1026. Is het een eend of een konijn? - een objectles


Een visueel grapje waarmee je kinderen, jongeren en volwassenen kunt uitdagen om op een andere manier ergens naar te kijken

Ken je deze optische illusie? Zie je een foto van een konijn of een eend? Dat is maar helemaal afhankelijk van hoe je de foto draait. Liggend op zijn kant zie je een lief wit konijntje met een leuk oortje. Staand op zijn kant zie je een eend met een leuke snavel. Welke van de twee dieren is het echt?

Is het een eend of een konijn een optische illusie voor christelijk kinderwerk zondagsschool gezinsdienst jeugdwerk in de kerk kindernevendienst

Je kunt deze optische illusie goed gebruiken bij een kindermoment in de dienst, in de zondagsschool, in de kindernevendienst, in de klas, in de kinderkerk, tijdens de catechisatie of het jeugdwerk in de kerk.

Bijbelse thema's die je hiermee kunt aankaarten, zijn:

- God is anders dan we denken
- Wie is God?
- Wie is Jezus?
- Anders leren kijken
- Het Onzichtbare leren zien...
- Hoe zeker ben je van je zaak?
- Zie je het wel goed?

Wat heb je nodig:

Een foto op A4 formaat van de konijn / eend illusie die je hieronder kunt downloaden ( 6MB).

Download de foto: duck_rabbit_magic_care.jpg

 Eend of konijn een objectles voor de zondagsschool de kindernevendienst kinderkerk in de klas vakantiebijbelweek catechisatie jeugdwerk in de kerk     

   

     Eend of konijn 2 een objectles voor de zondagsschool de kindernevendienst kinderkerk in de klas vakantiebijbelweek catechisatie jeugdwerk in de kerk

1023. Zoek de letters – een leuk gebedsspel


Een spelende manier van bidden met letters

In het vorige idee gebruikten we letters om met zand of meel een woord te maken. In dit idee gebruiken we letters om op spelende wijze voor anderen te bidden.

Ideaal voor tijdens een kindermoment in de dienst, binnen het onderwijs in de klas of tijdens een zondagsschool of kindernevendienst programma.

Zoek de letters gebedsspel spel kinderen. voor geloofsoverdracht zondagsschool kindernevendienst de klas christelijk onderwijs Bijbelles jeugdwerk in de kerk catechisatie kinderkerk

Wat heb je nodig:

- een diepe doos
- papiersnippers
- letters (magnetisch / van hout)

Wat je doet:

Registreer om meer te lezen...

1022. Dit gebed maakt indruk – een creatief gebedsidee


Een leuke manier van bidden met (magnetische) letters

Ken je van die magnetische letters die je op de koelkast in de keuken kunt plakken en de grappigste zinnen of woorden mee kunt maken? Maar je kunt natuurlijk ook gewoon kleine houten letters gebruiken.

Deze creatieve verwerking helpt kinderen om een echte indruk te maken met hun gebed. Maar ja, de vraag is natuurlijk: “Moeten wij indruk op God maken met ons gebed?”

Je kunt dit creatieve gebedsidee ook gebruiken als objectles binnen een Bijbelles over bidden of over de gelijkenis van de farizeeër en de zondaar die gingen bidden in de tempel. Wie van de twee maakte wel of niet indruk op God?

Ideaal voor tijdens een kindermoment in de dienst, binnen het onderwijs in de klas of tijdens een zondagsschool of kindernevendienst programma.

Dit gebed maakt indruk gebedsidee knutselidee kinderen. voor geloofsoverdracht zondagsschool kindernevendienst de klas christelijk onderwijs Bijbelles jeugdwerk in de kerk catechisatie kinderkerk

Wat heb je nodig:

- magnetische letters
- houten letters
- meel of wit zand
- een grote schaal of bak als ondergrond
- zeef
- lepels

Wat je doet:

Registreer om meer te lezen...

1021. Volg de ster – een knutsel- en gebedsidee


Een leuke en eenvoudig knutselidee rondom Advent en Kerst

Ten midden van al onze drukte mogen wij net als de drie koningen de ster volgen.

Deze hele eenvoudige knutsel activiteit is tegelijkertijd ook als een creatief gebedsidee te gebruiken. 

Ideaal voor tijdens een kindermoment in de dienst, binnen het onderwijs in de klas of tijdens een zondagsschool of kindernevendienst programma.

Volg de ster gebedsidee knutselidee kinderen. voor geloofsoverdracht zondagsschool kindernevendienst de klas christelijk onderwijs Bijbelles jeugdwerk in de kerk catechisatie kinderkerk

Wat heb je nodig:

- lucht drogende klei
- grote ster koekjesvorm
- plastic kraaltjes
- viltstiften
- echte of elektrische theelichtjes

Wat je doet:

Registreer om meer te lezen...

1020. Een Kerst gebedsspiraal – een creatief gebedsidee


Met een kaars door de Adventweken richting de geboorte van Jezus

Maria en Jozef moeisten vanuit Nazareth naar Bethlehem reizen voor de geboorte van hun zoon. Elk jaar gaan we met Advent ook op reis. Op reis naar het vieren van de komst van de Zoon van God, het Licht van de wereld, de Redder van de mensen!

Deze hele eenvoudige knutsel activiteit is tegelijkertijd ook als een creatief gebedsidee te gebruiken. Vanaf 1 december reis je door middel van de gebedsspiraal in vijfentwintig dagen samen met je kaars richting Eerste Kerstdag.

Ideaal voor tijdens een kindermoment in de dienst, binnen het onderwijs in de klas of tijdens een zondagsschool of kindernevendienst programma.

Kerst gebedsspiraal gebedsidee knutselidee kinderen. voor geloofsoverdracht zondagsschool kindernevendienst de klas christelijk onderwijs Bijbelles jeugdwerk in de kerk catechisatie kinderkerk

Wat heb je nodig:

- lucht drogende klei
- kleine kaarsen

Tip:
Misschien slim om van te voren zelf zo’n gebedsspiraal te maken, zodat je ongeveer kunt inschatten hoeveel klei per kind je nodig hebt.

Wat je doet:

Registreer om meer te lezen...

1019. ‘Glow in the dark’ - een creatief knutsel / gebedsidee


Een ‘verlichtende’ knutselactiviteit of hoop en Gods licht in de wereld

Ken je ‘Glow in the dark’ tape? Zo niet, dan moet je het even googlen en als je dan toch bezig bent, schaf dan gelijk even een ‘blacklight lamp’ aan voor een extra gaaf effect!

