992. Jezus geneest een verschrompelde hand


Een interactief Mee-Speel-Verhaal 

Dit verhaal kan je vertellen als een zogenaamd ‘Mee-Speel-Verhaal’. De kinderen kunnen tijdens de vertelling meespelen door middel van het nazeggen van bepaalde woorden of zinnen. Deze staan cursief gedrukt. Jij zegt het eerst, de kinderen zeggen het na. Ook kunnen ze bepaalde emoties uitbeelden, of geluiden maken.

Je kunt er voor kiezen om dit alle kinderen te laten doen, of tijdens het vertellen een kind aan te wijzen die dit doet. Ook kan je kinderen tijdens het vertellen mee laten spelen door iets uit te beelden. Als ze dan iets moeten doen of zeggen kan je dit fluisterend aan hen vertellen. Speel zelf ook mee.

Spreek van te voren af dat als jij jouw hand als stopteken omhoog steekt, de kinderen stil zijn. De kinderen blijven gewoon op hun plek zitten tijdens het vertellen, tenzij er kinderen iets uit moeten beelden waarbij ze moeten lopen. Zelf kan je  het verhaal beeldend vertellen. Kom van je stoel, loop rond, of maak bepaalde bewegingen die van toepassing zijn.

hand

Hieronder vind je een mooi, nieuw Mee-Speel-verhaal van Ellen Zuijdwegt over Marcus 3:1-6 - waarin Jezus de man met de verschrompelde hand geneest. Dit verhaal is al eerder in de werkwijze 'Vertel het maar' gepubliceerd.

Registreer om meer te lezen...

991. Het wonder van de twee broden en vijf vissen


Jezus geeft duizenden mensen te eten - de wonderbare spijziging

Op de berg zit Jezus. Hij is samen met zijn leerlingen hier gaan zitten. Hij heeft al heel de dag over zijn Vader God vertelt. De mensen die naar Hem kwamen luisteren zijn nog niet naar huis gegaan. Nee, ze zijn achter Jezus aan gelopen. Ze willen bij Hem blijven. Misschien doet Jezus nog wel een wonder! Misschien gaat Hij nog wel meer zieke mensen beter maken. Dát willen ze zien, daar willen ze bij zijn! Er komen steeds meer mensen bij. Hele gezinnen: papa’s, mama’s, jongens en meisjes, opa’s en oma’s. Wel meer dan 5000 mensen zijn hier bij Jezus. Dat zijn er héél veel.

Jezus kijkt eens om zich heen. De mensen hebben honger. Ze zijn al heel de dag van huis. ‘Filippus’, vraagt Jezus aan zijn leerling. ‘Waar kunnen we eten kopen voor al deze mensen?’ ‘Dat kan echt niet, Heer’, zegt Filippus. ‘We hebben veel te weinig geld om voor al deze mensen eten te kopen!’

Daar komt Andreas aangelopen. Hij heeft een jongetje meegenomen. Het jongetje heeft gehoord wat Jezus aan Filippus vroeg. Hij heeft een mandje met eten van zijn moeder gekregen, maar hij wil het wel aan Jezus geven. De jongen geeft zijn eten aan Jezus. ‘Dank je wel’, zegt Jezus vriendelijk....

 202


Hieronder vind je een mooi, nieuw schetsbordverhaal van Ellen Zuijdwegt over Johannes 6:1-15 - waarin Jezus de twee broden en de vijf vissen vermenigvuldigt. Dit verhaal is al eerder in de werkwijze 'Vertel het maar' gepubliceerd.

Registreer om meer te lezen...

983. Twee spuitende colaflessen

Wat heeft een spuitende colafles met de gelijkenis van de zaaier te maken?

Dit is een goede vraag! 

Ontdek het antwoord hieronder en je beschikt over twee, eenvoudige en spannende objectlessen om de gelijkenis van de zaaier verder met de kinderen uit te diepen.

cola spuit

Benodigdheden: 

- twee colaflessen
- mentos

Thema:

de gelijkenis van de zaaier, onkruid, vrucht dragen, zaad

Registreer om meer te lezen...

982. Geen 'zaad' krijgt de kans te ontkiemen...

Een leuke verwerking rondom het verhaal van de zaaier

Hoe vertel je dit overbekende Bijbelverhaal aan kinderen op een nieuwe manier, waardoor kinderen zowel het verhaal als de boodschap goed begrijpen?

Hieronder wat leuke tips!

zaad

Benodigdheden: 

- snoepjes in papier

Thema:

de gelijkenis van de zaaier, onkruid, vrucht dragen, zaad

Registreer om meer te lezen...

973. Bijbel Puzzel - De Goede Herder


Probeer deze Bijbel Puzzel voor de middenbouw en bovenbouw

Wat is de Goede Herder een bekend Bijbelverhaal? Hoe geef je de kinderen iets nieuws rondom dit verhaal?

Gebruik deze leuke rebus van Liesbeth Buter waarmee kinderen zelf ontdekken dat Jezus bij hen is en dat zij daardoor niet bang hoeven te zijn.

Leuk om na afloop met de kinderen in gesprek te gaan hierover:

- Is Jezus echt altijd bij je? 
- Hoe kan je dat weten?
- Hoef je nooit bang te zijn?
- Welk verschil maakt het dat Jezus bij je is?

puzzel4

Je kunt de puzzel op A4 in PDF formaat hieronder downloaden en de oplossing vinden.

Registreer om meer te lezen...

955. Jezus ontmoet Zacheüs


Een verhaal dat je kunt vertellen als mee-speel-verhaal

Leg eerst het begrip ‘Tollenaar’ uit aan de kinderen. Dit kan d.m.v. een kort rollenspel.
 
Vraag de kinderen of ze weten wat ‘tol betalen’ is.
- Wie is er wel eens door een tunnel of over een weg geweest waar je tol moest betalen?
- Hoe ging dat? Waarom moest dat?
 
Vroeger, in de tijd van Jezus, moesten de mensen ook tol betalen. De Romeinse soldaten hadden mooie wegen aangelegd, dat kostte geld, daar moest je voor betalen. Een tollenaar moest er voor zorgen dat het geld betaald werd en het aan de baas van de Romeinse soldaten geven.

zacheus

Hieronder vind je een mooi, nieuw verhaal van Ellen Zuijdwegt over Lucas 19:1-10. Dit verhaal is al eerder in de werkwijze 'Vertel het maar' gepubliceerd.

Registreer om meer te lezen...

952. Maria is ooggetuige van Jezus’ opstanding


Een verhaal dat je kunt vertellen als een zogenaamd ‘Mee-Speel-Verhaal’

Er lopen drie vrouwen naast elkaar over de weg. Ze kijken verdrietig. Ze huilen.
Ze hebben allemaal een flesje in hun hand. Een flesje waar olie in zit met een lekkere geur.
(maak een ruik geluid) Mmm, dat ruik lekker. Maar daar worden ze niet blij van. Ze kijken verdrietig. Ze huilen.

