925. Een dubbele bruiloft - Rachel en Lea


Een poppenkast script of toneelstukje voor de kerkdienst of een vakantiebijbelweek

Elly Groottes heeft een poppenkast / toneelstukje script geschreven als introductie op het Bijbelverhaal over de dubbele bruiloft,waarin Jakob bedrogen wordt en zowel met Lea als met Rachel moet trouwen. (Genesis 29 en 30)

Hieronder een stukje uit het script:

Roos (van achter de poppenkast) nee! Ik heb geen tijd!!
Job: maar Roos, je hebt het beloofd!
Roos: jammer dan....ik moet maar een bruiloft
Job: maar Roos, wat je beloofd moet je doen, anders ben je niet te vertrouwen... Je wilt toch graag dat we je vertrouwen?
Roos: eeh...ja....
Job: dus.....kom je?


rachel lea arabische mevrouw

Je kunt het script hieronder downloaden. 

Registreer om meer te lezen...

920. Huis in de hemel


Een poppenkast script of toneelstukje voor de kerkdienst of een vakantiebijbelweek

Elly Groottes heeft een poppenkast / toneelstukje script geschreven als introductie op het thema 'een hemels huis' zoals Jezus dat beloofd in Johannes 14: 1 - 3

Hieronder een stukje uit het script:

Lev:   Waar bleef je nu? Je ging eerder van huis dan ik.
Kaatje:   Ja, maar ik kwam langs dat huis dat ze aan het bouwen zijn bij ons in de straat en daar heb ik even staan kijken. Knap hoor! Hoe ze dat allemaal kunnen maken!
Lev:   Ja, mooi he? Ik word later ook bouwvakker! Ga ik ook zulke mooie huizen bouwen!
Kaatje:   Wauw! Echt waar? Ga je dan voor mij ook zo’n mooi huis bouwen?
Lev:   Tuurlijk.
Kaatje:   En dan wil ik 7 slaapkamers en een zwembad in de tuin!

huis in de wolken in de hemel

Je kunt het script hieronder downloaden. 

Registreer om meer te lezen...

919. De Hemelvaart van Jezus


Een poppenkast script of toneelstukje voor de kerkdienst of een vakantiebijbelweek

Elly Groottes heeft een poppenkast / toneelstukje script geschreven als introductie op het Bijbelverhaal van de Hemelvaart van Jezus. (Handelingen 1: 1-11)

Hieronder een stukje uit het script:

Lev:    Ik kom zo, ik wil eerst mijn boot afmaken
Roos:    Je boot? Wat wil je met een boot...
Lev:    (komt tevoorschijn) Varen natuurlijk.....
Roos:    Jaja...maar waarheen?
Lev:    Naar de hemel!
Roos:    Dat kan toch niet? Met een boot kom je niet in de hemel hoor!

Hemelvaart van Jezus glas in lood raam

Je kunt het script hieronder downloaden. 

Registreer om meer te lezen...

918. Filippus en de kamerling


Een poppenkast script of toneelstukje voor de kerkdienst of een vakantiebijbelweek

Elly Groottes heeft een poppenkast / toneelstukje script geschreven als introductie op het Bijbelverhaal van Filippus en de kamerling. (Handelingen 8: 26-40)

Hieronder een stukje uit het script:

Roos:    Tuurlijk Kaatje, en als ik het niet weet, vragen we het iemand die nog meer weet van de Bijbel. Weet je dat God zo ook iemand stuurde naar iemand die onderweg was en de Bijbel niet begreep?
Kaatje:    Echt waar? Dat is gaaf! Hoe liep dat af?
Roos:    Dat viel helemaal in het water....hihi...
Kaatje:    Eeeh...dat zeg je toch als iets niet goed gaat?

filipus en de kamerling

Je kunt het script hieronder downloaden. 

Registreer om meer te lezen...

917. De eerste gemeente, alles gemeenschappelijk


Een poppenkast script of toneelstukje voor de kerkdienst of een vakantiebijbelweek

Elly Groottes heeft een poppenkast / toneelstukje script geschreven als introductie op het Bijbelverhaal van de eerste gemeente, waarin alles gemeenschappelijk was. (Handelingen 2:44)

Hieronder een stukje uit het script:

Job:     Of vind je niet dat we allemaal gelijk zijn? Wat denken jullie, kinderen? Vindt Lev ook dat we gelijk zijn? …..niet?? ….OOOHH!
Lev:     Nou….het ís toch zo dat ik veel sterker ben dan jij!
Job:     Ja, maar ben je daarom beter?
Lev:     Eeh… nou...
Job:     Weet je, Lev…jij bent misschien sterker. Dat is fijn, want dan kun je mij helpen als ik iets niet kan, net zoals ik jou bijvoorbeeld bij je huiswerk kan helpen. Samen is veel leuker zoals in het liedje!

marionetten

Je kunt het script hieronder downloaden. 

Registreer om meer te lezen...

916. De dromen van Jozef


Een poppenkast script of toneelstukje voor de kerkdienst of een vakantiebijbelweek

Elly Groottes heeft een poppenkast / toneelstukje script geschreven als introductie op het Bijbelverhaal van de dromen van Jozef.

Hieronder een stukje uit het script:

Roos:    Hé hallo! Daar wassik weer! Gaap…..ik ben net wakker, ik droomde zo mooi…Dromen jullie ook wel eens kinderen?
Job:    Wat heb je gedroomd, Roos?
Roos:    Ik droomde dat ik de baas van het land was…de koning en dat jullie allemaal mijn onderdingen waren….
Job:    Onderdingen? Onderdanen bedoel je zeker
Roos:    Oh ja….dat! maar het was heel leuk hoor, als ik een grote ijs wilde, hoefde ik dat maar te zeggen en het werd gebracht! En een roze pony….en heel veel taart…en géén spruitjes!

Poppenkast

Je kunt het script hieronder downloaden. 

Registreer om meer te lezen...

