• 2
  • 83
  • 4
  • 95
  • 6
  • 7

Spel: Eerste gemeente - Helpende handen


Lukt het om allemaal op dezelfde manier en hetzelfde ritme te bewegen?

Een leuk spel van Petra van Es over de eerste gemeente (Handelingen 2:41-47)

'Alle gelovigen kwamen steeds bij elkaar. Ze deelden alles wat ze hadden..... Elke dag kwamen er meer menden bij die door God gered waren.' (vers 44 en 47)

Helpende handen

Dit idee is deel van een serie over dit Bijbelgedeelte:

Idee 907. Eén Familie
Idee 908. Allemaal Samen
Idee 909. Helpende Handen

Registreer om meer te lezen...

Video: Esther - De Klokkentoren


Het is niet gemakkelijk om een belangrijk radertje in Gods grote wiel te zijn

Tijdens het bekijken van deze korte animatie video moest ik denken aan koningin Esther. Zij gaf haar leven als gewoon meisje op zodat zij een belangrijk radertje in Gods grote plan kon worden. Zij moest hoog in haar koninklijke toren blijven, zodat God zijn volk door haar kon redden.

In deze video zien we hoe iemand zich opoffert zodat anderen een leven van plezier, vrolijkheid en overvloed kunnen leven. Dit deed mij denken aan Esther, maar je kunt deze video natuurlijk ook gebruiken als beeld van het leven en het sterven van Jezus. En wellicht kan je deze video inzetten om met kinderen en jongeren na te denken over wat het betekent om Jezus te volgen en je leven in te zetten voor de ander. Hoe ver ga je hierin? Wat doe je als het pijn doet?

clocktower

Thema's

Koningin Esther, opofferende liefde, het offer van Jezus, Gods goedheid, Jezus volgen, de ander dienen

Hoe werkt dit?

Je kunt deze video laten zien als introductie op een Bijbelverhaal. Vraag de kinderen en jongeren om snel op deze video te reageren. Wat valt hen op? Wat raakt je? Hierna vertel je het Bijbelverhaal. Na het Bijbelverhaal kan je eventueel de video nog een keer laten zien en verder met ze in gesprek gaan over overeenkomsten of verschillen tussen het Bijbelverhaal en de video. 

In welke situatie kan je dit idee gebruiken?

thuis, zondagsschool les, kindernevendienst, vakantiebijbelweek, catacheseles, christelijke basisschool, kindermoment tijdens een dienst, godsdienstles

Bekijk de video hieronder

Registreer om meer te lezen...

Objectles: Een uitschuifbare vork in de hemel en de hel?!

Korte uitleg:
Wat kan je met een uitschuifbare vork binnen het kinderwerk, jeugdwerk, binnen een kindermoment of als preekillustratie. Tja?

vork

Nou...

Je kunt bijvoorbeeld het bekende, onderstaande verhaal vertellen:

"De jonge rabbi vroeg zijn leermeester: "Wijze meester, kunt u mij vertellen wat het verschil is tussen de hemel en de hel?"  "Nee," antwoordde deze na enige seconden. "Ik kan je dat niet vertellen, maar ik kan je er wel iets van laten zien."

Hij nam de leerling mee naar een lange gang met aan weerzijde twee gelijke deuren. De oude rabbi opende de rechterdeur en zei: “Dit is de hel…” De jonge rabbi zag een groot gezelschap mensen, dat bij elkaar zat rondom een grote ovalen tafel. Het water liep hem direct in de mond, want in het midden op die tafel stond een grote pot, die tot de rand was gevuld met heerlijk geurende hutspot.

De mensen rond de tafel zagen er echter erbarmelijk uit. Hun ogen stonden droef, hun wangen ingevallen, hun huid grauw en doorschijnend. Zij waren broodmager en uitgehongerd en het leek of zij de dood al in de ogen keken. Iedere persoon aan de tafel had een lepel met een meterslange steel. Daarmee konden zij wel in de pan reiken, maar het was onmogelijk de lepel in de mond te steken.

