• 2
  • 83
  • 4
  • 95
  • 6
  • 7

Toneelstuk: Bartimeüs ontmoet Jezus


Een toneelstuk over Jezus die de blinde bedelaar Bartimeüs weer laat zien

Dit toneelstuk kan je in de klas of binnen het kinderwerk van de kerk met meer dan twintig kinderen spelen:

Verteller 1:
In Jericho, een  stadje in Israël is het druk. Moet je zien! Wat veel mensen zijn er op straat! Mannen en vrouwen en kinderen, iedereen krioelt door elkaar. Het lijkt wel op een gigantische mierenhoop van mensen!

(omstanders lopen rond)

Verteller 2:
Moet je horen! Wat een lawaai is er op straat! (omstanders maken ‘praat’ lawaai) Mannen en vrouwen en kinderen, iedereen praat en roept en lacht door elkaar! Het lijkt wel op het gezoem van duizenden bijen in een gigantische bijenkorf! Wat doen al die mensen 's morgens vroeg op straat? Is er soms iets bijzonders aan de gang

 

Niemand luistert naar de blinde Bartimeus een toneelstukje voor en met kinderen


Hieronder vind je een leuk toneelstuk van Ellen Zuijdwegt over de genezing van Bartimeüs. Je kunt het dowloaden als een Word-bestand, zodat je het zelf kunt bewerken.

Registreer om meer te lezen...

Les: Kinderdienst - Ik laat je nooit alleen


Een kinderdienst over Jezus die naar de hemel gaat, maar ons gelukkig niet alleen achter laat.

In deze kinderdienst, die geschreven is door Ellen Zuijdwegt (en gebaseerd op ‘Niet alleen’uit 100 instant praatjes voor kinderen) kijken we naar het verhaal van de Hemelvaart en Pinksteren.


Ik laat je nooit alleen kinderdienst over Hemelvaart en Pinksteren

Wat heb je nodig:

- een whiteboard of tekenbord met contour van mensenfiguur erop getekend
- verschillende kleuren whiteboard stiften of krijtjes
- een uitveegborstel
- lange glazen vaas die naar beneden smal afloopt
- papieren hart om op de vaas te plakken
- zwart pingpongballetje
- zakje met gekleurde pingpongballetjes met woorden van zonden erop geschreven (bv. stelen, moorden, liegen, pesten, afgunst, schoppen, slaan, vloeken, begeren, schelden, hebberig, ruzie, bedriegen)
- een grote kan met water
- een teil om water in op te vangen
- een handdoek

Je kunt het idee hieronder downloaden of op de site lezen:

Registreer om meer te lezen...

Werkboek - Wie heeft het laatste woord?


Tien creatieve gebedsideeen rondom de laatste zeven woorden / zinnen van Jezus aan het kruis

PKN gemeente de Open Hof in Bleiswijk heeft rond Pasen een prachtige gebedsruimte ingericht met tien creatieve gebedsideeën die je zowel met kinderen, tieners als met volwassenen kunt doen.Ik heb deze ruimte bezocht en een PDF boekje gemaakt van 44 A4 pagina's met foto's, omschrijvingen en werkbladen.

Met dit boekje en  wat eigen creativiteit kan je rondom Pasen een prachtige gebedsruimte in je gemeente inrichten.

Je kunt deze tien creatieve gebedsideeën natuurlijk ook als losse ideeën in je kinderwerk, thuis of in de klas gebruiken.

Download het PDF werkboek 'Wie heeft het laatste woord?'
- tien creatieve gebedsideeën rondom de zeven woorden / zinnen van Jezus aan het kruis
- 44 A4 pagina's met foto's, omschrijvingen en werkbladen 


IMG 20190412 180912415

De tien gebedshoeken:

- Eerste gebedshoek:   ‘Vader, vergeef het hen, want ze weten niet wat ze doen.’
- Tweede gebedshoek:   Breng de ander bij Jezus
- Derde gebedshoek:   ‘Ik verzeker je: nog vandaag zul je met mij in het paradijs zijn.’
- Vierde gebedshoek:   ‘Dat is uw zoon. Dat is je moeder.’
- Vijfde gebedshoek:   ‘Mijn God, mijn God. Waarom hebt U mij verlaten?’
- Zesde gebedshoek:   ‘Ik heb dorst.’
- Zevende gebedshoek:   ‘Het is volbracht.’
- Achtste gebedshoek:   ‘Vader, in uw handen leg ik mijn geest.’
- Negende gebedshoek:   Niet de dood heeft het laatste woord
- Tiende gebedshoek:   De creatieve hoek

IMG 20190412 183939227

Downloaden:

Als lid van Creatief Kinderwerk kan dit je PDF boekje van 44 bladzijden hieronder downloaden.

Registreer om meer te lezen...

Les: Kinderdienst - Bibbers in je buik / Storm op meer


Een kinderdienst over de storm op het meer

In deze kinderdienst, die geschreven is door Ellen Zuijdwegt, kijken we het Bijbelverhaal van de storm op het meer. De discipelen worden heel bang, maar ze ontdekken dat ze met hun angst naar Jezus mogen gaan!

Het verhaal staat in Marcus 4: 35-41 (Bijbel in gewone taal)

Bibbers in je buik een kinderdienst over het Bijbelverhaal van de storm op het meer

Wat heb je nodig:

- PowerPoint presentatie met plaatjes (bang voor…) - die je hieronder kunt downloaden
- Kistje om spullen op te zetten
- Strijk spray
- Glazen schaal met water (van te voren strijk spray erin)
- Fles met jodium, schepje natriumthiosulfaat
- Glas voor 2/3 gevuld met water, ansichtkaart
- Sorbet lepel, handdoek, keukenpapier (voor roeren, en evt. knoeien)
- Cd met lied ‘Bibbers’

Wat doe je:

Om het een uitgebreid en lang idee is, kan de hele uitgeschreven kinderen hieronder in PDF formaat downloaden.

Registreer om meer te lezen...

Les: Kinderdienst - Jezus zegent de kinderen


Een kinderdienst over de woorden van Jezus in Mattheüs 19:13

In deze kinderdienst, die geschreven is door Ellen Zuijdwegt, kijken we naar de betekenis van de zegenende handen van Jezus en dat wij veilig zijn in de handen van Jezus.

Geef Mij je hand een kinderdienst over Jezus die de kinderen zegent

Wat heb je nodig:

- Voor elk kind rond vouwblaadje om hand over te trekken (Twee maten)
- Vilstiften
- Plakband
- Schetsbord met grote hand er op geschilderd en ladderletters: ‘De hand van Jezus’
- Rode en bruine verf
- Voor alle mensen tekening van hand met tekst lied: ‘Leg je hand maar in de hand van Jezus’, op de achterkant het gedicht ‘Handen.’

