902. Groepsopdracht: bouw samen een kerk


Kerk als één geheel.

Ben je op zoek naar een idee rondom 'De eerste gemeente' (Handelingen 2: 41-47) Hier vind je een leuk idee van Adeline van der Kraan:

"Veel mensen geloofden Petrus en lieten zich dopen. Er kwamen die dag ongeveer drieduizend gelovigen bij. Alle gelovigen gingen met elkaar om als mensen van één familie. Ze kregen van de apostelen uitleg over Jezus. En ze kwamen steeds bij elkaar om te bidden en om met elkaar het brood te delen. De apostelen deden veel wonderen, en iedereen was diep onder de indruk. Alle gelovigen kwamen steeds bij elkaar. Ze deelden alles wat ze hadden. Ze verkochten hun bezittingen en het geld gaven ze aan iedereen die het nodig had. Elke dag kwamen ze naar de tempel om samen te zijn. Bij elkaar thuis deelden ze het brood. Vol vreugde zaten ze samen en iedereen was even belangrijk. Ze eerden God en het hele volk had veel waardering voor hen. Elke dag kwamen er meer mensen bij die door God gered waren."

Lego bouw een kerk

Lees samen het Bijbelgedeelte. Vertel dat alle gelovigen gingen met elkaar om als mensen van één familie. Ze hoorden bij elkaar, maar niemand was precies hetzelfde. Iedereen was anders, maar ze hadden elkaar nodig. In de kerk nu is dat nog steeds zo.

Visueel maken

Bijvoorbeeld te gebruiken als intro of terwijl je samen over ‘samen kerk zijn’ praat

Dit idee is deel van een serie over dit Bijbelgedeelte:

Idee 896. Als mensen van één familie
Idee 897. We zijn allemaal anders, maar we hebben elkaar nodig
Idee 898. Een papieren slinger met poppetjes
I
dee 899. Samen bidden, samen brood delen
Idee 900. Gebedsmuur en theelichtjes bij het kruis
Idee 901. Hetzelfde van binnen, van buiten anders
Idee 902. Groepsopdracht: bouw samen een kerk

Registreer om meer te lezen...

901. Hetzelfde van binnen, van buiten anders


Vers 46 - Vol vreugde zaten ze samen en iedereen was even belangrijk.

Ben je op zoek naar een idee rondom 'De eerste gemeente' (Handelingen 2: 41-47) Hier vind je een leuk idee van Adeline van der Kraan:

"Veel mensen geloofden Petrus en lieten zich dopen. Er kwamen die dag ongeveer drieduizend gelovigen bij. Alle gelovigen gingen met elkaar om als mensen van één familie. Ze kregen van de apostelen uitleg over Jezus. En ze kwamen steeds bij elkaar om te bidden en om met elkaar het brood te delen. De apostelen deden veel wonderen, en iedereen was diep onder de indruk. Alle gelovigen kwamen steeds bij elkaar. Ze deelden alles wat ze hadden. Ze verkochten hun bezittingen en het geld gaven ze aan iedereen die het nodig had. Elke dag kwamen ze naar de tempel om samen te zijn. Bij elkaar thuis deelden ze het brood. Vol vreugde zaten ze samen en iedereen was even belangrijk. Ze eerden God en het hele volk had veel waardering voor hen. Elke dag kwamen er meer mensen bij die door God gered waren."

lego mannen koek

Lees samen het Bijbelgedeelte. Vertel dat alle gelovigen gingen met elkaar om als mensen van één familie. Ze hoorden bij elkaar, maar niemand was precies hetzelfde. Iedereen was anders, maar ze hadden elkaar nodig. In de kerk nu is dat nog steeds zo.

Vertel: "Als je naar je buurman en buurvrouw kijkt, zie je dat we allemaal anders zijn aan de buitenkant. Maar van binnen zijn we hetzelfde, iedereen is belangrijk. We horen bij elkaar." Doe een van onderstaande creatieve verwerkingen.

Dit idee is deel van een serie over dit Bijbelgedeelte:

Idee 896. Als mensen van één familie
Idee 897. We zijn allemaal anders, maar we hebben elkaar nodig
Idee 898. Een papieren slinger met poppetjes
I
dee 899. Samen bidden, samen brood delen
Idee 900. Gebedsmuur en theelichtjes bij het kruis
Idee 901. Hetzelfde van binnen, van buiten anders
Idee 902. Groepsopdracht: bouw samen een kerk

Registreer om meer te lezen...

900. Gebedsmuur en theelichtjes bij het kruis


Samen bidden, als deel van het familie zijn

Ben je op zoek naar een idee rondom 'De eerste gemeente' (Handelingen 2: 41-47) Hier vind je een leuk idee van Adeline van der Kraan:

"Veel mensen geloofden Petrus en lieten zich dopen. Er kwamen die dag ongeveer drieduizend gelovigen bij. Alle gelovigen gingen met elkaar om als mensen van één familie. Ze kregen van de apostelen uitleg over Jezus. En ze kwamen steeds bij elkaar om te bidden en om met elkaar het brood te delen. De apostelen deden veel wonderen, en iedereen was diep onder de indruk. Alle gelovigen kwamen steeds bij elkaar. Ze deelden alles wat ze hadden. Ze verkochten hun bezittingen en het geld gaven ze aan iedereen die het nodig had. Elke dag kwamen ze naar de tempel om samen te zijn. Bij elkaar thuis deelden ze het brood. Vol vreugde zaten ze samen en iedereen was even belangrijk. Ze eerden God en het hele volk had veel waardering voor hen. Elke dag kwamen er meer mensen bij die door God gered waren."

lego mannen bidden

Lees samen het Bijbelgedeelte. Vertel dat alle gelovigen gingen met elkaar om als mensen van één familie. Ze hoorden bij elkaar, maar niemand was precies hetzelfde. Iedereen was anders, maar ze hadden elkaar nodig. In de kerk nu is dat nog steeds zo.

Samen bidden

Zoek een manier om samen bidden laagdrempelig te maken. Doe een van onderstaande creatieve verwerkingen.

Dit idee is deel van een serie over dit Bijbelgedeelte:

Idee 896. Als mensen van één familie
Idee 897. We zijn allemaal anders, maar we hebben elkaar nodig
Idee 898. Een papieren slinger met poppetjes
I
dee 899. Samen bidden, samen brood delen
Idee 900. Gebedsmuur en theelichtjes bij het kruis
Idee 901. Hetzelfde van binnen, van buiten anders
Idee 902. Groepsopdracht: bouw samen een kerk

Registreer om meer te lezen...

899. Samen bidden, samen brood delen


Samen eten en praten

Ben je op zoek naar een idee rondom 'De eerste gemeente' (Handelingen 2: 41-47) Hier vind je een leuk idee van Adeline van der Kraan:

"Veel mensen geloofden Petrus en lieten zich dopen. Er kwamen die dag ongeveer drieduizend gelovigen bij. Alle gelovigen gingen met elkaar om als mensen van één familie. Ze kregen van de apostelen uitleg over Jezus. En ze kwamen steeds bij elkaar om te bidden en om met elkaar het brood te delen. De apostelen deden veel wonderen, en iedereen was diep onder de indruk. Alle gelovigen kwamen steeds bij elkaar. Ze deelden alles wat ze hadden. Ze verkochten hun bezittingen en het geld gaven ze aan iedereen die het nodig had. Elke dag kwamen ze naar de tempel om samen te zijn. Bij elkaar thuis deelden ze het brood. Vol vreugde zaten ze samen en iedereen was even belangrijk. Ze eerden God en het hele volk had veel waardering voor hen. Elke dag kwamen er meer mensen bij die door God gered waren."

jonglerende lego man

Lees samen het Bijbelgedeelte. Vertel dat alle gelovigen gingen met elkaar om als mensen van één familie. Ze hoorden bij elkaar, maar niemand was precies hetzelfde. Iedereen was anders, maar ze hadden elkaar nodig. In de kerk nu is dat nog steeds zo.

