• 2
  • 83
  • 4
  • 95
  • 6
  • 7

814. Een ware vermenigvuldiging bij de vertelling van de wonderbare spijziging

Een gave objectles voor bij het verhaal van de vijf broden en twee vissen

Hoe maak je het verhaal van de vijf broden en twee vissen op zo'n manier zichtbaar dat er een echte vermenigvuldig ontstaat? Eigenlijk creëer je een klein wondertje, waardoor jong en oud geboeid naar je verhaal zullen luisteren. En het leuke is, je hoeft hiervoor geen goochelaar te zijn! Ook jij kan dit heel gemakkelijk doen. Hieronder leg ik het uit...
 
vijf broden en twee vissen


Waar kan je dit idee voor gebruiken?

thuis, zondagsschool les, kindernevendienst, vakantiebijbelweek, catacheseles, christelijke basisschool, kindermoment tijdens een dienst, godsdienstles

Registreer om meer te lezen...

801. Vertel de gelijkenis van de wijze en de dwaze bouwer


Nog een verhaal met het proefje van de potloden en het zakje

In de video hieronder laten we zien hoe je het verhaal van David en Saul kunt vertellen aan de hand van een boterhamzakje, potloden en wat water. Maar... 

Je kunt dit proefje ook binnen je zondagsschool of kindernevendienst gebruiken voor de gelijkenis van de dwaze en de wijze man.

Als je de woorden van Jezus in je opneemt en bij je houdt, dan gaat het goed. Kinderen staken het potloodje de zak. Elk potlood stelde een gebod van God voor. Maar als je het wel hoort en er niets mee doet....de potloden werden doorgestoken en aan de andere kant uit de zak getrokken. Het ene oor in en het andere oor uit, dan komt het niet goed. De zak loopt leeg.

Thema's

de gelijkenis van de wijze en de dwaze bouwer, luisteren naar Bijbelverhalen, God gehoorzamen

Je kunt dit gebruiken binnen:

een zondagsschool les, een kindernevendienst, een vakantiebijbelweek, een christelijke basisschool, als kindermoment tijdens een dienst, als godsdienstles



 

799. Jezus' ontmoeting met de Samaritaanse vrouw - een experiment met een drijvende sinasappel

Een vrouw diep in de put drijft naar boven -  een bijzondere objectles

In Johannes 4 lezen we over de ontmoeting van Jezus met de Samaritaanse vrouw. Normaliter gaat zo’n vrouw ’s morgens vroeg of rond zonsondergang naar de put. Maar deze vrouw gaat op het midden van de dag. Haar leven is gebroken. Ze ziet diep in de put.

Maar dan gebeurt er iets in de ontmoeting met Jezus. Hij zegt haar dat Hij het Levend Water is en deze vrouw drinkt dit gulzig op. Er gebeurt een wonder. Er ontstaat een genezing.

In de video hieronder laat ik zien hoe je dit verhaal met een grote vaas en twee sinasappels kunt vertellen.



Je kunt dit gebruiken binnen:

een zondagsschool les, een kindernevendienst, een vakantiebijbelweek, een christelijke basisschool, als kindermoment tijdens een dienst, als godsdienstles

796. De ontmoeting tussen de Ethiopische kamerling en Filippus


De Bijbel als kaart die naar Jezus wijst -  een goocheltruc die jij ook kan doen!

In Handelingen 8:26-40 ontmoet Filippus de Ethiopische kamerling. Deze man is op bezoek geweest in Jeruzalem. Hij heeft hier een bijbelboek gekocht, maar hij begrijpt het niet. Het lijkt wel alsof hij verdwaald is in de tekst. Filippus mag in zijn wagen komen zitten om hem de weg te wijzen. Deze weg wijst naar Jezus. In plaats van een doolhof waarin de kamerling verdwaald is, wordt het boek van Jesaja een kaart die naar Jezus wijst.

Met behulp van de gemakkelijke goocheltruc die ik in de video laat zien en uitleg, kan iedere kinderwerker het verhaal van deze bijzondere ontmoeting tussen deze twee mannen vertellen. Je hebt hier wel vier geplastificeerde kaarten voor nodig. De voorkant van deze kaarten kan je hier downloaden. De achterkant van deze kaart vind je hier. Als je even thuis oefent, kan je dit heel gemakkelijk zelf doen. 

 


Je kunt dit gebruiken binnen:

een zondagsschool les, een kindernevendienst, een vakantiebijbelweek, een christelijke basisschool, als kindermoment tijdens een dienst, als godsdienstles

793. Jezus' ontmoeting met de Samaritaanse vrouw - een experiment met een blikje op zijn kant


Levend water brengt balans in je leven -  een bijzondere objectles

In Johannes 4 lezen we over de ontmoeting van Jezus met de Samaritaanse vrouw. Normaliter gaat zo’n vrouw ’s morgens vroeg of rond zonsondergang naar de put. Maar deze vrouw gaat op het midden van de dag. Haar leven is gebroken. Ze ligt als een leeg blikje op haar kant.

Maar dan gebeurt er iets in de ontmoeting met Jezus. Hij zegt haar dat Hij het Levend Water is en deze vrouw drinkt dit gulzig op. Er gebeurt een wonder. Er komt balans in het leven van deze vrouw.

Om te demonstreren neem je een blikje cola. Dit leeg je en vul je voor een derde met water. Ik heb het etiket aangepast en er ‘Living water’ op geplaats. Dit etiket kun je hier downloaden.

Als een blikje een derde vol zit, dan kan je het laten balanceren op zijn kant. Jezus vult ons met levend water en brengt balans in ons leven.

Je kunt dit gebruiken binnen:

een zondagsschool les, een kindernevendienst, een vakantiebijbelweek, een christelijke basisschool, als kindermoment tijdens een dienst, als godsdienstles

792. De gelijkenis van het verloren schaap

Korte uitleg:
"‘Ik ga een verhaal vertellen’, zegt Jezus, ‘Luister maar.’ De mensen gaan rechtop zitten en zetten hun oren wijd open. Want Jezus kan heel mooie verhalen vertellen. Die willen ze graag horen!

Jezus zegt: ‘Er was eens een (teken de herder) herder. Die herder had heel veel schapen, wel (schrijf ‘100’) 100. Elke dag gaat de herder met zijn (teken de schapen als je verder vertelt) schapen op stap. ’s Morgens komen ze de stal uit en lopen de schapen achter de herder aan. De herder weet de weg. Hij weet waar er lekker (teken het gras) gras te vinden is, dat de schapen kunnen eten. Hij weet waar er fris helder (teken het water) water te vinden is, dat de schapen kunnen drinken. De herder kent alle paadjes en weggetjes waarlangs ze moeten lopen. De paadjes met de puntige (teken de stenen) stenen. De weggetjes met de (teken de struik) doornstruiken. De herder zorgt ervoor dat de schapen er veilig langs kunnen. De herder let goed op of een wolf of beer de schapen geen kwaad kunnen doen. Hij beschermt zijn schapen. De herder zorgt goed voor zijn schapen. De herder houdt van zijn schapen, want het is een goede herder. 