Dit idee past bij de toewijding van Jezus in de tempel. In Lukas 2 lezen we over de ontmoeting tussen Simeon en Jozef en Maria. Simeon, de oudere man, roept dan uit dat hij nu klaar is om te sterven, omdat hij met zijn eigen ogen gezien heeft hoe God alle volken gaat redden. Hoe Jezus als licht geopenbaard gaat worden aan de heidenen tot eer van het volk Israel. (Lukas 2: 29-32)

Glow in the dark gebedsidee knutselidee kinderen. voor geloofsoverdracht zondagsschool kindernevendienst de klas christelijk onderwijs Bijbelles jeugdwerk in de kerk catechisatie kinderkerk


Simeon herkent Jezus hier als de redder die licht komt brengen in donkere situaties en die mensen de weg zal laten zien in alle duisternis in hen en om hen heen.

Deze verwerking is zowel een knutsel- als een creatief gebedsidee. Je kunt het gebruiken om kinderen te laten reflecteren dat God altijd bij je is, ook al lijkt het alsof het allemaal duister, donker en heel moeilijk is. Je kunt het dus ook goed gebruiken bij thema’s, zoals:

- Gods aanwezigheid in ons leven
- Gods bescherming
- Daniel in de leeuwenkuil
- vrienden van Daniel in de vurige oven
- Mozes en het volk bij de Rode Zee
- Paulus en Saulus in de gevangenis

Deze verwerking is zowel een knutsel- als een creatief gebedsidee. Ideaal voor tijdens een kindermoment in de dienst, binnen het onderwijs in de klas of tijdens een zondagsschool of kindernevendienst programma.

Wat heb je nodig:

- gekleurd papier
- stiften
- glow in the dark tape
- scharen
- eventueel een black light (voor een extra gaaf effect!)

Wat je doet:

Registreer om meer te lezen...

1018. Maak je eigen lichtkokers - een creatief knutsel / gebedsidee


Leuk idee dat goed past bij de toewijding van Jezus in de tempel

In Lukas 2 lezen we over de ontmoeting tussen Simeon en Jozef en Maria. Simeon, de oudere man, roept dan uit dat hij nu klaar is om te sterven, omdat hij met zijn eigen ogen gezien heeft hoe God alle volken gaat redden. Hoe Jezus als licht geopenbaard gaat worden aan de heidenen tot eer van het volk Israel. (Lukas 2: 29-32)

Simeon herkent Jezus hier als de redder die licht komt brengen in donkere situaties en die mensen de weg zal laten zien in alle duisternis in hen en om hen heen.

Deze verwerking is zowel een knutsel- als een creatief gebedsidee. Ideaal voor tijdens een kindermoment in de dienst, binnen het onderwijs in de klas of tijdens een zondagsschool of kindernevendienst programma.

Maak je eigen lichtkokers gebedsidee knutselidee kinderen. voor geloofsoverdracht zondagsschool kindernevendienst de klas christelijk onderwijs Bijbelles jeugdwerk in de kerk catechisatie kinderkerk

Wat heb je nodig:

- elektrisch theelichtjes
- A6 papier
- viltstiften
- lijm

Wat je doet:

Registreer om meer te lezen...

1017. Geef je zorgen en oplosbaar papier aan Hem - een objectles


Een leuke manier om kinderen te helpen om hun angsten aan God te geven

Een van mijn favoriete Bijbelteksten is 1 Petrus 5:7 "Geef al je zorgen aan Hem, want Hij zorgt voor je." Petrus heeft drie jaar intensief met Jezus opgetrokken en hierin een belangrijke les geleerd: 'Je hoeft je geen zorgen te maken, want Jezus is bij je en Hij zorgt voor je.' Als Petrus een oude man is, schrijft hij dit in zijn brief. 

In idee 22 leg ik uit hoe je stenen kunt gebruiken om deze Bijbeltekst op visuele wijze tastbaar voor de kinderen te maken, maar vandaag heb ik ontdekt dat je hier ook oplosbaar papier voor kunt gebruiken!

Ideaal voor tijdens een kindermoment in de dienst, binnen het onderwijs in de klas of tijdens een zondagsschool of kindernevendienst programma.

zorgen maken oplosbaar papier objectles geef je zorgen aan Jezus voor zondagsschool kindernevendienst kinderkerk kinderwerk onderwijs christelijk vakantiebijbelweek VBW

Wat heb je nodig:

- een schaal of bak
- lauw water
- oplosbaar papier (link waar je dit kunt kopen hieronder)
- stiften

Wat je doet:

Registreer om meer te lezen...

1016. Oplosbaar papier en onze angsten - een objectles


Een leuke manier om kinderen te helpen om hun angsten aan God te geven

Toen ik eenmaal ontdekt, dat er oplosbaar papier in water bestond, ging bij mij het hek van de dam. Zoveel mooie en leuke toepassingen binnen het kinderwerk!

Ik moest gelijk denken aan het verhaal van de storm op het meer, waarbij de discipelen heel bang werden. Maar natuurlijk zijn er zoveel meer Bijbelverhaal waarin angst een belangrijke rol speelt. Met behulp van dit oplosbaar papier kan je kinderen op een hele visuele wijze laten zien dat wij onze angsten aan Hem mogen geven.

Ideaal voor tijdens een kindermoment in de dienst, binnen het onderwijs in de klas of tijdens een zondagsschool of kindernevendienst programma.

Bang zijn oplosbaar papier objectles angst voor zondagsschool kindernevendienst kinderkerk kinderwerk onderwijs christelijk vakantiebijbelweek VBW

Wat heb je nodig:

- een schaal of bak
- lauw water
- oplosbaar papier (link waar je dit kunt kopen hieronder)
- stiften

Wat je doet:

Registreer om meer te lezen...

1015. Oplosbaar papier en vergeving - een objectles


Een gemakkelijke manier om kinderen te leren over vergeving

Hoe kunnen we kinderen op visuele en begrijpbare wijze duidelijk maken wat ‘vergeving’ inhoudt?

“Bestaat er niet zoiets als oplosbaar papier?”, was mijn vraag… En ja hoor, dat bestaat en daar kan je hele leuke en mooie dingen mee doen, behalve borduren...

Ideaal voor tijdens een kindermoment in de dienst, binnen het onderwijs in de klas of tijdens een zondagsschool of kindernevendienst programma.

Goed te combineren bij een Bijbelles over de betekenis van Pasen of de gelijkenis van de onbarmhartige dienstknecht in Mattheus 18:21-35 of de gelijkenis van de verloren zoon in Lukas 11:15-32.

Bidden voor vergeving met oplosbaar papier objectles vergeven voor zondagsschool kindernevendienst kinderkerk kinderwerk onderwijs christelijk vakantiebijbelweek VBW

Wat heb je nodig:

- een schaal of bak
- lauw water
- oplosbaar papier (link waar je dit kunt kopen hieronder)
- stiften

Wat je doet:

Registreer om meer te lezen...

1014. Luisteren naar Gods woord - een objectles


Een hele gemakkelijke objectles met een grote impact...