Doe een van onderstaande creatieve verwerkingen.

Dit idee is deel van een serie over dit Bijbelgedeelte:

Idee 896. Als mensen van één familie
Idee 897. We zijn allemaal anders, maar we hebben elkaar nodig
Idee 898. Een papieren slinger met poppetjes
I
dee 899. Samen bidden, samen brood delen
Idee 900. Gebedsmuur en theelichtjes bij het kruis
Idee 901. Hetzelfde van binnen, van buiten anders
Idee 902. Groepsopdracht: bouw samen een kerk

Registreer om meer te lezen...

898. Een papieren slinger met poppetjes


Allemaal poppetjes bij elkaar...

Ben je op zoek naar een idee rondom 'De eerste gemeente' (Handelingen 2: 41-47) Hier vind je een leuk idee van Adeline van der Kraan:

"Veel mensen geloofden Petrus en lieten zich dopen. Er kwamen die dag ongeveer drieduizend gelovigen bij. Alle gelovigen gingen met elkaar om als mensen van één familie. Ze kregen van de apostelen uitleg over Jezus. En ze kwamen steeds bij elkaar om te bidden en om met elkaar het brood te delen. De apostelen deden veel wonderen, en iedereen was diep onder de indruk. Alle gelovigen kwamen steeds bij elkaar. Ze deelden alles wat ze hadden. Ze verkochten hun bezittingen en het geld gaven ze aan iedereen die het nodig had. Elke dag kwamen ze naar de tempel om samen te zijn. Bij elkaar thuis deelden ze het brood. Vol vreugde zaten ze samen en iedereen was even belangrijk. Ze eerden God en het hele volk had veel waardering voor hen. Elke dag kwamen er meer mensen bij die door God gered waren."

lego poppetjes hand in hand

Lees samen het Bijbelgedeelte. Vertel dat alle gelovigen gingen met elkaar om als mensen van één familie. Ze hoorden bij elkaar, maar niemand was precies hetzelfde. Iedereen was anders, maar ze hadden elkaar nodig. In de kerk nu is dat nog steeds zo.

Doe een van onderstaande creatieve verwerkingen.

Dit idee is deel van een serie over dit Bijbelgedeelte:

Idee 896. Als mensen van één familie
Idee 897. We zijn allemaal anders, maar we hebben elkaar nodig
Idee 898. Een papieren slinger met poppetjes
I
dee 899. Samen bidden, samen brood delen
Idee 900. Gebedsmuur en theelichtjes bij het kruis
Idee 901. Hetzelfde van binnen, van buiten anders
Idee 902. Groepsopdracht: bouw samen een kerk

Registreer om meer te lezen...

897. We zijn allemaal anders, maar we hebben elkaar nodig


Allemaal anders: wie ben jij, wat kan jij? 

Ben je op zoek naar een idee rondom 'De eerste gemeente' (Handelingen 2: 41-47) Hier vind je een leuk idee van Adeline van der Kraan:

"Veel mensen geloofden Petrus en lieten zich dopen. Er kwamen die dag ongeveer drieduizend gelovigen bij. Alle gelovigen gingen met elkaar om als mensen van één familie. Ze kregen van de apostelen uitleg over Jezus. En ze kwamen steeds bij elkaar om te bidden en om met elkaar het brood te delen. De apostelen deden veel wonderen, en iedereen was diep onder de indruk. Alle gelovigen kwamen steeds bij elkaar. Ze deelden alles wat ze hadden. Ze verkochten hun bezittingen en het geld gaven ze aan iedereen die het nodig had. Elke dag kwamen ze naar de tempel om samen te zijn. Bij elkaar thuis deelden ze het brood. Vol vreugde zaten ze samen en iedereen was even belangrijk. Ze eerden God en het hele volk had veel waardering voor hen. Elke dag kwamen er meer mensen bij die door God gered waren."

lego familie

Lees samen het Bijbelgedeelte. Vertel dat alle gelovigen gingen met elkaar om als mensen van één familie. Ze hoorden bij elkaar, maar niemand was precies hetzelfde. Iedereen was anders, maar ze hadden elkaar nodig. In de kerk nu is dat nog steeds zo.

Doe een van onderstaande creatieve verwerkingen.

Dit idee is deel van een serie over dit Bijbelgedeelte:

Idee 896. Als mensen van één familie
Idee 897. We zijn allemaal anders, maar we hebben elkaar nodig
Idee 898. Een papieren slinger met poppetjes
I
dee 899. Samen bidden, samen brood delen
Idee 900. Gebedsmuur en theelichtjes bij het kruis
Idee 901. Hetzelfde van binnen, van buiten anders
Idee 902. Groepsopdracht: bouw samen een kerk

Registreer om meer te lezen...

896. Als mensen van één familie


Alle gelovigen gingen met elkaar om als mensen van één familie.

Ben je op zoek naar een idee rondom 'De eerste gemeente' (Handelingen 2: 41-47) Hier vind je een leuk idee van Adeline van der Kraan:

"Veel mensen geloofden Petrus en lieten zich dopen. Er kwamen die dag ongeveer drieduizend gelovigen bij. Alle gelovigen gingen met elkaar om als mensen van één familie. Ze kregen van de apostelen uitleg over Jezus. En ze kwamen steeds bij elkaar om te bidden en om met elkaar het brood te delen. De apostelen deden veel wonderen, en iedereen was diep onder de indruk. Alle gelovigen kwamen steeds bij elkaar. Ze deelden alles wat ze hadden. Ze verkochten hun bezittingen en het geld gaven ze aan iedereen die het nodig had. Elke dag kwamen ze naar de tempel om samen te zijn. Bij elkaar thuis deelden ze het brood. Vol vreugde zaten ze samen en iedereen was even belangrijk. Ze eerden God en het hele volk had veel waardering voor hen. Elke dag kwamen er meer mensen bij die door God gered waren."

Gesprekje over gezin, familie - onderbouw

Samen erover praten terwijl je het visueel maakt.

Lego poppetjes

Nodig: lego-poppetjes.

Zet een aantal lego-poppetjes voor je op tafel en praat samen de kinderen praten over wat een familie is. Hoe ziet het gezin waar zij bij horen eruit? En de (nabije) familie?

Zet er nog meer poppetjes bij. Vertel dat je als groep en als kerk, gemeente samen ook één familie bent. Laat de kinderen benoemen wie zij nog meer in de kerk kennen.

Evt. kan je ook poppetjes een functie/taak geven zoals dominee/voorganger, oudste, zondagsschoolleidster enz. om zo spelenderwijs wat meer uit te leggen over de opbouw van de kerk.

Dit idee is deel van een serie over dit Bijbelgedeelte:

Idee 896. Als mensen van één familie
Idee 897. We zijn allemaal anders, maar we hebben elkaar nodig
Idee 898. Een papieren slinger met poppetjes
I
dee 899. Samen bidden, samen brood delen
Idee 900. Gebedsmuur en theelichtjes bij het kruis
Idee 901. Hetzelfde van binnen, van buiten anders
Idee 902. Groepsopdracht: bouw samen een kerk

895. Zoekplaat: waar is het zwarte schaap?


Help jij de Goede Herder zoeken?

Ben je op zoek naar een zoekplaat of kleurplaat rondom de goede Herder die op zoek gaat naar zijn schaap?

