Wat houdt bidden in voor kinderen?
Gebed gaat niet om eerbiedig zijn, handen vouwen, ogen dicht doen en stil worden in jezelf. Het gaat erom dat het kind in verbinding komt:
Op humanistische wijze: Door gebed komt het kind in verbinding met zichzelf: Wat voel ik? Waar ben ik blij om? Waar maak ik me zorgen over? Waar ben ik dankbaar voor?
Nog rijker vanuit de christelijke zienswijze: Door gebed komt het kind in verbinding met God.
Bidden kan iets zijn wat de leerkracht doet, maar veel liever wat het kind zelf doet. Handen vouwen, ogen dicht, eerbiedig zijn genereert niet automatisch verbinding. Daar moet iets meer voor gebeuren.
Friend’s connector / Energy Stick – uitleg verbinding, eenheid, pesten, iedereen hoort erbij
Bij bidden maakt het kind verbinding met God.
Wat wil een kind allemaal in gebed?
Hij of zij wil:
- iets aan God vragen
- zorgen uiten aan God
- iets aan God vertellen
- God ergens voor danken
- God prijzen
- samen met God stil zijn
- naar God luisteren
Als wij als leerkrachten het kind verbinding willen laten maken met God, moeten wij het kind uit de passieve rol naar een actieve rol trekken, uit het hoofd naar praktische daden. Dit staat dus lijnrecht tegenover eerbiedig zijn, naar binnen keren, in je hoofd alles laten gebeuren, ogen dicht doen, handen vouwen. Tenzij wij kinderen willen leren mediteren, moeten wij hen uitdagen om in actie te komen. Verbinding vraagt actie.
Voorbeelden van creatieve gebedsideeen
- graszaad
- hart van ijs
- geur van de stal
Dit zijn komische voorbeelden die het bij de luisteraars goed doen, maar ik kan wel 100 voorbeelden geven.
Zie hier voor alle werkboeken met creatieve gebedsideeen voor kerst, pasen, het Onze Vader gebed en algemeen
Voorbeeld van 1 Petrus 5: 7: stenen op een Bijbel leggen
Truc met vaas van donker naar helder water: strijkspray, jodium, natriumthiosulfaat
Eigenlijk is het heel mooi als je een keer per week bij een Bijbelverhaal een creatieve gebedsvorm kunt koppelen, waar de kinderen aan deel kunnen nemen.
Creatieve gebedsideeen gelinkt aan Bijbelverhalen
Verlamde man: vierkant op de vloer en post-it bladjes
Emmausgangers: Emmaus maaltijd
Bruiloft te Kana: rode kleurvloeistof met suikerwater - dankbaar
Jozef engel: sate stokjes
Jairus: paraplu, briefjes onder leggen
Kerststal: klei jezelf maar in de stal
Lavasteen: hard hart / terugbrengen in de hitte van de aarde
Zacheus: Jezus: spijt /rode verf
Pasen: rode mantel met vergevingsspeldjes
Armoede: 100 miljoen stippen met viltstiften / doosjes van een kruis
Permanente elementen in de klas
Je kunt ook denken aan permanente elementen in de klas:
Kaars aansteken bij elke vertelling van een Bijbelverhaal als heilige tijd, speciale tijd, kinderen mogen nu en dan een electrisch lampje bij de kaars zetten als reflectie op het verhaal.
Bij de onderbouw: een bidbeer die kinderen kunnen vasthouden of pleisters op kunnen plakken
Bij de bovenbouw: een gebedsmuur, waar kinderen een gebed in kunnen doen als reflectie op een verhaal.
Rommelmand: vb predikanten, wat kan je vertellen over God.
Fotokaarten: waar maak je je zorgen over?