Dit is een hele leuke en gemakkelijke objectles die je kunt gebruiken om kinderen op visuele wijze te laten zien hoe mensen naar Gods woord luisteren en hoe wij het best naar Gods woord kunnen luisteren. 

Ideaal voor tijdens een kindermoment in de dienst, binnen het onderwijs in de klas of tijdens een zondagsschool of kindernevendienst programma. Je kunt deze objectles ook gebruiken om met kinderen in gesprek te gaan over het belang van de Bijbel en van Bijbelstudie...

Goed te combineren bij een Bijbelles over het Bijbelverhaal van de gelijkenis van de zaaier in Mattheus 13:1-23, Markus 4:1-20 en Lukas 8:4-15. Het is ook redelijk eenvoudig om van hieruit een link te leggen naar de vrucht van de Geest in Galaten 5:22-23.

Luisteren naar Gods woord objectles omgaan Bijbel voor zondagsschool kindernevendienst kinderkerk kinderwerk onderwijs christelijk vakantiebijbelweek VBW

Wat heb je nodig:

- een fles water
- een emmer
- een vergiet
- een trechter
- een grote spons

Wat je doet:

Lees meer

1008. Vernieuwde versie van Bijbelstudie kaarten voor de bovenbouw


Tien vernieuwde Bijbelstudie kaarten, die je bij elk Bijbelverhaal kunt gebruiken

Ik was op zoek naar een nieuwe manier van Bijbellezen, waarin ik de kinderen uit de bovenbouw en de jonge tieners niet langer Bijbelverhalen hoefde te vertellen, maar waarbij zij zelf aan de slag gingen met een Bijbelverhaal.

Tegelijkertijd wilde ik de kinderen tien vragen aanleren die zij konden stellen als ze thuis (of waar dan ook) uit de Bijbel lazen. 

Hoe werken deze kaarten?

Kies een kort Bijbelverhaal. Print dit uit op een A4 of laat elk kind het meelezen in de Bijbel. Voordat je begint, laat je elk kind ongezien een van de tien kaarten pakken. Dit is de opdracht die dit kind bij het studeren van het Bijbelverhaal moet uitvoeren. het voordeel hiervan is dat ieder kind betrokken is en kinderen spelenderwijs leren hoe ze Bijbelstudie moeten doen!

Ideaal voor een kinderkerk, kindernevendienst of zondagsschool!

bijbelstudie kaarten

Download het PDF met de Bijbelstudiekaarten hieronder:

Lees meer

992. Jezus geneest een verschrompelde hand


Een interactief Mee-Speel-Verhaal 

Dit verhaal kan je vertellen als een zogenaamd ‘Mee-Speel-Verhaal’. De kinderen kunnen tijdens de vertelling meespelen door middel van het nazeggen van bepaalde woorden of zinnen. Deze staan cursief gedrukt. Jij zegt het eerst, de kinderen zeggen het na. Ook kunnen ze bepaalde emoties uitbeelden, of geluiden maken.

Je kunt er voor kiezen om dit alle kinderen te laten doen, of tijdens het vertellen een kind aan te wijzen die dit doet. Ook kan je kinderen tijdens het vertellen mee laten spelen door iets uit te beelden. Als ze dan iets moeten doen of zeggen kan je dit fluisterend aan hen vertellen. Speel zelf ook mee.

Spreek van te voren af dat als jij jouw hand als stopteken omhoog steekt, de kinderen stil zijn. De kinderen blijven gewoon op hun plek zitten tijdens het vertellen, tenzij er kinderen iets uit moeten beelden waarbij ze moeten lopen. Zelf kan je  het verhaal beeldend vertellen. Kom van je stoel, loop rond, of maak bepaalde bewegingen die van toepassing zijn.

hand

Hieronder vind je een mooi, nieuw Mee-Speel-verhaal van Ellen Zuijdwegt over Marcus 3:1-6 - waarin Jezus de man met de verschrompelde hand geneest. Dit verhaal is al eerder in de werkwijze 'Vertel het maar' gepubliceerd.

Registreer om meer te lezen...

991. Het wonder van de twee broden en vijf vissen


Jezus geeft duizenden mensen te eten - de wonderbare spijziging

Op de berg zit Jezus. Hij is samen met zijn leerlingen hier gaan zitten. Hij heeft al heel de dag over zijn Vader God vertelt. De mensen die naar Hem kwamen luisteren zijn nog niet naar huis gegaan. Nee, ze zijn achter Jezus aan gelopen. Ze willen bij Hem blijven. Misschien doet Jezus nog wel een wonder! Misschien gaat Hij nog wel meer zieke mensen beter maken. Dát willen ze zien, daar willen ze bij zijn! Er komen steeds meer mensen bij. Hele gezinnen: papa’s, mama’s, jongens en meisjes, opa’s en oma’s. Wel meer dan 5000 mensen zijn hier bij Jezus. Dat zijn er héél veel.

Jezus kijkt eens om zich heen. De mensen hebben honger. Ze zijn al heel de dag van huis. ‘Filippus’, vraagt Jezus aan zijn leerling. ‘Waar kunnen we eten kopen voor al deze mensen?’ ‘Dat kan echt niet, Heer’, zegt Filippus. ‘We hebben veel te weinig geld om voor al deze mensen eten te kopen!’

Daar komt Andreas aangelopen. Hij heeft een jongetje meegenomen. Het jongetje heeft gehoord wat Jezus aan Filippus vroeg. Hij heeft een mandje met eten van zijn moeder gekregen, maar hij wil het wel aan Jezus geven. De jongen geeft zijn eten aan Jezus. ‘Dank je wel’, zegt Jezus vriendelijk....

 202


Hieronder vind je een mooi, nieuw schetsbordverhaal van Ellen Zuijdwegt over Johannes 6:1-15 - waarin Jezus de twee broden en de vijf vissen vermenigvuldigt. Dit verhaal is al eerder in de werkwijze 'Vertel het maar' gepubliceerd.

Registreer om meer te lezen...

983. Twee spuitende colaflessen

Wat heeft een spuitende colafles met de gelijkenis van de zaaier te maken?

Dit is een goede vraag! 

Ontdek het antwoord hieronder en je beschikt over twee, eenvoudige en spannende objectlessen om de gelijkenis van de zaaier verder met de kinderen uit te diepen.

cola spuit

Benodigdheden: 

- twee colaflessen
- mentos

Thema:

de gelijkenis van de zaaier, onkruid, vrucht dragen, zaad

Registreer om meer te lezen...

982. Geen 'zaad' krijgt de kans te ontkiemen...

Een leuke verwerking rondom het verhaal van de zaaier

Hoe vertel je dit overbekende Bijbelverhaal aan kinderen op een nieuwe manier, waardoor kinderen zowel het verhaal als de boodschap goed begrijpen?