915. De twaalfjarige Jezus in de tempel


Een poppenkast script of toneelstukje voor de kerkdienst of een vakantiebijbelweek

Elly Groottes heeft een poppenkast / toneelstukje script geschreven als introductie op het Bijbelverhaal van de twaalfjarige Jezus in de tempel. (Lucas. 2:41-52)

Hieronder een stukje uit het script:

Lev:    Roos…. Hoe diep is de zee?
Roos:    Poeh! Dat weet ik niet precies Lev, op sommige plekken héél diep
Lev:    En hoe hoog is de lucht?
Roos:    Heel hoog….Oneindig hoog volgens mij
Lev:    Dus zoveel houdt Jezus van mij??? Dat is wel veel zeg!
Roos:    Dat klopt, daarom kwam Hij ook al baby’tje naar de wereld

herder poppen

Je kunt het script hieronder downloaden. 

Registreer om meer te lezen...

910. De vijf wijze en vijf dwaze meisjes


Een poppenkast script of toneelstukje voor de kerkdienst of een vakantiebijbelweek

Elly Groottes heeft een poppenkast / toneelstukje script geschreven als introductie bij de gelijkenis van de wijze en de dwaze maagden. (Mattheüs 25: 1 - 13)

Jojanneke en Jakob hebben een zaklamp, maar of dat goed gaat?

Hieronder een stukje uit het script:

Jojanneke:    Ja, dat klopt, kijk eens…ik heb een nieuwe zaklamp en nu doet-ie het niet eens….weet jij hoe dat kan?
Jacob:    laat eens zien….(bekijkt zaklamp aan alle kanten) mmmm… tsja…. Zijn de batterijen misschien leeg Jojanneke…
Jojanneke:    Ach wat stom! Ja, ik heb hem al heel veel gebruikt en geen reserve meegenomen… Das nou jammer…dat doet-ie het niet…
Jacob:    We kunnen vragen of iemand toevallig batterijen mee heeft?
Jojanneke:    Ja! beste meneren en mevrouwen…heeft iemand van jullie toevallig batterijen bij zich?

script voor handpoppen

Je kunt het script hieronder downloaden. 

Registreer om meer te lezen...

909. Helpende handen


Lukt het om allemaal op dezelfde manier en hetzelfde ritme te bewegen?

Een leuk spel van Petra van Es over de eerste gemeente (Handelingen 2:41-47)

'Alle gelovigen kwamen steeds bij elkaar. Ze deelden alles wat ze hadden..... Elke dag kwamen er meer menden bij die door God gered waren.' (vers 44 en 47)

Helpende handen

Dit idee is deel van een serie over dit Bijbelgedeelte:

Idee 907. Eén Familie
Idee 908. Allemaal Samen
Idee 909. Helpende Handen

Registreer om meer te lezen...

908. Allemaal samen


Lukt het om allemaal op dezelfde manier en hetzelfde ritme te bewegen?

Een leuk spel van Petra van Es over de eerste gemeente (Handelingen 2:41-47)

'Alle gelovigen kwamen steeds bij elkaar. Ze deelden alles wat ze hadden..... Elke dag kwamen er meer menden bij die door God gered waren.' (vers 44 en 47)

spelende kinderen spel

Dit idee is deel van een serie over dit Bijbelgedeelte:

Idee 907. Eén Familie
Idee 908. Allemaal Samen
Idee 909. Helpende Handen

Registreer om meer te lezen...

907. Eén Familie


Elkaar helpen om 'in de gemeente' te komen...

Een leuk spel van Petra van Es over de eerste gemeente (Handelingen 2:41-47)

'Alle gelovigen gingen met elkaar om als mensen van één familie. Ze kregen van de apostelen uitleg over Jezus. En ze kwamen steeds bij elkaar om te bidden en om met elkaar het brood te breken'. (vers 42)

Spelende kinderen

Dit idee is deel van een serie over dit Bijbelgedeelte:

Idee 907. Eén Familie
Idee 908. Allemaal Samen
Idee 909. Helpende Handen

Benodigdheden:

- CD-speler en muziek-cd
- Kleden

Registreer om meer te lezen...

906. Jakob hinkelt naar de overkant


Hinkelend naar de overkant

Een leuk idee van Petra van Es over Jakobs gevecht met God te Pniël: "Jakob riep zijn twee vrouwen, zijn twee slavinnen en zijn elf kinderen. Hij ging met ze naar de rivier de Jabbok, naar een ondiep gedeelte. Daar bracht hij ze naar de overkant. "(Genesis 32: 23)

hinkelen

'Jakob stak de rivier over bij Pniël. Hij liep moeilijk omdat zijn heup pijn deed.' (vers 32)

Activiteit:

Verdeel de groep in kleine groepen van ongeveer 6 kinderen. Bind de benen van twee kinderen met een sjaal (o.i.d.) aan elkaar. Laat hen zo een estafette parcours lopen, de moeilijkheidsgraad hiervan kan worden aangepast aan de leeftijd. Zijn ze terug bij het begin de wordt de sjaal bij het volgende tweetal omgebonden.

Duur: 10 minuten

Dit idee is deel van een serie over dit Bijbelgedeelte:

Idee 903. 'Jakob, mag ik oversteken?'
Idee 904. Een nieuwe naam voor Jakob
I
dee 905. Een zegen van God voor Jakob
I
dee 906. Jakob hinkelt naar de overkant

905. Een zegen van God voor Jakob


'Daarna zegende hij Jakob.' ( Genesis 32: 30)

Een leuk idee van Petra van Es over Jakobs gevecht met God te Pniël: "Jakob riep zijn twee vrouwen, zijn twee slavinnen en zijn elf kinderen. Hij ging met ze naar de rivier de Jabbok, naar een ondiep gedeelte. Daar bracht hij ze naar de overkant. "(Genesis 32: 23)

Zegen ontvangen

'Daarna zegende hij Jakob.' (vers 30)

Zegenen betekent God vragen iemand groot te maken en fijne dingen te geven. Wij kunnen elkaar ook complimenten geven en elkaar daarmee zegenen. Spelt iedereen een papierenbordje op de rug. Neem allemaal een viltstift. Schrijft bij elkaar iets aardigs op het bord. Aan het einde mogen diverse kinderen het bordje voorlezen.

