1003. Spraakverwarring bij de torenbouw van Babel


Een interactief Mee-Speel-Verhaal 

Dit verhaal kan je vertellen als een zogenaamd ‘Mee-Speel-Verhaal’. De kinderen kunnen tijdens de vertelling meespelen door middel van het nazeggen van bepaalde woorden of zinnen. Deze staan cursief gedrukt. Jij zegt het eerst, de kinderen zeggen het na. Ook kunnen ze bepaalde emoties uitbeelden, of geluiden maken.

Spraakverwarring bij de torenbouw van Babel een mee speel vertel Bijbelverhaal voor de zondagsschool kindernevendienst of in de klas

Je kunt er voor kiezen om dit alle kinderen te laten doen, of tijdens het vertellen een kind aan te wijzen die dit doet. Ook kan je kinderen tijdens het vertellen mee laten spelen door iets uit te beelden. Als ze dan iets moeten doen of zeggen kan je dit fluisterend aan hen vertellen. Speel zelf ook mee.

Spreek van te voren af dat als jij jouw hand als stopteken omhoog steekt, de kinderen stil zijn. De kinderen blijven gewoon op hun plek zitten tijdens het vertellen, tenzij er kinderen iets uit moeten beelden waarbij ze moeten lopen. Zelf kan je  het verhaal beeldend vertellen. Kom van je stoel, loop rond, of maak bepaalde bewegingen die van toepassing zijn.

Hieronder vind je een mooi, nieuw Mee-Speel-verhaal van Ellen Zuijdwegt uit Genesis 11:1-10 over de spraakverwarring bij de torenbouw van Babel . Dit verhaal is al eerder in de werkwijze 'Vertel het maar' gepubliceerd.

Registreer om meer te lezen...

985. Maak kennis met de joggende clown...


Een leuke sketch hoe je als clown of personage een Bijbelverhaal kunt introduceren

De jogger is natuurlijk een sportief geklede en zeer fanatieke sporter. Hij heeft alles voor de sport over.

Je komt als jogger binnen in looppas, met overdreven opgetrokken knieën en uitgebreide armbewegin­gen. Je vertrouwt op je dieet, je vertrouwt op je sterrenbeeld en kastanje in je broekzak. Kijk voor jezelf wat je hier gebruikt. Waarvan zijn de kinderen op de hoogte? Klavertje vier, kippenpoot, armband, stenen enz..

clown running

Ja, met al die attributen haal je nog eens de Olympische Spelen. Wat zal je een geluk hebben!

Lees meer

984. Maak kennis met de onhandige directeur van het museum


Een leuke sketch hoe je als clown of personage een Bijbelverhaal kunt introduceren

Je komt binnen als directeur. Hang allerlei medailles aan een colbertjasje. Je ziet er indrukwekkend en voornaam uit. Je praat als met een aardappel in je mond. Je laat de kinderen een aantal kunstwerken uit het museum zien.

Eerst een heel duur schilderij (gewoon een A3-formaat kleuterachtige tekening die je vooraf aan de muur hebt opgehangen). Je bent trots en "vreselijk, verschrikkelijk blij" dat je dit schilderij in jouw museum hebt. Natuurlijk ben je er heel zuinig op, niemand mag er aankomen. O, het hangt een beetje scheef. Je hangt het even iets rechter, maar hoe bestaat het, je trekt het hele geval van de muur en scheurt het "per ongeluk" dwars door midden. O nee! (Komisch hoor!). Nou, dat was even een kleinigheidje!

Clown

Het volgende, dat je laat zien is een constructie van bijvoorbeeld luciferdoosjes op een tafeltje. Nou, dat is wel heel indrukwekkend en fantastisch dat je dat in je museum hebt. Je wilt heel interessant uitleggen hoe het gemaakt is en terwijl je wijst, glijd je even uit over de gladde vloer en met je hand druk je het hele "kunstwerk" plat en kapot. Of je zwaait met je handen om aan te geven hoe fantastisch je het vindt dat je dit kunstwerk hebt en je zwaait het hele kunstwerk van tafel. O, dit is een ramp.

Je kunt door gaan met nog een paar andere dingen tot je uiteindelijk bij een schilderij of voorwerp komt, dat je niet kent.

Introductie Bijbelverhaal

Registreer om meer te lezen...

955. Jezus ontmoet Zacheüs


Een verhaal dat je kunt vertellen als mee-speel-verhaal

Leg eerst het begrip ‘Tollenaar’ uit aan de kinderen. Dit kan d.m.v. een kort rollenspel.
 
Vraag de kinderen of ze weten wat ‘tol betalen’ is.
- Wie is er wel eens door een tunnel of over een weg geweest waar je tol moest betalen?
- Hoe ging dat? Waarom moest dat?
 