Hieronder wat leuke tips!

zaad

Benodigdheden: 

- snoepjes in papier

Thema:

de gelijkenis van de zaaier, onkruid, vrucht dragen, zaad

Registreer om meer te lezen...

973. Bijbel Puzzel - De Goede Herder


Probeer deze Bijbel Puzzel voor de middenbouw en bovenbouw

Wat is de Goede Herder een bekend Bijbelverhaal? Hoe geef je de kinderen iets nieuws rondom dit verhaal?

Gebruik deze leuke rebus van Liesbeth Buter waarmee kinderen zelf ontdekken dat Jezus bij hen is en dat zij daardoor niet bang hoeven te zijn.

Leuk om na afloop met de kinderen in gesprek te gaan hierover:

- Is Jezus echt altijd bij je? 
- Hoe kan je dat weten?
- Hoef je nooit bang te zijn?
- Welk verschil maakt het dat Jezus bij je is?

puzzel4

Je kunt de puzzel op A4 in PDF formaat hieronder downloaden en de oplossing vinden.

Registreer om meer te lezen...

955. Jezus ontmoet Zacheüs


Een verhaal dat je kunt vertellen als mee-speel-verhaal

Leg eerst het begrip ‘Tollenaar’ uit aan de kinderen. Dit kan d.m.v. een kort rollenspel.
 
Vraag de kinderen of ze weten wat ‘tol betalen’ is.
- Wie is er wel eens door een tunnel of over een weg geweest waar je tol moest betalen?
- Hoe ging dat? Waarom moest dat?
 
Vroeger, in de tijd van Jezus, moesten de mensen ook tol betalen. De Romeinse soldaten hadden mooie wegen aangelegd, dat kostte geld, daar moest je voor betalen. Een tollenaar moest er voor zorgen dat het geld betaald werd en het aan de baas van de Romeinse soldaten geven.

zacheus

Hieronder vind je een mooi, nieuw verhaal van Ellen Zuijdwegt over Lucas 19:1-10. Dit verhaal is al eerder in de werkwijze 'Vertel het maar' gepubliceerd.

Registreer om meer te lezen...

952. Maria is ooggetuige van Jezus’ opstanding


Een verhaal dat je kunt vertellen als een zogenaamd ‘Mee-Speel-Verhaal’

Er lopen drie vrouwen naast elkaar over de weg. Ze kijken verdrietig. Ze huilen.
Ze hebben allemaal een flesje in hun hand. Een flesje waar olie in zit met een lekkere geur.
(maak een ruik geluid) Mmm, dat ruik lekker. Maar daar worden ze niet blij van. Ze kijken verdrietig. Ze huilen.

Het zijn Maria uit Magdala, Maria de moeder van Jakobus en Salome.
Ze willen naar Jezus toe. Maar Jezus is gestorven aan het kruis en zijn vrienden hebben Hem begraven. Nu gaan ze naar het graf om het lichaam van Jezus te verzorgen met de olie.
Wat kijken ze verdrietig, wat moeten ze huilen.

Het is zondag, de eerste dag van de week. Het is nog héél vroeg in de morgen.
De zon komt net op. Nu lopen ze naar de graftuin waar het graf van Jezus is.
In die tuin zijn rotsen. In één van die rotsen is een groot gat gemaakt. Daar hebben de vrienden het lichaam van Jezus ingelegd. Voor het gat is een grote steen gerold.

‘O’, zegt Maria van Magdala. ‘De steen, de grote zware steen voor het graf! Wie zal voor ons de steen wegrollen?’

graf opgestaan

Hieronder vind je een mooi, nieuw verhaal van Ellen Zuijdwegt over Marcus 16:9-11. Dit verhaal is al eerder in de werkwijze 'Vertel het maar' gepubliceerd.

Registreer om meer te lezen...

923. Palmpasen


Een poppenkast script of toneelstukje voor de kerkdienst of een vakantiebijbelweek

Elly Groottes heeft een poppenkast / toneelstukje script geschreven als introductie op het Bijbelverhaal van de intocht van Jezus op een ezel in Jeruzalem. (Matteüs 21:1-17)

Roos: ja, vandaag gaat het over de intocht!
Lev: oh…de intocht….ja ja….en dan zwaai je met een vlaggetje en roep je Hoera?
Roos: ja….dat doe ik altijd bij de intocht…
Lev: hoezo dat doe ik altijd….je doet net of je erbij bent geweest
Roos: tuurlijk…elk jaar!
Lev: dat kan helemaal niet! De intocht was 2000 jaar geleden in Jeruzalem!
Roos: nietes…elk jaar hier in het dorp
Lev: welke in tocht bedoel je dan?


pakezel

Je kunt het script hieronder downloaden. 

Registreer om meer te lezen...

920. Huis in de hemel


Een poppenkast script of toneelstukje voor de kerkdienst of een vakantiebijbelweek

Elly Groottes heeft een poppenkast / toneelstukje script geschreven als introductie op het thema 'een hemels huis' zoals Jezus dat beloofd in Johannes 14: 1 - 3

Hieronder een stukje uit het script:

Lev:   Waar bleef je nu? Je ging eerder van huis dan ik.
Kaatje:   Ja, maar ik kwam langs dat huis dat ze aan het bouwen zijn bij ons in de straat en daar heb ik even staan kijken. Knap hoor! Hoe ze dat allemaal kunnen maken!
Lev:   Ja, mooi he? Ik word later ook bouwvakker! Ga ik ook zulke mooie huizen bouwen!
Kaatje:   Wauw! Echt waar? Ga je dan voor mij ook zo’n mooi huis bouwen?
Lev:   Tuurlijk.
Kaatje:   En dan wil ik 7 slaapkamers en een zwembad in de tuin!

huis in de wolken in de hemel

Je kunt het script hieronder downloaden. 

Registreer om meer te lezen...

919. De Hemelvaart van Jezus


Een poppenkast script of toneelstukje voor de kerkdienst of een vakantiebijbelweek

Elly Groottes heeft een poppenkast / toneelstukje script geschreven als introductie op het Bijbelverhaal van de Hemelvaart van Jezus. (Handelingen 1: 1-11)

Hieronder een stukje uit het script:

Lev:    Ik kom zo, ik wil eerst mijn boot afmaken
Roos:    Je boot? Wat wil je met een boot...
Lev:    (komt tevoorschijn) Varen natuurlijk.....
Roos:    Jaja...maar waarheen?
Lev:    Naar de hemel!
Roos:    Dat kan toch niet? Met een boot kom je niet in de hemel hoor!

Hemelvaart van Jezus glas in lood raam

Je kunt het script hieronder downloaden. 

Registreer om meer te lezen...