Wat doe je:

Om het een uitgebreid en lang idee is, kan de hele uitgeschreven kinderen hieronder in PDF formaat downloaden.

Registreer om meer te lezen...

Les: Kinderdienst - Zout en Licht?!


Een kinderdienst rondom de woorden van Jezus in de Bergrede

In deze kinderdienst, die geschreven is door Ellen Zuijdwegt, kijken we naar de betekenis van de woorden van Jezus in Matteüs 5:13-16. (Bijbel in gewone taal)

Wat betekent het om zout te zijn? Wat houdt het in om licht te zijn?

Zout en licht een kinderdienst over Jezus zijn woorden leuk voor tijdens gezinsdienst zondagsschool kindernevendienst kinderkerk

Wat heb je nodig:

- Bijbel
- Zak drop
- Pak zout
- Verschillende soorten kaarsen, klei om kaarsen in te zetten
- Lucifers
- Zinken pot
- Onuitblaasbaar truckaarsje, die je hier op internet kunt kopen.
- Emmer met water en doek
- Verhoogde plank om kaarsen op te zetten, zodat ze het beter kunnen zien.

Wat doe je:

Om het een uitgebreid en lang idee is, kan de hele uitgeschreven kinderen hieronder in PDF formaat downloaden.

Registreer om meer te lezen...

Objectles: Jezus heeft een vrijbrief voor jou


Het evangelie in een notendop, uitgewerkt voor kinderen

Hoe kan je kinderen laten ervaren dat er werkelijk niemand is die de vrijheid zelf kan verdienen? Romeinen 3 vanaf vers 11 heeft het daarover. Ed Meenderink – predikant in Vlaardingen - heeft er op 3 maart 2019 een preek over: http://kvdnvlaardingen.nl/3-maart-2019/ vanaf minuut 53 begint de preek.

Een super leuk idee waarbij je halfedelstenen, een spel, bijenwas en een brander gebruikt. Nieuwsgierig? Download het idee hieronder. Het idee komt van Annegreet van der Most die dit spel bij haar groep van negenjarigen heeft gedaan.

Jezus heeft een vrijbrief voor jou een spel waarmee je het evangelie aan kinderen kunt uitleggen

Je kunt het idee hieronder als PDF downloaden:

Registreer om meer te lezen...

Objectles: De Bijbel - Luisteren naar Gods woord


Een hele gemakkelijke objectles met een grote impact...

Dit is een hele leuke en gemakkelijke objectles die je kunt gebruiken om kinderen op visuele wijze te laten zien hoe mensen naar Gods woord luisteren en hoe wij het best naar Gods woord kunnen luisteren. 

Ideaal voor tijdens een kindermoment in de dienst, binnen het onderwijs in de klas of tijdens een zondagsschool of kindernevendienst programma. Je kunt deze objectles ook gebruiken om met kinderen in gesprek te gaan over het belang van de Bijbel en van Bijbelstudie...

Goed te combineren bij een Bijbelles over het Bijbelverhaal van de gelijkenis van de zaaier in Mattheus 13:1-23, Markus 4:1-20 en Lukas 8:4-15. Het is ook redelijk eenvoudig om van hieruit een link te leggen naar de vrucht van de Geest in Galaten 5:22-23.

Luisteren naar Gods woord objectles omgaan Bijbel voor zondagsschool kindernevendienst kinderkerk kinderwerk onderwijs christelijk vakantiebijbelweek VBW

Wat heb je nodig:

- een fles water
- een emmer
- een vergiet
- een trechter
- een grote spons

Wat je doet:

Lees meer

Verhaal: Jezus geneest de verlamde man in Betzata


"Wil je beter worden?", vraagt Jezus

Het is druk bij het bad. Er lopen heel veel zieke mensen rond. Mensen die blind zijn, mensen die met stokken lopen, omdat hun benen vergroeid zijn, mensen die niet kunnen lopen. Allemaal blijven ze in de buurt van het grote bad. Ja, want hier in dit badhuis gebeurt soms iets heel bijzonders. Soms gaat het water bewegen. Dan gaat het golven. En wie dan het eerst in het water komt wordt beter! Wat voor ziekte hij ook maar heeft. Wat een wonder! Natuurlijk wil iedereen dan zo dicht mogelijk bij het bad zijn. Iedereen wil als eerste in het water komen.

Op een slaapmatje, dichtbij het bad, ligt nog iemand. Het is een man die verlamd is. Hij kan zijn benen niet bewegen. Hij kan niet staan, niet lopen, niet rennen. Hij kan niks met zijn benen doen. Hij is al héél lang ziek. Al 38 jaar. Dat is heel lang...

 

De verlamde man in Betzata een schetsbord Bijbelverhaal voor de zondagsschool kindernevendienst of in de klas

Hieronder vind je een mooi, nieuw schetsbordverhaal van Ellen Zuijdwegt uit Johannes 5:1-15. Dit verhaal is al eerder in de werkwijze 'Vertel het maar' gepubliceerd.

Registreer om meer te lezen...

Verhaal: Jezus geneest een verschrompelde hand


Een interactief Mee-Speel-Verhaal 

Dit verhaal kan je vertellen als een zogenaamd ‘Mee-Speel-Verhaal’. De kinderen kunnen tijdens de vertelling meespelen door middel van het nazeggen van bepaalde woorden of zinnen. Deze staan cursief gedrukt. Jij zegt het eerst, de kinderen zeggen het na. Ook kunnen ze bepaalde emoties uitbeelden, of geluiden maken.

Je kunt er voor kiezen om dit alle kinderen te laten doen, of tijdens het vertellen een kind aan te wijzen die dit doet. Ook kan je kinderen tijdens het vertellen mee laten spelen door iets uit te beelden. Als ze dan iets moeten doen of zeggen kan je dit fluisterend aan hen vertellen. Speel zelf ook mee.

Spreek van te voren af dat als jij jouw hand als stopteken omhoog steekt, de kinderen stil zijn. De kinderen blijven gewoon op hun plek zitten tijdens het vertellen, tenzij er kinderen iets uit moeten beelden waarbij ze moeten lopen. Zelf kan je  het verhaal beeldend vertellen. Kom van je stoel, loop rond, of maak bepaalde bewegingen die van toepassing zijn.

hand

Hieronder vind je een mooi, nieuw Mee-Speel-verhaal van Ellen Zuijdwegt over Marcus 3:1-6 - waarin Jezus de man met de verschrompelde hand geneest. Dit verhaal is al eerder in de werkwijze 'Vertel het maar' gepubliceerd.

Registreer om meer te lezen...

