Verhaal: Paulus - Visioen van de roepende man uit Macedonië

Korte uitleg:
Een schetsbordverhaal van Ellen Zuijdwegt – Dronkers dat al gepubliceerd is in de werkvorm 'Vertel het maar'. In dit bijbelverhaal vertelt Ellen het verhaal over hoe Paulus door God geroepen werd om naar Macedonië te gaan.

Je kunt dit verhaal zowel met een schetsbord als ‘puur natuur’ vertellen, hoewel het altijd leuk is om een aantal voorwerpen te gebruiken.

360

Thema’s:
Reizen van Paulus, gehoorzaam aan God, zending

Te gebruiken voor:
een vertelling van een Bijbelverhaal in een gezinsdienst of tijdens het kinderwerk

Bijbeltekst:
“Daar, in Troas, kreeg Paulus 's nachts een visioen, waarin een man uit Macedonië hem toeriep: Steek over naar Macedonië en help ons .” (Handelingen 16:9)

Leeftijd:
4 t/m 88 jaar

Omschrijving
Het uitgeschreven schetsbord verhaal (inclusief tekeningen) kan je hieronder downloaden.

Registreer om meer te lezen...

Creatief gebed: Gebeden voor een gebroken wereld

Korte uitleg:
Een mooie gebedsvorm waarbij elk kind een stukje van de wereld(kaart) vasthoudt en wij samen voor de gebroken wereld bidden.

359.2

Thema’s:
Gebroken wereld, creatief gebed

Te gebruiken voor:
kindermoment tijdens de dienst, creatief gebed

Bijbeltekst:
"Maar ik doe een beroep op u, broeders en zusters, in de naam van onze Heer Jezus Christus en de liefde van de Geest: Sta mij bij in de strijd; bid voor mij tot God.” (Romeinen 15:30)

Leeftijd:
4 t/m 88 jaar

Registreer om meer te lezen...

Knutsel: Pinkstervlammen met een slacentrifuge

Korte uitleg:
Dit is een leuke en mooie activiteit om met de kinderen (en de volwassenen) stil te staan bij de uitstorting van de Heilige Geest.

358.4

Thema’s:
Heilige Geest, Pinksteren

Te gebruiken voor:
kindermoment tijdens de dienst, creatief kinderwerk, verwerking van onderwijs over Pinksteren en de kracht van de Heilige Geest

Bijbeltekst:
"Toen de dag van Pinksteren aanbrak, waren zij allen op één plaats bijeen. Plotseling kwam er uit de hemel een geraas alsof er een hevige wind opstak, en het vulde heel het huis waar zij waren. Er verschenen hun vurige tongen, die zich verspreidden en zich op ieder van hen neerzetten.” (Handelingen 2: 1-3)

Leeftijd:
4 t/m 88 jaar

Lees meer

Verhaal: Pasen - Gevangen genomen in Getsemane

Korte uitleg:
Een schetsbordverhaal van Ellen Zuijdwegt – Dronkers dat al gepubliceerd is in de werkvorm 'Vertel het maar'. In dit bijbelverhaal vertelt Ellen het verhaal van Getsemane en de gevangenneming van Jezus.

Je kunt dit verhaal zowel met een schetsbord als ‘puur natuur’ vertellen, hoewel het altijd leuk is om een aantal voorwerpen te gebruiken.

357

Thema’s:
Pasen, offer van Jezus, bidden

Te gebruiken voor:
een vertelling van een Bijbelverhaal in een gezinsdienst of tijdens het kinderwerk

Bijbeltekst: 
"Toen ging Jezus met hen naar een plek die Getsemane genoemd wordt, en Hij zei tegen zijn leerlingen: ‘Ga hier zitten, terwijl Ik daar ga bidden.” (Mattheus 26:36)

Leeftijd:
4 t/m 88 jaar

Omschrijving
Het uitgeschreven schetsbord verhaal (inclusief tekeningen) kan je hieronder downloaden.

Registreer om meer te lezen...

Knutsel: Vrucht van de Geest: Geduld(ig) weven

Korte uitleg:
Dit is een leuke activiteit om kinderen te helpen reflecteren op de Geestelijke vrucht van geduld. Het laat zien dat we soms moeten wachten en langzaam en voorzichtig iets moeten doen om het tot een eind te brengen. Daarnaast is deze bezigheid, omdat het tijd en concentratie vereist, een goede oefening in reflectie. Onderstaand vind je de instructies en een paar gesprek- en gebedsideeën.

356.2

Thema’s:
Eenheid en diversiteit binnen de kerk / gemeente

Te gebruiken voor:
kindermoment tijdens de dienst, creatief kinderwerk, verwerking van onderwijs over de vrucht van de Geest, met name ‘geduld’

Bijbeltekst:
"Maar de vrucht van de Geest is liefde, vreugde, vrede, geduld, vriendelijkheid, goedheid, vertrouwen, [23] zachtmoedigheid, zelfbeheersing.” (Galaten 5:22) 

Leeftijd:
4 t/m 88 jaar

Registreer om meer te lezen...

Creatief gebed: Vrucht van de Geest: Geduld(ig) weven

Korte uitleg:
Dit is een leuke activiteit om kinderen te helpen reflecteren op de Geestelijke vrucht van geduld. Het laat zien dat we soms moeten wachten en langzaam en voorzichtig iets moeten doen om het tot een eind te brengen. Daarnaast is deze bezigheid, omdat het tijd en concentratie vereist, een goede oefening in reflectie. Onderstaand vind je de instructies en een paar gesprek- en gebedsideeën.

356.2

Thema’s:
Eenheid en diversiteit binnen de kerk / gemeente

Te gebruiken voor:
kindermoment tijdens de dienst, creatief kinderwerk, verwerking van onderwijs over de vrucht van de Geest, met name ‘geduld’

Bijbeltekst:
"Maar de vrucht van de Geest is liefde, vreugde, vrede, geduld, vriendelijkheid, goedheid, vertrouwen, [23] zachtmoedigheid, zelfbeheersing.” (Galaten 5:22) 

Leeftijd:
4 t/m 88 jaar

Registreer om meer te lezen...