915. De twaalfjarige Jezus in de tempel


Een poppenkast script of toneelstukje voor de kerkdienst of een vakantiebijbelweek

Elly Groottes heeft een poppenkast / toneelstukje script geschreven als introductie op het Bijbelverhaal van de twaalfjarige Jezus in de tempel. (Lucas. 2:41-52)

Hieronder een stukje uit het script:

Lev:    Roos…. Hoe diep is de zee?
Roos:    Poeh! Dat weet ik niet precies Lev, op sommige plekken héél diep
Lev:    En hoe hoog is de lucht?
Roos:    Heel hoog….Oneindig hoog volgens mij
Lev:    Dus zoveel houdt Jezus van mij??? Dat is wel veel zeg!
Roos:    Dat klopt, daarom kwam Hij ook al baby’tje naar de wereld

herder poppen

Je kunt het script hieronder downloaden. 

Registreer om meer te lezen...

910. De vijf wijze en vijf dwaze meisjes


Een poppenkast script of toneelstukje voor de kerkdienst of een vakantiebijbelweek

Elly Groottes heeft een poppenkast / toneelstukje script geschreven als introductie bij de gelijkenis van de wijze en de dwaze maagden. (Mattheüs 25: 1 - 13)

Jojanneke en Jakob hebben een zaklamp, maar of dat goed gaat?

Hieronder een stukje uit het script:

Jojanneke:    Ja, dat klopt, kijk eens…ik heb een nieuwe zaklamp en nu doet-ie het niet eens….weet jij hoe dat kan?
Jacob:    laat eens zien….(bekijkt zaklamp aan alle kanten) mmmm… tsja…. Zijn de batterijen misschien leeg Jojanneke…
Jojanneke:    Ach wat stom! Ja, ik heb hem al heel veel gebruikt en geen reserve meegenomen… Das nou jammer…dat doet-ie het niet…
Jacob:    We kunnen vragen of iemand toevallig batterijen mee heeft?
Jojanneke:    Ja! beste meneren en mevrouwen…heeft iemand van jullie toevallig batterijen bij zich?

script voor handpoppen

Je kunt het script hieronder downloaden. 

Registreer om meer te lezen...

887. Een uitleg van de Drie-eenheid voor kinderen


Hoe leg je uit wie de Heilige Geest is ten opzicht van de Vader en de Zoon?

Ben je op zoek naar een proefje rondom het Bijbelgedeelte in Handelingen 2: 1- 12. Hier vind je een mooi idee van Elly Volkerink over wie de Heilige Geest in vergelijking met God de Vader en de Here Jezus. 

drie eenheid bevroren water druppel

Benodigdheden:

- siliconen hartvorm vullen met water en invriezen, leg een koordje in het water
- glazen kan met water
- waterkoker en spiegel

Registreer om meer te lezen...

875. Jezus geneest de zoon van een hoveling


Een schetsbord verhaal over een vader die Jezus gelooft

Kijk daar loopt een man over de weg. Nee, hij loopt niet, hij rent! Hij rent heel hard!Deze man is een hoveling. Hij werkt in het paleis van de koning. Hij moet doen wat de koning zegt. De koning geeft een opdracht, en hij moet het dan doen, want wat de koning zegt, moet gebeuren. Rent hij zo hard, omdat hij van de koning snel iets moet doen?

Nee, helemaal niet. Deze man wil zo snel als hij kan naar Jezus toe. De zoon van deze hoveling, zijn lieve jongen, is heel erg ziek. Zo ziek zelfs, dat hij misschien wel gaat sterven. De hoveling heeft gehoord dat Jezus in Kana is. Dat is best wel heel ver lopen, maar hij gaat er toch naar toe. Nu is hij er bijna en rent hij het laatste stuk zo snel als hij kan.

295

Daar, daar in de verte ziet hij de huisjes van Kana. En ja hoor, daar, daar ziet hij een heleboel mensen staan. Die zijn vast allemaal gekomen om naar Jezus te luisteren. De hoveling komt dichterbij. Hij loopt naar (teken Jezus, zonder arm) Jezus toe. ‘O, Jezus, wilt U alstublieft met mij meegaan? Mijn zoon is heel erg ziek, ik ben bang dat hij dood gaat. Wilt U toch met mij meegaan en mijn jongen beter maken?’ Maar Jezus zegt: ‘Als jullie geen wonderen zien gebeuren, geloven jullie niet in mij.’ ‘Here’, zegt de hoveling, ‘Ga toch alstublieft met mij mee voordat het te laat is en mijn kind sterft.’  ‘Ga maar naar huis’, zegt Jezus, ‘Je zoon is weer beter.’ En wat doet de hoveling? Hij gelooft wat Jezus zegt!

In welke situatie kan je dit idee gebruiken?

thuis, zondagsschool les, kindernevendienst, vakantiebijbelweek, catacheseles, in de klas van een christelijke basisschool, godsdienstles

Hieronder vind je een mooi, nieuw schetsbordverhaal van Ellen Zuijdwegt over Johannes 4:46-54. Dit verhaal is al eerder in de werkwijze 'Vertel het maar' gepubliceerd.

Registreer om meer te lezen...

874. Jezus viert Pesach


Een schetsbord verhaal over het Laatste Avondmaal

De twee leerlingen gaan op weg. Ze lopen naar de stad. En ja hoor, even later zien ze een (teken de man met de kruik op zijn hoofd) man lopen die een kruik water op zijn hoofd draagt. De leerlingen lopen er achteraan.
De man gaat een huis binnen. Ook de leerlingen gaan naar binnen. En alles gaat precies zoals Jezus het heeft gezegd. Boven is een grote kamer waar alles al klaarstaat. De leerlingen gaan gelijk aan het werk om de speciale Pesachmaaltijd klaar te maken.

210

Als ze klaar zijn zetten ze het speciale eten al klaar op de tafel. ’s Avonds komen Jezus, samen (teken de discipelen terwijl je verder vertelt) met de andere leerlingen ook naar het huis. Ze gaan met z’n allen naar de bovenkamer. Daar gaan ze aan tafel.
Het wordt vol aan tafel want Jezus is er met alle 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 leerlingen. Jezus zegt: ‘Ik ben zo blij dat Ik met jullie nog één keer samen de Paasmaaltijd kan eten. Maar luister goed wat Ik zeg: Eén van jullie zal mij verraden en helpen om mij gevangen te nemen.’ De leerlingen schrikken en worden er verdrietig van. Ze vragen allemaal: ‘Ik toch niet? Dat ben ik toch niet?’ ‘Ja’, zegt Jezus, ‘Het is één van de twaalf die hier samen met mij eet.’

