• 2
  • 83
  • 4
  • 95
  • 6
  • 7

Les: Met vijf vingers kan je bidden


Een volledig uitgewerkte kinderdienst over bidden / gebed in PDF boekje

Deze kinderdienst is ontworpen en gemaakt door Ellen Zuijdwegt.

In deze kinderdienst staat het thema ‘Bidden aan de hand van de vijf vingers’ centraal. Elke vinger heeft hierin een betekenis die we kunnen inzetten in ons gebed.

Deel van deze kinderdienst is een leuk, volledig poppenscript van vijf A4tjes en een volledig uitgeschreven lesprogramma van zeven A4tjes. Het geheel is mooi opgemaakt in een PDF boekje dat je hieronder kunt downloaden.

Heel mooi, leuk en handig materiaal dat je eigenlijk gelijk kunt gebruiken bij een kinderdienst over bidden / gebed. Maar je kunt het natuurlijk ook gebruiken in de klas, thuis, in de zondagsschool, kindernevendienst, kinderkerk, catechisatie, jeugdwerk in de werk of in de VBW.

Met vijf vingers kan je bidden een volledig uitgewerkte kinderdienst over bidden en gebed voor gezinsdienst jeugdwerk in kerk zondagsschool kindernevendienst

Schriftlezing

Binnen de kinderdienst staat de schriftlezing van Filippenzen 4: 4-7 centraal:

“Wees blij in de Here; ik zeg het nog eens: Verheug u in Hem! Laat uw vriendelijkheid bij iedereen bekend zijn. De Here is dicht bij u. Maak u nergens zorgen over, maar bid voor alles. Vertel God al uw problemen en verlangens en vergeet vooral niet Hem te danken voor alles wat Hij doet. Dan zal u de vrede van God ervaren, een vrede die ons menselijk besef te boven gaat en die de wacht houdt over uw hart en gedachten, omdat u in Christus Jezus bent.” (Filippenzen 4: 4-7)

Wat heb je nodig:

- een handpop (zoals bijvoorbeeld een muppetpop)
- een houten hand waarbij de vingers kunnen scharnieren
- een Flap-over bord met getekende hand er op
- dikke viltstiften
- een Bijbel
- uitdeelkaartjes met een hand en de vijf punten er op

Download het PDF boekje

Je kunt de kinderdienst hieronder als mooi opgemaakt PDF boekje downloaden.

Registreer om meer te lezen...

Creatief gebed: Met vijf vingers kan je bidden


Een volledig uitgewerkte kinderdienst over bidden / gebed in PDF boekje

Deze kinderdienst is ontworpen en gemaakt door Ellen Zuijdwegt.

In deze kinderdienst staat het thema ‘Bidden aan de hand van de vijf vingers’ centraal. Elke vinger heeft hierin een betekenis die we kunnen inzetten in ons gebed.

Deel van deze kinderdienst is een leuk, volledig poppenscript van vijf A4tjes en een volledig uitgeschreven lesprogramma van zeven A4tjes. Het geheel is mooi opgemaakt in een PDF boekje dat je hieronder kunt downloaden.

Heel mooi, leuk en handig materiaal dat je eigenlijk gelijk kunt gebruiken bij een kinderdienst over bidden / gebed. Maar je kunt het natuurlijk ook gebruiken in de klas, thuis, in de zondagsschool, kindernevendienst, kinderkerk, catechisatie, jeugdwerk in de werk of in de VBW.

Met vijf vingers kan je bidden een volledig uitgewerkte kinderdienst over bidden en gebed voor gezinsdienst jeugdwerk in kerk zondagsschool kindernevendienst

Schriftlezing

Binnen de kinderdienst staat de schriftlezing van Filippenzen 4: 4-7 centraal:

“Wees blij in de Here; ik zeg het nog eens: Verheug u in Hem! Laat uw vriendelijkheid bij iedereen bekend zijn. De Here is dicht bij u. Maak u nergens zorgen over, maar bid voor alles. Vertel God al uw problemen en verlangens en vergeet vooral niet Hem te danken voor alles wat Hij doet. Dan zal u de vrede van God ervaren, een vrede die ons menselijk besef te boven gaat en die de wacht houdt over uw hart en gedachten, omdat u in Christus Jezus bent.” (Filippenzen 4: 4-7)

Wat heb je nodig:

- een handpop (zoals bijvoorbeeld een muppetpop)
- een houten hand waarbij de vingers kunnen scharnieren
- een Flap-over bord met getekende hand er op
- dikke viltstiften
- een Bijbel
- uitdeelkaartjes met een hand en de vijf punten er op

Download het PDF boekje

Je kunt de kinderdienst hieronder als mooi opgemaakt PDF boekje downloaden.