Het zijn Maria uit Magdala, Maria de moeder van Jakobus en Salome.
Ze willen naar Jezus toe. Maar Jezus is gestorven aan het kruis en zijn vrienden hebben Hem begraven. Nu gaan ze naar het graf om het lichaam van Jezus te verzorgen met de olie.
Wat kijken ze verdrietig, wat moeten ze huilen.

Het is zondag, de eerste dag van de week. Het is nog héél vroeg in de morgen.
De zon komt net op. Nu lopen ze naar de graftuin waar het graf van Jezus is.
In die tuin zijn rotsen. In één van die rotsen is een groot gat gemaakt. Daar hebben de vrienden het lichaam van Jezus ingelegd. Voor het gat is een grote steen gerold.

‘O’, zegt Maria van Magdala. ‘De steen, de grote zware steen voor het graf! Wie zal voor ons de steen wegrollen?’

graf opgestaan

Hieronder vind je een mooi, nieuw verhaal van Ellen Zuijdwegt over Marcus 16:9-11. Dit verhaal is al eerder in de werkwijze 'Vertel het maar' gepubliceerd.

Registreer om meer te lezen...

923. Palmpasen


Een poppenkast script of toneelstukje voor de kerkdienst of een vakantiebijbelweek

Elly Groottes heeft een poppenkast / toneelstukje script geschreven als introductie op het Bijbelverhaal van de intocht van Jezus op een ezel in Jeruzalem. (Matteüs 21:1-17)

Roos: ja, vandaag gaat het over de intocht!
Lev: oh…de intocht….ja ja….en dan zwaai je met een vlaggetje en roep je Hoera?
Roos: ja….dat doe ik altijd bij de intocht…
Lev: hoezo dat doe ik altijd….je doet net of je erbij bent geweest
Roos: tuurlijk…elk jaar!
Lev: dat kan helemaal niet! De intocht was 2000 jaar geleden in Jeruzalem!
Roos: nietes…elk jaar hier in het dorp
Lev: welke in tocht bedoel je dan?


pakezel

Je kunt het script hieronder downloaden. 

Registreer om meer te lezen...

920. Huis in de hemel


Een poppenkast script of toneelstukje voor de kerkdienst of een vakantiebijbelweek

Elly Groottes heeft een poppenkast / toneelstukje script geschreven als introductie op het thema 'een hemels huis' zoals Jezus dat beloofd in Johannes 14: 1 - 3

Hieronder een stukje uit het script:

Lev:   Waar bleef je nu? Je ging eerder van huis dan ik.
Kaatje:   Ja, maar ik kwam langs dat huis dat ze aan het bouwen zijn bij ons in de straat en daar heb ik even staan kijken. Knap hoor! Hoe ze dat allemaal kunnen maken!
Lev:   Ja, mooi he? Ik word later ook bouwvakker! Ga ik ook zulke mooie huizen bouwen!
Kaatje:   Wauw! Echt waar? Ga je dan voor mij ook zo’n mooi huis bouwen?
Lev:   Tuurlijk.
Kaatje:   En dan wil ik 7 slaapkamers en een zwembad in de tuin!

huis in de wolken in de hemel

Je kunt het script hieronder downloaden. 

Registreer om meer te lezen...

919. De Hemelvaart van Jezus


Een poppenkast script of toneelstukje voor de kerkdienst of een vakantiebijbelweek

Elly Groottes heeft een poppenkast / toneelstukje script geschreven als introductie op het Bijbelverhaal van de Hemelvaart van Jezus. (Handelingen 1: 1-11)

Hieronder een stukje uit het script:

Lev:    Ik kom zo, ik wil eerst mijn boot afmaken
Roos:    Je boot? Wat wil je met een boot...
Lev:    (komt tevoorschijn) Varen natuurlijk.....
Roos:    Jaja...maar waarheen?
Lev:    Naar de hemel!
Roos:    Dat kan toch niet? Met een boot kom je niet in de hemel hoor!

Hemelvaart van Jezus glas in lood raam

Je kunt het script hieronder downloaden. 

Registreer om meer te lezen...

915. De twaalfjarige Jezus in de tempel


Een poppenkast script of toneelstukje voor de kerkdienst of een vakantiebijbelweek

Elly Groottes heeft een poppenkast / toneelstukje script geschreven als introductie op het Bijbelverhaal van de twaalfjarige Jezus in de tempel. (Lucas. 2:41-52)

Hieronder een stukje uit het script:

Lev:    Roos…. Hoe diep is de zee?
Roos:    Poeh! Dat weet ik niet precies Lev, op sommige plekken héél diep
Lev:    En hoe hoog is de lucht?
Roos:    Heel hoog….Oneindig hoog volgens mij
Lev:    Dus zoveel houdt Jezus van mij??? Dat is wel veel zeg!
Roos:    Dat klopt, daarom kwam Hij ook al baby’tje naar de wereld

herder poppen

Je kunt het script hieronder downloaden. 

Registreer om meer te lezen...

910. De vijf wijze en vijf dwaze meisjes


Een poppenkast script of toneelstukje voor de kerkdienst of een vakantiebijbelweek

Elly Groottes heeft een poppenkast / toneelstukje script geschreven als introductie bij de gelijkenis van de wijze en de dwaze maagden. (Mattheüs 25: 1 - 13)

Jojanneke en Jakob hebben een zaklamp, maar of dat goed gaat?

Hieronder een stukje uit het script:

Jojanneke:    Ja, dat klopt, kijk eens…ik heb een nieuwe zaklamp en nu doet-ie het niet eens….weet jij hoe dat kan?
Jacob:    laat eens zien….(bekijkt zaklamp aan alle kanten) mmmm… tsja…. Zijn de batterijen misschien leeg Jojanneke…
Jojanneke:    Ach wat stom! Ja, ik heb hem al heel veel gebruikt en geen reserve meegenomen… Das nou jammer…dat doet-ie het niet…
Jacob:    We kunnen vragen of iemand toevallig batterijen mee heeft?
Jojanneke:    Ja! beste meneren en mevrouwen…heeft iemand van jullie toevallig batterijen bij zich?

script voor handpoppen

Je kunt het script hieronder downloaden. 

Registreer om meer te lezen...

887. Een uitleg van de Drie-eenheid voor kinderen


Hoe leg je uit wie de Heilige Geest is ten opzicht van de Vader en de Zoon?

Ben je op zoek naar een proefje rondom het Bijbelgedeelte in Handelingen 2: 1- 12. Hier vind je een mooi idee van Elly Volkerink over wie de Heilige Geest in vergelijking met God de Vader en de Here Jezus. 

drie eenheid bevroren water druppel

Benodigdheden:

- siliconen hartvorm vullen met water en invriezen, leg een koordje in het water
- glazen kan met water
- waterkoker en spiegel

Registreer om meer te lezen...

