• 2
  • 83
  • 4
  • 95
  • 6
  • 7

Spel: Bijbel Puzzel - Jezus stierf voor mij


Een Bijbel Puzzel rondom Pasen voor de middenbouw en bovenbouw

Met deze puzzel help je kinderen na te denken over de vraag: Waarom stierf Jezus?

Weer een knappe woord puzzel van Liesbeth Buter.

Goed om met de kinderen hierover in gesprek te gaan na afloop:

- Wat houdt het in dat Jezus voor ons stierf?
- Wat houdt 'het is volbracht' in?
- Wat heeft dat nu nog met ons te maken?

puzzel8

Je kunt de puzzel hieronder op A4 in PDF formaat downloaden en de oplossing vinden.

Registreer om meer te lezen...

Verdieping: Wat drijft daar in mijn plastic soup?


Hoe kunnen wij kinderen helpen om vorm te geven aan Gods opdracht om voor de schepping te zorgen?

Dit idee is speciaal voor het tienerprogramma van de Micha Zondag 2014 geschreven, maar is ook geschikt voor de bovenbouw. Ben jij al bekend met Micha Nederland en Micha Zondag?. Bekijk hun website hier. 

plastic soup

Tijdsindicatie:

10 – 15 minuten

Benodigdheden:

- Internetverbinding, computers of laptops, beamer, geluidsversterking

Vooraf:

Kijk voor jezelf als jeugdleider ter voorbereiding op ‘plastic soup’ naar het volgende filmpje op Youtube:

 


Misschien is je groep geschikt om dit filmpje te kijken, bekijk het dan vooral met je groep. Wil je een korter filmpje hierover kijken met je groep, kijk dan naar dit Youtube filmpje:

Of zoek een ander geschikt filmpje over de ‘ plastic soup’. Op internet is genoeg te vinden hierover.

Beschrijving:

Kijk met elkaar naar een filmpje over de ‘plastic soup’. Vraag naar de eerste reacties van de kinderen  en vraag of ze wisten van het bestaan van deze plastic soup in de oceaan. Wat kun je er aan doen?

Tip: 

Zouden jullie zelf een opruim actie in jullie buurt/dorp/stad kunnen organiseren?

Verdieping: Hoe groot is jouw voetafdruk?


Hoe kunnen wij kinderen helpen om vorm te geven aan Gods opdracht om voor de schepping te zorgen?

Dit idee is speciaal voor het tienerprogramma van de Micha Zondag 2014 geschreven, maar is ook geschikt voor de bovenbouw. Ben jij al bekend met Micha Nederland en Micha Zondag. Bekijk hun website hier. 

Tijdsindicatie:

20 minuten

voetafrduk ecologisch

Benodigdheden:

- Internetverbinding, computers of laptops

Vooraf:

Dit onderdeel maakt duidelijk dat hoe je leeft impact heeft op de schepping. Alle dingen waarvan wij leven zijn onuitputtelijk en kosten energie en ruimte van de aarde.

Beschrijving:

Leg kort uit wat er met de voetafdruk wordt bedoeld. Bekijk onderstaande video met elkaar.

Laat de kinderen in tweetallen hun eigen online voetafdruk invullen via www.voetafdruk.nl.

Brainstorm met elkaar hoe je je voetafdruk kleiner kunt laten worden.

Als er weinig uit de groep komt, kijk dan naar de volgende suggesties:

- minder vlees eten
- zo min mogelijk plastic tasjes gebruiken, maar een eigen tas of papieren tasjes
- afval scheiden
- recyclen
- minder energie proberen te gebruiken door bijv. stekkers en opladers uit het stopcontact te halen wanneer je ze niet gebruikt.
- verwarming graadje minder (doe bijvoorbeeld mee op warme truiendag)

In gesprek: Een Stille Wand discussie over Gods schepping


Heb jij weleens met de kinderen in de bovenbouw een Stille Wand discussie gehad?

