer van Jezus, bidden

Te gebruiken voor:
een vertelling van een Bijbelverhaal in een gezinsdienst of tijdens het kinderwerk

Bijbeltekst: 
"Toen ging Jezus met hen naar een plek die Getsemane genoemd wordt, en Hij zei tegen zijn leerlingen: ‘Ga hier zitten, terwijl Ik daar ga bidden.” (Mattheus 26:36)

Leeftijd:
4 t/m 88 jaar

Omschrijving
Het uitgeschreven schetsbord verhaal (inclusief tekeningen) kan je hieronder downloaden.

Registreer om meer te lezen...

328. Met smarties door het Paasverhaal

Korte uitleg:
Dit is een leuke manier om  met gekleurde smarties het verhaal van Pasen te vertellen. Nieuwsgierig? Kijk snel verder…

328


Thema’s:

Paasverhaal, Pasen

Te gebruiken voor:
kindermoment tijdens de dienst, creatieve vertelling of verwerking van het Paasverhaal.

Bijbeltekst:
"Toen de centurio en zijn mannen, die bij Jezus de wacht hielden, de aardbeving zagen en wat er allemaal gebeurde, werden ze vreselijk bang. Ze zeiden: ‘Werkelijk, Hij was de Zoon van God’.”  (Mattheus 27: 54) 

Leeftijd:
4 t/m 88 jaar

Lees meer

327. Geweven Paasgebeden

Korte uitleg:
In de voorbereiding naar Pasen is dit een gemakkelijke en goedkope manier voor kinderen die hun handen willen gebruiken tijdens het bidden.

327.3

Thema’s:
Onze zorgen aan God geven

Te gebruiken voor:
kindermoment tijdens de dienst, creatief gebed moment, gebedskamer, verwerking van onderwijs over bidden

Bijbeltekst:
"Leg al uw zorgen bij Hem neer, want Hij heeft hart voor u.”  (1 Petrus 5:7) 

Leeftijd:
8 t/m 88 jaar

Registreer om meer te lezen...

325. Creatief bidden voor de vervolgde kerk aan de hand van de zeven kruiswoorden van Jezus

Korte uitleg:
Voor de gebedsnacht van ‘Open Doors’ heb ik een vorm van liturgie  / werkboekje gemaakt , die je met kinderen van de bovenbouw, tieners en volwassenen kunt gebruiken om te bidden voor de vervolgde christenen.

De liturgie duurt ongeveer 45 minuten en bevat zeven creatieve gebedsverwerkingen. Ik heb hem tot nu toe alleen met volwassenen gedaan, maar als je het lichtjes aanpast, is het zeker ook voor kinderen geschikt. 

325.1


Thema’s:

Bidden voor de vervolgde kerk / vervolgde christenen

Te gebruiken voor:
creatief gebed moment, gebedskamer, kindermoment

Bijbeltekst:
"Jezus zei: ‘Vader, vergeef hun, want ze weten niet wat ze doen.’" (Lucas 23:34)

Leeftijd:
8 t/m 88 jaar

Lees meer

311. Gebedshartjes

Korte uitleg:
Dit is een mooie manier van bidden waarbij je kartonnen hartjes gebruikt. 

311.5

Thema’s:
Licht der wereld, Pasen, Kerst

Te gebruiken voor:
kindermoment tijdens de dienst, creatief gebed moment, gebedskamer, mooie afsluiting van Kerstdienst of tijdens op Goede Vrijdag

Bijbeltekst: 
“Mijn hart zegt u na: ‘Zoek mijn nabijheid!’ Uw nabijheid, HEER, wil ik zoeken, verberg uw gelaat niet voor mij, wijs uw dienaar niet af in uw toorn. U bent mij altijd tot hulp geweest, verstoot mij niet, verlaat mij niet, God, mijn behoud.” (Psalm 27: 8, 9)

Leeftijd:
6 t/m 88 jaar

Registreer om meer te lezen...

280. Mysteriespel Pasen

Doel: 
De kinderen zelf laten ontdekken wat er met het lichaam van Jezus is gebeurd.

280

Activiteit:
De mensen van de Buurtkerk in Amersfoort hebben mijn versie van het mysteriespel Pasen verbetert en opgepimpt. Het is nu een stuk mooier!

Registreer om meer te lezen...

278. De Opstanding - een schetsbordverhaal

Korte uitleg:
Een schetsbordverhaal van Ellen Zuijdwegt – Dronkers dat al gepubliceerd is in de werkvorm 'Vertel het maar'. In dit Bijbelverhaal vertellen we de kinderen dat de Here Jezus echt is opgestaan uit de dood. Hij leeft!