’s Avonds komt de herder met zijn schapen weer terug bij de stal. De (teken de herder) herder gaat bij de opening staan en telt zijn (teken de schapen terwijl je verder vertelt) schapen. Alle schapen lopen één voor één langs de herder de stal binnen. De herder telt ze allemaal. (schrijft de getallen in de tekstballon als je ze zegt) 1, 2, 3, 15, 53, 80, 99… Honde… Honderd?... Nee…, het zijn er geen honderd! Wat is dat nu? Heb ik verkeerd geteld? denkt de herder."

 202


Hieronder vind je een mooi, nieuw schetsbordverhaal van Ellen Zuijdwegt over Lucas. 15:1-10 - de gelijkenis van het verloren schaap. Dit verhaal is al eerder in de werkwijze 'Vertel het maar' gepubliceerd.

Registreer om meer te lezen...

777. Het verhaal van Zacheüs

Korte uitleg:
Een korte vertelling van Zacheüs in de 'ik-vorm'. Je kunt het voorlezen, uitspelen of zelf vertellen. Het verhaal is geschreven door Arianne de Lange-Lootens:

"Opeens zag ik die vijgenboom. Dat is een boom waar je heel gemakkelijk in kan klimmen. Vlug voordat mensen mij zagen, ben ik in die boom geklommen en kon zo verstopt voor iedereen die Jezus eens bekijken. Haha, zo niemand zag mij. Ik zat goed verstopt. Ik was dat plagen wel een beetje zat. Weet je, het is helemaal niet leuk als mensen je niet mogen en je geen echte vrienden hebt. Eigenlijk best wel eenzaam. Het maakte mij vaak verdrietig. Die gedachtes speelden door mij hoofd als ik zo alleen was. Maar als ze lelijk tegen mij deden, kon ik nog wel wat meer geld bij hen pikken."

Niels Larsen Stevns Zakus


Je kunt het verhaal hieronder downloaden:

Registreer om meer te lezen...

776. Zacheus komt op bezoek

Korte uitleg:
Arianne de Lange-Lootens heeft speciaal voor een vakantiebijbelweek een toneelstuk geschreven over Zacheus, die tijdens een vertelling langs komt. Hij gooit de vertelling door de war en gaat zijn eigen verhaal vertellen. Leuk om als basis te gebruiken bij een vertelling over Zacheus. 

Brooklyn Museum Zacchaeus in the Sycamore Awaiting the Passage of Jesus Zache sur le sycomore attendant le passage de Jsus James Tissot


"Ik moest mijn administratie nog afmaken en was zo vlot nog niet. Ik had ook geen hulpje. Dat heb je ervan als je niet eerlijk bent natuurlijk, maar dat wist ik toen nog niet.  Weet je, ik was dan stinkend rijk maar ik had geen vrienden. Niemand wilde bij mij op de koffie komen, ik had nooit gasten aan tafel. Altijd alleen. Alleen naar mijn werk. Alleen ’s avonds eten. Alleen boodschappen doen. Alleen naar bed en alleen weer opstaan. Geen vrouw. Geen vrienden. Mensen wilden me eigenlijk niet kennen-buiten mijn werk om dan.

Toen ik eindelijk klaar was en naar het plein toeliep, was het er druk….. niet normaal. Het zag zwart van de mensen. En mij voorlaten? Weet niet hoe dat bij jullie gaat, kinderen, maar kleine grote mensen voorlaten, is echt een NO voor velen..."

Je kunt het verhaal hieronder downloaden:

Registreer om meer te lezen...

768. Drijvende sinaasappels?! (1) - Jezus wandelt op het water

Korte uitleg: 
Het is zondagochtend. Degene die het kindermoment in de dienst verzorgt, laat aan iedereen twee sinaasappels zien. De ene sinaasappel is gepeld. De ander is ongepeld. De kinderen krijgen een vraag voorgespiegeld: Wat gebeurt er als je een gepelde en een ongepelde sinaasappel in een kan met water legt? Welke van de twee blijft drijven en welke zakt naar de bodem?

sinas1

Leuk! Maar waarom zou je dit proefje tijdens in een kindermoment tonen?

Omdat je vervolgens aan de hand van deze twee sinaasappels het Bijbelverhaal kunt vertellen over Jezus die op het water wandelt, of over de vier vrienden in de vurige oven, over Daniel in de leeuwenkuil, Jona in de vis, het volk van Israël tijdens de doortocht van de Rietzee.... En als je helemaal iets moois wilt doen, vertel dan over Hebreeën 12, waarin de schrijver zijn lezers oproept om alles af te leggen wat ons stopt om met goede moed de race te rennen die voor ons ligt.


In de video hieronder zie hoe je het verhaal kunt vertellen over Jezus die op het water wandelt en over Petrus die niet naar Jezus, maar naar de storm, de moeilijkheden en de problemen keek en daardoor wegzonk: 

Lees meer

749. Kliederkerk: God en de ander dienen - 3

Korte uitleg:
Kliederkerk is een nieuwe vorm van kerk-zijn voor kinderen en de mensen om hen heen. Het is overgewaaid uit Engeland. Via Mina Munns en haar site Flame Creatieve Kids kreeg ik dit idee voor een Kliederkerk programma rondom de gelijkenis van de schapen en de bokken.

Ik heb het programma in drie ideeën onderverdeeld. De ideeën bestaan voornamelijk uit foto's en een korte beschrijving. Het wijst zichzelf. Hieronder vind je de laatste drie activiteiten:

 

schaap8

Samen met elkaar koekjestrommels maken.

 

schaap9

...en natuurlijk koekjes bakken om ze erin te doen! 

 

schaap10

Als laatste was er een blad wat de kinderen mee naar huis kregen. Volgens mij kan je dit ook zelf gemakkelijk maken:

1. Maak een tekening van iemand die jou helpt. Hang deze tekening naast je bed of een spiegel en dank de Here God voor deze persoon als je de tekening ziet.

2. Elke keer als je iemand deze week helpt, mag je een hand inkleuren. 

 

 

748. Kliederkerk: God en de ander dienen - 2

Korte uitleg:
Kliederkerk is een nieuwe vorm van kerk-zijn voor kinderen en de mensen om hen heen. Het is overgewaaid uit Engeland. Via Mina Munns en haar site Flame Creatieve Kids kreeg ik dit idee voor een Kliederkerk programma rondom de gelijkenis van de schapen en de bokken.