Dit idee is speciaal voor het tienerprogramma van de Micha Zondag 2014 geschreven, maar is ook geschikt voor de bovenbouw. Ben jij al bekend met Micha Nederland en Micha Zondag. Bekijk hun website hier. 

white board

Tijdsindicatie:

10 – 15 minuten

Benodigdheden:

- Whiteboard/flap-over vellen + stiften

Beschrijving:

Via een Stille Wand discussie leiden we het onderwerp schepping in. Schrijf groot op het whiteboard of op flap-over vellen een aantal vragen over het thema ‘SCHEPPING’. De jongeren mogen om beurten hun eerste reacties bij de stellingen schrijven.

Voorbeelden van vragen over schepping zijn bijvoorbeeld:
- “Wat versta jij onder schepping?”
- “Waar is het misgegaan?”
- “Deze aarde is niet meer te redden.”

Nodig de kinderenjongeren uit om op elkaars reacties te reageren, via de vellen of het whiteboard. Deze werkvorm vindt zoveel mogelijk in stilte plaats.

In gesprek: Vraaggesprek kinderen over psalm 24


Wat betekent het dat wij voor Gods aarde mogen zorgen?

Speciaal voor de Micha Zondag 2017 heb ik een aantal werkvormen gemaakt die je binnen een kindermoment of binnen de kindernevendienst of de zondagsschool kunt gebruiken.

Dit jaar is het thema van de Micha Zondag gebaseerd op de tekst uit Psalm 24 ‘Van de Heer is de aarde en alles wat daar leeft, de wereld en wie haar bewonen.’

nature

In dit idee willen we de kinderen laten ontdekken wat het betekent dat wij voor Gods aarde mogen zorgen.

Registreer om meer te lezen...

Verdieping: Als mensen van één familie


Alle gelovigen gingen met elkaar om als mensen van één familie.

Ben je op zoek naar een idee rondom 'De eerste gemeente' (Handelingen 2: 41-47) Hier vind je een leuk idee van Adeline van der Kraan:

"Veel mensen geloofden Petrus en lieten zich dopen. Er kwamen die dag ongeveer drieduizend gelovigen bij. Alle gelovigen gingen met elkaar om als mensen van één familie. Ze kregen van de apostelen uitleg over Jezus. En ze kwamen steeds bij elkaar om te bidden en om met elkaar het brood te delen. De apostelen deden veel wonderen, en iedereen was diep onder de indruk. Alle gelovigen kwamen steeds bij elkaar. Ze deelden alles wat ze hadden. Ze verkochten hun bezittingen en het geld gaven ze aan iedereen die het nodig had. Elke dag kwamen ze naar de tempel om samen te zijn. Bij elkaar thuis deelden ze het brood. Vol vreugde zaten ze samen en iedereen was even belangrijk. Ze eerden God en het hele volk had veel waardering voor hen. Elke dag kwamen er meer mensen bij die door God gered waren."

Gesprekje over gezin, familie - onderbouw

Samen erover praten terwijl je het visueel maakt.

Lego poppetjes

Nodig: lego-poppetjes.

Zet een aantal lego-poppetjes voor je op tafel en praat samen de kinderen praten over wat een familie is. Hoe ziet het gezin waar zij bij horen eruit? En de (nabije) familie?

Zet er nog meer poppetjes bij. Vertel dat je als groep en als kerk, gemeente samen ook één familie bent. Laat de kinderen benoemen wie zij nog meer in de kerk kennen.

Evt. kan je ook poppetjes een functie/taak geven zoals dominee/voorganger, oudste, zondagsschoolleidster enz. om zo spelenderwijs wat meer uit te leggen over de opbouw van de kerk.

