968. Wat drijft daar in mijn plastic soup?


Hoe kunnen wij kinderen helpen om vorm te geven aan Gods opdracht om voor de schepping te zorgen?

Dit idee is speciaal voor het tienerprogramma van de Micha Zondag 2014 geschreven, maar is ook geschikt voor de bovenbouw. Ben jij al bekend met Micha Nederland en Micha Zondag. Bekijk hun website hier. 

plastic soup

Tijdsindicatie:

10 – 15 minuten

Benodigdheden:

- Internetverbinding, computers of laptops, beamer, geluidsversterking

Vooraf:

Kijk voor jezelf als jeugdleider ter voorbereiding op ‘plastic soup’ naar het volgende filmpje op Youtube:

 


Misschien is je groep geschikt om dit filmpje te kijken, bekijk het dan vooral met je groep. Wil je een korter filmpje hierover kijken met je groep, kijk dan naar dit Youtube filmpje:

Of zoek een ander geschikt filmpje over de ‘ plastic soup’. Op internet is genoeg te vinden hierover.

Beschrijving:

Kijk met elkaar naar een filmpje over de ‘plastic soup’. Vraag naar de eerste reacties van de kinderen  en vraag of ze wisten van het bestaan van deze plastic soup in de oceaan. Wat kun je er aan doen?

Tip: 

Zouden jullie zelf een opruim actie in jullie buurt/dorp/stad kunnen organiseren?

967. Hoe groot is jouw voetafdruk?


Hoe kunnen wij kinderen helpen om vorm te geven aan Gods opdracht om voor de schepping te zorgen?

Dit idee is speciaal voor het tienerprogramma van de Micha Zondag 2014 geschreven, maar is ook geschikt voor de bovenbouw. Ben jij al bekend met Micha Nederland en Micha Zondag. Bekijk hun website hier. 

Tijdsindicatie:

20 minuten

voetafrduk ecologisch

Benodigdheden:

- Internetverbinding, computers of laptops

Vooraf:

Dit onderdeel maakt duidelijk dat hoe je leeft impact heeft op de schepping. Alle dingen waarvan wij leven zijn onuitputtelijk en kosten energie en ruimte van de aarde.

Beschrijving:

Leg kort uit wat er met de voetafdruk wordt bedoeld. Bekijk onderstaande video met elkaar.

Laat de kinderen in tweetallen hun eigen online voetafdruk invullen via www.voetafdruk.nl.

Brainstorm met elkaar hoe je je voetafdruk kleiner kunt laten worden.

Als er weinig uit de groep komt, kijk dan naar de volgende suggesties:

- minder vlees eten
- zo min mogelijk plastic tasjes gebruiken, maar een eigen tas of papieren tasjes
- afval scheiden
- recyclen
- minder energie proberen te gebruiken door bijv. stekkers en opladers uit het stopcontact te halen wanneer je ze niet gebruikt.
- verwarming graadje minder (doe bijvoorbeeld mee op warme truiendag)

966. Wat betekent rentmeesterschap?


Hoe kunnen wij kinderen helpen om vorm te geven aan Gods opdracht om voor de schepping te zorgen?

Dit idee is speciaal voor het tienerprogramma van de Micha Zondag 2014 geschreven, maar is ook geschikt voor de bovenbouw. Ben jij al bekend met Micha Nederland en Micha Zondag. Bekijk hun website hier. 

Tijdsindicatie:

20 minuten

Benodigdheden:

- Bijbels
- flap-over
- viltstiften

adam eva opdracht schepping zorgen

Vooraf Lees als jeugdleiders van tevoren dit Bijbelgedeelte en bedenk wat het voor je zelf betekent. Deel dit met elkaar.

Onderdeel 1

Lees met elkaar uit de bijbel, Genesis 1, vers 26-31. Laat één van de kinderen deze tekst voorlezen (of lees het zelf voor). Tip: lees eens met je kinderen een andere vertaling of uitleg van deze tekst, bijvoorbeeld in de Bijbel in Gewone Taal.

Onderdeel 2

Vraag aan de kinderen: “Als jij in één zin zou moeten zeggen welke opdracht God aan de mens geeft, hoe zou die opdracht dan klinken in 2014?” Laat de kinderen eerst zelf nadenken over deze vraag. Inventariseer hun antwoorden, vraag door en stimuleer dat ze bij elkaar doorvragen.

Onderdeel 3

Praat met elkaar door over rentmeesterschap: “Rentmeesterschap wordt ook wel als begrip genoemd als we praten over het zorgen voor schepping. We krijgen als mensen van God de opdracht om voor de schepping te zorgen en haar te beheren.

- Wat doe jij als je de verantwoordelijkheid krijgt om voor iets of iemand te zorgen?
- Wil je het dan goed doen? Of kan die verantwoordelijkheid je niets schelen?
- Hoe gaan we om met rentmeesterschap? Welke rol heb jij zelf hierin?
- Als je jouw gedrag en keuzes legt naast de opdracht die God geeft bij de schepping, wat zou je dan kunnen veranderen hierin? (denk aan kleine en grote veranderingen).

965. Wat houdt de schepping allemaal in?


Heb jij weleens met de kinderen in de bovenbouw aan de hand van een video een gesprek gehad?

Dit idee is speciaal voor het tienerprogramma van de Micha Zondag 2014 geschreven, maar is ook geschikt voor de bovenbouw. Ben jij al bekend met Micha Nederland en Micha Zondag. Bekijk hun website hier. 

