• 2
  • 83
  • 4
  • 95
  • 6
  • 7

Verhaal: Gelijkenis van de Barmhartige Samaritaan


Een schetsbordverhaal over de geboorte van Samuël 

Dit verhaal kunt u vertellen als een zogenaamd ‘Mee-Speel-Verhaal’. De kinderen kunnen tijdens de vertelling meespelen door middel van het nazeggen van bepaalde woorden of zinnen. Deze staan cursief gedrukt.

U zegt het eerst, de kinderen zeggen het na. Ook kunnen ze bepaalde emoties uitbeelden, of geluiden maken. Ook dit staat cursief gedrukt. Doe zelf mee, doe het voor. U kunt er voor kiezen om dit alle kinderen te laten doen, of tijdens het vertellen een kind aan te wijzen die dit doet. Ook kunt u kinderen tijdens het vertellen mee laten spelen door iets uit te beelden. Als ze dan iets moeten doen of zeggen kunt u dit fluisterend aan hen vertellen. Speel zelf ook mee.

Spreek van te voren af dat als u uw hand als stopteken omhoog steekt, de kinderen stil zijn. De kinderen blijven gewoon op hun plek zitten tijdens het vertellen, tenzij er kinderen iets uit moeten beelden waarbij ze moeten lopen. Zelf kunt u het verhaal beeldend vertellen.

 

De Barmhartige Samaritaan een meespeel verhaal voor kinderen

Stukje van het verhaal:

"Noa loopt op de stoep. Ze mocht van mama alleen om een paar boodschappen naar de winkel op de hoek van de straat. Noa is trots. Dit kan zij al. Ze houdt de tas stevig vast. Die is best wel zwaar. Noa zet de tas even op de grond en pakt hem met haar andere hand vast. ‘Huh’, zucht ze en tilt de tas weer op. Nog een klein stukje en dan is ze thuis.

‘Hé, Noa!’

Noa kijkt achterom, daar komt Tim aangefietst, haar buurjongen. ‘Jij hebt een zware tas bij je’, roept hij. Noa knikt, maar let even niet op waar ze loopt. Ze struikelt over een tegel die omhoog steekt en valt voorover op de grond. De tas schuift over de stoep, de appels rollen eruit, alle kanten op. En pak met rijstwafels rolt van de stoep in de goot.

‘Help me!’, roept Noa. Tim komt snel aangereden.  ‘Gaat het?’, vraagt hij bezorgd, ‘Heb je je pijn gedaan?’

Download het verhaal

Hieronder vind je een nieuw mee-speel-verhaal van Ellen Zuijdwegt uit Lucas 10:25-37. Dit verhaal is al eerder in de werkwijze 'Vertel het maar' gepubliceerd.

Registreer om meer te lezen...

Verhaal: Pinksteren, de komst van de Heilige Geest


Een Mee-Speel-Verhaal over het Pinksterfeest

Dit verhaal kunt u vertellen als een zogenaamd ‘Mee-Speel-Verhaal’. De kinderen kunnen tijdens de vertelling meespelen door middel van het nazeggen van bepaalde woorden of zinnen. Deze staan cursief gedrukt.
U zegt het eerst, de kinderen zeggen het na. Ook kunnen ze bepaalde emoties uitbeelden, of geluiden maken. Ook dit staat cursief gedrukt. Doe zelf mee, doe het voor:

"Tjonge, jonge, wat lopen er veel mensen op straat! (stap met voeten op de plaats) Tjonge, jonge, wat lopen er veel mensen op straat! (stap met voeten op de plaats) Wat is het druk! Er komen steeds meer mensen bij. (laat de kinderen meedoen met stappen met voeten op de plaats) Er zijn zoveel mensen in de stad Jeruzalem. Ze gaan overal naar toe. (laat de kinderen stoppen met stappen)...

 

Pinksteren een meespeel verhaal voor kinderen


Hieronder vind je een mooi nieuw Mee-Speel-Verhaal van Ellen Zuijdwegt uit Handelingen 2. Dit verhaal is al eerder in de werkwijze 'Vertel het maar' gepubliceerd.

Registreer om meer te lezen...