Je kunt dit verhaal zowel met een schetsbord als ‘puur natuur’ vertellen, hoewel het altijd leuk is om een aantal voorwerpen te gebruiken.

Thema’s:
Opstanding, betekenis van Pasen

Te gebruiken voor:
een vertelling van een Bijbelverhaal in een gezinsdienst of tijdens het kinderwerk

Bijbeltekst: 
“De engel richtte zich tot de vrouwen en zei: ‘Wees niet bang, ik weet dat jullie Jezus, de gekruisigde, zoeken. Hij is niet hier, hij is immers opgestaan, zoals hij gezegd heeft. Kijk maar, dat is de plaats waar hij gelegen heeft. En ga nu snel naar zijn leerlingen en zeg hun: “Hij is opgestaan uit de dood, en dit moeten jullie weten: hij gaat jullie voor naar Galilea, daar zul je hem zien.” Dat is wat ik jullie te zeggen had.’” (Mattheus 28:5-7)

Leeftijd:
4 t/m 88 jaar

Registreer om meer te lezen...

259. Intocht in Jeruzalem - een schetsbordverhaal

Korte uitleg:
Een schetsbordverhaal van Ellen Zuijdwegt – Dronkers dat al gepubliceerd is in de werkvorm 'Vertel het maar'. In dit Bijbelverhaal reist Jezus op een ezel Jeruzalem binnen. De bevolking wil hem kronen als een soort vecht-koning. Ze begrijpen het niet goed. Ze moeten nog leren dat Jezus geen gewone koning is, geenvechtkoning, maar een vrede koning. Een Koning die de mensen wil helpen, een Koning die de mensen terug wil brengen bij God zijn Vader.

Je kunt dit verhaal zowel met een schetsbord als ‘puur natuur’ vertellen, hoewel het altijd leuk is om een aantal voorwerpen te gebruiken. Denk aan een ezel of grote palmtakken.

259

Thema’s:
koningschap van Jezus, Pasen, vrede

Te gebruiken voor:
een vertelling van een Bijbelverhaal in een gezinsdienst of tijdens het kinderwerk

Bijbeltekst: 
“Vanuit de menigte spreidden velen hun mantels op de weg uit, anderen braken twijgen van de bomen en spreidden die uit op de weg. De talloze mensen die voor hem uit liepen en achter hem aan kwamen, riepen luidkeels: ‘Hosanna voor de Zoon van David! Gezegend hij die komt in de naam van de Heer. Hosanna in de hemel!’” (Mattheus 21:8,9)

Leeftijd:
4 t/m 88 jaar

Omschrijving
Het uitgeschreven schetsbord verhaal (inclusief tekeningen) kan je hieronder downloaden.

Registreer om meer te lezen...

211. Emmausgangers - symbolisch brood eten

Korte uitleg:
Binnen het kinderwerk gebruiken we jammer genoeg heel weinig symbolen. Soms zijn wij hier zelfs een beetje huiverig voor, terwijl het kinderen en volwassenen soms echt kan helpen.

Hieronder een symbool om samen stil te staan bij het verhaal van de Emmausgangers en de aanwezigheid van Jezus in ons leven.

211

Thema’s:
opstanding van Jezus, Emmausgangers, symbolen, creatief gebed

Te gebruiken voor:
kindermoment tijdens de dienst, creatief gebed

Bijbeltekst: 
"Toen hij met hen aan tafel aanlag, nam hij het brood, sprak het zegengebed uit, brak het en gaf het hun. Nu werden hun ogen geopend en herkenden ze hem. Maar hij werd onttrokken aan hun blik.” (Lukas 24: 30, 31)

Leeftijd:
4 t/m 88 jaar

Registreer om meer te lezen...

210. Emmausgangers - Jezus verschijnt

Korte uitleg:
Een schetsbordverhaal van Ellen Zuijdwegt – Dronkers dat al gepubliceerd is in de werkvorm 'Vertel het maar'. In dit Bijbelverhaal ontmoet Jezus de twee teleurgestelde mannen die op weg naar huis zijn en laat hij hen zien wie hij is.

Je kunt dit verhaal zowel met een schetsbord als ‘puur natuur’ vertellen, hoewel het altijd leuk is om een aantal voorwerpen te gebruiken.