Verdieping: Vooronderstellingen

“Kijk, dit blikje vond ik op zolder. Het moet nog van mijn betbetbetbetbet-overgrootmoeder geweest zijn. Wie kan raden wat erin zit?”

355


Ik rammel met het blikje dat ik de dag ervoor op de rommelmarkt gescoord heb. De kinderen kunnen het niet raden.
“Naalden”, denkt een meisje.
“Je bent warm”, zeg ik. Ik laat het blikje met knopen rondgaan. Ze kunnen zien dat er ook ringen inzitten die van knopen gemaakt zijn.
“Ja, dat is nou zo gek, die zijn er vanzelf gekomen, in al die miljoenen jaren natuurlijk, of eeuwen…..”
“Dat kan helemaal niet!”
“Nee, hè, dat kan helemaal niet. Wie gelooft dat het wel kan?”
Niemand natuurlijk.
“Mijn vader en mijn man kunnen niet geloven dat er een God bestaat”, vertel ik.
“Oh!” hoor ik een meisje.
“Ze denken dat het leven toevallig ontstaan is. Eerst met eenvoudige, eencellige beestjes,” ik pak een klein knoopje, “en dan steeds groter”, ik pak er telkens een knoopje bij, “tot het uiteindelijk een heel ingewikkeld beest was.” 
Ik pauzeer even, de achttien kinderen luisteren heel goed. “Dat vind ik eigenlijk nog moeilijker om te geloven. Dan geloof ik liever dat er een God is
die alles gemaakt heeft. Ik denk dat ik dan dichter bij de waarheid zit”.

Het meisje naast me zegt: “God máákte niet, Hij SPRAK.”
“Ja, maar hoe dat dan precies gegaan is weten we niet”, zeg ik.

Registreer om meer te lezen...

Verhaal: Gelijkenis - De verloren zoon

Korte uitleg:
Een schetsbordverhaal van Ellen Zuijdwegt – Dronkers dat al gepubliceerd is in de werkvorm 'Vertel het maar'. In dit bijbelverhaal vertelt Ellen de gelijkenis van de wachtende vader en de verloren zoon.

.Je kunt dit verhaal zowel met een schetsbord als ‘puur natuur’ vertellen, hoewel het altijd leuk is om een aantal voorwerpen te gebruiken.

354

Thema’s:
de vergevende en herstellende kracht van God, Gods liefde

Te gebruiken voor:
een vertelling van een Bijbelverhaal in een gezinsdienst of tijdens het kinderwerk

Bijbeltekst: 
"We moeten feestvieren en blij zijn, want die broer van je was dood en is weer levend geworden, hij was verloren en is teruggevonden.” (Lukas 15:32 )

Leeftijd:
4 t/m 88 jaar

Omschrijving
Het uitgeschreven schetsbord verhaal (inclusief tekeningen) kan je hieronder downloaden.

Registreer om meer te lezen...

Verhaal: Jezus - De genezing van de verlamde man door het dak

Korte uitleg:
Een schetsbordverhaal van Ellen Zuijdwegt – Dronkers dat al gepubliceerd is in de werkvorm 'Vertel het maar'. In dit bijbelverhaal vertelt Ellen het verhaal over hoe vier vrienden hun verlamde vriend bij Jezus brachten.

.Je kunt dit verhaal zowel met een schetsbord als ‘puur natuur’ vertellen, hoewel het altijd leuk is om een aantal voorwerpen te gebruiken.

353

Thema’s:
samenwerken, nieuwe wegen zoeken om mensen bij Jezus te brengen, doorzetten

Te gebruiken voor:
een vertelling van een Bijbelverhaal in een gezinsdienst of tijdens het kinderwerk

Bijbeltekst:
“Omdat ze de man niet bij Hem konden krijgen vanwege de menigte, haalden ze de dakbedekking* weg boven zijn hoofd, en toen ze een opening gemaakt hadden, lieten ze het bed waar de verlamde op lag, zakken.”  (Markus 2:4)

Leeftijd:
4 t/m 88 jaar

Omschrijving
Het uitgeschreven schetsbord verhaal (inclusief tekeningen) kan je hieronder downloaden.

Registreer om meer te lezen...

Knutsel: Zoete geur - activiteit met geuren

Ik heb zondagmorgen geurkaarsjes, zeep en specerijen meegenomen. ‘’Wat vinden jullie lekker ruiken en wat vies?’’ vraag ik aan mijn groepje kinderen.          

352                   


Er wordt druk gesnuffeld. ‘’En wat denken jullie dat God lekker vindt ruiken?’’
De kinderen, van acht, negen jaar, zijn nog op de leeftijd dat ze dat een gewone vraag vinden. 
Ze denken dat God wel dezelfde luchtjes lekker vindt als zij.                                                                 

‘’God heeft geen neus hé,’’ zeg ik, ‘’maar moet je horen wat ik hier in de Bijbel gelezen heb, bij Openbaringen 5 vers 9: Je gebed is als een zoete geur voor God.

Als, net alsof dus. Als je bidt is dat voor God een lekker luchtje.’’

Registreer om meer te lezen...

Verdieping: Zoete geur - activiteit met geuren

Ik heb zondagmorgen geurkaarsjes, zeep en specerijen meegenomen. ‘’Wat vinden jullie lekker ruiken en wat vies?’’ vraag ik aan mijn groepje kinderen.          

352                   


Er wordt druk gesnuffeld. ‘’En wat denken jullie dat God lekker vindt ruiken?’’
De kinderen, van acht, negen jaar, zijn nog op de leeftijd dat ze dat een gewone vraag vinden. 
Ze denken dat God wel dezelfde luchtjes lekker vindt als zij.                                                                 

‘’God heeft geen neus hé,’’ zeg ik, ‘’maar moet je horen wat ik hier in de Bijbel gelezen heb, bij Openbaringen 5 vers 9: Je gebed is als een zoete geur voor God.

Als, net alsof dus. Als je bidt is dat voor God een lekker luchtje.’’

