• 2
  • 83
  • 4
  • 95
  • 6
  • 7

Dagelijkse Tip - Schepping: 9. Licht van duisternis


Elke dag een nieuwe tip voor je geloofsopvoeding

Dagelijkse tip voor je geloofsopvoeding of christelijk kinderwerk

# Objectles over de schepping

Bijbeltekst:

Genesis 1:4 “God zag dat het licht goed was en scheidde het licht van de duisternis."

God doet aan scheiden 

Eerst gaat God iets maken. Nu gaat Hij iets scheiden. Hij duwt als het ware het licht en de duisternis uit elkaar. Een wordt twee.

In het spel wat we nu gaan spelen, gaan we ook scheiden. Geen licht van duisternis, maar we gaan de groep elke keer laten scheiden.

Hang in een ruimte aan een kant van de muur het woordje 'ja' op en aan de andere kant het woordje 'nee'.

Laat de kinderen dicht bij elkaar staan in het midden.

Stel de kinderen een vraag. Als het antwoord 'ja' is, moeten ze naar de muur van het 'ja' rennen. Is het antwoord 'nee', dan moeten ze naar de andere muur rennen.

Stel vragen zoals:
- Ben jij een jongen?
- Ben jij ouder dan zoveel jaar?
- Lust jij broccoli?

Ik denk dat je zelf veel meer en veel leukere vragen kunt bedenken. Succes!

 

Op zoek naar meer geloofsopvoedingsideeën over 'de schepping en God als Schepper'?

1037. Ik laat je nooit alleen - kinderdienst over Hemelvaart en Pinksteren


Een kinderdienst over Jezus die naar de hemel gaat, maar ons gelukkig niet alleen achter laat.

In deze kinderdienst, die geschreven is door Ellen Zuijdwegt (en gebaseerd op ‘Niet alleen’uit 100 instant praatjes voor kinderen) kijken we naar het verhaal van de Hemelvaart en Pinksteren.


Ik laat je nooit alleen kinderdienst over Hemelvaart en Pinksteren

Wat heb je nodig:

- een whiteboard of tekenbord met contour van mensenfiguur erop getekend
- verschillende kleuren whiteboard stiften of krijtjes
- een uitveegborstel
- lange glazen vaas die naar beneden smal afloopt
- papieren hart om op de vaas te plakken
- zwart pingpongballetje
- zakje met gekleurde pingpongballetjes met woorden van zonden erop geschreven (bv. stelen, moorden, liegen, pesten, afgunst, schoppen, slaan, vloeken, begeren, schelden, hebberig, ruzie, bedriegen)
- een grote kan met water
- een teil om water in op te vangen
- een handdoek

Je kunt het idee hieronder downloaden of op de site lezen:

Registreer om meer te lezen...

1036. Verschillende mokken - een kindermoment


Een leuk kindermoment over de diversiteit tussen mensen

In dit kindermoment, dat geschreven is door Ellen Zuijdwegt, ontdekken we dat hoewel we allemaal anders zijn, God van iedereen evenveel houdt.

Net zoals er heel veel verschillende mokken zijn, waar je dezelfde limonade uit kunt drinken, zo heeft God alle mensen verschillende gemaakt. Hoewel we allemaal anders zijn, wil God ons allemaal vullen met zijn liefde.

Lesdoel:

God maakte ieder van ons, allemaal verschillend, maar we zijn geschapen om goed te doen.
(Bron: Boek ‘O, zit dat zo!’)

Verschillende mokken leuk kindermoment over diversiteit en de liefde van God voor in gezinsdienst zondagsschool kindernevendienst

Wat heb je nodig:

- verschillende soorten mokken, zoals grappige, sportieve, chique, christelijke, Koninklijke huis,plastic (ouderwets), waar het plaatje al
bijna van af is, zonder oor, met stukjes eraf aan de boven kant waar je drinkt.
- een grote kan met rode siroop.

Wat doe je:

Registreer om meer te lezen...

1034. Bibbers in je buik – een kinderdienst


Een kinderdienst over de storm op het meer

In deze kinderdienst, die geschreven is door Ellen Zuijdwegt, kijken we het Bijbelverhaal van de storm op het meer. De discipelen worden heel bang, maar ze ontdekken dat ze met hun angst naar Jezus mogen gaan!

Het verhaal staat in Marcus 4: 35-41 (Bijbel in gewone taal)

Bibbers in je buik een kinderdienst over het Bijbelverhaal van de storm op het meer

Wat heb je nodig:

- PowerPoint presentatie met plaatjes (bang voor…) - die je hieronder kunt downloaden
- Kistje om spullen op te zetten
- Strijk spray
- Glazen schaal met water (van te voren strijk spray erin)
- Fles met jodium, schepje natriumthiosulfaat
- Glas voor 2/3 gevuld met water, ansichtkaart
- Sorbet lepel, handdoek, keukenpapier (voor roeren, en evt. knoeien)
- Cd met lied ‘Bibbers’

Wat doe je:

Om het een uitgebreid en lang idee is, kan de hele uitgeschreven kinderen hieronder in PDF formaat downloaden.

Registreer om meer te lezen...

1033. Geef me de hand – Jezus zegent de kinderen


Een kinderdienst over de woorden van Jezus in Mattheüs 19:13

In deze kinderdienst, die geschreven is door Ellen Zuijdwegt, kijken we naar de betekenis van de zegenende handen van Jezus en dat wij veilig zijn in de handen van Jezus.

Geef Mij je hand een kinderdienst over Jezus die de kinderen zegent

Wat heb je nodig:

- Voor elk kind rond vouwblaadje om hand over te trekken (Twee maten)
- Vilstiften
- Plakband
- Schetsbord met grote hand er op geschilderd en ladderletters: ‘De hand van Jezus’
- Rode en bruine verf
- Voor alle mensen tekening van hand met tekst lied: ‘Leg je hand maar in de hand van Jezus’, op de achterkant het gedicht ‘Handen.’

Wat doe je:

Om het een uitgebreid en lang idee is, kan de hele uitgeschreven kinderen hieronder in PDF formaat downloaden.

Registreer om meer te lezen...

1032. Zout en Licht?! - een kinderdienst


Een kinderdienst rondom de woorden van Jezus in de Bergrede

In deze kinderdienst, die geschreven is door Ellen Zuijdwegt, kijken we naar de betekenis van de woorden van Jezus in Matteüs 5:13-16. (Bijbel in gewone taal)

Wat betekent het om zout te zijn? Wat houdt het in om licht te zijn?