Vroeger, in de tijd van Jezus, moesten de mensen ook tol betalen. De Romeinse soldaten hadden mooie wegen aangelegd, dat kostte geld, daar moest je voor betalen. Een tollenaar moest er voor zorgen dat het geld betaald werd en het aan de baas van de Romeinse soldaten geven.

zacheus

Hieronder vind je een mooi, nieuw verhaal van Ellen Zuijdwegt over Lucas 19:1-10. Dit verhaal is al eerder in de werkwijze 'Vertel het maar' gepubliceerd.

Registreer om meer te lezen...

954. Jona en de wonderboom


Een verhaal dat je kunt vertellen als schetsbordverhaal

Op een heuvel buiten de stad zit Jona. Hij heeft een afdakje gemaakt van bladeren zodat hij een beetje in de schaduw kan zitten. Hij kijkt naar de stad. Hij wacht totdat God de stad kapot gaat maken. Jona heeft het zelf tegen de mensen in Ninevé gezegd: ‘Over 40 dagen zal God de stad kapot maken!’ Net goed vindt hij. Jona houdt niet van de mensen in Ninevé. Zulke slechte mensen verdienen straf!

Jona wacht… en wacht… en wacht, tot de 40 dagen voorbij zijn. Nu gaat het gebeuren! denkt Jona. Maar er gebeurt niets! De stad wordt niet kapot gemaakt. 

En dan wordt Jona boos! Boos! ‘Ik wist het wel’, zegt hij tegen de Here God. ‘Ik wist het wel, daarom wilde ik hier niet naar toe! U bent een God vol liefde en geduld. U wilt de mensen vergeven als ze er spijt van hebben. Want U houdt van de mensen in Ninevé, maar ikke niet!’ Wat is Jona boos.

Jona en de wonderboom 2

Hieronder vind je een mooi, nieuw verhaal van Ellen Zuijdwegt over Jona 4. Dit verhaal is al eerder in de werkwijze 'Vertel het maar' gepubliceerd.

Registreer om meer te lezen...

953. Jeremia in de waterkelder


Een verhaal dat je kunt vertellen als schetsbordverhaal

Jeremia luistert wel naar de Here God. Hij houdt veel van de Here God en blijft de woorden van God doorvertellen aan de mensen. Elke dag vertelt Jeremia de mensen wat Here God tegen Hem heeft gezegd. Hij wil zo graag dat de mensen naar Hem luisteren.

Maar de leiders van Jeruzalem vinden dit niet leuk. Ze haten Jeremia en gaan naar het paleis van koning Sedekia. De koning zit op zijn troon en luistert naar wat de leiders over Jeremia vertellen. ‘Hij moet stoppen met praten over wat God heeft gezegd! We willen niet dat de mensen naar hem luisteren! We willen dat Jeremia doodgemaakt wordt!

O, wat zijn de leiders boos op Jeremia! ‘Doe maar met Jeremia wat je wilt’, zegt de koning.

De leiders zijn blij. Ze pakken Jeremia en nemen hem mee. Ze gooien hem in een water-put. Gelukkig zit er geen water in de put, maar wel modder. Jeremia zakt langzaam weg in de modder.

Jeremia in de waterkelder 2

Hieronder vind je een mooi, nieuw verhaal van Ellen Zuijdwegt over Jeremia 38:1-13. Dit verhaal is al eerder in de werkwijze 'Vertel het maar' gepubliceerd.

Registreer om meer te lezen...

952. Maria is ooggetuige van Jezus’ opstanding


Een verhaal dat je kunt vertellen als een zogenaamd ‘Mee-Speel-Verhaal’

Er lopen drie vrouwen naast elkaar over de weg. Ze kijken verdrietig. Ze huilen.
Ze hebben allemaal een flesje in hun hand. Een flesje waar olie in zit met een lekkere geur.
(maak een ruik geluid) Mmm, dat ruik lekker. Maar daar worden ze niet blij van. Ze kijken verdrietig. Ze huilen.

Het zijn Maria uit Magdala, Maria de moeder van Jakobus en Salome.
Ze willen naar Jezus toe. Maar Jezus is gestorven aan het kruis en zijn vrienden hebben Hem begraven. Nu gaan ze naar het graf om het lichaam van Jezus te verzorgen met de olie.
Wat kijken ze verdrietig, wat moeten ze huilen.

Het is zondag, de eerste dag van de week. Het is nog héél vroeg in de morgen.
De zon komt net op. Nu lopen ze naar de graftuin waar het graf van Jezus is.
In die tuin zijn rotsen. In één van die rotsen is een groot gat gemaakt. Daar hebben de vrienden het lichaam van Jezus ingelegd. Voor het gat is een grote steen gerold.