Ik heb het programma in drie ideeën onderverdeeld. De ideeën bestaan voornamelijk uit foto's en een korte beschrijving. Het wijst zichzelf. Hieronder vind je de volgende drie activiteiten:

 

schaap5

Bidden voor vluchtelingen

 

schaap6

 Bladeren op de stoep opvegen

 

schaap7

Kasten in elkaar zetten voor andere mensen (alleen voor volwassenen!)

 

747. Kliederkerk: God en de ander dienen - 1

Korte uitleg:
Kliederkerk is een nieuwe vorm van kerk-zijn voor kinderen en de mensen om hen heen. Het is overgewaaid uit Engeland. Via Mina Munns en haar site Flame Creatieve Kids kreeg ik dit idee voor een Kliederkerk programma rondom de gelijkenis van de schapen en de bokken.

Ik heb het programma in drie ideeën onderverdeeld. De ideeën bestaan voornamelijk uit foto's en een korte beschrijving. Het wijst zichzelf.

Het idee achter een Kliederkerkprogramma is dat er een veelvoud van activititeiten rondom het gekozen thema en Bijbelverhaal zijn.

Thema:
Kliederkerk / Messy Church, God en de ander dienen, gelijkenis van de schapen en de bokken

schaap

Bijbeltekst:
Alle volkeren zullen vóór Hem bijeengebracht worden, en Hij zal ze van elkaar scheiden, zoals een herder de schapen van de bokken scheidt. De schapen zal Hij aan zijn rechterhand opstellen, de bokken aan zijn linkerhand. Dan zal de koning tegen hen die aan zijn rechterhand staan zeggen: “Kom, gezegenden van mijn Vader, neem het koninkrijk in bezit dat vanaf het begin van de schepping voor jullie klaar ligt. Want Ik had honger en jullie hebben Me te eten gegeven, Ik had dorst en jullie hebben Me te drinken gegeven, Ik was vreemdeling en jullie hebben Me opgenomen.  Ik was naakt en jullie hebben Me gekleed, Ik was ziek en jullie hebben naar Me omgezien, Ik zat in de gevangenis en jullie kwamen naar Me toe.”  (Mattheus 25: 32 - 37)

Ideeën:
Hieronder vind je de eerste drie activiteiten:

schaap1

1. Een speelruimte rondom het thema ‘café / restaurant’ voor de allerkleinsten waarin zij elkaar kunnen ‘bedienen’.

 

schaap2

2. Het oppoetsen van het kerkkoper of andere koperen spulletjes die een oppoetsbeurt kunnen gebruiken.

 

schaap3


schaap4

3. Zwerfafval opruimen in het gebied rondom de kerk

740. Marta en Maria - een schetsbordverhaal

Korte uitleg:
"Marta is druk bezig in de keuken. Ze roert in de soep. Jezus is op visite, wat fijn! Hij blijft eten, samen met zijn 12 leerlingen. Nou, dan moet ze voor veel mensen koken! Maar dat vindt Marta niet erg. Ze houdt van koken. Ze zorgt graag voor de mensen die op visite zijn, maar het zijn er nu wel heel veel te gelijk. Waar blijft Maria nu?

Marta kijkt ongeduldig naar de deur. Haar zus kan toch wel even naar de keuken komen om te helpen. Er moet nog groente gesneden worden, het brood moet klaar gemaakt worden. De gasten moeten nog iets te drinken krijgen… nog zoveel te doen! Waar blijft ze nou? Marta wordt ongeduldig. Nu moet Maria komen helpen hoor! Ze kan het niet allemaal alleen. Driftig roert Marta in de soep. Ze wordt boos. Maria kom nu toch eens! Marta kijkt om het hoekje van de deur waar Maria blijft..."

Hieronder vind je een schetsbordverhaal van Ellen Zuijdwegt over het Bijbelverhaal van Marta en Maria, dat al eerder in de werkwijze 'Vertel het maar' gepubliceerd is. 

132


Thema's:

Jezus leren kennen, Marta en Maria, hard werken en stil zijn, stilte, luisteren, dienen

Downloaden:
Hieronder kan je het schetsbordverhaal inclusief tekeningen downloaden.

Registreer om meer te lezen...

739. Zacheüs - een schetsbordverhaal

Korte uitleg:
"Vraag de kinderen of ze weten wat ‘tol betalen’ is. Wie is er wel eens door een tunnel of over een weg geweest waar je tol moest betalen? Hoe ging dat? Waarom moest dat?

Vroeger, in de tijd van Jezus, moesten de mensen ook tol betalen. De Romeinse soldaten hadden mooie wegen aangelegd, dat kostte geld, daar moest je voor betalen. Een tollenaar moest er voor zorgen dat het geld betaald werd en het aan de baas van de Romeinse soldaten geven. 

Geef een aantal kinderen wat muntjes. Ga op een stoel zitten, houdt de stok vast aan het ene uiteinde en leg het andere uiteinde op een stoel of tafel tegenover u. Deze ‘hefboom’ verspert de doorgang. Vertel dat dit een weg is, iedereen die hier langskomt moet tol betalen Roep één van de kinderen die u muntjes heeft gegeven bij u. Zeg iets in de trant van: ‘Zo, ik zie dat jij langs deze weg wilt, je hebt een kruik bij je. Eens kijken wat er op mijn tollijst staat wat je moet betalen.’ Bekijk de lijst zo, dat de kinderen het ook kunnen zien. ‘Ik zie het al. Je moet 2 munten betalen.’ (Op de tollijst staat 1 munt) Het kind geeft 2 munten, je doet de stok omhoog, het kind kan doorlopen en weer op zijn plaats gaan zitten..."

 200


Hieronder vind je een schetsbordverhaal van Ellen Zuijdwegt over het Bijbelverhaal van Zacheus, dat al eerder in de werkwijze 'Vertel het maar' gepubliceerd is. 

Thema's:
Zacheüs, vergeving, transformatie / bekering, wedergeboorte

Registreer om meer te lezen...

713. De wonderbare visvangst - een schetsbordverhaal

Korte uitleg:
"Aan de kant van het meer liggen twee vissersbootjes. De vissers zijn uit de boot gestapt en zijn druk bezig om hun (teken het net) vissersnetten schoon te spoelen. Er zitten allemaal plantjes en beestjes in die eruit moeten. De vissers kijken niet zo blij. Heel de nacht hebben ze gevist: Het vissersnet in het water gegooid, een stukje verder gevaren, het net omhoog getrokken en wat zat erin? …. Niets… helemaal niets!

Heel de nacht hard gewerkt, maar niets gevangen. Ook Jezus staat aan de kant van het meer. Hij is niet alleen.  Nee, er komen steeds meer mensen aangelopen. Mannen en vrouwen, jongens en meisjes, grote en kleine, een heleboel. Al die mensen zijn gekomen om naar Jezus te luisteren. Maar ze komen steeds dichterbij Jezus staan. Ze willen Hem allemaal zien en horen, maar ze duwen Hem bijna in het water. Dat kan niet." 