Zout en licht een kinderdienst over Jezus zijn woorden leuk voor tijdens gezinsdienst zondagsschool kindernevendienst kinderkerk

Wat heb je nodig:

- Bijbel
- Zak drop
- Pak zout
- Verschillende soorten kaarsen, klei om kaarsen in te zetten
- Lucifers
- Zinken pot
- Onuitblaasbaar truckaarsje, die je hier op internet kunt kopen.
- Emmer met water en doek
- Verhoogde plank om kaarsen op te zetten, zodat ze het beter kunnen zien.

Wat doe je:

Om het een uitgebreid en lang idee is, kan de hele uitgeschreven kinderen hieronder in PDF formaat downloaden.

Registreer om meer te lezen...

1030. Jezus heeft een vrijbrief voor jou - een objectles


Het evangelie in een notendop, uitgewerkt voor kinderen

Hoe kan je kinderen laten ervaren dat er werkelijk niemand is die de vrijheid zelf kan verdienen? Romeinen 3 vanaf vers 11 heeft het daarover. Ed Meenderink – predikant in Vlaardingen - heeft er op 3 maart 2019 een preek over: http://kvdnvlaardingen.nl/3-maart-2019/ vanaf minuut 53 begint de preek.

Een super leuk idee waarbij je halfedelstenen, een spel, bijenwas en een brander gebruikt. Nieuwsgierig, download het idee hieronder. Het idee komt van Annegreet van der Most die dit spel gedaan bij haar groep van negenjarigen heeft gedaan.

Jezus heeft een vrijbrief voor jou een spel waarmee je het evangelie aan kinderen kunt uitleggen

Je kunt het idee hieronder als PDF downloaden:

Registreer om meer te lezen...

1029. Waarom lezen we elke dag uit de Bijbel? - een objectles


Een tastbare objectles waarmee je kinderen, jongeren en volwassenen het belang van dagelijks Bijbel lezen kunt laten zien.

Dit idee kan je gebruiken als kindermoment of als objectles in een zondagsschool, kindernevendienst, kinderkerk, catechisatie of in de klas. Deze les laat zien waarom het belangrijk is om elke dag uit de Bijbel te lezen.

Lees je Bijbel elke dag leuke objectles voor zondagsschool kinderkerk catechisatie kindernevendienst basisonderwijs in de klas

Wat doe je:

Vraag:
Waarom lezen we elke week/dag in de kerk uit de Bijbel?

Doe:
Laat de kinderen van alles roepen.

Vertel:
Ik zal het laten zien. Stel jouw leven is net als dit schrift...

Doe:
Pak en leeg schrift en laat het zien.

Vertel:
En je kijkt af en toe eens in de Bijbel zo...

Doe:
Pak een Bijbel en laat een paar bladzijden in elkaar vallen van het schrift en de Bijbel.

Vraag:
Houdt het woord van God je dan echt vast als het er stevig aan toe gaat in de leven, denk je? 

Doe:
Laat de kinderen antwoorden.

Vertel:
Echt niet? Nou  laat dan maar eens een sterke jongen komen om het te proberen.

Doe:
Houdt de Bijbel met het schrift erin gevouwen dicht horizontaal voor je en laat je jongen aan het schrift trekken, dat vliegt er natuurlijk tussenuit, omdat er maar een paar bladzijden in elkaar zaten.

Vertel:
Maar als je nu elke dag van je leven in de Bijbel leest ,dan ziet dat er zo uit:

Doe:
Pak een schrift waarvan je elke bladzijde in een bladzijde van de Bijbel hebt gevouwen, beiden dicht.

Vraag:
Biedt Gods woord dan hou vast in je leven?

Vertel:
Dat gaan we testen.

Doe:
Laat de jongen zo hard als hij kan aan het schrift trekken, terwijl jij de Bijbel vasthoudt.

Houdt de Bijbel dichtgevouwen weer horizontaal voor je en laat de jongen aan het schrift trekken, maar nu zitten de Bijbel en het schrift per pagina in elkaar gevouwen.

Vertel:
Dit gaat niet los. Zie je dat Gods woord dan wel houvast biedt in je leven.

Voorbereiding:

Je moet het wel voorbereiden zodat je twee schriften en twee Bijbels hebt. 

De ene Bijbel en schrift vouw je pagina voor pagina in elkaar. Dat is even een klusje. De weerstand van het papier is groter als veel oppervlakte elkaar raakt, zodat je het, als je zowel het schrift al de Bijbel dicht houdt, niet los kunt trekken. Het gaat wel soepel als maar enkele bladzijden elkaar raken. Het moet echt met elke pagina van het schrift en daarom werkt het niet om dat tijdens het kindermoment in elkaar te vouwen, dus moet je even van te voren het voorbereiden.  

Wat heb je nodig:

- twee Bijbels
- twee schriften

Met dank aan Herma van Wingerden voor dit leuke idee!

 

1026. Is het een eend of een konijn? - een objectles


Een visueel grapje waarmee je kinderen, jongeren en volwassenen kunt uitdagen om op een andere manier ergens naar te kijken

Ken je deze optische illusie? Zie je een foto van een konijn of een eend? Dat is maar helemaal afhankelijk van hoe je de foto draait. Liggend op zijn kant zie je een lief wit konijntje met een leuk oortje. Staand op zijn kant zie je een eend met een leuke snavel. Welke van de twee dieren is het echt?

Is het een eend of een konijn een optische illusie voor christelijk kinderwerk zondagsschool gezinsdienst jeugdwerk in de kerk kindernevendienst

Je kunt deze optische illusie goed gebruiken bij een kindermoment in de dienst, in de zondagsschool, in de kindernevendienst, in de klas, in de kinderkerk, tijdens de catechisatie of het jeugdwerk in de kerk.

Bijbelse thema's die je hiermee kunt aankaarten, zijn:

- God is anders dan we denken
- Wie is God?
- Wie is Jezus?
- Anders leren kijken
- Het Onzichtbare leren zien...
- Hoe zeker ben je van je zaak?
- Zie je het wel goed?

Wat heb je nodig:

Een foto op A4 formaat van de konijn / eend illusie die je hieronder kunt downloaden ( 6MB).

Download de foto: duck_rabbit_magic_care.jpg

 Eend of konijn een objectles voor de zondagsschool de kindernevendienst kinderkerk in de klas vakantiebijbelweek catechisatie jeugdwerk in de kerk     

   

     Eend of konijn 2 een objectles voor de zondagsschool de kindernevendienst kinderkerk in de klas vakantiebijbelweek catechisatie jeugdwerk in de kerk

1017. Geef je zorgen en oplosbaar papier aan Hem - een objectles


Een leuke manier om kinderen te helpen om hun angsten aan God te geven

Een van mijn favoriete Bijbelteksten is 1 Petrus 5:7 "Geef al je zorgen aan Hem, want Hij zorgt voor je." Petrus heeft drie jaar intensief met Jezus opgetrokken en hierin een belangrijke les geleerd: 'Je hoeft je geen zorgen te maken, want Jezus is bij je en Hij zorgt voor je.' Als Petrus een oude man is, schrijft hij dit in zijn brief. 