In welke situatie kan je dit idee gebruiken?

thuis, zondagsschool les, kindernevendienst, vakantiebijbelweek, catacheseles, in de klas van een christelijke basisschool, godsdienstles

Hieronder vind je een mooi, nieuw schetsbordverhaal van Ellen Zuijdwegt over Marcus 14:12-25. Dit verhaal is al eerder in de werkwijze 'Vertel het maar' gepubliceerd.

Registreer om meer te lezen...

873. Hemelvaart, geschikt voor (gedeeltelijk) buiten

Gebruik al je zintuigen in de zoektocht naar de betekenis van Hemelvaart

Via mijn vrienden van Urban Expression in Amersfoort kreeg ik dit mooie idee, waarin je kinderen meeneemt in een ontdekkingstoch over de betekenis van Hemelvaart. Een activiteit waarin je zelfs een Jezus ballon-pop naar de hemel laat gaan. Heel goed bruikbaar in een missionaire setting, maar natuurlijk ook gewoon in het kinderwerk in een kerk. 

 hemelvaart4

Voorbereiden:

- Van ballonnen een “Jezus” maken: 2x normale ballon gevuld met helium. Je kunt gevulde ballonnen kopen bij een feestwinkel of een helium patroon kopen om zelf ballonnen op te blazen. (Let op, normale ballonnen werken maar 4 of 5 uur op helium, lopen snel leeg)  en 2x vouwballon voor armen en benen. Deze doen we in een grote doos.

- Een bordje maken met de tekst: Ook al kunnen jullie mij niet meer zien, ik zal jullie nooit verlaten, nee nooit. Ik zal bij jullie zijn, altijd en eeuwig! Uitgeprint op 2 x A4 en op een stuk laminaat geplakt.

- Knutselmateriaal om verrekijker te maken. Dik papier, nietmachines en lintjes.

- Visdraad

In welke situatie kan je dit idee gebruiken?

kliederkerk, gezinsdienst, aanbiddingsdienst, thuis, zondagsschool les, kindernevendienst, vakantiebijbelweek, kinderkerk, catacheseles, in de klas van een christelijke basisschool, godsdienstles

Bekijk het idee hieronder...

Registreer om meer te lezen...

872. Een Paaszoektocht naar de betekenis van Pasen

Gebruik al je zintuigen in de zoektocht naar de betekenis van Pasen

Via mijn vrienden van Urban Expression in Amersfoort kreeg ik dit mooie idee, waarin je kinderen meeneemt in een Paas zoektocht en hen zelf elementen uit het Paasverhaal laat ontdekken en ervaren. Je kunt dit idee zowel binnen een kerkelijke als binnen een missionaire setting gebruiken.

Het is een zoektocht naar vijf plekken (in de school, kerk of speeltuin) waar je iets kunt proeven, ruiken, horen en voelen van het Paasverhaal van Jezus’ lijden en opstanding uit de dood.

Bij elke plek krijgen de kinderen een letter, die ze op een kaartje met 5 vakjes kunnen schrijven: JEZUS. De plekken kunnen op een willekeurige volgorde worden opgezocht. Met de vijf letters gaan de kinderen naar de laatste plek…

 Paaszoektocht open Bijbel waar een ei waarin een plantje groeit

In welke situatie kan je dit idee gebruiken?

kliederkerk, gezinsdienst, aanbiddingsdienst, thuis, zondagsschool les, kindernevendienst, vakantiebijbelweek, kinderkerk, catacheseles, in de klas van een christelijke basisschool, godsdienstles

Bekijk het idee hieronder...

Registreer om meer te lezen...

869. Jezus Christus blijft dezelfde


Een mooi knutselwerkje met een diepe betekenis

Je neemt een kruis met daarop de bijbeltekst “Jezus Christus blijft dezelfde, gisteren, vandaag en tot in eeuwigheid.” (Hebreeën 13:8) Ook dit werkje kunt je heel klein opvouwen zodat het in een kampboekje past. Ik had zelf een XL-versie als voorbeeld, zodat de kinderen ook begrepen hoe je het in elkaar moest vouwen en uit kunt vouwen. Een soort memorisatie-werkje voor de Bijbeltekst. Als je hem op bruin papier kopieert, dan is het ook gelijk het kruis-symbool. Voor de volledigheid heb ik een foto toegevoegd.

(Met dank aan Joukje Wijngaarden)

Jezus Christus blijft dezelfde

Download de afbeelding van het kruis:

Jezus-Christus-blijft-dezelfde.pdf

In welke situatie kan je dit idee gebruiken?

zondagsschool les, kindernevendienst, vakantiebijbelweek, kliederkerk, thuis, kinderkerk, catacheseles, in de klas van een christelijke basisschool, godsdienstles

833. Objectles voor in de decembermaand: ‘Cadeautjes’


Het grote Kerstcadeau

Wie weet welke maand het is? Ja, het is december. December noemen ze ook wel een feestmaand. Want het begint al met dit feest: (plaat Sinterklaas) Het Sinterklaasfeest, met pakjesavond waar je mooie cadeautjes krijgt. Hebben jullie ook cadeautjes gekregen? Wat vond je het mooiste dat je gehad hebt?

cadeau

Je krijgt ook cadeautjes als je jarig bent. Zijn er mensen die in december jarig zijn? Dan is het een maand met nog meer feest en nog meer cadeautjes! Sommige mensen krijgen cadeautjes als het kerstfeest is.

Soms verwacht je iets moois, groots, maar krijg je toch wat anders en vind je dan een beetje jammer. Soms krijg je een groot mooi ingepakt cadeau, en dan zit er iets in wat je niet mooi vindt. Dan ben je teleurgesteld. Dat vind je dan niet leuk. Hoe komt het dat je soms iets krijgt wat je niet zo leuk vindt?

In welke situatie kan je dit idee gebruiken?

thuis, zondagsschool les, kindernevendienst, vakantiebijbelweek, catacheseles, in de klas van een christelijke basisschool, godsdienstles

Hieronder vind je een objectles van Ellen Zuijdwegt dat je o.a. als kindermoment in de dienst kunt gebruiken om stil te staan bij het cadeau van de komst van Jezus. Ze heeft dit idee verwerkt in een PDF file, dat je hieronder kunt downloaden. 

Registreer om meer te lezen...

832. De geboorte van Jezus door de ogen van Maria bekeken


Een schetsbord verhaal met een Kerst boodschap

O, eindelijk… eindelijk, kan ze gaan liggen. Wát is ze moe! Ze hebben zo’n lange reis gehad. Wel drie dagen lopen. Helemaal van Nazareth naar hier, Betlehem. Waarom moest de keizer juist nú weten hoeveel mensen er in zijn land wonen en hoe ze allemaal heten? En dan moest dat óók nog eens gebeuren op de plaats waar hun familie vandaan kwam!

