• 2
  • 83
  • 4
  • 95
  • 6
  • 7

Toneelstuk: Gideon en de aanval op de Midjanieten


Een toneelstuk over Gideon en de aanval op de Midjanieten

Dit toneelstuk kan je in de klas of binnen het kinderwerk van de kerk met meer dan twintig kinderen spelen:

Gideon:
Ik een held? Een held? Ik kan het bijna niet geloven wat ik net gehoord heb. Toch is het waar, want God zelf heeft het tegen me gezegd. Hij zei: ‘De Here is met je dappere held.’ Ik begrijp er niets van. Zag God dan niet dat ik bang was? Ik had me verstopt in de bak waar ze druiven uitpersen en was stiekem graan aan het dorsen. Ja, dat moest ik stiekem doen, want als onze vijanden het zien, de Midjanieten dan pakken ze alles af!

(Gideon blijft heen en weer lopen en met zijn hoofd schudden)

Verteller 1:
Het zijn ook zoveel Midjanieten die telkens naar het land Israël komen en alles stelen. De koeien, de schapen, het graan, de druiven. Alles wat je eten kan.

Verteller 2:
Ze zijn met een heel groot leger, ze roven alles leeg. Wie zich verzet wordt gedood. Het is verschrikkelijk. Hoe kan het ooit nog goed komen met het land?

 

Gideon en de aanval op de Midjanieten een script voor een toneelstuk


Hieronder vind je een leuk toneelstuk van Ellen Zuijdwegt over Gideon en de aanval op de Midjanieten. Je kunt het dowloaden als een Word-bestand, zodat je het zelf kunt bewerken.

Registreer om meer te lezen...

Verhaal: Nebukadnessar wil aanbeden worden


Knielen voor de goden van Nebukadnessar?

Dit verhaal kunt u vertellen als een zogenaamd ‘Mee-Speel-Verhaal’. De kinderen kunnen tijdens de vertelling meespelen door middel van het nazeggen van bepaalde woorden of zinnen. Deze staan cursief gedrukt. U zegt het eerst, de kinderen zeggen het na. Ook kunnen ze bepaalde emoties uitbeelden, of geluiden maken. U kunt er voor kiezen om dit alle kinderen te laten doen, of tijdens het vertellen een kind aan te wijzen die dit doet. Ook kunt u kinderen tijdens het vertellen mee laten spelen door iets uit te beelden. Als ze dan iets moeten doen of zeggen kunt u dit fluisterend aan hen vertellen. Speel zelf ook mee.

Spreek van te voren af, dat als u uw hand als stopteken omhoog steekt, de kinderen stil zijn. De kinderen blijven gewoon op hun plek zitten tijdens het vertellen, tenzij er kinderen iets uit moeten beelden waarbij ze moeten lopen.
Zelf kunt u het verhaal beeldend vertellen. Kom van uw stoel, loop rond, of maak bepaalde bewegingen die van toepassing zijn. Bij dit verhaal worden ook emoties uitgebeeld. Laat de kinderen blij, boos, bang, geschrokken kijken.

"Koning Nebukadnessar laat een beeld maken. Een écht beeld. Een héél groot beeld.
(Tel en laat met uw hand vanaf de grond, steeds verder omhoog, zien dat het steeds hoger wordt. Ga op uw stoel staan om het hoogste aan te geven.)
Het is wel 1, 2, 3, 5, 10, 15, 20, 25, 30 meter hoog! Zo hoog als een kerktoren!
Het beeld is gemaakt van goud. Het is een heel mooi beeld en het blinkt en schittert in de zon.
De koning is er heel blij mee. O, wat kijkt hij blij! (blij, blij!)"

Nebukadnessar wil aanbeden worden een Mee speel Bijbelverhaal voor de zondagsschool kindernevendienst of in de klas

Hieronder vind je een mooi, nieuw 'mee-speel' verhaal van Ellen Zuijdwegt uit Daniël 3. Dit verhaal is al eerder in de werkwijze 'Vertel het maar' gepubliceerd.

Registreer om meer te lezen...

Objectles: Hoe ga je om met vervelende dingen op school?

Hoe ga je om met vervelende dingen op school?

"Bah! Ik haat school. En dan moet ik er weet ik hoeveel jaren nog naar toe! Bah! Het is super vervelend op school.’

‘Heb je soms zin in iets lekkers? vraagt oma. ‘Ja, natuurlijk! zegt Tim.

‘Wil je soms een hapje boter?’ (boter in beslagkom doen) ‘Hè, bah, oma.’

Cakes

‘Oké, wil je dan wat bloem?’ (bloem in de beslagkom doen) ‘Dat is goor oma!’

