889. Afwijkend zijn is soms handig - een vrij verhaal


Jacob bedriegt zijn oom

Ben je op zoek naar een idee rondom het Bijbelgedeelte in Genesis 30: 31 - 43? Hier vind je een vrij verhaal van Adeline van der Kraan over het bedrog van Jacob bij zijn oom Laban.

Vers 32:  "Maar ik zal vandaag alle bijzondere dieren uit de kudde halen: alle schapen die zwart zijn en alle geiten die gevlekt zijn. Die zijn voor mij, dat is mijn loon."

gestreept schaap

Jakob koos de afwijkende dieren uit de kudde. Hij vond die bijzonder. Soms kan er anders uitzien dan anderen heel handig zijn, luister maar:

1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 …. Ingespannen telt Joas de groep geiten. Hij moet vóórdat hij gaat lopen, zeker weten op hoeveel geiten hij moet passen. Hij heeft eerder voor de zonen van Laban gewerkt en hij weet hoe lastig ze zijn. Wanneer hij hen ziet is hij op zijn hoede. Omdat hun vader een rijk man is vinden deze mannen dat ze alles kunnen doen waar ze zin in hebben. Iedereen moet direct doen wat zij zeggen. En als zij vinden dat het niet snel genoeg gaat kan je een pak slaag krijgen of moeten je ouders een boete betalen! Joas zou de mannen het liefst uit de weg gaan, maar zijn familie kan elk beetje geld goed gebruiken. Ze zijn arm, weet je, en dat is niet makkelijk. Dus toen de zonen van Laban naar Joas gebaarden dat hij direct moest komen, was hij gauw opgesprongen en naar hen toe gegaan.

Vlakbij de mannen liep een kudde geiten rond de dorpsbron. De vrouwen uit het dorp hadden snel de drinkbakken gevuld met water zodat de dieren konden drinken. ‘Raar’, had Joas gedacht, normaal gesproken passen de zonen van Laban toch niet op de kudde van hun vader?’ Dat deed Jakob toch? En dit was een veel kleinere groep dieren en het waren nu alleen maar geiten. Anders liepen de geiten en schapen bij elkaar in de kudde.

Hee jongen, luister je wel! Joas schrok, hij moest opletten. ‘Wij hebben geen zin om op die domme dieren te passen, daar zijn wij veel te goed voor’, zeiden de broers. Dat moeten domme herdersjongens als Joas maar doen. De mannen hadden de kudde schapen al meegestuurd met een andere jongen uit het dorp. Joas kreeg de geiten mee. ‘Je mag hier niet in de buurt blijven, zeiden de mannen. Je moet zo ver mogelijk bij Jakob vandaan blijven, zei onze vader, dus ga maar met die beesten de woestijn in! En waag het niet om met een geit te weinig weer terug te komen, hoor je ons?!

Registreer om meer te lezen...

885. Wat betekent 'Ichthus'?


Waarom tekenen we een vis als we over Jezus spreken?

Ben je op zoek naar een spel rondom het Bijbelgedeelte in Lucas 24: 44-49? Wellicht helpt dit idee van Wilma Doldersum over het onbegrip van de discipelen. Jezus is opgestaan uit de dood, maar zijn discipelen begrijpen nog niet wie Hij is en waarom Hij gekomen is. Jezus probeert het hen aan de hand van de Bijbel uit te leggen:

 "En dat in zijn naam alle volken opgeroepen zullen worden om tot inkeer te komen, opdat hun zonden worden vergeven. Jullie zullen hiervan getuigenis afleggen, te beginnen in Jeruzalem." Lucas 24: 47- 48 NBV)

Kijk eens goed naar de naam van Jezus: in het Hebreeuws: Yeshua, dat Redder betekent.

Lees nu de tekst nog eens door maar i.p.v. ‘in zijn naam’ zeg je ‘in de naam van de Redder’

Waarvan redt Jezus ons?

In het grieks, de taal van het Nieuwe Testament wordt de naam Ièsous gebruikt, bij ons Jezus.

Ichthus vis

Heb je wel eens een visje gezien in de kerk, of achterop een auto, op een tas of bijbelhoes?

Het griekse woord voor vis is Ichthus. De letters van dat woord kan je gebruiken als beginletters voor de woorden in de zin: Jezus Christus, Gods zoon, Redder.

Kijk maar in dit schemaatje hoe het in elkaar steekt:

Letter

Grieks

Omgezet Grieks

Nederlands

I (I)

Ιησους

Ièsous

Jezus

Χ (CH)

Χριστός

Christos

Christus

Θ (TH)

Θεου

Theou

Gods

Υ (U)

Ὑιός

Huios

zoon

Σ (S)

Σωτήρ

Sootèr

redder

Namen spelletje

Benodigdheden: (zachte) bal

Ga in een kring staan, noem eerst de naam van een ander kind en gooi dan de bal naar hem/haar.
Na een tijdje geven jullie elkaar een andere of bij-naam, dan wordt het moeilijker!

Duur: 15 minuten

 

 

884. Zoek op!


Op zoek naar tweelingteksten

Ben je op zoek naar een spel rondom het Bijbelgedeelte in Lucas 24: 44-49? Wellicht helpt dit idee van Wilma Doldersum over het onbegrip van de discipelen. Jezus is opgestaan uit de dood, maar zijn discipelen begrijpen nog niet wie Hij is en waarom Hij gekomen is. Jezus probeert het hen aan de hand van de Bijbel uit te leggen:

46 Hij zei tegen hen: ‘Er staat geschreven dat de Messias zal lijden en sterven, maar dat hij op de derde dag zal opstaan uit de dood, 47 en dat in zijn naam alle volken opgeroepen zullen worden om tot inkeer te komen, opdat hun zonden worden vergeven. (Lucas 24: 46-47 NBV)

zoek de Bijbel

Benodigdheden:

Een Bijbel voor ieder kind of per tweetal.

Activiteit:

Laat de kinderen met hun Bijbel klaar zitten, noem de tekst en de kinderen zoeken die zo snel mogelijk op. Wie de tekst het eerste heeft, mag vinger opsteken en hard ‘Ja ik!’ roepen.