Een nieuw mooi verhaal over de wonderbare visvangst. Nog een mooi schetsbordverhaal van Ellen Zuijdwegt, dat al eerder in de werkwijze 'Vertel het maar' gepubliceerd is.

277

Downloaden:
Hieronder kan je het schetsbordverhaal inclusief tekeningen downloaden.

Registreer om meer te lezen...

712. Jezus wordt gedoopt - een schetsbordverhaal

Korte uitleg:
"Kijk, daar bij de rivier de Jordaan komen steeds meer mensen. Mannen, vrouwen, jongens en meisjes. Heel veel mensen komen naar de rivier. Ze komen allemaal kijken, kijken en luisteren naar een (teken Johannes) man. Een man met een jas gemaakt van kamelenhaar. En om zijn middel heeft hij een riem. De man is Johannes, de zoon van Zacharias en Elisabet. ‘Mensen, luister allemaal,’ zegt Johannes. ‘Het Koninkrijk van God komt gauw. De Messias, de Koning, komt eraan. Maak je klaar om Hem te ontmoeten.’"

Een nieuw mooi verhaal over de doop van Jezus door Johannes de Doper in de woestijn. Weer een mooi schetsbordverhaal van Ellen Zuijdwegt, dat al eerder in de werkwijze 'Vertel het maar' gepubliceerd is.

297

Downloaden:
Hieronder kan je het schetsbordverhaal inclusief tekeningen downloaden.

Registreer om meer te lezen...

704. Een schrijven in het zand

Korte uitleg: 
Een van mijn favoriete verhalen in de Bijbel is de geschiedenis waarbij Jezus door de schriftgeleerden geconfronteerd wordt met een overspelige vrouw. Jezus schrijft in het zand en veroordeelt haar niet. In mijn boek 'Van kikker tot prins' heb ik hier een verhaal over geschreven dat je kunt gebruiken binnen de bovenbouw of met tieners.

Bijbeltekst:
"Nu kwamen de schriftgeleerden en de farizeeën aanzetten met een vrouw die betrapt was op echtbreuk. Ze brachten haar voor Hem en zeiden: ‘Meester, deze vrouw is op heterdaad betrapt op echtbreuk. Mozes heeft ons in de wet voorgeschreven zulke vrouwen te stenigen. Hoe staat U daar tegenover?’ Met deze vraag wilden ze Hem op de proef stellen, om te zien of ze een aanklacht tegen Hem konden indienen. Maar Jezus bukte zich om met zijn vinger op de grond te schrijven. Toen ze op een antwoord bleven aandringen, keek Hij op en zei: ‘Wie van u zonder zonde is, moet dan maar als eerste een steen op haar werpen.’ En weer bukte Hij zich om op de grond te schrijven. Zij echter trokken na die woorden weg, de een na de ander, te beginnen met de oudsten, zodat Hij alleen achterbleef met de vrouw daar vóór Hem. Jezus keek op en vroeg haar: ‘Waar zijn ze gebleven, vrouw? Heeft niemand u veroordeeld?’  ‘Nee Heer, niemand’, antwoordde ze. Waarop Jezus zei: ‘Ik veroordeel u ook niet. Ga nu maar, en zondig voortaan niet meer.’"   (Johannes 8: 3 - 11)

Van kikker tot prins slider2

Begin van het verhaal:
“Jezus verschijnt ’s morgens vroeg in de tempel, waar heel de gemeenschap zich om hem verzamelt. Jezus staat in het middelpunt, als Hij gaat zitten om hen te leren. Plotsklaps wordt de rust in de tempel verstoord. Een bende boze en verontwaardigde schriftgeleerden en farizeeërs komen het tempelplein op gestormd; een grote wolk van stof achter zich latend. Ze sleuren een vrouw mee, op overspel betrapt. Ze stellen haar op in het midden. Het middelpunt wordt door hen verschoven. Niet langer Jezus, maar de vrouw staat nu in het middelpunt. Het spotlicht verplaatst zich.

Ze zeggen tot hem: “U geeft onderricht, welnu, deze vrouw is op heterdaad betrapt op overspel; in de Wet heeft Mozes ons geboden zulke vrouwen te stenigen; ú dan, wat zegt u?”

Zulke vrouwen. Zulke…"

------------------------------------------

Wil je het hele verhaal lezen of door vertellen, download het verhaal hieronder....

Registreer om meer te lezen...

636. Magisch zand - als christen ben je anders

Korte uitleg:
Jezus zegt tegen zijn discipelen de volgende lastige woorden: "Jullie zijn wel in de wereld, maar niet van de wereld." (Johannes 15)

Dit zijn moeilijk woorden. Hoe kun je nu ergens 'in' zijn, maar er tegelijkertijd niet 'van' zijn. Toen ik hierover nadacht, moest ik aan het 'magische' zand denken. Dit is een prachtige illustratie van wat Jezus misschien met deze woorden bedoelde.

zanden


In de video hieronder laat ik zien hoe je aan de hand van magisch zand deze moeilijke tekst van Jezus aan kinderen zou kunnen uitleggen.  Het magisch zand kan je o.a. hier op internet bestellen.

Voordat je onderstaande video bekijkt, is het behulpzaam als je eerst de introductievideo bekijkt waarin ik laat zien hoe dit 'magische' zand werkt. 

Video:
Bekijk de video hieronder...

Registreer om meer te lezen...

635. Magisch zand - bouw je huis op het zand of op de rots

Korte uitleg:
Jezus vertelt de mensen een gelijkenis over twee mannen. De ene man bouwde zijn huis op een rots. De ander op het zand. Toen de storm toch nog onverwachts kwam, stortte het ene huis in, terwijl het andere huis gewoon bleef staan. Het punt dat Jezus hiermee maakte, is dat er twee soorten luisteraars zijn. De ene luisteraar luistert aandachtig naar Jezus, geniet er echt van, maar doet er uiteindelijk niks mee. Als je zo bent, noemt Jezus je dwaas. Maar als je niet alleen naar zijn woorden luistert, maar er ook iets mee doet, dan noemt hij je wijs. 

Hoe ga je dit bekende verhaal met de moelijke gelijkenis aan kinderen uitleggen?

oor

In de video hieronder laat ik zien hoe je aan de hand van magisch zand dit eventueel zou kunnen doen.  Het magisch zand kan je o.a. hier op internet bestellen.

Voordat je onderstaande video bekijkt, is het behulpzaam als je eerst de introductievideo bekijkt waarin ik laat zien hoe dit 'magische' zand werkt. 

Video:
Bekijk de video hieronder...