Registreer om meer te lezen...

Verhaal: Ruth - Ruth ontmoet Boaz

Korte uitleg:
Een schetsbordverhaal van Ellen Zuijdwegt – Dronkers dat al gepubliceerd is in de werkvorm 'Vertel het maar'. In dit bijbelverhaal vertelt Ellen het verhaal hoe Ruth Boaz ontmoette en hoe dit verder afliep

.Je kunt dit verhaal zowel met een schetsbord als ‘puur natuur’ vertellen, hoewel het altijd leuk is om een aantal voorwerpen te gebruiken.

351

Thema’s:
samenwerken, inzetten voor het goede doel, Pinksterfeest

Te gebruiken voor:
een vertelling van een Bijbelverhaal in een gezinsdienst of tijdens het kinderwerk

Bijbeltekst:
“Boaz vroeg de knecht die de leiding had over de maaiers: ‘Van wie* is die jonge vrouw?’ (Ruth 2:5)

Leeftijd:
4 t/m 88 jaar

Omschrijving
Het uitgeschreven schetsbord verhaal (inclusief tekeningen) kan je hieronder downloaden.

Registreer om meer te lezen...

Verhaal: Handelingen - Mattias gekozen - Voorbereiding op Pinksteren

Korte uitleg:
Een schetsbordverhaal van Ellen Zuijdwegt – Dronkers dat al gepubliceerd is in de werkvorm 'Vertel het maar'. In dit bijbelverhaal vertelt Ellen hoe Mattias als twaalfde apostel werd gekozen als voorbereiding op het grote Pinksterfeest.

Je kunt dit verhaal zowel met een schetsbord als ‘puur natuur’ vertellen, hoewel het altijd leuk is om een aantal voorwerpen te gebruiken.

349

Thema’s:
samenwerken, inzetten voor het goede doel

Te gebruiken voor:
een vertelling van een Bijbelverhaal in een gezinsdienst of tijdens het kinderwerk

Bijbeltekst:
"Daarop lieten ze hen loten, en het lot viel op Mattias, en zo werd hij aan de elf apostelen toegevoegd.” (Handelingen 1:26)

Leeftijd:
4 t/m 88 jaar

Omschrijving
Het uitgeschreven schetsbord verhaal (inclusief tekeningen) kan je hieronder downloaden.

Registreer om meer te lezen...

Les: Buurtfeest - Sterren aan de hemel

Korte uitleg:
Iedereen heeft dingen waar hij of zij goed in is. Zelfs al kun je ze niet benoemen. Het zijn talenten. In dit vierde missionaire wijkfeest kan je de mensen bewust maken van hun talenten en ze de ruimte geven om die te laten zien. Je kan ze aanmoedigen en complimenteren. Het is een positief feest! Het verhaal van Max Lucado, over de sterren en de stippen vertelt dat iedereen mooi is, gewoon hoe hij of zij is. Je hoeft niet een uitzonderlijk talent te hebben. Je hoeft niet te proberen iemand anders te zijn, je mag zijn wie je bent, want God heeft je zo gemaakt.


348

Thema’s:
missionair, talenten, sterren en stppen (Max Lucado)

Te gebruiken voor:
missionair wijkfeest

Bijbeltekst: 
"Aan de een gaf hij vijf talenten, aan een ander twee en aan een derde één, overeenkomstig ieders bekwaamheid.  (Mattheus 25:15)

Leeftijd:
4 t/m 88 jaar

Download:
Je kunt het idee hieronder downloaden...

Registreer om meer te lezen...

Verhaal: Schepping - De eerste drie scheppingsdagen

Korte uitleg:
Een schetsbordverhaal van Ellen Zuijdwegt – Dronkers dat al gepubliceerd is in de werkvorm 'Vertel het maar'. In dit Bijbelverhaal vertelt Ellen over de eerste drie scheppingsdagen

Je kunt dit verhaal zowel met een schetsbord als ‘puur natuur’ vertellen, hoewel het altijd leuk is om een aantal voorwerpen te gebruiken.

347

Thema’s:
De schepping, God als schepper

Te gebruiken voor:
een vertelling van een Bijbelverhaal in een gezinsdienst of tijdens het kinderwerk

Bijbeltekst:
"Toen zei God: ‘Er moet licht zijn!’ En er was licht. En God zag dat het licht goed was. God scheidde het licht van de duisternis; het licht noemde God dag, en de duisternis noemde Hij nacht. Het werd avond en het werd ochtend; dat was de eerste dag.” (Genesis 1: 3-5)

Leeftijd:
4 t/m 88 jaar

Omschrijving:
Het uitgeschreven schetsbord verhaal (inclusief tekeningen) kan je hieronder downloaden.

Registreer om meer te lezen...

Video: De rommelmand voor elke kinderwerker

Korte uitleg:
Een videoblog van Matthijs Vlaardingerbroek voor de website EO.nl/geloven:

In deze video legt Matthijs uit dat elke kinderwerker over een rommelmand zou moeten beschikken, die hij / zij kan inzetten om de kinderen te helpen om tot aanbidding te komen, om verhalen mee te vertellen en zelfs om kinderen helpen om te bidden. Eigenlijk is een rommelmond onmisbaar binnen kinderwerk!!

346


Thema’s:

visuele middelen inzetten binnen kinderwerk, toerusting voor kinderwerkers

Te gebruiken voor:
Nadenken met kinderwerkers over hoe je verhalen, lesstof en begrippen visueel maakt / toerusting kinderwerkers

Bijbeltekst: 
"Mensenkind, neem een tegel, leg die voor u, en teken daarop een stad: Jeruzalem. Sla er het beleg voor, bouw er een belegeringsdam tegenaan, werp er een wal tegenop, leg er legerkampen rondom, en breng aan alle kanten stormrammen in stelling. Neem vervolgens een ijzeren bakplaat; zet die als een ijzeren muur tussen u en de stad en richt uw blik op de stad: zo belegert u de stad. Die belegering zal voor het volk van Israël een teken zijn.” (Ezechiel 4: 1-3)

Leeftijd:
18 t/m 88 jaar

Registreer om meer te lezen...