‘O’, zegt Maria van Magdala. ‘De steen, de grote zware steen voor het graf! Wie zal voor ons de steen wegrollen?’

graf opgestaan

Hieronder vind je een mooi, nieuw verhaal van Ellen Zuijdwegt over Marcus 16:9-11. Dit verhaal is al eerder in de werkwijze 'Vertel het maar' gepubliceerd.

Registreer om meer te lezen...

951. Farao geeft zich niet over


Een verhaal dat je kunt vertellen als een zogenaamd ‘Mee-Speel-Verhaal’

Dit verhaal kan je vertellen als een zogenaamd ‘Mee-Speel-Verhaal’. De kinderen kunnen tijdens de vertelling meespelen door middel van het nazeggen van bepaalde woorden of zinnen. Deze staan cursief gedrukt.
Je zegt het eerst, de kinderen zeggen het na. Ook kunnen ze bepaalde emoties uitbeelden, of geluiden maken. Je kunt er voor kiezen om dit alle kinderen te laten doen, of tijdens het vertellen een kind aan te wijzen die dit doet.
Ook je kunt kinderen tijdens het vertellen mee laten spelen door iets uit te beelden. Als ze dan iets moeten doen of zeggen kan je dit fluisterend aan hen vertellen. Speel zelf ook mee.

Spreek van te voren af, dat als jij je hand als stopteken omhoog steekt, de kinderen stil zijn.
De kinderen blijven gewoon op hun plek zitten tijdens het vertellen, tenzij er kinderen iets uit moeten beelden waarbij ze moeten lopen.
Zelf kkan je het verhaal beeldend vertellen. Kom van jouw stoel, loop rond, of maak bepaalde bewegingen die van toepassing zijn.
Je kunt de groep bijvoorbeeld in drieën verdelen. Eén deel zegt wat Mozes en Aäron zeggen.
Eén deel zegt wat Farao zegt. Eén deel zegt de zin: ‘Maar God geeft niet op’ De geluiden kunnen alle kinderen maken.

pyramids 2159286 960 720

Hieronder vind je een mooi, nieuw verhaal van Ellen Zuijdwegt over Exodus 8:1-10:29. Dit verhaal is al eerder in de werkwijze 'Vertel het maar' gepubliceerd.

Registreer om meer te lezen...

751. De mooiste Bijbelverhalen vertellen met behulp van een verhaalzak

Korte uitleg:
Tijdens mijn opleiding tot kinderwerk in Engeland bijna dertig jaar geleden liet iemand mij een verhaalzak / storybag zien. Dit zijn zakken waarmee je op een mooie en gemakkelijke wijze een specifiek Bijbelverhaal kunt vertellen. Elke verhaalzak is speciaal rondom een bepaald Bijbelverhaal gemaakt.  Er zijn verhaalzakken voor o.a. de volgende Bijbelverhalen:

- Pasen; de opstanding
- Oogstfeest
- Jozef's mantel en dromen
- Mozes door de Rode Zee
- De gelijkenis van de verloren zoon
- Noach
- Psalm 23
- Het Evangelie
- De wonderbare visvangst
- De schepping in zeven dagen
- Kerst; een bezoek aan Bethlehem

storybag 2

In de video hieronder demonsteer ik hoe de verhaalzak van Noach werkt en vind je twee sites waar je in Engeland deze verhaal zakken kunt bestellen:

Registreer om meer te lezen...

681. De Schatkoffer - de Goede Herder

Korte uitleg:
Ik heb laatst iets moois gezien...  Het ging om een kamishibai / vertelkast van De Schatkoffer, waarmee je de mooiste Bijbelverhalen kunt vertellen. De Schatkoffer maakt geillustreerde bijbelverhalen voor jonge kinderen. De kamishibai / vertelkast is daarbij een geweldig middel om voor te lezen. In de klas, op het kinderdagverblijf of in de kerk.

Ook prachtig te gebruiken tijdens een kindermoment in de dienst. De tekst van het verhaal staat op de achterkant van de hele mooie illustraties, die je dus gemakkelijk kunt voorlezen.

Video:
Hieronder vertel ik het verhaal van de goede herder met de hulp van een kamishibai. Nou ja, vertellen? Om eerlijk te zijn lees ik het gewoon voor!  

Ook een kamishibai?
Als je net als ik ook een kamishibai met die prachtige Bijbelverhalen wilt hebben, dan je deze bij de Schatkoffer bestellen.