‘Misschien wat bakpoeder of een hapje rauwe ei?’ (bakpoeder en ei in beslagkom doen) ‘Geintje zeker oma! Dat is toch smerig!?’

‘Ja Tim, al die dingen zijn smerig en goor, niet lekker. Maar als ik alles door elkaar mix en in de oven bak, komt er een heerlijke cake uit. Die lust je zeker wel?’

‘Ja, natuurlijk oma. Dat vind ik super lekker!’

‘Kijk Tim’, gaat oma verder, ‘Elke dag zijn er wel dingen die gebeuren die je niet leuk vindt. Dingen die je saai of stom vindt. Dingen die moeilijk zijn. Dat is niet leuk. Dat smaakt niet lekker. Net zoals al die losse dingen die ik hier heb om een cake te maken ook niet lekker zijn. Maar alles samen, alles bij elkaar is het wel goed..."

In welke situatie kan je dit idee gebruiken?

thuis, zondagsschool les, kindernevendienst, vakantiebijbelweek, catacheseles, in de klas van een christelijke basisschool, godsdienstles

Download de objectles

Hieronder vind je een objectles van Ellen Zuijdwegt over school. Ellen heeft dit idee verwerkt in een PDF file, dat je hieronder kunt downloaden. 

Registreer om meer te lezen...

Video: God is slecht in verstoppertje spelen

Korte uitleg:
Een videoblog van Matthijs Vlaardingerbroek voor de website van EO.nl/geloven over het zoeken naar God. Soms denk ik dat God nog slechter in verstoppertje spelen is dan de vriendjes waarmee ik vroeger buiten speelde. Er zijn van die tijd dat je maar hoeft te zoeken of Hij laat zich vinden. "Hier ben Ik! Ik ben bij je. Ik had mij verstopt achter die mooie zonsondergang, achter die glimlach van de ander, achter de zorg en aandacht van mensen. Ik had me helemaal niet verstopt."

308

Thema’s:
Zoeken naar God

Te gebruiken voor:
kindermoment tijdens de dienst,  de verwerking van een Bijbelverhaal tijdens het kinderwerk

Bijbeltekst: 
"Met de bedoeling dat ze God zouden zoeken en Hem wellicht tastenderwijs zouden vinden; Hij is immers niet ver van ieder van ons. (Handelingen 17:27)

Leeftijd:
8 t/m 88 jaar

Omschrijving:
Je kunt de video middels deze link bekijken:

Verhaal: Romeinen 12 - Aanmoediging nodig

Korte uitleg:
Een schetsbordverhaal van Ellen Zuijdwegt – Dronkers dat al gepubliceerd is in de werkvorm 'Vertel het maar'. In dit Bijbelverhaal gaat het over het thema 'aanmoedigen' vanuit het mooie hoofdstuk 12 van het Bijbelboek Romeinen.

Je kunt dit verhaal zowel met een schetsbord als ‘puur natuur’ vertellen, hoewel het altijd leuk is om een aantal voorwerpen te gebruiken.

304


Thema’s:

Aanmoedigen

Te gebruiken voor:
een vertelling van een Bijbelverhaal in een gezinsdienst of tijdens het kinderwerk

Bijbeltekst:
" Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.” (Romeinen 12:212)

Leeftijd:
4 t/m 88 jaar

Omschrijving
Het uitgeschreven schetsbord verhaal (inclusief tekeningen) kan je hieronder downloaden.

Registreer om meer te lezen...

Verhaal: Petrus en Johannes voor het Sanhedrin

Korte uitleg:
Nog een mee-speelverhaal van Ellen Zuijdwegt-Dronkers.  Dit verhaal kunt u vertellen als een zogenaamd ‘mee-speelverhaal’.
De kinderen kunnen tijdens de vertelling meespelen door middel van het nazeggen van bepaalde woorden of zinnen. Deze staan cursief gedrukt.
U zegt het het eerst, de kinderen zeggen het na. Ook kunnen ze bepaalde emoties uitbeelden.
De kinderen blijven gewoon op hun plek zitten tijdens het vertellen. Zelf kunt u het verhaal beeldend vertellen.
Kom van uw stoel, loop rond, of maak bepaalde bewegingen die van toepassing zijn.

297


Thema’s:

getuigen, niet bang zijn

Te gebruiken voor:
een vertelling van een Bijbelverhaal in een gezinsdienst of tijdens het kinderwerk

Bijbeltekst: 
“Nadat ze Petrus en Johannes in het midden hadden doen plaatsnemen, begonnen ze het verhoor met de vraag: ‘Door welke kracht of in wiens naam hebt u die daad verricht?’” (Handelingen 4: 7)

Leeftijd:
4 t/m 88 jaar

Registreer om meer te lezen...