Verhaal: Pilatus laat Barabbas vrij


Wat moet ik met Jezus doen?, vraagt Pilatus

In de gevangenis zit een man. (loop naar een kind toe en wijs hem aan als Barabbas) Een gevaarlijke man. Hij heet Barabbas.
Barabbas kijkt boos. Héél boos.
Barabbas heeft slechte dingen gedaan. Hij heeft zelfs iemand doodgemaakt.
En daarom zit hij in gevangenis.
De gevangenis is van Pilatus. (loop naar een kind toe en wijs hem aan als Pilatus)
Kijk hier staat hij. Pilatus is de baas van de Romeinse soldaten. Ze hebben die gemene Barabbas gepakt en opgesloten in de gevangenis. De deur van de gevangenis hebben ze met een klap dichtgegooid Boem! (laat de kinderen het geluid maken) En de sleutel omgedraaid Kgrrrr. (laat de kinderen het geluid maken)
Zo, die zit goed op slot. Barabbas komt hier nooit meer uit. Eigen schuld!

 

Pilatus laat Barabbas vrij een meespeelverhaal voor zondagsschool kindernevendienst kinderkerk of in de klas basisonderwijs


Hieronder vind je een mooi nieuw mee-speel-verhaal van Ellen Zuijdwegt uit Lucas 23:1-25. Dit verhaal is al eerder in de werkwijze 'Vertel het maar' gepubliceerd.

Registreer om meer te lezen...

Verhaal: Koning Joas


Een interactief Mee-Speel-Verhaal 

Dit verhaal kan je vertellen als een zogenaamd ‘Mee-Speel-Verhaal’. De kinderen kunnen tijdens de vertelling meespelen door middel van het nazeggen van bepaalde woorden of zinnen. Deze staan cursief gedrukt. Jij zegt het eerst, de kinderen zeggen het na. Ook kunnen ze bepaalde emoties uitbeelden, of geluiden maken.

Koning Joas een meespeel Bijbelverhaal voor de zondagsschool kindernevendienst of in de klas

Je kunt er voor kiezen om dit alle kinderen te laten doen, of tijdens het vertellen een kind aan te wijzen die dit doet. Ook kan je kinderen tijdens het vertellen mee laten spelen door iets uit te beelden. Als ze dan iets moeten doen of zeggen kan je dit fluisterend aan hen vertellen. Speel zelf ook mee.

Spreek van te voren af dat als jij jouw hand als stopteken omhoog steekt, de kinderen stil zijn. De kinderen blijven gewoon op hun plek zitten tijdens het vertellen, tenzij er kinderen iets uit moeten beelden waarbij ze moeten lopen. Zelf kan je  het verhaal beeldend vertellen. Kom van je stoel, loop rond, of maak bepaalde bewegingen die van toepassing zijn.

Hieronder vind je een mooi, nieuw Mee-Speel-verhaal van Ellen Zuijdwegt uit 2 Koningen 11:1-12:2 over het Bijbelverhaal van koning Joas . Dit verhaal is al eerder in de werkwijze 'Vertel het maar' gepubliceerd.

Registreer om meer te lezen...

Verhaal: Nebukadnessar wil aanbeden worden


Knielen voor de goden van Nebukadnessar?

Dit verhaal kunt u vertellen als een zogenaamd ‘Mee-Speel-Verhaal’. De kinderen kunnen tijdens de vertelling meespelen door middel van het nazeggen van bepaalde woorden of zinnen. Deze staan cursief gedrukt. U zegt het eerst, de kinderen zeggen het na. Ook kunnen ze bepaalde emoties uitbeelden, of geluiden maken. U kunt er voor kiezen om dit alle kinderen te laten doen, of tijdens het vertellen een kind aan te wijzen die dit doet. Ook kunt u kinderen tijdens het vertellen mee laten spelen door iets uit te beelden. Als ze dan iets moeten doen of zeggen kunt u dit fluisterend aan hen vertellen. Speel zelf ook mee.

Spreek van te voren af, dat als u uw hand als stopteken omhoog steekt, de kinderen stil zijn. De kinderen blijven gewoon op hun plek zitten tijdens het vertellen, tenzij er kinderen iets uit moeten beelden waarbij ze moeten lopen.
Zelf kunt u het verhaal beeldend vertellen. Kom van uw stoel, loop rond, of maak bepaalde bewegingen die van toepassing zijn. Bij dit verhaal worden ook emoties uitgebeeld. Laat de kinderen blij, boos, bang, geschrokken kijken.