 

 

522. Rode en groene kaarten - de Bergrede van Jezus op een andere manier benaderd

Korte uitleg:
Een mooie en interactieve werkvorm waarbij je samen met de kinderen, tieners en/of volwassenen stil staat bij de Bergrede van de Here Jezus. Deze werkvorm helpt je om op een nieuwe manier met elkaar hierover in gesprek te gaan en van elkaar te leren.


roodgroen

Thema’s:
De bergrede,

Te gebruiken voor:
kindermoment tijdens de dienst, creatief onderwijs kinderwerk

Bijbeltekst:
“Bij het zien van deze menigte ging Hij de berg op, en toen Hij was gaan zitten, kwamen zijn leerlingen bij Hem.  Hij nam het woord en onderrichtte* hen met deze toespraak: (Mattheus 5: 1-2)

Leeftijd:
4 t/m 88 jaar

Lees meer

500. Hoe bereid ik een verhaal voor?

Korte uitleg:
Binnen kinderwerk vertellen we regelmatig verhalen uit de bijbel. Maar hoe werkt dit nu precies? Wat kan je in je voorbereiding doen om een goed verhaal voor de kinderen neer te zetten?


323


Hieronder vind je een hoofdstuk (8 pagina's) uit een boek over kinderwerk dat ik jaren geleden geschreven heb. Hopelijk geeft dit gedeelte je tips en handvatten om nog beter een verhaal uit de bijbel te vertellen.

Thema’s:
Verhalen vertellen

Te gebruiken voor:
Toerusting van kinderwerkers

Registreer om meer te lezen...

499. De vier kaarsen - een vrij Kerstverhaal


Een mooi vrij Kerstverhaal over de kaarsen van Vrede. Vertrouwen, Liefde en Hoop

Kerst is het feest van het licht, van gezelligheid, van kaarsen. Maar het is ook het feest van de hoop die doorbreekt in de stal!

Voor:  onderbouw, middenbouw en bovenbouw

Duur:  10 minuten

vier kaarsen

Benodigdheden:

- vier grote kaarsen
- vier standaards om de kaarsen op te plaatsen
- vier A4 kaarten: vrede, vertrouwen, liefde, hoop

Voorbereiding: Met de printer print je groot uit: vrede, vertrouwen, liefde en hoop. Voordat je het verhaal begint te vertellen, steek je de kaarsen aan. Je hebt verder nog een glaasje nodig die je bij de hand moet houden om de kaars Liefde te doven. Een keer oefenen is misschien handig.

Vertel: Heel langzaam brandden eens vier kaarsen. De omgeving was zo rustig dat men ze kon horen spreken. De eerste kaars zei:

"Ik ben de kaars van Vrede. Ik deed zolang mijn best opdat mensen geen ruzie zouden maken, dat ze geen wapens zouden gebruiken, dat ze niet zouden slaan voor een meningsverschil. Maar er blijft oorlog overal, en waar mensen in groepen samenkomen blijven er twisten ontstaan. Wat heeft het voor zin dat ik voor hen brand?"

Haar vlammetje werd met harde hand gedoofd.

Opdracht: Knijp met je natte vingers het lontje uit.

Vertel: De tweede kaars zei:

Registreer om meer te lezen...

362. Verhaal verlamde man aan de hand van verkeersborden

Korte uitleg:
Een andere manier om het verhaal van de verlamde man te vertellen, die door zijn vier vrienden door het dak bij Jezus wordt gebracht.

Aan de hand van allerlei verkeersborden kan je dit verhaal op een gemakkelijke manier vertellen. Deze verkeersborden kan je ook gebruiken om andere verhalen te vertellen.

362

Thema’s:
samenwerken, nieuwe wegen zoeken om mensen bij Jezus te brengen, doorzetten

Te gebruiken voor:
een vertelling van een Bijbelverhaal in een gezinsdienst of tijdens het kinderwerk

Bijbeltekst:
“Omdat ze de man niet bij Hem konden krijgen vanwege de menigte, haalden ze de dakbedekking* weg boven zijn hoofd, en toen ze een opening gemaakt hadden, lieten ze het bed waar de verlamde op lag, zakken.”  (Markus 2:4)

Leeftijd:
4 t/m 88 jaar

Download:
Hieronder kan je het verhaal met de verkeersborden downloaden...

Registreer om meer te lezen...

330. Reageren op de Bijbel met ‘gevoel lepels’

Korte uitleg:
Dit is een idee verder uitgewerkt door Marijne Verbueken om kinderen te stimuleren om hun gevoelens rondom een verhaal uit de Bijbel te uiten. Het is fascinerend om te ontdekken wat kinderen echt denken en voelen over de verhalen die wij hen vertellen.

Weten wat kinderen over een verhaal voelen of hen helpen om te ontdekken wat de mensen in het verhaal voelden, is een mooie gelegenheid om een gesprek over het verhaal te starten en te kijken in hoeverre ze het verhaal begrijpen. Heel vaak komen ze met ideeën, waar volwassenen nooit over nagedacht zouden hebben!