Verhaal: Het wonder van de twee broden en vijf vissen


Jezus geeft duizenden mensen te eten - de wonderbare spijziging

Op de berg zit Jezus. Hij is samen met zijn leerlingen hier gaan zitten. Hij heeft al heel de dag over zijn Vader God vertelt. De mensen die naar Hem kwamen luisteren zijn nog niet naar huis gegaan. Nee, ze zijn achter Jezus aan gelopen. Ze willen bij Hem blijven. Misschien doet Jezus nog wel een wonder! Misschien gaat Hij nog wel meer zieke mensen beter maken. Dát willen ze zien, daar willen ze bij zijn! Er komen steeds meer mensen bij. Hele gezinnen: papa’s, mama’s, jongens en meisjes, opa’s en oma’s. Wel meer dan 5000 mensen zijn hier bij Jezus. Dat zijn er héél veel.

Jezus kijkt eens om zich heen. De mensen hebben honger. Ze zijn al heel de dag van huis. ‘Filippus’, vraagt Jezus aan zijn leerling. ‘Waar kunnen we eten kopen voor al deze mensen?’ ‘Dat kan echt niet, Heer’, zegt Filippus. ‘We hebben veel te weinig geld om voor al deze mensen eten te kopen!’

Daar komt Andreas aangelopen. Hij heeft een jongetje meegenomen. Het jongetje heeft gehoord wat Jezus aan Filippus vroeg. Hij heeft een mandje met eten van zijn moeder gekregen, maar hij wil het wel aan Jezus geven. De jongen geeft zijn eten aan Jezus. ‘Dank je wel’, zegt Jezus vriendelijk....

 

 202


Hieronder vind je een mooi, nieuw schetsbordverhaal van Ellen Zuijdwegt over Johannes 6:1-15 - waarin Jezus de twee broden en de vijf vissen vermenigvuldigt. Dit verhaal is al eerder in de werkwijze 'Vertel het maar' gepubliceerd.

Registreer om meer te lezen...

Verteltip: Geen 'zaad' krijgt de kans te ontkiemen...

Een leuke verwerking rondom het verhaal van de zaaier

Hoe vertel je dit overbekende Bijbelverhaal aan kinderen op een nieuwe manier, waardoor kinderen zowel het verhaal als de boodschap goed begrijpen?

Hieronder wat leuke tips!

zaad

Benodigdheden: 

- snoepjes in papier

Thema:

de gelijkenis van de zaaier, onkruid, vrucht dragen, zaad

Registreer om meer te lezen...

Verhaal: Jezus ontmoet Zacheüs


Een verhaal dat je kunt vertellen als mee-speel-verhaal

Leg eerst het begrip ‘Tollenaar’ uit aan de kinderen. Dit kan d.m.v. een kort rollenspel.
 
Vraag de kinderen of ze weten wat ‘tol betalen’ is.
- Wie is er wel eens door een tunnel of over een weg geweest waar je tol moest betalen?
- Hoe ging dat? Waarom moest dat?
 
Vroeger, in de tijd van Jezus, moesten de mensen ook tol betalen. De Romeinse soldaten hadden mooie wegen aangelegd, dat kostte geld, daar moest je voor betalen. Een tollenaar moest er voor zorgen dat het geld betaald werd en het aan de baas van de Romeinse soldaten geven.

zacheus

Hieronder vind je een mooi, nieuw verhaal van Ellen Zuijdwegt over Lucas 19:1-10. Dit verhaal is al eerder in de werkwijze 'Vertel het maar' gepubliceerd.

Registreer om meer te lezen...

Sketch: Poppenspel - Palmpasen


Een poppenkast script of toneelstukje voor de kerkdienst of een vakantiebijbelweek

Elly Groottes heeft een poppenkast / toneelstukje script geschreven als introductie op het Bijbelverhaal van de intocht van Jezus op een ezel in Jeruzalem. (Matteüs 21:1-17)

Roos: ja, vandaag gaat het over de intocht!
Lev: oh…de intocht….ja ja….en dan zwaai je met een vlaggetje en roep je Hoera?
Roos: ja….dat doe ik altijd bij de intocht…
Lev: hoezo dat doe ik altijd….je doet net of je erbij bent geweest
Roos: tuurlijk…elk jaar!
Lev: dat kan helemaal niet! De intocht was 2000 jaar geleden in Jeruzalem!
Roos: nietes…elk jaar hier in het dorp
Lev: welke in tocht bedoel je dan?


pakezel

Je kunt het script hieronder downloaden. 

Registreer om meer te lezen...

Sketch: Poppenspel - De Hemelvaart van Jezus


Een poppenkast script of toneelstukje voor de kerkdienst of een vakantiebijbelweek

Elly Groottes heeft een poppenkast / toneelstukje script geschreven als introductie op het Bijbelverhaal van de Hemelvaart van Jezus. (Handelingen 1: 1-11)

Hieronder een stukje uit het script:

Lev:    Ik kom zo, ik wil eerst mijn boot afmaken
Roos:    Je boot? Wat wil je met een boot...
Lev:    (komt tevoorschijn) Varen natuurlijk.....
Roos:    Jaja...maar waarheen?
Lev:    Naar de hemel!
Roos:    Dat kan toch niet? Met een boot kom je niet in de hemel hoor!

Hemelvaart van Jezus glas in lood raam

Je kunt het script hieronder downloaden. 

Registreer om meer te lezen...

Sketch: Poppenspel - De twaalfjarige Jezus in de tempel


Een poppenkast script of toneelstukje voor de kerkdienst of een vakantiebijbelweek

Elly Groottes heeft een poppenkast / toneelstukje script geschreven als introductie op het Bijbelverhaal van de twaalfjarige Jezus in de tempel. (Lucas. 2:41-52)

Hieronder een stukje uit het script:

Lev:    Roos…. Hoe diep is de zee?
Roos:    Poeh! Dat weet ik niet precies Lev, op sommige plekken héél diep
Lev:    En hoe hoog is de lucht?
Roos:    Heel hoog….Oneindig hoog volgens mij
Lev:    Dus zoveel houdt Jezus van mij??? Dat is wel veel zeg!
Roos:    Dat klopt, daarom kwam Hij ook al baby’tje naar de wereld

herder poppen

Je kunt het script hieronder downloaden. 

Registreer om meer te lezen...

Proefje: Een uitleg van de Drie-eenheid voor kinderen


Hoe leg je uit wie de Heilige Geest is ten opzicht van de Vader en de Zoon?

Ben je op zoek naar een proefje rondom het Bijbelgedeelte in Handelingen 2: 1- 12. Hier vind je een mooi idee van Elly Volkerink over wie de Heilige Geest in vergelijking met God de Vader en de Here Jezus. 

drie eenheid bevroren water druppel

Benodigdheden:

- siliconen hartvorm vullen met water en invriezen, leg een koordje in het water
- glazen kan met water
- waterkoker en spiegel

Registreer om meer te lezen...

Verdieping: Wat betekent 'Ichthus'?


Waarom tekenen we een vis als we over Jezus spreken?