Dit idee is deel van een serie over dit Bijbelgedeelte:

Idee 896. Als mensen van één familie
Idee 897. We zijn allemaal anders, maar we hebben elkaar nodig
Idee 898. Een papieren slinger met poppetjes
I
dee 899. Samen bidden, samen brood delen
Idee 900. Gebedsmuur en theelichtjes bij het kruis
Idee 901. Hetzelfde van binnen, van buiten anders
Idee 902. Groepsopdracht: bouw samen een kerk

Verdieping: Want de Geest spreekt alle talen...


He, ik hoor die mannen in mijn eigen taal spreken!

Ben je op zoek naar een idee rondom het Bijbelgedeelte in Handelingen 2: 1- 12. Hier vind je een leuk idee van Elly Volkerink over het wonder van de vele talen die de discipelen op de Eerste Pinksterdag spraken...

Op de eerste Pinksterdag verstaan de alle internationale bezoekers in Jeruzalem de discipelen spreken in hun eigen taal. Iets dat sinds de torenbouw van Babel niet meer was gebeurt. Wat een wonder. Als de mensen denken het beter te weten dan God verwart hij hun taal. Maar op de Pinksterdag zien we dat God dat ooit weer zal herstellen. Dat we één taal zullen spreken en we elkaar volledig zullen begrijpen.

internationale vlaggen

Geef ieder kind een stukje tekst in een vreemde taal. Samen lees je het Pinksterverhaal, terwijl ze de platen zien (gekopieerd of via digibord/scherm)

Registreer om meer te lezen...

Objectles: Drie-eenheid - Wie is God?


Met symbolen over de vraag 'wie is God?' nadenken

Wie is God? Wat houdt de Drie-Eeenheid in? Welke gedachten hebben de kinderen hierover? Hoe kunnen we kinderen helpen om hier over na te denken en dit aan elkaar te uiten?

We kwamen op een mand vol symbolen. Elk kind mocht een symbol en aan de hand van dit symbool iets over God en de Drie-Eenheid vertellen. Het mooie is dat er geen foute antwoorden zijn. 

Ontdek de DrieEeenheiid 1

Onze mand vol symbolen bevatte:

  • een beker
  • speel brood
  • regenboog linten
  • ’brand’ wimpels
  • 'water' wimpels
  • een fles met water
  • een op batterij aangedreven waxinelichtje
  • vlammen van vilt
  • houten mensen
  • een aardbol
  • een windmolen
  • een kruis
  • een duif
  • harten 

In welke situatie kan je dit idee gebruiken?

thuis, zondagsschool les, kindernevendienst, vakantiebijbelweek, catacheseles, kindermoment tijdens de dienst, christelijke basisschool, godsdienstles

-------------------------------------------------

Met toestemming overgenomen van Mina Munns en haar site Flame Creatieve Kids.

 

Verdieping: Wat doe ik als ik wandel?


Samen even de hort op...

Speciaal voor de Micha Zondag 2016 heb ik een aantal werkvormen gemaakt die je binnen een kindermoment of binnen de kindernevendienst of de zondagsschool kunt gebruiken.

In 2016 was het thema van de Micha Zondag gebaseerd op de tekst uit Micha 6:8 ‘nederig wandelen met uw God’. In deze werkvorm richt ik op het thema ‘wandelen met God’. Wat doe je als je wandelt?

samen wandelen

Benodigdheden:

- niks

In welke situatie kan je dit idee gebruiken?

thuis, zondagsschool les, kindernevendienst, vakantiebijbelweek, catacheseles, christelijke basisschool, kindermoment tijdens een dienst, godsdienstles

Registreer om meer te lezen...

Video: Wie is de grootste in Gods koninkrijk?

 

Bekijk deze geweldige video in de catacheseles, de zondagsschool of de kindernevendienst

Deze mooii, korte, animatie film is uiterst geschikt om met kinderen en / of tieners na te denken over de woorden van Jezus in Mattheus 18: 1 - 5 (Mattheus 18:1-3, Mattheus 19:14 )

"In die tijd richtten de leerlingen tot Jezus de vraag: “Wie is nu wel de grootste in het Rijk der hemelen?” Hij riep een klein kind, zette het in hun midden en zei: “Voorwaar, Ik zeg u: als jullie niet opnieuw wordt als de kleine kinderen worden, zullen jullie het Rijk der Hemelen zeker niet binnengaan. Wie dus zichzelf gering acht zoals dit kind is de grootste in het Rijk der hemelen. En wie in mijn Naam zulk een kind opneemt, neemt Mij op."