Registreer om meer te lezen...

633. Magisch zand - storm op het meer

Korte uitleg:
Jezus gaat met zijn vrienden in een boot het meer van Galilea op. Terwijl hij slaapt, steekt er een vreselijke storm op. In hun paniek roepen de vrienden tot Jezus. Het wonder geschiedt. Jezus spreekt de storm toe en het meer wordt weer rustig. Vol verwondering roepen zijn discipelen het uit: "Wie is die man dat zelfs de golven en de wind hem gehoorzamen?" 

zand


In de video hieronder laat ik zien hoe je aan de hand van magisch zand dit verhaal op een leuke manier voor de kinderen zichtbaar kunt maken. Het magisch zand kan je o.a. hier op internet bestellen.

Voordat je onderstaande video bekijkt, is het behulpzaam als je eerst de introductievideo bekijkt waarin ik laat zien hoe dit 'magische' zand werkt. 

Video:
Bekijk de video met de vertelling over hoe Jezus de storm tot rust brengt...

Registreer om meer te lezen...

628. Aankondiging van Jezus’ geboorte

Korte uitleg:
‘La, la, la, hmmm, hmmm, hmmm.’
In een huisje in het stadje Nazareth is een(teken Maria) meisje druk aan het werk.
Ze (teken de poetsdoek) poets alles mooi schoon.
Het is (maak het woord ‘Maria’ af) Maria.
Maria is blij, ze (teken de muzieknoten) neuriet vrolijk een liedje.
Ze moet telkens aan (maak het woord ‘Jozef’ af) Jozef denken, de man met wie ze verloofd is.
Ze houdt zo veel van hem en ze gaan al bijna trouwen.
‘Hmmm, hmmm, hmmm, la, la, la.’

218


Met recht een kerst-schetsbordverhaal van Ellen Zuijdwegt, dat al eerder in de werkwijze 'Vertel het maar' gepubliceerd is. Het is het verhaal van Maria die onverwachts te horen krijgt dat zij de moeder van Gods zoon gaat worden...

Downloaden:
Hieronder kan je het schetsbordverhaal inclusief tekeningen downloaden.

Registreer om meer te lezen...

594. Huis op rots (filmpje)

Korte uitleg:
Een leuk filmpje dat je binnen het kinderwerk kunt laten zien als je de gelijkenis van de twee bouwers behandelt. Een goede vraag, die je de kinderen na afloop van het kijken van dit filmpje kunt stellen, is: "Wat wil Jezus de mensen door deze gelijkenis leren?"

Het automatische standaardantwoord is misschien dat wij ons huis op Jezus de Rots moeten bouwen. Zo gaat het bekende kinderlied namelijk: "Dus bouw je levenshuis op Jezus de Rots..." Maar dat is niet wat Jezus hier zegt. Hij heeft het juist over mensen die wel naar hem luisteren, maar niet doen wat hij zegt. Dat is lastig! Want daar hebben wij ook vaak last van... Hoe nu verder?




Bijbeltekst:
"Ieder die Mij hoort en doet wat Ik zeg, zal het vergaan als een verstandig man die zijn huis bouwde op de rots. De regen viel neer, de bergstromen kwamen omlaag, de wind stak op en ze stortten zich op dat huis, en het stortte niet in, want het was op de rots gegrondvest. Ieder die deze woorden van Mij hoort en ze niet doet, zal het vergaan als een domme man die zijn huis bouwde op zand. De regen viel neer, de bergstromen kwamen omlaag, de wind stak op en ze sloegen tegen dat huis, en het stortte in: het werd één grote ruïne.’"  (Mattheüs 7 : 24 - 28)

592. Hoe verander je water in wijn?

Korte uitleg:
Laatst werd ik door een kinderwerker gevraagd hoe je eenvoudig en zonder te goochelen een illusie kunt creëren waardoor water van kleur verandert.

Natuurlijk om op visuele wijze het verhaal van het eerste wonder van Jezus te vertellen, namelijk het water dat in wijn verandert op de bruiloft in Kana. 

Hieronder leg ik uit hoe iedere kinderwerker (of spreker) dit op een hele eenvoudige wijze kunt doen...

waterwijn

Te gebruiken voor:
als illustratie van een Bijbelverhaal

Bijbeltekst:
"De tafelmeester proefde het water dat wijn was geworden, maar wist niet waar die vandaan kwam; de dienaren die het water geschept hadden wisten het wél. De tafelmeester riep dus de bruidegom  en zei: ‘Iedereen schenkt toch eerst de beste wijn, en de gewone pas wanneer er al flink gedronken is. Maar u hebt de beste wijn bewaard tot het laatst!’ (Johannes 2: 9,10)

Leeftijd:
4 t/m 12 jaar

Lees meer

591. Kliederkerk 'de rijke jongeling' 10 - Gebed met naald en draad

Korte uitleg:
Een serie van tien ideeën die je kunt inzetten rondom het Bijbelverhaal over de ontmoeting tussen Jezus en de rijke jongeling. Deze ideeën zijn afkomsting van Martine Versteeg van www.kliederkerk.nl.

Een mooie afsluiting waarin wij de kinderen helpen om met behulp van naald en draad te gaan bidden en danken. 


naalddraad


Bijbeltekst:
"Er kwam een jonge man bij Jezus. Hij vroeg: ‘Meester, wat voor goeds moet ik doen om het eeuwige leven te krijgen?’ … Als je eeuwig wil leven, houd je dan aan Gods regels.’ … ‘Ik houd me aan al die regels. Wat kan ik nog meer doen?’ Jezus zei tegen hem: ‘Als je perfect wil zijn, ga dan naar huis. Verkoop alles wat je hebt en geef het geld aan de armen. Dan zul je in de hemel in de hemel een grote beloning krijgen. Als je alles weggegeven hebt, kom dan terug en ga met mij mee.     (Mattheüs 19:16-21)

Registreer om meer te lezen...

590. Kliederkerk 'de rijke jongeling' 9 - Door een andere bril kijken

Korte uitleg:
Een serie van tien ideeën die je kunt inzetten rondom het Bijbelverhaal over de ontmoeting tussen Jezus en de rijke jongeling. Deze ideeën zijn afkomsting van Martine Versteeg van www.kliederkerk.nl.

In de tijd van Jezus dachten mensen dat als je rijk bent dat dat komt omdat God jou goed vindt. Dat betekende dat mensen in die tijd niet echt heel erg positief keken naar de mensen die arm waren. Zij waren vast heel slecht, anders had God ze wel rijk gemaakt. Door het verhaal van Jezus gingen mensen anders kijken.