Tijdsindicatie:

10 minuten

Benodigdheden:

- Computer/laptop met internetverbinding
- geluidsversterking
- flap-over
- dikke stift

Beschrijving met elkaar de trailer van de docu film EARTH.




Praat met elkaar door over de trailer:

- Wat is je eerste reactie na dit filmpje?
- Wat is volgens jullie allemaal schepping?

Inventariseer de antwoorden op de flap-over.

Tip:

Probeer de kinderen breder te laten denken dan alleen de natuur. Schepping gaat ook over mensen en hoe we met elkaar omgaan.

 

964. Een Stille Wand discussie over Gods schepping


Heb jij weleens met de kinderen in de bovenbouw een Stille Wand discussie gehad?

Dit idee is speciaal voor het tienerprogramma van de Micha Zondag 2014 geschreven, maar is ook geschikt voor de bovenbouw. Ben jij al bekend met Micha Nederland en Micha Zondag. Bekijk hun website hier. 

white board

Tijdsindicatie:

10 – 15 minuten

Benodigdheden:

- Whiteboard/flap-over vellen + stiften

Beschrijving:

Via een Stille Wand discussie leiden we het onderwerp schepping in. Schrijf groot op het whiteboard of op flap-over vellen een aantal vragen over het thema ‘SCHEPPING’. De jongeren mogen om beurten hun eerste reacties bij de stellingen schrijven.

Voorbeelden van vragen over schepping zijn bijvoorbeeld:
- “Wat versta jij onder schepping?”
- “Waar is het misgegaan?”
- “Deze aarde is niet meer te redden.”

Nodig de kinderenjongeren uit om op elkaars reacties te reageren, via de vellen of het whiteboard. Deze werkvorm vindt zoveel mogelijk in stilte plaats.

963. Kan iets wat kapot is gegaan toch weer heel worden?


Een idee voor een kindermoment in de dienst

Dit idee is speciaal door Jacolien Viveen voor het kinderprogramma van de Micha Zondag 2014 geschreven. Ben jij al bekend met Micha Nederland en Micha Zondag. Bekijk hun website hier. 

Roep de kinderen naar voren om het volgende kort met elkaar door te spreken, in zo’n 3-5 minuten. Voor de 6-12 jarigen moet het begrijpelijk en leuk zijn.

Kernwoorden zijn: verwondering – het wonder heel – stuk; aarde – schepping; mens- dier – natuur.

Vraag: Wat vind jij een wonder?

Eventueel PPT op de beamer laten zien van ‘wonderen’ uit de natuur.

klei mannetje

Vorm als kindermomentbegeleider van tevoren een aardig voorwerp uit klei . Of laat dit doen door iemand die iets moois kan maken. Laat het goed zien aan kinderen en gemeente. Houd het wat onhandig op je handen en laat het vallen op enig moment en ga er dan per ongeluk met een knie op zitten of voet opstaan. Raap het op en vraag:

Lees meer

962. De goede aarde - een mooi doordacht spel


Een kracht spel voor de bovenbouw

Dit idee is speciaal door Johan Timmer voor het kinderprogramma van de Micha Zondag 2014 geschreven. Ben jij al bekend met Micha Nederland en Micha Zondag. Bekijk hun website hier. 

De één wil dit, de ander dat! De één wordt blij van bloemen en van bijen, de ander pas gelukkig met de nieuwste smart phone en coole sneakers. De één vind je in een half pipe met zijn board, de ander is aan het hiken in de natuur.
We leven met ons allen op één planeet, deze mooie aarde. Maar het is druk! Je kan niet tegelijkertijd op één stukje grond worteltjes verbouwen, een flat neerzetten of een stukje natuur bewaken. Probeer er samen maar eens uit te komen.

Leeg schaakbord

Opdracht:

Verdeel de groep in vieren. Elke groep gaat voor de belangen van Natuur, Landbouw, Industrie en Wonen. Ze krijgen de fiches en overleggen met elkaar hoe ze gaan spelen. De verschillende groepen mogen met elkaar samenwerken. Ze mogen daar ook in wisselen. Het gaat er niet om dat jouw groep wint, maar dat je tot een mooi evenwichtig einddoel komt. Het gaat erom dat er een leefbare wereld gaat ontstaan. De belangen botsen en je moet er uit zien te komen.

Voor de leiding:

Dit spel levert spanningen op, en heeft toezicht nodig. Het gaat om het proces, niet om het resultaat. Leg het stil als de spanning hoog oploopt. Laat de deelnemers reflecteren.

Variant:  Je kan het spel spannender maken door de kookwekker te gebruiken. Door tijdsdruk worden de deelnemers ‘agressiever’.

Lees meer

961. Jozef als onderkoning - neemt hij wraak?


Hoe zou Jozef optreden nu hij onderkoning is? 

Dit idee is speciaal door Johan Timmer voor het kinderprogramma van de Micha Zondag 2014 geschreven. Ben jij al bekend met Micha Nederland en Micha Zondag. Bekijk hun website hier. 

Speel of bespreek het verhaal van Jozef, met rollen voor de slavenhandelaren, Potifar en zijn vrouw, de schenker en de broers van Jozef.

farao

Scene:

Jozef zit op zijn troon. Voor hem verschijnen achtereenvolgens de bovengenoemde personen uit zijn leven. Het begint bijvoorbeeld met de slavenhandelaren die hem kochten van de broers en verkochten in Egypte. Bedenk hoe Jozef tegen hen zou kunnen doen, nu hij zo machtig is.

