896. Als mensen van één familie


Alle gelovigen gingen met elkaar om als mensen van één familie.

Ben je op zoek naar een idee rondom 'De eerste gemeente' (Handelingen 2: 41-47) Hier vind je een leuk idee van Adeline van der Kraan:

"Veel mensen geloofden Petrus en lieten zich dopen. Er kwamen die dag ongeveer drieduizend gelovigen bij. Alle gelovigen gingen met elkaar om als mensen van één familie. Ze kregen van de apostelen uitleg over Jezus. En ze kwamen steeds bij elkaar om te bidden en om met elkaar het brood te delen. De apostelen deden veel wonderen, en iedereen was diep onder de indruk. Alle gelovigen kwamen steeds bij elkaar. Ze deelden alles wat ze hadden. Ze verkochten hun bezittingen en het geld gaven ze aan iedereen die het nodig had. Elke dag kwamen ze naar de tempel om samen te zijn. Bij elkaar thuis deelden ze het brood. Vol vreugde zaten ze samen en iedereen was even belangrijk. Ze eerden God en het hele volk had veel waardering voor hen. Elke dag kwamen er meer mensen bij die door God gered waren."

Gesprekje over gezin, familie - onderbouw

Samen erover praten terwijl je het visueel maakt.

Lego poppetjes

Nodig: lego-poppetjes.

Zet een aantal lego-poppetjes voor je op tafel en praat samen de kinderen praten over wat een familie is. Hoe ziet het gezin waar zij bij horen eruit? En de (nabije) familie?

Zet er nog meer poppetjes bij. Vertel dat je als groep en als kerk, gemeente samen ook één familie bent. Laat de kinderen benoemen wie zij nog meer in de kerk kennen.

Evt. kan je ook poppetjes een functie/taak geven zoals dominee/voorganger, oudste, zondagsschoolleidster enz. om zo spelenderwijs wat meer uit te leggen over de opbouw van de kerk.

Dit idee is deel van een serie over dit Bijbelgedeelte:

Idee 896. Als mensen van één familie
Idee 897. We zijn allemaal anders, maar we hebben elkaar nodig
Idee 898. Een papieren slinger met poppetjes
I
dee 899. Samen bidden, samen brood delen
Idee 900. Gebedsmuur en theelichtjes bij het kruis
Idee 901. Hetzelfde van binnen, van buiten anders
Idee 902. Groepsopdracht: bouw samen een kerk

867. De 'Grote Oren' medewerker


Hoe helpen we kinderen om tijdens een vakantiebijbelweek, een kliederkerk of een groot kinderactiveit hun verhaal te vertellen?

Kinderen maken van alles mee. Hoe kunnen we het voor hen tijdens een grote kinderactiviteit gemakkelijk maken om hun verhaal te vertellen? Misschien wel door een 'Grote Oren' medewerker...

Ik luister naar jou grote oren

Dit is een team van vrijwilligers met grote oren op. Deze grote oren staan symbool voor het feit dat ze graag naar kinderen luisteren. Vanaf podium worden deze medewerkers voorgesteld en er wordt verteld dat kinderen tijdens de vakantiebijbelweekdagen, het grote kinderfeest of tijdens de Kliederkerk met deze mensen kunnen praten als ze hun verhaal willen vertellen.

 

828. Een goede werkvorm om over de Heilige Drie-eenheid na te denken


Met symbolen over de vraag 'wie is God?' nadenken

Wie is God? Wat houdt de Drie-Eeenheid? Welke gedachten hebben de kinderen hierover? Hoe kunnen we kinderen helpen om hier over na te denken en dit aan elkaar te uiten?

We kwamen op een mand vol symbolen. Elk kind mocht een symbol en aan de hand van dit symbool iets over God en de Drie-Eenheid vertellen. Het mooie is dat er geen foute antwoorden zijn. 