"Koning Nebukadnessar laat een beeld maken. Een écht beeld. Een héél groot beeld.
(Tel en laat met uw hand vanaf de grond, steeds verder omhoog, zien dat het steeds hoger wordt. Ga op uw stoel staan om het hoogste aan te geven.)
Het is wel 1, 2, 3, 5, 10, 15, 20, 25, 30 meter hoog! Zo hoog als een kerktoren!
Het beeld is gemaakt van goud. Het is een heel mooi beeld en het blinkt en schittert in de zon.
De koning is er heel blij mee. O, wat kijkt hij blij! (blij, blij!)"

Nebukadnessar wil aanbeden worden een Mee speel Bijbelverhaal voor de zondagsschool kindernevendienst of in de klas

Hieronder vind je een mooi, nieuw 'mee-speel' verhaal van Ellen Zuijdwegt uit Daniël 3. Dit verhaal is al eerder in de werkwijze 'Vertel het maar' gepubliceerd.

Registreer om meer te lezen...

Verhaal: Babel - Spraakverwarring bij de torenbouw van Babel


Een interactief Mee-Speel-Verhaal 

Dit verhaal kan je vertellen als een zogenaamd ‘Mee-Speel-Verhaal’. De kinderen kunnen tijdens de vertelling meespelen door middel van het nazeggen van bepaalde woorden of zinnen. Deze staan cursief gedrukt. Jij zegt het eerst, de kinderen zeggen het na. Ook kunnen ze bepaalde emoties uitbeelden, of geluiden maken.

Spraakverwarring bij de torenbouw van Babel een mee speel vertel Bijbelverhaal voor de zondagsschool kindernevendienst of in de klas

Je kunt er voor kiezen om dit alle kinderen te laten doen, of tijdens het vertellen een kind aan te wijzen die dit doet. Ook kan je kinderen tijdens het vertellen mee laten spelen door iets uit te beelden. Als ze dan iets moeten doen of zeggen kan je dit fluisterend aan hen vertellen. Speel zelf ook mee.

Spreek van te voren af dat als jij jouw hand als stopteken omhoog steekt, de kinderen stil zijn. De kinderen blijven gewoon op hun plek zitten tijdens het vertellen, tenzij er kinderen iets uit moeten beelden waarbij ze moeten lopen. Zelf kan je  het verhaal beeldend vertellen. Kom van je stoel, loop rond, of maak bepaalde bewegingen die van toepassing zijn.

Hieronder vind je een mooi, nieuw Mee-Speel-verhaal van Ellen Zuijdwegt uit Genesis 11:1-10 over de spraakverwarring bij de torenbouw van Babel . Dit verhaal is al eerder in de werkwijze 'Vertel het maar' gepubliceerd.

Registreer om meer te lezen...

Verhaal: Jezus geneest een verschrompelde hand


Een interactief Mee-Speel-Verhaal 

Dit verhaal kan je vertellen als een zogenaamd ‘Mee-Speel-Verhaal’. De kinderen kunnen tijdens de vertelling meespelen door middel van het nazeggen van bepaalde woorden of zinnen. Deze staan cursief gedrukt. Jij zegt het eerst, de kinderen zeggen het na. Ook kunnen ze bepaalde emoties uitbeelden, of geluiden maken.

Je kunt er voor kiezen om dit alle kinderen te laten doen, of tijdens het vertellen een kind aan te wijzen die dit doet. Ook kan je kinderen tijdens het vertellen mee laten spelen door iets uit te beelden. Als ze dan iets moeten doen of zeggen kan je dit fluisterend aan hen vertellen. Speel zelf ook mee.

Spreek van te voren af dat als jij jouw hand als stopteken omhoog steekt, de kinderen stil zijn. De kinderen blijven gewoon op hun plek zitten tijdens het vertellen, tenzij er kinderen iets uit moeten beelden waarbij ze moeten lopen. Zelf kan je  het verhaal beeldend vertellen. Kom van je stoel, loop rond, of maak bepaalde bewegingen die van toepassing zijn.

hand

Hieronder vind je een mooi, nieuw Mee-Speel-verhaal van Ellen Zuijdwegt over Marcus 3:1-6 - waarin Jezus de man met de verschrompelde hand geneest. Dit verhaal is al eerder in de werkwijze 'Vertel het maar' gepubliceerd.

