1008. Vernieuwde versie van Bijbelstudie kaarten voor de bovenbouw


Tien vernieuwde Bijbelstudie kaarten, die je bij elk Bijbelverhaal kunt gebruiken

Ik was op zoek naar een nieuwe manier van Bijbellezen, waarin ik de kinderen uit de bovenbouw en de jonge tieners niet langer Bijbelverhalen hoefde te vertellen, maar waarbij zij zelf aan de slag gingen met een Bijbelverhaal.

Tegelijkertijd wilde ik de kinderen tien vragen aanleren die zij konden stellen als ze thuis (of waar dan ook) uit de Bijbel lazen. 

Hoe werken deze kaarten?

Kies een kort Bijbelverhaal. Print dit uit op een A4 of laat elk kind het meelezen in de Bijbel. Voordat je begint, laat je elk kind ongezien een van de tien kaarten pakken. Dit is de opdracht die dit kind bij het studeren van het Bijbelverhaal moet uitvoeren. het voordeel hiervan is dat ieder kind betrokken is en kinderen spelenderwijs leren hoe ze Bijbelstudie moeten doen!

Ideaal voor een kinderkerk, kindernevendienst of zondagsschool!

bijbelstudie kaarten

Download het PDF met de Bijbelstudiekaarten hieronder:

Lees meer

1007. Nebukadnessar wil aanbeden worden - een mee-speel verhaal


Knielen voor de goden van Nebukadnessar?

Dit verhaal kunt u vertellen als een zogenaamd ‘Mee-Speel-Verhaal’. De kinderen kunnen tijdens de vertelling meespelen door middel van het nazeggen van bepaalde woorden of zinnen. Deze staan cursief gedrukt. U zegt het eerst, de kinderen zeggen het na. Ook kunnen ze bepaalde emoties uitbeelden, of geluiden maken. U kunt er voor kiezen om dit alle kinderen te laten doen, of tijdens het vertellen een kind aan te wijzen die dit doet. Ook kunt u kinderen tijdens het vertellen mee laten spelen door iets uit te beelden. Als ze dan iets moeten doen of zeggen kunt u dit fluisterend aan hen vertellen. Speel zelf ook mee.

Spreek van te voren af, dat als u uw hand als stopteken omhoog steekt, de kinderen stil zijn. De kinderen blijven gewoon op hun plek zitten tijdens het vertellen, tenzij er kinderen iets uit moeten beelden waarbij ze moeten lopen.
Zelf kunt u het verhaal beeldend vertellen. Kom van uw stoel, loop rond, of maak bepaalde bewegingen die van toepassing zijn. Bij dit verhaal worden ook emoties uitgebeeld. Laat de kinderen blij, boos, bang, geschrokken kijken.

"Koning Nebukadnessar laat een beeld maken. Een écht beeld. Een héél groot beeld.
(Tel en laat met uw hand vanaf de grond, steeds verder omhoog, zien dat het steeds hoger wordt. Ga op uw stoel staan om het hoogste aan te geven.)
Het is wel 1, 2, 3, 5, 10, 15, 20, 25, 30 meter hoog! Zo hoog als een kerktoren!
Het beeld is gemaakt van goud. Het is een heel mooi beeld en het blinkt en schittert in de zon.
De koning is er heel blij mee. O, wat kijkt hij blij! (blij, blij!)"

Nebukadnessar wil aanbeden worden een Mee speel Bijbelverhaal voor de zondagsschool kindernevendienst of in de klas

Hieronder vind je een mooi, nieuw 'mee-speel' verhaal van Ellen Zuijdwegt uit Daniël 3. Dit verhaal is al eerder in de werkwijze 'Vertel het maar' gepubliceerd.

Registreer om meer te lezen...

1006. De verlamde man in Betzata - een schetsbordverhaal


"Wil je beter worden?", vraagt Jezus

Het is druk bij het bad. Er lopen heel veel zieke mensen rond. Mensen die blind zijn, mensen die met stokken lopen, omdat hun benen vergroeid zijn, mensen die niet kunnen lopen. Allemaal blijven ze in de buurt van het grote bad. Ja, want hier in dit badhuis gebeurt soms iets heel bijzonders. Soms gaat het water bewegen. Dan gaat het golven. En wie dan het eerst in het water komt wordt beter! Wat voor ziekte hij ook maar heeft. Wat een wonder! Natuurlijk wil iedereen dan zo dicht mogelijk bij het bad zijn. Iedereen wil als eerste in het water komen.

Op een slaapmatje, dichtbij het bad, ligt nog iemand. Het is een man die verlamd is. Hij kan zijn benen niet bewegen. Hij kan niet staan, niet lopen, niet rennen. Hij kan niks met zijn benen doen. Hij is al héél lang ziek. Al 38 jaar. Dat is heel lang...

De verlamde man in Betzata een schetsbord Bijbelverhaal voor de zondagsschool kindernevendienst of in de klas

Hieronder vind je een mooi, nieuw schetsbordverhaal van Ellen Zuijdwegt uit Johannes 5:1-15. Dit verhaal is al eerder in de werkwijze 'Vertel het maar' gepubliceerd.

Registreer om meer te lezen...

1005. Zoek het Levend Water


Een heel leuk en bruikbaar idee van Truus Storm uit Heinenoord over het Bijbelverhaal van de Samaritaanse vrouw uit Johannes 4.

Benodigdheden:

- spelbladen voor parcours – deze kan je hier downloaden.
- grote dobbelsteen
- zeven flesjes ‘Levend Water’ – het etiket kan je hier downloaden.
- zeven open grote flessen, waarbij de hals van de fles is gesneden
- zeven kleuren voedingskleurstof, zoals bijvoorbeeld van Dr. Oetker

Zoek het Levend Water een leuke creatieve verwerking voor de zondagsschool of kindernevendienst of in de klas bij het bijbelverhaal van de Samaritaanse vrouw

Voorbereiding:

Leg in de kerk of in de kinderruimte een rond parcours neer. Zorg dat er voor elke drie of vier ‘weg’ afbeeldingen er ook een ‘put’ afbeelding tussen ligt. Straks als je het spel gaat spelen, mogen de kinderen elke keer dat ze op een ‘put’ afbeelding landen een flesje ‘Levend water’ pakken en deze in een van de zeven grote lege flessen gieten.

Neem zeven anderhalf liter flessen en snijd (voorzichtig) de hals van deze flessen. Doe in elke fles een paar druppels voedingskleurstof.

Fles 1: rood
Fles 2: Groen
Fles 3: Paars
Fles 4: Blauw
Fles 5: Geel
Fles 6: Oranje
Fles 7: Roze

Kleurwater

Hoe werkt het?