875. Jezus geneest de zoon van een hoveling


Een schetsbord verhaal over een vader die Jezus gelooft

Kijk daar loopt een man over de weg. Nee, hij loopt niet, hij rent! Hij rent heel hard!Deze man is een hoveling. Hij werkt in het paleis van de koning. Hij moet doen wat de koning zegt. De koning geeft een opdracht, en hij moet het dan doen, want wat de koning zegt, moet gebeuren. Rent hij zo hard, omdat hij van de koning snel iets moet doen?

Nee, helemaal niet. Deze man wil zo snel als hij kan naar Jezus toe. De zoon van deze hoveling, zijn lieve jongen, is heel erg ziek. Zo ziek zelfs, dat hij misschien wel gaat sterven. De hoveling heeft gehoord dat Jezus in Kana is. Dat is best wel heel ver lopen, maar hij gaat er toch naar toe. Nu is hij er bijna en rent hij het laatste stuk zo snel als hij kan.

295

Daar, daar in de verte ziet hij de huisjes van Kana. En ja hoor, daar, daar ziet hij een heleboel mensen staan. Die zijn vast allemaal gekomen om naar Jezus te luisteren. De hoveling komt dichterbij. Hij loopt naar (teken Jezus, zonder arm) Jezus toe. ‘O, Jezus, wilt U alstublieft met mij meegaan? Mijn zoon is heel erg ziek, ik ben bang dat hij dood gaat. Wilt U toch met mij meegaan en mijn jongen beter maken?’ Maar Jezus zegt: ‘Als jullie geen wonderen zien gebeuren, geloven jullie niet in mij.’ ‘Here’, zegt de hoveling, ‘Ga toch alstublieft met mij mee voordat het te laat is en mijn kind sterft.’  ‘Ga maar naar huis’, zegt Jezus, ‘Je zoon is weer beter.’ En wat doet de hoveling? Hij gelooft wat Jezus zegt!

In welke situatie kan je dit idee gebruiken?

thuis, zondagsschool les, kindernevendienst, vakantiebijbelweek, catacheseles, in de klas van een christelijke basisschool, godsdienstles

Hieronder vind je een mooi, nieuw schetsbordverhaal van Ellen Zuijdwegt over Johannes 4:46-54. Dit verhaal is al eerder in de werkwijze 'Vertel het maar' gepubliceerd.

Registreer om meer te lezen...

874. Jezus viert Pesach


Een schetsbord verhaal over het Laatste Avondmaal

De twee leerlingen gaan op weg. Ze lopen naar de stad. En ja hoor, even later zien ze een (teken de man met de kruik op zijn hoofd) man lopen die een kruik water op zijn hoofd draagt. De leerlingen lopen er achteraan.
De man gaat een huis binnen. Ook de leerlingen gaan naar binnen. En alles gaat precies zoals Jezus het heeft gezegd. Boven is een grote kamer waar alles al klaarstaat. De leerlingen gaan gelijk aan het werk om de speciale Pesachmaaltijd klaar te maken.

210

Als ze klaar zijn zetten ze het speciale eten al klaar op de tafel. ’s Avonds komen Jezus, samen (teken de discipelen terwijl je verder vertelt) met de andere leerlingen ook naar het huis. Ze gaan met z’n allen naar de bovenkamer. Daar gaan ze aan tafel.
Het wordt vol aan tafel want Jezus is er met alle 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 leerlingen. Jezus zegt: ‘Ik ben zo blij dat Ik met jullie nog één keer samen de Paasmaaltijd kan eten. Maar luister goed wat Ik zeg: Eén van jullie zal mij verraden en helpen om mij gevangen te nemen.’ De leerlingen schrikken en worden er verdrietig van. Ze vragen allemaal: ‘Ik toch niet? Dat ben ik toch niet?’ ‘Ja’, zegt Jezus, ‘Het is één van de twaalf die hier samen met mij eet.’

In welke situatie kan je dit idee gebruiken?

thuis, zondagsschool les, kindernevendienst, vakantiebijbelweek, catacheseles, in de klas van een christelijke basisschool, godsdienstles

Hieronder vind je een mooi, nieuw schetsbordverhaal van Ellen Zuijdwegt over Marcus 14:12-25. Dit verhaal is al eerder in de werkwijze 'Vertel het maar' gepubliceerd.

Registreer om meer te lezen...

873. Hemelvaart, geschikt voor (gedeeltelijk) buiten

Gebruik al je zintuigen in de zoektocht naar de betekenis van Hemelvaart

Via mijn vrienden van Urban Expression in Amersfoort kreeg ik dit mooie idee, waarin je kinderen meeneemt in een ontdekkingstoch over de betekenis van Hemelvaart. Een activiteit waarin je zelfs een Jezus ballon-pop naar de hemel laat gaan. Heel goed bruikbaar in een missionaire setting, maar natuurlijk ook gewoon in het kinderwerk in een kerk. 

 hemelvaart4

Voorbereiden:

- Van ballonnen een “Jezus” maken: 2x normale ballon gevuld met helium. Je kunt gevulde ballonnen kopen bij een feestwinkel of een helium patroon kopen om zelf ballonnen op te blazen. (Let op, normale ballonnen werken maar 4 of 5 uur op helium, lopen snel leeg)  en 2x vouwballon voor armen en benen. Deze doen we in een grote doos.

- Een bordje maken met de tekst: Ook al kunnen jullie mij niet meer zien, ik zal jullie nooit verlaten, nee nooit. Ik zal bij jullie zijn, altijd en eeuwig! Uitgeprint op 2 x A4 en op een stuk laminaat geplakt.

- Knutselmateriaal om verrekijker te maken. Dik papier, nietmachines en lintjes.

- Visdraad

In welke situatie kan je dit idee gebruiken?

kliederkerk, gezinsdienst, aanbiddingsdienst, thuis, zondagsschool les, kindernevendienst, vakantiebijbelweek, kinderkerk, catacheseles, in de klas van een christelijke basisschool, godsdienstles

Bekijk het idee hieronder...

Registreer om meer te lezen...

872. Een Paaszoektocht naar de betekenis van Pasen

Gebruik al je zintuigen in de zoektocht naar de betekenis van Pasen

Via mijn vrienden van Urban Expression in Amersfoort kreeg ik dit mooie idee, waarin je kinderen meeneemt in een Paas zoektocht en hen zelf elementen uit het Paasverhaal laat ontdekken en ervaren. Je kunt dit idee zowel binnen een kerkelijke als binnen een missionaire setting gebruiken.

Het is een zoektocht naar vijf plekken (in de school, kerk of speeltuin) waar je iets kunt proeven, ruiken, horen en voelen van het Paasverhaal van Jezus’ lijden en opstanding uit de dood.

Bij elke plek krijgen de kinderen een letter, die ze op een kaartje met 5 vakjes kunnen schrijven: JEZUS. De plekken kunnen op een willekeurige volgorde worden opgezocht. Met de vijf letters gaan de kinderen naar de laatste plek…

 Paaszoektocht open Bijbel waar een ei waarin een plantje groeit

In welke situatie kan je dit idee gebruiken?

kliederkerk, gezinsdienst, aanbiddingsdienst, thuis, zondagsschool les, kindernevendienst, vakantiebijbelweek, kinderkerk, catacheseles, in de klas van een christelijke basisschool, godsdienstles

Bekijk het idee hieronder...