Duur: 10 - 15 minuten

Dit idee is deel van een serie over dit Bijbelgedeelte:

Idee 903. 'Jakob, mag ik oversteken?'
Idee 904. Een nieuwe naam voor Jakob
I
dee 905. Een zegen van God voor Jakob
I
dee 906. Jakob hinkelt naar de overkant

904. Een nieuwe naam voor Jakob


Nog een idee over het verhaal waarin Jakob met God vecht (Genesis 32:23-33)

Een leuk idee van Petra van Es over Jakobs gevecht met God te Pniël: "Jakob riep zijn twee vrouwen, zijn twee slavinnen en zijn elf kinderen. Hij ging met ze naar de rivier de Jabbok, naar een ondiep gedeelte. Daar bracht hij ze naar de overkant. "(vers 23)

De ander vroeg: 'Hoe heet je?' Jakob zei: 'Ik heet Jakob.' De ander zei: 'Voortaan heet je niet meer Jakob, maar Israël. Je hebt gevochten met God en met mensen en je hebt gewonnen.' (vers 28-29)

Hallo mijn naam is


Dit idee is deel van een serie over dit Bijbelgedeelte:

Idee 903. 'Jakob, mag ik oversteken?'
Idee 904. Een nieuwe naam voor Jakob
I
dee 905. Een zegen van God voor Jakob
I
dee 906. Jakob hinkelt naar de overkant

Registreer om meer te lezen...

903. 'Jakob, mag ik oversteken?'


Een idee over het verhaal waarin Jakob met God vecht (Genesis 32:23-33)

Een leuk idee van Petra van Es over Jakobs gevecht met God te Pniël: "Jakob riep zijn twee vrouwen, zijn twee slavinnen en zijn elf kinderen. Hij ging met ze naar de rivier de Jabbok, naar een ondiep gedeelte. Daar bracht hij ze naar de overkant. "(vers 23)

 rivier

Dit idee is deel van een serie over dit Bijbelgedeelte:

Idee 903. 'Jakob, mag ik oversteken?'
Idee 904. Een nieuwe naam voor Jakob
I
dee 905. Een zegen van God voor Jakob
I
dee 906. Jakob hinkelt naar de overkant

Registreer om meer te lezen...

895. Zoekplaat: waar is het zwarte schaap?


Help jij de Goede Herder zoeken?

Ben je op zoek naar een zoekplaat of kleurplaat rondom de goede Herder die op zoek gaat naar zijn schaap?

Doolhof schapen

Thema's:

Goede Herder, schapen, Jakob verraadt Laban, Psalm 23, Johannes 10, Jezus de Herder

Hieronder kan je deze zoekplaat / kleurplaat van Adeline van der Kraan downloaden:

Registreer om meer te lezen...

894. Maak je eigen kudde van versteende schapen


Kan jij een steen in een schaap veranderen?

Ben je op zoek naar een idee rondom het Bijbelgedeelte in Genesis 30: 31 - 43? Hier vind je een leuk spel van Adeline van der Kraan over het bedrog van Jacob bij zijn oom Laban.

Vers 37-40 "Toen haalde Jakob takken van bomen met wit hout. Hij haalde stukken van de schors van die takken af. Zo werden het gestreepte takken. Die takken zette hij in de drinkbakken van de geiten. Als de dieren kwamen drinken, gingen ze paren. En de geiten die bij de takken paarden kregen gestreepte en gevlekte jongen. De schapen zette Jakob apart. Hij zette ze bij het paren met hun kop naar de zwarte en gevlekte dieren van Laban. Zo kreeg hij allemaal zwarte en gevlekte dieren. Dat werd zijn eigen kudde."

stenen schaap

Activiteit:

Teken op de steentjes oogjes, neus en mond en versier de rest van ‘het lijfje’ met motiefjes

Elk kind heeft een eigen schaapje, samen vormen de schaapjes een kudde.

Benodigdheden: 

- gladde steentjes (bv grind of kiezels, te koop bij tuincentrum)
- stiften

893. verzin en pimp je eigen geit (of schaap)


Jacob bedriegt zijn oom Laban!

Ben je op zoek naar een idee rondom het Bijbelgedeelte in Genesis 30: 31 - 43? Hier vind je een leuk spel van Adeline van der Kraan over het bedrog van Jacob bij zijn oom Laban.

Vers 37-40 "Toen haalde Jakob takken van bomen met wit hout. Hij haalde stukken van de schors van die takken af. Zo werden het gestreepte takken. Die takken zette hij in de drinkbakken van de geiten. Als de dieren kwamen drinken, gingen ze paren. En de geiten die bij de takken paarden kregen gestreepte en gevlekte jongen. De schapen zette Jakob apart. Hij zette ze bij het paren met hun kop naar de zwarte en gevlekte dieren van Laban. Zo kreeg hij allemaal zwarte en gevlekte dieren. Dat werd zijn eigen kudde."

schaap om te versieren

Activiteit:

Zoek op internet een leuke tekening van een schaap of geit. Maak hier kopietjes van of laat de kinderen zelf een schaap of geit tekenen. Je kunt hier het schaap hierboven downloaden.

Verdere benodigdheden:

- tekenspullen
- verf
- evt. ander materiaal om het schaap mee te versieren zoals watten, lijm.

Voor de middenbouw kan het een uitdaging zijn om alleen met zwart-wit motieven te mogen werken. Nodig: naast papier zwartschrijvende pennen en stiften van verschillende dikten

892. Maak gestreepte takken zoals Jakob deed


In de voetsporen van Jakob

Ben je op zoek naar een idee rondom het Bijbelgedeelte in Genesis 30: 31 - 43? Hier vind je een leuk spel van Adeline van der Kraan over het bedrog van Jacob bij zijn oom Laban.