Ontdek de DrieEeenheiid 1

Onze mand vol symbolen bevatte:

  • een beker
  • speel brood
  • regenboog linten
  • ’brand’ wimpels
  • 'water' wimpels
  • een fles met water
  • een op batterij aangedreven waxinelichtje
  • vlammen van vilt
  • houten mensen
  • een aardbol
  • een windmolen
  • een kruis
  • een duif
  • harten 

In welke situatie kan je dit idee gebruiken?

thuis, zondagsschool les, kindernevendienst, vakantiebijbelweek, catacheseles, kindermoment tijdens de dienst, christelijke basisschool, godsdienstles

-------------------------------------------------

Met toestemming overgenomen van Mina Munns en haar site Flame Creatieve Kids.

 

816. Wie is de grootste in Gods koninkrijk?

 

Bekijk deze geweldige video in de catacheseles, de zondagsschool of de kindernevendienst

Deze mooii, korte, animatie film is uiterst geschikt om met kinderen en / of tieners na te denken over de woorden van Jezus in Mattheus 18: 1 - 5 (Mattheus 18:1-3, Mattheus 19:14 )

"In die tijd richtten de leerlingen tot Jezus de vraag: “Wie is nu wel de grootste in het Rijk der hemelen?” Hij riep een klein kind, zette het in hun midden en zei: “Voorwaar, Ik zeg u: als jullie niet opnieuw wordt als de kleine kinderen worden, zullen jullie het Rijk der Hemelen zeker niet binnengaan. Wie dus zichzelf gering acht zoals dit kind is de grootste in het Rijk der hemelen. En wie in mijn Naam zulk een kind opneemt, neemt Mij op."

Andere thema's waar je deze video voor zou kunnen gebruiken, zijn:

- Ons verlangen naar jong te zijn - waarom wil iedereen altijd jong zijn?  
- Ongeduld - hoe ga je om met ongeduldig zijn?  

forever young

Thema's

Worden als een kind, nederig, tevreden zijn met wat je hebt, ongeduldig zijn. 

Hoe werkt dit?

Je kunt deze video laten zien als introductie op een Bijbelverhaal. Vraag de kinderen en jongeren om snel op deze video te reageren. Wat valt hen op? Wat raakt je? Hierna vertel je het Bijbelverhaal. Na het Bijbelverhaal kan je eventueel de video nog een keer laten zien en verder met ze in gesprek gaan over overeenkomsten of verschillen tussen het Bijbelverhaal en de video. 

In welke situatie kan je dit idee gebruiken?

thuis, zondagsschool les, kindernevendienst, vakantiebijbelweek, catacheseles, christelijke basisschool, kindermoment tijdens een dienst, godsdienstles

Bekijk de video hieronder

Registreer om meer te lezen...

815. Bekijk de video 'de Klokkentoren' over het Bijbelverhaal van Esther


Het is niet gemakkelijk om een belangrijk radertje in Gods grote wiel te zijn

Tijdens het bekijken van deze korte animatie video moest ik denken aan koningin Esther. Zij gaf haar leven als gewoon meisje op zodat zij een belangrijk radertje in Gods grote plan kon worden. Zij moest hoog in haar koninklijke toren blijven, zodat God zijn volk door haar kon redden.

In deze video zien we hoe iemand zich opoffert zodat anderen een leven van plezier, vrolijkheid en overvloed kunnen leven. Dit deed mij denken aan Esther, maar je kunt deze video natuurlijk ook gebruiken als beeld van het leven en het sterven van Jezus. En wellicht kan je deze video inzetten om met kinderen en jongeren na te denken over wat het betekent om Jezus te volgen en je leven in te zetten voor de ander. Hoe ver ga je hierin? Wat doe je als het pijn doet?

clocktower

Thema's

Koningin Esther, opofferende liefde, het offer van Jezus, Gods goedheid, Jezus volgen, de ander dienen

Hoe werkt dit?

Je kunt deze video laten zien als introductie op een Bijbelverhaal. Vraag de kinderen en jongeren om snel op deze video te reageren. Wat valt hen op? Wat raakt je? Hierna vertel je het Bijbelverhaal. Na het Bijbelverhaal kan je eventueel de video nog een keer laten zien en verder met ze in gesprek gaan over overeenkomsten of verschillen tussen het Bijbelverhaal en de video. 