Ben je op zoek naar een spel rondom het Bijbelgedeelte in Lucas 24: 44-49? Wellicht helpt dit idee van Wilma Doldersum over het onbegrip van de discipelen. Jezus is opgestaan uit de dood, maar zijn discipelen begrijpen nog niet wie Hij is en waarom Hij gekomen is. Jezus probeert het hen aan de hand van de Bijbel uit te leggen:

 "En dat in zijn naam alle volken opgeroepen zullen worden om tot inkeer te komen, opdat hun zonden worden vergeven. Jullie zullen hiervan getuigenis afleggen, te beginnen in Jeruzalem." Lucas 24: 47- 48 NBV)

Kijk eens goed naar de naam van Jezus: in het Hebreeuws: Yeshua, dat Redder betekent.

Lees nu de tekst nog eens door maar i.p.v. ‘in zijn naam’ zeg je ‘in de naam van de Redder’

Waarvan redt Jezus ons?

In het grieks, de taal van het Nieuwe Testament wordt de naam Ièsous gebruikt, bij ons Jezus.

Ichthus vis

Heb je wel eens een visje gezien in de kerk, of achterop een auto, op een tas of bijbelhoes?

Het griekse woord voor vis is Ichthus. De letters van dat woord kan je gebruiken als beginletters voor de woorden in de zin: Jezus Christus, Gods zoon, Redder.

Kijk maar in dit schemaatje hoe het in elkaar steekt:

Letter

Grieks

Omgezet Grieks

Nederlands

I (I)

Ιησους

Ièsous

Jezus

Χ (CH)

Χριστός

Christos

Christus

Θ (TH)

Θεου

Theou

Gods

Υ (U)

Ὑιός

Huios

zoon

Σ (S)

Σωτήρ

Sootèr

redder

Namen spelletje

Benodigdheden: (zachte) bal

Ga in een kring staan, noem eerst de naam van een ander kind en gooi dan de bal naar hem/haar.
Na een tijdje geven jullie elkaar een andere of bij-naam, dan wordt het moeilijker!

Duur: 15 minuten

 

 

Spel: De storm op het meer


Is het knutselactiviteit of een spel? Allebei!

Het spel werkt als blaasvoetbal. Aan beide kanten van de tafel bevindt zich een haven. Twee mensen spelen tegen elkaar en moeten zo snel mogelijk hun bootje in de andere haven zien te krijgen.

Je kan het competitief spelen met zijn tweeën of met zijn vieren. Maar voor kleinere kinderen is het al een hele prestatie om hun bootje naar de overkant te blazen, zonder dat het een wedstrijd is.

De bootjes zijn gemaakt van een sponsje met een satéprikker als mast en tekenpapier als zeil. De havens maakten we van geverfde kranten.

 
20170312 164659

Doel:

Deelnemers leven zich op een speelse manier in in het Bijbelverhaal over de storm op het meer (Marcus 4:35-41, Matteus 8:23-27 en Lucas 8:22-25).

Benodigdheden:

gladde tafel, sponsjes, lolliestokjes of satéprikkers voor de masten, (veel) dikke rietjes om door te blazen, tekenpapier voor het zeil. .

Leeftijd:

4-8 jaar of 4-99 jaar



Dit idee heb ik gekregen van Coen Wessels. Het is ontwikkeld in een brainstorm van hun Kliederkerkteam uit Hoofddorp. 

 

 

 

Verhaal: Jezus geneest de zoon van een hoveling


Een schetsbord verhaal over een vader die Jezus gelooft

Kijk daar loopt een man over de weg. Nee, hij loopt niet, hij rent! Hij rent heel hard!Deze man is een hoveling. Hij werkt in het paleis van de koning. Hij moet doen wat de koning zegt. De koning geeft een opdracht, en hij moet het dan doen, want wat de koning zegt, moet gebeuren. Rent hij zo hard, omdat hij van de koning snel iets moet doen?

Nee, helemaal niet. Deze man wil zo snel als hij kan naar Jezus toe. De zoon van deze hoveling, zijn lieve jongen, is heel erg ziek. Zo ziek zelfs, dat hij misschien wel gaat sterven. De hoveling heeft gehoord dat Jezus in Kana is. Dat is best wel heel ver lopen, maar hij gaat er toch naar toe. Nu is hij er bijna en rent hij het laatste stuk zo snel als hij kan.

295

Daar, daar in de verte ziet hij de huisjes van Kana. En ja hoor, daar, daar ziet hij een heleboel mensen staan. Die zijn vast allemaal gekomen om naar Jezus te luisteren. De hoveling komt dichterbij. Hij loopt naar (teken Jezus, zonder arm) Jezus toe. ‘O, Jezus, wilt U alstublieft met mij meegaan? Mijn zoon is heel erg ziek, ik ben bang dat hij dood gaat. Wilt U toch met mij meegaan en mijn jongen beter maken?’ Maar Jezus zegt: ‘Als jullie geen wonderen zien gebeuren, geloven jullie niet in mij.’ ‘Here’, zegt de hoveling, ‘Ga toch alstublieft met mij mee voordat het te laat is en mijn kind sterft.’  ‘Ga maar naar huis’, zegt Jezus, ‘Je zoon is weer beter.’ En wat doet de hoveling? Hij gelooft wat Jezus zegt!

In welke situatie kan je dit idee gebruiken?

thuis, zondagsschool les, kindernevendienst, vakantiebijbelweek, catacheseles, in de klas van een christelijke basisschool, godsdienstles

Hieronder vind je een mooi, nieuw schetsbordverhaal van Ellen Zuijdwegt over Johannes 4:46-54. Dit verhaal is al eerder in de werkwijze 'Vertel het maar' gepubliceerd.

Registreer om meer te lezen...

Verhaal: Jezus viert Pesach


Een schetsbord verhaal over het Laatste Avondmaal

De twee leerlingen gaan op weg. Ze lopen naar de stad. En ja hoor, even later zien ze een (teken de man met de kruik op zijn hoofd) man lopen die een kruik water op zijn hoofd draagt. De leerlingen lopen er achteraan.
De man gaat een huis binnen. Ook de leerlingen gaan naar binnen. En alles gaat precies zoals Jezus het heeft gezegd. Boven is een grote kamer waar alles al klaarstaat. De leerlingen gaan gelijk aan het werk om de speciale Pesachmaaltijd klaar te maken.