Vers 37-40 "Toen haalde Jakob takken van bomen met wit hout. Hij haalde stukken van de schors van die takken af. Zo werden het gestreepte takken. Die takken zette hij in de drinkbakken van de geiten. Als de dieren kwamen drinken, gingen ze paren. En de geiten die bij de takken paarden kregen gestreepte en gevlekte jongen. De schapen zette Jakob apart. Hij zette ze bij het paren met hun kop naar de zwarte en gevlekte dieren van Laban. Zo kreeg hij allemaal zwarte en gevlekte dieren. Dat werd zijn eigen kudde."

gestreept geit Laban bedrog Jakob

Registreer om meer te lezen...

891. Wie verzamelt het snelst zijn eigen schapen?


Nadenken over het verhaal van Jacobs bedrog met damstenen...

Ben je op zoek naar een idee rondom het Bijbelgedeelte in Genesis 30: 31 - 43? Hier vind je een leuk spel van Adeline van der Kraan over het bedrog van Jacob bij zijn oom Laban.

dambord

Weghalen

Vers 36 - Maar nog diezelfde dag ging Laban zelf naar zijn kudde. Hij haalde alle zwarte schapen weg, en alle gevlekte geiten. Die dieren gaf hij aan zijn zonen mee. Hij stuurde zijn zonen met de dieren een eind verderop, wel drie dagen lopen

Registreer om meer te lezen...

890. Herder, vang je schapen


Tikkertje spelen met zwarte schapen en gevlekte geiten

Ben je op zoek naar een idee rondom het Bijbelgedeelte in Genesis 30: 31 - 43? Hier vind je een leuk spel van Adeline van der Kraan over het bedrog van Jacob bij zijn oom Laban.

tikkertje spelen

Weghalen

Vers 36 - Maar nog diezelfde dag ging Laban zelf naar zijn kudde. Hij haalde alle zwarte schapen weg, en alle gevlekte geiten. Die dieren gaf hij aan zijn zonen mee. Hij stuurde zijn zonen met de dieren een eind verderop, wel drie dagen lopen

Nodig: schilderstape en stift; genoeg ruimte om in rond te kunnen rennen.

Voorbereiding en uitleg: scheur een paar lange stukken tape af en teken er met stift vlekken op; teken op een ander stuk tape een zwart schaap (of kleur het hele stuk zwart). Een paar kinderen uit de groep krijgen zo’n stuk tape om hun arm. Zij zijn de gevlekte geiten en de zwarte schapen. De herder moet hen uit de kudde halen door hen te vangen (tikken). De andere ‘dieren’ mogen in de weg lopen. De gevangen schapen en geiten blijven aan de kant staan.

889. Afwijkend zijn is soms handig - een vrij verhaal


Jacob bedriegt zijn oom

Ben je op zoek naar een idee rondom het Bijbelgedeelte in Genesis 30: 31 - 43? Hier vind je een vrij verhaal van Adeline van der Kraan over het bedrog van Jacob bij zijn oom Laban.

Vers 32:  "Maar ik zal vandaag alle bijzondere dieren uit de kudde halen: alle schapen die zwart zijn en alle geiten die gevlekt zijn. Die zijn voor mij, dat is mijn loon."

gestreept schaap

Jakob koos de afwijkende dieren uit de kudde. Hij vond die bijzonder. Soms kan er anders uitzien dan anderen heel handig zijn, luister maar:

1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 …. Ingespannen telt Joas de groep geiten. Hij moet vóórdat hij gaat lopen, zeker weten op hoeveel geiten hij moet passen. Hij heeft eerder voor de zonen van Laban gewerkt en hij weet hoe lastig ze zijn. Wanneer hij hen ziet is hij op zijn hoede. Omdat hun vader een rijk man is vinden deze mannen dat ze alles kunnen doen waar ze zin in hebben. Iedereen moet direct doen wat zij zeggen. En als zij vinden dat het niet snel genoeg gaat kan je een pak slaag krijgen of moeten je ouders een boete betalen! Joas zou de mannen het liefst uit de weg gaan, maar zijn familie kan elk beetje geld goed gebruiken. Ze zijn arm, weet je, en dat is niet makkelijk. Dus toen de zonen van Laban naar Joas gebaarden dat hij direct moest komen, was hij gauw opgesprongen en naar hen toe gegaan.

Vlakbij de mannen liep een kudde geiten rond de dorpsbron. De vrouwen uit het dorp hadden snel de drinkbakken gevuld met water zodat de dieren konden drinken. ‘Raar’, had Joas gedacht, normaal gesproken passen de zonen van Laban toch niet op de kudde van hun vader?’ Dat deed Jakob toch? En dit was een veel kleinere groep dieren en het waren nu alleen maar geiten. Anders liepen de geiten en schapen bij elkaar in de kudde.

Hee jongen, luister je wel! Joas schrok, hij moest opletten. ‘Wij hebben geen zin om op die domme dieren te passen, daar zijn wij veel te goed voor’, zeiden de broers. Dat moeten domme herdersjongens als Joas maar doen. De mannen hadden de kudde schapen al meegestuurd met een andere jongen uit het dorp. Joas kreeg de geiten mee. ‘Je mag hier niet in de buurt blijven, zeiden de mannen. Je moet zo ver mogelijk bij Jakob vandaan blijven, zei onze vader, dus ga maar met die beesten de woestijn in! En waag het niet om met een geit te weinig weer terug te komen, hoor je ons?!

Registreer om meer te lezen...

885. Wat betekent 'Ichthus'?


Waarom tekenen we een vis als we over Jezus spreken?

Ben je op zoek naar een spel rondom het Bijbelgedeelte in Lucas 24: 44-49? Wellicht helpt dit idee van Wilma Doldersum over het onbegrip van de discipelen. Jezus is opgestaan uit de dood, maar zijn discipelen begrijpen nog niet wie Hij is en waarom Hij gekomen is. Jezus probeert het hen aan de hand van de Bijbel uit te leggen:

 "En dat in zijn naam alle volken opgeroepen zullen worden om tot inkeer te komen, opdat hun zonden worden vergeven. Jullie zullen hiervan getuigenis afleggen, te beginnen in Jeruzalem." Lucas 24: 47- 48 NBV)

Kijk eens goed naar de naam van Jezus: in het Hebreeuws: Yeshua, dat Redder betekent.