In idee 22 leg ik uit hoe je stenen kunt gebruiken om deze Bijbeltekst op visuele wijze tastbaar voor de kinderen te maken, maar vandaag heb ik ontdekt dat je hier ook oplosbaar papier voor kunt gebruiken!

Ideaal voor tijdens een kindermoment in de dienst, binnen het onderwijs in de klas of tijdens een zondagsschool of kindernevendienst programma.

zorgen maken oplosbaar papier objectles geef je zorgen aan Jezus voor zondagsschool kindernevendienst kinderkerk kinderwerk onderwijs christelijk vakantiebijbelweek VBW

Wat heb je nodig:

- een schaal of bak
- lauw water
- oplosbaar papier (link waar je dit kunt kopen hieronder)
- stiften

Wat je doet:

Registreer om meer te lezen...

1016. Oplosbaar papier en onze angsten - een objectles


Een leuke manier om kinderen te helpen om hun angsten aan God te geven

Toen ik eenmaal ontdekt, dat er oplosbaar papier in water bestond, ging bij mij het hek van de dam. Zoveel mooie en leuke toepassingen binnen het kinderwerk!

Ik moest gelijk denken aan het verhaal van de storm op het meer, waarbij de discipelen heel bang werden. Maar natuurlijk zijn er zoveel meer Bijbelverhaal waarin angst een belangrijke rol speelt. Met behulp van dit oplosbaar papier kan je kinderen op een hele visuele wijze laten zien dat wij onze angsten aan Hem mogen geven.

Ideaal voor tijdens een kindermoment in de dienst, binnen het onderwijs in de klas of tijdens een zondagsschool of kindernevendienst programma.

Bang zijn oplosbaar papier objectles angst voor zondagsschool kindernevendienst kinderkerk kinderwerk onderwijs christelijk vakantiebijbelweek VBW

Wat heb je nodig:

- een schaal of bak
- lauw water
- oplosbaar papier (link waar je dit kunt kopen hieronder)
- stiften

Wat je doet:

Registreer om meer te lezen...

1015. Oplosbaar papier en vergeving - een objectles


Een gemakkelijke manier om kinderen te leren over vergeving

Hoe kunnen we kinderen op visuele en begrijpbare wijze duidelijk maken wat ‘vergeving’ inhoudt?

“Bestaat er niet zoiets als oplosbaar papier?”, was mijn vraag… En ja hoor, dat bestaat en daar kan je hele leuke en mooie dingen mee doen, behalve borduren...

Ideaal voor tijdens een kindermoment in de dienst, binnen het onderwijs in de klas of tijdens een zondagsschool of kindernevendienst programma.

Goed te combineren bij een Bijbelles over de betekenis van Pasen of de gelijkenis van de onbarmhartige dienstknecht in Mattheus 18:21-35 of de gelijkenis van de verloren zoon in Lukas 11:15-32.

Bidden voor vergeving met oplosbaar papier objectles vergeven voor zondagsschool kindernevendienst kinderkerk kinderwerk onderwijs christelijk vakantiebijbelweek VBW

Wat heb je nodig:

- een schaal of bak
- lauw water
- oplosbaar papier (link waar je dit kunt kopen hieronder)
- stiften

Wat je doet:

Registreer om meer te lezen...

1014. Luisteren naar Gods woord - een objectles


Een hele gemakkelijke objectles met een grote impact...

Dit is een hele leuke en gemakkelijke objectles die je kunt gebruiken om kinderen op visuele wijze te laten zien hoe mensen naar Gods woord luisteren en hoe wij het best naar Gods woord kunnen luisteren. 

Ideaal voor tijdens een kindermoment in de dienst, binnen het onderwijs in de klas of tijdens een zondagsschool of kindernevendienst programma. Je kunt deze objectles ook gebruiken om met kinderen in gesprek te gaan over het belang van de Bijbel en van Bijbelstudie...

Goed te combineren bij een Bijbelles over het Bijbelverhaal van de gelijkenis van de zaaier in Mattheus 13:1-23, Markus 4:1-20 en Lukas 8:4-15. Het is ook redelijk eenvoudig om van hieruit een link te leggen naar de vrucht van de Geest in Galaten 5:22-23.

Luisteren naar Gods woord objectles omgaan Bijbel voor zondagsschool kindernevendienst kinderkerk kinderwerk onderwijs christelijk vakantiebijbelweek VBW

Wat heb je nodig:

- een fles water
- een emmer
- een vergiet
- een trechter
- een grote spons

Wat je doet:

Lees meer

1005. Zoek het Levend Water


Een heel leuk en bruikbaar idee van Truus Storm uit Heinenoord over het Bijbelverhaal van de Samaritaanse vrouw uit Johannes 4.

Benodigdheden:

- spelbladen voor parcours – deze kan je hier downloaden.
- grote dobbelsteen
- zeven flesjes ‘Levend Water’ – het etiket kan je hier downloaden.
- zeven open grote flessen, waarbij de hals van de fles is gesneden
- zeven kleuren voedingskleurstof, zoals bijvoorbeeld van Dr. Oetker

Zoek het Levend Water een leuke creatieve verwerking voor de zondagsschool of kindernevendienst of in de klas bij het bijbelverhaal van de Samaritaanse vrouw

Voorbereiding:

Leg in de kerk of in de kinderruimte een rond parcours neer. Zorg dat er voor elke drie of vier ‘weg’ afbeeldingen er ook een ‘put’ afbeelding tussen ligt. Straks als je het spel gaat spelen, mogen de kinderen elke keer dat ze op een ‘put’ afbeelding landen een flesje ‘Levend water’ pakken en deze in een van de zeven grote lege flessen gieten.

Neem zeven anderhalf liter flessen en snijd (voorzichtig) de hals van deze flessen. Doe in elke fles een paar druppels voedingskleurstof.

Fles 1: rood
Fles 2: Groen
Fles 3: Paars
Fles 4: Blauw
Fles 5: Geel
Fles 6: Oranje
Fles 7: Roze

Kleurwater

Hoe werkt het?

Vertel kort een inleiding op het Bijbelverhaal en op het spel.