Vertel kort een inleiding op het Bijbelverhaal en op het spel.

Laat de kinderen met de dobbelsteen gooien. Komt de groep op of langs een put dan wordt er een flesje Levend Water door een kind naar voren gebracht. Daar staan de zeven flessen met kleurstof erin. Als het kind het water erin giet, verandert het heldere water van kleur.Je legt bij elke kleur uit wat de kleur betekent en wat dit met het Bijbelverhaal van de Samaritaanse vrouw te maken heeft:

Fles 1: rood - Jezus geeft je liefde. Deze liefde is echt en maakt dat je anders met anderen omgaat.
Fles 2: groen - Jezus geeft je hoop voor de toekomst.
Fles 3: paars - Jezus helpt je inzicht te geven in je gedrag en leert je sorry te zeggen.
Fles 4: blauw - God is trouw aan alles wat hij doet en helpt je om trouw te zijn.
Fles 5: geel - Jezus brengt vreugde in je leven, je tranen worden gedroogd.
Fles 6: oranje - Jezus geeft je vriendelijkheid mee, zo gebruik je goede woorden en ben je aardig naar anderen toe.
Fles 7: roze - Jezus geeft je rust en troost je.

Uiteindelijk hebben we alle kleuren van de regenboog, het teken van Gods trouw, ook voor deze Samaritaanse vrouw.

 

1004. Kaïn en Abel - een schetsbordverhaal


Kaïn luistert niet naar de Here God.

Adam en zijn vrouw Eva, wonen niet meer in het Paradijs, die mooie tuin die God voor hen gemaakt had. Ze wonen nu ergens anders. Maar God is hen niet vergeten. Hij houdt nog steeds van hen.
Adam en Eva krijgen twee jongetjes. De oudste noemen ze Kaïn en de jongste noemen ze Abel. Wat zijn ze blij met hun kinderen! Wat houden ze veel van hen.

Als de jongens groter zijn helpen ze vader Adam mee met het werken.
Abel vindt het leuk om voor de schapen te zorgen. Hij zorgt er voor dat ze genoeg gras kunnen vinden om te eten en water om te drinken. Hij houdt van zijn schapen en ook van de kleine lammetjes.
Kaïn vindt het leuk om op het land te werken. Hij zaait graankorrels in de aarde en als het graan hoog gegroeid is kijkt hij of er nieuwe graankorrels inzitten. Die haalt hij eruit, daar kunnen ze meel van maken en brood van bakken.
Natuurlijk vertellen Adam en Eva hun jongens over de Here God. Hoe mooi God alles gemaakt had en hoe fijn het was om dicht bij God te zijn in die mooie tuin.

Kan en Abel een schetsbord Bijbelverhaal voor de zondagsschool kindernevendienst of in de klas

Hieronder vind je een mooi, nieuw schetsbordverhaal van Ellen Zuijdwegt uit Genesis 4:1-16 over de eerste twee broers in de Bijbel. Dit verhaal is al eerder in de werkwijze 'Vertel het maar' gepubliceerd.

Registreer om meer te lezen...

1003. Spraakverwarring bij de torenbouw van Babel


Een interactief Mee-Speel-Verhaal 

Dit verhaal kan je vertellen als een zogenaamd ‘Mee-Speel-Verhaal’. De kinderen kunnen tijdens de vertelling meespelen door middel van het nazeggen van bepaalde woorden of zinnen. Deze staan cursief gedrukt. Jij zegt het eerst, de kinderen zeggen het na. Ook kunnen ze bepaalde emoties uitbeelden, of geluiden maken.

Spraakverwarring bij de torenbouw van Babel een mee speel vertel Bijbelverhaal voor de zondagsschool kindernevendienst of in de klas

Je kunt er voor kiezen om dit alle kinderen te laten doen, of tijdens het vertellen een kind aan te wijzen die dit doet. Ook kan je kinderen tijdens het vertellen mee laten spelen door iets uit te beelden. Als ze dan iets moeten doen of zeggen kan je dit fluisterend aan hen vertellen. Speel zelf ook mee.

Spreek van te voren af dat als jij jouw hand als stopteken omhoog steekt, de kinderen stil zijn. De kinderen blijven gewoon op hun plek zitten tijdens het vertellen, tenzij er kinderen iets uit moeten beelden waarbij ze moeten lopen. Zelf kan je  het verhaal beeldend vertellen. Kom van je stoel, loop rond, of maak bepaalde bewegingen die van toepassing zijn.

Hieronder vind je een mooi, nieuw Mee-Speel-verhaal van Ellen Zuijdwegt uit Genesis 11:1-10 over de spraakverwarring bij de torenbouw van Babel . Dit verhaal is al eerder in de werkwijze 'Vertel het maar' gepubliceerd.

Registreer om meer te lezen...

1002. De blinde dirigent - een spel


God heeft de leugen van Sara gelijk door

Sara liegt tegen God, maar de Heer heeft het gelijk door. “Je heb wel gelachen, Sara.” Het is niet altijd even makkelijk om te ontdekken of iemand liegt of niet. Dit spel heeft alles met ontdekken te maken. Kunnen de kinderen hét ontdekken?

dirigent

Benodigdheden:
- blinddoek
- stokje
- spekkies

Spel:

Sara liegt tegen God, maar de Heer heeft het gelijk door. “Je heb wel gelachen, Sara.” Het is niet altijd even makkelijk om te ontdekken of iemand liegt of niet. Dit spel heeft alles met ontdekken te maken. Kunnen jullie hét ontdekken?

Iedereen wandelt rond in een kring. In het midden staat een geblinddoekte dirigent. Met zijn stokje geeft hij de richting van de kring aan. Op het moment dat hij met zijn stokje omhoog wijst, moet iedereen stil blijven staan. Hij probeert dan iemand met een stokje aan te wijzen. De persoon die aangewezen wordt, moet proberen om met een andere / verdraaide stem een liedje te zingen.

Kan de dirigent niet raden wie het is, dan krijgt de zanger een spekkie en blijft het geblinddoekte kind de dirigent. Lukt het wel, dan krijgt het geblinddoekte kind een spekkie en wordt de zanger de nieuwe, blinde dirigent.

 

1001. Hoeveel spekkies kan je aan?

Een creatieve verwerking over Sara die tegen God liegt: "Ik heb niet gelachen!"

Sara moet lachen als ze hoort dat de Heer zegt dat zij binnen een jaar een zoon zal krijgen. Als de Heer haar vraagt waarom ze lacht, vertelt Sara een leugen: "Ik heb niet gelachen!"

spekjes

Het nadeel van een leugen is dat je vaak een nieuwe leugen moet bedenken om de eerste leugen te beschermen. Voordat je het weet, wordt het verhaal steeds onduidelijker en wordt het steeds lastiger om de leugen vol te houden. In deze creatieve verwerking mogen kinderen die aan de lijve ondervinden.