Daarna zoekt iedereen het vers op en leest iemand het voor. Praat dan nog even door of de tekst met Jezus te maken heeft en hoe dan… is het niet duidelijk, laat ze dan weer snel de tweelingtekst opzoeken…

Voorbeeldteksten: <-> tweelingteksten:

Jesaja 53:3 <-> Johannes 11:47-50

Psalmen 118:22 <-> Matteüs 21:42

1 Kronieken 5:2 <-> Hebreeën 7:14

Jesaja 7:14 <-> Lucas 1:34

Voor meer teksten, kijk bijvoorbeeld hier  

Duur: 15 minuten

 

883. Ik zie iets, wat jij niet ziet


Jezus geeft uitleg aan zijn discipelen

Ben je op zoek naar een spel rondom het Bijbelgedeelte in Lucas 24: 44-49? Wellicht helpt dit idee van Wilma Doldersum over het onbegrip van de discipelen. Jezus is opgestaan uit de dood, maar zijn discipelen begrijpen nog niet wie Hij is en waarom Hij gekomen is. Jezus probeert het hen aan de hand van de Bijbel uit te leggen:

44 Hij zei tegen hen: ‘Toen ik nog bij jullie was, heb ik tegen jullie gezegd dat alles wat in de Wet van Mozes, bij de Profeten en in de Psalmen over mij geschreven staat in vervulling moest gaan.’ 45 Daarop maakte hij hun verstand ontvankelijk voor het begrijpen van de Schriften.  (Lucas 24: 44-45 NBV)

Kijken door buis belemmerd zichtveld

De discipelen snapten nog niet dat veel teksten/verhalen uit de Bijbel die zij kenden al voorzeggingen waren van wat Jezus hier op aarde kwam doen. Ze hadden een ‘te smal’ blikveld of ze zagen de details nog niet helder.

Met dit spel krijg je een smal blikveld. Dit kan een belemmering zijn, want je ziet minder, maar ook een voordeel: de dingen die je ziet zie je veel scherper doordat je alleen daarop concentreert.

Registreer om meer te lezen...

882. Laban zoekt zijn afgodenbeeldjes


Is God zichtbaar in ons leven?

Ben je op zoek naar een spel rondom het verhaal van Jakob en zijn oom Laban. Wellicht helpt dit idee van Wilma Doldersum over Laban's woede als zijn godenbeeldjes gestolen blijken te zijn.

22 -23 Jakob was al drie dagen onderweg toen Laban het bericht ontving dat hij gevlucht was. Samen met zijn verwanten zette Laban de achtervolging in. Zeven dagen lang joeg hij Jakob achterna. Bijna had hij hem in het bergland van Gilead ingehaald, …

30 Alleen, je mag dan vertrokken zijn omdat je verteerd werd door heimwee – maar waarom heb je mijn goden gestolen?’ Genesis 31: 22 - 30 (NBV)

Detective zoekt Laban zoekt gestolen afgodsbeeldjes Rachel Jakob

Acrivteit:

Leg verschillende voorwerpen op tafel (in een vierkantje dat bedekt kan worden met de theedoek) laat de kinderen een minuut goed kijken.

Leg de theedoek eroverheen, en laat de kinderen omkijken. Haal ongezien één voorwerp weg. Leg de theedoek over de voorwerpen heen.

De kinderen mogen kijken, zonder theedoek natuurlijk, en raden welk voorwerp er mist.

Praat erover dat Laban al snel gezien had dat de godenbeeldjes misten. Ze stonden dus op een belangrijke plaats in de tent, waar je ze meteen zag. Waar hebben wij God in ons leven? Is Hij direct zichtbaar, of moet je eerst zoeken?

Duur: 10 minuten

 

881. Jakob Koekkoek


Jakob, Lea en Rachel… kijk om!

Ben je op zoek naar een spel rondom het verhaal van Jakob en zijn oom Laban. Wellicht helpt dit idee van Wilma Doldersum over Laban's woede als Jakob er stiekem vandoor gaat.

23 Samen met zijn verwanten zette Laban de achtervolging in. Zeven dagen lang joeg hij Jakob achterna. Bijna had hij hem in het bergland van Gilead ingehaald, ….

31 Jakob antwoordde: ‘Ik was bang dat u mij zou beroven van uw dochters."  Genesis 31: 23, 31 (NBV)

Je mag niet om kijken

Jakob zal wel vaak achterom gekeken hebben, ik denk dat hij wel wist dat Laban achter hem aan zou komen wanneer hij ontdekte dat hij met Lea en Rachel en de kinderen weg was gegaan.

Registreer om meer te lezen...

880. Over de grens - een spel over Jakob en Laban


Jakob is over Labans grens gegaan

Ben je op zoek naar een spel rondom het verhaal van Jakob en zijn oom Laban. Wellicht helpt dit idee van Wilma Doldersum over Laban's woede als Jakob er stiekem vandoor gaat.

"Wat heb je gedaan!’ zei hij tegen Jakob. ‘Mij bedriegen en mijn dochters wegvoeren alsof het krijgsgevangenen zijn!.’"  Genesis 31: 26 (NBV)

Voor Laban is Jakob over de grens gegaan. En nu haalt hij hem vlak voor de Jordaan bijna in…

jakob vlucht voor laban tekening kamelen rebekka

Is het terecht dat Laban zo boos wordt?

Waarom wel? Waarom niet?

Benodigdheden:

- 1 of 2 dobbelstenen per groepje
- papier en pen

Registreer om meer te lezen...

879. Strobreed


Gods bescherming is ook voor ons!

Ben je op zoek naar een idee rondom het verhaal van Jakob en zijn oom Laban. Wellicht helpt dit idee van Wilma Doldersum over de droom waarin God aan Laban verscheen en hem waarschuwde dat hij zijn neef Jakob geen strobreed in de weg mocht leggen.

"Denk erom dat je Jakob geen strobreed in de weg legt.’"  Genesis 31: 24 (NBV)

strobreed jakob en laban 2 

Benodigdheden:

- Stro (dat kan van een pak zijn voor in het hok van knaagdieren of knutselstro (kun je oa. hier kopen)
- Stevig papier (op donkere kleuren zie je het stro beter)
- (teken)potlood
- Knutsellijm

Praat met elkaar wat het betekent dat God je net zo wil beschermen als Hij bij Jakob deed.