Laat de kinderen met de dobbelsteen gooien. Komt de groep op of langs een put dan wordt er een flesje Levend Water door een kind naar voren gebracht. Daar staan de zeven flessen met kleurstof erin. Als het kind het water erin giet, verandert het heldere water van kleur.Je legt bij elke kleur uit wat de kleur betekent en wat dit met het Bijbelverhaal van de Samaritaanse vrouw te maken heeft:

Fles 1: rood - Jezus geeft je liefde. Deze liefde is echt en maakt dat je anders met anderen omgaat.
Fles 2: groen - Jezus geeft je hoop voor de toekomst.
Fles 3: paars - Jezus helpt je inzicht te geven in je gedrag en leert je sorry te zeggen.
Fles 4: blauw - God is trouw aan alles wat hij doet en helpt je om trouw te zijn.
Fles 5: geel - Jezus brengt vreugde in je leven, je tranen worden gedroogd.
Fles 6: oranje - Jezus geeft je vriendelijkheid mee, zo gebruik je goede woorden en ben je aardig naar anderen toe.
Fles 7: roze - Jezus geeft je rust en troost je.

Uiteindelijk hebben we alle kleuren van de regenboog, het teken van Gods trouw, ook voor deze Samaritaanse vrouw.

 

1001. Hoeveel spekkies kan je aan?

Een creatieve verwerking over Sara die tegen God liegt: "Ik heb niet gelachen!"

Sara moet lachen als ze hoort dat de Heer zegt dat zij binnen een jaar een zoon zal krijgen. Als de Heer haar vraagt waarom ze lacht, vertelt Sara een leugen: "Ik heb niet gelachen!"

spekjes

Het nadeel van een leugen is dat je vaak een nieuwe leugen moet bedenken om de eerste leugen te beschermen. Voordat je het weet, wordt het verhaal steeds onduidelijker en wordt het steeds lastiger om de leugen vol te houden. In deze creatieve verwerking mogen kinderen die aan de lijve ondervinden.

Benodigdheden:
- grote zak met spekkies

Als leider verzin een over-de-top verzonnen feit over jezelf, zoals: ‘Toen ik acht jaar oud was, heb ik meegedaan met de Olympische Spelen.’ Terwijl je dit aan de kinderen vertelt, doe je een spekkie in je mond. Nu mogen de kinderen om beurten jou hier een vraag over stellen. Bij elk verzonnen antwoord doe je er een nieuw spekkie bij. Deze spekkies eet je niet op, maar je gaat verder met je antwoorden.  Op een gegeven moment wordt het verhaal steeds onduidelijker, totdat er geen spekkie meer bij kan en niemand je meer kan verstaan. Hierna mogen verschillende kinderen dit ook proberen. 

Hoeveel ‘leugens’ kunnen ze vertellen, totdat er geen spekkie meer bij kan?

In ons Bijbelverhaal van vandaag vertelt Sara een leugen. Het nadeel van een leugen is dat je vaak een nieuwe leugen moet bedenken om de eerste leugen te beschermen. Voordat je het weet, wordt het verhaal steeds onduidelijker en wordt het steeds lastiger om de leugen vol te houden.

1000. Er glijdt een After Eight over mijn wang…


Een creatieve verwerking bij het Bijbelverhaal waarin Sarai Hagar als vrouw aanbiedt

Abram is al jaren aan het wachten op wat God beloofd heeft. Sarai heeft er schoon genoeg van. Het was in een droom jaren geleden. Kan je op een droom vertrouwen? Sarai besluit dat de tijd nu is. Zij stopt het wachten en als gevolg gaat er van alles mis…

AfterEight over mijn wang


Benodigdheden:

- doos After Eight

De kinderen moeten om beurten een After Eight op hun voorhoofd leggen en deze dan voorzichtig in hun mond laten glijden. Je mag je handen niet gebruiken, maar door gekke gezichten te trekken, met je neus te bewegen, je wenkbrauwen op en neer te laten gaan en uiteindelijk met je tong de After Eight binnen te halen, kan het lukken.

Bij dit spel heb je vooral geduld nodig. Als je te snel gaat, valt de After Eight op de grond. Wie kan wachten totdat de After Eight uiteindelijk je mond in glijdt? Laat elk kind, die dit wil, het proberen.

Abram is al jaren aan het wachten op wat God beloofd heeft. Sarai heeft er schoon genoeg van. Het was in een droom jaren geleden. Kan je op een droom vertrouwen? Sarai besluit dat de tijd nu is. Zij stopt het wachten en als gevolg gaat er van alles mis…

Vragen:
Hoe lang hadden Abram en Sarai moeten wachten op God?
Hoelang zou jij wachten?
Zou jij vertrouwen op een droom die je jaren geleden hebt gehad?
Waarom wilde Sarai niet nog langer wachten?

995. Verdeel een chocozoen - een ijsbreker


Een korte activiteit om de spanning te breken.

Met een ijsbreker laat je de kinderen aan het begin van het kinderwerk op een speelse wijze kennis maken met het thema 'delen' en het Bijbelverhaal over Abram en Lot.

chocozoen

Abram en Lot moeten het land verdelen waar zij wonen, maar hoe verdeel je dit eerlijk?

Benodigdheden:

- doos met chocozoenen
- vorken en messen
- bordjes

Registreer om meer te lezen...

993. Een wandelbelevenis


Hoe voelt het om 700 kilometer te wandelen?

God roept Abram om 700 kilometer te wandelen van de stad Ur waar hij woont naar Kanaän. 700 kilometer! Hoe zou dat voelen?

Dit kunnen wij niet nabootsen. Maar wij kunnen de kinderen wel iets laten voelen. 

voeten

Thema:

Roeping van Abram, reis naar het beloofde land, het leven van Abraham

Benodigdheden:

- plastic bak met grind
- plastic bak met stenen
- plastic bak met dennenappels
- plastic bak met dennennaald
- plastic bak met water
- handdoeken

Voorbereiding:

Op de grond staan namelijk vier of vijf grote plastic bakken:

In de eerste bak zit grind.
De volgende bak bevat stenen.
Een derde bak ligt vol met dennenappels.
In de vierde bak liggen dennennaalden.
De laatste bak bevat een laagje water.

Opdracht:

Kinderen mogen hun schoenen en sokken uitdoen en om de beurt door de vijf  bakken lopen. Na de vijfde bak worden de voeten gedroogd en gaan de sokken en schoenen weer aan.

Vragen:

Welke bak liep het lekkerst?
Welke was het minst lekker?
Hoe zou het zijn om zevenhonderd kilometer door bergen en woestijn te moeten lopen?

983. Twee spuitende colaflessen

Wat heeft een spuitende colafles met de gelijkenis van de zaaier te maken?

Dit is een goede vraag! 

Ontdek het antwoord hieronder en je beschikt over twee, eenvoudige en spannende objectlessen om de gelijkenis van de zaaier verder met de kinderen uit te diepen.

cola spuit

Benodigdheden: 

- twee colaflessen
- mentos

Thema:

de gelijkenis van de zaaier, onkruid, vrucht dragen, zaad

Registreer om meer te lezen...