Ze heeft haar naam op laten schrijven: Maria. En daarna hebben ze geprobeerd een plaatsje te vinden om te slapen. Maar er was nérgens een bed meer vrij. Alle herbergen zaten propvol. Zoveel mensen zijn naar Betlehem gekomen om hier hun naam op te laten schrijven. Zoveel mensen die, net als zij, familie zijn van koning David.

132

‘Huh’, Maria zucht eens. Ze kijkt opzij. Daar ligt Jozef te slapen. Hij was ook zó moe. Hij had zo z’n best gedaan om een slaapplekje te vinden. Wat waren ze blij geweest toen ze hier konden slapen. Hier in de stal. Ach, het stinkt een beetje, maar het is droog en warm. Jozef had gelijk een bed van stro gemaakt waar ze lekker op kon liggen. De ezel had hij voer gegeven en toen Jozef naast haar ging liggen was hij direct in slaap gevallen.

‘Huh’, Maria zucht nog eens. Haar buik doet pijn. De baby moet al bijna komen. Maria legt haar hand op haar buik. Ze voelt het kindje bewegen. Ze glimlacht. Ze denkt aan negen maanden geleden. Ze ziet het nog zo voor zich...

In welke situatie kan je dit idee gebruiken?

thuis, zondagsschool les, kindernevendienst, vakantiebijbelweek, catacheseles, in de klas van een christelijke basisschool, godsdienstles

Hieronder vind je een mooi, nieuw schetsbordverhaal van Ellen Zuijdwegt over Lucas 2 / Matteüs 1:16. Dit verhaal is al eerder in de werkwijze 'Vertel het maar' gepubliceerd.

Registreer om meer te lezen...

829. Hoe voelt het om op het water te lopen?


Welkom bij het rommeligste kinderidee van het jaar!

Er komt een tijd dat je als verteller gewoon een beetje rommelig moet zijn in het uitbeelden van een Bijbelverhaal. Het idee hieronder is een leuke manier om met de kinderen aan de slag te gaan met het verhaal van Jezus die op het water wandelt. Maar... het wordt rommelig!

Jezus wandelt op het water 1

Wat heb je nodig?

-  verschillende kleuren waterverf
-  rollen behang / patroonpapier of een lange strook papier
-  blote voeten
-  teiltje gevuld met warm water
-  oude handdoeken 

In welke situatie kan je dit idee gebruiken?

thuis, zondagsschool les, kindernevendienst, vakantiebijbelweek, catacheseles, christelijke basisschool, godsdienstles

Registreer om meer te lezen...

828. Een goede werkvorm om over de Heilige Drie-eenheid na te denken


Met symbolen over de vraag 'wie is God?' nadenken

Wie is God? Wat houdt de Drie-Eeenheid? Welke gedachten hebben de kinderen hierover? Hoe kunnen we kinderen helpen om hier over na te denken en dit aan elkaar te uiten?

We kwamen op een mand vol symbolen. Elk kind mocht een symbol en aan de hand van dit symbool iets over God en de Drie-Eenheid vertellen. Het mooie is dat er geen foute antwoorden zijn. 

Ontdek de DrieEeenheiid 1

Onze mand vol symbolen bevatte:

  • een beker
  • speel brood
  • regenboog linten
  • ’brand’ wimpels
  • 'water' wimpels
  • een fles met water
  • een op batterij aangedreven waxinelichtje
  • vlammen van vilt
  • houten mensen
  • een aardbol
  • een windmolen
  • een kruis
  • een duif
  • harten 

In welke situatie kan je dit idee gebruiken?

thuis, zondagsschool les, kindernevendienst, vakantiebijbelweek, catacheseles, kindermoment tijdens de dienst, christelijke basisschool, godsdienstles

-------------------------------------------------

Met toestemming overgenomen van Mina Munns en haar site Flame Creatieve Kids.

 

816. Wie is de grootste in Gods koninkrijk?

 

Bekijk deze geweldige video in de catacheseles, de zondagsschool of de kindernevendienst

Deze mooii, korte, animatie film is uiterst geschikt om met kinderen en / of tieners na te denken over de woorden van Jezus in Mattheus 18: 1 - 5 (Mattheus 18:1-3, Mattheus 19:14 )

"In die tijd richtten de leerlingen tot Jezus de vraag: “Wie is nu wel de grootste in het Rijk der hemelen?” Hij riep een klein kind, zette het in hun midden en zei: “Voorwaar, Ik zeg u: als jullie niet opnieuw wordt als de kleine kinderen worden, zullen jullie het Rijk der Hemelen zeker niet binnengaan. Wie dus zichzelf gering acht zoals dit kind is de grootste in het Rijk der hemelen. En wie in mijn Naam zulk een kind opneemt, neemt Mij op."

Andere thema's waar je deze video voor zou kunnen gebruiken, zijn:

- Ons verlangen naar jong te zijn - waarom wil iedereen altijd jong zijn?  
- Ongeduld - hoe ga je om met ongeduldig zijn?  

forever young

Thema's

Worden als een kind, nederig, tevreden zijn met wat je hebt, ongeduldig zijn. 

Hoe werkt dit?

Je kunt deze video laten zien als introductie op een Bijbelverhaal. Vraag de kinderen en jongeren om snel op deze video te reageren. Wat valt hen op? Wat raakt je? Hierna vertel je het Bijbelverhaal. Na het Bijbelverhaal kan je eventueel de video nog een keer laten zien en verder met ze in gesprek gaan over overeenkomsten of verschillen tussen het Bijbelverhaal en de video. 

In welke situatie kan je dit idee gebruiken?

thuis, zondagsschool les, kindernevendienst, vakantiebijbelweek, catacheseles, christelijke basisschool, kindermoment tijdens een dienst, godsdienstles

Bekijk de video hieronder

Registreer om meer te lezen...

814. Een ware vermenigvuldiging bij de vertelling van de wonderbare spijziging

Een gave objectles voor bij het verhaal van de vijf broden en twee vissen

Hoe maak je het verhaal van de vijf broden en twee vissen op zo'n manier zichtbaar dat er een echte vermenigvuldig ontstaat? Eigenlijk creëer je een klein wondertje, waardoor jong en oud geboeid naar je verhaal zullen luisteren. En het leuke is, je hoeft hiervoor geen goochelaar te zijn! Ook jij kan dit heel gemakkelijk doen. Hieronder leg ik het uit...
 
vijf broden en twee vissen


Waar kan je dit idee voor gebruiken?

thuis, zondagsschool les, kindernevendienst, vakantiebijbelweek, catacheseles, christelijke basisschool, kindermoment tijdens een dienst, godsdienstles

Registreer om meer te lezen...

801. Vertel de gelijkenis van de wijze en de dwaze bouwer


Nog een verhaal met het proefje van de potloden en het zakje

In de video hieronder laten we zien hoe je het verhaal van David en Saul kunt vertellen aan de hand van een boterhamzakje, potloden en wat water. Maar... 