Verhaal: Gelijkenis - De Barmhartige Samaritaan toont barmhartigheid

Korte uitleg:
Een schetsbordverhaal van Ellen Zuijdwegt – Dronkers dat al gepubliceerd is in de werkvorm 'Vertel het maar'. In dit Bijbelverhaal vertelt Ellen het verhaal van de Barmhartige Samaritaan.

Je kunt dit verhaal zowel met een schetsbord als ‘puur natuur’ vertellen, hoewel het altijd leuk is om een aantal voorwerpen te gebruiken.

345


Thema’s:

Wie is mijn naaste?, omgaan met mensen die anders zijn, barmhartigheid

Te gebruiken voor:
een vertelling van een Bijbelverhaal in een gezinsdienst of tijdens het kinderwerk

Bijbeltekst:
"Toen kwam er een Samaritaan langs die op reis was; hij zag hem en was ten diepste met hem begaan.”(Lukas 10:33)

Leeftijd:
4 t/m 88 jaar

Omschrijving
Het uitgeschreven schetsbord verhaal (inclusief tekeningen) kan je hieronder downloaden.

Registreer om meer te lezen...

Video: Laten we eerbiedig bidden...

Korte uitleg:
Een videoblog van Matthijs Vlaardingerbroek voor de website EO.nl/geloven met een eerlijk verhaal over mijn moeite met eerbiedig bidden.

Als missionair kinderwerker probeer ik kinderen soms eerbiedig te krijgen voordat ik met hen ga bidden. ‘Jongens, we gaan onze ogen dichtdoen en onze handen vouwen. Nee, Raileyl! We gaan nu niet trekken aan Bryan. We gaan eerbiedig worden en onze handen vouwen! Soraida, wil jij je ogen ook dichtdoen?’ Voordat ik kan bidden, ben ik twee minuten verder. Ik voel mij veel meer een scheidsrechter dan een reisleider. Eindelijk, als iedereen eerbiedig is, kan ik voorgaan in gebed. Wanneer ik ‘amen’ zeg, schiet de groep weer in beweging. ‘He, he, we hoeven niet meer eerbiedig te zijn.’


344


Thema’s:

Wat is eerbiedig bidden?

Te gebruiken voor:
Nadenken met kinderen over bidden

Bijbeltekst: 
"Gebruik bij het bidden geen omhaal van woorden zoals de heidenen, want die menen dat ze vanwege hun talrijke woorden verhoord zullen worden. Neem daar geen voorbeeld aan, want jullie Vader weet wat je nodig hebt, voordat je het Hem vraagt.” (Mattheus 6: 7,8)

Leeftijd:
18 t/m 88 jaar

Omschrijving:
Je kunt de video middels deze link bekijken:

Verhaal: Jezus - De gestorven jongen in Naïn komt tot leven

Korte uitleg:
Een schetsbordverhaal van Ellen Zuijdwegt – Dronkers dat al gepubliceerd is in de werkvorm 'Vertel het maar'. In dit Bijbelverhaal vertelt Ellen het verhaal van de gestorven jongen in Nain die door Jezus wordt opgewekt.

Je kunt dit verhaal zowel met een schetsbord als ‘puur natuur’ vertellen, hoewel het altijd leuk is om een aantal voorwerpen te gebruiken.

343


Thema’s:

genezing door Jezus, ontferming van God

Te gebruiken voor:
een vertelling van een Bijbelverhaal in een gezinsdienst of tijdens het kinderwerk

Bijbeltekst:
"Toen de Heer haar zag, was Hij ten diepste met haar begaan. ‘Huil niet’, zei Hij tegen haar. Hij liep naar de lijkbaar toe en raakte die aan. De dragers bleven staan en Hij zei: ‘Jongeman, kom overeind, zeg Ik je!’ (Lukas 17:13,14)

Leeftijd:
4 t/m 88 jaar

Omschrijving
Het uitgeschreven schetsbord verhaal (inclusief tekeningen) kan je hieronder downloaden.

Registreer om meer te lezen...

Video: Hoe ver kan je gaan in je werk met jongeren?

Korte uitleg:
Een videoblog van Matthijs Vlaardingerbroek voor de website EO.nl/geloven met een eerlijk verhaal over mijn vriendschap met Ricardo met wie ik van zijn achtste tot zijn zeventiende heb opgetrokken. Hoewel hij regelmatig dingen uit ons huis stal, hebben we er toch voor gekozen om hem in ons leven te houden en in hem te blijven investeren.


342

Thema’s:
God verandert mensen?, hoe ga je als jeugdwerker om met teleurstelling?

Te gebruiken voor:
Toerusting van kinderwerkers

Bijbeltekst: 
"Kom snel naar me toe, want Demas heeft me verlaten; hij heeft deze wereld lief gekregen en is naar Tessalonica vertrokken.” (2 Timoteus 4: 9, 10)

Leeftijd:
18 t/m 88 jaar

Registreer om meer te lezen...

Spel: Kennismakingsspellen

Korte uitleg:
Ben je op zoek naar leuke kennismakingsspellen die je met kinderen binnen je kinderwerk kunt spelen.

341


Hier op deze link van de scouting vind je een uitgebreide lijst van kennismakingsspellen die je met kinderen kunt doen.

 

Spel: Buurtfeest - Winnen of verliezen

Korte uitleg:
Hier vind je het programma voor het derde missionaire wijkfeest. Dit buurtfeest is het Oude Hollands Feest! Dat betekent: Oudhollandse spelletjes, een koffiehoek, lekkere Nederlandse koekjes en snoepjes, warme chocolademelk, David en Goliacht, smartlappen en stoelendans!!! Het is een programma waarin er veel ruimte is voor eigen inbreng. In dit feest laat je de helpende en sterk God zien. Met Gods hulp kunnen zelfs de grootste reuzen overwonnen worden!