Doolhof schapen

Thema's:

Goede Herder, schapen, Jakob verraadt Laban, Psalm 23, Johannes 10, Jezus de Herder

Hieronder kan je deze zoekplaat / kleurplaat van Adeline van der Kraan downloaden:

Registreer om meer te lezen...

894. Maak je eigen kudde van versteende schapen


Kan jij een steen in een schaap veranderen?

Ben je op zoek naar een idee rondom het Bijbelgedeelte in Genesis 30: 31 - 43? Hier vind je een leuk spel van Adeline van der Kraan over het bedrog van Jacob bij zijn oom Laban.

Vers 37-40 "Toen haalde Jakob takken van bomen met wit hout. Hij haalde stukken van de schors van die takken af. Zo werden het gestreepte takken. Die takken zette hij in de drinkbakken van de geiten. Als de dieren kwamen drinken, gingen ze paren. En de geiten die bij de takken paarden kregen gestreepte en gevlekte jongen. De schapen zette Jakob apart. Hij zette ze bij het paren met hun kop naar de zwarte en gevlekte dieren van Laban. Zo kreeg hij allemaal zwarte en gevlekte dieren. Dat werd zijn eigen kudde."

stenen schaap

Activiteit:

Teken op de steentjes oogjes, neus en mond en versier de rest van ‘het lijfje’ met motiefjes

Elk kind heeft een eigen schaapje, samen vormen de schaapjes een kudde.

Benodigdheden: 

- gladde steentjes (bv grind of kiezels, te koop bij tuincentrum)
- stiften

893. verzin en pimp je eigen geit (of schaap)


Jacob bedriegt zijn oom Laban!

Ben je op zoek naar een idee rondom het Bijbelgedeelte in Genesis 30: 31 - 43? Hier vind je een leuk spel van Adeline van der Kraan over het bedrog van Jacob bij zijn oom Laban.

Vers 37-40 "Toen haalde Jakob takken van bomen met wit hout. Hij haalde stukken van de schors van die takken af. Zo werden het gestreepte takken. Die takken zette hij in de drinkbakken van de geiten. Als de dieren kwamen drinken, gingen ze paren. En de geiten die bij de takken paarden kregen gestreepte en gevlekte jongen. De schapen zette Jakob apart. Hij zette ze bij het paren met hun kop naar de zwarte en gevlekte dieren van Laban. Zo kreeg hij allemaal zwarte en gevlekte dieren. Dat werd zijn eigen kudde."

schaap om te versieren

Activiteit:

Zoek op internet een leuke tekening van een schaap of geit. Maak hier kopietjes van of laat de kinderen zelf een schaap of geit tekenen. Je kunt hier het schaap hierboven downloaden.

Verdere benodigdheden:

- tekenspullen
- verf
- evt. ander materiaal om het schaap mee te versieren zoals watten, lijm.

Voor de middenbouw kan het een uitdaging zijn om alleen met zwart-wit motieven te mogen werken. Nodig: naast papier zwartschrijvende pennen en stiften van verschillende dikten

892. Maak gestreepte takken zoals Jakob deed


In de voetsporen van Jakob

Ben je op zoek naar een idee rondom het Bijbelgedeelte in Genesis 30: 31 - 43? Hier vind je een leuk spel van Adeline van der Kraan over het bedrog van Jacob bij zijn oom Laban.

Vers 37-40 "Toen haalde Jakob takken van bomen met wit hout. Hij haalde stukken van de schors van die takken af. Zo werden het gestreepte takken. Die takken zette hij in de drinkbakken van de geiten. Als de dieren kwamen drinken, gingen ze paren. En de geiten die bij de takken paarden kregen gestreepte en gevlekte jongen. De schapen zette Jakob apart. Hij zette ze bij het paren met hun kop naar de zwarte en gevlekte dieren van Laban. Zo kreeg hij allemaal zwarte en gevlekte dieren. Dat werd zijn eigen kudde."

gestreept geit Laban bedrog Jakob

Registreer om meer te lezen...

891. Wie verzamelt het snelst zijn eigen schapen?


Nadenken over het verhaal van Jacobs bedrog met damstenen...

Ben je op zoek naar een idee rondom het Bijbelgedeelte in Genesis 30: 31 - 43? Hier vind je een leuk spel van Adeline van der Kraan over het bedrog van Jacob bij zijn oom Laban.

dambord

Weghalen

Vers 36 - Maar nog diezelfde dag ging Laban zelf naar zijn kudde. Hij haalde alle zwarte schapen weg, en alle gevlekte geiten. Die dieren gaf hij aan zijn zonen mee. Hij stuurde zijn zonen met de dieren een eind verderop, wel drie dagen lopen

Registreer om meer te lezen...

890. Herder, vang je schapen


Tikkertje spelen met zwarte schapen en gevlekte geiten

Ben je op zoek naar een idee rondom het Bijbelgedeelte in Genesis 30: 31 - 43? Hier vind je een leuk spel van Adeline van der Kraan over het bedrog van Jacob bij zijn oom Laban.

tikkertje spelen

Weghalen

Vers 36 - Maar nog diezelfde dag ging Laban zelf naar zijn kudde. Hij haalde alle zwarte schapen weg, en alle gevlekte geiten. Die dieren gaf hij aan zijn zonen mee. Hij stuurde zijn zonen met de dieren een eind verderop, wel drie dagen lopen

Nodig: schilderstape en stift; genoeg ruimte om in rond te kunnen rennen.

Voorbereiding en uitleg: scheur een paar lange stukken tape af en teken er met stift vlekken op; teken op een ander stuk tape een zwart schaap (of kleur het hele stuk zwart). Een paar kinderen uit de groep krijgen zo’n stuk tape om hun arm. Zij zijn de gevlekte geiten en de zwarte schapen. De herder moet hen uit de kudde halen door hen te vangen (tikken). De andere ‘dieren’ mogen in de weg lopen. De gevangen schapen en geiten blijven aan de kant staan.

889. Afwijkend zijn is soms handig - een vrij verhaal


Jacob bedriegt zijn oom

Ben je op zoek naar een idee rondom het Bijbelgedeelte in Genesis 30: 31 - 43? Hier vind je een vrij verhaal van Adeline van der Kraan over het bedrog van Jacob bij zijn oom Laban.

Vers 32:  "Maar ik zal vandaag alle bijzondere dieren uit de kudde halen: alle schapen die zwart zijn en alle geiten die gevlekt zijn. Die zijn voor mij, dat is mijn loon."

gestreept schaap

Jakob koos de afwijkende dieren uit de kudde. Hij vond die bijzonder. Soms kan er anders uitzien dan anderen heel handig zijn, luister maar:

1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 …. Ingespannen telt Joas de groep geiten. Hij moet vóórdat hij gaat lopen, zeker weten op hoeveel geiten hij moet passen. Hij heeft eerder voor de zonen van Laban gewerkt en hij weet hoe lastig ze zijn. Wanneer hij hen ziet is hij op zijn hoede. Omdat hun vader een rijk man is vinden deze mannen dat ze alles kunnen doen waar ze zin in hebben. Iedereen moet direct doen wat zij zeggen. En als zij vinden dat het niet snel genoeg gaat kan je een pak slaag krijgen of moeten je ouders een boete betalen! Joas zou de mannen het liefst uit de weg gaan, maar zijn familie kan elk beetje geld goed gebruiken. Ze zijn arm, weet je, en dat is niet makkelijk. Dus toen de zonen van Laban naar Joas gebaarden dat hij direct moest komen, was hij gauw opgesprongen en naar hen toe gegaan.

Vlakbij de mannen liep een kudde geiten rond de dorpsbron. De vrouwen uit het dorp hadden snel de drinkbakken gevuld met water zodat de dieren konden drinken. ‘Raar’, had Joas gedacht, normaal gesproken passen de zonen van Laban toch niet op de kudde van hun vader?’ Dat deed Jakob toch? En dit was een veel kleinere groep dieren en het waren nu alleen maar geiten. Anders liepen de geiten en schapen bij elkaar in de kudde.