Registreer om meer te lezen...

869. Jezus Christus blijft dezelfde


Een mooi knutselwerkje met een diepe betekenis

Je neemt een kruis met daarop de bijbeltekst “Jezus Christus blijft dezelfde, gisteren, vandaag en tot in eeuwigheid.” (Hebreeën 13:8) Ook dit werkje kunt je heel klein opvouwen zodat het in een kampboekje past. Ik had zelf een XL-versie als voorbeeld, zodat de kinderen ook begrepen hoe je het in elkaar moest vouwen en uit kunt vouwen. Een soort memorisatie-werkje voor de Bijbeltekst. Als je hem op bruin papier kopieert, dan is het ook gelijk het kruis-symbool. Voor de volledigheid heb ik een foto toegevoegd.

(Met dank aan Joukje Wijngaarden)

Jezus Christus blijft dezelfde

Download de afbeelding van het kruis:

Jezus-Christus-blijft-dezelfde.pdf

In welke situatie kan je dit idee gebruiken?

zondagsschool les, kindernevendienst, vakantiebijbelweek, kliederkerk, thuis, kinderkerk, catacheseles, in de klas van een christelijke basisschool, godsdienstles

833. Objectles voor in de decembermaand: ‘Cadeautjes’


Het grote Kerstcadeau

Wie weet welke maand het is? Ja, het is december. December noemen ze ook wel een feestmaand. Want het begint al met dit feest: (plaat Sinterklaas) Het Sinterklaasfeest, met pakjesavond waar je mooie cadeautjes krijgt. Hebben jullie ook cadeautjes gekregen? Wat vond je het mooiste dat je gehad hebt?

cadeau

Je krijgt ook cadeautjes als je jarig bent. Zijn er mensen die in december jarig zijn? Dan is het een maand met nog meer feest en nog meer cadeautjes! Sommige mensen krijgen cadeautjes als het kerstfeest is.

Soms verwacht je iets moois, groots, maar krijg je toch wat anders en vind je dan een beetje jammer. Soms krijg je een groot mooi ingepakt cadeau, en dan zit er iets in wat je niet mooi vindt. Dan ben je teleurgesteld. Dat vind je dan niet leuk. Hoe komt het dat je soms iets krijgt wat je niet zo leuk vindt?

In welke situatie kan je dit idee gebruiken?

thuis, zondagsschool les, kindernevendienst, vakantiebijbelweek, catacheseles, in de klas van een christelijke basisschool, godsdienstles

Hieronder vind je een objectles van Ellen Zuijdwegt dat je o.a. als kindermoment in de dienst kunt gebruiken om stil te staan bij het cadeau van de komst van Jezus. Ze heeft dit idee verwerkt in een PDF file, dat je hieronder kunt downloaden. 

Registreer om meer te lezen...

832. De geboorte van Jezus door de ogen van Maria bekeken


Een schetsbord verhaal met een Kerst boodschap

O, eindelijk… eindelijk, kan ze gaan liggen. Wát is ze moe! Ze hebben zo’n lange reis gehad. Wel drie dagen lopen. Helemaal van Nazareth naar hier, Betlehem. Waarom moest de keizer juist nú weten hoeveel mensen er in zijn land wonen en hoe ze allemaal heten? En dan moest dat óók nog eens gebeuren op de plaats waar hun familie vandaan kwam!

Ze heeft haar naam op laten schrijven: Maria. En daarna hebben ze geprobeerd een plaatsje te vinden om te slapen. Maar er was nérgens een bed meer vrij. Alle herbergen zaten propvol. Zoveel mensen zijn naar Betlehem gekomen om hier hun naam op te laten schrijven. Zoveel mensen die, net als zij, familie zijn van koning David.

132

‘Huh’, Maria zucht eens. Ze kijkt opzij. Daar ligt Jozef te slapen. Hij was ook zó moe. Hij had zo z’n best gedaan om een slaapplekje te vinden. Wat waren ze blij geweest toen ze hier konden slapen. Hier in de stal. Ach, het stinkt een beetje, maar het is droog en warm. Jozef had gelijk een bed van stro gemaakt waar ze lekker op kon liggen. De ezel had hij voer gegeven en toen Jozef naast haar ging liggen was hij direct in slaap gevallen.

‘Huh’, Maria zucht nog eens. Haar buik doet pijn. De baby moet al bijna komen. Maria legt haar hand op haar buik. Ze voelt het kindje bewegen. Ze glimlacht. Ze denkt aan negen maanden geleden. Ze ziet het nog zo voor zich...

In welke situatie kan je dit idee gebruiken?

thuis, zondagsschool les, kindernevendienst, vakantiebijbelweek, catacheseles, in de klas van een christelijke basisschool, godsdienstles

Hieronder vind je een mooi, nieuw schetsbordverhaal van Ellen Zuijdwegt over Lucas 2 / Matteüs 1:16. Dit verhaal is al eerder in de werkwijze 'Vertel het maar' gepubliceerd.

Registreer om meer te lezen...

829. Hoe voelt het om op het water te lopen?


Welkom bij het rommeligste kinderidee van het jaar!

Er komt een tijd dat je als verteller gewoon een beetje rommelig moet zijn in het uitbeelden van een Bijbelverhaal. Het idee hieronder is een leuke manier om met de kinderen aan de slag te gaan met het verhaal van Jezus die op het water wandelt. Maar... het wordt rommelig!

Jezus wandelt op het water 1

Wat heb je nodig?

-  verschillende kleuren waterverf
-  rollen behang / patroonpapier of een lange strook papier
-  blote voeten
-  teiltje gevuld met warm water
-  oude handdoeken 

In welke situatie kan je dit idee gebruiken?

thuis, zondagsschool les, kindernevendienst, vakantiebijbelweek, catacheseles, christelijke basisschool, godsdienstles

Registreer om meer te lezen...

828. Een goede werkvorm om over de Heilige Drie-eenheid na te denken


Met symbolen over de vraag 'wie is God?' nadenken

Wie is God? Wat houdt de Drie-Eeenheid? Welke gedachten hebben de kinderen hierover? Hoe kunnen we kinderen helpen om hier over na te denken en dit aan elkaar te uiten?

We kwamen op een mand vol symbolen. Elk kind mocht een symbol en aan de hand van dit symbool iets over God en de Drie-Eenheid vertellen. Het mooie is dat er geen foute antwoorden zijn. 

Ontdek de DrieEeenheiid 1

Onze mand vol symbolen bevatte:

  • een beker
  • speel brood
  • regenboog linten
  • ’brand’ wimpels
  • 'water' wimpels
  • een fles met water
  • een op batterij aangedreven waxinelichtje
  • vlammen van vilt
  • houten mensen
  • een aardbol
  • een windmolen
  • een kruis
  • een duif
  • harten 

In welke situatie kan je dit idee gebruiken?

thuis, zondagsschool les, kindernevendienst, vakantiebijbelweek, catacheseles, kindermoment tijdens de dienst, christelijke basisschool, godsdienstles

-------------------------------------------------

Met toestemming overgenomen van Mina Munns en haar site Flame Creatieve Kids.