330.4

Thema’s:
Eenheid en diversiteit binnen de kerk / gemeente

Te gebruiken voor:
kindermoment tijdens de dienst, creatief kinderwerk

Bijbeltekst:
"Toen nu de heidenen dit hoorden, verblijdden zij zich en verheerlijkten het woord des Heren; en allen, die bestemd waren ten eeuwigen leven, kwamen tot geloof. “ (Hand.13:48)

Leeftijd:
4 t/m 12 jaar

Registreer om meer te lezen...

328. Met smarties door het Paasverhaal

Korte uitleg:
Dit is een leuke manier om  met gekleurde smarties het verhaal van Pasen te vertellen. Nieuwsgierig? Kijk snel verder…

328


Thema’s:

Paasverhaal, Pasen

Te gebruiken voor:
kindermoment tijdens de dienst, creatieve vertelling of verwerking van het Paasverhaal.

Bijbeltekst:
"Toen de centurio en zijn mannen, die bij Jezus de wacht hielden, de aardbeving zagen en wat er allemaal gebeurde, werden ze vreselijk bang. Ze zeiden: ‘Werkelijk, Hij was de Zoon van God’.”  (Mattheus 27: 54) 

Leeftijd:
4 t/m 88 jaar

Lees meer

312. Reageren op de Bijbel met ‘gevoel kaarten’

Doel:
Dit is een idee om kinderen te stimuleren om hun gevoelens rondom een verhaal uit de Bijbel te uiten. Het is fascinerend om te ontdekken wat kinderen echt denken en voelen over de verhalen die wij hen vertellen.

312

Activiteit: 

Weten wat kinderen over een verhaal voelen of hen helpen om te ontdekken wat de mensen in het verhaal voelden, is een mooie gelegenheid om een gesprek over het verhaal te starten en te kijken in hoeverre ze het verhaal begrijpen. Heel vaak komen ze met ideeën, waar volwassenen nooit over nagedacht zouden hebben!

Registreer om meer te lezen...

297. Mee-Speelverhaal: Petrus en Johannes voor het Sanhedrin

Korte uitleg:
Nog een mee-speelverhaal van Ellen Zuijdwegt-Dronkers.  Dit verhaal kunt u vertellen als een zogenaamd ‘mee-speelverhaal’.
De kinderen kunnen tijdens de vertelling meespelen door middel van het nazeggen van bepaalde woorden of zinnen. Deze staan cursief gedrukt.
U zegt het het eerst, de kinderen zeggen het na. Ook kunnen ze bepaalde emoties uitbeelden.
De kinderen blijven gewoon op hun plek zitten tijdens het vertellen. Zelf kunt u het verhaal beeldend vertellen.
Kom van uw stoel, loop rond, of maak bepaalde bewegingen die van toepassing zijn.

297


Thema’s:

getuigen, niet bang zijn

Te gebruiken voor:
een vertelling van een Bijbelverhaal in een gezinsdienst of tijdens het kinderwerk

Bijbeltekst: 
“Nadat ze Petrus en Johannes in het midden hadden doen plaatsnemen, begonnen ze het verhoor met de vraag: ‘Door welke kracht of in wiens naam hebt u die daad verricht?’” (Handelingen 4: 7)

Leeftijd:
4 t/m 88 jaar

Registreer om meer te lezen...

295. Mee-Speelverhaal: Scheiding tussen Abram en Lot

Korte uitleg:
Een mooi verhaal van Ellen Zuijdwegt, dat je beeldend kunt vertellen. De kinderen kunnen tijdens de vertelling meespelen door middel van het nazeggen van bepaalde woorden of zinnen. Deze staan cursief gedrukt. U zegt het het eerst, de kinderen zeggen het na. Ook kunnen ze bepaalde emoties uitbeelden. De kinderen blijven gewoon op hun plek zitten tijdens het vertellen. Zelf kunt u het verhaal beeldend vertellen. Kom van uw stoel, loop rond, of maak bepaalde bewegingen die van toepassing zijn.

Hieronder vind je het verhaal van de scheiding tussen Abram en zijn neef Lot.

295

Thema’s:
samenwerken,  juiste keuzes maken

Te gebruiken voor:
een vertelling van een Bijbelverhaal in een gezinsdienst of tijdens het kinderwerk

Bijbeltekst: 
“Daarom zei Abram tegen Lot: ‘Waarom zouden we ruziemaken, jij en ik, of jouw herders en de mijne? We zijn toch familie? Het is maar beter dat we uiteengaan. Het hele land ligt voor je open. Als jij naar links gaat, ga ik naar rechts; als jij naar rechts gaat, ga ik naar links.’” (Genesis 13: 8,9)

Leeftijd:
4 t/m 88 jaar

Registreer om meer te lezen...