- Hoe zou Jozef optreden tegen Potifar en zijn vrouw, nu hij machtiger is dan zij?
- Welke straf zou hij haar kunnen geven?
- Wat zou Jozef zeggen tegen de schenker, die Jozef glad vergeten was en jaren in de gevangenis liet?
- Hoe had Jozef zijn broers kunnen behandelen, die hem zo gehaat hadden?

Bedenk in groepjes Jozefs reactie en speel het eventueel uit.

Lees meer

959. Is dit te herstellen?


Schade is erg en ten diepste ‘onherstelbaar’, maar herstel kan toch goed uitpakken

Dit idee is speciaal door Johan Timmer voor het kinderprogramma van de Micha Zondag 2014 geschreven. Ben jij al bekend met Micha Nederland en Micha Zondag. Bekijk hun website hier. 

kindertekening


Doel:

De kinderen maken iets moois en maken mee dat het beschadigd wordt. Ze krijgen ook de kans het te herstellen (geef ze genoeg tijd!). Kinderen leren dat schade erg is en ten diepste ‘onherstelbaar’. Maar dat herstel toch goed kan uitpakken.

Opdracht:

De kinderen maken een tekening van iets moois, een landschap, een feest, een optocht. Liefst met potlood en zachte kleuren. Dan doet de leiding iets ergs: die knipt een groot gat in de tekening! De tekening wordt op een vel geplakt en het kind herstelt de tekening zo goed en zo kwaad als het kan. Het is de bedoeling dat het herstelde deel mooier wordt dan het voorheen was, met sprekender kleuren.

Variant voor het geknipte gat: je kan als leiding ook een grof gescheurd stuk papier op de tekening plakken.

958. Puzzelen tussen goed en kwaad


Ken jij het verschil tussen goed en kwaad?

Dit idee is speciaal door Johan Timmer voor het kinderprogramma van de Micha Zondag 2014 geschreven. Ben jij al bekend met Micha Nederland en Micha Zondag. Bekijk hun website hier. 

Doel:

Kinderen leren de contrasten kennen tussen ‘goed’ en ‘kwaad’.

puzzel

Benodigheden:

- A4-vellen met foto’s en platen in kleur met voorbeelden van het goede: lachende mensen, feesten, natuur, overvloed, etc. Daarnaast zwart-wit-afbeeldingen van het slechte en het kwade: honger, vervuiling, verdriet, ziekte, armoede, onrecht.

Op internet zijn deze afbeeldingen wel te vinden (probeer daarvoor eens een zoekmachine uit als www.blackle.com of www.ecosia.org). Doseer de ellende een beetje, het kan hard aankomen.

Opdracht

Plaats een mooie en ‘slechte’ afbeelding op elkaar en maak ze aan de vier hoeken vast met een stevige paperclip of knijper. Draai de twee afbeeldingen (nog steeds aan elkaar) om en breng het patroon van puzzelstukken aan met een potlood. Niet te moeilijk, hooguit 12 stukken. Houdt de vellen mooi op elkaar en begin de stukken uit te knippen. Begin in het midden, zodat de vellen middels de clips of knijpers zo lang mogelijk aan elkaar zitten. Haal aan het eind voorzichtig de clips of knijpers eraf. Hussel alle stukken door elkaar en leg twee puzzels, waarbij de slechte en mooie stukken door elkaar gebruikt worden.

Variant: Verzamel mooie en slechte afbeeldingen en knip ze in gelijke repen van ongeveer 2cm (het mooist met een snijmachine). Combineer een mooie en slechte afbeelding door de stroken afwisselend neer te leggen. Je kunt de afbeelding op een ondergrond plakken.

957. Bescherm het moois! - een knutsel idee


Jij bent verantwoordelijk voor het moois dat je maakt

Dit idee is speciaal door Johan Timmer voor het kinderprogramma van de Micha Zondag 2014 geschreven. Ben jij al bekend met Micha Nederland en Micha Zondag. Bekijk hun website hier. 

Doel:

Kinderen voelen zich verantwoordelijk voor het moois dat ze maken

Benodigdheden:

- Mensfiguren in silhouet (eventueel meisjes en jongens), met de armen gestrekt en een plakstrook aan de voeten. Om in te kleuren (en uit te knippen, met hulp van de leiding of door de leiding).
- Kosteloos (afval)materiaal, zoals wc-rolletjes, plastic bekertjes, waxinelichthoudertjes, keukenpapierrollen, versierlinten van cadeauverpakkingen, pakpapier, gekleurd papier, lege plastic verpakkingen (schoon), tijdschriften met foto’s, kortom: alles waarmee een bonte miniatuurwereld gemaakt kan worden.

knutsel materiaal


Opdracht:

De kinderen maken van de kosteloze voorwerpen fantastische bloemen en planten die in een cirkel op een groot stevig vel worden geplakt. Daar omheen wordt een kring van mensfiguren geplaatst (voeten met plakstroken op het grondvel), die elkaar vasthouden met gestrekte armen. De figuren worden ingekleurd en beplakt en stellen de kinderen zelf voor. Eventueel wordt het vel buiten de cirkel nog beschilderd of beplakt met grauwe en donkere kleuren. Het bouwsel wordt aan het
eind van de dienst in de kerk getoond.