 

816. Wie is de grootste in Gods koninkrijk?

 

Bekijk deze geweldige video in de catacheseles, de zondagsschool of de kindernevendienst

Deze mooii, korte, animatie film is uiterst geschikt om met kinderen en / of tieners na te denken over de woorden van Jezus in Mattheus 18: 1 - 5 (Mattheus 18:1-3, Mattheus 19:14 )

"In die tijd richtten de leerlingen tot Jezus de vraag: “Wie is nu wel de grootste in het Rijk der hemelen?” Hij riep een klein kind, zette het in hun midden en zei: “Voorwaar, Ik zeg u: als jullie niet opnieuw wordt als de kleine kinderen worden, zullen jullie het Rijk der Hemelen zeker niet binnengaan. Wie dus zichzelf gering acht zoals dit kind is de grootste in het Rijk der hemelen. En wie in mijn Naam zulk een kind opneemt, neemt Mij op."

Andere thema's waar je deze video voor zou kunnen gebruiken, zijn:

- Ons verlangen naar jong te zijn - waarom wil iedereen altijd jong zijn?  
- Ongeduld - hoe ga je om met ongeduldig zijn?  

forever young

Thema's

Worden als een kind, nederig, tevreden zijn met wat je hebt, ongeduldig zijn. 

Hoe werkt dit?

Je kunt deze video laten zien als introductie op een Bijbelverhaal. Vraag de kinderen en jongeren om snel op deze video te reageren. Wat valt hen op? Wat raakt je? Hierna vertel je het Bijbelverhaal. Na het Bijbelverhaal kan je eventueel de video nog een keer laten zien en verder met ze in gesprek gaan over overeenkomsten of verschillen tussen het Bijbelverhaal en de video. 

In welke situatie kan je dit idee gebruiken?

thuis, zondagsschool les, kindernevendienst, vakantiebijbelweek, catacheseles, christelijke basisschool, kindermoment tijdens een dienst, godsdienstles

Bekijk de video hieronder

Registreer om meer te lezen...

814. Een ware vermenigvuldiging bij de vertelling van de wonderbare spijziging

Een gave objectles voor bij het verhaal van de vijf broden en twee vissen

Hoe maak je het verhaal van de vijf broden en twee vissen op zo'n manier zichtbaar dat er een echte vermenigvuldig ontstaat? Eigenlijk creëer je een klein wondertje, waardoor jong en oud geboeid naar je verhaal zullen luisteren. En het leuke is, je hoeft hiervoor geen goochelaar te zijn! Ook jij kan dit heel gemakkelijk doen. Hieronder leg ik het uit...
 
vijf broden en twee vissen


Waar kan je dit idee voor gebruiken?

thuis, zondagsschool les, kindernevendienst, vakantiebijbelweek, catacheseles, christelijke basisschool, kindermoment tijdens een dienst, godsdienstles

Registreer om meer te lezen...

801. Vertel de gelijkenis van de wijze en de dwaze bouwer


Nog een verhaal met het proefje van de potloden en het zakje

In de video hieronder laten we zien hoe je het verhaal van David en Saul kunt vertellen aan de hand van een boterhamzakje, potloden en wat water. Maar... 

Je kunt dit proefje ook binnen je zondagsschool of kindernevendienst gebruiken voor de gelijkenis van de dwaze en de wijze man.

Als je de woorden van Jezus in je opneemt en bij je houdt, dan gaat het goed. Kinderen staken het potloodje de zak. Elk potlood stelde een gebod van God voor. Maar als je het wel hoort en er niets mee doet....de potloden werden doorgestoken en aan de andere kant uit de zak getrokken. Het ene oor in en het andere oor uit, dan komt het niet goed. De zak loopt leeg.

Thema's

de gelijkenis van de wijze en de dwaze bouwer, luisteren naar Bijbelverhalen, God gehoorzamen

Je kunt dit gebruiken binnen:

een zondagsschool les, een kindernevendienst, een vakantiebijbelweek, een christelijke basisschool, als kindermoment tijdens een dienst, als godsdienstles



 

799. Jezus' ontmoeting met de Samaritaanse vrouw - een experiment met een drijvende sinasappel

Een vrouw diep in de put drijft naar boven -  een bijzondere objectles

In Johannes 4 lezen we over de ontmoeting van Jezus met de Samaritaanse vrouw. Normaliter gaat zo’n vrouw ’s morgens vroeg of rond zonsondergang naar de put. Maar deze vrouw gaat op het midden van de dag. Haar leven is gebroken. Ze ziet diep in de put.

Maar dan gebeurt er iets in de ontmoeting met Jezus. Hij zegt haar dat Hij het Levend Water is en deze vrouw drinkt dit gulzig op. Er gebeurt een wonder. Er ontstaat een genezing.

In de video hieronder laat ik zien hoe je dit verhaal met een grote vaas en twee sinasappels kunt vertellen.



Je kunt dit gebruiken binnen:

een zondagsschool les, een kindernevendienst, een vakantiebijbelweek, een christelijke basisschool, als kindermoment tijdens een dienst, als godsdienstles

796. De ontmoeting tussen de Ethiopische kamerling en Filippus


De Bijbel als kaart die naar Jezus wijst -  een goocheltruc die jij ook kan doen!

In Handelingen 8:26-40 ontmoet Filippus de Ethiopische kamerling. Deze man is op bezoek geweest in Jeruzalem. Hij heeft hier een bijbelboek gekocht, maar hij begrijpt het niet. Het lijkt wel alsof hij verdwaald is in de tekst. Filippus mag in zijn wagen komen zitten om hem de weg te wijzen. Deze weg wijst naar Jezus. In plaats van een doolhof waarin de kamerling verdwaald is, wordt het boek van Jesaja een kaart die naar Jezus wijst.

Met behulp van de gemakkelijke goocheltruc die ik in de video laat zien en uitleg, kan iedere kinderwerker het verhaal van deze bijzondere ontmoeting tussen deze twee mannen vertellen. Je hebt hier wel vier geplastificeerde kaarten voor nodig. De voorkant van deze kaarten kan je hier downloaden. De achterkant van deze kaart vind je hier. Als je even thuis oefent, kan je dit heel gemakkelijk zelf doen. 

 


Je kunt dit gebruiken binnen:

een zondagsschool les, een kindernevendienst, een vakantiebijbelweek, een christelijke basisschool, als kindermoment tijdens een dienst, als godsdienstles

793. Jezus' ontmoeting met de Samaritaanse vrouw - een experiment met een blikje op zijn kant


Levend water brengt balans in je leven -  een bijzondere objectles

In Johannes 4 lezen we over de ontmoeting van Jezus met de Samaritaanse vrouw. Normaliter gaat zo’n vrouw ’s morgens vroeg of rond zonsondergang naar de put. Maar deze vrouw gaat op het midden van de dag. Haar leven is gebroken. Ze ligt als een leeg blikje op haar kant.

