• 2
  • 83
  • 4
  • 95
  • 6
  • 7

951. Farao geeft zich niet over


Een verhaal dat je kunt vertellen als een zogenaamd ‘Mee-Speel-Verhaal’

Dit verhaal kan je vertellen als een zogenaamd ‘Mee-Speel-Verhaal’. De kinderen kunnen tijdens de vertelling meespelen door middel van het nazeggen van bepaalde woorden of zinnen. Deze staan cursief gedrukt.
Je zegt het eerst, de kinderen zeggen het na. Ook kunnen ze bepaalde emoties uitbeelden, of geluiden maken. Je kunt er voor kiezen om dit alle kinderen te laten doen, of tijdens het vertellen een kind aan te wijzen die dit doet.
Ook je kunt kinderen tijdens het vertellen mee laten spelen door iets uit te beelden. Als ze dan iets moeten doen of zeggen kan je dit fluisterend aan hen vertellen. Speel zelf ook mee.

Spreek van te voren af, dat als jij je hand als stopteken omhoog steekt, de kinderen stil zijn.
De kinderen blijven gewoon op hun plek zitten tijdens het vertellen, tenzij er kinderen iets uit moeten beelden waarbij ze moeten lopen.
Zelf kkan je het verhaal beeldend vertellen. Kom van jouw stoel, loop rond, of maak bepaalde bewegingen die van toepassing zijn.
Je kunt de groep bijvoorbeeld in drieën verdelen. Eén deel zegt wat Mozes en Aäron zeggen.
Eén deel zegt wat Farao zegt. Eén deel zegt de zin: ‘Maar God geeft niet op’ De geluiden kunnen alle kinderen maken.

pyramids 2159286 960 720

Hieronder vind je een mooi, nieuw verhaal van Ellen Zuijdwegt over Exodus 8:1-10:29. Dit verhaal is al eerder in de werkwijze 'Vertel het maar' gepubliceerd.

Tags: Leren van Bijbelse personen, Vertelvormen, Bijbelverhalen