210

Thema’s:
opstanding van Jezus, Emmausgangers

Te gebruiken voor:
een vertelling van een Bijbelverhaal in een gezinsdienst of tijdens het kinderwerk

Bijbeltekst: 
"Toen hij met hen aan tafel aanlag, nam hij het brood, sprak het zegengebed uit, brak het en gaf het hun. Nu werden hun ogen geopend en herkenden ze hem. Maar hij werd onttrokken aan hun blik.” (Lukas 24: 30, 31)

Leeftijd:
4 t/m 88 jaar

Omschrijving
Het uitgeschreven schetsbord verhaal (inclusief tekeningen) kan je hieronder downloaden.

Registreer om meer te lezen...

209. Emmausgangers - verhaal met gekleurde kaarten

Korte uitleg:
Hieronder vind je een manier om het verhaal van de Emmausgangers visueel te vertellen met gekleurde kaarten...

209.7

Thema’s:
opstanding van Jezus, Emmausgangers

Te gebruiken voor:
een vertelling van een Bijbelverhaal in een gezinsdienst of tijdens het kinderwerk

Bijbeltekst: 
"Toen hij met hen aan tafel aanlag, nam hij het brood, sprak het zegengebed uit, brak het en gaf het hun. Nu werden hun ogen geopend en herkenden ze hem. Maar hij werd onttrokken aan hun blik.” (Lukas 24: 30, 31)

Leeftijd:
4 t/m 88 jaar

Registreer om meer te lezen...

77. Een palmtak voor de Koning

Korte uitleg:
Samen met de kinderen palmtakken maken, waarop je mag schrijven, tekenen of plakken wie Jezus voor je is.

77.1

Thema’s:
Pasen, palmtak, creatief gebed

Te gebruiken voor:
kindermoment tijdens de dienst, creatief gebed moment, gebedskamer

Bijbeltekst: 
“Vanuit de menigte spreidden velen hun mantels op de weg uit, anderen braken twijgen van de bomen en spreidden die uit op de weg. De talloze mensen die voor hem uit liepen en achter hem aan kwamen, riepen luidkeels: ‘Hosanna voor de Zoon van David! Gezegend hij die komt in de naam van de Heer. Hosanna in de hemel!’” (Mattheus 21:8,9)

Leeftijd:
6 t/m 12 jaar

Registreer om meer te lezen...

76.‘Pasen’ - wat is er met het lichaam gebeurd?

Doel: 
De kinderen zelf laten ontdekken wat er met het lichaam van Jezus is gebeurd.

76

Activiteit:
Elke groep geeft zichzelf de naam van een detective. Ze hebben allemaal hun eigen detective bureau. Op een dag komt een meneer X met een krantenartikel bij hen.  Elke groep krijgt hun eigen kopie van het krantenartikel. Dit moeten ze eerst rustig doorlezen. Hierna vertelt de leider van het spel dat er zes mensen zijn om te interviewen. Om de beurt mag een detective bureau een grote dobbelsteen gooien en drie met de dobbelsteen gooien. Elk cijfer van de dobbelsteen is verbonden aan een interview. Als een team twee keer hetzelfde cijfer gooit, mogen ze nog een keer. Het team krijgt dus drie verschillende interviews. Deze interviews moeten ze zachtjes bepraten en hieruit een conclusie trekken wat er met het lijk van de heer J. van N. gebeurd is. Deze conclusie schrijven ze op een papier.

Hierna krijgt elk detective bureau de overige interviews. Nu moeten ze aan de hand van deze zes getuigenverklaringen opnieuw tot een conclusie komen. Deze conclusie moeten ze onder de eerste conclusie schrijven.

Als laatste mogen ze kiezen om een van de zes geïnterviewden nogmaals live met een leugendetector, zodat hij alleen maar de waarheid kan vertellen, te interviewen. Elke groep mag een persoon kiezen. Een leider speelt deze rol. De andere teams mogen meeluisteren, maar geen vragen stellen. Als zij later ook deze persoon kiezen om te interviewen, dan mag dat. Na de diverse live interviews mogen de teams nogmaals een conclusie trekken wat er met het lijk van de heer J. van N. gebeurd is. De derde conclusie schrijven ze onder de eerste twee. Hierna gaat de brief in een envelop met daarop geschreven ‘Meneer X’.

Meneer X komt weer binnen en vraagt elk detective bureau om de uitslag. Om de beurt moeten ze eerste uitslag vertellen, dan de tweede en uiteindelijk de laatste. Bij de laatste moeten ze vertellen waarom ze tot deze conclusie gekomen zijn.