Maak ondertussen of daarna een schets op papier van iets wat jij wilt dat het beschermd wordt. (bijvoorbeeld: hart, huis, je lijf, je denken)  

Beplak daarna de schets met het stro ( je kunt eventueel stiften gebruiken om wat kleur aan te brengen)

Duur:  ongeveer 10 minuten

878. Op zoek naar 'stro' - woorden


Geen strobreed in de weg!

Ben je op zoek naar een idee rondom het verhaal van Jakob en zijn oom Laban. Wellicht helpt dit idee van Wilma Doldersum over de droom waarin God aan Laban verscheen en hem waarschuwde dat hij zijn neef Jakob geen strobreed in de weg mocht leggen.

"Denk erom dat je Jakob geen strobreed in de weg legt.’"  Genesis 31: 24 (NBV)

strobreed jakob en laban

Registreer om meer te lezen...

877. Laban is boos op Jacob


Stiekem meepikken 

Een idee van Wilma Doldersum over Rachel die de beeldjes van haar vader Laban steelt, als zij met Jacob naar zijn huis teruggaat.

"Laban was van huis gegaan om zijn schapen te scheren. Rachel nam de kans waar om de godenbeeldjes van haar vader te stelen."  Genesis 31: 17-35  

Een speler gaat geblinddoekt met de rug naar de andere kinderen in het midden van de ruimte zitten. Hij/zij is Laban. De andere kinderen spelen voor Rachel en beginnen vanaf de rand van een grote cirkel (of de wanden van de ruimte). Zij proberen zo geruisloos mogelijk dichtbij Laban te komen en hem zelfs aan te tikken.

rachel steelt van laban

Laban probeert goed te luisteren en wijst in de richting waar hij geluid hoort. Wijst hij naar een kind, dan moet dat kind weer opnieuw beginnen.

Wie Laban aanraakt, mag dan Laban spelen (of kies juist zelf kinderen uit die anders niet aan de beurt komen).

Praat nog even na over het gevoel van Laban spelen (bestolen worden) en Rachel spelen (iets doen wat niet mag).

Duur: vanaf 5 minuten

 

876. De storm op het meer


Is het knutselactiviteit of een spel? Allebei!

Het spel werkt als blaasvoetbal. Aan beide kanten van de tafel bevindt zich een haven. Twee mensen spelen tegen elkaar en moeten zo snel mogelijk hun bootje in de andere haven zien te krijgen.

Je kan het competitief spelen met zijn tweeën of met zijn vieren. Maar voor kleinere kinderen is het al een hele prestatie om hun bootje naar de overkant te blazen, zonder dat het een wedstrijd is.

De bootjes zijn gemaakt van een sponsje met een satéprikker als mast en tekenpapier als zeil. De havens maakten we van geverfde kranten.

 
20170312 164659

Doel:

Deelnemers leven zich op een speelse manier in in het Bijbelverhaal over de storm op het meer (Marcus 4:35-41, Matteus 8:23-27 en Lucas 8:22-25).

Benodigdheden:

gladde tafel, sponsjes, lolliestokjes of satéprikkers voor de masten, (veel) dikke rietjes om door te blazen, tekenpapier voor het zeil. .

Leeftijd:

4-8 jaar of 4-99 jaar



Dit idee heb ik gekregen van Coen Wessels. Het is ontwikkeld in een brainstorm van hun Kliederkerkteam uit Hoofddorp. 

 

 

 

835. Kindermoment ‘Je bent kostbaar en waardevol’

Een objectles over de gelijkenis van de verloren munt / penning

"Ik heb een doosje meegenomen met iets moois erin. (Kettingen en ringen laten zien. Iets van vertellen.) Mooi hè?

(Gouden ketting eruit halen.) Deze ketting is voor mij heel kostbaar en waardevol. Ik weet niet hoeveel het gekost heeft, maar vast veel geld, want het is helemaal van goud. Maar deze ketting is voor mij zo kostbaar, omdat het een speciale ketting is. Deze ketting draag ik eigenlijk altijd. Dat heb je vast weleens gezien. Deze ketting is van mijn tante geweest. Een tante die gestorven is toen ze 27 jaar was. Ik was toen 5 jaar, dus ik kan me niet meer zoveel van haar herinneren.
Maar deze ketting was van haar. Nadat ze gestorven was ging haar moeder de ketting dragen. Dat was mijn oma.

Mijn oma droeg die ketting altijd, elk dag. Zij is gestorven toen ze 93 jaar was. Toen heb ik de ketting gekregen. En ik draag hem ook altijd. Als ik er niet meer ben, krijgt mijn dochter deze ketting.

Je begrijpt wel dat deze ketting voor mij heel kostbaar en waardevol is. Het is van mensen geweest waar ik veel van hield.

gelijkenis van de verloren munt

(Bijbel laten zien.) In de bijbel staat een verhaal dat ook over een prachtige ketting gaat. Dan geen ketting voor om je hals, maar een voor om je hoofd. Een soort hoofdketting, een hoofdsieraad..."

In welke situatie kan je dit idee gebruiken?

thuis, zondagsschool les, kindernevendienst, vakantiebijbelweek, catacheseles, in de klas van een christelijke basisschool, godsdienstles

Download de objectles

Hieronder vind je een objectles van Ellen Zuijdwegt over de gelijkenis van Jezus over de vrouw die een muntje kwijt was. Ellen heeft dit idee verwerkt in een PDF file, dat je hieronder kunt downloaden. 

Registreer om meer te lezen...

829. Hoe voelt het om op het water te lopen?


Welkom bij het rommeligste kinderidee van het jaar!

Er komt een tijd dat je als verteller gewoon een beetje rommelig moet zijn in het uitbeelden van een Bijbelverhaal. Het idee hieronder is een leuke manier om met de kinderen aan de slag te gaan met het verhaal van Jezus die op het water wandelt. Maar... het wordt rommelig!

Jezus wandelt op het water 1

Wat heb je nodig?