Voor de leiding:

Kleuters leven in het nu en ‘duurzaamheid’ zal ze weinig zeggen. Door hen iets moois te laten maken van kosteloos materiaal (afval) leren ze dingen te herwaarderen. Door het samen te doen, ervaren ze dat het betergaat met elkaar. Door de figuren met elkaar te verbinden, ervaren ze saamhorigheid.

956. Eindelijk - een verhaal over Jozef als onderkoning


Morgen zullen mijn broers het weten: ik heb ze vergeven. 

Dit verhaal is speciaal door Johan Timmer voor het kinderprogramma van de Micha Zondag 2014 geschreven. Ben jij al bekend met Micha Nederland en Micha Zondag. Bekijk hun website hier. 

"Vreemd, sinds hij deze belangrijke positie bekleedt, lijken Potifar en zijn vrouw wel van de aardbodem verdwenen. Hij heeft naar ze laten zoeken en de moed nog niet opgegeven. Hij ziet het voor zich hoe ze hier naar binnen schuifelen, nee kruipen! Jammerend, bevend. Mevrouw Potifar zal zich geen raad weten. Want dan komt alles uit, daar zal hij persoonlijk zorg voor dragen. Leugenares die ze was.

Net als die kat, zal hij met haar spelen. Ze is zijn prooi. Kronkelen van angst zal ze. Hij…

Nee, dat zal ze niet. Hij zal zich niet vernederen tot haar niveau. In haar ogen was hij niks, een meubelstuk, een machine, een gebruiksvoorwerp, een speeltje. Hij voelt nog de grond onder zijn voeten wegzakken, toen ze hem de schuld gaf van haar poging om met hem het bed in te duiken. Hij kon geen woord meer uitbrengen. Hij zou zoiets niet doen.

Maar mijn broers, dat is een ander verhaal..."

2000px Pharaoh.svg

Download het verhaal hieronder

Registreer om meer te lezen...

949. Breekbaar - Mijn wereld op z’n kop


Kinderen leren omgaan met incidenten, ongewenst gedrag en verantwoordelijkheden.

Deze ideeën zijn speciaal voor het kinderprogramma van de Micha Zondag 2015 geschreven. Ben jij al bekend met Micha Nederland en Micha Zondag. Bekijk hun website hier. 

Deze ideeën zijn goed bruikbaar in een klaslokaal, in een kindermoment tijdens de dienst en binnen het kerkelijk kinderwerk, zoals de zondagsschool, kindernevendienst en de kinderkerk.

De leiding heeft bij de kringloop een ‘chique’ kop en schotel o.i.d. gekocht. Ingepakt in een doosje. ‘BREEKBAAR’ erop. Aan de kinderen uitgelegd dat in zo’n pakje iets kostbaars zit. De leiding ‘struikelt’ en valt bovenop het pakje.  ‘Krak’. Pakje openmaken en de inhoud bekijken.


gebroken kop

Gesprek over kostbaar en voorzichtig doen. Verhalen van kinderen. ‘Kostbaarheden’ in de groep of van thuis met voorzichtigheid behandelen.

Waarom is het kostbaar, breekbaar, van waarde?
Wat doet het met je als het dan toch stuk gaat?

Lees meer

948. Goede ‘baas’ – slechte ‘baas’ - Mijn wereld op z’n kop


Kinderen leren dat macht en verantwoordelijkheid met elkaar te maken hebben.

Stel, jij bent de baas. Thuis, op school, in de kerk, in het dorp of de stad. Wanneer ben je dan een goede baas?

Bedenk goede dingen met elkaar. Hoe kunnen we dat maken? Tekeningen, misschien al woordjes stempelen, plaatjes uitknippen.

baby boss

Van een groot vel papier (of 2) maakt de leiding een koker waarop de tekeningen, plaatjes en woordjes zijn geplakt. Daarboven een witte kroon. Maak ook een koker van een slechte baas, met daarboven een zwarte kroon. Zet ze naast elkaar op de viertafel. Koppel de ‘bazen’ aan ‘rood, stop, hou op’ en ‘groen, moet 'je doen’ of vergelijkbare afspraken over regels op de nevendienst.

Benodigdheden:

- grote vellen papier
- tekenspullen
- plaatjes
- scharen, lijm.

Voor de leiding

Probeer kinderen de schaduwkanten van macht te laten onderzoeken.

947. Eén is teveel, twee is teveel - Mijn wereld op z’n kop


Kinderen leren hoe het is om ‘overbodig’ of ‘ongewenst’ te zijn.

Deze ideeën zijn speciaal voor het kinderprogramma van de Micha Zondag 2015 geschreven. Ben jij al bekend met Micha Nederland en Micha Zondag. Bekijk hun website hier. 

Deze ideeën zijn goed bruikbaar in een klaslokaal, in een kindermoment tijdens de dienst en binnen het kerkelijk kinderwerk, zoals de zondagsschool, kindernevendienst en de kinderkerk.

Voor groep 1 ‘Twee is teveel’, voor groep 2 ‘Drie is teveel’. Laat de kinderen elkaar ‘verdrijven’. Jezus was ook ‘teveel’.

Laat de kinderen een kring vormen. Eén is de tikker, de anderen zijn veilig als ze achter een ander aansluiten. De voorste van de rij kan dan getikt worden.

tikkertje

Doelgroep

Onderbouw

Voor de leiding

Bij tikspelletjes is er altijd kans dat er een kind hem altijd is, dat vraagt bijsturing. Ook hier een nagesprek over ‘overbodig’ zijn.