In dit idee gaan we met de kinderen ook op een andere manier kijken...


bril

Bijbeltekst:
"Er kwam een jonge man bij Jezus. Hij vroeg: ‘Meester, wat voor goeds moet ik doen om het eeuwige leven te krijgen?’ … Als je eeuwig wil leven, houd je dan aan Gods regels.’ … ‘Ik houd me aan al die regels. Wat kan ik nog meer doen?’ Jezus zei tegen hem: ‘Als je perfect wil zijn, ga dan naar huis. Verkoop alles wat je hebt en geef het geld aan de armen. Dan zul je in de hemel in de hemel een grote beloning krijgen. Als je alles weggegeven hebt, kom dan terug en ga met mij mee.     (Mattheüs 19:16-21)

Registreer om meer te lezen...

589. Kliederkerk 'de rijke jongeling' 8 - Pimp je eigen kameel

Korte uitleg:
Een serie van tien ideeën die je kunt inzetten rondom het Bijbelverhaal over de ontmoeting tussen Jezus en de rijke jongeling. Deze ideeën zijn afkomsting van Martine Versteeg van www.kliederkerk.nl.

Wat is het mooiste dier ter wereld? Ik denk niet dat de kameel in de top 10 terecht gaat komen. Maar vandaag wel! De kinderen kunnen hier namelijk hun eigen kameel maken en 'pimpen'.

kamelen2

Bijbeltekst:
"Er kwam een jonge man bij Jezus. Hij vroeg: ‘Meester, wat voor goeds moet ik doen om het eeuwige leven te krijgen?’ … Als je eeuwig wil leven, houd je dan aan Gods regels.’ … ‘Ik houd me aan al die regels. Wat kan ik nog meer doen?’ Jezus zei tegen hem: ‘Als je perfect wil zijn, ga dan naar huis. Verkoop alles wat je hebt en geef het geld aan de armen. Dan zul je in de hemel in de hemel een grote beloning krijgen. Als je alles weggegeven hebt, kom dan terug en ga met mij mee.     (Mattheüs 19:16-21)

Registreer om meer te lezen...

588. Kliederkerk 'de rijke jongeling' 7 - Kruip jij er doorheen?

Korte uitleg:
Een serie van tien ideeën die je kunt inzetten rondom het Bijbelverhaal over de ontmoeting tussen Jezus en de rijke jongeling. Deze ideeën zijn afkomsting van Martine Versteeg van www.kliederkerk.nl.

Een kameel kan niet door een naald kruipen, of wel?
Een mens kan niet door een kaart kruipen, of wel?


kaart


Bijbeltekst:
"Er kwam een jonge man bij Jezus. Hij vroeg: ‘Meester, wat voor goeds moet ik doen om het eeuwige leven te krijgen?’ … Als je eeuwig wil leven, houd je dan aan Gods regels.’ … ‘Ik houd me aan al die regels. Wat kan ik nog meer doen?’ Jezus zei tegen hem: ‘Als je perfect wil zijn, ga dan naar huis. Verkoop alles wat je hebt en geef het geld aan de armen. Dan zul je in de hemel in de hemel een grote beloning krijgen. Als je alles weggegeven hebt, kom dan terug en ga met mij mee.     (Mattheüs 19:16-21)

Registreer om meer te lezen...

585. Kliederkerk 'de rijke jongeling' 4 - Geef wat weg!

Korte uitleg:
Een serie van tien ideeën die je kunt inzetten rondom het Bijbelverhaal over de ontmoeting tussen Jezus en de rijke jongeling. Deze ideeën zijn afkomsting van Martine Versteeg van www.kliederkerk.nl.

De rijke jongeling moest kiezen of hij al zijn rijkdom achter zich wilde laten. Heel veel kinderen op de vlucht kunnen niet kiezen. Ze moeten alles achterlaten en komen met lege handen hier. Misschien kunnen wij met het volgende idee hieronder hun handen een klein beetje vullen...


kado 

Bijbeltekst:
"Er kwam een jonge man bij Jezus. Hij vroeg: ‘Meester, wat voor goeds moet ik doen om het eeuwige leven te krijgen?’ … Als je eeuwig wil leven, houd je dan aan Gods regels.’ … ‘Ik houd me aan al die regels. Wat kan ik nog meer doen?’ Jezus zei tegen hem: ‘Als je perfect wil zijn, ga dan naar huis. Verkoop alles wat je hebt en geef het geld aan de armen. Dan zul je in de hemel in de hemel een grote beloning krijgen. Als je alles weggegeven hebt, kom dan terug en ga met mij mee.     (Mattheüs 19:16-21)

Registreer om meer te lezen...

584. Kliederkerk 'de rijke jongeling 3' - De wereld op z’n kop!

Korte uitleg:
Een serie van tien ideeën die je kunt inzetten rondom het Bijbelverhaal over de ontmoeting tussen Jezus en de rijke jongeling. Deze ideeën zijn afkomsting van Martine Versteeg van www.kliederkerk.nl.

Jezus zet de wereld van de rijke jongeling op zijn kop. Dit had hij niet verwacht... In dit derde idee van Martine gaan we onze wereld ook op de kop zetten. Doe je mee?


opdekop


Bijbeltekst:

"Er kwam een jonge man bij Jezus. Hij vroeg: ‘Meester, wat voor goeds moet ik doen om het eeuwige leven te krijgen?’ … Als je eeuwig wil leven, houd je dan aan Gods regels.’ … ‘Ik houd me aan al die regels. Wat kan ik nog meer doen?’ Jezus zei tegen hem: ‘Als je perfect wil zijn, ga dan naar huis. Verkoop alles wat je hebt en geef het geld aan de armen. Dan zul je in de hemel in de hemel een grote beloning krijgen. Als je alles weggegeven hebt, kom dan terug en ga met mij mee.     (Mattheüs 19:16-21)

Registreer om meer te lezen...

583. Kliederkerk 'de rijke jongeling' 2 - Eigen spelregels?

Korte uitleg:
Een serie van tien ideeën die je kunt inzetten rondom het Bijbelverhaal over de ontmoeting tussen Jezus en de rijke jongeling. Deze ideeën zijn afkomsting van Martine Versteeg van www.kliederkerk.nl.

Als de rijke man aan Jezus vraagt wat voor goede dingen hij moet doen om het eeuwige leven te krijgen, zegt Jezus dat hij zich moet houden aan Gods regels: de tien geboden. Dat zijn eigenlijk een soort spelregels, zodat het leven ‘goed’ blijft. In dit idee gaan de kinderen en de ouders creatief met de regels aan de slag...

tiengeboden

Bijbeltekst:
"Er kwam een jonge man bij Jezus. Hij vroeg: ‘Meester, wat voor goeds moet ik doen om het eeuwige leven te krijgen?’ … Als je eeuwig wil leven, houd je dan aan Gods regels.’ … ‘Ik houd me aan al die regels. Wat kan ik nog meer doen?’ Jezus zei tegen hem: ‘Als je perfect wil zijn, ga dan naar huis. Verkoop alles wat je hebt en geef het geld aan de armen. Dan zul je in de hemel in de hemel een grote beloning krijgen. Als je alles weggegeven hebt, kom dan terug en ga met mij mee.     (Mattheüs 19:16-21)

Registreer om meer te lezen...