-  verschillende kleuren waterverf
-  rollen behang / patroonpapier of een lange strook papier
-  blote voeten
-  teiltje gevuld met warm water
-  oude handdoeken 

In welke situatie kan je dit idee gebruiken?

thuis, zondagsschool les, kindernevendienst, vakantiebijbelweek, catacheseles, christelijke basisschool, godsdienstles

Registreer om meer te lezen...

816. Wie is de grootste in Gods koninkrijk?

 

Bekijk deze geweldige video in de catacheseles, de zondagsschool of de kindernevendienst

Deze mooii, korte, animatie film is uiterst geschikt om met kinderen en / of tieners na te denken over de woorden van Jezus in Mattheus 18: 1 - 5 (Mattheus 18:1-3, Mattheus 19:14 )

"In die tijd richtten de leerlingen tot Jezus de vraag: “Wie is nu wel de grootste in het Rijk der hemelen?” Hij riep een klein kind, zette het in hun midden en zei: “Voorwaar, Ik zeg u: als jullie niet opnieuw wordt als de kleine kinderen worden, zullen jullie het Rijk der Hemelen zeker niet binnengaan. Wie dus zichzelf gering acht zoals dit kind is de grootste in het Rijk der hemelen. En wie in mijn Naam zulk een kind opneemt, neemt Mij op."

Andere thema's waar je deze video voor zou kunnen gebruiken, zijn:

- Ons verlangen naar jong te zijn - waarom wil iedereen altijd jong zijn?  
- Ongeduld - hoe ga je om met ongeduldig zijn?  

forever young

Thema's

Worden als een kind, nederig, tevreden zijn met wat je hebt, ongeduldig zijn. 

Hoe werkt dit?

Je kunt deze video laten zien als introductie op een Bijbelverhaal. Vraag de kinderen en jongeren om snel op deze video te reageren. Wat valt hen op? Wat raakt je? Hierna vertel je het Bijbelverhaal. Na het Bijbelverhaal kan je eventueel de video nog een keer laten zien en verder met ze in gesprek gaan over overeenkomsten of verschillen tussen het Bijbelverhaal en de video. 

In welke situatie kan je dit idee gebruiken?

thuis, zondagsschool les, kindernevendienst, vakantiebijbelweek, catacheseles, christelijke basisschool, kindermoment tijdens een dienst, godsdienstles

Bekijk de video hieronder

Registreer om meer te lezen...

815. Bekijk de video 'de Klokkentoren' over het Bijbelverhaal van Esther


Het is niet gemakkelijk om een belangrijk radertje in Gods grote wiel te zijn

Tijdens het bekijken van deze korte animatie video moest ik denken aan koningin Esther. Zij gaf haar leven als gewoon meisje op zodat zij een belangrijk radertje in Gods grote plan kon worden. Zij moest hoog in haar koninklijke toren blijven, zodat God zijn volk door haar kon redden.

In deze video zien we hoe iemand zich opoffert zodat anderen een leven van plezier, vrolijkheid en overvloed kunnen leven. Dit deed mij denken aan Esther, maar je kunt deze video natuurlijk ook gebruiken als beeld van het leven en het sterven van Jezus. En wellicht kan je deze video inzetten om met kinderen en jongeren na te denken over wat het betekent om Jezus te volgen en je leven in te zetten voor de ander. Hoe ver ga je hierin? Wat doe je als het pijn doet?

clocktower

Thema's

Koningin Esther, opofferende liefde, het offer van Jezus, Gods goedheid, Jezus volgen, de ander dienen

Hoe werkt dit?

Je kunt deze video laten zien als introductie op een Bijbelverhaal. Vraag de kinderen en jongeren om snel op deze video te reageren. Wat valt hen op? Wat raakt je? Hierna vertel je het Bijbelverhaal. Na het Bijbelverhaal kan je eventueel de video nog een keer laten zien en verder met ze in gesprek gaan over overeenkomsten of verschillen tussen het Bijbelverhaal en de video. 

In welke situatie kan je dit idee gebruiken?

thuis, zondagsschool les, kindernevendienst, vakantiebijbelweek, catacheseles, christelijke basisschool, kindermoment tijdens een dienst, godsdienstles

Bekijk de video hieronder

Registreer om meer te lezen...

814. Een ware vermenigvuldiging bij de vertelling van de wonderbare spijziging

Een gave objectles voor bij het verhaal van de vijf broden en twee vissen

Hoe maak je het verhaal van de vijf broden en twee vissen op zo'n manier zichtbaar dat er een echte vermenigvuldig ontstaat? Eigenlijk creëer je een klein wondertje, waardoor jong en oud geboeid naar je verhaal zullen luisteren. En het leuke is, je hoeft hiervoor geen goochelaar te zijn! Ook jij kan dit heel gemakkelijk doen. Hieronder leg ik het uit...
 
vijf broden en twee vissen


Waar kan je dit idee voor gebruiken?

thuis, zondagsschool les, kindernevendienst, vakantiebijbelweek, catacheseles, christelijke basisschool, kindermoment tijdens een dienst, godsdienstles

Registreer om meer te lezen...

809. Vertel het Bijbelverhaal van Simsom met scheerschuim


Simsom gebruikt geen scheerschuim

Nee, Simsom gebruikte geen scheerschuim. Hij liet zijn haren lang groeien, maar wij kunnen een spuitbus scheerschuim gebruiken om dit mooie, maar ook heftige verhaal uit de Bijbel aan onze kinderen in de zondagsschool, kindernevendienst, catacheseles of in de klas te vertellen. 

Juist omdat het zo'n heftig verhaal is, maakt het gebruik van scheerschuim dit verhaal in letterlijke en figuurlijke zin een stuk luchtiger!

shaving foam
 

Waar kan je dit idee gebruiken?

thuis, zondagsschool les, kindernevendienst, vakantiebijbelweek, catacheseles, christelijke basisschool, kindermoment tijdens een dienst, godsdienstles

Registreer om meer te lezen...

801. Vertel de gelijkenis van de wijze en de dwaze bouwer


Nog een verhaal met het proefje van de potloden en het zakje

In de video hieronder laten we zien hoe je het verhaal van David en Saul kunt vertellen aan de hand van een boterhamzakje, potloden en wat water. Maar... 