946. Majesteit! - Mijn wereld op z’n kop


Kinderen leren de voor- en nadelen van een bevoorrechte positie en de daarbij behorende gevoelens.

Deze ideeën zijn speciaal voor het kinderprogramma van de Micha Zondag 2015 geschreven. Ben jij al bekend met Micha Nederland en Micha Zondag. Bekijk hun website hier. 

Deze ideeën zijn goed bruikbaar in een klaslokaal, in een kindermoment tijdens de dienst en binnen het kerkelijk kinderwerk, zoals de zondagsschool, kindernevendienst en de kinderkerk.

Maak van papier een kroon, versier hem zo mooi mogelijk. Om beurten zijn de kinderen koning of koningin. Dan moeten de anderen hem/haar eren: buigen,  juichen, klappen, de weg vrij maken. Het kind doet ‘uit de hoogte’.

papieren kroon

 

Vraag eens hoe het voelt, koning(in) zijn? En eer bewijzen, hoe voelt dat?

Nodig

- een versierde papieren kroon.

Doelgroep

Onderbouw

Voor de leiding

Probeer kinderen de schaduwkanten van macht te laten onderzoeken.

945. Mee- of tegenwerken - Mijn wereld op z’n kop


Kinderen leren de invloed van de groep op hun handelen en presteren ontdekken en daarop reflecteren.

Deze ideeën zijn speciaal voor het kinderprogramma van de Micha Zondag 2015 geschreven. Ben jij al bekend met Micha Nederland en Micha Zondag. Bekijk hun website hier. 

Deze ideeën zijn goed bruikbaar in een klaslokaal, in een kindermoment tijdens de dienst en binnen het kerkelijk kinderwerk, zoals de zondagsschool, kindernevendienst en de kinderkerk.

Een fysieke opdracht die voor kleuters pittig maar haalbaar is. Over een smalle recht lijn lopen, blokken stapelen, zoiets. Kies kinderen die stevig in hun schoenen  staan. Laat hen de oefening drie keer doen. De groep moet ‘boe’ roepen (lichte afkeuring, goed in de hand houden!), daarna stil zijn en daarna aanmoedigen. Vraag  het kind nadien wat het beste ging. Herhaal het met verschillende kinderen (als ze willen).

huilende kleuter

Tip

Doe het zelf een keer voor, inclusief de invloed van de groep.

Nodig

- eventueel blokken
- een koord, o.i.d.

Doelgroep

Onderbouw

Voor de leiding

Let goed op dat een kind er niet ‘aan onderdoor gaat’. Eindig altijd positief. Een goed nagesprek is een must.

944. Boos en blij - Mijn wereld op z’n kop


Het koninkrijk van God zet alles op zijn kop

Deze ideeën zijn speciaal voor het kinderprogramma van de Micha Zondag 2015 geschreven. Ben jij al bekend met Micha Nederland en Micha Zondag. Bekijk hun website hier. 

Deze ideeën zijn goed bruikbaar in een klaslokaal, in een kindermoment tijdens de dienst en binnen het kerkelijk kinderwerk, zoals de zondagsschool, kindernevendienst en de kinderkerk.

In het koninkrijk van God gaat alles anders. Meestal tegengesteld aan wat wij denken. “De eersten zijn de laatsten, wie nakomt gaat voorop, zij moeten zich niet haasten, die leven van de hoop.” Grote mensen hebben veel moeite met die omkering. Kinderen veel minder, die lopen dus al voorop. Waar gaat het in dit thema om? Om geweld, uitsluiting, onrecht. In het groot en in het klein. God is daar niet onduidelijk over, dat hoort niet bij het volgen van Jezus. Maar hoe doe je het goed? Het begint met herkennen en ervaren. Daar zijn de opdrachten voor bedoeld.

boos kijken

De kinderen ervaren door het spelen met emoties welke invloed ze hebben op hun mening en gevoel. Dat helpt bij het beheersen ervan.

Laat alle kinderen boos kijken en zeuren. Doe het als leiding voor en laat de kinderen het aan elkaar laten zien. Wie kijkt het meest boos en wie zeurt het hardst? Breng de groep weer tot rust. Deden ze iemand na? Wat voel je van binnen als je boos kijkt en zeurt? Het is wel leuk (als spelletje), maar ook vervelend van binnen. Doe nu een wedstrijdje blij kijken en glimlachen. Wie doet dat het best?
Hoe voelt dat dan?

Doelgroep

Onderbouw

Voor de leiding

Breng deze opdracht in verband met hoe we elkaar behandelen. Boos kijken en zeuren doe je als je ruzie hebt of iemand pest. Blij kijken en vrolijk doen doe je met vrienden.

941. Een wereldbol vol gebed - een creatief gebedsidee


Een creatief gebedsidee rondom Psalm 24 en het thema van Micha 2017

Speciaal voor de Micha Zondag 2017 heb ik een aantal werkvormen gemaakt die je binnen een kindermoment of binnen de kindernevendienst of de zondagsschool kunt gebruiken.

Dit jaar is het thema van de Micha Zondag gebaseerd op de tekst uit Psalm 24 ‘Van de Heer is de aarde en alles wat daar leeft, de wereld en wie haar bewonen.’

knutselende kleuters

Benodigdheden:

- witte bollen van schuim
- viltstiften

Activiteit:

Vandaag hebben we met elkaar nagedacht over hoe wij met elkaar kunnen zorgen voor Gods aarde. Alle kinderen krijgen een bol van schuim. Zij mogen met stiften deze wereldbol versieren en een gebed of een mooie gedachte op de wereldbol schrijven. Ze mogen natuurlijk ook de gebeden tekenen.