In welke situatie kan je dit idee gebruiken?

thuis, zondagsschool les, kindernevendienst, vakantiebijbelweek, catacheseles, christelijke basisschool, kindermoment tijdens een dienst, godsdienstles

Bekijk de video hieronder

Registreer om meer te lezen...

771. Een lege mond en een bord vol tandpasta

Korte uitleg:
Laatst zag ik in een dienst een leuke objectles die je kunt gebruiken over de kracht van woorden, de macht van de tong en hoe ga je om met de lelijke woorden die je er misschien uitgeflapt hebt. 

De schrijver Jakobus is hier in hoofdstuk 3 erg duidelijk in: 

De macht van de tong
"Wie in zijn spreken nooit misdoet is een volmaakt mens, in staat zichzelf geheel in toom te houden. Wij hoeven een paard slechts een bit in de mond te doen om het hele dier te besturen en in de hand te hebben. Of denk aan een schip: hoe groot het ook is en al wordt het door hevige winden voortgedreven, toch wordt het door een heel klein roer gewend zoals de stuurman het wil. Ook de tong is maar een klein deel van ons lichaam, toch slaat zij een hoge toon aan.... Maar de tong kan geen mens temmen... Met haar zegenen wij onze Heer en Vader, en met haar vervloeken wij de mensen, die naar Gods gelijkenis zijn geschapen."

tandpasta

Hieronder een video over hoe je aan de hand van een tube met tandpasta dit Bijbelgedeelte en haar boodschap kunt illustreren en uitleggen:

Registreer om meer te lezen...

770. Drijvende sinaasappels?! (3) - Hebreeën 12

Korte uitleg:
De schrijver van de brief aan de Hebreeën schrijft in hoofdstuk 12: 1

"Door zo’n wolk van getuigen omgeven moeten wij elke zondelast die ons hindert, van ons afschudden, om vastberaden de wedstrijd te lopen waarvoor we ons hebben ingeschreven." 

In dit Bijbelgedeelte daagt de schrijver ons uit om onze zonden af te leggen en alles, dat ervoor zorgt dat we ons geloof willen opgeven, achter ons te laten om zo op krachtige wijze de wedstrijd tot de finish toe uit te lopen. Een mooi, maar ook ingewikkeld gedeelte. Gelukkig hebben we nog steeds onze twee sinaasappels en de kan met water. 

sinas3

Voor de derde keer een manier hoe je dit proefje zelfs ook voor zo'n ingewikkeld Bijbelgedeelte kunt gebruiken.


In de video hieronder zie hoe je dit gedeelte uit Hebreeën 12 op gemakkelijk manier aan kinderen kunt uitleggen. 

Registreer om meer te lezen...

595. De verwoesting en het herstel van de stad Jeruzalem

Korte uitleg:
Anna-Maria Prins van Kind en Kerk Apeldoorn van de RK-kerk heeft me het volgende idee rondom de verwoesting en het herstel van de stad Jeruzalem gestuurd. Het is een idee waarin de profeet Jesaja een belangrijke rol speelt.

Ik vind haar ideëen altijd super creatief. Deze ook weer! Het idee is namelijk een werkvorm waarin knutselen, vertellen, erover praten en beleven in één valt!

stadkarton

 

Registreer om meer te lezen...

590. Kliederkerk 'de rijke jongeling' 9 - Door een andere bril kijken

Korte uitleg:
Een serie van tien ideeën die je kunt inzetten rondom het Bijbelverhaal over de ontmoeting tussen Jezus en de rijke jongeling. Deze ideeën zijn afkomsting van Martine Versteeg van www.kliederkerk.nl.

In de tijd van Jezus dachten mensen dat als je rijk bent dat dat komt omdat God jou goed vindt. Dat betekende dat mensen in die tijd niet echt heel erg positief keken naar de mensen die arm waren. Zij waren vast heel slecht, anders had God ze wel rijk gemaakt. Door het verhaal van Jezus gingen mensen anders kijken.