340


Thema’s:

missionair, Gods kracht, reuzen overwinnen

Te gebruiken voor:
missionair wijkfeest

Bijbeltekst: 
"Toen vroeg David de mannen die bij hem stonden: ‘Wat zal er gebeuren met de man die deze Filistijn verslaat en de schande van Israël wegneemt? Wie is die onbesneden Filistijn wel dat hij de gelederen van de levende God durft uit te dagen?” (1 Samuel 17:26 )

Leeftijd:
4 t/m 88 jaar

Downloaden:
Je kunt het idee hieronder downloaden...

Registreer om meer te lezen...

Les: Buurtfeest - Winnen of verliezen

Korte uitleg:
Hier vind je het programma voor het derde missionaire wijkfeest. Dit buurtfeest is het Oude Hollands Feest! Dat betekent: Oudhollandse spelletjes, een koffiehoek, lekkere Nederlandse koekjes en snoepjes, warme chocolademelk, David en Goliacht, smartlappen en stoelendans!!! Het is een programma waarin er veel ruimte is voor eigen inbreng. In dit feest laat je de helpende en sterk God zien. Met Gods hulp kunnen zelfs de grootste reuzen overwonnen worden!

340


Thema’s:

missionair, Gods kracht, reuzen overwinnen

Te gebruiken voor:
missionair wijkfeest

Bijbeltekst: 
"Toen vroeg David de mannen die bij hem stonden: ‘Wat zal er gebeuren met de man die deze Filistijn verslaat en de schande van Israël wegneemt? Wie is die onbesneden Filistijn wel dat hij de gelederen van de levende God durft uit te dagen?” (1 Samuel 17:26 )

Leeftijd:
4 t/m 88 jaar

Downloaden:
Je kunt het idee hieronder downloaden...

Registreer om meer te lezen...

Uitleg: Poppenspel - Een act opvoeren met een handpop

Met toestemming overgenomen van de website klasvanjuflinda.nl

Gisteren kon je Matthijs aan het werk zien en hierdoor begrijp je de volgende tips van Matthijs misschien nog beter. Vandaag deel 2 van het interview over het opvoeren van een act met je handpop. Lees deel 1 terug.

339


Hoe zorg je ervoor, dat het ‘echt’ over komt?

“Zorg er altijd voor dat je pop leeft, zodra hij voor het publiek staat. Poppen zitten nooit helemaal stil. Ook niet als jij iets vertelt. Blijf met kleine bewegingen zijn hoofd bewegen. Als je een hand hebt, kan je die hand kleine, onbewuste bewegingen laten maken. Zo word jouw pop voor je publiek een levend wezen. Zodra dit gebeurt, zit je als poppenspeler gebakken. Het publiek kijkt niet meer naar jou, maar naar de pop.

Lees meer

Uitleg: Poppenspel - Poppenspeler in de praktijk

Met toestemming overgenomen van de website klasvanjuflinda.nl

Gisteren kon je deel 1 van het interview met Matthijs Vlaardingerbroek lezen. Hij vertelde over de aanschaf van een handpop en hoe je er een karakter aan kunt geven. Natuurlijk is het fijn om tips te krijgen, maar het is ook erg leuk om het in de praktijk te kunnen zien. Ik heb twee filmpjes opgezocht waarbij Matthijs een voorstelling geeft met zijn favoriete handpop Henkie. Er waren een aantal dingen die echt opvielen en waar wij weer van kunnen leren.

338

Lees meer

Uitleg: Poppenspel - Tips om te beginnen met poppenspel

Met toestemming overgenomen van de website www.klasvanjuflinda.nl

Gisteren introduceerde ik Matthijs Vlaardingerbroek van de website talentinschool.nl. Een ervaren buikspreker, verhalen verteller en goochelaar. Hij verzorgt jaarlijks zo’n 200 voorstellingen en weet als geen ander hoe het is om met poppen te werken. Hij wil graag zijn ervaringen en kennis met ons delen. Ik hoop dat je net als ik geïnspireerd wordt om ook een handpop in de klas te gebruiken!


337


Kun je iets vertellen over jouw handpoppen?

“Bij ons in huis wonen ongeveer een stuk of zeventig handpoppen, maar eentje hiervan is mijn absolute favoriet. Ik weet dat je eigenlijk geen favoriete mag hebben, maar toch… Mijn favoriete pop is Henkie, een Pelham Ventrilioquist Puppet. Deze pop heb ik twintig jaar geleden gekregen en is uitgegroeid tot een eigen personage die er soms dingen uitgooit, die we van te voren niet hadden gepland. Henkie gaat altijd met mij mee op de voorstellingen en workshops die ik verzorg.”

Waar koop je een handpop?
“De beste poppen vind je op internet. Hieronder vind je een aantal sites, waar je mooie handpoppen kunt bestellen:
www.handpoppen.nl 
www.axtell.com
www.folkmanis.com

Waar moet ik op letten als ik een handpop koop?
“Als je zelf ook met poppenspel wilt beginnen, is het van belang dat je een pop vindt waarbij jij je prettig voelt. Dit heeft te maken met het karakter van de pop. Heb je een (poppen)stem die goed bij het karakter en uiterlijk van de pop past? Kan je iets met het karakter van de pop? Wil je een jongens- of een meisjespop of ga je voor een dier?

Maar ook het bewegen van de pop is belangrijk. Wil je dat de pop een hand heeft die je kunt gebruiken? In mijn mening vergroot een hand de mogelijkheden van wat je met een pop kunt doen. Hoe beweegt zijn mond? Met een ‘Henkie’ pop maak je gebruik van een hendeltje om zijn mond te open. De meeste andere handpoppen beweeg je door jouw hand in hun mond te stoppen. “Ik ben toch geen tandarts”, riep Henkie toen ik hem leerde buikspreken en hem vertelde dat hij zijn hand in de mond van een andere pop moest steken.”