Aan het einde mogen ze hun wereldbol met gebeden mee naar huis nemen.

940. Gelijkenis van de talenten – een creatief gebedsidee


Een creatief gebedsidee rondom Psalm 24 en het thema van Micha 2017

Speciaal voor de Micha Zondag 2017 heb ik een aantal werkvormen gemaakt die je binnen een kindermoment of binnen de kindernevendienst of de zondagsschool kunt gebruiken.

Dit jaar is het thema van de Micha Zondag gebaseerd op de tekst uit Psalm 24 ‘Van de Heer is de aarde en alles wat daar leeft, de wereld en wie haar bewonen.’

getekend hand

Benodigdheden:

- kaartjes met hierop een afbeelding van een open hand
- wereldkaart / wereldbol

Registreer om meer te lezen...

939. Wat is een klimaatvluchteling? – een ervaring


Kinderen laten beleven wat het betekent om een klimaatvluchteling te zijn. 

Speciaal voor de Micha Zondag 2017 heb ik een aantal werkvormen gemaakt die je binnen een kindermoment of binnen de kindernevendienst of de zondagsschool kunt gebruiken.

Dit jaar is het thema van de Micha Zondag gebaseerd op de tekst uit Psalm 24 ‘Van de Heer is de aarde en alles wat daar leeft, de wereld en wie haar bewonen.’

In dit idee laten we kinderen beleven en nadenken over wat het betekent om een klimaatvluchteling te zijn. En welke rol o.a. wij in het rijke westen hierin spelen.

kind vluchteling

Benodigdheden:

- lego / duplo / wc rollen / bekertjes
- snoep

Activiteit:

Verdeel de kinderen in drie groepjes. Groepje A zit op de grond aan het uiteinde van het lokaal. Dit is de westerse, rijke wereld. De kinderen in dit groepje moeten een fabriekstoren maken. Deze toren kunnen ze met lego, duplo, wc rollen of plastic bekertjes maken.

De andere twee groepjes zitten aan het andere uiteinde van het lokaal. Groepje B zit links en groepje C zit rechts.

Registreer om meer te lezen...

938. Koolstofdioxide valt de ozonlaag aan – een spel


Een leuk spel over het effect van koolstofdioxide op de ozonlaag

Speciaal voor de Micha Zondag 2017 heb ik een aantal werkvormen gemaakt die je binnen een kindermoment of binnen de kindernevendienst of de zondagsschool kunt gebruiken. 

Dit jaar is het thema van de Micha Zondag gebaseerd op de tekst uit Psalm 24 ‘Van de Heer is de aarde en alles wat daar leeft, de wereld en wie haar bewonen.’

foam ball

In dit spelletje spelen we het proces van koolstofdioxide die de ozonlaag aanvalt na.

Benodigdheden:

- zachte foambal
- tape

Registreer om meer te lezen...

937. Koolstofdioxide valt de ozonlaag aan – een proefje


Een creatief proefje over het effect van koolstofdioxide op de ozonlaag

Speciaal voor de Micha Zondag 2017 heb ik een aantal werkvormen gemaakt die je binnen een kindermoment of binnen de kindernevendienst of de zondagsschool kunt gebruiken.

Dit jaar is het thema van de Micha Zondag gebaseerd op de tekst uit Psalm 24 ‘Van de Heer is de aarde en alles wat daar leeft, de wereld en wie haar bewonen.’

ozonlaag

In dit proefje leggen we uit dat koolstofdioxide de ozonlaag aanvalt en daardoor de zon feller op de aarde schijnt.

Benodigdheden:

- glas
- gele voedingskleurstof (vloeibaar)
- water
- velletjes papier (10 x 10 cm)
- schaar / naald
- grote plastic bak om water op te vangen

Registreer om meer te lezen...

936. Wat is koolstofdioxide? - een proefje


Een creatief proefje over klimaatverandering

Speciaal voor de Micha Zondag 2017 heb ik een aantal werkvormen gemaakt die je binnen een kindermoment of binnen de kindernevendienst of de zondagsschool kunt gebruiken.

flame

Dit jaar is het thema van de Micha Zondag gebaseerd op de tekst uit Psalm 24 ‘Van de Heer is de aarde en alles wat daar leeft, de wereld en wie haar bewonen.’

In dit idee introduceren we aan de hand van een proefje het begrip ‘koolstofdioxide’.

Registreer om meer te lezen...

935. Het ijskunstwerk smelt


Een creatieve objectles over klimaatverandering

Speciaal voor de Micha Zondag 2017 heb ik een aantal werkvormen gemaakt die je binnen een kindermoment of binnen de kindernevendienst of de zondagsschool kunt gebruiken. 

Dit jaar is het thema van de Micha Zondag gebaseerd op de tekst uit Psalm 24 ‘Van de Heer is de aarde en alles wat daar leeft, de wereld en wie haar bewonen.’

In dit idee introduceren we het begrip ‘klimaatverandering’ aan de hand van een smeltend kunstwerk van ijs.

Benodigdheden:

- mooie gebaksvorm
- bord
- een rechaud of een theewarmer

smeltend ijs

Registreer om meer te lezen...