Registreer om meer te lezen...

Verhaal: Jezus ontmoet Zacheüs


Een verhaal dat je kunt vertellen als mee-speel-verhaal

Leg eerst het begrip ‘Tollenaar’ uit aan de kinderen. Dit kan d.m.v. een kort rollenspel.
 
Vraag de kinderen of ze weten wat ‘tol betalen’ is.
- Wie is er wel eens door een tunnel of over een weg geweest waar je tol moest betalen?
- Hoe ging dat? Waarom moest dat?
 
Vroeger, in de tijd van Jezus, moesten de mensen ook tol betalen. De Romeinse soldaten hadden mooie wegen aangelegd, dat kostte geld, daar moest je voor betalen. Een tollenaar moest er voor zorgen dat het geld betaald werd en het aan de baas van de Romeinse soldaten geven.

zacheus

Hieronder vind je een mooi, nieuw verhaal van Ellen Zuijdwegt over Lucas 19:1-10. Dit verhaal is al eerder in de werkwijze 'Vertel het maar' gepubliceerd.

Registreer om meer te lezen...

Verhaal: Maria is ooggetuige van Jezus’ opstanding


Een verhaal dat je kunt vertellen als een zogenaamd ‘Mee-Speel-Verhaal’

Er lopen drie vrouwen naast elkaar over de weg. Ze kijken verdrietig. Ze huilen.
Ze hebben allemaal een flesje in hun hand. Een flesje waar olie in zit met een lekkere geur.
(maak een ruik geluid) Mmm, dat ruik lekker. Maar daar worden ze niet blij van. Ze kijken verdrietig. Ze huilen.

Het zijn Maria uit Magdala, Maria de moeder van Jakobus en Salome.
Ze willen naar Jezus toe. Maar Jezus is gestorven aan het kruis en zijn vrienden hebben Hem begraven. Nu gaan ze naar het graf om het lichaam van Jezus te verzorgen met de olie.
Wat kijken ze verdrietig, wat moeten ze huilen.

Het is zondag, de eerste dag van de week. Het is nog héél vroeg in de morgen.
De zon komt net op. Nu lopen ze naar de graftuin waar het graf van Jezus is.
In die tuin zijn rotsen. In één van die rotsen is een groot gat gemaakt. Daar hebben de vrienden het lichaam van Jezus ingelegd. Voor het gat is een grote steen gerold.

‘O’, zegt Maria van Magdala. ‘De steen, de grote zware steen voor het graf! Wie zal voor ons de steen wegrollen?’

graf opgestaan

Hieronder vind je een mooi, nieuw verhaal van Ellen Zuijdwegt over Marcus 16:9-11. Dit verhaal is al eerder in de werkwijze 'Vertel het maar' gepubliceerd.

Registreer om meer te lezen...

Verhaal: Mozes - Farao geeft zich niet over


Een verhaal dat je kunt vertellen als een zogenaamd ‘Mee-Speel-Verhaal’

Dit verhaal kan je vertellen als een zogenaamd ‘Mee-Speel-Verhaal’. De kinderen kunnen tijdens de vertelling meespelen door middel van het nazeggen van bepaalde woorden of zinnen. Deze staan cursief gedrukt.
Je zegt het eerst, de kinderen zeggen het na. Ook kunnen ze bepaalde emoties uitbeelden, of geluiden maken. Je kunt er voor kiezen om dit alle kinderen te laten doen, of tijdens het vertellen een kind aan te wijzen die dit doet.
Ook je kunt kinderen tijdens het vertellen mee laten spelen door iets uit te beelden. Als ze dan iets moeten doen of zeggen kan je dit fluisterend aan hen vertellen. Speel zelf ook mee.

Spreek van te voren af, dat als jij je hand als stopteken omhoog steekt, de kinderen stil zijn.
De kinderen blijven gewoon op hun plek zitten tijdens het vertellen, tenzij er kinderen iets uit moeten beelden waarbij ze moeten lopen.
Zelf kkan je het verhaal beeldend vertellen. Kom van jouw stoel, loop rond, of maak bepaalde bewegingen die van toepassing zijn.
Je kunt de groep bijvoorbeeld in drieën verdelen. Eén deel zegt wat Mozes en Aäron zeggen.
Eén deel zegt wat Farao zegt. Eén deel zegt de zin: ‘Maar God geeft niet op’ De geluiden kunnen alle kinderen maken.

pyramids 2159286 960 720

Hieronder vind je een mooi, nieuw verhaal van Ellen Zuijdwegt over Exodus 8:1-10:29. Dit verhaal is al eerder in de werkwijze 'Vertel het maar' gepubliceerd.