Lees nu de tekst nog eens door maar i.p.v. ‘in zijn naam’ zeg je ‘in de naam van de Redder’

Waarvan redt Jezus ons?

In het grieks, de taal van het Nieuwe Testament wordt de naam Ièsous gebruikt, bij ons Jezus.

Ichthus vis

Heb je wel eens een visje gezien in de kerk, of achterop een auto, op een tas of bijbelhoes?

Het griekse woord voor vis is Ichthus. De letters van dat woord kan je gebruiken als beginletters voor de woorden in de zin: Jezus Christus, Gods zoon, Redder.

Kijk maar in dit schemaatje hoe het in elkaar steekt:

Letter

Grieks

Omgezet Grieks

Nederlands

I (I)

Ιησους

Ièsous

Jezus

Χ (CH)

Χριστός

Christos

Christus

Θ (TH)

Θεου

Theou

Gods

Υ (U)

Ὑιός

Huios

zoon

Σ (S)

Σωτήρ

Sootèr

redder

Namen spelletje

Benodigdheden: (zachte) bal

Ga in een kring staan, noem eerst de naam van een ander kind en gooi dan de bal naar hem/haar.
Na een tijdje geven jullie elkaar een andere of bij-naam, dan wordt het moeilijker!

Duur: 15 minuten

 

 

884. Zoek op!


Op zoek naar tweelingteksten

Ben je op zoek naar een spel rondom het Bijbelgedeelte in Lucas 24: 44-49? Wellicht helpt dit idee van Wilma Doldersum over het onbegrip van de discipelen. Jezus is opgestaan uit de dood, maar zijn discipelen begrijpen nog niet wie Hij is en waarom Hij gekomen is. Jezus probeert het hen aan de hand van de Bijbel uit te leggen:

46 Hij zei tegen hen: ‘Er staat geschreven dat de Messias zal lijden en sterven, maar dat hij op de derde dag zal opstaan uit de dood, 47 en dat in zijn naam alle volken opgeroepen zullen worden om tot inkeer te komen, opdat hun zonden worden vergeven. (Lucas 24: 46-47 NBV)

zoek de Bijbel

Benodigdheden:

Een Bijbel voor ieder kind of per tweetal.

Activiteit:

Laat de kinderen met hun Bijbel klaar zitten, noem de tekst en de kinderen zoeken die zo snel mogelijk op. Wie de tekst het eerste heeft, mag vinger opsteken en hard ‘Ja ik!’ roepen.

Daarna zoekt iedereen het vers op en leest iemand het voor. Praat dan nog even door of de tekst met Jezus te maken heeft en hoe dan… is het niet duidelijk, laat ze dan weer snel de tweelingtekst opzoeken…

Voorbeeldteksten: <-> tweelingteksten:

Jesaja 53:3 <-> Johannes 11:47-50

Psalmen 118:22 <-> Matteüs 21:42

1 Kronieken 5:2 <-> Hebreeën 7:14

Jesaja 7:14 <-> Lucas 1:34

Voor meer teksten, kijk bijvoorbeeld hier  

Duur: 15 minuten

 

883. Ik zie iets, wat jij niet ziet


Jezus geeft uitleg aan zijn discipelen

Ben je op zoek naar een spel rondom het Bijbelgedeelte in Lucas 24: 44-49? Wellicht helpt dit idee van Wilma Doldersum over het onbegrip van de discipelen. Jezus is opgestaan uit de dood, maar zijn discipelen begrijpen nog niet wie Hij is en waarom Hij gekomen is. Jezus probeert het hen aan de hand van de Bijbel uit te leggen:

44 Hij zei tegen hen: ‘Toen ik nog bij jullie was, heb ik tegen jullie gezegd dat alles wat in de Wet van Mozes, bij de Profeten en in de Psalmen over mij geschreven staat in vervulling moest gaan.’ 45 Daarop maakte hij hun verstand ontvankelijk voor het begrijpen van de Schriften.  (Lucas 24: 44-45 NBV)

Kijken door buis belemmerd zichtveld

De discipelen snapten nog niet dat veel teksten/verhalen uit de Bijbel die zij kenden al voorzeggingen waren van wat Jezus hier op aarde kwam doen. Ze hadden een ‘te smal’ blikveld of ze zagen de details nog niet helder.

Met dit spel krijg je een smal blikveld. Dit kan een belemmering zijn, want je ziet minder, maar ook een voordeel: de dingen die je ziet zie je veel scherper doordat je alleen daarop concentreert.

Registreer om meer te lezen...

882. Laban zoekt zijn afgodenbeeldjes


Is God zichtbaar in ons leven?

Ben je op zoek naar een spel rondom het verhaal van Jakob en zijn oom Laban. Wellicht helpt dit idee van Wilma Doldersum over Laban's woede als zijn godenbeeldjes gestolen blijken te zijn.

22 -23 Jakob was al drie dagen onderweg toen Laban het bericht ontving dat hij gevlucht was. Samen met zijn verwanten zette Laban de achtervolging in. Zeven dagen lang joeg hij Jakob achterna. Bijna had hij hem in het bergland van Gilead ingehaald, …

30 Alleen, je mag dan vertrokken zijn omdat je verteerd werd door heimwee – maar waarom heb je mijn goden gestolen?’ Genesis 31: 22 - 30 (NBV)

Detective zoekt Laban zoekt gestolen afgodsbeeldjes Rachel Jakob

Acrivteit:

Leg verschillende voorwerpen op tafel (in een vierkantje dat bedekt kan worden met de theedoek) laat de kinderen een minuut goed kijken.

Leg de theedoek eroverheen, en laat de kinderen omkijken. Haal ongezien één voorwerp weg. Leg de theedoek over de voorwerpen heen.