De oude rabbi sloot de deur, stak de gang over en opende de andere deur. “En dit is nu de hemel.”
Wat hij zag was precies hetzelfde schouwspel als aan de overzijde. De grote tafel, de mensen eromheen, de lepels met de lange stelen en de pot met geurige hutspot, die echter al bijna leeg was. Deze mensen zagen er vrolijk en weldoorvoed uit. Een enkeling had al een buikje. Ze waren vrolijk.

De jonge leerling vroeg: "Hoe is dit mogelijk? Er is nauwelijks verschil!"

"Inderdaad," sprak de oude wijze. "Er is nauwelijks verschil, maar toch! In de hemel hebben de mensen geleerd elkaar te voeren…!"

In de video hieronder demonstreer ik hoe je dit kunt doen.

Thema's:
Delen, zorgen voor elkaar, egoïsme, hemel, hel 

Video:
Bekijk de video hieronder...

Registreer om meer te lezen...

Verdieping: Steuntje in de rug

Korte uitleg:
Een idee uit het programma KrachtKanjers van Marjolein Goedegebuur & Hanneke Schuit:

De kinderen leren te steunen op elkaar. Ook op je familie en je gezin kan je steunen. Hierdoor sta je sterk. De kinderen leren samen op te gaan staan. De kracht van alle kinderen is hier voor nodig. Ook in je omgeving is de kracht van andere nodig om je leven te leven.

Children marbles

Thema’s:
Het kind en zijn of haar omgeving

Te gebruiken voor:
creatief moment tijdens kinderwerk

Bijbeltekst: 
"En ze verkondigden het woord van de Heer aan hem en aan al zijn huisgenoten. Nog op dat uur van de nacht nam hij hen mee om hun wonden te wassen. Meteen daarna liet hij zich met al de zijnen dopen. Hij nam hen mee naar zijn woning en zette hun een maaltijd voor; met al zijn huisgenoten verheugde hij zich omdat hij nu in God geloofde.” (Handelingen 16: 32-34)

Leeftijd:
4 t/m 12 jaar

Registreer om meer te lezen...

Les: Dienen - God en de ander dienen - 3

Korte uitleg:
Kliederkerk is een nieuwe vorm van kerk-zijn voor kinderen en de mensen om hen heen. Het is overgewaaid uit Engeland. Via Mina Munns en haar site Flame Creatieve Kids kreeg ik dit idee voor een Kliederkerk programma rondom de gelijkenis van de schapen en de bokken.

Ik heb het programma in drie ideeën onderverdeeld. De ideeën bestaan voornamelijk uit foto's en een korte beschrijving. Het wijst zichzelf. Hieronder vind je de laatste drie activiteiten:

 

schaap8

Samen met elkaar koekjestrommels maken.

 

schaap9

...en natuurlijk koekjes bakken om ze erin te doen! 

 

schaap10

Als laatste was er een blad wat de kinderen mee naar huis kregen. Volgens mij kan je dit ook zelf gemakkelijk maken:

1. Maak een tekening van iemand die jou helpt. Hang deze tekening naast je bed of een spiegel en dank de Here God voor deze persoon als je de tekening ziet.

2. Elke keer als je iemand deze week helpt, mag je een hand inkleuren. 

 

 

Les: Dienen - God en de ander dienen - 2

Korte uitleg:
Kliederkerk is een nieuwe vorm van kerk-zijn voor kinderen en de mensen om hen heen. Het is overgewaaid uit Engeland. Via Mina Munns en haar site Flame Creatieve Kids kreeg ik dit idee voor een Kliederkerk programma rondom de gelijkenis van de schapen en de bokken.

Ik heb het programma in drie ideeën onderverdeeld. De ideeën bestaan voornamelijk uit foto's en een korte beschrijving. Het wijst zichzelf. Hieronder vind je de volgende drie activiteiten:

 

schaap5

Bidden voor vluchtelingen

 

schaap6

 Bladeren op de stoep opvegen

 

schaap7

Kasten in elkaar zetten voor andere mensen (alleen voor volwassenen!)