582. Kliederkerk 'de rijke jongeling' 1 - De schatkist

Korte uitleg:
Een serie van tien ideeën die je kunt inzetten rondom het Bijbelverhaal over de ontmoeting tussen Jezus en de rijke jongeling. Deze ideeën zijn afkomsting van Martine Versteeg van www.kliederkerk.nl.

In dit eerste idee gaan we aan de slag met chocolade munten, een schatkist, stiften en de vraag: “Wat heb je allemaal nodig als je rijk, perfect of de beste wilt zijn?” Nieuwsgierig? Kijk snel verder…

schatkist2

Kliederkerk:
Kliederkerk is een nieuwe vorm van kerk-zijn voor kinderen en de mensen om hen heen. Het is geïnspireerd door het Engelse Messy Church. JOP, Jeugdorganisatie Protestantse Kerk wil het concept Kliederkerk breed bekend maken in Nederland en het netwerk van Kliederkerkers ondersteunen. Kliederkerk Nederland ondersteunt gemeenten en pioniers met tools en inspiratie om zelf Kliederkerken op te zetten die goed aansluiten bij de lokale context.

Op de website van Kliederkerk vind je allerlei creatieve ideeën om zelf Kliederkerk vorm te geven. Zie daarvoor ook hun Pinterestpagina. Ook hebben \e een handleiding gemaakt die je stap voor stap helpt om een kliederkerk op te zetten. Die kun je gratis aanvragen. Wil je op de hoogte blijven van de laatste Kliederkerk-ontwikkelingen, dan kan je hun Facebookpagina liken.

Bijbeltekst:
"Er kwam een jonge man bij Jezus. Hij vroeg: ‘Meester, wat voor goeds moet ik doen om het eeuwige leven te krijgen?’ … Als je eeuwig wil leven, houd je dan aan Gods regels.’ … ‘Ik houd me aan al die regels. Wat kan ik nog meer doen?’ Jezus zei tegen hem: ‘Als je perfect wil zijn, ga dan naar huis. Verkoop alles wat je hebt en geef het geld aan de armen. Dan zul je in de hemel in de hemel een grote beloning krijgen. Als je alles weggegeven hebt, kom dan terug en ga met mij mee.     (Mattheüs 19:16-21)

Registreer om meer te lezen...

581. Jezus, de Romeinse hoofdman en een uselessbox

Korte uitleg:
Hieronder een video waarbij ik laat zien hoe je aan de hand van een uselesbox het Bijbelverhaal tussen de ontmoeting van Jezus met de Romeinse hoofdman kunt vertellen. Zoals je waarschijnlijk wel weet, had de Romeinse hoofdman een zieke knecht. Hoewel Jezus aanbood om bij hem thuis te komen, vond de hoofdman dit niet nodig. Hij was een bezoek van Jezus niet waard! Ondertussen had hij niet door dat hij een geweldige parel van geloof met zich meedroeg...

Bijbelgedeelte:
Mattheus 8: 5 - 13

romein


Video:

Bekijk hieronder de video.

Registreer om meer te lezen...

554. Ruth, Boaz en Obed

Korte uitleg:
De volgende dag gaat (teken Boaz) Boaz naar de poort van de stad Betlehem. 
Hij gaat zitten. Daar komt de andere man aangelopen.
‘Goedemorgen’,  zegt Boaz tegen hem. ‘Kom je even bij me zitten?’
De (teken de man) man gaat bij Boaz in de poort zitten.
‘Ik heb iets belangrijks met je te bespreken’, zegt Boaz. ‘Daarom vraag ik tien belangrijke mannen of ze erbij willen zijn.’


132

Een ander mooi schetsbordverhaal van Ellen Zuijdwegt, dat al eerder in de werkwijze 'Vertel het maar' gepubliceerd is. Het is het verhaal hoe Boaz en Ruth samenkomen, hun zoon Obed wordt geboren die uiteindelijke de over, over, over, overgrootvader van de Here Jezus zal zijn.

Downloaden:
Hieronder kan je het schetsbordverhaal inclusief tekeningen en een vrij verhaal downloaden.

Registreer om meer te lezen...

541. De matroesjka: kinderen leren dat ze veilig en geborgen zijn in God

Korte uitleg:
Hoe leg je kinderen uit dat ze veilig en geborgen zijn bij God? Hoe leg je de Drie-eenheid uit? Dit zijn lastige opdrachten, maar met een matroeskja kom je al heel ver.

Via internet heb ik een vijfdelige blanken matroesjka set besteld. Drie poppetjes heb ik goud geschilderd en eentje rood. Van hieruit heb je een mooie objectles, die je binnen kinderwerk, maar ook als preekillustratie kunt gebruiken. In de video hieronder laat ik zien wat je ermee kunt doen.

531: Proefje - Regenboog van sneeuw: de namen van Jezus

Korte inleiding:
Hieronder vind je een video waarin wij het proefje met de regenboog van sneeuw gebruiken om stil te staan bij veelkleurigheid van de namen van Jezus: Ik ben...

Wat geeft het ons hoop om te realiseren wie Hij is! Daar kan de regenboog een mooi symbool van zijn.

Deze video is deel van een zevendelige serie waarin Matthijs laat zien wat je allemaal met een regenboog van sneeuw kunt doen. 

De volledige serie video's behandelt de volgende thema's:

1. Regenboog van sneeuw: de beloftes van God 
2. Demonstratievideo met links naar webwinkels
3. Regenboog van sneeuw: het verhaal van de storm op het meer (alleen lidmaatschap)
4. Regenboog van sneeuw: stilstaan bij de namen van Jezus (alleen lidmaatschap)
5. Regenboog van sneeuw: de veelkleurigheid van de gemeente (alleen lidmaatschap)
6. Regenboog van sneeuw: de vrucht van de Geest (alleen lidmaatschap)
7. Regenboog van sneeuw: stilstaan bij de namen van God (alleen lidmaatschap)

Bekijk de video hieronder...

Lees meer

530. Proefje - Regenboog van sneeuw: de storm op het meer

Korte inleiding:
Hieronder vind je een video waarin wij het proefje met de regenboog van sneeuw gebruiken om op onvergeetbare wijze het verhaal van de storm op het meer te vertellen.

Deze video is deel van een zevendelige serie waarin Matthijs laat zien wat je allemaal met een regenboog van sneeuw kunt doen. 