De kinderen mogen kijken, zonder theedoek natuurlijk, en raden welk voorwerp er mist.

Praat erover dat Laban al snel gezien had dat de godenbeeldjes misten. Ze stonden dus op een belangrijke plaats in de tent, waar je ze meteen zag. Waar hebben wij God in ons leven? Is Hij direct zichtbaar, of moet je eerst zoeken?

Duur: 10 minuten

 

881. Jakob Koekkoek


Jakob, Lea en Rachel… kijk om!

Ben je op zoek naar een spel rondom het verhaal van Jakob en zijn oom Laban. Wellicht helpt dit idee van Wilma Doldersum over Laban's woede als Jakob er stiekem vandoor gaat.

23 Samen met zijn verwanten zette Laban de achtervolging in. Zeven dagen lang joeg hij Jakob achterna. Bijna had hij hem in het bergland van Gilead ingehaald, ….

31 Jakob antwoordde: ‘Ik was bang dat u mij zou beroven van uw dochters."  Genesis 31: 23, 31 (NBV)

Je mag niet om kijken

Jakob zal wel vaak achterom gekeken hebben, ik denk dat hij wel wist dat Laban achter hem aan zou komen wanneer hij ontdekte dat hij met Lea en Rachel en de kinderen weg was gegaan.

Registreer om meer te lezen...

880. Over de grens - een spel over Jakob en Laban


Jakob is over Labans grens gegaan

Ben je op zoek naar een spel rondom het verhaal van Jakob en zijn oom Laban. Wellicht helpt dit idee van Wilma Doldersum over Laban's woede als Jakob er stiekem vandoor gaat.

"Wat heb je gedaan!’ zei hij tegen Jakob. ‘Mij bedriegen en mijn dochters wegvoeren alsof het krijgsgevangenen zijn!.’"  Genesis 31: 26 (NBV)

Voor Laban is Jakob over de grens gegaan. En nu haalt hij hem vlak voor de Jordaan bijna in…

jakob vlucht voor laban tekening kamelen rebekka

Is het terecht dat Laban zo boos wordt?

Waarom wel? Waarom niet?

Benodigdheden:

- 1 of 2 dobbelstenen per groepje
- papier en pen

Registreer om meer te lezen...

879. Strobreed


Gods bescherming is ook voor ons!

Ben je op zoek naar een idee rondom het verhaal van Jakob en zijn oom Laban. Wellicht helpt dit idee van Wilma Doldersum over de droom waarin God aan Laban verscheen en hem waarschuwde dat hij zijn neef Jakob geen strobreed in de weg mocht leggen.

"Denk erom dat je Jakob geen strobreed in de weg legt.’"  Genesis 31: 24 (NBV)

strobreed jakob en laban 2 

Benodigdheden:

- Stro (dat kan van een pak zijn voor in het hok van knaagdieren of knutselstro (kun je oa. hier kopen)
- Stevig papier (op donkere kleuren zie je het stro beter)
- (teken)potlood
- Knutsellijm

Praat met elkaar wat het betekent dat God je net zo wil beschermen als Hij bij Jakob deed.

Maak ondertussen of daarna een schets op papier van iets wat jij wilt dat het beschermd wordt. (bijvoorbeeld: hart, huis, je lijf, je denken)  

Beplak daarna de schets met het stro ( je kunt eventueel stiften gebruiken om wat kleur aan te brengen)

Duur:  ongeveer 10 minuten

878. Op zoek naar 'stro' - woorden


Geen strobreed in de weg!

Ben je op zoek naar een idee rondom het verhaal van Jakob en zijn oom Laban. Wellicht helpt dit idee van Wilma Doldersum over de droom waarin God aan Laban verscheen en hem waarschuwde dat hij zijn neef Jakob geen strobreed in de weg mocht leggen.

"Denk erom dat je Jakob geen strobreed in de weg legt.’"  Genesis 31: 24 (NBV)

strobreed jakob en laban

Registreer om meer te lezen...

877. Laban is boos op Jacob


Stiekem meepikken 

Een idee van Wilma Doldersum over Rachel die de beeldjes van haar vader Laban steelt, als zij met Jacob naar zijn huis teruggaat.

"Laban was van huis gegaan om zijn schapen te scheren. Rachel nam de kans waar om de godenbeeldjes van haar vader te stelen."  Genesis 31: 17-35  

Een speler gaat geblinddoekt met de rug naar de andere kinderen in het midden van de ruimte zitten. Hij/zij is Laban. De andere kinderen spelen voor Rachel en beginnen vanaf de rand van een grote cirkel (of de wanden van de ruimte). Zij proberen zo geruisloos mogelijk dichtbij Laban te komen en hem zelfs aan te tikken.

rachel steelt van laban

Laban probeert goed te luisteren en wijst in de richting waar hij geluid hoort. Wijst hij naar een kind, dan moet dat kind weer opnieuw beginnen.

Wie Laban aanraakt, mag dan Laban spelen (of kies juist zelf kinderen uit die anders niet aan de beurt komen).

Praat nog even na over het gevoel van Laban spelen (bestolen worden) en Rachel spelen (iets doen wat niet mag).

Duur: vanaf 5 minuten

 

876. De storm op het meer


Is het knutselactiviteit of een spel? Allebei!

Het spel werkt als blaasvoetbal. Aan beide kanten van de tafel bevindt zich een haven. Twee mensen spelen tegen elkaar en moeten zo snel mogelijk hun bootje in de andere haven zien te krijgen.

Je kan het competitief spelen met zijn tweeën of met zijn vieren. Maar voor kleinere kinderen is het al een hele prestatie om hun bootje naar de overkant te blazen, zonder dat het een wedstrijd is.

De bootjes zijn gemaakt van een sponsje met een satéprikker als mast en tekenpapier als zeil. De havens maakten we van geverfde kranten.

 
20170312 164659

Doel:

Deelnemers leven zich op een speelse manier in in het Bijbelverhaal over de storm op het meer (Marcus 4:35-41, Matteus 8:23-27 en Lucas 8:22-25).