Maar dan gebeurt er iets in de ontmoeting met Jezus. Hij zegt haar dat Hij het Levend Water is en deze vrouw drinkt dit gulzig op. Er gebeurt een wonder. Er komt balans in het leven van deze vrouw.

Om te demonstreren neem je een blikje cola. Dit leeg je en vul je voor een derde met water. Ik heb het etiket aangepast en er ‘Living water’ op geplaats. Dit etiket kun je hier downloaden.

Als een blikje een derde vol zit, dan kan je het laten balanceren op zijn kant. Jezus vult ons met levend water en brengt balans in ons leven.

Je kunt dit gebruiken binnen:

een zondagsschool les, een kindernevendienst, een vakantiebijbelweek, een christelijke basisschool, als kindermoment tijdens een dienst, als godsdienstles

792. De gelijkenis van het verloren schaap

Korte uitleg:
"‘Ik ga een verhaal vertellen’, zegt Jezus, ‘Luister maar.’ De mensen gaan rechtop zitten en zetten hun oren wijd open. Want Jezus kan heel mooie verhalen vertellen. Die willen ze graag horen!

Jezus zegt: ‘Er was eens een (teken de herder) herder. Die herder had heel veel schapen, wel (schrijf ‘100’) 100. Elke dag gaat de herder met zijn (teken de schapen als je verder vertelt) schapen op stap. ’s Morgens komen ze de stal uit en lopen de schapen achter de herder aan. De herder weet de weg. Hij weet waar er lekker (teken het gras) gras te vinden is, dat de schapen kunnen eten. Hij weet waar er fris helder (teken het water) water te vinden is, dat de schapen kunnen drinken. De herder kent alle paadjes en weggetjes waarlangs ze moeten lopen. De paadjes met de puntige (teken de stenen) stenen. De weggetjes met de (teken de struik) doornstruiken. De herder zorgt ervoor dat de schapen er veilig langs kunnen. De herder let goed op of een wolf of beer de schapen geen kwaad kunnen doen. Hij beschermt zijn schapen. De herder zorgt goed voor zijn schapen. De herder houdt van zijn schapen, want het is een goede herder. 

’s Avonds komt de herder met zijn schapen weer terug bij de stal. De (teken de herder) herder gaat bij de opening staan en telt zijn (teken de schapen terwijl je verder vertelt) schapen. Alle schapen lopen één voor één langs de herder de stal binnen. De herder telt ze allemaal. (schrijft de getallen in de tekstballon als je ze zegt) 1, 2, 3, 15, 53, 80, 99… Honde… Honderd?... Nee…, het zijn er geen honderd! Wat is dat nu? Heb ik verkeerd geteld? denkt de herder."

 202


Hieronder vind je een mooi, nieuw schetsbordverhaal van Ellen Zuijdwegt over Lucas. 15:1-10 - de gelijkenis van het verloren schaap. Dit verhaal is al eerder in de werkwijze 'Vertel het maar' gepubliceerd.

Registreer om meer te lezen...

777. Het verhaal van Zacheüs

Korte uitleg:
Een korte vertelling van Zacheüs in de 'ik-vorm'. Je kunt het voorlezen, uitspelen of zelf vertellen. Het verhaal is geschreven door Arianne de Lange-Lootens:

"Opeens zag ik die vijgenboom. Dat is een boom waar je heel gemakkelijk in kan klimmen. Vlug voordat mensen mij zagen, ben ik in die boom geklommen en kon zo verstopt voor iedereen die Jezus eens bekijken. Haha, zo niemand zag mij. Ik zat goed verstopt. Ik was dat plagen wel een beetje zat. Weet je, het is helemaal niet leuk als mensen je niet mogen en je geen echte vrienden hebt. Eigenlijk best wel eenzaam. Het maakte mij vaak verdrietig. Die gedachtes speelden door mij hoofd als ik zo alleen was. Maar als ze lelijk tegen mij deden, kon ik nog wel wat meer geld bij hen pikken."

Niels Larsen Stevns Zakus


Je kunt het verhaal hieronder downloaden:

Registreer om meer te lezen...

776. Zacheus komt op bezoek

Korte uitleg:
Arianne de Lange-Lootens heeft speciaal voor een vakantiebijbelweek een toneelstuk geschreven over Zacheus, die tijdens een vertelling langs komt. Hij gooit de vertelling door de war en gaat zijn eigen verhaal vertellen. Leuk om als basis te gebruiken bij een vertelling over Zacheus. 

Brooklyn Museum Zacchaeus in the Sycamore Awaiting the Passage of Jesus Zache sur le sycomore attendant le passage de Jsus James Tissot


"Ik moest mijn administratie nog afmaken en was zo vlot nog niet. Ik had ook geen hulpje. Dat heb je ervan als je niet eerlijk bent natuurlijk, maar dat wist ik toen nog niet.  Weet je, ik was dan stinkend rijk maar ik had geen vrienden. Niemand wilde bij mij op de koffie komen, ik had nooit gasten aan tafel. Altijd alleen. Alleen naar mijn werk. Alleen ’s avonds eten. Alleen boodschappen doen. Alleen naar bed en alleen weer opstaan. Geen vrouw. Geen vrienden. Mensen wilden me eigenlijk niet kennen-buiten mijn werk om dan.

Toen ik eindelijk klaar was en naar het plein toeliep, was het er druk….. niet normaal. Het zag zwart van de mensen. En mij voorlaten? Weet niet hoe dat bij jullie gaat, kinderen, maar kleine grote mensen voorlaten, is echt een NO voor velen..."

Je kunt het verhaal hieronder downloaden:

Registreer om meer te lezen...

768. Drijvende sinaasappels?! (1) - Jezus wandelt op het water

Korte uitleg: 
Het is zondagochtend. Degene die het kindermoment in de dienst verzorgt, laat aan iedereen twee sinaasappels zien. De ene sinaasappel is gepeld. De ander is ongepeld. De kinderen krijgen een vraag voorgespiegeld: Wat gebeurt er als je een gepelde en een ongepelde sinaasappel in een kan met water legt? Welke van de twee blijft drijven en welke zakt naar de bodem?

sinas1

Leuk! Maar waarom zou je dit proefje tijdens in een kindermoment tonen?

Omdat je vervolgens aan de hand van deze twee sinaasappels het Bijbelverhaal kunt vertellen over Jezus die op het water wandelt, of over de vier vrienden in de vurige oven, over Daniel in de leeuwenkuil, Jona in de vis, het volk van Israël tijdens de doortocht van de Rietzee.... En als je helemaal iets moois wilt doen, vertel dan over Hebreeën 12, waarin de schrijver zijn lezers oproept om alles af te leggen wat ons stopt om met goede moed de race te rennen die voor ons ligt.