 

Les: Dienen - God en de ander dienen - 1

Korte uitleg:
Kliederkerk is een nieuwe vorm van kerk-zijn voor kinderen en de mensen om hen heen. Het is overgewaaid uit Engeland. Via Mina Munns en haar site Flame Creatieve Kids kreeg ik dit idee voor een Kliederkerk programma rondom de gelijkenis van de schapen en de bokken.

Ik heb het programma in drie ideeën onderverdeeld. De ideeën bestaan voornamelijk uit foto's en een korte beschrijving. Het wijst zichzelf.

Het idee achter een Kliederkerkprogramma is dat er een veelvoud van activititeiten rondom het gekozen thema en Bijbelverhaal zijn.

Thema:
Kliederkerk / Messy Church, God en de ander dienen, gelijkenis van de schapen en de bokken

schaap

Bijbeltekst:
Alle volkeren zullen vóór Hem bijeengebracht worden, en Hij zal ze van elkaar scheiden, zoals een herder de schapen van de bokken scheidt. De schapen zal Hij aan zijn rechterhand opstellen, de bokken aan zijn linkerhand. Dan zal de koning tegen hen die aan zijn rechterhand staan zeggen: “Kom, gezegenden van mijn Vader, neem het koninkrijk in bezit dat vanaf het begin van de schepping voor jullie klaar ligt. Want Ik had honger en jullie hebben Me te eten gegeven, Ik had dorst en jullie hebben Me te drinken gegeven, Ik was vreemdeling en jullie hebben Me opgenomen.  Ik was naakt en jullie hebben Me gekleed, Ik was ziek en jullie hebben naar Me omgezien, Ik zat in de gevangenis en jullie kwamen naar Me toe.”  (Mattheus 25: 32 - 37)

Ideeën:
Hieronder vind je de eerste drie activiteiten:

schaap1

1. Een speelruimte rondom het thema ‘café / restaurant’ voor de allerkleinsten waarin zij elkaar kunnen ‘bedienen’.

 

schaap2

2. Het oppoetsen van het kerkkoper of andere koperen spulletjes die een oppoetsbeurt kunnen gebruiken.

 

schaap3


schaap4

3. Zwerfafval opruimen in het gebied rondom de kerk

Verhaal: Marta en Maria - twee zussen

Korte uitleg:
"Marta is druk bezig in de keuken. Ze roert in de soep. Jezus is op visite, wat fijn! Hij blijft eten, samen met zijn 12 leerlingen. Nou, dan moet ze voor veel mensen koken! Maar dat vindt Marta niet erg. Ze houdt van koken. Ze zorgt graag voor de mensen die op visite zijn, maar het zijn er nu wel heel veel te gelijk. Waar blijft Maria nu?

Marta kijkt ongeduldig naar de deur. Haar zus kan toch wel even naar de keuken komen om te helpen. Er moet nog groente gesneden worden, het brood moet klaar gemaakt worden. De gasten moeten nog iets te drinken krijgen… nog zoveel te doen! Waar blijft ze nou? Marta wordt ongeduldig. Nu moet Maria komen helpen hoor! Ze kan het niet allemaal alleen. Driftig roert Marta in de soep. Ze wordt boos. Maria kom nu toch eens! Marta kijkt om het hoekje van de deur waar Maria blijft..."

Hieronder vind je een schetsbordverhaal van Ellen Zuijdwegt over het Bijbelverhaal van Marta en Maria, dat al eerder in de werkwijze 'Vertel het maar' gepubliceerd is. 

132


Thema's:

Jezus leren kennen, Marta en Maria, hard werken en stil zijn, stilte, luisteren, dienen

Downloaden:
Hieronder kan je het schetsbordverhaal inclusief tekeningen downloaden.

Registreer om meer te lezen...

Knutsel: Helpen - Ik ben de postbode...