210

Als ze klaar zijn zetten ze het speciale eten al klaar op de tafel. ’s Avonds komen Jezus, samen (teken de discipelen terwijl je verder vertelt) met de andere leerlingen ook naar het huis. Ze gaan met z’n allen naar de bovenkamer. Daar gaan ze aan tafel.
Het wordt vol aan tafel want Jezus is er met alle 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 leerlingen. Jezus zegt: ‘Ik ben zo blij dat Ik met jullie nog één keer samen de Paasmaaltijd kan eten. Maar luister goed wat Ik zeg: Eén van jullie zal mij verraden en helpen om mij gevangen te nemen.’ De leerlingen schrikken en worden er verdrietig van. Ze vragen allemaal: ‘Ik toch niet? Dat ben ik toch niet?’ ‘Ja’, zegt Jezus, ‘Het is één van de twaalf die hier samen met mij eet.’

In welke situatie kan je dit idee gebruiken?

thuis, zondagsschool les, kindernevendienst, vakantiebijbelweek, catacheseles, in de klas van een christelijke basisschool, godsdienstles

Hieronder vind je een mooi, nieuw schetsbordverhaal van Ellen Zuijdwegt over Marcus 14:12-25. Dit verhaal is al eerder in de werkwijze 'Vertel het maar' gepubliceerd.

Registreer om meer te lezen...

Spel: Hemelvaart, geschikt voor (gedeeltelijk) buiten

Gebruik al je zintuigen in de zoektocht naar de betekenis van Hemelvaart

Via mijn vrienden van Urban Expression in Amersfoort kreeg ik dit mooie idee, waarin je kinderen meeneemt in een ontdekkingstoch over de betekenis van Hemelvaart. Een activiteit waarin je zelfs een Jezus ballon-pop naar de hemel laat gaan. Heel goed bruikbaar in een missionaire setting, maar natuurlijk ook gewoon in het kinderwerk in een kerk. 

 hemelvaart4

Voorbereiden:

- Van ballonnen een “Jezus” maken: 2x normale ballon gevuld met helium. Je kunt gevulde ballonnen kopen bij een feestwinkel of een helium patroon kopen om zelf ballonnen op te blazen. (Let op, normale ballonnen werken maar 4 of 5 uur op helium, lopen snel leeg)  en 2x vouwballon voor armen en benen. Deze doen we in een grote doos.

- Een bordje maken met de tekst: Ook al kunnen jullie mij niet meer zien, ik zal jullie nooit verlaten, nee nooit. Ik zal bij jullie zijn, altijd en eeuwig! Uitgeprint op 2 x A4 en op een stuk laminaat geplakt.

- Knutselmateriaal om verrekijker te maken. Dik papier, nietmachines en lintjes.

- Visdraad

In welke situatie kan je dit idee gebruiken?

kliederkerk, gezinsdienst, aanbiddingsdienst, thuis, zondagsschool les, kindernevendienst, vakantiebijbelweek, kinderkerk, catacheseles, in de klas van een christelijke basisschool, godsdienstles

Bekijk het idee hieronder...

Registreer om meer te lezen...

Spel: Een Paaszoektocht naar de betekenis van Pasen

Gebruik al je zintuigen in de zoektocht naar de betekenis van Pasen

Via mijn vrienden van Urban Expression in Amersfoort kreeg ik dit mooie idee, waarin je kinderen meeneemt in een Paas zoektocht en hen zelf elementen uit het Paasverhaal laat ontdekken en ervaren. Je kunt dit idee zowel binnen een kerkelijke als binnen een missionaire setting gebruiken.

Het is een zoektocht naar vijf plekken (in de school, kerk of speeltuin) waar je iets kunt proeven, ruiken, horen en voelen van het Paasverhaal van Jezus’ lijden en opstanding uit de dood.

Bij elke plek krijgen de kinderen een letter, die ze op een kaartje met 5 vakjes kunnen schrijven: JEZUS. De plekken kunnen op een willekeurige volgorde worden opgezocht. Met de vijf letters gaan de kinderen naar de laatste plek…

 Paaszoektocht open Bijbel waar een ei waarin een plantje groeit

In welke situatie kan je dit idee gebruiken?

kliederkerk, gezinsdienst, aanbiddingsdienst, thuis, zondagsschool les, kindernevendienst, vakantiebijbelweek, kinderkerk, catacheseles, in de klas van een christelijke basisschool, godsdienstles

Bekijk het idee hieronder...

Registreer om meer te lezen...

Knutsel: Jezus Christus blijft dezelfde


Een mooi knutselwerkje met een diepe betekenis

Je neemt een kruis met daarop de bijbeltekst “Jezus Christus blijft dezelfde, gisteren, vandaag en tot in eeuwigheid.” (Hebreeën 13:8) Ook dit werkje kunt je heel klein opvouwen zodat het in een kampboekje past. Ik had zelf een XL-versie als voorbeeld, zodat de kinderen ook begrepen hoe je het in elkaar moest vouwen en uit kunt vouwen. Een soort memorisatie-werkje voor de Bijbeltekst. Als je hem op bruin papier kopieert, dan is het ook gelijk het kruis-symbool. Voor de volledigheid heb ik een foto toegevoegd.

(Met dank aan Joukje Wijngaarden)

Jezus Christus blijft dezelfde

Download de afbeelding van het kruis:

Jezus-Christus-blijft-dezelfde.pdf

In welke situatie kan je dit idee gebruiken?

zondagsschool les, kindernevendienst, vakantiebijbelweek, kliederkerk, thuis, kinderkerk, catacheseles, in de klas van een christelijke basisschool, godsdienstles

Objectles: Kerst - Cadeautjes in december


Het grote Kerstcadeau

Wie weet welke maand het is? Ja, het is december. December noemen ze ook wel een feestmaand. Want het begint al met dit feest: (plaat Sinterklaas) Het Sinterklaasfeest, met pakjesavond waar je mooie cadeautjes krijgt. Hebben jullie ook cadeautjes gekregen? Wat vond je het mooiste dat je gehad hebt?

cadeau

Je krijgt ook cadeautjes als je jarig bent. Zijn er mensen die in december jarig zijn? Dan is het een maand met nog meer feest en nog meer cadeautjes! Sommige mensen krijgen cadeautjes als het kerstfeest is.

Soms verwacht je iets moois, groots, maar krijg je toch wat anders en vind je dan een beetje jammer. Soms krijg je een groot mooi ingepakt cadeau, en dan zit er iets in wat je niet mooi vindt. Dan ben je teleurgesteld. Dat vind je dan niet leuk. Hoe komt het dat je soms iets krijgt wat je niet zo leuk vindt?

In welke situatie kan je dit idee gebruiken?

thuis, zondagsschool les, kindernevendienst, vakantiebijbelweek, catacheseles, in de klas van een christelijke basisschool, godsdienstles

Hieronder vind je een objectles van Ellen Zuijdwegt dat je o.a. als kindermoment in de dienst kunt gebruiken om stil te staan bij het cadeau van de komst van Jezus. Ze heeft dit idee verwerkt in een PDF file, dat je hieronder kunt downloaden. 

Registreer om meer te lezen...