Je kunt dit proefje ook binnen je zondagsschool of kindernevendienst gebruiken voor de gelijkenis van de dwaze en de wijze man.

Als je de woorden van Jezus in je opneemt en bij je houdt, dan gaat het goed. Kinderen staken het potloodje de zak. Elk potlood stelde een gebod van God voor. Maar als je het wel hoort en er niets mee doet....de potloden werden doorgestoken en aan de andere kant uit de zak getrokken. Het ene oor in en het andere oor uit, dan komt het niet goed. De zak loopt leeg.

Thema's

de gelijkenis van de wijze en de dwaze bouwer, luisteren naar Bijbelverhalen, God gehoorzamen

Je kunt dit gebruiken binnen:

een zondagsschool les, een kindernevendienst, een vakantiebijbelweek, een christelijke basisschool, als kindermoment tijdens een dienst, als godsdienstles



 

799. Jezus' ontmoeting met de Samaritaanse vrouw - een experiment met een drijvende sinasappel

Een vrouw diep in de put drijft naar boven -  een bijzondere objectles

In Johannes 4 lezen we over de ontmoeting van Jezus met de Samaritaanse vrouw. Normaliter gaat zo’n vrouw ’s morgens vroeg of rond zonsondergang naar de put. Maar deze vrouw gaat op het midden van de dag. Haar leven is gebroken. Ze ziet diep in de put.

Maar dan gebeurt er iets in de ontmoeting met Jezus. Hij zegt haar dat Hij het Levend Water is en deze vrouw drinkt dit gulzig op. Er gebeurt een wonder. Er ontstaat een genezing.

In de video hieronder laat ik zien hoe je dit verhaal met een grote vaas en twee sinasappels kunt vertellen.



Je kunt dit gebruiken binnen:

een zondagsschool les, een kindernevendienst, een vakantiebijbelweek, een christelijke basisschool, als kindermoment tijdens een dienst, als godsdienstles

796. De ontmoeting tussen de Ethiopische kamerling en Filippus


De Bijbel als kaart die naar Jezus wijst -  een goocheltruc die jij ook kan doen!

In Handelingen 8:26-40 ontmoet Filippus de Ethiopische kamerling. Deze man is op bezoek geweest in Jeruzalem. Hij heeft hier een bijbelboek gekocht, maar hij begrijpt het niet. Het lijkt wel alsof hij verdwaald is in de tekst. Filippus mag in zijn wagen komen zitten om hem de weg te wijzen. Deze weg wijst naar Jezus. In plaats van een doolhof waarin de kamerling verdwaald is, wordt het boek van Jesaja een kaart die naar Jezus wijst.

Met behulp van de gemakkelijke goocheltruc die ik in de video laat zien en uitleg, kan iedere kinderwerker het verhaal van deze bijzondere ontmoeting tussen deze twee mannen vertellen. Je hebt hier wel vier geplastificeerde kaarten voor nodig. De voorkant van deze kaarten kan je hier downloaden. De achterkant van deze kaart vind je hier. Als je even thuis oefent, kan je dit heel gemakkelijk zelf doen. 

 


Je kunt dit gebruiken binnen:

een zondagsschool les, een kindernevendienst, een vakantiebijbelweek, een christelijke basisschool, als kindermoment tijdens een dienst, als godsdienstles

793. Jezus' ontmoeting met de Samaritaanse vrouw - een experiment met een blikje op zijn kant


Levend water brengt balans in je leven -  een bijzondere objectles

In Johannes 4 lezen we over de ontmoeting van Jezus met de Samaritaanse vrouw. Normaliter gaat zo’n vrouw ’s morgens vroeg of rond zonsondergang naar de put. Maar deze vrouw gaat op het midden van de dag. Haar leven is gebroken. Ze ligt als een leeg blikje op haar kant.

Maar dan gebeurt er iets in de ontmoeting met Jezus. Hij zegt haar dat Hij het Levend Water is en deze vrouw drinkt dit gulzig op. Er gebeurt een wonder. Er komt balans in het leven van deze vrouw.

Om te demonstreren neem je een blikje cola. Dit leeg je en vul je voor een derde met water. Ik heb het etiket aangepast en er ‘Living water’ op geplaats. Dit etiket kun je hier downloaden.

Als een blikje een derde vol zit, dan kan je het laten balanceren op zijn kant. Jezus vult ons met levend water en brengt balans in ons leven.

Je kunt dit gebruiken binnen:

een zondagsschool les, een kindernevendienst, een vakantiebijbelweek, een christelijke basisschool, als kindermoment tijdens een dienst, als godsdienstles

792. De gelijkenis van het verloren schaap

Korte uitleg:
"‘Ik ga een verhaal vertellen’, zegt Jezus, ‘Luister maar.’ De mensen gaan rechtop zitten en zetten hun oren wijd open. Want Jezus kan heel mooie verhalen vertellen. Die willen ze graag horen!

Jezus zegt: ‘Er was eens een (teken de herder) herder. Die herder had heel veel schapen, wel (schrijf ‘100’) 100. Elke dag gaat de herder met zijn (teken de schapen als je verder vertelt) schapen op stap. ’s Morgens komen ze de stal uit en lopen de schapen achter de herder aan. De herder weet de weg. Hij weet waar er lekker (teken het gras) gras te vinden is, dat de schapen kunnen eten. Hij weet waar er fris helder (teken het water) water te vinden is, dat de schapen kunnen drinken. De herder kent alle paadjes en weggetjes waarlangs ze moeten lopen. De paadjes met de puntige (teken de stenen) stenen. De weggetjes met de (teken de struik) doornstruiken. De herder zorgt ervoor dat de schapen er veilig langs kunnen. De herder let goed op of een wolf of beer de schapen geen kwaad kunnen doen. Hij beschermt zijn schapen. De herder zorgt goed voor zijn schapen. De herder houdt van zijn schapen, want het is een goede herder. 

’s Avonds komt de herder met zijn schapen weer terug bij de stal. De (teken de herder) herder gaat bij de opening staan en telt zijn (teken de schapen terwijl je verder vertelt) schapen. Alle schapen lopen één voor één langs de herder de stal binnen. De herder telt ze allemaal. (schrijft de getallen in de tekstballon als je ze zegt) 1, 2, 3, 15, 53, 80, 99… Honde… Honderd?... Nee…, het zijn er geen honderd! Wat is dat nu? Heb ik verkeerd geteld? denkt de herder."

 202


Hieronder vind je een mooi, nieuw schetsbordverhaal van Ellen Zuijdwegt over Lucas. 15:1-10 - de gelijkenis van het verloren schaap. Dit verhaal is al eerder in de werkwijze 'Vertel het maar' gepubliceerd.

Registreer om meer te lezen...