Benodigdheden:
- grote zak met spekkies

Als leider verzin een over-de-top verzonnen feit over jezelf, zoals: ‘Toen ik acht jaar oud was, heb ik meegedaan met de Olympische Spelen.’ Terwijl je dit aan de kinderen vertelt, doe je een spekkie in je mond. Nu mogen de kinderen om beurten jou hier een vraag over stellen. Bij elk verzonnen antwoord doe je er een nieuw spekkie bij. Deze spekkies eet je niet op, maar je gaat verder met je antwoorden.  Op een gegeven moment wordt het verhaal steeds onduidelijker, totdat er geen spekkie meer bij kan en niemand je meer kan verstaan. Hierna mogen verschillende kinderen dit ook proberen. 

Hoeveel ‘leugens’ kunnen ze vertellen, totdat er geen spekkie meer bij kan?

In ons Bijbelverhaal van vandaag vertelt Sara een leugen. Het nadeel van een leugen is dat je vaak een nieuwe leugen moet bedenken om de eerste leugen te beschermen. Voordat je het weet, wordt het verhaal steeds onduidelijker en wordt het steeds lastiger om de leugen vol te houden.

1000. Er glijdt een After Eight over mijn wang…


Een creatieve verwerking bij het Bijbelverhaal waarin Sarai Hagar als vrouw aanbiedt

Abram is al jaren aan het wachten op wat God beloofd heeft. Sarai heeft er schoon genoeg van. Het was in een droom jaren geleden. Kan je op een droom vertrouwen? Sarai besluit dat de tijd nu is. Zij stopt het wachten en als gevolg gaat er van alles mis…

AfterEight over mijn wang


Benodigdheden:

- doos After Eight

De kinderen moeten om beurten een After Eight op hun voorhoofd leggen en deze dan voorzichtig in hun mond laten glijden. Je mag je handen niet gebruiken, maar door gekke gezichten te trekken, met je neus te bewegen, je wenkbrauwen op en neer te laten gaan en uiteindelijk met je tong de After Eight binnen te halen, kan het lukken.

Bij dit spel heb je vooral geduld nodig. Als je te snel gaat, valt de After Eight op de grond. Wie kan wachten totdat de After Eight uiteindelijk je mond in glijdt? Laat elk kind, die dit wil, het proberen.

Abram is al jaren aan het wachten op wat God beloofd heeft. Sarai heeft er schoon genoeg van. Het was in een droom jaren geleden. Kan je op een droom vertrouwen? Sarai besluit dat de tijd nu is. Zij stopt het wachten en als gevolg gaat er van alles mis…

Vragen:
Hoe lang hadden Abram en Sarai moeten wachten op God?
Hoelang zou jij wachten?
Zou jij vertrouwen op een droom die je jaren geleden hebt gehad?
Waarom wilde Sarai niet nog langer wachten?

999. Ik zie, ik zie, wat jij niet ziet - een kindermoment


Een idee voor een kindermoment tijdens de dienst

Hagar is op de vlucht voor Sarai. Tijdens haar vlucht ontdekt ze een nieuwe naam van God: El Roi - “De God Die mij ziet…”

Een korte introductie op het Bijbelverhaal, dat als doel heeft om samen iets uit het Bijbelverhaal te leren en wat tegelijkertijd nieuwsgierig maakt naar wat er nog gaat komen.   

vergrootglas     
                                    

Benodigdheden:
- vergrootglas of een microscoop     

Nodig de kinderen naar voren uit. Wie heeft weleens de woorden gehoord: “Ik zie, ik zie, wat jij niet ziet…”? Waar horen die woorden bij? Deze woorden horen bij een spel, maar soms kan je ook echt iets zien wat anderen niet kunnen zien. 

Toon de kinderen een vergrootglas of een microscoop.
 
Met een vergrootglas of met een microscoop kan je soms iets zien wat andere mensen met het blote oog – zo noemen we dat - niet kunnen zien. Laat de kinderen iets door het vergrootglas of door de microscoop zien dat ze niet zo goed met het blote oog kunnen zien.

Vandaag gaan we een Bijbelverhaal horen over een mevrouw die op de vlucht is. Tijdens haar vlucht ontdekt ze een nieuwe naam van God: El Roi. Wie weet wat de naam El Roi betekent?

El Roi betekent: “De God Die mij ziet…” Deze mevrouw ontdekt dat God Iemand is die ons altijd ziet. Hij heeft daar geen vergrootglas of microscoop voor nodig. Hij ziet ons waar we ook zijn. Weet iemand hoe deze vluchtende mevrouw in de Bijbel heet? Nee, laten we dat dan snel gaan ontdekken!

            

998. Ducktape Mijnenveld


Een spel over Abrams vertrouwen in de belofte van God

Abram moet God opnieuw vertrouwen. God gaat Abram een kind geven, maar ja… Abram is al een oude man en wordt er niet jonger op. Kan hij God echt vertrouwen? In dit spel moeten kinderen elkaar vertrouwen om ‘veilig’ naar de overkant te komen. 

Een idee van Martine Versteeg!

ducttape

Voorbereiding:
Maak het vierkant van te voren.

Benodigdheden:
- crêpepapier tape / afplaktape
- Ducttape

Opdracht:
Zet met crêpepapier tape / afplaktape een veld uit op de grond van 2,5 bij 2,5 meter. Maak vervolgens van Ducttape een rolletje, waardoor de buitenkant van het rolletje
kleeft. Plak verspreid over de vierkant ongeveer 15 tot 20 rolletjes Ducttape op de grond.

Let op: Kijk wel goed of de vloer hiervoor geschikt is, zodat de Ducttape er ook weer af kan.

Registreer om meer te lezen...

997. Voel de ster - een kindermoment


Een idee voor een kindermoment tijdens de dienst

Abram heeft een heleboel knechten, maar hij heeft geen zoon. Niemand om trots op te zijn. Niemand om zijn werk over te nemen. Maar dan toont God hem alle sterren aan de hemel en komt de belofte: Ik ga jou een kind geven!

Een korte introductie op het Bijbelverhaal, dat als doel heeft om samen iets uit het Bijbelverhaal te leren en wat tegelijkertijd nieuwsgierig maakt naar wat er nog gaat komen.   

sterren     
                                    

Benodigdheden:

- tas
- allerlei soorten sterren van hout, karton, ijzer, etc.  

Registreer om meer te lezen...