In dit idee gaan we met de kinderen ook op een andere manier kijken...


bril

Bijbeltekst:
"Er kwam een jonge man bij Jezus. Hij vroeg: ‘Meester, wat voor goeds moet ik doen om het eeuwige leven te krijgen?’ … Als je eeuwig wil leven, houd je dan aan Gods regels.’ … ‘Ik houd me aan al die regels. Wat kan ik nog meer doen?’ Jezus zei tegen hem: ‘Als je perfect wil zijn, ga dan naar huis. Verkoop alles wat je hebt en geef het geld aan de armen. Dan zul je in de hemel in de hemel een grote beloning krijgen. Als je alles weggegeven hebt, kom dan terug en ga met mij mee.     (Mattheüs 19:16-21)

Registreer om meer te lezen...

588. Kliederkerk 'de rijke jongeling' 7 - Kruip jij er doorheen?

Korte uitleg:
Een serie van tien ideeën die je kunt inzetten rondom het Bijbelverhaal over de ontmoeting tussen Jezus en de rijke jongeling. Deze ideeën zijn afkomsting van Martine Versteeg van www.kliederkerk.nl.

Een kameel kan niet door een naald kruipen, of wel?
Een mens kan niet door een kaart kruipen, of wel?


kaart


Bijbeltekst:
"Er kwam een jonge man bij Jezus. Hij vroeg: ‘Meester, wat voor goeds moet ik doen om het eeuwige leven te krijgen?’ … Als je eeuwig wil leven, houd je dan aan Gods regels.’ … ‘Ik houd me aan al die regels. Wat kan ik nog meer doen?’ Jezus zei tegen hem: ‘Als je perfect wil zijn, ga dan naar huis. Verkoop alles wat je hebt en geef het geld aan de armen. Dan zul je in de hemel in de hemel een grote beloning krijgen. Als je alles weggegeven hebt, kom dan terug en ga met mij mee.     (Mattheüs 19:16-21)

Registreer om meer te lezen...

587. Kliederkerk 'de rijke jongeling' 6 - De Kamelenrace

Korte uitleg:
Een serie van tien ideeën die je kunt inzetten rondom het Bijbelverhaal over de ontmoeting tussen Jezus en de rijke jongeling. Deze ideeën zijn afkomsting van Martine Versteeg van www.kliederkerk.nl.

In het verhaal zegt Jezus dat het voor een rijk iemand moeilijk is om bij Gods nieuwe wereld te horen. Je zult eerder een kameel door het oog van een naald zien gaan. Poeh dat lijkt wel onmogelijk!

Een uitleg die weleens gebruikt wordt is dat in Jeruzalem (waar dit verhaal verteld werd) in de stadsmuur een klein poortje was die ‘oog van de naald’ heette. Als de grote poorten dicht waren konden de mensen daar nog doorheen. Een kameel kon er met heel veel moeite erdoorheen, maar dan moest hij wel al zijn bagage en zijn zadel afdoen en op zijn knieën door het poortje gaan. 

In dit idee gaan we kijken hoe het is om als kameel door het oog van een naald te kruipen.

kameel


Bijbeltekst:

"Er kwam een jonge man bij Jezus. Hij vroeg: ‘Meester, wat voor goeds moet ik doen om het eeuwige leven te krijgen?’ … Als je eeuwig wil leven, houd je dan aan Gods regels.’ … ‘Ik houd me aan al die regels. Wat kan ik nog meer doen?’ Jezus zei tegen hem: ‘Als je perfect wil zijn, ga dan naar huis. Verkoop alles wat je hebt en geef het geld aan de armen. Dan zul je in de hemel in de hemel een grote beloning krijgen. Als je alles weggegeven hebt, kom dan terug en ga met mij mee.     (Mattheüs 19:16-21)

Registreer om meer te lezen...

585. Kliederkerk 'de rijke jongeling' 4 - Geef wat weg!

Korte uitleg:
Een serie van tien ideeën die je kunt inzetten rondom het Bijbelverhaal over de ontmoeting tussen Jezus en de rijke jongeling. Deze ideeën zijn afkomsting van Martine Versteeg van www.kliederkerk.nl.