980. De objectles van de pingpongbal die het water volgt


Wat een leuke objectles over het volgen van Jezus

Het mooie van deze illustratie is dat je alleen maar een pingpongbal en een bewegende kraan nodig hebt. Zoals je in de video zult zien, volgt de pingpongbal altijd het stromend water. Jezus noemt zichzelf het Levend Water. Maar volgen wij hem ook altijd automatisch?

Thema's die je met deze objectles kan aankaarten, zijn:

  • Het volgen van Jezus
  • Luisteren naar Zijn stem
  • Gods leiding in je leven
  • Gehoorzaam zijn aan Zijn wil

ping pong ball
 

Welke krachten zorgen ervoor dat de pingpongbal altijd het water volgt?
Welke krachten zorgen ervoor dat wij wel of niet Jezus volgen? Wat stopt ons? Wat helpt ons?
Hoe leidt het water de bal?
Hoe leidt God ons?

Andere thema's die je met deze illustratie kunt demonstreren. 

Je kan deze objectles ook gebruiken voor

  • De ontmoeting van Jezus met de Samaritaanse vrouw bij de put (Johannes 4)
  • Jezus die zijn discipelen roept
  • Jeszus als het Levend Water (Johannes 7)
En natuurlijk vele andere verhalen in het Oude Testament waar God zijn volk leidt. Denk aan de roeping van Noach, Abram, Mozes, Jona, Samuel en het volk van Israel in de woestijn. 

Bekijk de video hieronder

Registreer om meer te lezen...

971. De objectles van de dovende vlam die het water tilt


Een eenvoudige, maar krachtige objectles over de betekenis van het evangelie en het sterven van Jezus.

Hoe leggen wij aan kinderen de betekenis van Jezus' dood aan het kruis uit?

Wellicht kan deze object les je hierin helpen.

Net zoals de kaars bij het uitdoven het water omhoog tilt, zo tilt Jezus ons omhoog in zijn dood en opstanding. Hij brengt ons terug naar de Vader.

objectles

Natuurlijk kan je deze objectles ook gebruiken bij Bijbelverhalen zoals:

- de profeet Elia die door God naar de hemel getild wordt
- Paulus die een visioen van de hemel krijgt
- Johannes en zijn visioen in Openbaring
- Enoch die met God wandelde en er niet meer was
- Jona die door God uit het diepste van de zee gered werd
- Petrus die op het water wandelde

Bekijk de video hieronder

Registreer om meer te lezen...

960. Een dartbord met Bijbelse doelen

Is het een spel of juist veel meer?

Veel kinderen vinden darten een leuk spel. Ken je de opzet van dit Bijbels dartbord?

dartbord

Je kunt dit doen met de namen van Jezus, de namen van Giod, de verschillende aspecten van de vrucht van de Geest.

Hoe werkt het:

Om de beurt mogen kinderen met een dartpijl op het bord gooien. Je staat elke keer even stil bij de naam of de vrucht die door de pijl geraakt wordt.

Zelf maken:

Je kunt zo'n dartbord zelf maken van stof, maar volgens mij ook van een groot stuk karton. Dan heb je het meer over een eenmalig dartbord! :-)

937. Koolstofdioxide valt de ozonlaag aan – een proefje


Een creatief proefje over het effect van koolstofdioxide op de ozonlaag

Speciaal voor de Micha Zondag 2017 heb ik een aantal werkvormen gemaakt die je binnen een kindermoment of binnen de kindernevendienst of de zondagsschool kunt gebruiken.

Dit jaar is het thema van de Micha Zondag gebaseerd op de tekst uit Psalm 24 ‘Van de Heer is de aarde en alles wat daar leeft, de wereld en wie haar bewonen.’

ozonlaag

In dit proefje leggen we uit dat koolstofdioxide de ozonlaag aanvalt en daardoor de zon feller op de aarde schijnt.

Benodigdheden:

- glas
- gele voedingskleurstof (vloeibaar)
- water
- velletjes papier (10 x 10 cm)
- schaar / naald
- grote plastic bak om water op te vangen

Registreer om meer te lezen...

936. Wat is koolstofdioxide? - een proefje


Een creatief proefje over klimaatverandering

Speciaal voor de Micha Zondag 2017 heb ik een aantal werkvormen gemaakt die je binnen een kindermoment of binnen de kindernevendienst of de zondagsschool kunt gebruiken.

flame

Dit jaar is het thema van de Micha Zondag gebaseerd op de tekst uit Psalm 24 ‘Van de Heer is de aarde en alles wat daar leeft, de wereld en wie haar bewonen.’

In dit idee introduceren we aan de hand van een proefje het begrip ‘koolstofdioxide’.

Registreer om meer te lezen...

935. Het ijskunstwerk smelt


Een creatieve objectles over klimaatverandering

Speciaal voor de Micha Zondag 2017 heb ik een aantal werkvormen gemaakt die je binnen een kindermoment of binnen de kindernevendienst of de zondagsschool kunt gebruiken. 

Dit jaar is het thema van de Micha Zondag gebaseerd op de tekst uit Psalm 24 ‘Van de Heer is de aarde en alles wat daar leeft, de wereld en wie haar bewonen.’

In dit idee introduceren we het begrip ‘klimaatverandering’ aan de hand van een smeltend kunstwerk van ijs.

Benodigdheden:

- mooie gebaksvorm
- bord
- een rechaud of een theewarmer

smeltend ijs

Registreer om meer te lezen...

930. De objectles van hoe je door een visitekaartje heen stapt


Een krachtige, maar eenvoudige objectless die je voor verschillende Bijbelverhalen en thema’s kunt inzetten

Wat een leuke, eenvoudige, maar tegelijkertijd krachtige objectles. Op het eerste gezicht lijkt het onmogelijk om door een visitekaartje heen te stappen, maar als je eenmaal de video hebt gezien en het geheim hebt geleerd, wordt het onmogelijke ineens mogelijk.

Bij het kijken naar deze video moesten wij aan de volgende  zes lessen / toepassingen denken:

De kameel en het oog van de naald

De gelijkenis van de kameel die door het oog van de naald kruipt en de krachtige waarheid dat bij God niets onmogelijk is. “En opnieuw zeg Ik u: het is gemakkelijker dat een kameel gaat door het oog van een naald, dan dat een rijke het koninkrijk van God binnengaan. Toen de discipelen echter dit hoorden, stonden zij zeer versteld en zeiden: Wie kan dan behouden worden? Jezus echter keek hen aan en zei tot hen: Bij mensen is dat onmogelijk, maar bij God is alles mogelijk.” Mattheus 19: 24 - 26

step through index card

De echte betekenis van Kerst – objectles

God stapt onze wereld binnen door als baby in een stal geboren te worden. Hij doet het onmogelijke.