996. Hoeveel ruimte hebben we nodig?


Een creatieve verwerking bij het verhaal van Abram en Lot

Abram en Lot kunnen niet allebei blijven waar ze zijn. Er is te weinig ruimte. Hoe kunnen ze dit het beste oplossen? Abram en Lot kiezen om uit elkaar te gaan. Was er misschien een betere oplossing geweest?

cirkel


Opdracht:

Teken (met krijt) een ruime cirkel midden in de ruimte waar iedereen goed in kan staan.

Registreer om meer te lezen...

995. Verdeel een chocozoen - een ijsbreker


Een korte activiteit om de spanning te breken.

Met een ijsbreker laat je de kinderen aan het begin van het kinderwerk op een speelse wijze kennis maken met het thema 'delen' en het Bijbelverhaal over Abram en Lot.

chocozoen

Abram en Lot moeten het land verdelen waar zij wonen, maar hoe verdeel je dit eerlijk?

Benodigdheden:

- doos met chocozoenen
- vorken en messen
- bordjes

Registreer om meer te lezen...

994. Knutsel – Sandalen van karton


700 kilometer op dit soort sandalen?

Abram en zijn familie moesten 700 kilometer afleggen. Ze hadden natuurlijk geen goede wandelschoenen of sportschoenen, maar een soort van sandalen. Hoeveel sandalen zouden ze versleten hebben tijdens die reis?

sandaal1

Benodigdheden:

- gekleurd, stevig A4 papier
- linten
- potlood
- scharen
- nietmachines

Registreer om meer te lezen...

993. Een wandelbelevenis


Hoe voelt het om 700 kilometer te wandelen?

God roept Abram om 700 kilometer te wandelen van de stad Ur waar hij woont naar Kanaän. 700 kilometer! Hoe zou dat voelen?

Dit kunnen wij niet nabootsen. Maar wij kunnen de kinderen wel iets laten voelen. 

voeten

Thema:

Roeping van Abram, reis naar het beloofde land, het leven van Abraham

Benodigdheden:

- plastic bak met grind
- plastic bak met stenen
- plastic bak met dennenappels
- plastic bak met dennennaald
- plastic bak met water
- handdoeken

Voorbereiding:

Op de grond staan namelijk vier of vijf grote plastic bakken:

In de eerste bak zit grind.
De volgende bak bevat stenen.
Een derde bak ligt vol met dennenappels.
In de vierde bak liggen dennennaalden.
De laatste bak bevat een laagje water.

Opdracht:

Kinderen mogen hun schoenen en sokken uitdoen en om de beurt door de vijf  bakken lopen. Na de vijfde bak worden de voeten gedroogd en gaan de sokken en schoenen weer aan.

Vragen:

Welke bak liep het lekkerst?
Welke was het minst lekker?
Hoe zou het zijn om zevenhonderd kilometer door bergen en woestijn te moeten lopen?

992. Jezus geneest een verschrompelde hand


Een interactief Mee-Speel-Verhaal 

Dit verhaal kan je vertellen als een zogenaamd ‘Mee-Speel-Verhaal’. De kinderen kunnen tijdens de vertelling meespelen door middel van het nazeggen van bepaalde woorden of zinnen. Deze staan cursief gedrukt. Jij zegt het eerst, de kinderen zeggen het na. Ook kunnen ze bepaalde emoties uitbeelden, of geluiden maken.

Je kunt er voor kiezen om dit alle kinderen te laten doen, of tijdens het vertellen een kind aan te wijzen die dit doet. Ook kan je kinderen tijdens het vertellen mee laten spelen door iets uit te beelden. Als ze dan iets moeten doen of zeggen kan je dit fluisterend aan hen vertellen. Speel zelf ook mee.

Spreek van te voren af dat als jij jouw hand als stopteken omhoog steekt, de kinderen stil zijn. De kinderen blijven gewoon op hun plek zitten tijdens het vertellen, tenzij er kinderen iets uit moeten beelden waarbij ze moeten lopen. Zelf kan je  het verhaal beeldend vertellen. Kom van je stoel, loop rond, of maak bepaalde bewegingen die van toepassing zijn.

hand

Hieronder vind je een mooi, nieuw Mee-Speel-verhaal van Ellen Zuijdwegt over Marcus 3:1-6 - waarin Jezus de man met de verschrompelde hand geneest. Dit verhaal is al eerder in de werkwijze 'Vertel het maar' gepubliceerd.

Registreer om meer te lezen...

991. Het wonder van de twee broden en vijf vissen


Jezus geeft duizenden mensen te eten - de wonderbare spijziging

Op de berg zit Jezus. Hij is samen met zijn leerlingen hier gaan zitten. Hij heeft al heel de dag over zijn Vader God vertelt. De mensen die naar Hem kwamen luisteren zijn nog niet naar huis gegaan. Nee, ze zijn achter Jezus aan gelopen. Ze willen bij Hem blijven. Misschien doet Jezus nog wel een wonder! Misschien gaat Hij nog wel meer zieke mensen beter maken. Dát willen ze zien, daar willen ze bij zijn! Er komen steeds meer mensen bij. Hele gezinnen: papa’s, mama’s, jongens en meisjes, opa’s en oma’s. Wel meer dan 5000 mensen zijn hier bij Jezus. Dat zijn er héél veel.

Jezus kijkt eens om zich heen. De mensen hebben honger. Ze zijn al heel de dag van huis. ‘Filippus’, vraagt Jezus aan zijn leerling. ‘Waar kunnen we eten kopen voor al deze mensen?’ ‘Dat kan echt niet, Heer’, zegt Filippus. ‘We hebben veel te weinig geld om voor al deze mensen eten te kopen!’

Daar komt Andreas aangelopen. Hij heeft een jongetje meegenomen. Het jongetje heeft gehoord wat Jezus aan Filippus vroeg. Hij heeft een mandje met eten van zijn moeder gekregen, maar hij wil het wel aan Jezus geven. De jongen geeft zijn eten aan Jezus. ‘Dank je wel’, zegt Jezus vriendelijk....

 202


Hieronder vind je een mooi, nieuw schetsbordverhaal van Ellen Zuijdwegt over Johannes 6:1-15 - waarin Jezus de twee broden en de vijf vissen vermenigvuldigt. Dit verhaal is al eerder in de werkwijze 'Vertel het maar' gepubliceerd.

Registreer om meer te lezen...

990. Iets over een balk en een splinter...


Een leuke sketch over oordelen gespeeld door een twee clowns / personages.

Twee personen komen binnen.