De rijke jongeling moest kiezen of hij al zijn rijkdom achter zich wilde laten. Heel veel kinderen op de vlucht kunnen niet kiezen. Ze moeten alles achterlaten en komen met lege handen hier. Misschien kunnen wij met het volgende idee hieronder hun handen een klein beetje vullen...


kado 

Bijbeltekst:
"Er kwam een jonge man bij Jezus. Hij vroeg: ‘Meester, wat voor goeds moet ik doen om het eeuwige leven te krijgen?’ … Als je eeuwig wil leven, houd je dan aan Gods regels.’ … ‘Ik houd me aan al die regels. Wat kan ik nog meer doen?’ Jezus zei tegen hem: ‘Als je perfect wil zijn, ga dan naar huis. Verkoop alles wat je hebt en geef het geld aan de armen. Dan zul je in de hemel in de hemel een grote beloning krijgen. Als je alles weggegeven hebt, kom dan terug en ga met mij mee.     (Mattheüs 19:16-21)

Registreer om meer te lezen...

584. Kliederkerk 'de rijke jongeling 3' - De wereld op z’n kop!

Korte uitleg:
Een serie van tien ideeën die je kunt inzetten rondom het Bijbelverhaal over de ontmoeting tussen Jezus en de rijke jongeling. Deze ideeën zijn afkomsting van Martine Versteeg van www.kliederkerk.nl.

Jezus zet de wereld van de rijke jongeling op zijn kop. Dit had hij niet verwacht... In dit derde idee van Martine gaan we onze wereld ook op de kop zetten. Doe je mee?


opdekop


Bijbeltekst:

"Er kwam een jonge man bij Jezus. Hij vroeg: ‘Meester, wat voor goeds moet ik doen om het eeuwige leven te krijgen?’ … Als je eeuwig wil leven, houd je dan aan Gods regels.’ … ‘Ik houd me aan al die regels. Wat kan ik nog meer doen?’ Jezus zei tegen hem: ‘Als je perfect wil zijn, ga dan naar huis. Verkoop alles wat je hebt en geef het geld aan de armen. Dan zul je in de hemel in de hemel een grote beloning krijgen. Als je alles weggegeven hebt, kom dan terug en ga met mij mee.     (Mattheüs 19:16-21)

Registreer om meer te lezen...

583. Kliederkerk 'de rijke jongeling' 2 - Eigen spelregels?

Korte uitleg:
Een serie van tien ideeën die je kunt inzetten rondom het Bijbelverhaal over de ontmoeting tussen Jezus en de rijke jongeling. Deze ideeën zijn afkomsting van Martine Versteeg van www.kliederkerk.nl.

Als de rijke man aan Jezus vraagt wat voor goede dingen hij moet doen om het eeuwige leven te krijgen, zegt Jezus dat hij zich moet houden aan Gods regels: de tien geboden. Dat zijn eigenlijk een soort spelregels, zodat het leven ‘goed’ blijft. In dit idee gaan de kinderen en de ouders creatief met de regels aan de slag...

tiengeboden

Bijbeltekst:
"Er kwam een jonge man bij Jezus. Hij vroeg: ‘Meester, wat voor goeds moet ik doen om het eeuwige leven te krijgen?’ … Als je eeuwig wil leven, houd je dan aan Gods regels.’ … ‘Ik houd me aan al die regels. Wat kan ik nog meer doen?’ Jezus zei tegen hem: ‘Als je perfect wil zijn, ga dan naar huis. Verkoop alles wat je hebt en geef het geld aan de armen. Dan zul je in de hemel in de hemel een grote beloning krijgen. Als je alles weggegeven hebt, kom dan terug en ga met mij mee.     (Mattheüs 19:16-21)

Registreer om meer te lezen...

582. Kliederkerk 'de rijke jongeling' 1 - De schatkist

Korte uitleg:
Een serie van tien ideeën die je kunt inzetten rondom het Bijbelverhaal over de ontmoeting tussen Jezus en de rijke jongeling. Deze ideeën zijn afkomsting van Martine Versteeg van www.kliederkerk.nl.