Hee jongen, luister je wel! Joas schrok, hij moest opletten. ‘Wij hebben geen zin om op die domme dieren te passen, daar zijn wij veel te goed voor’, zeiden de broers. Dat moeten domme herdersjongens als Joas maar doen. De mannen hadden de kudde schapen al meegestuurd met een andere jongen uit het dorp. Joas kreeg de geiten mee. ‘Je mag hier niet in de buurt blijven, zeiden de mannen. Je moet zo ver mogelijk bij Jakob vandaan blijven, zei onze vader, dus ga maar met die beesten de woestijn in! En waag het niet om met een geit te weinig weer terug te komen, hoor je ons?!

Registreer om meer te lezen...

888. Want de Geest spreekt alle talen...


He, ik hoor die mannen in mijn eigen taal spreken!

Ben je op zoek naar een idee rondom het Bijbelgedeelte in Handelingen 2: 1- 12. Hier vind je een leuk idee van Elly Volkerink over het wonder van de vele talen die de discipelen op de Eerste Pinksterdag spraken...

Op de eerste Pinksterdag verstaan de alle internationale bezoekers in Jeruzalem de discipelen spreken in hun eigen taal. Iets dat sinds de torenbouw van Babel niet meer was gebeurt. Wat een wonder. Als de mensen denken het beter te weten dan God verwart hij hun taal. Maar op de Pinksterdag zien we dat God dat ooit weer zal herstellen. Dat we één taal zullen spreken en we elkaar volledig zullen begrijpen.

internationale vlaggen

Geef ieder kind een stukje tekst in een vreemde taal. Samen lees je het Pinksterverhaal, terwijl ze de platen zien (gekopieerd of via digibord/scherm)

Registreer om meer te lezen...

887. Een uitleg van de Drie-eenheid voor kinderen


Hoe leg je uit wie de Heilige Geest is ten opzicht van de Vader en de Zoon?

Ben je op zoek naar een proefje rondom het Bijbelgedeelte in Handelingen 2: 1- 12. Hier vind je een mooi idee van Elly Volkerink over wie de Heilige Geest in vergelijking met God de Vader en de Here Jezus. 

drie eenheid bevroren water druppel

Benodigdheden:

- siliconen hartvorm vullen met water en invriezen, leg een koordje in het water
- glazen kan met water
- waterkoker en spiegel

Registreer om meer te lezen...

886. De komst van de Heilige Geest


Een leuk proefje over de 1ste Pinksterdag

Ben je op zoek naar een proefje rondom het Bijbelgedeelte in Handelingen 2: 1- 12. Hier vind je een leuk idee van Elly Volkerink over de liefde van God en de komst van de Trooster.

ballon komst Heilige Geest

Om het werk van de Heilige Geest te snappen zet je het volgende klaar:

- een doorzichtige fles
- een glas schoonmaakazijn
- een glas schoonmaakazijn met rode vloeistof
- een ballon gevuld met bakpoeder
- een trechter

Registreer om meer te lezen...

885. Wat betekent 'Ichthus'?


Waarom tekenen we een vis als we over Jezus spreken?

Ben je op zoek naar een spel rondom het Bijbelgedeelte in Lucas 24: 44-49? Wellicht helpt dit idee van Wilma Doldersum over het onbegrip van de discipelen. Jezus is opgestaan uit de dood, maar zijn discipelen begrijpen nog niet wie Hij is en waarom Hij gekomen is. Jezus probeert het hen aan de hand van de Bijbel uit te leggen:

 "En dat in zijn naam alle volken opgeroepen zullen worden om tot inkeer te komen, opdat hun zonden worden vergeven. Jullie zullen hiervan getuigenis afleggen, te beginnen in Jeruzalem." Lucas 24: 47- 48 NBV)

Kijk eens goed naar de naam van Jezus: in het Hebreeuws: Yeshua, dat Redder betekent.

Lees nu de tekst nog eens door maar i.p.v. ‘in zijn naam’ zeg je ‘in de naam van de Redder’

Waarvan redt Jezus ons?

In het grieks, de taal van het Nieuwe Testament wordt de naam Ièsous gebruikt, bij ons Jezus.

Ichthus vis

Heb je wel eens een visje gezien in de kerk, of achterop een auto, op een tas of bijbelhoes?

Het griekse woord voor vis is Ichthus. De letters van dat woord kan je gebruiken als beginletters voor de woorden in de zin: Jezus Christus, Gods zoon, Redder.

Kijk maar in dit schemaatje hoe het in elkaar steekt:

Letter

Grieks

Omgezet Grieks

Nederlands

I (I)

Ιησους

Ièsous

Jezus

Χ (CH)

Χριστός

Christos

Christus

Θ (TH)

Θεου

Theou

Gods

Υ (U)

Ὑιός

Huios

zoon

Σ (S)

Σωτήρ

Sootèr

redder

Namen spelletje

Benodigdheden: (zachte) bal

Ga in een kring staan, noem eerst de naam van een ander kind en gooi dan de bal naar hem/haar.
Na een tijdje geven jullie elkaar een andere of bij-naam, dan wordt het moeilijker!

Duur: 15 minuten

 

 

884. Zoek op!


Op zoek naar tweelingteksten

Ben je op zoek naar een spel rondom het Bijbelgedeelte in Lucas 24: 44-49? Wellicht helpt dit idee van Wilma Doldersum over het onbegrip van de discipelen. Jezus is opgestaan uit de dood, maar zijn discipelen begrijpen nog niet wie Hij is en waarom Hij gekomen is. Jezus probeert het hen aan de hand van de Bijbel uit te leggen:

46 Hij zei tegen hen: ‘Er staat geschreven dat de Messias zal lijden en sterven, maar dat hij op de derde dag zal opstaan uit de dood, 47 en dat in zijn naam alle volken opgeroepen zullen worden om tot inkeer te komen, opdat hun zonden worden vergeven. (Lucas 24: 46-47 NBV)

zoek de Bijbel

Benodigdheden:

Een Bijbel voor ieder kind of per tweetal.

Activiteit:

Laat de kinderen met hun Bijbel klaar zitten, noem de tekst en de kinderen zoeken die zo snel mogelijk op. Wie de tekst het eerste heeft, mag vinger opsteken en hard ‘Ja ik!’ roepen.

Daarna zoekt iedereen het vers op en leest iemand het voor. Praat dan nog even door of de tekst met Jezus te maken heeft en hoe dan… is het niet duidelijk, laat ze dan weer snel de tweelingtekst opzoeken…

Voorbeeldteksten: <-> tweelingteksten:

Jesaja 53:3 <-> Johannes 11:47-50

Psalmen 118:22 <-> Matteüs 21:42

1 Kronieken 5:2 <-> Hebreeën 7:14

Jesaja 7:14 <-> Lucas 1:34

Voor meer teksten, kijk bijvoorbeeld hier  

Duur: 15 minuten

 

883. Ik zie iets, wat jij niet ziet


Jezus geeft uitleg aan zijn discipelen

Ben je op zoek naar een spel rondom het Bijbelgedeelte in Lucas 24: 44-49? Wellicht helpt dit idee van Wilma Doldersum over het onbegrip van de discipelen. Jezus is opgestaan uit de dood, maar zijn discipelen begrijpen nog niet wie Hij is en waarom Hij gekomen is. Jezus probeert het hen aan de hand van de Bijbel uit te leggen:

44 Hij zei tegen hen: ‘Toen ik nog bij jullie was, heb ik tegen jullie gezegd dat alles wat in de Wet van Mozes, bij de Profeten en in de Psalmen over mij geschreven staat in vervulling moest gaan.’ 45 Daarop maakte hij hun verstand ontvankelijk voor het begrijpen van de Schriften.  (Lucas 24: 44-45 NBV)

Kijken door buis belemmerd zichtveld

De discipelen snapten nog niet dat veel teksten/verhalen uit de Bijbel die zij kenden al voorzeggingen waren van wat Jezus hier op aarde kwam doen. Ze hadden een ‘te smal’ blikveld of ze zagen de details nog niet helder.