Verhaal: Jezus' geboorte door de ogen van Maria bekeken


Een schetsbord verhaal met een Kerst boodschap

O, eindelijk… eindelijk, kan ze gaan liggen. Wát is ze moe! Ze hebben zo’n lange reis gehad. Wel drie dagen lopen. Helemaal van Nazareth naar hier, Betlehem. Waarom moest de keizer juist nú weten hoeveel mensen er in zijn land wonen en hoe ze allemaal heten? En dan moest dat óók nog eens gebeuren op de plaats waar hun familie vandaan kwam!

Ze heeft haar naam op laten schrijven: Maria. En daarna hebben ze geprobeerd een plaatsje te vinden om te slapen. Maar er was nérgens een bed meer vrij. Alle herbergen zaten propvol. Zoveel mensen zijn naar Betlehem gekomen om hier hun naam op te laten schrijven. Zoveel mensen die, net als zij, familie zijn van koning David.

132

‘Huh’, Maria zucht eens. Ze kijkt opzij. Daar ligt Jozef te slapen. Hij was ook zó moe. Hij had zo z’n best gedaan om een slaapplekje te vinden. Wat waren ze blij geweest toen ze hier konden slapen. Hier in de stal. Ach, het stinkt een beetje, maar het is droog en warm. Jozef had gelijk een bed van stro gemaakt waar ze lekker op kon liggen. De ezel had hij voer gegeven en toen Jozef naast haar ging liggen was hij direct in slaap gevallen.

‘Huh’, Maria zucht nog eens. Haar buik doet pijn. De baby moet al bijna komen. Maria legt haar hand op haar buik. Ze voelt het kindje bewegen. Ze glimlacht. Ze denkt aan negen maanden geleden. Ze ziet het nog zo voor zich...

In welke situatie kan je dit idee gebruiken?

thuis, zondagsschool les, kindernevendienst, vakantiebijbelweek, catacheseles, in de klas van een christelijke basisschool, godsdienstles

Hieronder vind je een mooi, nieuw schetsbordverhaal van Ellen Zuijdwegt over Lucas 2 / Matteüs 1:16. Dit verhaal is al eerder in de werkwijze 'Vertel het maar' gepubliceerd.

Registreer om meer te lezen...

Objectles: Hoe voelt het om op het water te lopen?


Welkom bij het rommeligste kinderidee van het jaar!

Er komt een tijd dat je als verteller gewoon een beetje rommelig moet zijn in het uitbeelden van een Bijbelverhaal. Het idee hieronder is een leuke manier om met de kinderen aan de slag te gaan met het verhaal van Jezus die op het water wandelt. Maar... het wordt rommelig!

Jezus wandelt op het water 1

Wat heb je nodig?

-  verschillende kleuren waterverf
-  rollen behang / patroonpapier of een lange strook papier
-  blote voeten
-  teiltje gevuld met warm water
-  oude handdoeken 

In welke situatie kan je dit idee gebruiken?

thuis, zondagsschool les, kindernevendienst, vakantiebijbelweek, catacheseles, christelijke basisschool, godsdienstles

Registreer om meer te lezen...

Objectles: Drie-eenheid - Wie is God?


Met symbolen over de vraag 'wie is God?' nadenken

Wie is God? Wat houdt de Drie-Eeenheid in? Welke gedachten hebben de kinderen hierover? Hoe kunnen we kinderen helpen om hier over na te denken en dit aan elkaar te uiten?

We kwamen op een mand vol symbolen. Elk kind mocht een symbol en aan de hand van dit symbool iets over God en de Drie-Eenheid vertellen. Het mooie is dat er geen foute antwoorden zijn. 

Ontdek de DrieEeenheiid 1

Onze mand vol symbolen bevatte:

  • een beker
  • speel brood
  • regenboog linten
  • ’brand’ wimpels
  • 'water' wimpels
  • een fles met water
  • een op batterij aangedreven waxinelichtje
  • vlammen van vilt
  • houten mensen
  • een aardbol
  • een windmolen
  • een kruis
  • een duif
  • harten 

In welke situatie kan je dit idee gebruiken?

thuis, zondagsschool les, kindernevendienst, vakantiebijbelweek, catacheseles, kindermoment tijdens de dienst, christelijke basisschool, godsdienstles

-------------------------------------------------

Met toestemming overgenomen van Mina Munns en haar site Flame Creatieve Kids.

 

Video: Wie is de grootste in Gods koninkrijk?

 

Bekijk deze geweldige video in de catacheseles, de zondagsschool of de kindernevendienst

Deze mooii, korte, animatie film is uiterst geschikt om met kinderen en / of tieners na te denken over de woorden van Jezus in Mattheus 18: 1 - 5 (Mattheus 18:1-3, Mattheus 19:14 )

"In die tijd richtten de leerlingen tot Jezus de vraag: “Wie is nu wel de grootste in het Rijk der hemelen?” Hij riep een klein kind, zette het in hun midden en zei: “Voorwaar, Ik zeg u: als jullie niet opnieuw wordt als de kleine kinderen worden, zullen jullie het Rijk der Hemelen zeker niet binnengaan. Wie dus zichzelf gering acht zoals dit kind is de grootste in het Rijk der hemelen. En wie in mijn Naam zulk een kind opneemt, neemt Mij op."

Andere thema's waar je deze video voor zou kunnen gebruiken, zijn:

- Ons verlangen naar jong te zijn - waarom wil iedereen altijd jong zijn?  
- Ongeduld - hoe ga je om met ongeduldig zijn?  

forever young

Thema's

Worden als een kind, nederig, tevreden zijn met wat je hebt, ongeduldig zijn. 

Hoe werkt dit?

Je kunt deze video laten zien als introductie op een Bijbelverhaal. Vraag de kinderen en jongeren om snel op deze video te reageren. Wat valt hen op? Wat raakt je? Hierna vertel je het Bijbelverhaal. Na het Bijbelverhaal kan je eventueel de video nog een keer laten zien en verder met ze in gesprek gaan over overeenkomsten of verschillen tussen het Bijbelverhaal en de video. 

In welke situatie kan je dit idee gebruiken?

thuis, zondagsschool les, kindernevendienst, vakantiebijbelweek, catacheseles, christelijke basisschool, kindermoment tijdens een dienst, godsdienstles

Bekijk de video hieronder

Registreer om meer te lezen...

Trucje: Instant snow - De wonderbare spijziging

Een gave objectles voor bij het verhaal van de vijf broden en twee vissen

Hoe maak je het verhaal van de vijf broden en twee vissen op zo'n manier zichtbaar dat er een echte vermenigvuldig ontstaat? Eigenlijk creëer je een klein wondertje, waardoor jong en oud geboeid naar je verhaal zullen luisteren. En het leuke is, je hoeft hiervoor geen goochelaar te zijn! Ook jij kan dit heel gemakkelijk doen. Hieronder leg ik het uit...
 
vijf broden en twee vissen


Waar kan je dit idee voor gebruiken?

thuis, zondagsschool les, kindernevendienst, vakantiebijbelweek, catacheseles, christelijke basisschool, kindermoment tijdens een dienst, godsdienstles

Registreer om meer te lezen...