Andere thema's waar je deze video voor zou kunnen gebruiken, zijn:

- Ons verlangen naar jong te zijn - waarom wil iedereen altijd jong zijn?  
- Ongeduld - hoe ga je om met ongeduldig zijn?  

forever young

Thema's

Worden als een kind, nederig, tevreden zijn met wat je hebt, ongeduldig zijn. 

Hoe werkt dit?

Je kunt deze video laten zien als introductie op een Bijbelverhaal. Vraag de kinderen en jongeren om snel op deze video te reageren. Wat valt hen op? Wat raakt je? Hierna vertel je het Bijbelverhaal. Na het Bijbelverhaal kan je eventueel de video nog een keer laten zien en verder met ze in gesprek gaan over overeenkomsten of verschillen tussen het Bijbelverhaal en de video. 

In welke situatie kan je dit idee gebruiken?

thuis, zondagsschool les, kindernevendienst, vakantiebijbelweek, catacheseles, christelijke basisschool, kindermoment tijdens een dienst, godsdienstles

Bekijk de video hieronder

Registreer om meer te lezen...

Verdieping: Esther - Een 'versterkt' hart

Korte uitleg:
Je kan deze activititeit als reflectie op het Bijbelverhaal van Esther gebruiken. Tegen de kinderen bezig zijn, kan je aan de hand van een aantal vragen met de kinderen praten over wat het betekent om net als koningin Esther een 'versterkt' hart te hebben. Waar haalde zij haar kracht vandaan? 
 
hart1
 
Benodigdheden:
- papieren borden
- scharen
- een pen
- onderzetters die gemaakt zijn van bijv. kurk
- plastic tapijt naalden

Registreer om meer te lezen...

In gesprek: Tien Bijbelstudie kaarten voor elk Bijbelverhaal

Korte uitleg:
Ik was op zoek naar een nieuwe manier van Bijbellezen, waarin ik de kinderen uit de bovenbouw en de jonge tieners niet langer Bijbelverhalen hoefde te vertellen, maar waarbij zij zelf aan de slag gingen met een Bijbelverhaal.

Tegelijkertijd wilde ik de kinderen tien vragen aanleren die zij konden stellen als ze thuis (of waar dan ook) uit de Bijbel lazen. Als bij elkaar ben ik een half jaar met een stuk of acht Antilliaanse tieners aan de hand van deze kaarten door het Marcus evangelie gegaan. Hieronder in de video leg ik uit hoe het werkt. 

Onder de video vind je een PDF bestand dat je kunt downloaden. Hierin vind je alle vragen.

 85


Doel:

Op nieuwe wijze met kinderen uit de bijbel lezen en hen helpen de Bijbel te bestuderen. Met deze tien kaarten kan je alle verhaalgedeeltes in de Bijbel bestuderen.

Bekijk de video:
Hieronder kan je de video bekijken en de vragen downloaden...

Registreer om meer te lezen...

In gesprek: Rode en groene kaarten


De Bergrede van Jezus op een andere manier benaderd

Een mooie en interactieve werkvorm waarbij je samen met de kinderen, tieners en/of volwassenen stil staat bij de Bergrede van de Here Jezus. Deze werkvorm helpt je om op een nieuwe manier met elkaar hierover in gesprek te gaan en van elkaar te leren.


roodgroen

Thema’s:

De bergrede, in gesprek met kinderen

Te gebruiken voor:

kindermoment tijdens de dienst, creatief onderwijs kinderwerk

Bijbeltekst:

“Bij het zien van deze menigte ging Hij de berg op, en toen Hij was gaan zitten, kwamen zijn leerlingen bij Hem.  Hij nam het woord en onderrichtte* hen met deze toespraak: (Mattheus 5: 1-2)

Leeftijd:

7 t/m 88 jaar

Lees meer

Creatief gebed: Wat is jouw passie?