Oké, ik heb een handpop gekocht. En dan?
“Als je handpop eenmaal thuis arriveert en je hem of haar uit de doos haalt, dan is het belangrijk dat je de pop tot leven kunt brengen. Ga voor een spiegel zitten en laat de pop bewegen. Kleine bewegingen zijn vaak meer levensecht dan hele grote bewegingen. Oogcontact met de pop is ook cruciaal. Welke kant kijkt de pop op? Waar kijken de ogen naar? Hoe zorg ik ervoor dat mijn pop oogcontact met het publiek maakt? Ga samen met je pop televisie kijken. Neem hem op schoot in een gesprek met een vertrouwd persoon en vraag die persoon of de pop met zijn ogen en houding contact met de ander maakt.

Ontdek het karakter dat in deze pop verborgen ligt. Dit karakter is vaak een samenspel met de maker van de pop en met jou. Sommige poppen zijn in hun uiterlijk gewoon al vanzelf ondeugend, nors, dommig of gewoon heel erg lief. Onbewust heb je deze pop al hierop uitgekozen. Dit maakt het voor mij dan ook weleens lastig als ik een oude pop van iemand anders krijg, die ik zelf niet zou kiezen. Vaak komt zo’n pop niet tot zijn recht en blijft hij ergens in een koffer liggen. Kies dus zelf je pop!

Het is belangrijk om de pop niet te snel een naam te geven. Bouw eerst een karakter en een personage op en zoek dan een naam die bij dit personage past. Ook de stem is natuurlijk heel belangrijk. Het moet een stem zijn die verschilt met je eigen stem, maar die ook niet teveel van je stembanden vraagt. Anders ben je binnen een paar minuten hees. Oefenen, oefenen, oefenen dus!”

Dit is het eerste deel van het interview met Matthijs. Morgen laat ik jullie wat praktijkvoorbeelden zien. 

 

 

Uitleg: Poppenspel - De kracht van poppenspel

Met toestemming overgenomen van de website www.klasvanjuflinda.nl

Eén van de lessen op de PABO, die mij heel goed is bijgebleven is een les geschiedenis. We zaten met alle PABO-studenten in de collegezaal en de leraar vertelde een verhaal over kinderarbeid en de invoering van de leerplicht. Sowieso vind ik het geweldig als mensen goed kunnen vertellen, maar deze leraar gebruikte er een pop bij. De pop was een kind dat in een fabriek werkte en de leraar had weer een andere rol. Afwisselend kwamen ze aan het woord en zo werd het hele geschiedenisverhaal verteld. Werkelijk fascinerend en alle studenten hingen aan zijn lippen!

336.1


Handpoppen in de klas

Vanaf dat moment was ik overtuigd van de kracht van poppenspel. Ik ging zelf oefenen met handpoppen en begon een mooie verzameling aan te leggen. Ik gebruikte poppen tijdens mijn stagelessen en ik zag zelf hoe kinderen er enthousiast van werden. Nu maak ik gebruik van vaste handpoppen in mijn klas, bijvoorbeeld ‘De lettervogel‘ en ‘Timon tijd‘. Toch denk ik dat ik nog veel meer uit poppenspel kan halen. Ik ben geïnspireerd geraakt door een leraar op de PABO, maar ik heb nooit lessen gehad in de techniek van het poppenspel. Tijd dus om een ‘echte’ poppenspeler te interviewen!

Matthijs Vlaardingerbroek
Via internet wilde ik op zoek gaan naar bekende poppenspelers, tot ik opeens dacht aan de creatieve duizendpoot Matthijs Vlaardingerbroek. Ik ken hem van de website creatiefkinderwerk.nlmet meer dan 340 mooie ideeën voor christelijke kinderwerk. Wanneer je een idee zoekt voor een Bijbelverhaal of christelijke viering moet je hier zeker eens een kijkje nemen! Maar Matthijs heeft nog veel meer in zijn mars!

Wat feiten op een rij
- Matthijs (44 jaar) woont en werkt al vijftien jaar als kerkelijk werker in een achterstandswijk in Den Haag.
- Wekelijks verzorgt hij een videoblog voor de website van de Evangelische Omroep en heeft vanaf mei dit jaar twee boeken op mijn naam staan.
- Op zijn achttiende heeft hij een twee jarige opleiding voor christelijk kindertheater in Engeland gevolgd. Deel van deze opleiding was buikspreken en verhalen vertellen. Over de jaren heeft hij zich hierin verder gespecialiseerd.
- Sinds vijf jaar werkt hij fulltime als buikspreker, verhalen verteller en goochelaar en verzorgt hij jaarlijks zo´n tweehonderd voorstellingen voor (met name) kinderen in basisscholen, kerken en bij veel vakantiebijbelweken.
- Ook verzorgt hij met grote regelmaat workshops in buikspreken en goochelen voor alle groepen van de basisschool. Meer informatie hierover vind je op: talentinschool.nl.

Blogserie
Matthijs had zoveel te vertellen dat ik besloot om er een blogserie van te maken. De komende dagen zal Matthijs aan het woord zijn en zijn kennis over poppenspel met ons delen. Hij vertelt wat je moet doen als je wilt beginnen met poppenspel, waar je goede poppen vindt, hoe je een pop kunt introduceren, waar je op moet letten en hij geeft tips hoe je de act zo echt mogelijk neerzet. Je kan Matthijs volgen op Twitter via @matthijsvlaar.

 

Knutsel: Handpoppen maken

Heb je ooit gezien hoe kinderen reageren als ze met handpoppen communiceren? Hun blik veranderd helemaal en ze kijken niet meer naar jouw gezicht, maar zijn helemaal gericht op de handpop. Het is voor hen niet eens meer een pop, maar een echt karakter. Het poppenspel is een geweldige werkvorm, die elke onderbouwleerkracht zou moeten inzetten. Het sluit heel goed aan op de belevingswereld van de kinderen en het wordt vaak als veilig ervan. Je kunt het gebruiken voor het vertellen van verhalen, het vergroten van de woordenschat, zingen van liedjes, rekenactiviteiten of voor bepaalde routines.