De echte betekenis van Kerst – knutselactiviteit

Geef de kinderen allemaal een (oude) kerstkaart en een schaar. Kunnen ze door hun kerstkaart stappen zoals God tweeduizend jaar onze wereld binnen stapte?

De impact van Jezus op het leven van anderen

Elke keer dat Jezus in het leven van anderen stapt, gebeurt er iets verwonderlijks. Denk maar aan Zacheus, Bartimeus, de weduwe bij Nain, de levens van de discipelen, Jairus en vele andere mensen. Gods kracht wordt zichtbaar. Zijn liefde wordt getoond. Zijn rechtvaardigheid overwint.

Geef de kinderen een A6 kaart. Laat hen de naam van deze persoon op de kaart schrijven: Nicodemus, Lazarus, Maria, Martha, enz. Geef hen een schaar en ontdek of zij in het leven van deze mensen kunnen stappen.

De kracht van de Heilige Geest die in ons woont

Neem een foto van elk kind in je kinderwerk en laat deze foto’s twee keer afdrukken. Elk kind kan zijn eigen foto knippen en uiteindelijk door zich zelf stappen. Geef ze een hele foto om mee naar huis te nemen.

Leg aan de kinderen uit dat de Heilige Geest ons leven binnen stapt als wij in God geloven. Zijn kracht komt in ons leven. Hij komt in ons wonen, zodat we mogen weten dat God altijd bij ons is.

Stap in het leven van iemand die arm is.

Vind een aantal foto’s van kinderen die in armoede leven. Geef de kinderen in jouw kinderwerk een schaar en vraag hen of zij in het leven van deze kinderen kunnen stappen.

Als je eenmaal weet hoe je de foto moet knippen, zodat je er door heen kunt stappen, is het een redelijk gemakkelijk proces. Maar hoe kunnen wij echt in de levens van kinderen stappen die in grote armoede leven? Wat kunnen wij doen om een verschil te maken? Neem de tijd om met de kinderen hierop te reflecteren en draag ze een aantal praktische oplossingen aan.    

Thema’s:

Gelijkenis van de kameel en het oog van de naald, Kerst, de impact van Jezus op anderen, de inwoning van de Heilige Geest, kinderen in armoede, niets is onmogelijk bij God

Girl steps through card

 

929. De objectles van het ei dat altijd in het water valt


Een krachtige objectles over wat er gebeurt als God mensen roept en het wonderlijke feit dat niets ons kan scheiden van Zijn liefde

Je moet deze video even bekijken. Op het eerste gezicht lijkt het onmogelijk dat het ei altijd in het water valt. Maar als je het eenmaal hebt gezien, blijkt het onmogelijke realiteit te zijn. 
Een onvergetelijke objectles over mensen in de Bijbel,  die een roeping van God ervaren en over de belofte dat niets ons kan scheiden van zijn grote liefde.


Eerste thema: “Als je naar Gods roepstem luistert, kom je altijd op de juiste plek.”

Net zoals het ei altijd in het water valt, kan je deze objectles gebruiken om over Gods roeping. Als God je roept, kom je altijd op je plaats terecht. Geen obstakel haalt je tegen. 
Een aantal mensen in de Bijbel die Gods roeping ervaren:

- David, die van een kleine herder jongen de koning van Israel werd.
- Jonah, die de verkeerde kant opging, maar uiteindelijk op de juiste plek terecht kwam.
- Abram, die geroepen werd om naar een nieuw en onbekend land te gaan.
- Mozes die Gods roepstem gehoorzaamde en de Israëlieten naar het beloofde land bracht.
- Esther, die geroepen werd om haar volk te redden in een tijd van grote nood.
- Ruth, die een innerlijke roep volgde en deel werd van de stamboom van Jezus.
- Saul, die geroepen werd om de eerste koning van Israel te worden.
- Jeremia die op jonge leeftijd geroepen werd om een profeet te zijn.
- Saulus die geroepen werd om de apostel Paulus te worden.
- De discipelen die door Jezus geroepen werd om zijn volgelingen te zijn.

Al deze mensen (en vele meer) volgden Gods roepstem op hun leven en eindigde in de juiste plek. Net zoals het ei altijd in het water valt. Bijzonder, hé?

ei

Een tweede thema: “Niets kan ons scheiden van Gods liefde.”

Paulus schrijft deze krachtige woorden in Romeinen 8: 31 – 39. Net zoals het ei altijd in het water valt, mag je weten dat je altijd terecht komt in zijn liefde. Je bent al in zijn liefde en niets kan je ervan scheiden. Hoe onmogelijk de situatie soms ook lijkt!

 

 

887. Een uitleg van de Drie-eenheid voor kinderen


Hoe leg je uit wie de Heilige Geest is ten opzicht van de Vader en de Zoon?

Ben je op zoek naar een proefje rondom het Bijbelgedeelte in Handelingen 2: 1- 12. Hier vind je een mooi idee van Elly Volkerink over wie de Heilige Geest in vergelijking met God de Vader en de Here Jezus. 

drie eenheid bevroren water druppel

Benodigdheden:

- siliconen hartvorm vullen met water en invriezen, leg een koordje in het water
- glazen kan met water
- waterkoker en spiegel

Registreer om meer te lezen...

886. De komst van de Heilige Geest


Een leuk proefje over de 1ste Pinksterdag

Ben je op zoek naar een proefje rondom het Bijbelgedeelte in Handelingen 2: 1- 12. Hier vind je een leuk idee van Elly Volkerink over de liefde van God en de komst van de Trooster.

ballon komst Heilige Geest

Om het werk van de Heilige Geest te snappen zet je het volgende klaar:

- een doorzichtige fles
- een glas schoonmaakazijn
- een glas schoonmaakazijn met rode vloeistof
- een ballon gevuld met bakpoeder
- een trechter

Registreer om meer te lezen...

883. Ik zie iets, wat jij niet ziet


Jezus geeft uitleg aan zijn discipelen

Ben je op zoek naar een spel rondom het Bijbelgedeelte in Lucas 24: 44-49? Wellicht helpt dit idee van Wilma Doldersum over het onbegrip van de discipelen. Jezus is opgestaan uit de dood, maar zijn discipelen begrijpen nog niet wie Hij is en waarom Hij gekomen is. Jezus probeert het hen aan de hand van de Bijbel uit te leggen:

44 Hij zei tegen hen: ‘Toen ik nog bij jullie was, heb ik tegen jullie gezegd dat alles wat in de Wet van Mozes, bij de Profeten en in de Psalmen over mij geschreven staat in vervulling moest gaan.’ 45 Daarop maakte hij hun verstand ontvankelijk voor het begrijpen van de Schriften.  (Lucas 24: 44-45 NBV)

Kijken door buis belemmerd zichtveld

De discipelen snapten nog niet dat veel teksten/verhalen uit de Bijbel die zij kenden al voorzeggingen waren van wat Jezus hier op aarde kwam doen. Ze hadden een ‘te smal’ blikveld of ze zagen de details nog niet helder.