Registreer om meer te lezen...

Poppenspel: Met vijf vingers kan je bidden


Een volledig uitgewerkte kinderdienst over bidden / gebed in PDF boekje

Deze kinderdienst is ontworpen en gemaakt door Ellen Zuijdwegt.

In deze kinderdienst staat het thema ‘Bidden aan de hand van de vijf vingers’ centraal. Elke vinger heeft hierin een betekenis die we kunnen inzetten in ons gebed.

Deel van deze kinderdienst is een leuk, volledig poppenscript van vijf A4tjes en een volledig uitgeschreven lesprogramma van zeven A4tjes. Het geheel is mooi opgemaakt in een PDF boekje dat je hieronder kunt downloaden.

Heel mooi, leuk en handig materiaal dat je eigenlijk gelijk kunt gebruiken bij een kinderdienst over bidden / gebed. Maar je kunt het natuurlijk ook gebruiken in de klas, thuis, in de zondagsschool, kindernevendienst, kinderkerk, catechisatie, jeugdwerk in de werk of in de VBW.

Met vijf vingers kan je bidden een volledig uitgewerkte kinderdienst over bidden en gebed voor gezinsdienst jeugdwerk in kerk zondagsschool kindernevendienst

Schriftlezing

Binnen de kinderdienst staat de schriftlezing van Filippenzen 4: 4-7 centraal:

“Wees blij in de Here; ik zeg het nog eens: Verheug u in Hem! Laat uw vriendelijkheid bij iedereen bekend zijn. De Here is dicht bij u. Maak u nergens zorgen over, maar bid voor alles. Vertel God al uw problemen en verlangens en vergeet vooral niet Hem te danken voor alles wat Hij doet. Dan zal u de vrede van God ervaren, een vrede die ons menselijk besef te boven gaat en die de wacht houdt over uw hart en gedachten, omdat u in Christus Jezus bent.” (Filippenzen 4: 4-7)

Wat heb je nodig:

- een handpop (zoals bijvoorbeeld een muppetpop)
- een houten hand waarbij de vingers kunnen scharnieren
- een Flap-over bord met getekende hand er op
- dikke viltstiften
- een Bijbel
- uitdeelkaartjes met een hand en de vijf punten er op

Download het PDF boekje

Je kunt de kinderdienst hieronder als mooi opgemaakt PDF boekje downloaden.

Registreer om meer te lezen...

Objectles: De Bijbel - Luisteren naar Gods woord


Een hele gemakkelijke objectles met een grote impact...

Dit is een hele leuke en gemakkelijke objectles die je kunt gebruiken om kinderen op visuele wijze te laten zien hoe mensen naar Gods woord luisteren en hoe wij het best naar Gods woord kunnen luisteren. 

Ideaal voor tijdens een kindermoment in de dienst, binnen het onderwijs in de klas of tijdens een zondagsschool of kindernevendienst programma. Je kunt deze objectles ook gebruiken om met kinderen in gesprek te gaan over het belang van de Bijbel en van Bijbelstudie...

Goed te combineren bij een Bijbelles over het Bijbelverhaal van de gelijkenis van de zaaier in Mattheus 13:1-23, Markus 4:1-20 en Lukas 8:4-15. Het is ook redelijk eenvoudig om van hieruit een link te leggen naar de vrucht van de Geest in Galaten 5:22-23.