Proefje: Drijvende sinasappel - Jezus' ontmoeting met de Samaritaanse vrouw

 

Een vrouw diep in de put drijft naar boven -  een bijzondere objectles

In Johannes 4 lezen we over de ontmoeting van Jezus met de Samaritaanse vrouw. Normaliter gaat zo’n vrouw ’s morgens vroeg of rond zonsondergang naar de put. Maar deze vrouw gaat op het midden van de dag. Haar leven is gebroken. Ze ziet diep in de put.

Maar dan gebeurt er iets in de ontmoeting met Jezus. Hij zegt haar dat Hij het Levend Water is en deze vrouw drinkt dit gulzig op. Er gebeurt een wonder. Er ontstaat een genezing.

In de video hieronder laat ik zien hoe je dit verhaal met een grote vaas en twee sinasappels kunt vertellen.



Je kunt dit gebruiken binnen:

een zondagsschool les, een kindernevendienst, een vakantiebijbelweek, een christelijke basisschool, als kindermoment tijdens een dienst, als godsdienstles

Proefje: Blikje op z'n kant - De Samaritaanse vrouw ontmoet Jezus


Levend water brengt balans in je leven -  een bijzondere objectles

In Johannes 4 lezen we over de ontmoeting van Jezus met de Samaritaanse vrouw. Normaliter gaat zo’n vrouw ’s morgens vroeg of rond zonsondergang naar de put. Maar deze vrouw gaat op het midden van de dag. Haar leven is gebroken. Ze ligt als een leeg blikje op haar kant.

Maar dan gebeurt er iets in de ontmoeting met Jezus. Hij zegt haar dat Hij het Levend Water is en deze vrouw drinkt dit gulzig op. Er gebeurt een wonder. Er komt balans in het leven van deze vrouw.

Om te demonstreren neem je een blikje cola. Dit leeg je en vul je voor een derde met water. Ik heb het etiket aangepast en er ‘Living water’ op geplaats. Dit etiket kun je hier downloaden.

Als een blikje een derde vol zit, dan kan je het laten balanceren op zijn kant. Jezus vult ons met levend water en brengt balans in ons leven.

Je kunt dit gebruiken binnen:

een zondagsschool les, een kindernevendienst, een vakantiebijbelweek, een christelijke basisschool, als kindermoment tijdens een dienst, als godsdienstles

Verhaal: De gelijkenis van het verloren schaap

Korte uitleg:
"‘Ik ga een verhaal vertellen’, zegt Jezus, ‘Luister maar.’ De mensen gaan rechtop zitten en zetten hun oren wijd open. Want Jezus kan heel mooie verhalen vertellen. Die willen ze graag horen!

Jezus zegt: ‘Er was eens een (teken de herder) herder. Die herder had heel veel schapen, wel (schrijf ‘100’) 100. Elke dag gaat de herder met zijn (teken de schapen als je verder vertelt) schapen op stap. ’s Morgens komen ze de stal uit en lopen de schapen achter de herder aan. De herder weet de weg. Hij weet waar er lekker (teken het gras) gras te vinden is, dat de schapen kunnen eten. Hij weet waar er fris helder (teken het water) water te vinden is, dat de schapen kunnen drinken. De herder kent alle paadjes en weggetjes waarlangs ze moeten lopen. De paadjes met de puntige (teken de stenen) stenen. De weggetjes met de (teken de struik) doornstruiken. De herder zorgt ervoor dat de schapen er veilig langs kunnen. De herder let goed op of een wolf of beer de schapen geen kwaad kunnen doen. Hij beschermt zijn schapen. De herder zorgt goed voor zijn schapen. De herder houdt van zijn schapen, want het is een goede herder. 

’s Avonds komt de herder met zijn schapen weer terug bij de stal. De (teken de herder) herder gaat bij de opening staan en telt zijn (teken de schapen terwijl je verder vertelt) schapen. Alle schapen lopen één voor één langs de herder de stal binnen. De herder telt ze allemaal. (schrijft de getallen in de tekstballon als je ze zegt) 1, 2, 3, 15, 53, 80, 99… Honde… Honderd?... Nee…, het zijn er geen honderd! Wat is dat nu? Heb ik verkeerd geteld? denkt de herder."

 202


Hieronder vind je een mooi, nieuw schetsbordverhaal van Ellen Zuijdwegt over Lucas. 15:1-10 - de gelijkenis van het verloren schaap. Dit verhaal is al eerder in de werkwijze 'Vertel het maar' gepubliceerd.

Registreer om meer te lezen...

Knutsel: Kracht vinden in Christus

Korte uitleg:
Dit werkje is rommelig, vereist geduld en is heel effectief voor het verkennen van het idee van Jezus die ons de kracht geeft die we nodig hebben (bijv. als we kijken naar verzen zoals Filippenzen 4:13).

Benodigdheden: 
Je hebt nodig: wol, PVA (witte) lijm, vetvrij of was papier, draad, minstens 24 uur!

wol3
 

Registreer om meer te lezen...

Verhaal: Zacheüs - een vertelling in de 'ik' vorm

Korte uitleg:
Een korte vertelling van Zacheüs in de 'ik-vorm'. Je kunt het voorlezen, uitspelen of zelf vertellen. Het verhaal is geschreven door Arianne de Lange-Lootens:

"Opeens zag ik die vijgenboom. Dat is een boom waar je heel gemakkelijk in kan klimmen. Vlug voordat mensen mij zagen, ben ik in die boom geklommen en kon zo verstopt voor iedereen die Jezus eens bekijken. Haha, zo niemand zag mij. Ik zat goed verstopt. Ik was dat plagen wel een beetje zat. Weet je, het is helemaal niet leuk als mensen je niet mogen en je geen echte vrienden hebt. Eigenlijk best wel eenzaam. Het maakte mij vaak verdrietig. Die gedachtes speelden door mij hoofd als ik zo alleen was. Maar als ze lelijk tegen mij deden, kon ik nog wel wat meer geld bij hen pikken."

Niels Larsen Stevns Zakus


Je kunt het verhaal hieronder downloaden:

Registreer om meer te lezen...

Proefje: Drijvende sinaasappel - Jezus wandelt op het water

Korte uitleg: 
Het is zondagochtend. Degene die het kindermoment in de dienst verzorgt, laat aan iedereen twee sinaasappels zien. De ene sinaasappel is gepeld. De ander is ongepeld. De kinderen krijgen een vraag voorgespiegeld: Wat gebeurt er als je een gepelde en een ongepelde sinaasappel in een kan met water legt? Welke van de twee blijft drijven en welke zakt naar de bodem?

sinas1

Leuk! Maar waarom zou je dit proefje tijdens in een kindermoment tonen?