Met dit spel krijg je een smal blikveld. Dit kan een belemmering zijn, want je ziet minder, maar ook een voordeel: de dingen die je ziet zie je veel scherper doordat je alleen daarop concentreert.

Registreer om meer te lezen...

882. Laban zoekt zijn afgodenbeeldjes


Is God zichtbaar in ons leven?

Ben je op zoek naar een spel rondom het verhaal van Jakob en zijn oom Laban. Wellicht helpt dit idee van Wilma Doldersum over Laban's woede als zijn godenbeeldjes gestolen blijken te zijn.

22 -23 Jakob was al drie dagen onderweg toen Laban het bericht ontving dat hij gevlucht was. Samen met zijn verwanten zette Laban de achtervolging in. Zeven dagen lang joeg hij Jakob achterna. Bijna had hij hem in het bergland van Gilead ingehaald, …

30 Alleen, je mag dan vertrokken zijn omdat je verteerd werd door heimwee – maar waarom heb je mijn goden gestolen?’ Genesis 31: 22 - 30 (NBV)

Detective zoekt Laban zoekt gestolen afgodsbeeldjes Rachel Jakob

Acrivteit:

Leg verschillende voorwerpen op tafel (in een vierkantje dat bedekt kan worden met de theedoek) laat de kinderen een minuut goed kijken.

Leg de theedoek eroverheen, en laat de kinderen omkijken. Haal ongezien één voorwerp weg. Leg de theedoek over de voorwerpen heen.

De kinderen mogen kijken, zonder theedoek natuurlijk, en raden welk voorwerp er mist.

Praat erover dat Laban al snel gezien had dat de godenbeeldjes misten. Ze stonden dus op een belangrijke plaats in de tent, waar je ze meteen zag. Waar hebben wij God in ons leven? Is Hij direct zichtbaar, of moet je eerst zoeken?

Duur: 10 minuten

 

881. Jakob Koekkoek


Jakob, Lea en Rachel… kijk om!

Ben je op zoek naar een spel rondom het verhaal van Jakob en zijn oom Laban. Wellicht helpt dit idee van Wilma Doldersum over Laban's woede als Jakob er stiekem vandoor gaat.

23 Samen met zijn verwanten zette Laban de achtervolging in. Zeven dagen lang joeg hij Jakob achterna. Bijna had hij hem in het bergland van Gilead ingehaald, ….

31 Jakob antwoordde: ‘Ik was bang dat u mij zou beroven van uw dochters."  Genesis 31: 23, 31 (NBV)

Je mag niet om kijken

Jakob zal wel vaak achterom gekeken hebben, ik denk dat hij wel wist dat Laban achter hem aan zou komen wanneer hij ontdekte dat hij met Lea en Rachel en de kinderen weg was gegaan.

Registreer om meer te lezen...

880. Over de grens - een spel over Jakob en Laban


Jakob is over Labans grens gegaan

Ben je op zoek naar een spel rondom het verhaal van Jakob en zijn oom Laban. Wellicht helpt dit idee van Wilma Doldersum over Laban's woede als Jakob er stiekem vandoor gaat.

"Wat heb je gedaan!’ zei hij tegen Jakob. ‘Mij bedriegen en mijn dochters wegvoeren alsof het krijgsgevangenen zijn!.’"  Genesis 31: 26 (NBV)

Voor Laban is Jakob over de grens gegaan. En nu haalt hij hem vlak voor de Jordaan bijna in…

jakob vlucht voor laban tekening kamelen rebekka

Is het terecht dat Laban zo boos wordt?

Waarom wel? Waarom niet?

Benodigdheden:

- 1 of 2 dobbelstenen per groepje
- papier en pen

Registreer om meer te lezen...

879. Strobreed


Gods bescherming is ook voor ons!

Ben je op zoek naar een idee rondom het verhaal van Jakob en zijn oom Laban. Wellicht helpt dit idee van Wilma Doldersum over de droom waarin God aan Laban verscheen en hem waarschuwde dat hij zijn neef Jakob geen strobreed in de weg mocht leggen.

"Denk erom dat je Jakob geen strobreed in de weg legt.’"  Genesis 31: 24 (NBV)

strobreed jakob en laban 2 

Benodigdheden:

- Stro (dat kan van een pak zijn voor in het hok van knaagdieren of knutselstro (kun je oa. hier kopen)
- Stevig papier (op donkere kleuren zie je het stro beter)
- (teken)potlood
- Knutsellijm

Praat met elkaar wat het betekent dat God je net zo wil beschermen als Hij bij Jakob deed.

Maak ondertussen of daarna een schets op papier van iets wat jij wilt dat het beschermd wordt. (bijvoorbeeld: hart, huis, je lijf, je denken)  

Beplak daarna de schets met het stro ( je kunt eventueel stiften gebruiken om wat kleur aan te brengen)

Duur:  ongeveer 10 minuten

878. Op zoek naar 'stro' - woorden


Geen strobreed in de weg!

Ben je op zoek naar een idee rondom het verhaal van Jakob en zijn oom Laban. Wellicht helpt dit idee van Wilma Doldersum over de droom waarin God aan Laban verscheen en hem waarschuwde dat hij zijn neef Jakob geen strobreed in de weg mocht leggen.

"Denk erom dat je Jakob geen strobreed in de weg legt.’"  Genesis 31: 24 (NBV)

strobreed jakob en laban

Registreer om meer te lezen...

877. Laban is boos op Jacob


Stiekem meepikken 

Een idee van Wilma Doldersum over Rachel die de beeldjes van haar vader Laban steelt, als zij met Jacob naar zijn huis teruggaat.

"Laban was van huis gegaan om zijn schapen te scheren. Rachel nam de kans waar om de godenbeeldjes van haar vader te stelen."  Genesis 31: 17-35  

Een speler gaat geblinddoekt met de rug naar de andere kinderen in het midden van de ruimte zitten. Hij/zij is Laban. De andere kinderen spelen voor Rachel en beginnen vanaf de rand van een grote cirkel (of de wanden van de ruimte). Zij proberen zo geruisloos mogelijk dichtbij Laban te komen en hem zelfs aan te tikken.

rachel steelt van laban

Laban probeert goed te luisteren en wijst in de richting waar hij geluid hoort. Wijst hij naar een kind, dan moet dat kind weer opnieuw beginnen.

Wie Laban aanraakt, mag dan Laban spelen (of kies juist zelf kinderen uit die anders niet aan de beurt komen).

Praat nog even na over het gevoel van Laban spelen (bestolen worden) en Rachel spelen (iets doen wat niet mag).

Duur: vanaf 5 minuten

 

876. De storm op het meer


Is het knutselactiviteit of een spel? Allebei!

Het spel werkt als blaasvoetbal. Aan beide kanten van de tafel bevindt zich een haven. Twee mensen spelen tegen elkaar en moeten zo snel mogelijk hun bootje in de andere haven zien te krijgen.

Je kan het competitief spelen met zijn tweeën of met zijn vieren. Maar voor kleinere kinderen is het al een hele prestatie om hun bootje naar de overkant te blazen, zonder dat het een wedstrijd is.