Ze zien er beiden hetzelfde uit; dezelfde gekke hoed, dezelfde jurk, dezelfde schoenen en dezelfde tas. Dit moet heel belache­lijk zijn. Ik heb twee "hoeden" gemaakt van karton: een karton­nen strook voor bovenop je hoofd (tien centimeter breed) met lange stroken van karton daaraan vastge­niet, dusdanig dat de stroken naar buiten hangen in een boog naar beneden. De jurken waren van twee lakens, de schoenen waren gewoon schoenendozen en de tassen waren emmers. Je ziet er echt belachelijk uit.

lachende clown

De sketch gaat als volgt:

De ene persoon lacht de andere uit. Deze persoon komt bijna niet meer bij van het lachen. "Tsjonge, jonge, jonge, wat zie jij er gek uit". De ander reageert gelaten en afwachtend, haalt de schouders eens op. De lacher loopt helemaal rond de ander, wijst naar de hoed en moet weer vreselijk lachen. Dan wijst deze naar de jurk en krijgt direkt weer een schaterbui. Dan de schoenen, nee maar, wat een giller.

Het enige wat op een gegeven moment de andere persoon zegt, is: "Jij ziet er net zo uit". Nou, nu is de lacher beledigd. Hoe durft die ander dat te zeggen. Dat is toch wel het toppunt van brutaliteit. Diep beledigd gaat de "lacher" weg.

Ja, het is soms frappant te zien hoe mensen en kinderen anderen bekritiseren enz., terwijl ze zelf hetzelfde doen.

Thema's

oordelen, balk en splinter, veroordelen, kijken naar de buitenkant

Met dank...

Een idee van Josien Koeman - met toestemming overgenomen van stichting Ezra - http://www.ezrahouten.nl/index.htm

 

989. De gelijkenis van de onrechtvaardige kapper


Een leuke sketch over vergeving gespeeld door een aantal personages.

Je bent een kapper. Je vindt jezelf heel goed. Er komt een oude dame binnen, zij wil een permanentje. Er komt een stoere jonge knul binnen, die wil een punk kapsel. (Ik heb een grijze permanent pruik en bruine punk pruik). Nu vallen de klanten in slaap achter een gordijn. De kapper maakt allerlei knip geluiden achter het gordijn en is zeer enthousiast neuriënd bezig. Dan is de kapper klaar. Hij maakt de klanten wakker. Ze mogen achter het gordijn vandaan komen en in de spiegel kijken.
 
Maar....de stoere bink heeft een grijs permanentje en de oude dame heeft een punkkapsel!

clown schaar
 
Nou, de klanten zijn woedend, maar de kapper reageert van "Iedereen maakt toch wel eens een foutje", "Het valt toch wel mee, het staat u best goed".
 
De klanten kalmeren en kijken nog eens goed in de spiegel en zijn toch wel tevreden. De stoere bink vindt het wel "gaaf en cool" en de oude dame voelt zich jonger. 
 
Dan komt het zoontje van de kapper binnen en zegt: "Papa, ik heb de melk gekocht hoor." Nou, dat is een fijne zoon; hij heeft boodschappen gedaan voor zijn vader. Maar in plaats van melk, heeft de jongen koffiemelk gekocht. De kapper wordt woedend en kan niet geloven dat zijn zoontje zo dom is. Hij zegt boos dat zijn zoon vroeg naar bed moet en dat hij geen zakgeld krijgt.
 
Maar "toevallig" op dat moment komen de twee klanten weer terug. Ze komen de kapper nog even zeggen dat hij wel een erg domme fout gemaakt heeft, maar dat ze er toch wel om kunnen lachen en dat de twee klanten dikke vrienden zijn geworden. De zoon begrijpt nu heel goed de fout van zijn vader, maar gaat hem niet uitlachen. De kapper staat er "gesnapt" bij en strijkt zijn hand over zijn hart over de koffiemelk. Grootmoedig zegt hij: "Nou jongen, dan drinken we toch lekker koffiemelk bij het brood". "Ja vader", zegt de zoon en als dikke vrienden lopen ze weg.

Thema's

vergeving, gelijkenis van de onbarmhartige schuldenaar

Met dank...

Een idee van Josien Koeman - met toestemming overgenomen van stichting Ezra - http://www.ezrahouten.nl/index.htm

 

988. Tips voor lofprijs met vlaggen, banieren en linten


Een praktisch artikel van Josien Koeman over aanbidding met vlaggen

Via stichting Ezra kreeg ik een uitgebreid artikel vol met praktische tips voor lofprijs met vlaggen, banieren en linten.

Josien legt in dit artikel ook uit hoe je zelf een vlag kunt maken en de betekenis van de verschillende kleuren.

vlaggen lofprijs

Je kunt het artikel hieronder in PDF formaat downloaden: 

Tips-voor-lofprijs-met-vlaggen-banieren-en-linten.pdf

Met dank...

Een idee van Josien Koeman - met toestemming overgenomen van stichting Ezra - http://www.ezrahouten.nl/index.htm

986. Praktische tips voor clownerie binnen het kinderwerk


Josien Koeman deelt een aantal praktische tips hoe jij je als clown kunt inzetten 

clown tips


Lees de tips hieronder...

- Let op je kleding. Als jij er vrolijk gekleed uitziet, desnoods met een gezellige strik of sjerp, bepaald dat mede de sfeer.

- Heet de kinderen van harte welkom als ze binnenkomen. Zet een bandje op met kinder­liedjes of zing zelf een liedje. Toon genegenheid en straal warmte uit. Laat merken dat je er zin in hebt en dat je blij bent de kinderen weer te zien. Laat je hart spreken naar de kinderen toe. Sommi­ge kinderen hebben een tekort aan liefde, positieve aandacht en affectie. Wij kunnen een positief aandeel hebben in een herstellings­proces van emotionele verwaarlo­zing. Geef ze veel liefde.

Let daarbij goed op de specifieke wensen en eisen van de leeftijds­groep waar je mee te maken hebt en respecteer individuele wensen van kinderen. Een 12-jarige wil misschien geen aai over de bol, maar een serieus gesprek, enz.

- Als je jezelf niet altijd wilt schminken (tijdgebrek, lastig, slecht voor je huid enz.) kun je toch clown zijn met alleen het gebruik van een gekleurde pet en rode knijpneus. (Eventu­eel nog een jas, T-shirt of bretels). De kinderen weten dan dat je een typetje speelt.

- Je bent vooral clown door je gedrag, en niet zozeer door je uiterlijk.

- De clown is zeer waardevol als aandachttrekker, hetgeen zeker belangrijk is bij het uitdelen van folders en uitnodi­gingen. 

- De clown is ook geschikt bij het welkom-heten van de kinderen bij een kindermiddag. Hij / zij kan in de hal de kinderen verwelkomen met grapjes en trucjes (een gekke halve wandelstok, een water­spuiter waar­mee hij zichzelf natspuit enz.). De kinderen komen meteen in een vrolijke stemming en krijgen er dubbel zin in!