934. Vraaggesprek met de kinderen over psalm 24


Wat betekent het dat wij voor Gods aarde mogen zorgen?

Speciaal voor de Micha Zondag 2017 heb ik een aantal werkvormen gemaakt die je binnen een kindermoment of binnen de kindernevendienst of de zondagsschool kunt gebruiken.

Dit jaar is het thema van de Micha Zondag gebaseerd op de tekst uit Psalm 24 ‘Van de Heer is de aarde en alles wat daar leeft, de wereld en wie haar bewonen.’

nature

In dit idee willen we de kinderen laten ontdekken wat het betekent dat wij voor Gods aarde mogen zorgen.

Registreer om meer te lezen...

933. De knop moet om


Een leuk idee voor een kindermoment 

Speciaal voor de Micha Zondag 2017 heb ik een aantal werkvormen gemaakt die je binnen een kindermoment of binnen de kindernevendienst of de zondagsschool kunt gebruiken.

Dit jaar is het thema van de Micha Zondag gebaseerd op de tekst uit Psalm 24 ‘Van de Heer is de aarde en alles wat daar leeft, de wereld en wie haar bewonen.’

In dit idee voor een kindermoment staan we stil staan bij het thema van de dienst ‘de knop moet om’.

Red button

Benodigdheden:

- groot houten bord met onder in het midden een grote knop. Aan de knop zit een pijl vast. De pijl kan naar twee woorden wijzen: ‘mijn leven’ of ‘Gods aarde’. Door aan de knop te draaien, gaat de pijl van ‘mijn leven’ naar ‘Gods aarde’ en terug.

Activiteit:

Je laat tijdens het kindermoment het grote, houten bord met de knop met pijl en de twee verschillende begrippen zien.

Het thema van de dienst van vanmorgen is ‘de knop moet om’, waarin we met elkaar gaan nadenken over welke rol christenen kunnen of moeten spelen in het beschermen en zorgdragen van/voor Gods aarde.

Registreer om meer te lezen...

932. Van de Heer is de aarde


Een leuk idee voor een kindermoment 

Speciaal voor de Micha Zondag 2017 heb ik een aantal werkvormen gemaakt die je binnen een kindermoment of binnen de kindernevendienst of de zondagsschool kunt gebruiken.

Dit jaar is het thema van de Micha Zondag gebaseerd op de tekst uit Psalm 24 ‘Van de Heer is de aarde en alles wat daar leeft, de wereld en wie haar bewonen.’

aardbol

In dit idee voor een kindermoment staan we stil bij deze tekst uit psalm 24.

Benodigdheden:

- plant
- opblaasbare wereldbol
- A4tjes en stiften

Activiteit:

Tijdens het kindermoment toont de predikant een plant.

Registreer om meer te lezen...

824. Neem een voorbeeld aan Henoch


Henoch wandelde met God naar Gods huis

Speciaal voor de Micha Zondag 2016 heb ik een aantal werkvormen gemaakt die je binnen een kindermoment of binnen de kindernevendienst of de zondagsschool kunt gebruiken.

In 2016 was het thema van de Micha Zondag gebaseerd op de tekst uit Micha 6:8 ‘nederig wandelen met uw God’. In deze werkvorm richt ik op de geschiedenis van Henoch, die met God wandelde en eigenlijk zo de hemel in wandelde. Deze actitiviteit kan de kinderen helpen om een iets duidelijker beeld bij het begrip ‘wandelen met God’ te krijgen.

Henoch wandelde met God

Activiteit:

Op internet kwam ik een mooi gedicht tegen van ds. Okke Jager over Henoch, die wandelde met God. Het gedicht vertelt hoe een kind zich dat voorstelt. Dit gedicht kan je voorlezen, door de kinderen laten voorlezen, uitspelen of meegeven aan de kinderen:

'En God en Henoch waren kameraden,
dus God kwam vaak bij Henoch op bezoek.
Nadat zij samen voor de kwaden baden,
las God een stukje uit Zijn eigen boek. 

Eens zei de Here op een mooie morgen:
'Zeg Henoch, ga je mee een eindje om?
Je vrouw zal dan wel voor het eten zorgen.'
En Henoch zei: ’t Is goed hoor, God, ik kom!'

Hij durfde wel zijn kindren achter te laten.
Hij riep: 'tot straks!' en deed de deur op slot.
Zij hadden samen heel veel te bepraten.
Dus Henoch wandelde aldoor met God. 

De vogels wisten wel, voor Wie zij zongen.
En alle bloemen kwamen nu aan bod.
De herten kwamen dichtbij met hun jongen.
En Henoch wandelde aldoor met God. 

Totdat opeens, - 'o Heer!' zei hij geschrokken,
'We zijn al veel te ver: daar staat Uw Huis!
‘t Is lang geleden al, dat wij vertrokken...
Hoe kom ik ooit alleen weer veilig thuis?' 

'Och Henoch,' zei de Heer, 'om tijd te winnen,
- Je komt toch later bij mij wonen, - zeg,
Ga nu dan maar gelijk met mij naar binnen!'
En Henoch was niet meer: God nam hem weg.'

 

823. Wat doe ik als ik wandel?


Samen even de hort op...

Speciaal voor de Micha Zondag 2016 heb ik een aantal werkvormen gemaakt die je binnen een kindermoment of binnen de kindernevendienst of de zondagsschool kunt gebruiken.