Verhaal: Nehemia en de opbouw van de muur

Korte uitleg:
Een schetsbordverhaal van Ellen Zuijdwegt – Dronkers dat al gepubliceerd is in de werkvorm 'Vertel het maar'. In dit Bijbelverhaal horen en zien we hoe Nehemia door samenwerking en het inzetten van ieders talenten de muur en de poorten van Jeruzalem weet te herbouwen.

Je kunt dit verhaal zowel met een schetsbord als ‘puur natuur’ vertellen, hoewel het altijd leuk is om een aantal voorwerpen te gebruiken.

275

Thema’s:
Samenwerken, inzetten van talenten, voor ieder is er een plek

Te gebruiken voor:
een vertelling van een Bijbelverhaal in een gezinsdienst of tijdens het kinderwerk

Bijbeltekst: 
"Na tweeënvijftig dagen was de muur voltooid, op 25 elul. Toen de volken rondom ons, onze vijanden, dat hoorden, werden ze bang en voelden ze zich klein, omdat ze beseften dat dit werk door onze God tot stand was gebracht.” (Nehemia 6: 15, 16)

Leeftijd:
4 t/m 88 jaar

Omschrijving
Het uitgeschreven schetsbord verhaal (inclusief tekeningen) kan je hieronder downloaden.

Registreer om meer te lezen...

Verhaal: Jeremia - de profeet waar niet naar geluisterd wordt...

Korte uitleg:
Een schetsbordverhaal van Ellen Zuijdwegt – Dronkers dat al gepubliceerd is in de werkvorm 'Vertel het maar'. In dit Bijbelverhaal zien we dat God zijn volk probeert te waarschuwen. Hij stuurt de profeet Jeremia naar ze toe om door middel van een gordel hen iets duidelijk te maken. Helaas luisteren ze niet!

Je kunt dit verhaal zowel met een schetsbord als ‘puur natuur’ vertellen, hoewel het altijd leuk is om een aantal voorwerpen te gebruiken.

257

Thema’s:
God redt, ongehoorzaam  / gehoorzaam zijn, een nieuw begin

Te gebruiken voor:
een vertelling van een Bijbelverhaal in een gezinsdienst of tijdens het kinderwerk

Bijbeltekst:
“De HEER zei tegen mij: ‘Koop een linnen gordel en bind die om je middel; zorg dat hij niet nat wordt.’ Ik kocht een gordel, zoals de HEER mij opgedragen had, en bond die om mijn middel (Jeremia 13: 1, 2)

Leeftijd:
4 t/m 88 jaar

Omschrijving
Het uitgeschreven schetsbord verhaal (inclusief tekeningen) kan je hieronder downloaden.

Registreer om meer te lezen...

Verhaal: Noach - Meneer Eerlijk

Korte uitleg:
Een vertelling van het Bijbelverhaal rondom Noach die van God een ark moest bouwen. Aan dit verhaal is ook idee 536 gekoppeld - een script voor een hele kinderdag met als titel 'De Grote Meneer Eerlijk show'

Je kunt dit verhaal zowel met een schetsbord als ‘puur natuur’ vertellen, hoewel het altijd leuk is om een aantal voorwerpen te gebruiken. Bij dit verhaal kan je denken aan gereedschappen, dierenpoppen, etc.

179

Thema’s:
Bevriend zijn met God, God gehoorzamen

Te gebruiken voor:
een vertelling van een Bijbelverhaal in een gezinsdienst of tijdens het kinderwerk

Bijbeltekst: 
"Noach deed dit; hij deed alles zoals God het hem had opgedragen.” (Genesis 6:22)

Leeftijd:
4 t/m 88 jaar

Omschrijving
Het uitgeschreven schetsbord verhaal (inclusief tekeningen) kan je hieronder downloaden.

Registreer om meer te lezen...

Spel: Vandalisme - Maak eens ‘even’ een graffiti schoon

Korte uitleg:
Een leuke werkvorm om kinderen te laten beleven wat het is om iets binnen een paar seconden te tekenen en de grote moeite die het kost om dit weer weg te halen.  Je kunt dit mooi linken aan het proberen om je eigen zonden op te ruimen en de vergeving die God ons aanbiedt.

142

Thema’s:
Graffiti, je eigen zonden opruimen

Te gebruiken voor:
creatieve verwerking jeugdwerk

Bijbeltekst:
 "Een tijd om stuk te scheuren en een tijd om te herstellen, een tijd om te zwijgen en een tijd om te spreken. (Prediker 3:7)

Leeftijd:
6 t/m 12 jaar

Registreer om meer te lezen...