Je kunt dit proefje ook binnen je zondagsschool of kindernevendienst gebruiken voor de gelijkenis van de dwaze en de wijze man.

Als je de woorden van Jezus in je opneemt en bij je houdt, dan gaat het goed. Kinderen staken het potloodje de zak. Elk potlood stelde een gebod van God voor. Maar als je het wel hoort en er niets mee doet....de potloden werden doorgestoken en aan de andere kant uit de zak getrokken. Het ene oor in en het andere oor uit, dan komt het niet goed. De zak loopt leeg.

Thema's

de gelijkenis van de wijze en de dwaze bouwer, luisteren naar Bijbelverhalen, God gehoorzamen

Je kunt dit gebruiken binnen:

een zondagsschool les, een kindernevendienst, een vakantiebijbelweek, een christelijke basisschool, als kindermoment tijdens een dienst, als godsdienstles



 

799. Jezus' ontmoeting met de Samaritaanse vrouw - een experiment met een drijvende sinasappel

Een vrouw diep in de put drijft naar boven -  een bijzondere objectles

In Johannes 4 lezen we over de ontmoeting van Jezus met de Samaritaanse vrouw. Normaliter gaat zo’n vrouw ’s morgens vroeg of rond zonsondergang naar de put. Maar deze vrouw gaat op het midden van de dag. Haar leven is gebroken. Ze ziet diep in de put.

Maar dan gebeurt er iets in de ontmoeting met Jezus. Hij zegt haar dat Hij het Levend Water is en deze vrouw drinkt dit gulzig op. Er gebeurt een wonder. Er ontstaat een genezing.

In de video hieronder laat ik zien hoe je dit verhaal met een grote vaas en twee sinasappels kunt vertellen.



Je kunt dit gebruiken binnen:

een zondagsschool les, een kindernevendienst, een vakantiebijbelweek, een christelijke basisschool, als kindermoment tijdens een dienst, als godsdienstles

798. Het boek Openbaring - een belofte van een nieuwe toekomst


Een objectles die je helpt om het boek Openbaring met de kinderen te benaderen

Johannes is verbannen naar het eiland Patmos. Hij mag de medegelovigen bemoedigen en een kijkje in de door God beloofde toekomst en zijn nieuwe wereld krijgen. (Openbaring 1:1-9  Openbaring 21:1-8)

Hoe benader je het boek Openbaring met kinderen? Het is een boek vol ingewikkelde beelden, maar ook vol prachtige beloften.

Met behulp van de objectles die ik in onderstaande video laat zien, kan je een introductie maken dit indrukwekkende laatste boek in de Bijbel.


 

Je kunt dit gebruiken binnen:

een zondagsschool les, een kindernevendienst, een vakantiebijbelweek, een christelijke basisschool, als kindermoment tijdens een dienst, als godsdienstles

797. Uit de knoop - het scharlaken koord van Rachab in Jericho


Rachab laat ons zien dat God ons uit de knoop kan halen -  een objectles die verrast!

In Jozua 2 lezen we over de ontmoeting tussen de Joodse verspieders en de heidense Rachab op de muur van de stad Jericho. Rachab heeft een zwaar en gebroken leven achter haar. Haar leven is in de knoop. Toch helpt zij hen en als beloning moet zij een rood koord uit haar raam hangen zodat als de Israëlieten komen zij en haar familie beschermd zouden worden. En zo gebeurt het!!

In de onderstaande video laat ik je zien hoe je met een rood touw dit verhaal van Rachab kan vertellen en kan laten zien dat hoe groot de knoop in ons leven ook is, God ons uit de knoop kan halen. Dit is een objectles die je even moet oefenen, maar dan kan jij het ook! 


Je kunt dit gebruiken binnen:

een zondagsschool les, een kindernevendienst, een vakantiebijbelweek, een christelijke basisschool, als kindermoment tijdens een dienst, als godsdienstles

796. De ontmoeting tussen de Ethiopische kamerling en Filippus


De Bijbel als kaart die naar Jezus wijst -  een goocheltruc die jij ook kan doen!

In Handelingen 8:26-40 ontmoet Filippus de Ethiopische kamerling. Deze man is op bezoek geweest in Jeruzalem. Hij heeft hier een bijbelboek gekocht, maar hij begrijpt het niet. Het lijkt wel alsof hij verdwaald is in de tekst. Filippus mag in zijn wagen komen zitten om hem de weg te wijzen. Deze weg wijst naar Jezus. In plaats van een doolhof waarin de kamerling verdwaald is, wordt het boek van Jesaja een kaart die naar Jezus wijst.

Met behulp van de gemakkelijke goocheltruc die ik in de video laat zien en uitleg, kan iedere kinderwerker het verhaal van deze bijzondere ontmoeting tussen deze twee mannen vertellen. Je hebt hier wel vier geplastificeerde kaarten voor nodig. De voorkant van deze kaarten kan je hier downloaden. De achterkant van deze kaart vind je hier. Als je even thuis oefent, kan je dit heel gemakkelijk zelf doen. 

 


Je kunt dit gebruiken binnen:

een zondagsschool les, een kindernevendienst, een vakantiebijbelweek, een christelijke basisschool, als kindermoment tijdens een dienst, als godsdienstles

794. Rachab redt de verspieders en wordt deel van Gods volk


Wie mag bij de familie van God horen -  een goocheltruc die jij ook kan doen!

In Jozua 2 lezen we over de ontmoeting tussen de Joodse verspieders en de heidense Rachab op de muur van de stad Jericho. Rachab helpt hen en als beloning moet zij een rood koord uit haar raam hangen zodat als de Israëlieten komen zij en haar familie beschermd zouden worden. En zo gebeurt het!

Hoewel dit op zich al speciaal is, gebeurt er na iets wonderbaarlijks. Rachab wordt niet alleen deel van het Joodse volk. Ze wordt de over, over, over.... overgrootmoeder van Jezus.  Rachab hoort er helemaal bij!

Met de onderstaande goocheltruc kan je dit verhaal van Rachab op een krachtige manier vertellen. Je linkt het door naar Jezus, die ons wil redden van het kwaad en de verkeerde dingen uit jouw leven wil wegdoen.