Benodigdheden:

gladde tafel, sponsjes, lolliestokjes of satéprikkers voor de masten, (veel) dikke rietjes om door te blazen, tekenpapier voor het zeil. .

Leeftijd:

4-8 jaar of 4-99 jaar



Dit idee heb ik gekregen van Coen Wessels. Het is ontwikkeld in een brainstorm van hun Kliederkerkteam uit Hoofddorp. 

 

 

 

835. Kindermoment ‘Je bent kostbaar en waardevol’

Een objectles over de gelijkenis van de verloren munt / penning

"Ik heb een doosje meegenomen met iets moois erin. (Kettingen en ringen laten zien. Iets van vertellen.) Mooi hè?

(Gouden ketting eruit halen.) Deze ketting is voor mij heel kostbaar en waardevol. Ik weet niet hoeveel het gekost heeft, maar vast veel geld, want het is helemaal van goud. Maar deze ketting is voor mij zo kostbaar, omdat het een speciale ketting is. Deze ketting draag ik eigenlijk altijd. Dat heb je vast weleens gezien. Deze ketting is van mijn tante geweest. Een tante die gestorven is toen ze 27 jaar was. Ik was toen 5 jaar, dus ik kan me niet meer zoveel van haar herinneren.
Maar deze ketting was van haar. Nadat ze gestorven was ging haar moeder de ketting dragen. Dat was mijn oma.

Mijn oma droeg die ketting altijd, elk dag. Zij is gestorven toen ze 93 jaar was. Toen heb ik de ketting gekregen. En ik draag hem ook altijd. Als ik er niet meer ben, krijgt mijn dochter deze ketting.

Je begrijpt wel dat deze ketting voor mij heel kostbaar en waardevol is. Het is van mensen geweest waar ik veel van hield.

gelijkenis van de verloren munt

(Bijbel laten zien.) In de bijbel staat een verhaal dat ook over een prachtige ketting gaat. Dan geen ketting voor om je hals, maar een voor om je hoofd. Een soort hoofdketting, een hoofdsieraad..."

In welke situatie kan je dit idee gebruiken?

thuis, zondagsschool les, kindernevendienst, vakantiebijbelweek, catacheseles, in de klas van een christelijke basisschool, godsdienstles

Download de objectles

Hieronder vind je een objectles van Ellen Zuijdwegt over de gelijkenis van Jezus over de vrouw die een muntje kwijt was. Ellen heeft dit idee verwerkt in een PDF file, dat je hieronder kunt downloaden. 

Registreer om meer te lezen...

829. Hoe voelt het om op het water te lopen?


Welkom bij het rommeligste kinderidee van het jaar!

Er komt een tijd dat je als verteller gewoon een beetje rommelig moet zijn in het uitbeelden van een Bijbelverhaal. Het idee hieronder is een leuke manier om met de kinderen aan de slag te gaan met het verhaal van Jezus die op het water wandelt. Maar... het wordt rommelig!

Jezus wandelt op het water 1

Wat heb je nodig?

-  verschillende kleuren waterverf
-  rollen behang / patroonpapier of een lange strook papier
-  blote voeten
-  teiltje gevuld met warm water
-  oude handdoeken 

In welke situatie kan je dit idee gebruiken?

thuis, zondagsschool les, kindernevendienst, vakantiebijbelweek, catacheseles, christelijke basisschool, godsdienstles

Registreer om meer te lezen...

816. Wie is de grootste in Gods koninkrijk?

 

Bekijk deze geweldige video in de catacheseles, de zondagsschool of de kindernevendienst

Deze mooii, korte, animatie film is uiterst geschikt om met kinderen en / of tieners na te denken over de woorden van Jezus in Mattheus 18: 1 - 5 (Mattheus 18:1-3, Mattheus 19:14 )

"In die tijd richtten de leerlingen tot Jezus de vraag: “Wie is nu wel de grootste in het Rijk der hemelen?” Hij riep een klein kind, zette het in hun midden en zei: “Voorwaar, Ik zeg u: als jullie niet opnieuw wordt als de kleine kinderen worden, zullen jullie het Rijk der Hemelen zeker niet binnengaan. Wie dus zichzelf gering acht zoals dit kind is de grootste in het Rijk der hemelen. En wie in mijn Naam zulk een kind opneemt, neemt Mij op."

Andere thema's waar je deze video voor zou kunnen gebruiken, zijn:

- Ons verlangen naar jong te zijn - waarom wil iedereen altijd jong zijn?  
- Ongeduld - hoe ga je om met ongeduldig zijn?  

forever young

Thema's

Worden als een kind, nederig, tevreden zijn met wat je hebt, ongeduldig zijn. 

Hoe werkt dit?

Je kunt deze video laten zien als introductie op een Bijbelverhaal. Vraag de kinderen en jongeren om snel op deze video te reageren. Wat valt hen op? Wat raakt je? Hierna vertel je het Bijbelverhaal. Na het Bijbelverhaal kan je eventueel de video nog een keer laten zien en verder met ze in gesprek gaan over overeenkomsten of verschillen tussen het Bijbelverhaal en de video. 

In welke situatie kan je dit idee gebruiken?

thuis, zondagsschool les, kindernevendienst, vakantiebijbelweek, catacheseles, christelijke basisschool, kindermoment tijdens een dienst, godsdienstles

Bekijk de video hieronder

Registreer om meer te lezen...

815. Bekijk de video 'de Klokkentoren' over het Bijbelverhaal van Esther


Het is niet gemakkelijk om een belangrijk radertje in Gods grote wiel te zijn

Tijdens het bekijken van deze korte animatie video moest ik denken aan koningin Esther. Zij gaf haar leven als gewoon meisje op zodat zij een belangrijk radertje in Gods grote plan kon worden. Zij moest hoog in haar koninklijke toren blijven, zodat God zijn volk door haar kon redden.