In de video hieronder zie hoe je het verhaal kunt vertellen over Jezus die op het water wandelt en over Petrus die niet naar Jezus, maar naar de storm, de moeilijkheden en de problemen keek en daardoor wegzonk: 

Lees meer

749. Kliederkerk: God en de ander dienen - 3

Korte uitleg:
Kliederkerk is een nieuwe vorm van kerk-zijn voor kinderen en de mensen om hen heen. Het is overgewaaid uit Engeland. Via Mina Munns en haar site Flame Creatieve Kids kreeg ik dit idee voor een Kliederkerk programma rondom de gelijkenis van de schapen en de bokken.

Ik heb het programma in drie ideeën onderverdeeld. De ideeën bestaan voornamelijk uit foto's en een korte beschrijving. Het wijst zichzelf. Hieronder vind je de laatste drie activiteiten:

 

schaap8

Samen met elkaar koekjestrommels maken.

 

schaap9

...en natuurlijk koekjes bakken om ze erin te doen! 

 

schaap10

Als laatste was er een blad wat de kinderen mee naar huis kregen. Volgens mij kan je dit ook zelf gemakkelijk maken:

1. Maak een tekening van iemand die jou helpt. Hang deze tekening naast je bed of een spiegel en dank de Here God voor deze persoon als je de tekening ziet.

2. Elke keer als je iemand deze week helpt, mag je een hand inkleuren. 

 

 

748. Kliederkerk: God en de ander dienen - 2

Korte uitleg:
Kliederkerk is een nieuwe vorm van kerk-zijn voor kinderen en de mensen om hen heen. Het is overgewaaid uit Engeland. Via Mina Munns en haar site Flame Creatieve Kids kreeg ik dit idee voor een Kliederkerk programma rondom de gelijkenis van de schapen en de bokken.

Ik heb het programma in drie ideeën onderverdeeld. De ideeën bestaan voornamelijk uit foto's en een korte beschrijving. Het wijst zichzelf. Hieronder vind je de volgende drie activiteiten:

 

schaap5

Bidden voor vluchtelingen

 

schaap6

 Bladeren op de stoep opvegen

 

schaap7

Kasten in elkaar zetten voor andere mensen (alleen voor volwassenen!)

 

747. Kliederkerk: God en de ander dienen - 1

Korte uitleg:
Kliederkerk is een nieuwe vorm van kerk-zijn voor kinderen en de mensen om hen heen. Het is overgewaaid uit Engeland. Via Mina Munns en haar site Flame Creatieve Kids kreeg ik dit idee voor een Kliederkerk programma rondom de gelijkenis van de schapen en de bokken.

Ik heb het programma in drie ideeën onderverdeeld. De ideeën bestaan voornamelijk uit foto's en een korte beschrijving. Het wijst zichzelf.

Het idee achter een Kliederkerkprogramma is dat er een veelvoud van activititeiten rondom het gekozen thema en Bijbelverhaal zijn.

Thema:
Kliederkerk / Messy Church, God en de ander dienen, gelijkenis van de schapen en de bokken

schaap

Bijbeltekst:
Alle volkeren zullen vóór Hem bijeengebracht worden, en Hij zal ze van elkaar scheiden, zoals een herder de schapen van de bokken scheidt. De schapen zal Hij aan zijn rechterhand opstellen, de bokken aan zijn linkerhand. Dan zal de koning tegen hen die aan zijn rechterhand staan zeggen: “Kom, gezegenden van mijn Vader, neem het koninkrijk in bezit dat vanaf het begin van de schepping voor jullie klaar ligt. Want Ik had honger en jullie hebben Me te eten gegeven, Ik had dorst en jullie hebben Me te drinken gegeven, Ik was vreemdeling en jullie hebben Me opgenomen.  Ik was naakt en jullie hebben Me gekleed, Ik was ziek en jullie hebben naar Me omgezien, Ik zat in de gevangenis en jullie kwamen naar Me toe.”  (Mattheus 25: 32 - 37)

Ideeën:
Hieronder vind je de eerste drie activiteiten:

schaap1

1. Een speelruimte rondom het thema ‘café / restaurant’ voor de allerkleinsten waarin zij elkaar kunnen ‘bedienen’.

 

schaap2

2. Het oppoetsen van het kerkkoper of andere koperen spulletjes die een oppoetsbeurt kunnen gebruiken.

 

schaap3


schaap4

3. Zwerfafval opruimen in het gebied rondom de kerk

740. Marta en Maria - een schetsbordverhaal

Korte uitleg:
"Marta is druk bezig in de keuken. Ze roert in de soep. Jezus is op visite, wat fijn! Hij blijft eten, samen met zijn 12 leerlingen. Nou, dan moet ze voor veel mensen koken! Maar dat vindt Marta niet erg. Ze houdt van koken. Ze zorgt graag voor de mensen die op visite zijn, maar het zijn er nu wel heel veel te gelijk. Waar blijft Maria nu?

Marta kijkt ongeduldig naar de deur. Haar zus kan toch wel even naar de keuken komen om te helpen. Er moet nog groente gesneden worden, het brood moet klaar gemaakt worden. De gasten moeten nog iets te drinken krijgen… nog zoveel te doen! Waar blijft ze nou? Marta wordt ongeduldig. Nu moet Maria komen helpen hoor! Ze kan het niet allemaal alleen. Driftig roert Marta in de soep. Ze wordt boos. Maria kom nu toch eens! Marta kijkt om het hoekje van de deur waar Maria blijft..."

Hieronder vind je een schetsbordverhaal van Ellen Zuijdwegt over het Bijbelverhaal van Marta en Maria, dat al eerder in de werkwijze 'Vertel het maar' gepubliceerd is. 

132


Thema's:

Jezus leren kennen, Marta en Maria, hard werken en stil zijn, stilte, luisteren, dienen

Downloaden:
Hieronder kan je het schetsbordverhaal inclusief tekeningen downloaden.

Registreer om meer te lezen...

739. Zacheüs - een schetsbordverhaal

Korte uitleg:
"Vraag de kinderen of ze weten wat ‘tol betalen’ is. Wie is er wel eens door een tunnel of over een weg geweest waar je tol moest betalen? Hoe ging dat? Waarom moest dat?

Vroeger, in de tijd van Jezus, moesten de mensen ook tol betalen. De Romeinse soldaten hadden mooie wegen aangelegd, dat kostte geld, daar moest je voor betalen. Een tollenaar moest er voor zorgen dat het geld betaald werd en het aan de baas van de Romeinse soldaten geven. 

Geef een aantal kinderen wat muntjes. Ga op een stoel zitten, houdt de stok vast aan het ene uiteinde en leg het andere uiteinde op een stoel of tafel tegenover u. Deze ‘hefboom’ verspert de doorgang. Vertel dat dit een weg is, iedereen die hier langskomt moet tol betalen Roep één van de kinderen die u muntjes heeft gegeven bij u. Zeg iets in de trant van: ‘Zo, ik zie dat jij langs deze weg wilt, je hebt een kruik bij je. Eens kijken wat er op mijn tollijst staat wat je moet betalen.’ Bekijk de lijst zo, dat de kinderen het ook kunnen zien. ‘Ik zie het al. Je moet 2 munten betalen.’ (Op de tollijst staat 1 munt) Het kind geeft 2 munten, je doet de stok omhoog, het kind kan doorlopen en weer op zijn plaats gaan zitten..."