Luisteren naar Gods woord objectles omgaan Bijbel voor zondagsschool kindernevendienst kinderkerk kinderwerk onderwijs christelijk vakantiebijbelweek VBW

Wat heb je nodig:

- een fles water
- een emmer
- een vergiet
- een trechter
- een grote spons

Wat je doet:

Lees meer

In gesprek: Vernieuwde versie van Bijbelstudie kaarten voor de bovenbouw


Tien vernieuwde Bijbelstudie kaarten, die je bij elk Bijbelverhaal kunt gebruiken

Ik was op zoek naar een nieuwe manier van Bijbellezen, waarin ik de kinderen uit de bovenbouw en de jonge tieners niet langer Bijbelverhalen hoefde te vertellen, maar waarbij zij zelf aan de slag gingen met een Bijbelverhaal.

Tegelijkertijd wilde ik de kinderen tien vragen aanleren die zij konden stellen als ze thuis (of waar dan ook) uit de Bijbel lazen. 

Hoe werken deze kaarten?

Kies een kort Bijbelverhaal. Print dit uit op een A4 of laat elk kind het meelezen in de Bijbel. Voordat je begint, laat je elk kind ongezien een van de tien kaarten pakken. Dit is de opdracht die dit kind bij het studeren van het Bijbelverhaal moet uitvoeren. het voordeel hiervan is dat ieder kind betrokken is en kinderen spelenderwijs leren hoe ze Bijbelstudie moeten doen!

Ideaal voor een kinderkerk, kindernevendienst of zondagsschool!

bijbelstudie kaarten

Download het PDF met de Bijbelstudiekaarten hieronder:

Lees meer

Verdieping: Wat betekent rentmeesterschap?


Hoe kunnen wij kinderen helpen om vorm te geven aan Gods opdracht om voor de schepping te zorgen?

Dit idee is speciaal voor het tienerprogramma van de Micha Zondag 2014 geschreven, maar is ook geschikt voor de bovenbouw. Ben jij al bekend met Micha Nederland en Micha Zondag. Bekijk hun website hier. 

Tijdsindicatie:

20 minuten

Benodigdheden:

- Bijbels
- flap-over
- viltstiften

adam eva opdracht schepping zorgen

Vooraf Lees als jeugdleiders van tevoren dit Bijbelgedeelte en bedenk wat het voor jezelf betekent. Deel dit met elkaar.

Onderdeel 1

Lees met elkaar uit de bijbel, Genesis 1, vers 26-31. Laat één van de kinderen deze tekst voorlezen (of lees het zelf voor). Tip: lees eens met je kinderen een andere vertaling of uitleg van deze tekst, bijvoorbeeld in de Bijbel in Gewone Taal.

Onderdeel 2

Vraag aan de kinderen: “Als jij in één zin zou moeten zeggen welke opdracht God aan de mens geeft, hoe zou die opdracht dan klinken in 2014?” Laat de kinderen eerst zelf nadenken over deze vraag. Inventariseer hun antwoorden, vraag door en stimuleer dat ze bij elkaar doorvragen.

Onderdeel 3

Praat met elkaar door over rentmeesterschap: “Rentmeesterschap wordt ook wel als begrip genoemd als we praten over het zorgen voor schepping. We krijgen als mensen van God de opdracht om voor de schepping te zorgen en haar te beheren.

- Wat doe jij als je de verantwoordelijkheid krijgt om voor iets of iemand te zorgen?
- Wil je het dan goed doen? Of kan die verantwoordelijkheid je niets schelen?
- Hoe gaan we om met rentmeesterschap? Welke rol heb jij zelf hierin?
- Als je jouw gedrag en keuzes legt naast de opdracht die God geeft bij de schepping, wat zou je dan kunnen veranderen hierin? (denk aan kleine en grote veranderingen).

In gesprek: Wat houdt de schepping allemaal in?


Heb jij weleens met de kinderen in de bovenbouw aan de hand van een video een gesprek gehad?

Dit idee is speciaal voor het tienerprogramma van de Micha Zondag 2014 geschreven, maar is ook geschikt voor de bovenbouw. Ben jij al bekend met Micha Nederland en Micha Zondag. Bekijk hun website hier. 

Tijdsindicatie:

10 minuten

Benodigdheden:

- Computer/laptop met internetverbinding
- geluidsversterking
- flap-over
- dikke stift

Beschrijving met elkaar de trailer van de docu film EARTH.