In deze video zien we hoe iemand zich opoffert zodat anderen een leven van plezier, vrolijkheid en overvloed kunnen leven. Dit deed mij denken aan Esther, maar je kunt deze video natuurlijk ook gebruiken als beeld van het leven en het sterven van Jezus. En wellicht kan je deze video inzetten om met kinderen en jongeren na te denken over wat het betekent om Jezus te volgen en je leven in te zetten voor de ander. Hoe ver ga je hierin? Wat doe je als het pijn doet?

clocktower

Thema's

Koningin Esther, opofferende liefde, het offer van Jezus, Gods goedheid, Jezus volgen, de ander dienen

Hoe werkt dit?

Je kunt deze video laten zien als introductie op een Bijbelverhaal. Vraag de kinderen en jongeren om snel op deze video te reageren. Wat valt hen op? Wat raakt je? Hierna vertel je het Bijbelverhaal. Na het Bijbelverhaal kan je eventueel de video nog een keer laten zien en verder met ze in gesprek gaan over overeenkomsten of verschillen tussen het Bijbelverhaal en de video. 

In welke situatie kan je dit idee gebruiken?

thuis, zondagsschool les, kindernevendienst, vakantiebijbelweek, catacheseles, christelijke basisschool, kindermoment tijdens een dienst, godsdienstles

Bekijk de video hieronder

Registreer om meer te lezen...

814. Een ware vermenigvuldiging bij de vertelling van de wonderbare spijziging

Een gave objectles voor bij het verhaal van de vijf broden en twee vissen

Hoe maak je het verhaal van de vijf broden en twee vissen op zo'n manier zichtbaar dat er een echte vermenigvuldig ontstaat? Eigenlijk creëer je een klein wondertje, waardoor jong en oud geboeid naar je verhaal zullen luisteren. En het leuke is, je hoeft hiervoor geen goochelaar te zijn! Ook jij kan dit heel gemakkelijk doen. Hieronder leg ik het uit...
 
vijf broden en twee vissen


Waar kan je dit idee voor gebruiken?

thuis, zondagsschool les, kindernevendienst, vakantiebijbelweek, catacheseles, christelijke basisschool, kindermoment tijdens een dienst, godsdienstles

Registreer om meer te lezen...

809. Vertel het Bijbelverhaal van Simsom met scheerschuim


Simsom gebruikt geen scheerschuim

Nee, Simsom gebruikte geen scheerschuim. Hij liet zijn haren lang groeien, maar wij kunnen een spuitbus scheerschuim gebruiken om dit mooie, maar ook heftige verhaal uit de Bijbel aan onze kinderen in de zondagsschool, kindernevendienst, catacheseles of in de klas te vertellen. 

Juist omdat het zo'n heftig verhaal is, maakt het gebruik van scheerschuim dit verhaal in letterlijke en figuurlijke zin een stuk luchtiger!

shaving foam
 

Waar kan je dit idee gebruiken?

thuis, zondagsschool les, kindernevendienst, vakantiebijbelweek, catacheseles, christelijke basisschool, kindermoment tijdens een dienst, godsdienstles

Registreer om meer te lezen...

801. Vertel de gelijkenis van de wijze en de dwaze bouwer


Nog een verhaal met het proefje van de potloden en het zakje

In de video hieronder laten we zien hoe je het verhaal van David en Saul kunt vertellen aan de hand van een boterhamzakje, potloden en wat water. Maar... 

Je kunt dit proefje ook binnen je zondagsschool of kindernevendienst gebruiken voor de gelijkenis van de dwaze en de wijze man.

Als je de woorden van Jezus in je opneemt en bij je houdt, dan gaat het goed. Kinderen staken het potloodje de zak. Elk potlood stelde een gebod van God voor. Maar als je het wel hoort en er niets mee doet....de potloden werden doorgestoken en aan de andere kant uit de zak getrokken. Het ene oor in en het andere oor uit, dan komt het niet goed. De zak loopt leeg.

Thema's

de gelijkenis van de wijze en de dwaze bouwer, luisteren naar Bijbelverhalen, God gehoorzamen

Je kunt dit gebruiken binnen:

een zondagsschool les, een kindernevendienst, een vakantiebijbelweek, een christelijke basisschool, als kindermoment tijdens een dienst, als godsdienstles



 

799. Jezus' ontmoeting met de Samaritaanse vrouw - een experiment met een drijvende sinasappel

Een vrouw diep in de put drijft naar boven -  een bijzondere objectles

In Johannes 4 lezen we over de ontmoeting van Jezus met de Samaritaanse vrouw. Normaliter gaat zo’n vrouw ’s morgens vroeg of rond zonsondergang naar de put. Maar deze vrouw gaat op het midden van de dag. Haar leven is gebroken. Ze ziet diep in de put.

Maar dan gebeurt er iets in de ontmoeting met Jezus. Hij zegt haar dat Hij het Levend Water is en deze vrouw drinkt dit gulzig op. Er gebeurt een wonder. Er ontstaat een genezing.

In de video hieronder laat ik zien hoe je dit verhaal met een grote vaas en twee sinasappels kunt vertellen.



Je kunt dit gebruiken binnen:

een zondagsschool les, een kindernevendienst, een vakantiebijbelweek, een christelijke basisschool, als kindermoment tijdens een dienst, als godsdienstles

798. Het boek Openbaring - een belofte van een nieuwe toekomst


Een objectles die je helpt om het boek Openbaring met de kinderen te benaderen

Johannes is verbannen naar het eiland Patmos. Hij mag de medegelovigen bemoedigen en een kijkje in de door God beloofde toekomst en zijn nieuwe wereld krijgen. (Openbaring 1:1-9  Openbaring 21:1-8)

Hoe benader je het boek Openbaring met kinderen? Het is een boek vol ingewikkelde beelden, maar ook vol prachtige beloften.

Met behulp van de objectles die ik in onderstaande video laat zien, kan je een introductie maken dit indrukwekkende laatste boek in de Bijbel.


 

Je kunt dit gebruiken binnen:

een zondagsschool les, een kindernevendienst, een vakantiebijbelweek, een christelijke basisschool, als kindermoment tijdens een dienst, als godsdienstles