335.1


Verteltafel

Bij elk thema werk ik rondom een prentenboek. Hierbij maar ik ook een verteltafel. Bij de bekende prentenboek kun je handpoppen kopen, zoals ‘Kikker en zijn vriendjes’ of ‘De mooiste vis van de zee’. Niet op alle scholen is hier geld voor en natuurlijk werk je ook wel eens over een prentenboek waar geen handpop beschikbaar van is. Je kunt dan een plaatje van het boek kopiëren en op een wc-rolletje plakken, maar je kunt ook zelf een handpop van vilt maken.

Lees meer

Uitleg: Poppenspel - Handpoppen maken

Heb je ooit gezien hoe kinderen reageren als ze met handpoppen communiceren? Hun blik veranderd helemaal en ze kijken niet meer naar jouw gezicht, maar zijn helemaal gericht op de handpop. Het is voor hen niet eens meer een pop, maar een echt karakter. Het poppenspel is een geweldige werkvorm, die elke onderbouwleerkracht zou moeten inzetten. Het sluit heel goed aan op de belevingswereld van de kinderen en het wordt vaak als veilig ervan. Je kunt het gebruiken voor het vertellen van verhalen, het vergroten van de woordenschat, zingen van liedjes, rekenactiviteiten of voor bepaalde routines.


335.1


Verteltafel

Bij elk thema werk ik rondom een prentenboek. Hierbij maar ik ook een verteltafel. Bij de bekende prentenboek kun je handpoppen kopen, zoals ‘Kikker en zijn vriendjes’ of ‘De mooiste vis van de zee’. Niet op alle scholen is hier geld voor en natuurlijk werk je ook wel eens over een prentenboek waar geen handpop beschikbaar van is. Je kunt dan een plaatje van het boek kopiëren en op een wc-rolletje plakken, maar je kunt ook zelf een handpop van vilt maken.

Lees meer

Video: Goed of fout

Korte uitleg:
"In de gemeente waarin ik ben opgegroeid heb ik geleerd dat er twee soorten mensen zijn: goede mensen en foute mensen." Daarover vertelt Matthijs Vlaardingerbroek in zijn videocolumn. "Als je op zondagmorgen naar de kerk ging, dan was het goed. Ging je op zondag naar de voetbal, dan was je fout."

Een leuke video van Matthijs Vlaardingerbroek om aan kinderen van de bovenbouw of aan tieners te laten zien, om daarna met hen na te denken over: hoe weet je of iemand goed of fout is? Mogen wij die etiketten wel op iemand anders plakken? Hoe ga je om met oordelen?


334

Thema’s:
Oordelen van de ander, goed of fout

Te gebruiken voor:
kindermoment tijdens de dienst,  de verwerking van een Bijbelverhaal tijdens het kinderwerk

Bijbeltekst: 
"Oordeel niet, opdat er niet over jullie geoordeeld wordt. Want op grond van het oordeel dat je velt, zal er over je geoordeeld worden, en met de maat waarmee je meet, zal jou de maat genomen worden. Waarom kijk je naar de splinter in het oog van je broeder of zuster, terwijl je de balk in je eigen oog niet opmerkt? (Mattheus 7: 1-3)

Leeftijd:
10 t/m 88 jaar

Omschrijving:
Je kunt de video middels deze link bekijken:

Les: Buurtfeest - Bewijs het maar

Korte uitleg:
Dit is het tweede missionaire wijkfeest! Na het hooplijk succesvolle Bingofeest is het tijd voor een sciencefeest! Ingrediënten zijn: proefjes, samenwerken in teams, het verhaal van Bartimeus, toetjesbuffer en een gebedshoek met stenen en een bak water! Met dit feest laat je de wonderbaarlijke kant van God zien, de God waarbij je je zorgen kan neerleggen. Ook breng je gezelligheid en stimuleer je samenwerken in teams.

333


Thema’s:

missionair, proefjes, Bartimeus

Te gebruiken voor:
missionair wijkfeest

Bijbeltekst: 
"Toen hij hoorde dat het Jezus van Nazaret was, begon hij te schreeuwen en te roepen: ‘Zoon van David, Jezus, heb medelijden met mij.’ (Markus 10:47 )

Leeftijd:
4 t/m 88 jaar

Download:
Je kunt het idee hieronder downloaden...

Lees meer

Video: Tweedehands aanbidding

Korte uitleg:
“Ik moet je iets bekennen. Ik durf het bijna niet te zeggen. Het voelt als de laatste taboe in kerkelijk Nederland. Maar soms moet je gewoon schoon schip maken. Soms moet je uit de kast durven komen, hoe eng het ook is. Dus eindelijk durf ik het toe te geven: Ik houd niet zo van zingen…”

Een video van Matthijs Vlaardingerbroek om aan de kinderen van de bovenbouw of aan tieners te laten zien en met hen na te denken over aanbidding:

Is aanbidding hetzelfde als liedjes zingen?
Hoe zou je op een andere manier God kunnen aanbidden?
Wat denk jij over tweedehands aanbidding?


332


Thema’s:

Aanbidding

Te gebruiken voor:
kindermoment tijdens de dienst,  de verwerking van een Bijbelverhaal tijdens het kinderwerk

Bijbeltekst: 
"Maar er komt een tijd, en die tijd is nu gekomen, dat wie de Vader echt aanbidt, hem aanbidt in Geest en in waarheid. De Vader zoekt mensen die hem zo aanbidden, want God is Geest, dus wie hem aanbidt, moet dat doen in Geest en in waarheid.’ (Johannes 4: 23, 24) 

Leeftijd:
10 t/m 88 jaar

Omschrijving:
Je kunt de video middels deze link bekijken:

Proefje: Crayons smelten - Het lichaam van Christus

Korte uitleg:
Een geweldig leuk idee om met crayons prachtige gekleurde figuren te maken. Zo wordt de kleurrijke kant van de kerk / gemeente heel goed zichtbaar!