Je kunt dit gebruiken binnen:

een zondagsschool les, een kindernevendienst, een vakantiebijbelweek, een christelijke basisschool, als kindermoment tijdens een dienst, als godsdienstles

 

 

Voor onze leden is hieronder een video waarin ik uitleg hoe deze goocheltruc werkt, zodat je dit heel gemakkelijk ook zelf kunt doen. Het goocheltouw kan je bestellen bij Dynamite Magic

Registreer om meer te lezen...

793. Jezus' ontmoeting met de Samaritaanse vrouw - een experiment met een blikje op zijn kant


Levend water brengt balans in je leven -  een bijzondere objectles

In Johannes 4 lezen we over de ontmoeting van Jezus met de Samaritaanse vrouw. Normaliter gaat zo’n vrouw ’s morgens vroeg of rond zonsondergang naar de put. Maar deze vrouw gaat op het midden van de dag. Haar leven is gebroken. Ze ligt als een leeg blikje op haar kant.

Maar dan gebeurt er iets in de ontmoeting met Jezus. Hij zegt haar dat Hij het Levend Water is en deze vrouw drinkt dit gulzig op. Er gebeurt een wonder. Er komt balans in het leven van deze vrouw.

Om te demonstreren neem je een blikje cola. Dit leeg je en vul je voor een derde met water. Ik heb het etiket aangepast en er ‘Living water’ op geplaats. Dit etiket kun je hier downloaden.

Als een blikje een derde vol zit, dan kan je het laten balanceren op zijn kant. Jezus vult ons met levend water en brengt balans in ons leven.

Je kunt dit gebruiken binnen:

een zondagsschool les, een kindernevendienst, een vakantiebijbelweek, een christelijke basisschool, als kindermoment tijdens een dienst, als godsdienstles

791. Dankbaar voor Gods kerk - Lydia

Korte uitleg:
"‘Komt u toch bij mij logeren’, zegt Lydia. ‘Ik heb kamers genoeg, alstublieft! En vertel me alles wat u weet over de Here Jezus.’ Paulus en zijn vrienden gaan met Lydia mee naar huis. Daar blijven ze logeren en vertellen iedereen van Jezus. Er komen steeds meer mensen die bij Jezus willen horen.  Ze komen samen in het huis van Lydia. Ze luisteren wat Paulus vertelt over de Here Jezus, ze bidden samen, ze zingen samen. Ze worden de eerste kerk in Filippi. Paulus blijft een poos in Filippi.  Daarna gaat hij met zijn vrienden naar een andere stad om van Jezus te vertellen."

 306


Hieronder vind je een nieuw schetsbordverhaal van Ellen Zuijdwegt over Paulus en SIlas in Filippi en het ontstaan van de eerste kerk in die Griekse stad. (Filippenzen 1:1-11) . Dit verhaal is al eerder in de werkwijze 'Vertel het maar' gepubliceerd.
 

Registreer om meer te lezen...

786. Een 'versterkt' hart zoals het hart van Esther

Korte uitleg:
Je kan deze activititeit als reflectie op het Bijbelverhaal van Esther gebruiken. Tegen de kinderen bezig zijn, kan je aan de hand van een aantal vragen met de kinderen praten over wat het betekent om net als koningin Esther een 'versterkt' hart te hebben. Waar haalde zij haar kracht vandaan? 
 
hart1
 
Benodigdheden:
- papieren borden
- scharen
- een pen
- onderzetters die gemaakt zijn van bijv. kurk
- plastic tapijt naalden

Registreer om meer te lezen...

783. Kracht vinden in Christus - knutselen met wol

Korte uitleg:
Dit werkje is rommelig, vereist geduld en is heel effectief voor het verkennen van het idee van Jezus die ons de kracht geeft die we nodig hebben (bijv. als we kijken naar verzen zoals Filippenzen 4:13).

Benodigdheden: 
Je hebt nodig: wol, PVA (witte) lijm, vetvrij of was papier, draad, minstens 24 uur!

wol3
 

Registreer om meer te lezen...

782. Mozes slaat in de woede op de rots - Cool Science

Korte uitleg:
Mozes reist met het volk van Israel door de woestijn. Opnieuw is er geen water! De vorige keer dat dit gebeurde moest Mozes met zijn stof tegen de rots slaan en stroomde het water eruit. Deze keer is Mozes zo boos dat hij niet goed naar God luistert. God vertelt hem op tot de rots te spreken, maar in zijn frustratie en boosheid slaat Mozes twee keer op de rots. Hij roept hierbij: "Moeten wij water voor jullie tevoorschijn halen?" Het water stroomt uit de rots, maar Mozes is ongehoorzaam geweest. Voor straf mag hij niet het beloofde land in. Een heftig verhaal over vriendschap met God, falen, gehoorzaam zijn en gevolgen.

Met het proefje van de boterham zak, de potloden en het water kan je dit verhaal op een mooie, visuele wijze vertellen.

rots water

Thema's:
God gehoorzamen, gefrustreerd zijn door het ongeloof van anderen, vertrouwen op je eigen kunde, handelen uit je eigen kracht

Video:
Bekijk de video hieronder...

Registreer om meer te lezen...

781. Paulus en Silas in de gevangenis - Cool Science

Korte uitleg:
Paulus en Silas zijn onterecht gevangen genomen, geslagen en in de diepste kerker van de gevangenis van Filippi gezet. Er is hun groot onrecht aangedaan. Toch zitten ze daar in het donker de Here God te prijzen en te lofen. Dan gebeurt het wonder. Een grote aardbeving, alle deuren en sloten gaan open. Iedereen is vrij en zelfs de gevangenisbewaker en zijn familie komen tot geloof.

kerker

Hoe kan je dit verhaal op zo'n wijze vertellen dat het voor kinderen en volwassenen visueel en aantrekkelijk is? Hier heb je niet veel voor nodig, slechts een boterhamzakje, potloden en water.

Thema's:
Paulus en Silas in de gevangenis, aanbidden van God, God's bevrijding

Video:
Bekijk de video hieronder...

Registreer om meer te lezen...