In dit eerste idee gaan we aan de slag met chocolade munten, een schatkist, stiften en de vraag: “Wat heb je allemaal nodig als je rijk, perfect of de beste wilt zijn?” Nieuwsgierig? Kijk snel verder…

schatkist2

Kliederkerk:
Kliederkerk is een nieuwe vorm van kerk-zijn voor kinderen en de mensen om hen heen. Het is geïnspireerd door het Engelse Messy Church. JOP, Jeugdorganisatie Protestantse Kerk wil het concept Kliederkerk breed bekend maken in Nederland en het netwerk van Kliederkerkers ondersteunen. Kliederkerk Nederland ondersteunt gemeenten en pioniers met tools en inspiratie om zelf Kliederkerken op te zetten die goed aansluiten bij de lokale context.

Op de website van Kliederkerk vind je allerlei creatieve ideeën om zelf Kliederkerk vorm te geven. Zie daarvoor ook hun Pinterestpagina. Ook hebben \e een handleiding gemaakt die je stap voor stap helpt om een kliederkerk op te zetten. Die kun je gratis aanvragen. Wil je op de hoogte blijven van de laatste Kliederkerk-ontwikkelingen, dan kan je hun Facebookpagina liken.

Bijbeltekst:
"Er kwam een jonge man bij Jezus. Hij vroeg: ‘Meester, wat voor goeds moet ik doen om het eeuwige leven te krijgen?’ … Als je eeuwig wil leven, houd je dan aan Gods regels.’ … ‘Ik houd me aan al die regels. Wat kan ik nog meer doen?’ Jezus zei tegen hem: ‘Als je perfect wil zijn, ga dan naar huis. Verkoop alles wat je hebt en geef het geld aan de armen. Dan zul je in de hemel in de hemel een grote beloning krijgen. Als je alles weggegeven hebt, kom dan terug en ga met mij mee.     (Mattheüs 19:16-21)

Registreer om meer te lezen...

542. Tien Bijbelstudie kaarten, die je bij elk Bijbelverhaal kunt gebruiken

Korte uitleg:
Ik was op zoek naar een nieuwe manier van Bijbellezen, waarin ik de kinderen uit de bovenbouw en de jonge tieners niet langer Bijbelverhalen hoefde te vertellen, maar waarbij zij zelf aan de slag gingen met een Bijbelverhaal.

Tegelijkertijd wilde ik de kinderen tien vragen aanleren die zij konden stellen als ze thuis (of waar dan ook) uit de Bijbel lazen. Als bij elkaar ben ik een half jaar met een stuk of acht Antilliaanse tieners aan de hand van deze kaarten door het Marcus evangelie gegaan. Hieronder in de video leg ik uit hoe het werkt. 

Onder de video vind je een PDF bestand dat je kunt downloaden. Hierin vind je alle vragen.

 85


Doel:

Op nieuwe wijze met kinderen uit de bijbel lezen en hen helpen de Bijbel te bestuderen. Met deze tien kaarten kan je alle verhaalgedeeltes in de Bijbel bestuderen.

Bekijk de video:
Hieronder kan je de video bekijken en de vragen downloaden...

Registreer om meer te lezen...

535. Bijbelteksten aanleren met powerpoints

Korte inleiding:
Ik kreeg van Vincent van Zeijl twee powerpoints als voorbeeld hoe zij bij hen op de kinderclub bijbelteksten aanleren. Er wordt steeds een woord weggelaten of vervangen. Vincent gaf aan dat de kinderen het  altijd leuk vinden om dit te doen. En dat het een mooie manier van inprenting is.

Teksten:
In de powerpoints worden de volgende twee teksten aangeleerd:

"Maar gelukkig is de man, die op de HERE vertrouwt en al zijn geloof en hoop op Hem richt."

"Je bent zo kostbaar in mijn ogen, zo waardevol en ik hou zo veel van jou."


Microsoft PowerPoint 2013 logo.svg

Downloaden:
Hieronder kan je de twee powerpoints downloaden.

Registreer om meer te lezen...