- Je kunt natuurlijk ook als mevrouw clown optreden. Je kunt een wijde rok met stroken en strikken aandoen of een strakke "tuinrok". Zorg voor een vrolijke panty onder de rok en je bent een echte mevrouw clown. Heel leuk!

- Als clown kun je wel degelijk verschillende typetjes uitbeelden. Je kunt je clownsjas vervangen door een Flinstone-achtige jurk en je bent een clown uit het stenen tijdperk. Je kunt een politiepet opzetten, of je kunt met attributen aantonen dat je een bepaald type clown bent (dokter, speurneus, tuinman, professor enz. enz.). Alles is mogelijk. De clown is dus geen beperking.

- Als clown mag je overdrijven, dit accentueert jouw bedoeling. Het geeft vaak een sterk effect. 

- Ken je trucs goed, zodat die geen probleem opleveren. Je kunt je dan volledig concentre­ren op de boodschap en je wordt niet afgeleid door de moeilij­ke handbeweging die je moet maken.

- Doe nooit een truc twee keer achter elkaar. De kinderen gaan dan opletten hoe je de truc doet en dat is niet de bedoeling. Het gaat niet om de truc, maar om de boodschap.

- Vertel niet hoe de truc werkt, want dan ben je de illustratie kwijt, voor jezelf, maar ook voor anderen. Als je zou laten weten hoe alle trucs werken, is er voor de kinderen niets meer aan en ben je hun aandacht kwijt.

- Ga niet als domme clown een hele slimme truc doen, zodat je de slimmerd gaat uithan­gen. Je kan wel een hele goede truc doen, die dan heel anders verloopt dan jij zegt. Doe bijv. een super verdwijntruc, waar­bij het de bedoeling is dat er een bos bloemen tevoorschijn komt, maar in plaats daarvan laat je alles verdwijnen. Je doet dus een super­truc, maar het gaat heel anders dan jij bedoelt. Dat je toch een supertruc deed, negeer je. "Ach, wat jammer nou, helemaal mislukt".                                                 

Met dank...

Een idee van Josien Koeman - met toestemming overgenomen van stichting Ezra - http://www.ezrahouten.nl/index.htm

 

985. Maak kennis met de joggende clown...


Een leuke sketch hoe je als clown of personage een Bijbelverhaal kunt introduceren

De jogger is natuurlijk een sportief geklede en zeer fanatieke sporter. Hij heeft alles voor de sport over.

Je komt als jogger binnen in looppas, met overdreven opgetrokken knieën en uitgebreide armbewegin­gen. Je vertrouwt op je dieet, je vertrouwt op je sterrenbeeld en kastanje in je broekzak. Kijk voor jezelf wat je hier gebruikt. Waarvan zijn de kinderen op de hoogte? Klavertje vier, kippenpoot, armband, stenen enz..

clown running

Ja, met al die attributen haal je nog eens de Olympische Spelen. Wat zal je een geluk hebben!

Lees meer

984. Maak kennis met de onhandige directeur van het museum


Een leuke sketch hoe je als clown of personage een Bijbelverhaal kunt introduceren

Je komt binnen als directeur. Hang allerlei medailles aan een colbertjasje. Je ziet er indrukwekkend en voornaam uit. Je praat als met een aardappel in je mond. Je laat de kinderen een aantal kunstwerken uit het museum zien.

Eerst een heel duur schilderij (gewoon een A3-formaat kleuterachtige tekening die je vooraf aan de muur hebt opgehangen). Je bent trots en "vreselijk, verschrikkelijk blij" dat je dit schilderij in jouw museum hebt. Natuurlijk ben je er heel zuinig op, niemand mag er aankomen. O, het hangt een beetje scheef. Je hangt het even iets rechter, maar hoe bestaat het, je trekt het hele geval van de muur en scheurt het "per ongeluk" dwars door midden. O nee! (Komisch hoor!). Nou, dat was even een kleinigheidje!

Clown

Het volgende, dat je laat zien is een constructie van bijvoorbeeld luciferdoosjes op een tafeltje. Nou, dat is wel heel indrukwekkend en fantastisch dat je dat in je museum hebt. Je wilt heel interessant uitleggen hoe het gemaakt is en terwijl je wijst, glijd je even uit over de gladde vloer en met je hand druk je het hele "kunstwerk" plat en kapot. Of je zwaait met je handen om aan te geven hoe fantastisch je het vindt dat je dit kunstwerk hebt en je zwaait het hele kunstwerk van tafel. O, dit is een ramp.

Je kunt door gaan met nog een paar andere dingen tot je uiteindelijk bij een schilderij of voorwerp komt, dat je niet kent.

Introductie Bijbelverhaal

Registreer om meer te lezen...

983. Twee spuitende colaflessen

Wat heeft een spuitende colafles met de gelijkenis van de zaaier te maken?

Dit is een goede vraag! 

Ontdek het antwoord hieronder en je beschikt over twee, eenvoudige en spannende objectlessen om de gelijkenis van de zaaier verder met de kinderen uit te diepen.

cola spuit

Benodigdheden: 

- twee colaflessen
- mentos

Thema:

de gelijkenis van de zaaier, onkruid, vrucht dragen, zaad

Registreer om meer te lezen...

982. Geen 'zaad' krijgt de kans te ontkiemen...

Een leuke verwerking rondom het verhaal van de zaaier

Hoe vertel je dit overbekende Bijbelverhaal aan kinderen op een nieuwe manier, waardoor kinderen zowel het verhaal als de boodschap goed begrijpen?

Hieronder wat leuke tips!

zaad

Benodigdheden: 

- snoepjes in papier

Thema:

de gelijkenis van de zaaier, onkruid, vrucht dragen, zaad

Registreer om meer te lezen...

981. Speel de Paasvoorstelling 'Vertel het door' met de kinderen


Alle benodigdheden om samen met de kinderen een Paasvoorstelling te maken

Een idee van Marianne van Iersel over de voorstelling ‘Vertel het door’.

"Dit is een toneelspel, dat o.a. gaat over Jezus’ leven en werk op aarde en eindigt kort na Pasen. Zelf hebben wij het uitgevoerd enkele dagen na Pasen.

Pasen1

Na een uur voorbereiding met de kinderen- oa. rolverdeling, attributen maken en oefenen - werd de voorstelling gespeeld voor geïnteresseerden- zowel ouders, gemeenteleden als andere belangstellenden. Velen hadden vooraf hiervoor een uitnodiging ontvangen. Het werd een mooie middag. De voorstelling was erg leuk en werd enthousiast ontvangen door de bezoekers.