331.2

Thema’s:
Eenheid en diversiteit binnen de kerk / gemeente

Te gebruiken voor:
kindermoment tijdens de dienst, creatief kinderwerk, verwerking van onderwijs over het Lichaam van Christus

Bijbeltekst:
"Ons lichaam met zijn vele delen vormt één geheel, en alle lichaamsdelen, hoe vele ook, zijn samen één lichaam; zo is het ook met Christus. (1 Korintiers 12:12) 

Leeftijd:
8 t/m 88 jaar

Lees meer

Knutsel: Crayons smelten - Het lichaam van Christus

Korte uitleg:
Een geweldig leuk idee om met crayons prachtige gekleurde figuren te maken. Zo wordt de kleurrijke kant van de kerk / gemeente heel goed zichtbaar!

331.2

Thema’s:
Eenheid en diversiteit binnen de kerk / gemeente

Te gebruiken voor:
kindermoment tijdens de dienst, creatief kinderwerk, verwerking van onderwijs over het Lichaam van Christus

Bijbeltekst:
"Ons lichaam met zijn vele delen vormt één geheel, en alle lichaamsdelen, hoe vele ook, zijn samen één lichaam; zo is het ook met Christus. (1 Korintiers 12:12) 

Leeftijd:
8 t/m 88 jaar

Lees meer

In gesprek: Reageren op de Bijbel met ‘gevoel-lepels’

Korte uitleg:
Dit is een idee verder uitgewerkt door Marijne Verbueken om kinderen te stimuleren om hun gevoelens rondom een verhaal uit de Bijbel te uiten. Het is fascinerend om te ontdekken wat kinderen echt denken en voelen over de verhalen die wij hen vertellen.

Weten wat kinderen over een verhaal voelen of hen helpen om te ontdekken wat de mensen in het verhaal voelden, is een mooie gelegenheid om een gesprek over het verhaal te starten en te kijken in hoeverre ze het verhaal begrijpen. Heel vaak komen ze met ideeën, waar volwassenen nooit over nagedacht zouden hebben!

330.4

Thema’s:
Eenheid en diversiteit binnen de kerk / gemeente

Te gebruiken voor:
kindermoment tijdens de dienst, creatief kinderwerk

Bijbeltekst:
"Toen nu de heidenen dit hoorden, verblijdden zij zich en verheerlijkten het woord des Heren; en allen, die bestemd waren ten eeuwigen leven, kwamen tot geloof. “ (Hand.13:48)

Leeftijd:
4 t/m 12 jaar

Registreer om meer te lezen...

Proefje: Zout der aarde - Groeien als discipel met zoutkristallen

Korte uitleg:
Deze objectles kun je gebruiken om met de kinderen na te denken over het zout van de aarde. Jezus heeft drie jaar de tijd genomen om zijn discipelen klaar te maken om als zout in de wereld te leven.

329.2

Thema’s:
discipelschap, zout der aarde

Te gebruiken voor:
kindermoment tijdens de dienst, creatief onderwijs kinderwerk

Bijbeltekst: 
"Jullie zijn het zout van de aarde. Maar als het zout krachteloos wordt, waar moet je het dan mee zouten? Het deugt alleen nog maar om weggegooid en door de mensen vertrapt te worden.“  (Mattheus 5:13)

Leeftijd:
4 t/m 88 jaar

Registreer om meer te lezen...

Verteltip: Met smarties door het Paasverhaal

Korte uitleg:
Dit is een leuke manier om  met gekleurde smarties het verhaal van Pasen te vertellen. Nieuwsgierig? Kijk snel verder…

328


Thema’s:

Paasverhaal, Pasen

Te gebruiken voor:
kindermoment tijdens de dienst, creatieve vertelling of verwerking van het Paasverhaal.

Bijbeltekst:
"Toen de centurio en zijn mannen, die bij Jezus de wacht hielden, de aardbeving zagen en wat er allemaal gebeurde, werden ze vreselijk bang. Ze zeiden: ‘Werkelijk, Hij was de Zoon van God’.”  (Mattheus 27: 54) 

Leeftijd:
4 t/m 88 jaar

Lees meer

Knutsel: Geweven Paasgebeden

Korte uitleg:
In de voorbereiding naar Pasen is dit een gemakkelijke en goedkope manier voor kinderen die hun handen willen gebruiken tijdens het bidden.

327.3

Thema’s:
Onze zorgen aan God geven

Te gebruiken voor:
kindermoment tijdens de dienst, creatief gebed moment, gebedskamer, verwerking van onderwijs over bidden

Bijbeltekst:
"Leg al uw zorgen bij Hem neer, want Hij heeft hart voor u.”  (1 Petrus 5:7) 

Leeftijd:
8 t/m 88 jaar

Registreer om meer te lezen...

Creatief gebed: Geweven Paasgebeden

Korte uitleg:
In de voorbereiding naar Pasen is dit een gemakkelijke en goedkope manier voor kinderen die hun handen willen gebruiken tijdens het bidden.

327.3

Thema’s:
Onze zorgen aan God geven

Te gebruiken voor:
kindermoment tijdens de dienst, creatief gebed moment, gebedskamer, verwerking van onderwijs over bidden

Bijbeltekst:
"Leg al uw zorgen bij Hem neer, want Hij heeft hart voor u.”  (1 Petrus 5:7) 

Leeftijd:
8 t/m 88 jaar

Registreer om meer te lezen...

Les: Buurtfeest - Bingo en de Verloren zoon

Korte uitleg:
Bingo is het eerste Missionaire wijkfeest. Bingo is een bekend spel, aantrekkelijk voor jong en oud. We combineren het Bingofeest met het verhaal van de Verloren zoon. Een voor velen bekend verhaal dat gaat over een man die ook een gokje waagde en Gods grote en onvoorwaardelijke liefde ontving. Hiermee zet je een leuk missionair wijkfeest neer!

326


Thema’s:

missionair, verloren zoon, onvoorwaardelijke liefde

Te gebruiken voor:
missionair wijkfeest

Bijbeltekst: 
"We moeten feestvieren en blij zijn, want die broer van je was dood en is weer levend geworden, hij was verloren en is teruggevonden.” (Lukas 15:32 )

Leeftijd:
4 t/m 88 jaar

Download:
Je kunt het idee hieronder downloaden...

Registreer om meer te lezen...