780. Koning Saul gooit speren naar David - Cool Science

Korte uitleg:
Hoe ga je om met mensen die je pijn doen en je vervolgen? Voor David was dit geen theoretische vraag. Het begon met een speer van koning Saul. Het eindigde midden in de nacht in Saul's tent. Zal David wraak nemen? In de grot deed hij het nog niet. Hij sneed slechts een stukje van Saul's mantel af. Nu kan hij de slapende Saul doden. Alle speren zijn al geworpen. Wat gaat hij doen? 

David neemt geen wraak. Hij weet de waarheid. Als je wraak neemt, loop je leeg...

In de video hieronder laten we zien hoe je het verhaal van David en Saul kunt vertellen aan de hand van een boterhamzakje, potloden en wat water.

Thema's
Wraak nemen, vergeving, Saul gooit speren, David op de vlucht, David in de grot

 

777. Het verhaal van Zacheüs

Korte uitleg:
Een korte vertelling van Zacheüs in de 'ik-vorm'. Je kunt het voorlezen, uitspelen of zelf vertellen. Het verhaal is geschreven door Arianne de Lange-Lootens:

"Opeens zag ik die vijgenboom. Dat is een boom waar je heel gemakkelijk in kan klimmen. Vlug voordat mensen mij zagen, ben ik in die boom geklommen en kon zo verstopt voor iedereen die Jezus eens bekijken. Haha, zo niemand zag mij. Ik zat goed verstopt. Ik was dat plagen wel een beetje zat. Weet je, het is helemaal niet leuk als mensen je niet mogen en je geen echte vrienden hebt. Eigenlijk best wel eenzaam. Het maakte mij vaak verdrietig. Die gedachtes speelden door mij hoofd als ik zo alleen was. Maar als ze lelijk tegen mij deden, kon ik nog wel wat meer geld bij hen pikken."

Niels Larsen Stevns Zakus


Je kunt het verhaal hieronder downloaden:

Registreer om meer te lezen...

776. Zacheus komt op bezoek

Korte uitleg:
Arianne de Lange-Lootens heeft speciaal voor een vakantiebijbelweek een toneelstuk geschreven over Zacheus, die tijdens een vertelling langs komt. Hij gooit de vertelling door de war en gaat zijn eigen verhaal vertellen. Leuk om als basis te gebruiken bij een vertelling over Zacheus. 

Brooklyn Museum Zacchaeus in the Sycamore Awaiting the Passage of Jesus Zache sur le sycomore attendant le passage de Jsus James Tissot


"Ik moest mijn administratie nog afmaken en was zo vlot nog niet. Ik had ook geen hulpje. Dat heb je ervan als je niet eerlijk bent natuurlijk, maar dat wist ik toen nog niet.  Weet je, ik was dan stinkend rijk maar ik had geen vrienden. Niemand wilde bij mij op de koffie komen, ik had nooit gasten aan tafel. Altijd alleen. Alleen naar mijn werk. Alleen ’s avonds eten. Alleen boodschappen doen. Alleen naar bed en alleen weer opstaan. Geen vrouw. Geen vrienden. Mensen wilden me eigenlijk niet kennen-buiten mijn werk om dan.

Toen ik eindelijk klaar was en naar het plein toeliep, was het er druk….. niet normaal. Het zag zwart van de mensen. En mij voorlaten? Weet niet hoe dat bij jullie gaat, kinderen, maar kleine grote mensen voorlaten, is echt een NO voor velen..."

Je kunt het verhaal hieronder downloaden:

Registreer om meer te lezen...

775. Omet en de plotselinge verdwijning...

Korte uitleg:
"Het was weer wat rustiger in Bethlehem. Jozef en Maria woonden nu in het kamertje op het dak van Omet’s huis. Omet vond het maar wat gezellig een dergelijk baby’tje zo dichtbij. Gisteren had Jozef aan hem gevraagd of hij vandaag mee wou naar Jeruzalem. Jezus was nu veertig dagen oud. Dat was de leeftijd dat hij aan God aangeboden moest worden. Dat stond in de wet van Mozes. Ook Maria moest rein worden verklaard. Je ging dan naar de tempel en offerde daar twee duiven. Jozef had gevraagd of Omet, terwijl ze dit offer aan God gingen geven, op hun spullen en op de ezel wilde passen. Zijn ouders vonden het prima. “Zo kunnen wij gelijk eens zien hoe of jij dat werk aan kan.” Maria vond het erg fijn dat Omet mee ging: “Jij was tenslotte degene die voor ons zorgde, toen wij in Bethlehem binnen kwamen.” 

Yegorov Simeon the Righteous


Een vervolgverhaal op Omet weet wel een plekkie. Ook dit verhaal is door Arianne de Lange-Lootens geschreven. Het (voorlees)verhaal beschrijft het opdragen van baby Jezus in de tempel, het bezoek van de drie wijzen en de vlucht naar Egypte. Ook dit verhaal is geschreven vanuit het Joodse jongetje Omet. 

Je kunt het verhaal hieronder downloaden: 

Registreer om meer te lezen...

773. Gods wolk wijst de weg - een schetsbordverhaal

Korte uitleg:
"’s Avonds is het donker. De maan schijnt. En er zijn sterren in de lucht. Het is stil in het tentenkamp.
Stil bij de tabernakel. Stil bij de tenten. Iedereen ligt in zijn tent te slapen. Samma ook.
Maar plotseling schrikt Samma wakker. Hij heeft gedroomd. Een enge droom. Hij moet er van huilen.
‘Mama, papa!’ huilt Samma.
Mama is snel bij hem. ‘Wat is er Samma, waarom moet je huilen?’
‘Ik heb zo eng gedroomd’, snikt Samma , ‘en het is zo donker!’
‘Je hoeft niet bang te zijn’, zegt mama. Wij zijn bij je, en de Here God is er ook bij. Weet je nog dat je de wolk kan zien?’
‘Maar…, maar…, nu niet. Het is zo donker!’

275

Mama neemt Samma bij de hand en samen gaan ze naar buiten.
‘Kijk eens Samma’, zegt mama. ‘Kijk eens naar de tabernakel.’
Samma kijkt en wat ziet hij? De wolk! De wolk van God!
De wolk lijkt nu wel van vuur en licht. Het is niet helemaal donker. De wolk van God geeft licht.
‘Ik kan hem zien!’ zegt Samma. ‘God is er nu ook...’"