Korte uitleg:
Iedereen heeft een passie in zijn leven. Iets waar je enthousiast over bent, waar je graag mee bezig bent. Vaak vindt deze passie plaats buiten de zondag en koppelen we het los van geloven en christen zijn. Neem de tijd om na te denken over jouw passies. Schrijf je passie  op een hart van karton. Denk even na hoe jouw passie verbonden kan zijn aan je liefde voor Jezus. Schrijf dit ook op het hart en leg dit hart dan op het doek waarop Jezus staat afgebeeld.

403

Registreer om meer te lezen...

Uitleg: Kleine groepen

Korte uitleg:
Tijdens een kinderprogramma is het fijn om op een bepaald moment de kinderen in kleine groepen op te delen. Één van de betere manieren om dit te doen, is, als je een grote zaal hebt, om de kinderen op hun buik met de hoofden naar elkaar toe te laten liggen. Dit heeft drie voordelen:

1) Iedereen kan elkaar aan kijken
2) Omdat ze op hun armen liggen, kunnen ze niet aan elkaar trekken of elkaar slaan.
3) Ze kunnen elkaar niet schoppen.

378


Het doel van de kleine groepen is om:

Registreer om meer te lezen...

In gesprek: Reageren op de Bijbel met ‘gevoel-lepels’

Korte uitleg:
Dit is een idee verder uitgewerkt door Marijne Verbueken om kinderen te stimuleren om hun gevoelens rondom een verhaal uit de Bijbel te uiten. Het is fascinerend om te ontdekken wat kinderen echt denken en voelen over de verhalen die wij hen vertellen.

Weten wat kinderen over een verhaal voelen of hen helpen om te ontdekken wat de mensen in het verhaal voelden, is een mooie gelegenheid om een gesprek over het verhaal te starten en te kijken in hoeverre ze het verhaal begrijpen. Heel vaak komen ze met ideeën, waar volwassenen nooit over nagedacht zouden hebben!

330.4

Thema’s:
Eenheid en diversiteit binnen de kerk / gemeente

Te gebruiken voor:
kindermoment tijdens de dienst, creatief kinderwerk

Bijbeltekst:
"Toen nu de heidenen dit hoorden, verblijdden zij zich en verheerlijkten het woord des Heren; en allen, die bestemd waren ten eeuwigen leven, kwamen tot geloof. “ (Hand.13:48)

Leeftijd:
4 t/m 12 jaar

Registreer om meer te lezen...

In gesprek: Reageren op de Bijbel met ‘gevoel kaarten’

Doel:
Dit is een idee om kinderen te stimuleren om hun gevoelens rondom een verhaal uit de Bijbel te uiten. Het is fascinerend om te ontdekken wat kinderen echt denken en voelen over de verhalen die wij hen vertellen.

312

Activiteit: 

Weten wat kinderen over een verhaal voelen of hen helpen om te ontdekken wat de mensen in het verhaal voelden, is een mooie gelegenheid om een gesprek over het verhaal te starten en te kijken in hoeverre ze het verhaal begrijpen. Heel vaak komen ze met ideeën, waar volwassenen nooit over nagedacht zouden hebben!

Registreer om meer te lezen...

In gesprek: Vragen die je kunt stellen als je de Bijbel leest

Korte uitleg:
Binnen onze missionaire gemeente hebben we onze doelgroep een lijst van vragen laten bedenken die je kunt stellen, als je de Bijbel leest.  Deze vragen kun je ook goed gebruiken binnen de bovenbouw van het kinderwerk. Wij hebben deze vragen uitgeprint en aan iedereen een gelamineerd exemplaar gegeven, die zij in hun Bijbel kunnen bewaren. 