Korte uitleg:
Een idee uit het programma KrachtKanjers van Marjolein Goedegebuur & Hanneke Schuit:

De kinderen leren dat het belangrijk is om naar iemand anders om te kijken. Daarnaast leren de kinderen ook dat het goed is om soms ook iets uit te delen.

Thema’s:
Het kind en zijn of haar omgeving

postbrief

Te gebruiken voor:
creatief moment tijdens kinderwerk

Bijbeltekst: 
"En ze verkondigden het woord van de Heer aan hem en aan al zijn huisgenoten. Nog op dat uur van de nacht nam hij hen mee om hun wonden te wassen. Meteen daarna liet hij zich met al de zijnen dopen. Hij nam hen mee naar zijn woning en zette hun een maaltijd voor; met al zijn huisgenoten verheugde hij zich omdat hij nu in God geloofde.” (Handelingen 16: 32-34)

Leeftijd:
4 t/m 12 jaar

Registreer om meer te lezen...

Spel: Helpen - Dans met me mee!

Korte uitleg:
Een idee uit het programma KrachtKanjers van Marjolein Goedegebuur & Hanneke Schuit:

De kinderen leren dat je soms hulp nodig hebt van anderen en ze komen er ook achter welke personen hen helpen en bijstaan. Ook in de omgeving zijn er mensen die je helpen.

kind9

Thema’s:
Het kind en zijn of haar omgeving

Te gebruiken voor:
creatief moment tijdens kinderwerk

Bijbeltekst: 
"En ze verkondigden het woord van de Heer aan hem en aan al zijn huisgenoten. Nog op dat uur van de nacht nam hij hen mee om hun wonden te wassen. Meteen daarna liet hij zich met al de zijnen dopen. Hij nam hen mee naar zijn woning en zette hun een maaltijd voor; met al zijn huisgenoten verheugde hij zich omdat hij nu in God geloofde.” (Handelingen 16: 32-34)

Leeftijd:
4 t/m 12 jaar

Registreer om meer te lezen...

Spel: Helpen - De kostbare ballon

Korte uitleg:
Een idee uit het programma KrachtKanjers van Marjolein Goedegebuur & Hanneke Schuit:

De kinderen leren goed met elkaar samen te werken. Daarnaast merken ze dat ze sommige dingen niet alleen kunnen doen en dat ze hulp nodig hebben van anderen.

kind10


Thema’s:

Het kind en zijn of haar omgeving

Te gebruiken voor:
creatief moment tijdens kinderwerk

Bijbeltekst: 
"En ze verkondigden het woord van de Heer aan hem en aan al zijn huisgenoten. Nog op dat uur van de nacht nam hij hen mee om hun wonden te wassen. Meteen daarna liet hij zich met al de zijnen dopen. Hij nam hen mee naar zijn woning en zette hun een maaltijd voor; met al zijn huisgenoten verheugde hij zich omdat hij nu in God geloofde.” (Handelingen 16: 32-34)

Leeftijd:
4 t/m 12 jaar

Registreer om meer te lezen...

Spel: Helpen - Blindengeleidehond

Korte uitleg:
Een idee uit het programma KrachtKanjers van  Marjolein Goedegebuur & Hanneke Schuit:

De kinderen leren dat het belangrijk is om mensen om je heen te helpen. Soms zijn er mensen of kinderen die iets niet goed kunnen omdat ze dingen lastig vinden. Het is belangrijk om iemand dan te helpen en hem te steunen, zodat hij of zij ook verder kunnen.

blinddoek

Thema’s:
Het kind en zijn of haar omgeving

Te gebruiken voor:
creatief moment tijdens kinderwerk

Bijbeltekst: 
"En ze verkondigden het woord van de Heer aan hem en aan al zijn huisgenoten. Nog op dat uur van de nacht nam hij hen mee om hun wonden te wassen. Meteen daarna liet hij zich met al de zijnen dopen. Hij nam hen mee naar zijn woning en zette hun een maaltijd voor; met al zijn huisgenoten verheugde hij zich omdat hij nu in God geloofde.” (Handelingen 16: 32-34)

Leeftijd:
4 t/m 12 jaar

Registreer om meer te lezen...