In 2016 was het thema van de Micha Zondag gebaseerd op de tekst uit Micha 6:8 ‘nederig wandelen met uw God’. In deze werkvorm richt ik op het thema ‘wandelen met God’. Wat doe je als je wandelt?

samen wandelen

Benodigdheden:

- niks

In welke situatie kan je dit idee gebruiken?

thuis, zondagsschool les, kindernevendienst, vakantiebijbelweek, catacheseles, christelijke basisschool, kindermoment tijdens een dienst, godsdienstles

Registreer om meer te lezen...

822. Een veilige balanceer act


Wandelen met God is veilig

Speciaal voor de Micha Zondag 2016 heb ik een aantal werkvormen gemaakt die je binnen een kindermoment of binnen de kindernevendienst of de zondagsschool kunt gebruiken. 

In 2016 was het thema van de Micha Zondag gebaseerd op de tekst uit Micha 6:8 ‘nederig wandelen met uw God’. In deze werkvorm richt ik op het thema ‘wandelen met een God die je niet kunt zien’. Wat is dat om met God te wandelen, die je niet kunt zien. Hoe raak je God niet kwijt tijdens het wandelen?

touwlopen

In welke situatie kan je dit idee gebruiken?

thuis, zondagsschool les, kindernevendienst, vakantiebijbelweek, catacheseles, christelijke basisschool, kindermoment tijdens een dienst, godsdienstles

Wat heb je nodig?

-  een lang stuk touw
-  een aantal blinddoeken

Registreer om meer te lezen...

821. Wandelen met een God die je niet kunt zien


Hoe zorg je ervoor dat je de Ander niet kwijtraakt, als je die niet kunt zien?

Speciaal voor de Micha Zondag 2016 heb ik een aantal werkvormen gemaakt die je binnen een kindermoment of binnen de kindernevendienst of de zondagsschool kunt gebruiken.

onzichtbaar

In 2016 was het thema van de Micha Zondag gebaseerd op de tekst uit Micha 6:8 ‘nederig wandelen met uw God’. In deze werkvorm richt ik op het thema ‘wandelen met een God die je niet kunt zien’. Wat is dat om met God te wandelen, die je niet kunt zien. Hoe weet je dan of je elkaar niet kwijt raakt.

Wat heb je nodig?

- een aantal blinddoeken

In welke situatie kan je dit idee gebruiken?

thuis, zondagsschool les, kindernevendienst, vakantiebijbelweek, catacheseles, christelijke basisschool, kindermoment tijdens een dienst, godsdienstles

Registreer om meer te lezen...

820. De ‘Nederig Wandelen’ schoenenshow


Schoenen om mee te lopen...

Speciaal voor de Micha Zondag 2016 heb ik een aantal werkvormen gemaakt die je binnen een kindermoment of binnen de kindernevendienst of de zondagsschool kunt gebruiken. 

In 2016 was het thema van de Micha Zondag gebaseerd op de tekst uit Micha 6:8 ‘nederig wandelen met uw God’. In deze werkvorm richt ik op het thema ‘nederig wandelen. Wat is nederig wandelen?

schoenen

In welke situatie kan je dit idee gebruiken?

thuis, zondagsschool les, kindernevendienst, vakantiebijbelweek, catacheseles, christelijke basisschool, kindermoment tijdens een dienst, godsdienstles 

Wat heb je nodig?

- allemaal gekke, rare, mooie schoenen die kinderen op het podium kunnen showen.

Bekijk de activiteit hieronder...

Registreer om meer te lezen...

819. Wat is nederig zijn?


Hoe ziet een nederig gezicht eruit?

Speciaal voor de Micha Zondag 2016 heb ik een aantal werkvormen gemaakt die je binnen een kindermoment of binnen de kindernevendienst of de zondagsschool kunt gebruiken.

In 2016 het thema van de Micha Zondag gebaseerd op de tekst uit Micha 6:8 ‘nederig wandelen met uw God’. In deze werkvorm richt ik op het thema ‘nederigheid’. Wat is nederig zijn?

hoe ziet nederig zijn eruit

In welke situatie kan je dit idee gebruiken?

thuis, zondagsschool les, kindernevendienst, vakantiebijbelweek, catacheseles, christelijke basisschool, kindermoment tijdens een dienst, godsdienstles 

Benodigdheden:

-  vier uitgeknipte cirkels van karton
-  goede dikke stift

Bekijk de activiteit hieronder...

Registreer om meer te lezen...

818. Nederig wandelen met God


Kan je nederig wandelen met God?

Speciaal voor de Micha Zondag 2016 heb ik een aantal werkvormen gemaakt die je binnen een kindermoment of binnen de kindernevendienst of de zondagsschool kunt gebruiken.

In 2016 was het thema van de Micha Zondag gebaseerd op de tekst uit Micha 6:8 ‘nederig wandelen met uw God’. Maar kan dat wel? Kan je nederig wandelen met God of botsen deze twee dingen met elkaar? Ik heb hiervoor speciaal een video gemaakt: 

 

Wat heb je nodig?

-  grote, glazen fles met dop
-  water
-  olie
-  voedingskleurstof
-  afwasmiddel
-  vieze borden
-  prullenbak

In welke situatie kan je dit idee gebruiken?

thuis, zondagsschool les, kindernevendienst, vakantiebijbelweek, catacheseles, christelijke basisschool, kindermoment tijdens een dienst, godsdienstles

Registreer om meer te lezen...