De bootjes zijn gemaakt van een sponsje met een satéprikker als mast en tekenpapier als zeil. De havens maakten we van geverfde kranten.

 
20170312 164659

Doel:

Deelnemers leven zich op een speelse manier in in het Bijbelverhaal over de storm op het meer (Marcus 4:35-41, Matteus 8:23-27 en Lucas 8:22-25).

Benodigdheden:

gladde tafel, sponsjes, lolliestokjes of satéprikkers voor de masten, (veel) dikke rietjes om door te blazen, tekenpapier voor het zeil. .

Leeftijd:

4-8 jaar of 4-99 jaar



Dit idee heb ik gekregen van Coen Wessels. Het is ontwikkeld in een brainstorm van hun Kliederkerkteam uit Hoofddorp. 

 

 

 

875. Jezus geneest de zoon van een hoveling


Een schetsbord verhaal over een vader die Jezus gelooft

Kijk daar loopt een man over de weg. Nee, hij loopt niet, hij rent! Hij rent heel hard!Deze man is een hoveling. Hij werkt in het paleis van de koning. Hij moet doen wat de koning zegt. De koning geeft een opdracht, en hij moet het dan doen, want wat de koning zegt, moet gebeuren. Rent hij zo hard, omdat hij van de koning snel iets moet doen?

Nee, helemaal niet. Deze man wil zo snel als hij kan naar Jezus toe. De zoon van deze hoveling, zijn lieve jongen, is heel erg ziek. Zo ziek zelfs, dat hij misschien wel gaat sterven. De hoveling heeft gehoord dat Jezus in Kana is. Dat is best wel heel ver lopen, maar hij gaat er toch naar toe. Nu is hij er bijna en rent hij het laatste stuk zo snel als hij kan.

295

Daar, daar in de verte ziet hij de huisjes van Kana. En ja hoor, daar, daar ziet hij een heleboel mensen staan. Die zijn vast allemaal gekomen om naar Jezus te luisteren. De hoveling komt dichterbij. Hij loopt naar (teken Jezus, zonder arm) Jezus toe. ‘O, Jezus, wilt U alstublieft met mij meegaan? Mijn zoon is heel erg ziek, ik ben bang dat hij dood gaat. Wilt U toch met mij meegaan en mijn jongen beter maken?’ Maar Jezus zegt: ‘Als jullie geen wonderen zien gebeuren, geloven jullie niet in mij.’ ‘Here’, zegt de hoveling, ‘Ga toch alstublieft met mij mee voordat het te laat is en mijn kind sterft.’  ‘Ga maar naar huis’, zegt Jezus, ‘Je zoon is weer beter.’ En wat doet de hoveling? Hij gelooft wat Jezus zegt!

In welke situatie kan je dit idee gebruiken?

thuis, zondagsschool les, kindernevendienst, vakantiebijbelweek, catacheseles, in de klas van een christelijke basisschool, godsdienstles

Hieronder vind je een mooi, nieuw schetsbordverhaal van Ellen Zuijdwegt over Johannes 4:46-54. Dit verhaal is al eerder in de werkwijze 'Vertel het maar' gepubliceerd.

Registreer om meer te lezen...

874. Jezus viert Pesach


Een schetsbord verhaal over het Laatste Avondmaal

De twee leerlingen gaan op weg. Ze lopen naar de stad. En ja hoor, even later zien ze een (teken de man met de kruik op zijn hoofd) man lopen die een kruik water op zijn hoofd draagt. De leerlingen lopen er achteraan.
De man gaat een huis binnen. Ook de leerlingen gaan naar binnen. En alles gaat precies zoals Jezus het heeft gezegd. Boven is een grote kamer waar alles al klaarstaat. De leerlingen gaan gelijk aan het werk om de speciale Pesachmaaltijd klaar te maken.

210

Als ze klaar zijn zetten ze het speciale eten al klaar op de tafel. ’s Avonds komen Jezus, samen (teken de discipelen terwijl je verder vertelt) met de andere leerlingen ook naar het huis. Ze gaan met z’n allen naar de bovenkamer. Daar gaan ze aan tafel.
Het wordt vol aan tafel want Jezus is er met alle 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 leerlingen. Jezus zegt: ‘Ik ben zo blij dat Ik met jullie nog één keer samen de Paasmaaltijd kan eten. Maar luister goed wat Ik zeg: Eén van jullie zal mij verraden en helpen om mij gevangen te nemen.’ De leerlingen schrikken en worden er verdrietig van. Ze vragen allemaal: ‘Ik toch niet? Dat ben ik toch niet?’ ‘Ja’, zegt Jezus, ‘Het is één van de twaalf die hier samen met mij eet.’

In welke situatie kan je dit idee gebruiken?

thuis, zondagsschool les, kindernevendienst, vakantiebijbelweek, catacheseles, in de klas van een christelijke basisschool, godsdienstles

Hieronder vind je een mooi, nieuw schetsbordverhaal van Ellen Zuijdwegt over Marcus 14:12-25. Dit verhaal is al eerder in de werkwijze 'Vertel het maar' gepubliceerd.

Registreer om meer te lezen...

864. Maak je eigen LEGO Kerstverhaal powerpoint presentatie


Wat is nu leuker dan om de kinderen zelf hun eigen LEGO kersttaferelen te laten maken?

Dit idee is gekoppeld aan idee 863. Een LEGO kerstverhaal inclusief Powerpoint presentatie. 

Je verzamelt van te voren een hoop LEGO stenen. Gedurende de adventsweken mogen kinderen elke keer zelf een Kersttafereel in LEGO namaken. Als leiding maak je foto's van deze Kersttaferelen. Je verwerkt deze in een Powerpoint presentatie en met Kerstavond of Eerste Kerstdag wordt het Kerstverhaal in de kerk verteld aan de hand van deze foto's.

Dat is leuk voor de kinderen, de ouders en alle betrokkenen. Samen vormen geven aan dit geweldige verhaal!

spelen met Lego1

Spelen met lego2

In welke situatie kan je dit idee gebruiken?

Kerstfeest, Kliederkerk, thuis, zondagsschool les, kindernevendienst, vakantiebijbelweek, kinderkerk, catacheseles, in de klas van een christelijke basisschool, godsdienstles, kindermoment tijdens de dienst

Met dank aan de mensen van het Spetterfeest Dieren, die in 16 jaar tijd 48 Spetterfeesten hebben georganiseerd!

863. Een LEGO kerstverhaal inclusief Powerpoint presentatie


Op zoek naar een visuele vertelling van het Kerstverhaal voor een kerstfeest op school of in de kerk?

Via de mensen van het Spetterfeest Dieren, die in 16 jaar tijd 48 Spetterfeesten hebben georganiseerd, kreeg ik dit LEGO kerstverhaal inclusief een Powerpoint presentatie. Deze Powerpoint kan die je tijdens een kerstviering op school, in de gemeente, in de Kliederkerk of een kinderfeest laten zien. 

De Powerpoint bestaat uit 15 LEGO afbeeldingen. Bij elke afbeelding vind je een deel van het Kerstverhaal, dat je tijdens de Kerstviering kunt voorlezen of vertellen.

Jozef en Maria gaan naar Bethlehem Lego

In welke situatie kan je dit idee gebruiken?

Kerstfeest, Kliederkerk, thuis, zondagsschool les, kindernevendienst, vakantiebijbelweek, kinderkerk, catacheseles, in de klas van een christelijke basisschool, godsdienstles, kindermoment tijdens de dienst

Download het verhaal en de Powerpoint presentatie hieronder...

Registreer om meer te lezen...

835. Kindermoment ‘Je bent kostbaar en waardevol’

Een objectles over de gelijkenis van de verloren munt / penning

"Ik heb een doosje meegenomen met iets moois erin. (Kettingen en ringen laten zien. Iets van vertellen.) Mooi hè?