Praat met elkaar door over de trailer:

- Wat is je eerste reactie na dit filmpje?
- Wat is volgens jullie allemaal schepping?

Inventariseer de antwoorden op de flap-over.

Tip:

Probeer de kinderen breder te laten denken dan alleen de natuur. Schepping gaat ook over mensen en hoe we met elkaar omgaan.

 

In gesprek: Een Stille Wand discussie over Gods schepping


Heb jij weleens met de kinderen in de bovenbouw een Stille Wand discussie gehad?

Dit idee is speciaal voor het tienerprogramma van de Micha Zondag 2014 geschreven, maar is ook geschikt voor de bovenbouw. Ben jij al bekend met Micha Nederland en Micha Zondag. Bekijk hun website hier. 

white board

Tijdsindicatie:

10 – 15 minuten

Benodigdheden:

- Whiteboard/flap-over vellen + stiften

Beschrijving:

Via een Stille Wand discussie leiden we het onderwerp schepping in. Schrijf groot op het whiteboard of op flap-over vellen een aantal vragen over het thema ‘SCHEPPING’. De jongeren mogen om beurten hun eerste reacties bij de stellingen schrijven.

Voorbeelden van vragen over schepping zijn bijvoorbeeld:
- “Wat versta jij onder schepping?”
- “Waar is het misgegaan?”
- “Deze aarde is niet meer te redden.”

Nodig de kinderenjongeren uit om op elkaars reacties te reageren, via de vellen of het whiteboard. Deze werkvorm vindt zoveel mogelijk in stilte plaats.

Spel: Zoek op!


Op zoek naar tweelingteksten

Ben je op zoek naar een spel rondom het Bijbelgedeelte in Lucas 24: 44-49? Wellicht helpt dit idee van Wilma Doldersum over het onbegrip van de discipelen. Jezus is opgestaan uit de dood, maar zijn discipelen begrijpen nog niet wie Hij is en waarom Hij gekomen is. Jezus probeert het hen aan de hand van de Bijbel uit te leggen:

46 Hij zei tegen hen: ‘Er staat geschreven dat de Messias zal lijden en sterven, maar dat hij op de derde dag zal opstaan uit de dood, 47 en dat in zijn naam alle volken opgeroepen zullen worden om tot inkeer te komen, opdat hun zonden worden vergeven. (Lucas 24: 46-47 NBV)

zoek de Bijbel

Benodigdheden:

Een Bijbel voor ieder kind of per tweetal.

Activiteit:

Laat de kinderen met hun Bijbel klaar zitten, noem de tekst en de kinderen zoeken die zo snel mogelijk op. Wie de tekst het eerste heeft, mag vinger opsteken en hard ‘Ja ik!’ roepen.

Daarna zoekt iedereen het vers op en leest iemand het voor. Praat dan nog even door of de tekst met Jezus te maken heeft en hoe dan… is het niet duidelijk, laat ze dan weer snel de tweelingtekst opzoeken…

Voorbeeldteksten: <-> tweelingteksten:

Jesaja 53:3 <-> Johannes 11:47-50

Psalmen 118:22 <-> Matteüs 21:42

1 Kronieken 5:2 <-> Hebreeën 7:14

Jesaja 7:14 <-> Lucas 1:34

Voor meer teksten, kijk bijvoorbeeld hier  

Duur: 15 minuten

 

Video: Wie is de grootste in Gods koninkrijk?

 

Bekijk deze geweldige video in de catacheseles, de zondagsschool of de kindernevendienst

Deze mooii, korte, animatie film is uiterst geschikt om met kinderen en / of tieners na te denken over de woorden van Jezus in Mattheus 18: 1 - 5 (Mattheus 18:1-3, Mattheus 19:14 )

"In die tijd richtten de leerlingen tot Jezus de vraag: “Wie is nu wel de grootste in het Rijk der hemelen?” Hij riep een klein kind, zette het in hun midden en zei: “Voorwaar, Ik zeg u: als jullie niet opnieuw wordt als de kleine kinderen worden, zullen jullie het Rijk der Hemelen zeker niet binnengaan. Wie dus zichzelf gering acht zoals dit kind is de grootste in het Rijk der hemelen. En wie in mijn Naam zulk een kind opneemt, neemt Mij op."