Verhaal: Het feest van de koning

Korte uitleg:
Een schetsbordverhaal van Open Air Campaigners (OAC) dat jaren geleden gepubliceerd is het boekje ‘Verf op je vingers’. In dit Bijbelverhaal vertellen we een verhaal over een koning die een groot feest wilt geven. Iedereen is uitgenodigd op de voorwaarde dat alle bezoekers iets mee nemen voor het feest. Maar of dat wel goed gaat?

Je kunt dit verhaal zowel met een schetsbord als ‘puur natuur’ vertellen, hoewel het altijd leuk is om een aantal voorwerpen te gebruiken.

470


Thema’s:
talenten inzetten, eigenwaarde, vrijgevig zijn

Te gebruiken voor:
een vertelling van een Bijbelverhaal in een gezinsdienst of tijdens het kinderwerk

Leeftijd:
4 t/m 88 jaar

Omschrijving:
Het uitgeschreven schetsbord verhaal (inclusief tekeningen) kan je hieronder downloaden.

Registreer om meer te lezen...

Video: Van koning leeuw tot kakkerlak

Korte uitleg:
Een videoblog van Matthijs Vlaardingerbroek voor de website van EO.nl/geloven over dienen, de voetenwassing door Jezus en de tomeloze ambities van Freddy kakkerlak:

“Freddy de kakkerlak was niet gelukkig met zijn positie in het leven. Dus toen op een dag zijn beschermengel langskwam, wist hij wat hij moest vragen…”  

Een video die je met (jonge) tieners zou kunnen bekijken.

322


Thema’s:

Voetwassing van de discipelen, dienen in kwetsbaarheid omdat je weet dat je veilig en geliefd bent in God

Te gebruiken voor:
kindermoment tijdens de dienst,  de verwerking van een Bijbelverhaal tijdens het kinderwerk

Bijbeltekst: 
"Het was kort voor het pesachfeest. Jezus wist dat zijn tijd gekomen was en dat hij uit de wereld terug zou keren naar de Vader. Hij had de mensen die hem in de wereld toebehoorden lief, en zijn liefde voor hen zou tot het uiterste gaan.” (Johannes 13: 1)

Leeftijd:
10 t/m 88 jaar

Omschrijving:
Je kunt de video middels deze link bekijken:

 

Verhaal: Jezus zet een kind in het midden

Korte uitleg:
Een schetsbordverhaal van Ellen Zuijdwegt – Dronkers dat al gepubliceerd is in de werkvorm 'Vertel het maar'. In dit Bijbelverhaal beantwoordt Jezus de vragen van zijn leerlingen wie het belangrijkste is. Als antwoord plaatst hij een kind in het midden...

Je kunt dit verhaal zowel met een schetsbord als ‘puur natuur’ vertellen, hoewel het altijd leuk is om een aantal voorwerpen te gebruiken.

218

Thema’s:
wie is de grootste?, dienen

Te gebruiken voor:
een vertelling van een Bijbelverhaal in een gezinsdienst of tijdens het kinderwerk

Bijbeltekst: 
“Hij ging zitten en riep de twaalf bij zich. Hij zei tegen hen: ‘Wie de belangrijkste wil zijn, moet de minste van allemaal willen zijn en ieders dienaar.’ Hij pakte een kind op en zette het in hun midden neer; hij sloeg zijn arm eromheen en zei tegen hen: ‘Wie in mijn naam één zo’n kind bij zich opneemt, neemt mij op; en wie mij opneemt, neemt niet mij op, maar hem die mij gezonden heeft.’” (Marcus 9: 35 – 37)

Leeftijd:
4 t/m 88 jaar

Omschrijving
Het uitgeschreven schetsbord verhaal (inclusief tekeningen) kan je hieronder downloaden.

Registreer om meer te lezen...