294. Beeldend vertellen - Twee vrouwen bij Koning Salomo

Korte uitleg:
Een verhaal van Ellen Zuijdwegt – Dronkers dat al gepubliceerd is in de werkvorm 'Vertel het maar'. Ellen heeft weer een heel mooi verhaal geschreven dat je beeldend kunt vertellen.

294


Thema’s:

wijsheid van Salomo, juiste keuzes maken

Te gebruiken voor:
een vertelling van een Bijbelverhaal in een gezinsdienst of tijdens het kinderwerk

Bijbeltekst: 
“De echte moeder van het levende kind kon de gedachte dat haar kind iets zou overkomen niet verdragen en riep uit: ‘Nee, heer, ik smeek u, geef het kind aan haar, maar dood het alstublieft niet!’ De ander zei: ‘Als ik het niet krijg, krijg jij het ook niet. Hak het maar doormidden!’ Maar de koning deed de volgende uitspraak: ‘Het zal niet gedood worden. Geef het levende kind aan háár, want zij is de moeder.’” (1 Koningen 3: 26, 27)

Leeftijd:
4 t/m 88 jaar

Registreer om meer te lezen...

267. Generaal Naäman - Vertelling en spelvorm van voor 3 tot 5 jarigen

Korte uitleg:
Een leuke, interactieve manier om het verhaal van Naäman te vertellen voor jonge kinderen van 3 – 5 jaar. We gebruiken hiervoor verschillende vormen, waar de kinderen na afloop ook mee mogen spelen.

267.3

Thema’s:
Gehoorzamen aan God, ook komt de opdracht je heel vreemd over

Te gebruiken voor:
een vertelling van een Bijbelverhaal in een gezinsdienst of tijdens het kinderwerk

Bijbeltekst: 
"Hierop daalde Naäman af naar de Jordaan en dompelde zich daar zevenmaal onder, zoals de godsman had gezegd. Zijn huid werd weer gezond, zo gaaf als de huid van een kind, en hij was weer rein. (2 Koningen 5: 14)

Leeftijd:
3 t/m 5 jaar

Registreer om meer te lezen...

264. De Barmhartige Samaritaan vol bananen en sinaasappelen

Korte uitleg:
Een superleuke vertelling waarbij je (geprakte) bananen en sinaasappelen gebruikt om het bekende verhaal van de Barmhartige Samaritaan te vertellen.

264.1

Thema’s:
de Barmhartige Samaritaan

Te gebruiken voor:
kindermoment tijdens de dienst, creatieve vertelling tijdens het kinderwerk

Bijbeltekst:
"Een Samaritaan echter, die op reis was, kreeg medelijden toen hij hem zag liggen.” (Lukas 10: 33)

Leeftijd:
6 t/m 88 jaar

Registreer om meer te lezen...

237. Verhalen vertellen met gekleurde kaarten: de roeping van Levi

Korte uitleg:
We zijn altijd op zoek naar verschillende visuele manieren om Bijbelse verhalen te vertellen. Hieronder vind je een leuk idee voor het verhaal van de roeping van Levi.  

237.6

Thema’s:
roeping van de discipelen, reactie van farizeeërs

Te gebruiken voor:
een vertelling van een Bijbelverhaal in een gezinsdienst of tijdens het kinderwerk

Bijbeltekst: 
"Daarna ging hij naar buiten en zag hij bij het tolhuis een tollenaar zitten die Levi heette. Hij zei tegen hem: ‘Volg mij!’” (Lukas 5:27)

Leeftijd:
4 t/m 88 jaar

Registreer om meer te lezen...

225. Kudde - Drama opstelling 'Goede Herder en zijn kudde' - 3

Korte uitleg:
Vervolg van de drama-opstelling (ideeën 223 en 224).

Deze drama-opstelling kan je zowel met kinderen, tieners als met volwassenen doen. Wij hebben hem gebruikt binnen een gezinsdienst, waar verschillende mensen (jong en oud) op het podium hun rol op zich namen en de rest van de gemeente met interesse toe keek. Het was heel leerzaam.

225

Thema’s:
Jezus de goede Herder, de gemeente als kudde

Te gebruiken voor:
creatieve verwerking van een Bijbelverhaal / thema.

Bijbeltekst: 
"Hij ging verder: ‘Waarachtig, ik verzeker u: ik ben de deur voor de schapen. Wie vóór mij kwamen waren allemaal dieven en rovers, maar de schapen hebben niet naar hen geluisterd. Ik ben de deur: wanneer iemand door mij binnenkomt zal hij gered worden; hij zal in en uit lopen, en hij zal weidegrond vinden.”   (Johannes 10: 7 - 9)

Leeftijd:
4 t/m 88 jaar

Registreer om meer te lezen...

224. Kudde - Drama opstelling 'Goede Herder en zijn kudde' - 2

Korte uitleg:
Vervolg van de drama-opstelling (idee 223).