Een kleine impressie is te zien op onze website: www.cgk-sgravenmoer.nl

Pasen2

In de bijlagen vind je :

  • Het script: “Vertel het door! Voorstelling april 2017’
  • Uitleg voor medewerkers: ‘uitleg voorstelling ‘Vertel het door’
  • Overzicht per groep wat je als groepsleiding allemaal voorbereid vooraf: ‘Voorstelling groepsoverzicht algemeen’
  • Een apart blad en overzicht van de korte gedichtjes, te geven aan de kinderen met een ‘rol’:
  • ‘vertel het door tekst gedichtjes’
  • Benodigdheden voorstelling
  • Vertel het door! pdf= dit het is lied met alle coupletten
  • Tekstoverzicht van alle coupletten: ‘voorstelling themalied compleet’
  • Alle coupletten op A4-formaat: ‘themalied voorstelling groot’ (iemand kon de tekst dan voor de zangers houden zodat ze niet uit het hoofd hoefde te zingen en zelf niets hoefden vast te houden)
  • De bijbehorende gebaren bij het lied: ‘themalied 2017’
  • Elk kind had zijn eigen naamkaartje om een zitplaats te reserveren: ‘naamkaartjes voorstelling’.

Het is een heel pakket geworden, maar heb voor de volledigheid zoveel mogelijk maar bijgevoegd.

Hieronder kan je alle bijlagen downloaden:

Registreer om meer te lezen...

980. De objectles van de pingpongbal die het water volgt


Wat een leuke objectles over het volgen van Jezus

Het mooie van deze illustratie is dat je alleen maar een pingpongbal en een bewegende kraan nodig hebt. Zoals je in de video zult zien, volgt de pingpongbal altijd het stromend water. Jezus noemt zichzelf het Levend Water. Maar volgen wij hem ook altijd automatisch?

Thema's die je met deze objectles kan aankaarten, zijn:

  • Het volgen van Jezus
  • Luisteren naar Zijn stem
  • Gods leiding in je leven
  • Gehoorzaam zijn aan Zijn wil

ping pong ball
 

Welke krachten zorgen ervoor dat de pingpongbal altijd het water volgt?
Welke krachten zorgen ervoor dat wij wel of niet Jezus volgen? Wat stopt ons? Wat helpt ons?
Hoe leidt het water de bal?
Hoe leidt God ons?

Andere thema's die je met deze illustratie kunt demonstreren. 

Je kan deze objectles ook gebruiken voor

  • De ontmoeting van Jezus met de Samaritaanse vrouw bij de put (Johannes 4)
  • Jezus die zijn discipelen roept
  • Jeszus als het Levend Water (Johannes 7)
En natuurlijk vele andere verhalen in het Oude Testament waar God zijn volk leidt. Denk aan de roeping van Noach, Abram, Mozes, Jona, Samuel en het volk van Israel in de woestijn. 

Bekijk de video hieronder

Registreer om meer te lezen...

979. Bijbel Puzzel - Houd van jezelf


Een Bijbel Puzzel voor de middenbouw en bovenbouw

Met deze prachtrige puzzel van Liesbeth Buter kan je de kinderen laten nadenken over Gods liefde voor hen. 

Soms is het best lastig om tegen jezelf in de spiegel te zeggen: 'God houdt van je'

In deze spiegel kan je de kinderen vol vertrouwen laten kijken!

puzzel10

Je kunt de puzzel hieronder op A4 in PDF formaat downloaden en de oplossing vinden.

Registreer om meer te lezen...

978. Bijbel Puzzel - Verbinding verbroken


Een Bijbel Puzzel voor de middenbouw en bovenbouw

Wat we ook doen, wat er ook gebeurt, God verbreekt nooit onze verbinding met Hem.

Door deze puzzel van Liesbeth Buter kunnen de kinderen dit ook ontdekken. Leuk om als vervanging van een knutselwerkje te doen.

puzzel9

Je kunt de puzzel hieronder op A4 in PDF formaat downloaden en de oplossing vinden.

Registreer om meer te lezen...

977. Bijbel Puzzel - Jezus stierf voor mij


Een Bijbel Puzzel rondom Pasen voor de middenbouw en bovenbouw

Met deze puzzel help je kinderen na te denken over de vraag: Waarom stierf Jezus?

Weer een knappe woord puzzel van Liesbeth Buter.

Goed om met de kinderen hierover in gesprek te gaan na afloop:

- Wat houdt het in dat Jezus voor ons stierf?
- Wat houdt 'het is volbracht' in?
- Wat heeft dat nu nog met ons te maken?

puzzel8

Je kunt de puzzel hieronder op A4 in PDF formaat downloaden en de oplossing vinden.

Registreer om meer te lezen...

976. Bijbel Puzzel - Gods vergeving voor ons


Ontdek deze Bijbel Puzzel over vergeving voor de middenbouw en bovenbouw

Als christen lukt het ons niet om perfect te zijn, maar we mogen wel weten dat wij vergeven zijn.

Gebruik deze puzzel van Liesbeth Buter om hier met de kinderen over in gesprek te gaan. Laat de kinderen de puzzel maken en start dan een gesprek over vergeving. 

- Hoe werkt dat vergeving?
- Wat houdt vergeving precies in?
- Hoe krijg je vergeving?

puzzel7

Je kunt de puzzel hieronder op A4 in PDF formaat downloaden en de oplossing vinden.

Registreer om meer te lezen...

975. Bijbel Puzzel - De 10 geboden


Een leuke Bijbel Puzzel voor de middenbouw en bovenbouw

God gaf zijn volk Israel in de woestijn tien geboden of tien woorden zodat de Israëlieten wisten hoe zij moesten leven. 

Ook voor ons zijn deze woorden nog steeds van belang. Maar weten de kinderen wel wat deze tien geboden zijn?

Leer het hen te ontdekken met deze puzzel van Liesbeth Buter.

puzzel6

Je kunt de puzzel hieronder op A4 in PDF formaat downloaden en de oplossing vinden.

Registreer om meer te lezen...

974. Bijbel Puzzel - God zorgt voor ons


Een leuke Bijbel Puzzel voor de middenbouw en bovenbouw

Opnieuw een mooie Bijbel Puzzel van Liesbeth Buter, die je kunt inzetten bij het thema: Gods zorg voor ons.

Ook al gaan dingen soms moeilijk, dan mogen we weten dat God voor ons zorgt. 
De kinderen kunnen dit in deze puzzel ontdekken!

puzzel5

Je kunt de puzzel hieronder op A4 in PDF formaat downloaden en de oplossing vinden.