 200


Hieronder vind je een schetsbordverhaal van Ellen Zuijdwegt over het Bijbelverhaal van Zacheus, dat al eerder in de werkwijze 'Vertel het maar' gepubliceerd is. 

Thema's:
Zacheüs, vergeving, transformatie / bekering, wedergeboorte

Registreer om meer te lezen...

713. De wonderbare visvangst - een schetsbordverhaal

Korte uitleg:
"Aan de kant van het meer liggen twee vissersbootjes. De vissers zijn uit de boot gestapt en zijn druk bezig om hun (teken het net) vissersnetten schoon te spoelen. Er zitten allemaal plantjes en beestjes in die eruit moeten. De vissers kijken niet zo blij. Heel de nacht hebben ze gevist: Het vissersnet in het water gegooid, een stukje verder gevaren, het net omhoog getrokken en wat zat erin? …. Niets… helemaal niets!

Heel de nacht hard gewerkt, maar niets gevangen. Ook Jezus staat aan de kant van het meer. Hij is niet alleen.  Nee, er komen steeds meer mensen aangelopen. Mannen en vrouwen, jongens en meisjes, grote en kleine, een heleboel. Al die mensen zijn gekomen om naar Jezus te luisteren. Maar ze komen steeds dichterbij Jezus staan. Ze willen Hem allemaal zien en horen, maar ze duwen Hem bijna in het water. Dat kan niet." 

Een nieuw mooi verhaal over de wonderbare visvangst. Nog een mooi schetsbordverhaal van Ellen Zuijdwegt, dat al eerder in de werkwijze 'Vertel het maar' gepubliceerd is.

277

Downloaden:
Hieronder kan je het schetsbordverhaal inclusief tekeningen downloaden.

Registreer om meer te lezen...

712. Jezus wordt gedoopt - een schetsbordverhaal

Korte uitleg:
"Kijk, daar bij de rivier de Jordaan komen steeds meer mensen. Mannen, vrouwen, jongens en meisjes. Heel veel mensen komen naar de rivier. Ze komen allemaal kijken, kijken en luisteren naar een (teken Johannes) man. Een man met een jas gemaakt van kamelenhaar. En om zijn middel heeft hij een riem. De man is Johannes, de zoon van Zacharias en Elisabet. ‘Mensen, luister allemaal,’ zegt Johannes. ‘Het Koninkrijk van God komt gauw. De Messias, de Koning, komt eraan. Maak je klaar om Hem te ontmoeten.’"

Een nieuw mooi verhaal over de doop van Jezus door Johannes de Doper in de woestijn. Weer een mooi schetsbordverhaal van Ellen Zuijdwegt, dat al eerder in de werkwijze 'Vertel het maar' gepubliceerd is.

297

Downloaden:
Hieronder kan je het schetsbordverhaal inclusief tekeningen downloaden.

Registreer om meer te lezen...

704. Een schrijven in het zand

Korte uitleg: 
Een van mijn favoriete verhalen in de Bijbel is de geschiedenis waarbij Jezus door de schriftgeleerden geconfronteerd wordt met een overspelige vrouw. Jezus schrijft in het zand en veroordeelt haar niet. In mijn boek 'Van kikker tot prins' heb ik hier een verhaal over geschreven dat je kunt gebruiken binnen de bovenbouw of met tieners.

Bijbeltekst:
"Nu kwamen de schriftgeleerden en de farizeeën aanzetten met een vrouw die betrapt was op echtbreuk. Ze brachten haar voor Hem en zeiden: ‘Meester, deze vrouw is op heterdaad betrapt op echtbreuk. Mozes heeft ons in de wet voorgeschreven zulke vrouwen te stenigen. Hoe staat U daar tegenover?’ Met deze vraag wilden ze Hem op de proef stellen, om te zien of ze een aanklacht tegen Hem konden indienen. Maar Jezus bukte zich om met zijn vinger op de grond te schrijven. Toen ze op een antwoord bleven aandringen, keek Hij op en zei: ‘Wie van u zonder zonde is, moet dan maar als eerste een steen op haar werpen.’ En weer bukte Hij zich om op de grond te schrijven. Zij echter trokken na die woorden weg, de een na de ander, te beginnen met de oudsten, zodat Hij alleen achterbleef met de vrouw daar vóór Hem. Jezus keek op en vroeg haar: ‘Waar zijn ze gebleven, vrouw? Heeft niemand u veroordeeld?’  ‘Nee Heer, niemand’, antwoordde ze. Waarop Jezus zei: ‘Ik veroordeel u ook niet. Ga nu maar, en zondig voortaan niet meer.’"   (Johannes 8: 3 - 11)

Van kikker tot prins slider2

Begin van het verhaal:
“Jezus verschijnt ’s morgens vroeg in de tempel, waar heel de gemeenschap zich om hem verzamelt. Jezus staat in het middelpunt, als Hij gaat zitten om hen te leren. Plotsklaps wordt de rust in de tempel verstoord. Een bende boze en verontwaardigde schriftgeleerden en farizeeërs komen het tempelplein op gestormd; een grote wolk van stof achter zich latend. Ze sleuren een vrouw mee, op overspel betrapt. Ze stellen haar op in het midden. Het middelpunt wordt door hen verschoven. Niet langer Jezus, maar de vrouw staat nu in het middelpunt. Het spotlicht verplaatst zich.

Ze zeggen tot hem: “U geeft onderricht, welnu, deze vrouw is op heterdaad betrapt op overspel; in de Wet heeft Mozes ons geboden zulke vrouwen te stenigen; ú dan, wat zegt u?”

Zulke vrouwen. Zulke…"

------------------------------------------

Wil je het hele verhaal lezen of door vertellen, download het verhaal hieronder....

Registreer om meer te lezen...

636. Magisch zand - als christen ben je anders

Korte uitleg:
Jezus zegt tegen zijn discipelen de volgende lastige woorden: "Jullie zijn wel in de wereld, maar niet van de wereld." (Johannes 15)

Dit zijn moeilijk woorden. Hoe kun je nu ergens 'in' zijn, maar er tegelijkertijd niet 'van' zijn. Toen ik hierover nadacht, moest ik aan het 'magische' zand denken. Dit is een prachtige illustratie van wat Jezus misschien met deze woorden bedoelde.

zanden


In de video hieronder laat ik zien hoe je aan de hand van magisch zand deze moeilijke tekst van Jezus aan kinderen zou kunnen uitleggen.  Het magisch zand kan je o.a. hier op internet bestellen.

Voordat je onderstaande video bekijkt, is het behulpzaam als je eerst de introductievideo bekijkt waarin ik laat zien hoe dit 'magische' zand werkt. 

Video:
Bekijk de video hieronder...

Registreer om meer te lezen...