De volledige serie video's behandelt de volgende thema's:

1. Regenboog van sneeuw: de beloftes van God 
2. Demonstratievideo met links naar webwinkels
3. Regenboog van sneeuw: het verhaal van de storm op het meer (alleen lidmaatschap)
4. Regenboog van sneeuw: stilstaan bij de namen van Jezus (alleen lidmaatschap)
5. Regenboog van sneeuw: de veelkleurigheid van de gemeente (alleen lidmaatschap)
6. Regenboog van sneeuw: de vrucht van de Geest (alleen lidmaatschap)
7. Regenboog van sneeuw: stilstaan bij de namen van God (alleen lidmaatschap)

Bekijk de video hieronder...

Registreer om meer te lezen...

479. Kijk nou eens – een schetsbord verhaal

Korte uitleg:
Een schetsbordverhaal van Open Air Campaigners (OAC) dat jaren geleden gepubliceerd is het boekje ‘Verf op je vingers’. In dit Bijbelverhaal vertellen we het verhaal van vijf Bijbelse personen die alle vijf iets anders over de Here Jezus ontdekten.

Je kunt dit verhaal zowel met een schetsbord als ‘puur natuur’ vertellen, hoewel het altijd leuk is om een aantal voorwerpen te gebruiken.

479

Thema’s:
wie is de Here Jezus, leren van Bijbelse personen

Te gebruiken voor:
een vertelling van een Bijbelverhaal in een gezinsdienst of tijdens het kinderwerk

Bijbeltekst: 
“De volgende dag zag hij Jezus, terwijl die naar hem toe kwam. ‘Daar is het lam van God,’ zei hij, ‘degene die de zonde van de wereld wegneemt.” (Johannes 1:29)

Leeftijd:
4 t/m 88 jaar

Omschrijving:
Het uitgeschreven schetsbord verhaal (inclusief tekeningen) kan je hieronder downloaden.

Registreer om meer te lezen...

475. Hij is waarlijk opgestaan – een schetsbord verhaal

Korte uitleg:
Een schetsbordverhaal van Open Air Campaigners (OAC) dat jaren geleden gepubliceerd is het boekje ‘Verf op je vingers’. In dit Bijbelverhaal vertellen we het verhaal over de opstanding van Jezus.

.Je kunt dit verhaal zowel met een schetsbord als ‘puur natuur’ vertellen, hoewel het altijd leuk is om een aantal voorwerpen te gebruiken.

475

Thema’s:
Pasen, opstanding

Te gebruiken voor:
een vertelling van een Bijbelverhaal in een gezinsdienst of tijdens het kinderwerk

Bijbeltekst: 
“Ze vonden de steen weggerold van het graf en gingen naar binnen, maar vonden er het lichaam van de Heer Jezus niet.” (Lukas 24: 2,3)

Leeftijd:
4 t/m 88 jaar

Omschrijving:
Het uitgeschreven schetsbord verhaal (inclusief tekeningen) kan je hieronder downloaden.

Registreer om meer te lezen...

474. Een nieuwe kans – een schetsbord verhaal

Korte uitleg:
Een schetsbordverhaal van Open Air Campaigners (OAC) dat jaren geleden gepubliceerd is het boekje ‘Verf op je vingers’. In dit Bijbelverhaal vertellen we het verhaal over het verraad van Petrus.

.Je kunt dit verhaal zowel met een schetsbord als ‘puur natuur’ vertellen, hoewel het altijd leuk is om een aantal voorwerpen te gebruiken.

474

Thema’s:
nieuwe kans, te laat?

Te gebruiken voor:
een vertelling van een Bijbelverhaal in een gezinsdienst of tijdens het kinderwerk

Bijbeltekst: 
“Maar Petrus zei: ‘Man, ik weet niet waar je het over hebt!’ Hij had dat nog niet gezegd, of er kraaide een haan.  De Heer keerde zich om en keek Petrus aan, en Petrus herinnerde zich wat de Heer tegen hem had gezegd: ‘Voor de haan vandaag kraait, zul je Me driemaal verloochend hebben.’ Hij liep naar buiten en schreide bittere tranen.” (Lukas 22: 60-62)

Leeftijd:
4 t/m 88 jaar

Omschrijving:
Het uitgeschreven schetsbord verhaal (inclusief tekeningen) kan je hieronder downloaden.

Registreer om meer te lezen...

472. Lazarus – een schetsbord verhaal

Korte uitleg:
Een schetsbordverhaal van Open Air Campaigners (OAC) dat jaren geleden gepubliceerd is het boekje ‘Verf op je vingers’. In dit Bijbelverhaal vertellen we het verhaal over hoe Jezus Lazarus uit de dood opwekt.

.Je kunt dit verhaal zowel met een schetsbord als ‘puur natuur’ vertellen, hoewel het altijd leuk is om een aantal voorwerpen te gebruiken.

472

Thema’s:
wie is Jezus, vertrouwen, overwinning over de dood

Te gebruiken voor:
een vertelling van een Bijbelverhaal in een gezinsdienst of tijdens het kinderwerk

Bijbeltekst: 
“Na dit gebed riep Hij met luide stem: ‘Lazarus, kom naar buiten!’  En de dode kwam naar buiten, zijn voeten en handen gebonden met zwachtels en zijn gezicht in een doek gewikkeld. ‘Maak hem los,’ beval Jezus, ‘en laat hem gaan.’  (Johannes 11:43)

Leeftijd:
4 t/m 88 jaar

Omschrijving:
Het uitgeschreven schetsbord verhaal (inclusief tekeningen) kan je hieronder downloaden.

Registreer om meer te lezen...

471. Jezus kalmt de storm – een schetsbord verhaal

Korte uitleg:
Een schetsbordverhaal van Open Air Campaigners (OAC) dat jaren geleden gepubliceerd is het boekje ‘Verf op je vingers’. In dit Bijbelverhaal vertellen we het verhaal over Jezus de storm weer tot rust brengt en hiermee laat zien dat Hij Gods Zoon is.

.Je kunt dit verhaal zowel met een schetsbord als ‘puur natuur’ vertellen, hoewel het altijd leuk is om een aantal voorwerpen te gebruiken.

471

Thema’s:
storm op meer, wie is Jezus, vertrouwen

Te gebruiken voor:
een vertelling van een Bijbelverhaal in een gezinsdienst of tijdens het kinderwerk

Bijbeltekst: 
"Ze maakten hem wakker en riepen: ‘Meester, Meester, we vergaan!’ Hij stond op en sprak de wind en de golven bestraffend toe. Daarop ging de wind liggen en kwam het water tot rust.” (Lukas 8:24)

Leeftijd:
4 t/m 88 jaar

Omschrijving:
Het uitgeschreven schetsbord verhaal (inclusief tekeningen) kan je hieronder downloaden.

Registreer om meer te lezen...