522. Rode en groene kaarten - de Bergrede van Jezus op een andere manier benaderd

Korte uitleg:
Een mooie en interactieve werkvorm waarbij je samen met de kinderen, tieners en/of volwassenen stil staat bij de Bergrede van de Here Jezus. Deze werkvorm helpt je om op een nieuwe manier met elkaar hierover in gesprek te gaan en van elkaar te leren.


roodgroen

Thema’s:
De bergrede,

Te gebruiken voor:
kindermoment tijdens de dienst, creatief onderwijs kinderwerk

Bijbeltekst:
“Bij het zien van deze menigte ging Hij de berg op, en toen Hij was gaan zitten, kwamen zijn leerlingen bij Hem.  Hij nam het woord en onderrichtte* hen met deze toespraak: (Mattheus 5: 1-2)

Leeftijd:
4 t/m 88 jaar

Lees meer

378. Kleine groepen

Korte uitleg:
Tijdens een kinderprogramma is het fijn om op een bepaald moment de kinderen in kleine groepen op te delen. Één van de betere manieren om dit te doen, is, als je een grote zaal hebt, om de kinderen op hun buik met de hoofden naar elkaar toe te laten liggen. Dit heeft drie voordelen:

1) Iedereen kan elkaar aan kijken
2) Omdat ze op hun armen liggen, kunnen ze niet aan elkaar trekken of elkaar slaan.
3) Ze kunnen elkaar niet schoppen.

378


Het doel van de kleine groepen is om:

Registreer om meer te lezen...

330. Reageren op de Bijbel met ‘gevoel lepels’

Korte uitleg:
Dit is een idee verder uitgewerkt door Marijne Verbueken om kinderen te stimuleren om hun gevoelens rondom een verhaal uit de Bijbel te uiten. Het is fascinerend om te ontdekken wat kinderen echt denken en voelen over de verhalen die wij hen vertellen.

Weten wat kinderen over een verhaal voelen of hen helpen om te ontdekken wat de mensen in het verhaal voelden, is een mooie gelegenheid om een gesprek over het verhaal te starten en te kijken in hoeverre ze het verhaal begrijpen. Heel vaak komen ze met ideeën, waar volwassenen nooit over nagedacht zouden hebben!

330.4

Thema’s:
Eenheid en diversiteit binnen de kerk / gemeente

Te gebruiken voor:
kindermoment tijdens de dienst, creatief kinderwerk

Bijbeltekst:
"Toen nu de heidenen dit hoorden, verblijdden zij zich en verheerlijkten het woord des Heren; en allen, die bestemd waren ten eeuwigen leven, kwamen tot geloof. “ (Hand.13:48)

Leeftijd:
4 t/m 12 jaar

Registreer om meer te lezen...

312. Reageren op de Bijbel met ‘gevoel kaarten’

Doel:
Dit is een idee om kinderen te stimuleren om hun gevoelens rondom een verhaal uit de Bijbel te uiten. Het is fascinerend om te ontdekken wat kinderen echt denken en voelen over de verhalen die wij hen vertellen.

312

Activiteit: 

Weten wat kinderen over een verhaal voelen of hen helpen om te ontdekken wat de mensen in het verhaal voelden, is een mooie gelegenheid om een gesprek over het verhaal te starten en te kijken in hoeverre ze het verhaal begrijpen. Heel vaak komen ze met ideeën, waar volwassenen nooit over nagedacht zouden hebben!

Registreer om meer te lezen...

295. Mee-Speelverhaal: Scheiding tussen Abram en Lot

Korte uitleg:
Een mooi verhaal van Ellen Zuijdwegt, dat je beeldend kunt vertellen. De kinderen kunnen tijdens de vertelling meespelen door middel van het nazeggen van bepaalde woorden of zinnen. Deze staan cursief gedrukt. U zegt het het eerst, de kinderen zeggen het na. Ook kunnen ze bepaalde emoties uitbeelden. De kinderen blijven gewoon op hun plek zitten tijdens het vertellen. Zelf kunt u het verhaal beeldend vertellen. Kom van uw stoel, loop rond, of maak bepaalde bewegingen die van toepassing zijn.

Hieronder vind je het verhaal van de scheiding tussen Abram en zijn neef Lot.