Met dit spel krijg je een smal blikveld. Dit kan een belemmering zijn, want je ziet minder, maar ook een voordeel: de dingen die je ziet zie je veel scherper doordat je alleen daarop concentreert.

Registreer om meer te lezen...

879. Strobreed


Gods bescherming is ook voor ons!

Ben je op zoek naar een idee rondom het verhaal van Jakob en zijn oom Laban. Wellicht helpt dit idee van Wilma Doldersum over de droom waarin God aan Laban verscheen en hem waarschuwde dat hij zijn neef Jakob geen strobreed in de weg mocht leggen.

"Denk erom dat je Jakob geen strobreed in de weg legt.’"  Genesis 31: 24 (NBV)

strobreed jakob en laban 2 

Benodigdheden:

- Stro (dat kan van een pak zijn voor in het hok van knaagdieren of knutselstro (kun je oa. hier kopen)
- Stevig papier (op donkere kleuren zie je het stro beter)
- (teken)potlood
- Knutsellijm

Praat met elkaar wat het betekent dat God je net zo wil beschermen als Hij bij Jakob deed.

Maak ondertussen of daarna een schets op papier van iets wat jij wilt dat het beschermd wordt. (bijvoorbeeld: hart, huis, je lijf, je denken)  

Beplak daarna de schets met het stro ( je kunt eventueel stiften gebruiken om wat kleur aan te brengen)

Duur:  ongeveer 10 minuten

878. Op zoek naar 'stro' - woorden


Geen strobreed in de weg!

Ben je op zoek naar een idee rondom het verhaal van Jakob en zijn oom Laban. Wellicht helpt dit idee van Wilma Doldersum over de droom waarin God aan Laban verscheen en hem waarschuwde dat hij zijn neef Jakob geen strobreed in de weg mocht leggen.

"Denk erom dat je Jakob geen strobreed in de weg legt.’"  Genesis 31: 24 (NBV)

strobreed jakob en laban

Registreer om meer te lezen...

861. God kan je overal horen...


Dit idee kan je mooi gebruiken rondom Psalm 150

De psalmist schrijft in Psalm 150 dat God onze liederen in zijn heilige tempel en in zijn hemels paleis kan horen. Oftewel God hoort ons overal. Dat is heel speciaal aan God. Wij hebben (mobiele) telefoons nodig om elkaar overal te horen. Vroeger toen ik kind was, hadden we nog geen mobiele telefoon. Wat we wel hadden... 

...waren twee blikjes en een touw.

Toen de kinderen twee blikjes en een touw en maak een ouderwetse telefoon hiermee. Werkt dit echt? Laat de kinderen dit proberen.

God kan je overal horen blikjes telefoon

Thema’s

Psalm 150, psalmen, zingen voor God, God aanbidden, God hoort je overal

In welke situatie kan je dit idee gebruiken?

kliederkerk, thuis, zondagsschool les, kindernevendienst, vakantiebijbelweek, kinderkerk, catacheseles, in de klas van een christelijke basisschool, godsdienstles, kindermoment in de kerk

859. Alles wat leeft, zingt voor de Heer


Een creatief idee rondom Psalm 150

Neem een plant mee. Laat de kinderen de plant zien. Deze plant leeft, maar zingt niet. Ofwel? Kan een plant God aanbidden? Wat doet een plant?

psalm 150 alles wat leeft prijst de Heer

Thema’s

Psalm 150, psalmen, zingen voor God, God aanbidden, leven

In welke situatie kan je dit idee gebruiken?

kliederkerk, thuis, zondagsschool les, kindernevendienst, vakantiebijbelweek, kinderkerk, catacheseles, in de klas van een christelijke basisschool, godsdienstles, kindermoment tijdens de dienst

Bekijk het idee hieronder...

Registreer om meer te lezen...

850. Brieven schrijven - een object les


Wat voor brieven schrijft Paulus?

Wie heeft weleens een brief geschreven? Wie heeft weleens een brief ontvangen? 
Wat voor brieven zijn er?

paulus schrijft zijn brieven

Laat een aantal voorbeelden aan de kinderen zien:

- een liefdesbrief
- een instructiebrief
- een bedankbrief
- een aanmaning
- een uitgebreide brief vol verhalen

Paulus schrijft een brief aan de Christenen die in Filippi wonen. Wat voor soort brief is dit, denken jullie?

Thema’s

Brieven van Paulus, brieven in het Nieuwe Testament

836. Moment voor de kinderen: ‘Vervelende dingen op school’

Hoe ga je om met vervelende dingen op school?

"Bah! Ik haat school. En dan moet ik er weet ik hoeveel jaren nog naar toe! Bah! Het is super vervelend op school.’

‘Heb je soms zin in iets lekkers? vraagt oma. ‘Ja, natuurlijk! zegt Tim.

‘Wil je soms een hapje boter?’ (boter in beslagkom doen) ‘Hè, bah, oma.’

Cakes

‘Oké, wil je dan wat bloem?’ (bloem in de beslagkom doen) ‘Dat is goor oma!’

‘Misschien wat bakpoeder of een hapje rauwe ei?’ (bakpoeder en ei in beslagkom doen) ‘Geintje zeker oma! Dat is toch smerig!?’

‘Ja Tim, al die dingen zijn smerig en goor, niet lekker. Maar als ik alles door elkaar mix en in de oven bak, komt er een heerlijke cake uit. Die lust je zeker wel?’

‘Ja, natuurlijk oma. Dat vind ik super lekker!’

‘Kijk Tim’, gaat oma verder, ‘Elke dag zijn er wel dingen die gebeuren die je niet leuk vindt. Dingen die je saai of stom vindt. Dingen die moeilijk zijn. Dat is niet leuk. Dat smaakt niet lekker. Net zoals al die losse dingen die ik hier heb om een cake te maken ook niet lekker zijn. Maar alles samen, alles bij elkaar is het wel goed..."

In welke situatie kan je dit idee gebruiken?

thuis, zondagsschool les, kindernevendienst, vakantiebijbelweek, catacheseles, in de klas van een christelijke basisschool, godsdienstles

Download de objectles

Hieronder vind je een objectles van Ellen Zuijdwegt over school. Ellen heeft dit idee verwerkt in een PDF file, dat je hieronder kunt downloaden. 

Registreer om meer te lezen...