Deze drama-opstelling kan je zowel met kinderen, tieners als met volwassenen doen. Wij hebben hem gebruikt binnen een gezinsdienst, waar verschillende mensen (jong en oud) op het podium hun rol op zich namen en de rest van de gemeente met interesse toe keek. Het was heel leerzaam.

224.1

Thema’s:
Jezus de goede Herder, de gemeente als kudde

Te gebruiken voor:
creatieve verwerking van een Bijbelverhaal / thema.

Bijbeltekst: 
"Hij ging verder: ‘Waarachtig, ik verzeker u: ik ben de deur voor de schapen. Wie vóór mij kwamen waren allemaal dieven en rovers, maar de schapen hebben niet naar hen geluisterd. Ik ben de deur: wanneer iemand door mij binnenkomt zal hij gered worden; hij zal in en uit lopen, en hij zal weidegrond vinden.”   (Johannes 10: 7 - 9)

Leeftijd:
4 t/m 88 jaar

Registreer om meer te lezen...

223. Kudde - Drama opstelling 'Goede Herder en zijn kudde' - 1

Korte uitleg:
Deze drama-opstelling kan je zowel met kinderen, tieners als met volwassenen doen. Wij hebben hem gebruikt binnen een gezinsdienst, waar verschillende mensen (jong en oud) op het podium hun rol op zich namen en de rest van de gemeente met interesse toe keek. Het was heel leerzaam.

223

Thema’s:
Jezus de goede Herder, de gemeente als kudde

Te gebruiken voor:
creatieve verwerking van een Bijbelverhaal / thema.

Bijbeltekst: 
"Hij ging verder: ‘Waarachtig, ik verzeker u: ik ben de deur voor de schapen. Wie vóór mij kwamen waren allemaal dieven en rovers, maar de schapen hebben niet naar hen geluisterd. Ik ben de deur: wanneer iemand door mij binnenkomt zal hij gered worden; hij zal in en uit lopen, en hij zal weidegrond vinden.”   (Johannes 10: 7 - 9)

Leeftijd:
4 t/m 88 jaar

Registreer om meer te lezen...

209. Emmausgangers - verhaal met gekleurde kaarten

Korte uitleg:
Hieronder vind je een manier om het verhaal van de Emmausgangers visueel te vertellen met gekleurde kaarten...

209.7

Thema’s:
opstanding van Jezus, Emmausgangers

Te gebruiken voor:
een vertelling van een Bijbelverhaal in een gezinsdienst of tijdens het kinderwerk

Bijbeltekst: 
"Toen hij met hen aan tafel aanlag, nam hij het brood, sprak het zegengebed uit, brak het en gaf het hun. Nu werden hun ogen geopend en herkenden ze hem. Maar hij werd onttrokken aan hun blik.” (Lukas 24: 30, 31)

Leeftijd:
4 t/m 88 jaar

Registreer om meer te lezen...

207. Jezus brengt de storm tot bedaren - geluid en wind

Korte uitleg:
Een andere manier om het verhaal van de storm op het meer te vertellen, is door gebruik te maken van muziekinstrument en slingers en vaandels.

207.2

Thema’s:
storm op meer, wie is Jezus, vertrouwen

Te gebruiken voor:
kindermoment tijdens de dienst,  de verwerking van een Bijbelverhaal tijdens het kinderwerk

Bijbeltekst: 
"Ze maakten hem wakker en riepen: ‘Meester, Meester, we vergaan!’ Hij stond op en sprak de wind en de golven bestraffend toe. Daarop ging de wind liggen en kwam het water tot rust.” (Lukas 8:24)

Leeftijd:
4 t/m 8 jaar

Registreer om meer te lezen...

204. Jezus brengt de storm tot bedaren - stenen

Korte uitleg: 
Dit is een leuk creatief idee voor de vertelling van het verhaal waarin Jezus de storm tot rust brengt. Je neemt drie stenen en geeft ze een verschillende voorkant en achterkant.  Aan de hand van deze stenen vertel je het verhaal.

204.1

Thema’s:
storm op meer, wie is Jezus, vertrouwen

Te gebruiken voor:
een vertelling van een Bijbelverhaal in een gezinsdienst of tijdens het kinderwerk

Bijbeltekst: 
"Ze maakten hem wakker en riepen: ‘Meester, Meester, we vergaan!’ Hij stond op en sprak de wind en de golven bestraffend toe. Daarop ging de wind liggen en kwam het water tot rust.” (Lukas 8:24)

Leeftijd:
4 t/m 8 jaar

Registreer om meer te lezen...