295

Thema’s:
samenwerken,  juiste keuzes maken

Te gebruiken voor:
een vertelling van een Bijbelverhaal in een gezinsdienst of tijdens het kinderwerk

Bijbeltekst: 
“Daarom zei Abram tegen Lot: ‘Waarom zouden we ruziemaken, jij en ik, of jouw herders en de mijne? We zijn toch familie? Het is maar beter dat we uiteengaan. Het hele land ligt voor je open. Als jij naar links gaat, ga ik naar rechts; als jij naar rechts gaat, ga ik naar links.’” (Genesis 13: 8,9)

Leeftijd:
4 t/m 88 jaar

Registreer om meer te lezen...

270. Vragen om te stellen als je de Bijbel leest

Korte uitleg:
Binnen onze missionaire gemeente hebben we onze doelgroep een lijst van vragen laten bedenken die je kunt stellen, als je de Bijbel leest.  Deze vragen kun je ook goed gebruiken binnen de bovenbouw van het kinderwerk. Wij hebben deze vragen uitgeprint en aan iedereen een gelamineerd exemplaar gegeven, die zij in hun Bijbel kunnen bewaren. 

270

Thema’s:
Bijbelstudie, Bijbel begrijpen, goede vragen stellen

Te gebruiken voor:
Bestuderen van de Bijbel

Bijbeltekst: 
“De Joden in Berea waren welwillender dan die in Tessalonica, want ze luisterden vol belangstelling naar de verkondiging van het evangelie en bestudeerden dagelijks de Schriften om te zien of het inderdaad waar was wat er werd gezegd.” (Handelingen 17: 11)

Leeftijd:
8 t/m 88 jaar

Registreer om meer te lezen...

141. Daniel - De schrijvende hand op de muur

Korte uitleg:
Een vertelling plus uitwerking van het Bijbelverhaal van koning Belsarsar die Daniel nodig heeft om uit te leggen wat de schrijvende hand op de muur betekent.

141

Thema’s:
Kinderen laten zien dat mensen rare dingen doen als ze denken dat ze belangrijk zijn. Maar ook dat God het allerbelangrijkst is.

Te gebruiken voor:
een vertelling van een Bijbelverhaal in een gezinsdienst of tijdens het kinderwerk

Bijbeltekst: 
"Terwijl ze dat deden, verschenen er vingers van een mensenhand en die schreven iets op de gepleisterde muur van het koninklijk paleis, tegenover de luchter. De koning zag de schrijvende hand; hij verschoot van kleur en raakte in verwarring, zijn heupgewrichten verslapten en zijn knieën knikten tegen elkaar (Daniel 5: 5,6)

Leeftijd:
6 t/m 12 jaar

Registreer om meer te lezen...

102. Wanneer is iemand te vertrouwen?

Korte uitleg:
Een leuke vorm van groepsgesprek als verwerking op het onderwerp waarom iemand wel of niet te vertrouwen is.

102

Thema’s:
vertrouwen op God, mensen in de Bijbel die voor een onmogelijke situatie staan

Te gebruiken voor:
creatief onderwijs kinderwerk

Bijbeltekst:
"Vertrouw op de HEER met heel je hart, steun niet op eigen inzicht.” (Spreuken 3:5)

Leeftijd:
4 t/m 12 jaar

Registreer om meer te lezen...

86. Tien Bijbelstudie kaarten, die je bij elk Bijbelgedeelte kunt gebruiken

Doel:
Op nieuwe wijze met kinderen uit de bijbel lezen en hen helpen de Bijbel te bestuderen. Met deze tien kaarten kan je ook gedeeltes bestuderen die niet automatisch een verhaal zijn.

86


Activiteit: 

Er zijn tien bijbelstudiekaarten. De leider laat ieder kind een kaart van de stapel pakken. Dit betekent dat ieder kind in de groep minimaal een opdracht rondom het Bijbelgedeelte krijgt. De kaarten zijn genummerd en worden ook genummerd van 1 tot 10 afgewerkt. Het eerste kind leest het Bijbelgedeelte voor. De andere kinderen beantwoorden een voor een hun vraag. Hopelijk komt op deze wijze meer tot leven voor de kinderen en leren zij een tool om later zelf de bijbel te lezen. Hieronder vindt je de tien vragen rondom een onderwijs gedeelte uit de bijbel:

Registreer om meer te lezen...