270

Thema’s:
Bijbelstudie, Bijbel begrijpen, goede vragen stellen

Te gebruiken voor:
Bestuderen van de Bijbel

Bijbeltekst: 
“De Joden in Berea waren welwillender dan die in Tessalonica, want ze luisterden vol belangstelling naar de verkondiging van het evangelie en bestudeerden dagelijks de Schriften om te zien of het inderdaad waar was wat er werd gezegd.” (Handelingen 17: 11)

Leeftijd:
8 t/m 88 jaar

Registreer om meer te lezen...

Verdieping: Kudde - Wie ben jij in de kudde?

Korte uitleg:
Dit is een mooie verwerking voor een gezinsdienst . Je vertelt dat er in en rondom de kudde van de goede Herder allerlei schapen en personen rondlopen. Aan de hand van drie opdrachten ga je met de kinderen en de volwassenen hiermee op een creatieve en leuke wijze aan de slag.

239

Thema’s:
Jezus de goede Herder, de gemeente als kudde, jezelf bij Jezus brengen

Te gebruiken voor:
creatieve verwerking van een Bijbelverhaal / thema.

Bijbeltekst: 
“Jezus vertelde hun toen deze gelijkenis:  ‘Als iemand van u honderd schapen heeft waarvan er één verloren is geraakt, laat hij dan niet de negenennegentig andere in de woestijn achter om naar het verdwaalde dier op zoek te gaan tot hij het gevonden heeft?’” (Lukas 15: 3, 4)

Leeftijd:
4 t/m 88 jaar

Registreer om meer te lezen...

In gesprek: Mozes - God roept hem bij het vuur

Korte uitleg:
Een werkvorm waarbij we met kinderen rondom een vuur stilstaan bij de roeping van Mozes.

233

Thema’s:
Mozes, roeping, vuur

Te gebruiken voor:
creatieve verwerking bij een thema of een Bijbelverhaal

Bijbeltekst:
"Daar verscheen de engel van de HEER aan hem in een vuur dat uit een doornstruik opvlamde. Mozes zag dat de struik in brand stond en toch niet door het vuur werd verteerd. Hoe kan het dat die struik niet verbrandt? dacht hij. Ik ga dat wonderlijke verschijnsel eens van dichtbij bekijken. “ (Exodus 3: 2, 3)

Leeftijd:
4 t/m 11 jaar

Registreer om meer te lezen...

Verhaal: Daniel - De schrijvende hand op de muur

Korte uitleg:
Een vertelling plus uitwerking van het Bijbelverhaal van koning Belsarsar die Daniel nodig heeft om uit te leggen wat de schrijvende hand op de muur betekent.

141

Thema’s:
Kinderen laten zien dat mensen rare dingen doen als ze denken dat ze belangrijk zijn. Maar ook dat God het allerbelangrijkst is.

Te gebruiken voor:
een vertelling van een Bijbelverhaal in een gezinsdienst of tijdens het kinderwerk

Bijbeltekst: 
"Terwijl ze dat deden, verschenen er vingers van een mensenhand en die schreven iets op de gepleisterde muur van het koninklijk paleis, tegenover de luchter. De koning zag de schrijvende hand; hij verschoot van kleur en raakte in verwarring, zijn heupgewrichten verslapten en zijn knieën knikten tegen elkaar (Daniel 5: 5,6)

Leeftijd:
6 t/m 12 jaar

Registreer om meer te lezen...

In gesprek: God verlangt naar een vertrouwelijke liefdesrelatie

Korte uitleg:
Een leuke werkvorm om met tieners over vertrouwelijke liefdesrelatie in gesprek te gaan. Vanuit deze werkvorm leidt je automatisch naar een gesprek over hun eigen ‘relatie’ met God en geloven. 