Andere thema's waar je deze video voor zou kunnen gebruiken, zijn:

- Ons verlangen naar jong te zijn - waarom wil iedereen altijd jong zijn?  
- Ongeduld - hoe ga je om met ongeduldig zijn?  

forever young

Thema's

Worden als een kind, nederig, tevreden zijn met wat je hebt, ongeduldig zijn. 

Hoe werkt dit?

Je kunt deze video laten zien als introductie op een Bijbelverhaal. Vraag de kinderen en jongeren om snel op deze video te reageren. Wat valt hen op? Wat raakt je? Hierna vertel je het Bijbelverhaal. Na het Bijbelverhaal kan je eventueel de video nog een keer laten zien en verder met ze in gesprek gaan over overeenkomsten of verschillen tussen het Bijbelverhaal en de video. 

In welke situatie kan je dit idee gebruiken?

thuis, zondagsschool les, kindernevendienst, vakantiebijbelweek, catacheseles, christelijke basisschool, kindermoment tijdens een dienst, godsdienstles

Bekijk de video hieronder

Registreer om meer te lezen...

In gesprek: Tien Bijbelstudie kaarten voor elk Bijbelverhaal

Korte uitleg:
Ik was op zoek naar een nieuwe manier van Bijbellezen, waarin ik de kinderen uit de bovenbouw en de jonge tieners niet langer Bijbelverhalen hoefde te vertellen, maar waarbij zij zelf aan de slag gingen met een Bijbelverhaal.

Tegelijkertijd wilde ik de kinderen tien vragen aanleren die zij konden stellen als ze thuis (of waar dan ook) uit de Bijbel lazen. Als bij elkaar ben ik een half jaar met een stuk of acht Antilliaanse tieners aan de hand van deze kaarten door het Marcus evangelie gegaan. Hieronder in de video leg ik uit hoe het werkt. 

Onder de video vind je een PDF bestand dat je kunt downloaden. Hierin vind je alle vragen.

 85


Doel:

Op nieuwe wijze met kinderen uit de bijbel lezen en hen helpen de Bijbel te bestuderen. Met deze tien kaarten kan je alle verhaalgedeeltes in de Bijbel bestuderen.

Bekijk de video:
Hieronder kan je de video bekijken en de vragen downloaden...

Registreer om meer te lezen...

Verdieping: Bijbelteksten aanleren met Powerpoints

Korte inleiding:
Ik kreeg van Vincent van Zeijl twee powerpoints als voorbeeld hoe zij bij hen op de kinderclub bijbelteksten aanleren. Er wordt steeds een woord weggelaten of vervangen. Vincent gaf aan dat de kinderen het  altijd leuk vinden om dit te doen. En dat het een mooie manier van inprenting is.

Teksten:
In de powerpoints worden de volgende twee teksten aangeleerd:

"Maar gelukkig is de man, die op de HERE vertrouwt en al zijn geloof en hoop op Hem richt."

"Je bent zo kostbaar in mijn ogen, zo waardevol en ik hou zo veel van jou."


Microsoft PowerPoint 2013 logo.svg

Downloaden:
Hieronder kan je de twee powerpoints downloaden.

Registreer om meer te lezen...

In gesprek: Rode en groene kaarten


De Bergrede van Jezus op een andere manier benaderd

Een mooie en interactieve werkvorm waarbij je samen met de kinderen, tieners en/of volwassenen stil staat bij de Bergrede van de Here Jezus. Deze werkvorm helpt je om op een nieuwe manier met elkaar hierover in gesprek te gaan en van elkaar te leren.


roodgroen

Thema’s:

De bergrede, in gesprek met kinderen

Te gebruiken voor:

kindermoment tijdens de dienst, creatief onderwijs kinderwerk

Bijbeltekst:

“Bij het zien van deze menigte ging Hij de berg op, en toen Hij was gaan zitten, kwamen zijn leerlingen bij Hem.  Hij nam het woord en onderrichtte* hen met deze toespraak: (Mattheus 5: 1-2)

Leeftijd:

7 t/m 88 jaar

Lees meer

In gesprek: Reageren op de Bijbel met ‘gevoel-lepels’

Korte uitleg:
Dit is een idee verder uitgewerkt door Marijne Verbueken om kinderen te stimuleren om hun gevoelens rondom een verhaal uit de Bijbel te uiten. Het is fascinerend om te ontdekken wat kinderen echt denken en voelen over de verhalen die wij hen vertellen.