Hierna maakt elk team de uitslag van de eerste envelop bekend. Hierna de tweede envelop en moeten ze vertellen waarom ze dit hebben gekozen. Meneer X maakt hierop het winnende detective bureau bekend en overhandigt hen de inhoud van zijn koffer. Deze inhoud bestaat uit iets lekkers.

Registreer om meer te lezen...

68. Het gescheurde doek in de tempel

Korte uitleg:
Een video van Matthijs Vlaardingerbroek...

In deze video laat Matthijs  een mooi symbolisch idee zien waarmee we stil kunnen staan bij de betekenis van het scheuren van het voorhangsel in de tempel.

68
  

Thema’s:
Pasen, sterven van Jezus, creatief gebed

Te gebruiken voor:
kindermoment tijdens de dienst, creatief gebed moment, gebedskamer, mooie afsluiting van een dienst op Goede Vrijdag

Bijbeltekst: 
“Er was een zonsverduistering. Het voorhangsel in de tempel scheurde middendoor.” (Lucas 23:45)

Leeftijd:
6 t/m 88 jaar

Instructievideo:
Bekijk de video hieronder...

Registreer om meer te lezen...

49. Schrijf je zonde in de naam van Jezus

Korte uitleg:
Een video van Matthijs Vlaardingerbroek waarin hij een mooie illustratie en creatief gebedsidee demonstreert om kinderen en volwassen te helpen om hun zonden te belijden en echt vergeving te ervaren.

49

Thema’s:
zonden belijden, vergeving ervaren, jezelf vergeven

Te gebruiken voor:
kindermoment tijdens de dienst, creatief gebed moment, gebedskamer, verwerking van onderwijs over vergeving

Bijbeltekst:
“Want Hij is het, Die Zijn volk zal redden van hun zonden” (Mattheus 1:21)

Leeftijd:
8 t/m 88 jaar

Instructievideo:
Bekijk de video hieronder...

Registreer om meer te lezen...

19. Vrolijk of verdrietig

Korte uitleg:
Een leuke en duidelijke objectles om met de kinderen na te denken over de betekenis van het (Heilig) Avondmaal. Is dit een vrolijke of droevige maaltijd? Is het iets plechtigs of juist een groot feest?

19


Thema’s:

het (Heilig) Avondmaal:  vrolijk of droevig, plechtig of een groot feest?

Te gebruiken voor:
kindermoment tijdens de dienst, creatief onderwijs kinderwerk

Bijbeltekst:
“Hij zei tegen hen: ‘Ik heb er hevig naar verlangd dit pesachmaal met jullie te eten voor de tijd van mijn lijden aanbreekt..” (Lukas 22:15) 

Leeftijd:
4 t/m 10 jaar

Registreer om meer te lezen...

5. Versieren van het kruis

Korte uitleg:
Dit is een vervolgopdracht op het schrijven en tekenen van gebeden in het kruis (Idee 4). In deze opdracht gaan kinderen een kruis versieren.

5

Thema’s:
Licht van de wereld, sterven en opstanding van Jezus

Te gebruiken voor:
creatief gebed moment, gebedskamer, verwerking van onderwijs over het sterven van Jezus

Bijbeltekst: 
“De boodschap over het kruis is dwaasheid voor wie verloren gaan, maar voor ons die worden gered is het de kracht van God.” (1 Korintiers 1:18)

Leeftijd:
6 t/m 88 jaar

Omschrijving:
Op de grond ligt een groot houten kruis. Kinderen mogen in groepjes om de paar minuten een gedeelte van het kruis versieren. Ieder kind mag kralen op het kruis plakken, het beschilderen of op een andere manier iets uiten van wat het kruis van Jezus voor hem of haar betekent. Van te voren zijn in het kruis een stuk of vijftig gaatjes geboord. Na afloop komen hier allemaal lichtjes in. Het kruis kan dan ergens opgehangen worden en zo een blijvende herinnering worden.

Benodigdheden: 
- houten kruis (waar van te voren gaatjes ingeboord zijn voor (kerst)lichtjes)
- lijm
- kralen
- verf
- textiel
- schaar

Download:
In een gebedsruimte kan je dit allemaal klaarzetten. Als je de uitgeprinte download erbij plaatst, weten de bezoekers wat ze in deze gebedshoek kunnen doen.
Downloaden: 5.knielen-bij-het-kruis.pdf

 

Meer artikelen...

  • 1
  • 2