Registreer om meer te lezen...

Verhaal: Petrus en Johannes voor het Sanhedrin

Korte uitleg:
Nog een mee-speelverhaal van Ellen Zuijdwegt-Dronkers.  Dit verhaal kunt u vertellen als een zogenaamd ‘mee-speelverhaal’.
De kinderen kunnen tijdens de vertelling meespelen door middel van het nazeggen van bepaalde woorden of zinnen. Deze staan cursief gedrukt.
U zegt het het eerst, de kinderen zeggen het na. Ook kunnen ze bepaalde emoties uitbeelden.
De kinderen blijven gewoon op hun plek zitten tijdens het vertellen. Zelf kunt u het verhaal beeldend vertellen.
Kom van uw stoel, loop rond, of maak bepaalde bewegingen die van toepassing zijn.

297


Thema’s:

getuigen, niet bang zijn

Te gebruiken voor:
een vertelling van een Bijbelverhaal in een gezinsdienst of tijdens het kinderwerk

Bijbeltekst: 
“Nadat ze Petrus en Johannes in het midden hadden doen plaatsnemen, begonnen ze het verhoor met de vraag: ‘Door welke kracht of in wiens naam hebt u die daad verricht?’” (Handelingen 4: 7)

Leeftijd:
4 t/m 88 jaar

Registreer om meer te lezen...

Verhaal: Abraham en Lot maken ruzie

Korte uitleg:
Een mooi verhaal van Ellen Zuijdwegt, dat je beeldend kunt vertellen. De kinderen kunnen tijdens de vertelling meespelen door middel van het nazeggen van bepaalde woorden of zinnen. Deze staan cursief gedrukt. U zegt het het eerst, de kinderen zeggen het na. Ook kunnen ze bepaalde emoties uitbeelden. De kinderen blijven gewoon op hun plek zitten tijdens het vertellen. Zelf kunt u het verhaal beeldend vertellen. Kom van uw stoel, loop rond, of maak bepaalde bewegingen die van toepassing zijn.

Hieronder vind je het verhaal van de scheiding tussen Abram en zijn neef Lot.

295

Thema’s:
samenwerken,  juiste keuzes maken

Te gebruiken voor:
een vertelling van een Bijbelverhaal in een gezinsdienst of tijdens het kinderwerk

Bijbeltekst: 
“Daarom zei Abram tegen Lot: ‘Waarom zouden we ruziemaken, jij en ik, of jouw herders en de mijne? We zijn toch familie? Het is maar beter dat we uiteengaan. Het hele land ligt voor je open. Als jij naar links gaat, ga ik naar rechts; als jij naar rechts gaat, ga ik naar links.’” (Genesis 13: 8,9)

Leeftijd:
4 t/m 88 jaar

Registreer om meer te lezen...

Verhaal: Salomo - Twee vrouwen vechten om een baby

Korte uitleg:
Een verhaal van Ellen Zuijdwegt – Dronkers dat al gepubliceerd is in de werkvorm 'Vertel het maar'. Ellen heeft weer een heel mooi verhaal geschreven dat je beeldend kunt vertellen.

294


Thema’s:

wijsheid van Salomo, juiste keuzes maken

Te gebruiken voor:
een vertelling van een Bijbelverhaal in een gezinsdienst of tijdens het kinderwerk

Bijbeltekst: 
“De echte moeder van het levende kind kon de gedachte dat haar kind iets zou overkomen niet verdragen en riep uit: ‘Nee, heer, ik smeek u, geef het kind aan haar, maar dood het alstublieft niet!’ De ander zei: ‘Als ik het niet krijg, krijg jij het ook niet. Hak het maar doormidden!’ Maar de koning deed de volgende uitspraak: ‘Het zal niet gedood worden. Geef het levende kind aan háár, want zij is de moeder.’” (1 Koningen 3: 26, 27)

Leeftijd:
4 t/m 88 jaar

Registreer om meer te lezen...