Weten wat kinderen over een verhaal voelen of hen helpen om te ontdekken wat de mensen in het verhaal voelden, is een mooie gelegenheid om een gesprek over het verhaal te starten en te kijken in hoeverre ze het verhaal begrijpen. Heel vaak komen ze met ideeën, waar volwassenen nooit over nagedacht zouden hebben!

330.4

Thema’s:
Eenheid en diversiteit binnen de kerk / gemeente

Te gebruiken voor:
kindermoment tijdens de dienst, creatief kinderwerk

Bijbeltekst:
"Toen nu de heidenen dit hoorden, verblijdden zij zich en verheerlijkten het woord des Heren; en allen, die bestemd waren ten eeuwigen leven, kwamen tot geloof. “ (Hand.13:48)

Leeftijd:
4 t/m 12 jaar

Registreer om meer te lezen...

In gesprek: Reageren op de Bijbel met ‘gevoel kaarten’

Doel:
Dit is een idee om kinderen te stimuleren om hun gevoelens rondom een verhaal uit de Bijbel te uiten. Het is fascinerend om te ontdekken wat kinderen echt denken en voelen over de verhalen die wij hen vertellen.

312

Activiteit: 

Weten wat kinderen over een verhaal voelen of hen helpen om te ontdekken wat de mensen in het verhaal voelden, is een mooie gelegenheid om een gesprek over het verhaal te starten en te kijken in hoeverre ze het verhaal begrijpen. Heel vaak komen ze met ideeën, waar volwassenen nooit over nagedacht zouden hebben!

Registreer om meer te lezen...

In gesprek: Vragen die je kunt stellen als je de Bijbel leest

Korte uitleg:
Binnen onze missionaire gemeente hebben we onze doelgroep een lijst van vragen laten bedenken die je kunt stellen, als je de Bijbel leest.  Deze vragen kun je ook goed gebruiken binnen de bovenbouw van het kinderwerk. Wij hebben deze vragen uitgeprint en aan iedereen een gelamineerd exemplaar gegeven, die zij in hun Bijbel kunnen bewaren. 

270

Thema’s:
Bijbelstudie, Bijbel begrijpen, goede vragen stellen

Te gebruiken voor:
Bestuderen van de Bijbel

Bijbeltekst: 
“De Joden in Berea waren welwillender dan die in Tessalonica, want ze luisterden vol belangstelling naar de verkondiging van het evangelie en bestudeerden dagelijks de Schriften om te zien of het inderdaad waar was wat er werd gezegd.” (Handelingen 17: 11)

Leeftijd:
8 t/m 88 jaar

Registreer om meer te lezen...

In gesprek: Tien Bijbelstudie kaarten voor kinderen


Tien Bijbelstudie kaarten, die je bij elk Bijbelgedeelte kunt gebruiken

Doel:
Op nieuwe wijze met kinderen uit de bijbel lezen en hen helpen de Bijbel te bestuderen. Met deze tien kaarten kan je ook gedeeltes bestuderen die niet automatisch een verhaal zijn.

86


Activiteit: 

Er zijn tien bijbelstudiekaarten. De leider laat ieder kind een kaart van de stapel pakken. Dit betekent dat ieder kind in de groep minimaal een opdracht rondom het Bijbelgedeelte krijgt. De kaarten zijn genummerd en worden ook genummerd van 1 tot 10 afgewerkt. Het eerste kind leest het Bijbelgedeelte voor. De andere kinderen beantwoorden een voor een hun vraag. Hopelijk komt op deze wijze meer tot leven voor de kinderen en leren zij een tool om later zelf de bijbel te lezen. Hieronder vindt je de tien vragen rondom een onderwijs gedeelte uit de bijbel:

Registreer om meer te lezen...