Registreer om meer te lezen...

973. Bijbel Puzzel - De Goede Herder


Probeer deze Bijbel Puzzel voor de middenbouw en bovenbouw

Wat is de Goede Herder een bekend Bijbelverhaal? Hoe geef je de kinderen iets nieuws rondom dit verhaal?

Gebruik deze leuke rebus van Liesbeth Buter waarmee kinderen zelf ontdekken dat Jezus bij hen is en dat zij daardoor niet bang hoeven te zijn.

Leuk om na afloop met de kinderen in gesprek te gaan hierover:

- Is Jezus echt altijd bij je? 
- Hoe kan je dat weten?
- Hoef je nooit bang te zijn?
- Welk verschil maakt het dat Jezus bij je is?

puzzel4

Je kunt de puzzel op A4 in PDF formaat hieronder downloaden en de oplossing vinden.

Registreer om meer te lezen...

972. Bijbel Puzzel - Het 'Onze Vader'


Ontdek deze Bijbel Puzzel voor de middenbouw en bovenbouw

Gebruik je weleens een puzzel binnen je kinderwerk? 

Het mooie van een puzzel dat kinderen zelf iets gaan ontdekken, waarna je na afloop met de kinderen hier verder over in gesprek kan gaan.

Neem nou dit raadsel van Liesbeth Buter die je heel gemakkelijk kunt inzetten bij het thema: Het Onze Vader gebed waardoor kinderen ontdekken dat dit gebed ook voor hen geldt. Omdat ook zij kinderen van de Vader zijn! 

puzzel3

Je kunt de puzzel op A4 in PDF formaat hieronder downloaden en de oplossing vinden.

Registreer om meer te lezen...

971. De objectles van de dovende vlam die het water tilt


Een eenvoudige, maar krachtige objectles over de betekenis van het evangelie en het sterven van Jezus.

Hoe leggen wij aan kinderen de betekenis van Jezus' dood aan het kruis uit?

Wellicht kan deze object les je hierin helpen.

Net zoals de kaars bij het uitdoven het water omhoog tilt, zo tilt Jezus ons omhoog in zijn dood en opstanding. Hij brengt ons terug naar de Vader.

objectles

Natuurlijk kan je deze objectles ook gebruiken bij Bijbelverhalen zoals:

- de profeet Elia die door God naar de hemel getild wordt
- Paulus die een visioen van de hemel krijgt
- Johannes en zijn visioen in Openbaring
- Enoch die met God wandelde en er niet meer was
- Jona die door God uit het diepste van de zee gered werd
- Petrus die op het water wandelde

Bekijk de video hieronder

Registreer om meer te lezen...

970. Bijbel Puzzel - Uw Woord wijst mij de weg


Een leuke Bijbel Puzzel voor de middenbouw en bovenbouw

Deze mooie Bijbel Puzzel van Liesbeth Buter kan je gebruiken bij lessen die over de Bijbel gaan. Door het maken van deze puzzel ontdekken de kinderen dat de Bijbel de tomtom op je levensweg is. 

puzzel2

Je kunt de puzzel hieronder op A4 in PDF formaat downloaden en de oplossing vinden.

Registreer om meer te lezen...

969. Bijbel Puzzel - De zes scheppingsdagen


Een leuke Bijbel Puzzel voor de middenbouw en bovenbouw over de schepping

In deze mooie Bijbel Puzzel van Liesbeth Buter kan je kinderen spelenderwijs leren wat God op welke dag geschapen heeft. Weer eens wat anders dan een knutselactiviteit! Goed inzetbaar bij het thema 'Schepping' en 'de zes scheppingsdagen'.

puzzel 1

Je kunt zowel de puzzel als de oplossing hieronder op A4 in PDF formaat downloaden.

Registreer om meer te lezen...

968. Wat drijft daar in mijn plastic soup?


Hoe kunnen wij kinderen helpen om vorm te geven aan Gods opdracht om voor de schepping te zorgen?

Dit idee is speciaal voor het tienerprogramma van de Micha Zondag 2014 geschreven, maar is ook geschikt voor de bovenbouw. Ben jij al bekend met Micha Nederland en Micha Zondag. Bekijk hun website hier. 

plastic soup

Tijdsindicatie:

10 – 15 minuten

Benodigdheden:

- Internetverbinding, computers of laptops, beamer, geluidsversterking

Vooraf:

Kijk voor jezelf als jeugdleider ter voorbereiding op ‘plastic soup’ naar het volgende filmpje op Youtube:

 


Misschien is je groep geschikt om dit filmpje te kijken, bekijk het dan vooral met je groep. Wil je een korter filmpje hierover kijken met je groep, kijk dan naar dit Youtube filmpje:

Of zoek een ander geschikt filmpje over de ‘ plastic soup’. Op internet is genoeg te vinden hierover.

Beschrijving:

Kijk met elkaar naar een filmpje over de ‘plastic soup’. Vraag naar de eerste reacties van de kinderen  en vraag of ze wisten van het bestaan van deze plastic soup in de oceaan. Wat kun je er aan doen?

Tip: 

Zouden jullie zelf een opruim actie in jullie buurt/dorp/stad kunnen organiseren?

967. Hoe groot is jouw voetafdruk?


Hoe kunnen wij kinderen helpen om vorm te geven aan Gods opdracht om voor de schepping te zorgen?

Dit idee is speciaal voor het tienerprogramma van de Micha Zondag 2014 geschreven, maar is ook geschikt voor de bovenbouw. Ben jij al bekend met Micha Nederland en Micha Zondag. Bekijk hun website hier. 

Tijdsindicatie:

20 minuten

voetafrduk ecologisch

Benodigdheden:

- Internetverbinding, computers of laptops

Vooraf:

Dit onderdeel maakt duidelijk dat hoe je leeft impact heeft op de schepping. Alle dingen waarvan wij leven zijn onuitputtelijk en kosten energie en ruimte van de aarde.

Beschrijving:

Leg kort uit wat er met de voetafdruk wordt bedoeld. Bekijk onderstaande video met elkaar.

Laat de kinderen in tweetallen hun eigen online voetafdruk invullen via www.voetafdruk.nl.

Brainstorm met elkaar hoe je je voetafdruk kleiner kunt laten worden.

Als er weinig uit de groep komt, kijk dan naar de volgende suggesties:

- minder vlees eten
- zo min mogelijk plastic tasjes gebruiken, maar een eigen tas of papieren tasjes
- afval scheiden
- recyclen
- minder energie proberen te gebruiken door bijv. stekkers en opladers uit het stopcontact te halen wanneer je ze niet gebruikt.
- verwarming graadje minder (doe bijvoorbeeld mee op warme truiendag)