Hieronder vind je een mooi nieuw verhaal van schetsbordverhaal van Ellen Zuijdwegt over het Bijbelverhaal van de wolk van God die het volk door de woestijn leidt uit Numeri 9:15-23 dat al eerder in de werkwijze 'Vertel het maar' gepubliceerd is. 

Registreer om meer te lezen...

772. De koperen slang - een schetsbordverhaal

Korte uitleg:
"De mensen zijn zó bang. Ze begrijpen dat ze een grote fout hebben gemaakt. Ze begrijpen dat ze niet zo moeten mopperen op God en Mozes. 
Ze begrijpen dat ze niet zo ontevreden moeten zijn. Ze gaan naar Mozes.

146

‘Mozes, help ons! We zijn verkeerd geweest tegen jou en tegen God. We hebben er spijt van. Vraag alstublieft of God de slangen weg wil sturen.’
Dan gaat Mozes bidden.. Hij vertelt de Here God dat de Israëlieten spijt hebben en vraagt of God de slangen weg wil sturen.
Dan zegt de Here God tegen Mozes: ‘Maak een slang van koper en zet die op een paal. Iedereen die gebeten is, moet naar de koperen slang kijken. Dan zal hij blijven leven...’"

Hieronder vind je een mooi nieuw verhaal van schetsbordverhaal van Ellen Zuijdwegt over het Bijbelverhaal van Mozes en de koperen slang uit Numeri 21:4-9, dat al eerder in de werkwijze 'Vertel het maar' gepubliceerd is. 

Registreer om meer te lezen...

769. Drijvende sinaasappels?! (2) - Gods bescherming

Korte uitleg:
Hoe vertel je het verhaal van Sadrach, Mesach en Abednego in de vurige oven op een nieuwe manier? Of het verhaal van Daniel in de leeuwenkuil, Jona in de vis, het volk van Israel door de Rode Zee / Rietzee? Tja...

sinas2

Wat dacht je van twee sinaasappels en een kan met water? Leuk, gemakkelijk, lekker, gezond en ook wel grappig!


In de video hieronder zie hoe je elk verhaal over Gods bescherming aan de hand van dit eenvoudige proefje kunt vertellen....

Registreer om meer te lezen...

766. Jozua's nederlaag bij Ai (5) - Een druppel teveel

Korte uitleg:
In de vorige vier ideeën hebben we naar Jozua's nederlaag gekeken bij Ai. In zijn eigen kracht ging hij erop los en dit liep slecht af. Natuurlijk speelt er in dit verhaal nog een andere reden waarom het mis ging: de ongehoorzaamheid van Achan die wel een aantal kostbaarheden uit Jericho had meegenomen. 

pipet

Zelf vind ik dit een heel moeillijk verhaal om aan kinderen te vertellen. Vanuit onze ogen lijkt het allemaal zo wreed. Als ik het verhaal van Achan ooit toch zou vertellen, zou ik dat doen aan de hand van:
- een kan met limonade
- een pipet
- een glaasje water uit mijn wc-pot.

"Wat?!", denk je misschien. Hieronder leg ik het uit...

Registreer om meer te lezen...

765. Jozua's nederlaag bij Ai (4) - Zaklantaarn en zijn vriend Batterij

Korte uitleg:
Je wilt kinderen het verhaal vertellen van Jozua die na de geweldige overwinning op de grote stad Jericho het kleine dorp Ai wilt innemen. In plaats van gehoorzaam te zijn en te vertrouwen op God, leunt Jozua op eigen macht. Het loop helaas voor Jozua en de Israëlieten helemaal verkeerd af. Afhankelijk zijn van God en dan weer niet afhankelijk zijn van God speelt in dit verhaal een grote rol. 

light 159858 960 720

Misschien kan je het verhaal op een andere manier vertellen aan de hand van een zaklamp en zijn grote vriend de batterij. Hieronder een leuk vrij verhaal / objectles voor de wat kleinere kinderen...

Registreer om meer te lezen...

764. Jozua's nederlaag bij Ai (3) - het bekertjesspel

Korte uitleg:
Je wilt kinderen het verhaal vertellen van Jozua die na de geweldige overwinning op de grote stad Jericho het kleine dorp Ai wilt innemen. In plaats van gehoorzaam te zijn en te vertrouwen op God, leunt Jozua op eigen macht. Het loop helaas voor Jozua en de Israëlieten helemaal verkeerd af. Trots en hoogmoed spelen in dit verhaal een belangrijke rol. Maar hoe leg je hoogmoed uit?

bekers

Wat denk je van het bekertjesspel?

Registreer om meer te lezen...

763. Jozua's nederlaag bij Ai (2) - Hoogmoed komt voor de val

Korte uitleg:
Je wilt kinderen het verhaal vertellen van Jozua die na de geweldige overwinning op de grote stad Jericho het kleine dorp Ai wilt innemen. In plaats van gehoorzaam te zijn en te vertrouwen op God, leunt Jozua op eigen macht. Het loop helaas voor Jozua en de Israëlieten helemaal verkeerd af. Trots en hoogmoed spelen in dit verhaal een belangrijke rol. Maar hoe leg je hoogmoed uit? 

touw

Misschien wel aan de hand van een touw...

Registreer om meer te lezen...

762. Jozua's nederlaag bij Ai (1) - de hoogmoedige wasknijper

Korte uitleg:
Je wilt kinderen het verhaal vertellen van Jozua die na de geweldige overwinning op de grote stad Jericho het kleine dorp Ai wilt innemen. In plaats van gehoorzaam te zijn en te vertrouwen op God, leunt Jozua op eigen macht. Het loop helaas voor Jozua en de Israëlieten helemaal verkeerd af.

clothes peg on line


Hoe illustreer je dit toch ingewikkelde verhaal op een aantrekkelijke manier voor kinderen? Onlangs werd mij deze vraag gesteld. Ik kwam al snel op vier creatieve manieren die ik hier en in de volgende drie ideeën met jullie wil delen:

1. Lakens in de was...

Registreer om meer te lezen...