835. Kindermoment ‘Je bent kostbaar en waardevol’

Een objectles over de gelijkenis van de verloren munt / penning

"Ik heb een doosje meegenomen met iets moois erin. (Kettingen en ringen laten zien. Iets van vertellen.) Mooi hè?

(Gouden ketting eruit halen.) Deze ketting is voor mij heel kostbaar en waardevol. Ik weet niet hoeveel het gekost heeft, maar vast veel geld, want het is helemaal van goud. Maar deze ketting is voor mij zo kostbaar, omdat het een speciale ketting is. Deze ketting draag ik eigenlijk altijd. Dat heb je vast weleens gezien. Deze ketting is van mijn tante geweest. Een tante die gestorven is toen ze 27 jaar was. Ik was toen 5 jaar, dus ik kan me niet meer zoveel van haar herinneren.
Maar deze ketting was van haar. Nadat ze gestorven was ging haar moeder de ketting dragen. Dat was mijn oma.

Mijn oma droeg die ketting altijd, elk dag. Zij is gestorven toen ze 93 jaar was. Toen heb ik de ketting gekregen. En ik draag hem ook altijd. Als ik er niet meer ben, krijgt mijn dochter deze ketting.

Je begrijpt wel dat deze ketting voor mij heel kostbaar en waardevol is. Het is van mensen geweest waar ik veel van hield.

gelijkenis van de verloren munt

(Bijbel laten zien.) In de bijbel staat een verhaal dat ook over een prachtige ketting gaat. Dan geen ketting voor om je hals, maar een voor om je hoofd. Een soort hoofdketting, een hoofdsieraad..."

In welke situatie kan je dit idee gebruiken?

thuis, zondagsschool les, kindernevendienst, vakantiebijbelweek, catacheseles, in de klas van een christelijke basisschool, godsdienstles

Download de objectles

Hieronder vind je een objectles van Ellen Zuijdwegt over de gelijkenis van Jezus over de vrouw die een muntje kwijt was. Ellen heeft dit idee verwerkt in een PDF file, dat je hieronder kunt downloaden. 

Registreer om meer te lezen...

834. Een objectles waarmee de hemel iets meer zichtbaar wordt


Hoe leg je de hemel aan kinderen uit?

De hemel is voor veel kinderen een onbekend, abstract begrip. Op zich is dit logisch - hoe maak je iets wat onzichtbaar is zichtbaar voor een ander?

heaven

Hieronder vind je een objectles van Ellen Zuijdwegt dat uit zes voorwerpen bestaat die je kunt gebruiken om de kinderen iets meer over de hemel te leren en ui te leggen.

Ellen heeft dit idee verwerkt in een PDF file, dat je hieronder kunt downloaden. 

In welke situatie kan je dit idee gebruiken?

thuis, zondagsschool les, kindernevendienst, vakantiebijbelweek, catacheseles, in de klas van een christelijke basisschool, godsdienstles

Registreer om meer te lezen...

833. Objectles voor in de decembermaand: ‘Cadeautjes’


Het grote Kerstcadeau

Wie weet welke maand het is? Ja, het is december. December noemen ze ook wel een feestmaand. Want het begint al met dit feest: (plaat Sinterklaas) Het Sinterklaasfeest, met pakjesavond waar je mooie cadeautjes krijgt. Hebben jullie ook cadeautjes gekregen? Wat vond je het mooiste dat je gehad hebt?

cadeau

Je krijgt ook cadeautjes als je jarig bent. Zijn er mensen die in december jarig zijn? Dan is het een maand met nog meer feest en nog meer cadeautjes! Sommige mensen krijgen cadeautjes als het kerstfeest is.

Soms verwacht je iets moois, groots, maar krijg je toch wat anders en vind je dan een beetje jammer. Soms krijg je een groot mooi ingepakt cadeau, en dan zit er iets in wat je niet mooi vindt. Dan ben je teleurgesteld. Dat vind je dan niet leuk. Hoe komt het dat je soms iets krijgt wat je niet zo leuk vindt?

In welke situatie kan je dit idee gebruiken?

thuis, zondagsschool les, kindernevendienst, vakantiebijbelweek, catacheseles, in de klas van een christelijke basisschool, godsdienstles

Hieronder vind je een objectles van Ellen Zuijdwegt dat je o.a. als kindermoment in de dienst kunt gebruiken om stil te staan bij het cadeau van de komst van Jezus. Ze heeft dit idee verwerkt in een PDF file, dat je hieronder kunt downloaden. 

Registreer om meer te lezen...

825. Mooie objectles over God die naar ons hart kijkt


Hoe je pH indicator papier kunt gebruiken om stil te staan bij 1 Samuel 16:7

In 1 Samuel 16 is de profeet Samuel bij de familie van David om een nieuwe koning te zalven. Bij de oudste zoon van Jesse denkt Samuel: "Dit is hem!" Maar God zegt dan dat Hij niet naar dezelfde dingen kijkt als wij. Mensen kijken naar en veroordelen je over buitenkant. God kijkt echter naar het hart. (1 Samuel 16:7)

In deze mooie objectles gaan we met kinderen en met strookjes pH papier aan de slag om hen met andere ogen naar elkaar te leren kijken.

God kijkt naar het hart 1

In welke situatie kan je dit idee gebruiken?

thuis, zondagsschool les, kindernevendienst, vakantiebijbelweek, catacheseles, kindermoment tijdens de dienst, christelijke basisschool, godsdienstles

Wat heb je nodig?

-  strookjes ph indicator papier
-  een getekend hart op papier
-  lijm
-  verschillende soorten vloeistoffen die kinderen veilig kunnen aanraken zoals bijvoorbeeld: handzeep,afwasmiddel, citroensap, water, melk, en andere verschillenden dranken.

Registreer om meer te lezen...

822. Een veilige balanceer act


Wandelen met God is veilig

Speciaal voor de Micha Zondag 2016 heb ik een aantal werkvormen gemaakt die je binnen een kindermoment of binnen de kindernevendienst of de zondagsschool kunt gebruiken. 

In 2016 was het thema van de Micha Zondag gebaseerd op de tekst uit Micha 6:8 ‘nederig wandelen met uw God’. In deze werkvorm richt ik op het thema ‘wandelen met een God die je niet kunt zien’. Wat is dat om met God te wandelen, die je niet kunt zien. Hoe raak je God niet kwijt tijdens het wandelen?

touwlopen

In welke situatie kan je dit idee gebruiken?

thuis, zondagsschool les, kindernevendienst, vakantiebijbelweek, catacheseles, christelijke basisschool, kindermoment tijdens een dienst, godsdienstles

Wat heb je nodig?

-  een lang stuk touw
-  een aantal blinddoeken

Registreer om meer te lezen...