(Gouden ketting eruit halen.) Deze ketting is voor mij heel kostbaar en waardevol. Ik weet niet hoeveel het gekost heeft, maar vast veel geld, want het is helemaal van goud. Maar deze ketting is voor mij zo kostbaar, omdat het een speciale ketting is. Deze ketting draag ik eigenlijk altijd. Dat heb je vast weleens gezien. Deze ketting is van mijn tante geweest. Een tante die gestorven is toen ze 27 jaar was. Ik was toen 5 jaar, dus ik kan me niet meer zoveel van haar herinneren.
Maar deze ketting was van haar. Nadat ze gestorven was ging haar moeder de ketting dragen. Dat was mijn oma.

Mijn oma droeg die ketting altijd, elk dag. Zij is gestorven toen ze 93 jaar was. Toen heb ik de ketting gekregen. En ik draag hem ook altijd. Als ik er niet meer ben, krijgt mijn dochter deze ketting.

Je begrijpt wel dat deze ketting voor mij heel kostbaar en waardevol is. Het is van mensen geweest waar ik veel van hield.

gelijkenis van de verloren munt

(Bijbel laten zien.) In de bijbel staat een verhaal dat ook over een prachtige ketting gaat. Dan geen ketting voor om je hals, maar een voor om je hoofd. Een soort hoofdketting, een hoofdsieraad..."

In welke situatie kan je dit idee gebruiken?

thuis, zondagsschool les, kindernevendienst, vakantiebijbelweek, catacheseles, in de klas van een christelijke basisschool, godsdienstles

Download de objectles

Hieronder vind je een objectles van Ellen Zuijdwegt over de gelijkenis van Jezus over de vrouw die een muntje kwijt was. Ellen heeft dit idee verwerkt in een PDF file, dat je hieronder kunt downloaden. 

Registreer om meer te lezen...

833. Objectles voor in de decembermaand: ‘Cadeautjes’


Het grote Kerstcadeau

Wie weet welke maand het is? Ja, het is december. December noemen ze ook wel een feestmaand. Want het begint al met dit feest: (plaat Sinterklaas) Het Sinterklaasfeest, met pakjesavond waar je mooie cadeautjes krijgt. Hebben jullie ook cadeautjes gekregen? Wat vond je het mooiste dat je gehad hebt?

cadeau

Je krijgt ook cadeautjes als je jarig bent. Zijn er mensen die in december jarig zijn? Dan is het een maand met nog meer feest en nog meer cadeautjes! Sommige mensen krijgen cadeautjes als het kerstfeest is.

Soms verwacht je iets moois, groots, maar krijg je toch wat anders en vind je dan een beetje jammer. Soms krijg je een groot mooi ingepakt cadeau, en dan zit er iets in wat je niet mooi vindt. Dan ben je teleurgesteld. Dat vind je dan niet leuk. Hoe komt het dat je soms iets krijgt wat je niet zo leuk vindt?

In welke situatie kan je dit idee gebruiken?

thuis, zondagsschool les, kindernevendienst, vakantiebijbelweek, catacheseles, in de klas van een christelijke basisschool, godsdienstles

Hieronder vind je een objectles van Ellen Zuijdwegt dat je o.a. als kindermoment in de dienst kunt gebruiken om stil te staan bij het cadeau van de komst van Jezus. Ze heeft dit idee verwerkt in een PDF file, dat je hieronder kunt downloaden. 

Registreer om meer te lezen...

832. De geboorte van Jezus door de ogen van Maria bekeken


Een schetsbord verhaal met een Kerst boodschap

O, eindelijk… eindelijk, kan ze gaan liggen. Wát is ze moe! Ze hebben zo’n lange reis gehad. Wel drie dagen lopen. Helemaal van Nazareth naar hier, Betlehem. Waarom moest de keizer juist nú weten hoeveel mensen er in zijn land wonen en hoe ze allemaal heten? En dan moest dat óók nog eens gebeuren op de plaats waar hun familie vandaan kwam!

Ze heeft haar naam op laten schrijven: Maria. En daarna hebben ze geprobeerd een plaatsje te vinden om te slapen. Maar er was nérgens een bed meer vrij. Alle herbergen zaten propvol. Zoveel mensen zijn naar Betlehem gekomen om hier hun naam op te laten schrijven. Zoveel mensen die, net als zij, familie zijn van koning David.

132

‘Huh’, Maria zucht eens. Ze kijkt opzij. Daar ligt Jozef te slapen. Hij was ook zó moe. Hij had zo z’n best gedaan om een slaapplekje te vinden. Wat waren ze blij geweest toen ze hier konden slapen. Hier in de stal. Ach, het stinkt een beetje, maar het is droog en warm. Jozef had gelijk een bed van stro gemaakt waar ze lekker op kon liggen. De ezel had hij voer gegeven en toen Jozef naast haar ging liggen was hij direct in slaap gevallen.

‘Huh’, Maria zucht nog eens. Haar buik doet pijn. De baby moet al bijna komen. Maria legt haar hand op haar buik. Ze voelt het kindje bewegen. Ze glimlacht. Ze denkt aan negen maanden geleden. Ze ziet het nog zo voor zich...

In welke situatie kan je dit idee gebruiken?

thuis, zondagsschool les, kindernevendienst, vakantiebijbelweek, catacheseles, in de klas van een christelijke basisschool, godsdienstles

Hieronder vind je een mooi, nieuw schetsbordverhaal van Ellen Zuijdwegt over Lucas 2 / Matteüs 1:16. Dit verhaal is al eerder in de werkwijze 'Vertel het maar' gepubliceerd.

Registreer om meer te lezen...

831. Jozef en de dromen van de schenker en de bakker


Een schetsbord verhaal dat iedereen kan vertellen...

Jozef zit in de gevangenis. Maar hij is geen boef. Hij is onschuldig, heeft niets verkeerds gedaan. Het is niet eerlijk. Maar ook in de gevangenis laat de Here God Jozef niet alleen.

Jozef mag de baas van de gevangenis helpen. Hij mag het eten en drinken naar de andere gevangenen brengen. Hij is nu eigenlijk ook een beetje de baas van de andere gevangenen. Jozef doet zijn werk goed. En alles wat Jozef doet lukt ook heel goed, omdat God voor hem zorgt. Maar hij mag niet weg uit de gevangenis.

365

Op een dag worden er twee nieuwe mannen in de gevangenis gebracht. Het zijn twee mannen die werken in het paleis van de Farao, de koning van Egypte.

De een is de schenker van de Farao. Hij zorgt dat Farao altijd lekkere wijn heeft, gemaakt van de druiven die aan de wijnstok groeien. De schenker schenkt elke dag de wijn voor Farao in zijn beker.

De andere is de bakker van de Farao. Hij zorgt dat Farao altijd lekker brood en gebak heeft, gemaakt van het fijnste meel. De bakker geeft elke dag het brood en gebak aan Farao.

Farao heeft de schenker en de bakker in de gevangenis laten stoppen omdat hij vindt dat ze iets verkeerd hebben gedaan.

Elke dag komt Jozef bij hen in de cel. Hij brengt ze hun eten en drinken. Op een dag ziet Jozef dat de schenker en de bakker er sip en treurig bijzitten. Ze kijken verdrietig en in de war. ‘Wat is er aan de hand?’, vraagt Jozef hen. ‘Jullie zien er slecht uit. Waarom kijken jullie zo somber?’ ‘We hebben vannacht een droom gehad,’ zeggen ze tegen Jozef, ‘En niemand kan ons vertellen wat die droom betekent.’