114

Thema’s:
Gods liefde, liefdesrelaties

Te gebruiken voor:
leuke aanvulling in het jeugdwerk

Bijbeltekst:
 "Want God had de wereld zo lief dat hij zijn enige Zoon heeft gegeven, opdat iedereen die in hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft.” (Johannes 3:16)

Leeftijd:
10 t/m 16 jaar

Registreer om meer te lezen...

Verdieping: Ik vergeef mijzelf

Korte uitleg:
Wat is het lastig om jezelf ook te vergeven. Deze werkvorm helpt je om zichtbaar te maken hoe jij of anderen met het vergeven van jezelf omgaan.  

107

Thema’s:
Onze Vader gebed, jezelf leren vergeven

Te gebruiken voor:
creatief gebed moment, gebedskamer

Bijbeltekst:
"Vergeef ons onze schulden, zoals ook wij hebben vergeven wie ons iets schuldig was." (Mattheüs 6:12)

Leeftijd:
12 t/m 88 jaar

Registreer om meer te lezen...

In gesprek: Wanneer is iemand te vertrouwen?

Korte uitleg:
Een leuke vorm van groepsgesprek als verwerking op het onderwerp waarom iemand wel of niet te vertrouwen is.

102

Thema’s:
vertrouwen op God, mensen in de Bijbel die voor een onmogelijke situatie staan

Te gebruiken voor:
creatief onderwijs kinderwerk

Bijbeltekst:
"Vertrouw op de HEER met heel je hart, steun niet op eigen inzicht.” (Spreuken 3:5)

Leeftijd:
4 t/m 12 jaar

Registreer om meer te lezen...

In gesprek: Vertrouwen = geloven?

Korte uitleg:
Nadenken over het begrip ‘Vertrouwen = geloven’ Wat betekent dit? Waar moet je dan aan denken? Denk jij dat vertrouwen hetzelfde is als geloven? Wat maakt dit in je los?

90

Thema’s:
vertrouwen, geloven

Te gebruiken voor:
creatief gebed moment, gebedskamer

Bijbeltekst:
"Vertrouw op de HEER met heel je hart, steun niet op eigen inzicht.” (Spreuken 3:5)

Leeftijd:
8 t/m 88 jaar

Registreer om meer te lezen...

In gesprek: Tien Bijbelstudie kaarten voor kinderen


Tien Bijbelstudie kaarten, die je bij elk Bijbelgedeelte kunt gebruiken

Doel:
Op nieuwe wijze met kinderen uit de bijbel lezen en hen helpen de Bijbel te bestuderen. Met deze tien kaarten kan je ook gedeeltes bestuderen die niet automatisch een verhaal zijn.

86


Activiteit: 

Er zijn tien bijbelstudiekaarten. De leider laat ieder kind een kaart van de stapel pakken. Dit betekent dat ieder kind in de groep minimaal een opdracht rondom het Bijbelgedeelte krijgt. De kaarten zijn genummerd en worden ook genummerd van 1 tot 10 afgewerkt. Het eerste kind leest het Bijbelgedeelte voor. De andere kinderen beantwoorden een voor een hun vraag. Hopelijk komt op deze wijze meer tot leven voor de kinderen en leren zij een tool om later zelf de bijbel te lezen. Hieronder vindt je de tien vragen rondom een onderwijs gedeelte uit de bijbel:

Registreer om meer te lezen...

Creatief gebed: Onze Vader in de hemel

Korte uitleg:
Nadenken over het begrip 'Onze Vader in de hemel' en dit tegelijkertijd als aanbidding gebruiken. Kinderen die hardop vertellen wie de Here God voor hen is, is aanbidding!

59


Thema’s:

Onze Vader gebed, aanbidding

Te gebruiken voor:
creatief gebed moment, gebedskamer

Bijbeltekst:
"Bid daarom als volgt: Onze Vader in de hemel, laat uw naam geheiligd worden." (Mattheüs 6:9-13)

Leeftijd:
6 t/m 88 jaar

Registreer om meer te lezen...