Omdat je vervolgens aan de hand van deze twee sinaasappels het Bijbelverhaal kunt vertellen over Jezus die op het water wandelt, of over de vier vrienden in de vurige oven, over Daniel in de leeuwenkuil, Jona in de vis, het volk van Israël tijdens de doortocht van de Rietzee.... En als je helemaal iets moois wilt doen, vertel dan over Hebreeën 12, waarin de schrijver zijn lezers oproept om alles af te leggen wat ons stopt om met goede moed de race te rennen die voor ons ligt.


In de video hieronder zie hoe je het verhaal kunt vertellen over Jezus die op het water wandelt en over Petrus die niet naar Jezus, maar naar de storm, de moeilijkheden en de problemen keek en daardoor wegzonk: 

Lees meer

Verhaal: Marta en Maria - twee zussen

Korte uitleg:
"Marta is druk bezig in de keuken. Ze roert in de soep. Jezus is op visite, wat fijn! Hij blijft eten, samen met zijn 12 leerlingen. Nou, dan moet ze voor veel mensen koken! Maar dat vindt Marta niet erg. Ze houdt van koken. Ze zorgt graag voor de mensen die op visite zijn, maar het zijn er nu wel heel veel te gelijk. Waar blijft Maria nu?

Marta kijkt ongeduldig naar de deur. Haar zus kan toch wel even naar de keuken komen om te helpen. Er moet nog groente gesneden worden, het brood moet klaar gemaakt worden. De gasten moeten nog iets te drinken krijgen… nog zoveel te doen! Waar blijft ze nou? Marta wordt ongeduldig. Nu moet Maria komen helpen hoor! Ze kan het niet allemaal alleen. Driftig roert Marta in de soep. Ze wordt boos. Maria kom nu toch eens! Marta kijkt om het hoekje van de deur waar Maria blijft..."

Hieronder vind je een schetsbordverhaal van Ellen Zuijdwegt over het Bijbelverhaal van Marta en Maria, dat al eerder in de werkwijze 'Vertel het maar' gepubliceerd is. 

132


Thema's:

Jezus leren kennen, Marta en Maria, hard werken en stil zijn, stilte, luisteren, dienen

Downloaden:
Hieronder kan je het schetsbordverhaal inclusief tekeningen downloaden.

Registreer om meer te lezen...

Verhaal: Zacheüs, je bent gezien!

Korte uitleg:
"Vraag de kinderen of ze weten wat ‘tol betalen’ is. Wie is er wel eens door een tunnel of over een weg geweest waar je tol moest betalen? Hoe ging dat? Waarom moest dat?

Vroeger, in de tijd van Jezus, moesten de mensen ook tol betalen. De Romeinse soldaten hadden mooie wegen aangelegd, dat kostte geld, daar moest je voor betalen. Een tollenaar moest er voor zorgen dat het geld betaald werd en het aan de baas van de Romeinse soldaten geven. 

Geef een aantal kinderen wat muntjes. Ga op een stoel zitten, houdt de stok vast aan het ene uiteinde en leg het andere uiteinde op een stoel of tafel tegenover u. Deze ‘hefboom’ verspert de doorgang. Vertel dat dit een weg is, iedereen die hier langskomt moet tol betalen Roep één van de kinderen die u muntjes heeft gegeven bij u. Zeg iets in de trant van: ‘Zo, ik zie dat jij langs deze weg wilt, je hebt een kruik bij je. Eens kijken wat er op mijn tollijst staat wat je moet betalen.’ Bekijk de lijst zo, dat de kinderen het ook kunnen zien. ‘Ik zie het al. Je moet 2 munten betalen.’ (Op de tollijst staat 1 munt) Het kind geeft 2 munten, je doet de stok omhoog, het kind kan doorlopen en weer op zijn plaats gaan zitten..."

 200


Hieronder vind je een schetsbordverhaal van Ellen Zuijdwegt over het Bijbelverhaal van Zacheus, dat al eerder in de werkwijze 'Vertel het maar' gepubliceerd is. 

Thema's:
Zacheüs, vergeving, transformatie / bekering, wedergeboorte

Registreer om meer te lezen...

Verhaal: Petrus - De wonderbare visvangst

Korte uitleg:
"Aan de kant van het meer liggen twee vissersbootjes. De vissers zijn uit de boot gestapt en zijn druk bezig om hun (teken het net) vissersnetten schoon te spoelen. Er zitten allemaal plantjes en beestjes in die eruit moeten. De vissers kijken niet zo blij. Heel de nacht hebben ze gevist: Het vissersnet in het water gegooid, een stukje verder gevaren, het net omhoog getrokken en wat zat erin? …. Niets… helemaal niets!

Heel de nacht hard gewerkt, maar niets gevangen. Ook Jezus staat aan de kant van het meer. Hij is niet alleen.  Nee, er komen steeds meer mensen aangelopen. Mannen en vrouwen, jongens en meisjes, grote en kleine, een heleboel. Al die mensen zijn gekomen om naar Jezus te luisteren. Maar ze komen steeds dichterbij Jezus staan. Ze willen Hem allemaal zien en horen, maar ze duwen Hem bijna in het water. Dat kan niet." 

Een nieuw mooi verhaal over de wonderbare visvangst. Nog een mooi schetsbordverhaal van Ellen Zuijdwegt, dat al eerder in de werkwijze 'Vertel het maar' gepubliceerd is.

277

Downloaden:
Hieronder kan je het schetsbordverhaal inclusief tekeningen downloaden.

Registreer om meer te lezen...

Verhaal: Jezus wordt gedoopt

Korte uitleg:
"Kijk, daar bij de rivier de Jordaan komen steeds meer mensen. Mannen, vrouwen, jongens en meisjes. Heel veel mensen komen naar de rivier. Ze komen allemaal kijken, kijken en luisteren naar een (teken Johannes) man. Een man met een jas gemaakt van kamelenhaar. En om zijn middel heeft hij een riem. De man is Johannes, de zoon van Zacharias en Elisabet. ‘Mensen, luister allemaal,’ zegt Johannes. ‘Het Koninkrijk van God komt gauw. De Messias, de Koning, komt eraan. Maak je klaar om Hem te ontmoeten.’"

Een nieuw mooi verhaal over de doop van Jezus door Johannes de Doper in de woestijn. Weer een mooi schetsbordverhaal van Ellen Zuijdwegt, dat al eerder in de werkwijze 'Vertel het maar' gepubliceerd is.

297

Downloaden:
Hieronder kan je het schetsbordverhaal inclusief tekeningen downloaden.

Registreer om meer te lezen...