In welke situatie kan je dit idee gebruiken?

thuis, zondagsschool les, kindernevendienst, vakantiebijbelweek, catacheseles, in de klas van een christelijke basisschool, godsdienstles

Hieronder vind je een mooi, nieuw schetsbordverhaal van Ellen Zuijdwegt over Genesis 39:20b-40:23 - de dromen van de schenker en de bakker. Dit verhaal is al eerder in de werkwijze 'Vertel het maar' gepubliceerd.

Registreer om meer te lezen...

829. Hoe voelt het om op het water te lopen?


Welkom bij het rommeligste kinderidee van het jaar!

Er komt een tijd dat je als verteller gewoon een beetje rommelig moet zijn in het uitbeelden van een Bijbelverhaal. Het idee hieronder is een leuke manier om met de kinderen aan de slag te gaan met het verhaal van Jezus die op het water wandelt. Maar... het wordt rommelig!

Jezus wandelt op het water 1

Wat heb je nodig?

-  verschillende kleuren waterverf
-  rollen behang / patroonpapier of een lange strook papier
-  blote voeten
-  teiltje gevuld met warm water
-  oude handdoeken 

In welke situatie kan je dit idee gebruiken?

thuis, zondagsschool les, kindernevendienst, vakantiebijbelweek, catacheseles, christelijke basisschool, godsdienstles

Registreer om meer te lezen...

827. Hoe leg ik kinderen de betekenis van Pinksteren uit?


Gebruik het cadeau spel om kinderen te leren wat het Pinksterfeest inhoudt

Een van de manier om dit te doen, is met het 'geef het cadeau door' spel.

Kinderidee Pinksterfeest 1

Je hebt hier een aantal dingen voor nodig, zoals:

-  een zak met snoepjes (genoeg om uit te delen aan iedereen
-  een lolly voor elke laag
-  plaatjes van een duif, een windmolen, vuur ,het woord ’welkom in verschillenden talen’ 
   Je kunt deze plaatjes hier downloaden.
-  kranten
-  plakband

In welke situatie kan je dit idee gebruiken?

thuis, zondagsschool les, kindernevendienst, vakantiebijbelweek, catacheseles, kindermoment tijdens de dienst, christelijke basisschool, godsdienstles

Registreer om meer te lezen...

816. Wie is de grootste in Gods koninkrijk?

 

Bekijk deze geweldige video in de catacheseles, de zondagsschool of de kindernevendienst

Deze mooii, korte, animatie film is uiterst geschikt om met kinderen en / of tieners na te denken over de woorden van Jezus in Mattheus 18: 1 - 5 (Mattheus 18:1-3, Mattheus 19:14 )

"In die tijd richtten de leerlingen tot Jezus de vraag: “Wie is nu wel de grootste in het Rijk der hemelen?” Hij riep een klein kind, zette het in hun midden en zei: “Voorwaar, Ik zeg u: als jullie niet opnieuw wordt als de kleine kinderen worden, zullen jullie het Rijk der Hemelen zeker niet binnengaan. Wie dus zichzelf gering acht zoals dit kind is de grootste in het Rijk der hemelen. En wie in mijn Naam zulk een kind opneemt, neemt Mij op."

Andere thema's waar je deze video voor zou kunnen gebruiken, zijn:

- Ons verlangen naar jong te zijn - waarom wil iedereen altijd jong zijn?  
- Ongeduld - hoe ga je om met ongeduldig zijn?  

forever young

Thema's

Worden als een kind, nederig, tevreden zijn met wat je hebt, ongeduldig zijn. 

Hoe werkt dit?

Je kunt deze video laten zien als introductie op een Bijbelverhaal. Vraag de kinderen en jongeren om snel op deze video te reageren. Wat valt hen op? Wat raakt je? Hierna vertel je het Bijbelverhaal. Na het Bijbelverhaal kan je eventueel de video nog een keer laten zien en verder met ze in gesprek gaan over overeenkomsten of verschillen tussen het Bijbelverhaal en de video. 

In welke situatie kan je dit idee gebruiken?

thuis, zondagsschool les, kindernevendienst, vakantiebijbelweek, catacheseles, christelijke basisschool, kindermoment tijdens een dienst, godsdienstles

Bekijk de video hieronder

Registreer om meer te lezen...

815. Bekijk de video 'de Klokkentoren' over het Bijbelverhaal van Esther


Het is niet gemakkelijk om een belangrijk radertje in Gods grote wiel te zijn

Tijdens het bekijken van deze korte animatie video moest ik denken aan koningin Esther. Zij gaf haar leven als gewoon meisje op zodat zij een belangrijk radertje in Gods grote plan kon worden. Zij moest hoog in haar koninklijke toren blijven, zodat God zijn volk door haar kon redden.

In deze video zien we hoe iemand zich opoffert zodat anderen een leven van plezier, vrolijkheid en overvloed kunnen leven. Dit deed mij denken aan Esther, maar je kunt deze video natuurlijk ook gebruiken als beeld van het leven en het sterven van Jezus. En wellicht kan je deze video inzetten om met kinderen en jongeren na te denken over wat het betekent om Jezus te volgen en je leven in te zetten voor de ander. Hoe ver ga je hierin? Wat doe je als het pijn doet?

clocktower

Thema's

Koningin Esther, opofferende liefde, het offer van Jezus, Gods goedheid, Jezus volgen, de ander dienen

Hoe werkt dit?

Je kunt deze video laten zien als introductie op een Bijbelverhaal. Vraag de kinderen en jongeren om snel op deze video te reageren. Wat valt hen op? Wat raakt je? Hierna vertel je het Bijbelverhaal. Na het Bijbelverhaal kan je eventueel de video nog een keer laten zien en verder met ze in gesprek gaan over overeenkomsten of verschillen tussen het Bijbelverhaal en de video. 

In welke situatie kan je dit idee gebruiken?

thuis, zondagsschool les, kindernevendienst, vakantiebijbelweek, catacheseles, christelijke basisschool, kindermoment tijdens een dienst, godsdienstles

Bekijk de video hieronder

Registreer om meer te lezen...

814. Een ware vermenigvuldiging bij de vertelling van de wonderbare spijziging

Een gave objectles voor bij het verhaal van de vijf broden en twee vissen

Hoe maak je het verhaal van de vijf broden en twee vissen op zo'n manier zichtbaar dat er een echte vermenigvuldig ontstaat? Eigenlijk creëer je een klein wondertje, waardoor jong en oud geboeid naar je verhaal zullen luisteren. En het leuke is, je hoeft hiervoor geen goochelaar te zijn! Ook jij kan dit heel gemakkelijk doen. Hieronder leg ik het uit...
 
vijf broden en twee vissen


Waar kan je dit idee voor gebruiken?

thuis, zondagsschool les, kindernevendienst, vakantiebijbelweek, catacheseles, christelijke basisschool, kindermoment tijdens een dienst, godsdienstles

Registreer om meer te lezen...

809. Vertel het Bijbelverhaal van Simsom met scheerschuim


Simsom gebruikt geen scheerschuim

Nee, Simsom gebruikte geen scheerschuim. Hij liet zijn haren lang groeien, maar wij kunnen een spuitbus scheerschuim gebruiken om dit mooie, maar ook heftige verhaal uit de Bijbel aan onze kinderen in de zondagsschool, kindernevendienst, catacheseles of in de klas te vertellen. 

Juist omdat het zo'n heftig verhaal is, maakt het gebruik van scheerschuim dit verhaal in letterlijke en figuurlijke zin een stuk luchtiger!

shaving foam
 

Waar kan je dit idee gebruiken?

thuis, zondagsschool les, kindernevendienst, vakantiebijbelweek, catacheseles, christelijke basisschool, kindermoment tijdens een dienst, godsdienstles

Registreer om meer te lezen...