171. Het hele verhaal - verhaal van Bob Hartman

Korte uitleg:
Bob Hartman, de Amerikaanse verteller schrijft in een van zijn boeken het verhaal van de handen. Ik heb dit verhaal in het Nederlands vertaald. Hiermee vertelt hij in vijf tot tien minuten het hele verhaal van de Bijbel; van de schepping tot openbaring. Je kunt dit verhaal samen met de kinderen met alle gebaren uitbeelden.  

171

Thema’s:
het hele verhaal van schepping tot openbaring in gebaren

Te gebruiken voor:
een vertelling van een Bijbelverhaal in een gezinsdienst of tijdens het kinderwerk

Bijbeltekst: 
"Ik ben de alfa en de omega, de eerste en de laatste, het begin en het einde.“ (Openbaring 22:13)

Leeftijd:
4 t/m 88 jaar

Registreer om meer te lezen...

86. Tien Bijbelstudie kaarten, die je bij elk Bijbelgedeelte kunt gebruiken

Doel:
Op nieuwe wijze met kinderen uit de bijbel lezen en hen helpen de Bijbel te bestuderen. Met deze tien kaarten kan je ook gedeeltes bestuderen die niet automatisch een verhaal zijn.

86


Activiteit: 

Er zijn tien bijbelstudiekaarten. De leider laat ieder kind een kaart van de stapel pakken. Dit betekent dat ieder kind in de groep minimaal een opdracht rondom het Bijbelgedeelte krijgt. De kaarten zijn genummerd en worden ook genummerd van 1 tot 10 afgewerkt. Het eerste kind leest het Bijbelgedeelte voor. De andere kinderen beantwoorden een voor een hun vraag. Hopelijk komt op deze wijze meer tot leven voor de kinderen en leren zij een tool om later zelf de bijbel te lezen. Hieronder vindt je de tien vragen rondom een onderwijs gedeelte uit de bijbel:

Registreer om meer te lezen...

73. Noach - Uitleg vertelkaarten

Korte uitleg:
Een video van Matthijs Vlaardingerbroek...

Een uitleg van de vertelling van het Bijbelverhaal over Noach aan de hand van vertelkaarten. Deze manier van vertelling is een kruising tussen een goocheltruc en een objectles.

73

Thema’s:
Noach, vertelkaarten

Te gebruiken voor:
een vertelling van een Bijbelverhaal in een gezinsdienst of tijdens het kinderwerk

Bijbeltekst: 
"Noach deed dit; hij deed alles zoals God het hem had opgedragen.” (Genesis 6:22)

Leeftijd:
4 t/m 88 jaar

Instructievideo:
Bekijk de video hieronder...

Registreer om meer te lezen...

72. Noach - Vertelkaarten

Korte uitleg:
Een video van Matthijs Vlaardingerbroek...

Een vertelling van het Bijbelverhaal over Noach aan de hand van vertelkaarten. Deze manier van vertelling is een kruising tussen een goocheltruc en een objectles.

72

Thema’s:
Noach, vertelkaarten

Te gebruiken voor:
een vertelling van een Bijbelverhaal in een gezinsdienst of tijdens het kinderwerk

Bijbeltekst: 
"Noach deed dit; hij deed alles zoals God het hem had opgedragen.” (Genesis 6:22)

Leeftijd:
4 t/m 88 jaar

Instructievideo:
Bekijk de video hieronder...

Registreer om meer te lezen...

33. Evangelie - Het bord met de pijl

Korte uitleg:
Een video van Matthijs Vlaardingerbroek om op visuele wijze het verhaal van de zondeval en het herstel door de Here Jezus te vertellen.

33

Thema’s:
Adam en Eva, val, herstel, evangelie verkondiging

Te gebruiken voor:
kindermoment tijdens de dienst, creatief onderwijs kinderwerk

Bijbeltekst:
“Toen de mens en zijn vrouw God, de HEER, in de koelte van de avondwind door de tuin hoorden wandelen, verborgen zij zich voor hem tussen de bomen. Maar God, de HEER, riep de mens: ‘Waar ben je?’” (Genesis 3: 8,9)

Leeftijd:
4 t/m 88 jaar

Instructievideo:
Bekijk de video hieronder...

Registreer om meer te lezen...

32. Noach - 'Story bag'

Korte uitleg:
Een video van Matthijs Vlaardingerbroek om op visuele wijze het verhaal van Noach, de vloed en de betekenis van de regenboog te vertellen.

32


Thema’s:

Noach, nieuwe kans, regenboog

Te gebruiken voor:
kindermoment tijdens de dienst, creatief onderwijs kinderwerk

Bijbeltekst:
"Als ik de boog in de wolken zie verschijnen, zal ik denken aan het eeuwigdurende verbond tussen God en al wat op aarde leeft.”  (Genesis 9:16) 

Leeftijd:
4 t/m 88 jaar

Instructievideo:
Bekijk de video hieronder...

Registreer om meer te lezen...